Start |
M.označ. |
Hmotnost |
Popis |
04.12.1996 |
1996-068A |
890 kg |
- sonda k Marsu s mini vozidlem (Sojourner) |

[ Popis sondy | Přístroje |
Rover | Popis letu | Přistání
| Obrázky | Experimenty
| Výsledky ]
[ Mars Pathfinder na
AmberZinu | MPF
slovensky | Home Page
sondy v JPL]
[ MARS PATHFINDER - druhá sonda programu DISCOVERY
(Jan Toman) ]
MARS PATHFINDER (převzato
z L+K 17/97)
Sagan Memorial Station hlásí: "Tekla tudy voda!"
Ing. MARCEL GRÜN
Mars Pathfinder vznikl jako příprava pro vybudování sítě malých levných
přistávacích zařízení MESUR (Mars Environmental Survey) na přelomu století.
Odtud pochází název "průkopník". Po rozdělení programu na "Mars
Pathfinder" a "Mars Network" (který byl r. 1993 zcela zrušen)
vedení NASA převedlo Pathfinder r. 1991 z AMES Research Laboratory do Pasadenské
JPL.
V roce 1992 bylo rozhodnuto doplnit sondu o miniaturní
vozítko (Microrover) Rocky-IV. Název Sojourner dostalo až v létě 1995
podle návrhu třináctileté vítězky soutěže The Planetary Society pro mládež
V. Ambroise[ové] z Bridgeportu (což byla přezdívka bojovnice za práva černochů
Isabelly Van Wagenerové).
Roku 1992 byl Mars Pathfinder jako první projekt zařazen do programu
Discovery, jehož heslem je "rychleji, levněji, lépe". Úvodní
projekt předpokládal náklady ve výši do 150 mil. USD, což je cca 1/15 ceny
sond Viking. S ohledem na chronologii startů byl Mars Pathfinder označen
Discovery II. Sonda sama stála 171 mil., vozítko 25 mil., start 61 mil.
a zabezpečení provozu příjde na dalších 15 mil. - celkem tedy nynějších
280 mil. USD. Cílem sondy zůstalo ověření nové techniky, avšak uskuteční
se i několik vědeckých experimentů, zaměřených na strukturu atmosféry,
meteorologii, geologii Marsu atd.
POPIS
SONDY
Sonda při vypuštění sestávala z přistávacího modulu, ochranného aerodynamického
štítu a sestupového zařízení, které byly až do příletu k cíli uzavřeny
v meziplanetárním úseku. Hmotnost při vzletu byla 890 kg vč. pohonných
látek, při příletu k Marsu 566 kg a po přistání 360 kg (z toho 25 kg tvoří
užitečné zatížení).
MEZIPLANETÁRNÍ (PŘELETOVÝ) ÚSEK
měl tvar válce o průměru 2,65 m a délce 1,5 m. Na jeho povrchu byly
čtyři segmenty článků slunečních baterií o ploše 2,5 m2, které poskytovaly
u Země až 450 W. Ke korekcím přeletové dráhy sloužilo 8 korekčních motorků
o tahu po 4,45 N (93 kg hydrazinu pro změnu rychlosti až o 130 m/s). Na
přeletové dráze sonda zvolna rotovala.
PŘISTÁVACÍ MODUL
má tvar čtyřstěnu o hraně asi 0,9 m, se třemi hliníkovými panely, které
se po přistání rozevírají jako "okvětní lístky". Slouží i jako
sjezdová rampa vozítka a na vnitřní ploše jsou sluneční články o ploše
3,3 m2. V modulu je veškerá elektronika včetně systému tepelné regulace.
Sonda je řízena integrovaným systémem, jehož jádrem je komerční jednočipový
32-bitový mikropočítač IBM Rad6000 s antiradiační ochranou. Paměť DRAM
o kapacitě 128 MByte pro záznam dat pracuje rychlostí až 22 mil. instrukcí/s.
64 MByte je vymezeno pro obrazové záznamy. Přes tento počítač je vedena
veškerá komunikace se Zemí i s vozítkem.
Oboustranné spojení Pathfinder-Země se uskutečňuje v pásmu X (8 GHz).
Na přistávacím modulu je všesměrová anténa a anténa s velkým ziskem. K
dispozici je jediný kanál a technická i vědecká data jsou přenášena multiplexem.
Při využití. sítě DSN s anténami o průměru 34 m je poměr signál/šum 6000:1,
tj. asi 37 dB, což umožňuje digitální přenos rychlostí 1200 bit/s. Při
využití antén o průměru 70 m lze použít rychlosti až 8200 bit/s. Přicházející
signál má hodnotu -146 dBm (dB na miliwatt), čili 2,5.10-18 W.
Elektrickou energii dodávají sluneční články, které spolu s dobíjecími
stříbrozinkovými akumulátory poskytují na povrchu Marsu až 850 Wh za jasného
dne a cca 400 Wh při písečné bouři. Pathfinder byl sterilizován podle mezinárodních
norem. Jen některé části (anténa, padák apod.) však byly sterilizovány
v peci, zbytek byl ošetřen chemicky.
PŘÍSTROJOVÉ VYBAVENÍ
IMP - Imager For Mars Pathfinder (5,2 kg, 2,6 W)
Stereoskopický barevný zobrazovací systém se sadou výměnných spektrálních
filtrů pro každý ze dvou kamerových kanálů (původně navržen jen monoskopický
systém). Kamera je umístěna na vysunovací tyči asi 1 m nad povrchem a krokové
motorky umožňují její pohyb v azimutu a v elevaci.
Optiku tvoří dva triplety (f/18, efektivní ohnisková vzdálenost 23 mm,
rozlišení 1 miliradiánu - pro srovnání Viking měl v černobílém režimu 0,7
a v barevném 1,4) a dále dvě zrcadla, vzdálená od sebe 0,15 m pro vytvoření
stereo-efektu. V obou optických svazcích je vložen dvanáctipolohový výměník
s filtry, každý CCD detektor má 256x256 prvků.
Kromě stereoskopických snímků budou pořizována monoskopická panoramata
okolí v 8 spektrálních pásmech. Zobrazovací systém bude využíván i při
meteorologických pozorováních. Např. vrstva aerosolu bude měřena zobrazováním
Slunce pomocí dvou filtrů, vlhkost atmosféry sledováním Slunce s jinými
filtry, obsah prachových částic v atmosféře nočním sledováním Phobosu atd.
Atmosférické proudění bude patrné z fotografií několika větrných rukávů.
Zajímavé budou i snímky otisků kol roveru a permanentních magnetů na plošině
sondy, k nimž přilnou prachové částice.
ASI/MET - Atmospheric Structure Instrument/Meteorology Exp. (2,04
kg, 3,2 W)
Technický systém, umožňující získat informace o atmosféře během přistávání
(profily hustoty, teploty a tlaku od výšky 100 km až k povrchu) a po dobu
činnosti na Marsu. Teplotní čidla tvoří termočlánky - jeden pro měření
při sestupu, další ve výšce 25, 50 a 100 cm nad povrchem. Vikingy měly
čidlo jen v jedné výšce a nemohly proto získat informace o vertikálním
proudění.
ROVER
Podstatnou novinkou ve výzkumu Marsu je první pohyblivý prostředek MFEX
(Microrover Flight Experiment). Lze ho ovládat ze Země, avšak řada činností
se vykonává autonomně. Základem je hliníková konstrukce na šestikolovém
podvozku Rocker-Bogie, navrženém v JPL koncem 80. let. Hmotnost je 11,5
kg, délka 630 mm, šířka 480 mm, výška 280 mm a zdvih podvozku 130 mm. Na
"zádech" nese panel slunečních baterií (0,22 m2, 0,34 kg), pokrytý
234 články GaAs/Ge, poskytující max. 16,5 W. Normální spotřeba je asi 10
W. Mimořádně lze zvýšit odběr až na 30 W připojením tří záložních baterií
o kapacitě po 12 Ah, které však nelze dobíjet.
Rover má vlastní řídicí systém s 8 bitovým mikroprocesorem Intel 80C85
s rychlostí 100 000 instrukcí/s a operační pamětí RAM 0,576 Mbyte. Komunikuje
se 70 sensory a ovládá i kamery, modem, motory a elektroniku. Do paměti
lze uložit vždy jen 1 obrázek.
Jízdní vlastnosti při pozemních testech byly skvělé. Každé kolo má vlastní
náhon s převodem 2000:1, přední a zadní pár je samostatně nastavitelný,
což umožňuje prakticky otočení na místě. Typická dopředná rychlost pohybu
je 0;4 m/min a předpokládá se zvládnutí překážek o výšce 0,26 m se sklonem
do 30°.
Akční radius je 500 m. Sonda i rover jsou vybaveny radiovými modemy
(UHF) s rychlostí přenosu 2400 bit/s. Pokud se rover vzdálí víc než 10
m, dostane se mimo kontrolu palubní kamery a bude odkázán sám na sebe.
Je vybaven autonomním navigačním systém se stereokamerami a laserovým detekčním
dálkoměrem.
PŘÍSTROJOVÉ VYBAVENÍ ROVERU
Zobrazovací zařízení
Vpředu je instalována monochromatická stereokamera Kodak se sensory
KAI-0378, vzadu barevná kamera Kodak se sensorem KAI-0371 M (obdoba komerční
digitální kamery DVC-300), schopná snímat až milimetrové detaily na všech
vzorcích, zkoumaných spektrometrem APX.
APXS - Alpha Proton X-Ray Spectrometer (0,74 kg, 0,8 W)
Alfa-protonový a rentgenový spektrometr je umístěn na zadní části podvozku
roveru na výklopném mechanismu (20°) a je jeho jediným vědeckým přístrojem.
Může určit obsah většiny významných prvků s výjimkou vodíku. Při interakci
s prvky s atomovými čísly 9-14 jsou získávána protonová spektra, při interakci
s těžšími prvky rentgenová spektra. Úplná analýza trvá 10 hodin.
CÍLOVÁ OBLAST PŘISTÁNÍ
Pro přistání byla vybrána pánev Ares Vallis asi 850 km od Vikingu 1,
střed rozptylové elipsy 100x200 km má souřadnice 19,5° s. š., 32,8° z.
d. Mimochodem, nachází se v oblasti A-1, kdysi vybrané pro Viking 1, avšak
dodatečně vyhodnocené jako nevhodné pro přistání. Primárním důvodem byl
požadavek dosáhnout aerografické šiřky do 20°, aby bylo zajištěno dostatečné
osvětlení slunečních baterií. V době přistání bylo Slunce nad 15° s. š.
Závažným kritériem byla geologická zajímavost: jde o starou oblast s dávným
řečištěm, vlévajícím se do Chryse Planitia. Průběžné informace o Ares Vallis
získával HST.
VÝVOJ SONDY
Sonda Mars Pathfinder byla dokončena v lednu 1996. V březnu byla přemístěna
do simulátoru pro komplexní závěrečnou sérii technických testů.13.8.96
byla z JPL na Floridu převezena sonda Pathfinder a 24.8. ji následoval
Sojourner. Během září proběhly autonomní prověrky sondy i roveru, 25.9.
byla dokončena instalace airbagu a 5.10. montáž mechanismů lopatek. Dramatické
byly dny 12. a 13.10., kdy se musel urychleně vyměnit poškozený detektor
rychlosti větru v ASI/MET. 16.10. byla sonda zakryta tepelným štítem a
po vyvážení byla 22.10. spojena s přeletovým úsekem. 4.11. byly naplněny
hydrazinové nádrže. 21.11. byla sonda spolu se 3. stupněm v kontejneru
dopravena na rampu. V 1. den start. okna (2.12.96-3.1.97) přešla přes Floridu
studená fronta a start byl odložen na 3.12., avšak v T -100 s byl start
znovu o den odložen pro výpadek obou pozemních počítačů řízení 1. stupně.
MEZNÍKY
LETU
- 4.12.96 v 06.58.07 UT perfektní start rakety Delta-2/7925 z rampy LC-17B.
V T+5 h vzdálenost 76 352 km od Země a 212,6 mil. km od Marsu (rychlost
geocentr. 4,4 km/s, heliocentr. 34,7 km/s)
- 6.12.- 750 000 km od Země. O 10 % víc energie než se čekalo, akumulátor
nabit na 75 %, teplota uvnitř 9°C, rotace 12,3 ot/min. Jedinou závadou
je nižší napětí od jednoho slunečního sensoru
- 11.12.- 2,1 mil. km od Země. Jeden sl. sensor nefunguje a další má
nižší napětí (nutný nový software řízení). Změna rotace na 2 ot/min
- 18.12.- 4 mil. km od Země a 190 mil. km od Marsu
- 2.1.97- 8 mil. km od Země, korekce TCM-1 odložena z 4.1. na 10.1.
- 10.1.- 10 mil. km od Země. V 03.40 UT TCM-1 (2 motory 90 min). Změna
rychlosti 30,091 m/s (-3,6 % )
- 19.1.- krátkodobá porucha řízení polohy (sluneční aktivitou?)
- 4.2.- 19 mil. km od Země. V 01.00 UT TCM-2: zážeh 2 motorů na 5 min
(osová změna 1,5 m/s) a 4 motorů na 5 s (boční změna)
- 7.3.- 37 mil. km od Země. Polovina cesty prostorem (248 mil. km)
- 11.4.- od Země 72,3 mil. km (rychl.14,63 km/s), od Slunce 201,16 mil.
km (rychl. 25,15 km/s) a od Marsu 46,2 mil. km (rychl. 8,63 km/s). Sonda
urazila 330,5 mil. km, zbývá 84,2 dní
- 6.5.- provedena korekce TCM-3 (změna rychlosti o 0,432 m/s)
- 20.6.- (196. den),168 mil. km od Země a 7 mil. km od Marsu
- 25.6.- provedena korekce TCM-4 (změna 0,018 m/s)
- 27. 6.- zaznamenal HST mohutnou písečnou bouři v oblasti Valles Marineris,
která však neovlivňuje místo přistání Pathfinderu.
- 4.7.- cesta dlouhá 497,4 mil. km a trvající 212 d 10 h 58 min 43 s
končí na Marsu ve vzdál. 191,55 mil. km od Země. Radiový signál tuto propast
překoná za 10 min. 39 s.
PRŮBĚH
PŘISTÁNÍ
Přistání se uskutečnilo 4. 7. přímo z příletové dráhy přesně podle plánu
(pravděpodobnost, že sonda dopadne na povrch rychlostí nad 300 m/s byla
jen 1:10 000). Asi 9000 km od planety se v 16.22 UT (L-34 min) při rychlosti
6100 m/s oddělil meziplanetární úsek.
Sestupový manévr začal v 16.51.49 UT vstupem do atmosféry pod úhlem
14,2° ve výšce 125 km (L-4 min) při rychlosti 7500 m/s. V průběhu sestupu
se měření zapisovala do palubní paměti. Před nadměrným ohřevem sondu ochraňoval
tepelný aerodynamický štít, odvozený z Vikingu. K max. přetížení asi 25g
došlo ve výšce 30 km. Během 128 s se rychlost sestupu snížila na 400 m/s;
při níž se ve výšce 11 až 6 km na povel akcelerometru rozevřel padák o
průměru 12,7 m. 20 s poté se oddělil aerodynamický štít. V L-80 s (16.54
UT) se ve výšce 7-4 km při rychlosti 95-65 m/s oddělil přistávací modul,
který zůstal viset na závěsu dlouhém asi 30 metrů. V atmosféře 100x řidší
než u Země padák zpomaluje rychlost na 75-60 m/s (ekvivalentní závodnímu
autu) ve výšce 1,5 km nad povrchem. V pozemských podmínkách by na tento
úkol stačil padák o průměru 2 m. Kdybychom u Marsu chtěli sondu jen padákem
zbrzdit "na měkko" (cca 10 m/s), musel by mít plochu 42x větší,
tj průměr 80 m. V takovém případě by ale jeho hmotnost nebyla 10 kg, nýbrž
420 kg. Proto byl zvolen složitější postup.
V L-8 s se ve výšce 250 m nafoukl během sekundy airbag, tvořený 6 kulovými
polštáři z Vectranu o průměru 0,9 m. Ve výšce 98 m nad povrchem se při
rychlosti 61,5 m/s zažehly tři brzdicí motory Thiokol Star-5 na TPH (hoření
2,4 s, impuls po 9,6 kNs), které sondu "zastavily" tak, aby dál
už jen volně padala. Po oddělení padáku se v L-4 s asi 21 km nad povrchem
přerušil závěs sondy, která (obklopená airbagem) dopadla v L=0 s (16.58.50
UT) na povrch rychlostí 18 m/s (12,5 m/s vertik. i horizontálně). Signál
o dopadu byl na Zemi přijat v 17.07 UT. Jako plážový míč sonda po povrchu
l6krát poskočila (až do výšky 15 m), než se zastavila. Kutálela se ještě
asi 2,5 minuty a urazila při tom asi 1 km. Po zastavení (počítalo se nejpozději
po 10 min) se airbagy začaly vypouštět a do hodiny se měly vyprázdnit.
V místě přistání (19,33° s. š., 33,55° z. d.) byly 3.02.21 ráno místního
času. V L+84 min začalo rozevírání panelů, trvající cca hodinu. V 5.45
místního času (19.45 UT) vyšlo Slunce. V té době byl automaticky zapojen
vysílač. Třičtvrtě hodiny před půlnocí začal první obrazový přenos z Marsu
na Zemi. 5. 7. kolem 01.00 UT se měly vysunout obě rampy a ve 3.58 UT měl
Sojourner sjet na povrch. V 18.45 UT (18.20 místního času) začalo Slunce
zapadat - avšak Sojourner v té době stále ještě nebyl na povrchu, protože
airbag se pod jeho plošinou nedokonale vyprázdnil a ta zůstávala příliš
vysoko. K sestupu došlo až 6. 7. kolem 05.40 UT. V té době byl už přistávací
modul přejmenován na "Carl Sagan Memorial Station".
Pathfinder měl fungovat nejméně 30 solů, avšak předpokládá se, že by
mohl vydržet až do září 1998. S hlavní aktivitou se počítá pouze za plného
denního světla, avšak po západu Země (kolem 16 h) se uskutečňují jen meteorologická
měře- ní. V nočním režimu má sonda minimální spotřebu. Přenos dat na Zemi
je plánován dvakrát za sol (9-11 h a 12-14 h). Dopoledne se rovněž uskutečňuje
rychlostí 250 bit/s přenos povelů ze Země.
Sojourner má být v provozu každý sol od 7.30 do 16.30, avšak pohybovat
se má jen od 10 do 14 h. Po každé jízdě jsou informace přenášeny do hlavního
počítače Pathfinderu. Měl pracovat nejméně 7 solů, během nichž by se neměl
vzdálit víc néž 10 m, avšak po 30 solech byl stále ve výborném stavu a
akumulátor byl vyčerpaný jen zpola.
Sagan Memorial Station zůstává 20. srpna stále v plném provozu bez větších
komplikací (za dobu "primární mise" byly bez dat jen soly 9,10
a 15). Denně je přijímáno průměrně 60 Mbitů - za prvních 30 solů 1,2 Gbitů
údajů a 9669 zobrazení povrchu. Na počátku "rozšířené mise" byl
Mars 222 mil. km od Země (signál letěl 12 minut 21 sekund).
Meteorologická hlášení potvrzují údaje Vikingu 1 - Pathfinder měří ve
výšce max. 1 m (o 0,6 m níže než Viking) a jeho údaje jsou zhruba o 10°C
vyšší. Maximální teploty jsou odpoledne (-12°C, zatím rekordní -2°C), minimální
před východem Slunce (-73 až -79°C).
Tlak je o 10-20 % nižší než změřily Vikingy (675 Pa). Atmosférické proudění
je obdobné: večer a brzy ráno převládá vítr od jihojihovýchodu, směr se
odpoledne mění na severní až severovýchodní. Během dne vane nepatrný vánek,
v noci vzrůstá rychlost jižního větru na max. 30 km/h.
Dohlednost je kolem 30 km, obloha zbarvená lososově růžově, asi 35 %
slunečního světla je pohlceno nebo absorbováno prachem. Snímky ukazují
mj. jasná oblaka ledových krystalků.
Pathfinder
pořídil několik nádherných panoramatických pohledů na okolí - větší kameny
a místa na obzoru si odborníci "pokřtili". Snímky ukazují, že
některé kameny byly kdysi erodovány působením tekoucí vody. Neobyčejně
významné jsou údaje o chemickém a mineralogickém složení, prach je velmi
jemný (pod 50 mikrometrů).
Rovněž
Sojourner byl 20. srpna v plném provozu. Za 30 solů najezdil přes 50 m
(skvělá práce řidiče Briana Coopera!) a předal 384 záběrů povrchu s kameny
a sondou, typických "nízkým" pohledem.
Připraveno podle článku Ing.M.Grűna v L+K 17/97
Počátkem října 1997 však začalo docházet ke ztrátám spojení
se sondou. Po 06.10.1997 nebyl již další kontakt navázán a 04.11.1997 bylo
oznámeno, že pokus navázat spojení se sondou Mars Pathfinder skončily.
Odborníci z JPL v Pasadeně se domnívají, že postupným ochlazováním okolí
došlo ke zvýšenému vyčerpávání baterií a tak i k vysazení palubních hodin.
Proto sonda nevěděla, kdy čekat příkazy ze Země.
V úterý 10.03.1998 byl učiněn poslední pokus o navázání spojení. Pomocí
antény o průměru 34 metrů soustavy Deep Space Network v Kalifornii, byl
vyslán příkaz k zapnutí vysílače. Po hodině marného očekávání bylo sondě
sérii povelů nařízeno, aby přepnula na záložní vysílač. I tak následující
čtyři hodiny nepřišel jakýkoli náznak toho, že by ještě pracovala. Proto
byla 10.03.1998 ve 21:21 UT oficiálně prohlášena za "mrtvou".
Velmi úspěšná mise sondy Mars Pathfinder tedy již definitivně skončila.
KONEČNÉ VÝSLEDKY MISE
O práci modulu i vozítka byla veřejnost pravidelně a podrobně informována
zejména prostřednictvím internetu - příslušné servery zaznamenaly během
pouhého měsíce na 565 milionů dotazů s maximem 47 milionů dotazů dne 8.července.
Sojourner ujel celkem 62 m rychlostí 10 mm/min a poskytl 550 snímků
hornin a údaje o mineralogickém složení několika balvanů v okolí místa
přistání sondy.
Horniny vykazovaly vysoký podíl silikátů; geologicky šlo převážně o
vyvřelé andezity, takže matečné magma bylo zřejmě bohaté na vodu (na Zemi
patří k takovým sopkám Fudžijama a St. Helens).
Ačkoliv
životnost vozítka byla plánována na týden, ve skutečnosti Sojourner pracoval
bezmála 3 měsíce a během té doby přenesl na Zemi na 1 Gb údajů. Samotná
sonda Pathfinder s plánovanou životností jeden měsíc nakonec fungovala
až do 27. září a předala na Zemi celkem 2,6 Gb údajů, zejména pak 16 tisíc
snímků a dále zejména meteorologické údaje o tlaku, teplotě, větru, barvě
oblohy a dohlednosti.
Sonda prokázala, že současný Mars je o 10 K teplejší a oblačnější, než
byl během provozu Vikingů před 20 lety. Pro přenos energie a atmosférickou
cirkulaci má velký význam pohlcování slunečního záření ve zvířeném prachu.
To vyvolává i značnou turbulenci atmosféry po ránu a přispívá k výskytu
atmosférických vírů - tančících dervišů. Horniny jsou obroušeny větrem
a zvířeným pískem a kameny zaobleny dávno tekoucí vodou. Nejvyšší naměřená
teplota činila -2°C, nejnižší noční -79°C, průměrný tlak 675 Pa (150krát
nižší než na Zemi), nejvyšší rychlost větru 30 km/h a dohlednost 30 km.
Teplota rychle kolísala až o 20°C během několika minut a klesala dramaticky
s výškou nad terénem - o 40°C při změně výšky o 1,5 m. Hlavními složkami
Marsovy atmosféry jsou CO2 (95%), N2 (2,7%) a Ar
(1,6%). Vodní pára v atmosféře namrzá na zvířený prach ve výšce 16 km nad
terénem. Obloha má růžový nádech a soumrak v oblasti Saganova památníku
trvá plné 2 h. Panoramatický snímek zahrnul 83% okolí místa přistání a
prokázal, že sonda přistála ve vyschlém říčním korytu, pokrytém kameny,
splavenými při dávných katastrofálních záplavách.
Další podrobnosti a pravidelné zprávy o průběhu letu si můžete přečíst česky na
AmberZinu v sekci
Mars
Pathfinder.
Perfektní je
kompletní
slovenský mirror oficiálního serveru MPF (slovensky !).
Aktualizováno : 09.07.2002
[ Obsah | Nepilotované
kosmické lety | Program Mars (USA) | Program
Mars (Rusko) ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/sondy/usa/mars/mpf.htm)