Kosmonautika@kosmo.cz |
Nedokončený projekt amerických těžkých raket s nosností až 130 tun určených pro obnovení letů lidí na Měsíc (ve zrušeném programu Constellation). V roce 2005 byly v NASA v rámci studie ESAS (o návratu američanů na Měsíc) navrženy konfigurace dvou nových nosných raket USA. Jedná se o nosiče odvozené především ze systému STS, ale navazující i na rakety Saturn. V roce 2006 NASA vybrala oficiální názvy těchto nosičů. Menší nosič určený k vynášení posádky, který byl dřív označován zkratkou CLV (Crew Launch Vehicle) byl pojmenován Ares I (Ares 1) a těžký nákladní nosič dostal jméno Ares V (Ares 5), které nahradilo zkratku CaLV (Cargo Launch Vehicle). Ares je řecká verze latinského jména Mars a jeho volba tak potvrzuje Mars jako výhledový cíl pilotovaných letů NASA. Číselné rozlišení raket bylo zvoleno na počest slavných nosičů z éry projektu Apollo (Saturn 1 a Saturn 5). V roce 2010 byl vývoj raket Ares nahrazen vývojem univerzálnější rakety SLS, také s nosností až 130 tun. Ares I (Ares 1) [dříve CLV - Crew Launch Vehicle] První stupeň měl tvořit jeden pětisegmetový motor SRB (odvozený z STS). Jednalo se o první případ, kdy měl být pro pilotovaný let v prvním stupni rakety použit výhradně motor na tuhé pohonné látky. Druhý stupeň měl mít jeden kyslíkovodíkový motor J-2X, jehož předchůdce býval používán ve druhém stupni rakety Saturn V. Na vrchu měla být usazena pilotovaná loď se záchranou věžičkou, která by v případě selhání nosiče odnesla loď i s kosmonauty do bezpečí. Hlavním využitím tohoto nosiče měla být doprava lodi Orion k ISS a k Měsíci (za pomocí druhého stupně nosiče Ares V se kterým se Orion měl spojit na nízké oběžné dráze Země). První demonstrátor (jen samotný aktivní SRB a maketa zbytku rakety) pod názvem Ares 1-X odstartoval z LC-39B na KSC dne 28.10.2009 ke krátkému suborbitálnímu letu (max. dosažená výška byla 45 km a zbytky rakety dopadly do Atlantiku cca 6 minut po startu ve vzdálenosti pod 250 km od kosmodromu). Ares V (Ares 5) [dříve CaLV - Cargo Launch Vehicle] Mohutný první stupeň měla tvořit pětice kyslíkovodíkových motorů RS-68 a dva postraní pětisegmentové motory SRB. Druhý stupeň měl mít stejně jako Ares I jeden kyslíkovodíkový motor J-2X. Výška tohoto nosiče měla být zhruba 110m. Hlavním využitím mělo být vynášení těžkých nákladů k Měsíci. Aktualizováno : 23.02.2019 |