[ Obrázky | Rotary
Rocket na serveru XCOR Aerospace v USA ]
Nerealizovaný
projekt pilotované nosné rakety.
Primárním cílem bylo snížit náklady na vynášení komerčních družic na nízkou
oběžnou dráhu kolem Země (LEO). Protředkem k tomu měla být jednostupňová, vícenásobně
použitelná, pilotovaná (!) nosná raketa s kolmým startem a kolmým přistáním
využívajícím unikátní autorotační rotorový systém.
Posádku rakety měli tvořit dva kosmonauti - pilot a specialista pro užitečné
zatížení. Raketa měla být schopna dopravit na LEO (nebo také z LEO na Zemi)
zatížení o hmotnosti cca 3200 kg. Startovací hmotnost měla být kolem 180 tun,
celková délka 19,5 m a maximální průměr 6,7 m. Palivem byl petrolej a kapalný
kyslík, celkový startovací tah přes 2,2 MN. Nákladový prostor měl mít průměr
3,65 m a délku 5 m.
Raketa měla startovat z Mojave v Kalifornii a v průběhu startu přetížení nemělo
přesáhnout 4 g.
Raketa Roton nabízená firmou Rotary Rocket Corporation měla mít řadu dobrých
vlastností :
- Kapacita
Nosnost 3200 kg na LEO dostačuje pro většinu komerčních družic. Protože
je raketa pilotovaná a je schopna dopravit náklad zpět na Zemi, je možno
prověřit náklad ještě těsně před jeho vypuštěním na oběžné dráze a v případě
problémů jej ihned dopravit zpět na Zemi.
- Cena
Zaváděcí cena měla být 7 mil USD za start, tedy cca 2200 USD za kilogram
(místo min. 5000 USD/kg u jiných raket v roce 1999)
- Záruka startu
Pokud se start nezdaří, zajistí firma Rotary Rocket následující start
zdarma, dokud nebude užitečné zatížení úspěšně vyneseno na oběžnou dráhu.
- Platební podmínky
Platí se až po úspěšném startu (nikoliv předem, jak to bylo zatím obvyklé)
- Přizpůsobivost
Raketa měla být schopna startovat v termínu podle přání zákazníka. Umožňuje
to malá flotila těchto raket, které jsou navrženy tak, aby po každém startu
a přistání byla potřeba jen drobná a krátká údržba.
- Spolehlivost
Pilot je schopen při problémech přerušit start a bezpečně přistát s
raketou i její posádkou a nákladem. Spolehlivost je tak až 2000 krát vyšší,
než u nepilotovaných startů, kde je při problémech jedinou možností autodestrukce
celého systému.
- Další možnosti
Raketa může být také dobře použita při opravách na oběžná dráze, záchranných
operacích, kosmické turistice a dalších komerčních i vědeckých kosmických
aktivitách.
K
prvnímu veřejnému předvedení vzhledu rakety došlo 01.03.1999 v Mojave (Kalifornie).
Firma Rotary Rocket Corporation ten den před 1000 pozvaných návštěvníků (NASA,
FAA) oficiálně představila svůj demonstrátor ATV (Atmospheric Test Vehicle).
Tento demonstrátor v plné velikost je určen k letům do malé výšky, při nichž
byly ověřovány klíčové systémy rakety, především rotorový přistávací systém.
Uskutečnily se však jen 3 rotorové přízemní lety v malé výšce a pak firma zkrachovala.
V roce 2000 měly přijít na řadu dva prototypy PTV (Prototype Test Vehicle)
pro testy orbitálních letů.
Komerční doprava na oběžnou dráhu by měla být zahájena v roce 2001.
Na konstrukci rakety se podílel i legendární Burt Rutan, který ve svém
letadle Voyager jako první obletěl Zemi bez mezipřistání a doplňování paliva.
Tato raketa měla opravdu šanci změnit svět (jak se uvádělo v jejích propagačních
materiálech), protože snížením ceny za dopravu na oběžnou dráhu se otevře prostor
pro nové oblasti kosmického podnikání. Počítalo se s tím, že raketa Roton by
mohla v prvním desetiletí 21. století vynést až 2000 družic za celkem 50 miliard
USD.
K tomu však už nedošlo a zřejmě ani nedojde. V roce 2002 odkoupila firma XCOR
Aerospace technologie zkrachovalé firmy Rotary Rocket Company. Firma XCOR však
počítá jen s využitím technologie raketového motoru. Další vývoj nosné rakety
Roton zatím nemá v plánu.
Aktualizováno : 24.06.2002
[ Obsah | Rakety
a kosmodromy | Rotary
Rocket na serveru XCOR Aerospace v USA ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/nosice/usa/roton/index.htm)