X-33
měl být letový model (postavený v polovičním měřítku - délka 20,3 m, rozpětí 20,6
m) vícenásobně použitelného nosného prostředku RLV (Reusable Launch Vehicle) VentureStar.
Projekt VentureStar firmy Lockheed-Martin byl v červnu 1996 vybrán NASA jako budoucí
náhrada raketoplánu (STS). Od RLV se očekávalo, že dokáže uskutečnit 20-30 letů
ročně za cenu asi 40 mil. USD za let při nosné kapacitě nejméně 18000 kg na nízkou
dráhu. To by umožnilo snížit cenu za dopravu 1 kg zatížení na oběžnou dráhu z
10000 USD (klasické rakety) či 20000 USD (raketoplán) na pouhých 2000 USD. O konečné
konstrukci RLV se mělo rozhodnout v roce 1999 a dokončen měl být v roce 2003.
Projekt X-33 měl tedy sloužit k ověření koncepce RLV. Dalším podpůrným programem
pro RLV byl projekt
X-34, který NASA svěřila firmě
Orbital Sciences Corporation (OSC), ale který nebyl dokončen stejně jako X-33.
Konkurenčními projekty X-33 byly návrhy firmy McDonell Douglas, vycházející
z DC-X (nepříznivým faktorem bylo vertikální
přistání), a firmy Rockwell, která navrhovala bezpilotní raketoplán (neuspěla
pro příliš velké křídlo).
Projekt VentureStar vycházel z konceptu vztlakového tělesa poháněného novým
raketovým motorem s centrálním tělesem (tzv. "aerospike"). X-33 měl mít dva
menší motory J-2S, VentureStar počítal s osmi velkými motory RS-2200.
Aerospike (aerodynamic spike) motor je raketový motor s toroidální spalovací
komorou vně trysky, tvořené aerodynamicky tvarovaným centrálním tělesem.
Tryska je tedy obtékána po vnější straně a není uzavřená; okolní atmosféra
se chová, vzhledem k nadzvukovému proudění výtokových plynů, jako "pružná
stěna". Jak raketa stoupá a atmosférický tlak působící na proud výtokových
plynů klesá, mění se automaticky expanzní "průřez" trysky. Účinnost motoru
je tak optimální pro značný rozsah výšek.
Desetkrát
zmenšený model motoru byl ověřován na hřbetě upravenáho letounu NASA SR-71 Blackbird.
Letoun se při experimentech pohyboval rychlostí až M=3 ve výšce asi 25 km. Doba
hoření motoru LASRE (Linear Aerospike SR-71 Experiment) byla 2 - 3 sekundy,
tah asi 35 kN. První let se uskutečnil 31.10.1997. Ověřování bylo úspěšné a
ještě před koncem roku 1997 se potvrdila realizovatelnost motoru (v roce 2001
bylo testování ukončeno).
Pro tepelnou ochranu vztlakového tělesa měly být použity uhlíkové kompozity
na přídi a na náběžných hranách, pro oblast s teplotami kolem 980°C kovové desky
ze superslitiny Inco-617, pro teploty kolem 700°C měly stačit kovové desky z
titanové slitiny Ti-1100 a pro části s teplotami pod 700°C jen izolační desky.
X-33 měl startovat vertikálně jako raketa a přistávat horizontálně jako letadlo.
S výstavbou startovního komplexu pro X-33 bylo ve východní části Edwards AFB
započato 14.11.1997.
Mělo proběhnout na 15 zkušebních letů (v automatickém režimu, na základně Edwards
AFB). Maximální dosažená rychlost měla být cca M=15 (pro dosažení oběžné dráhy
je třeba alespoň M=25).
X-33 tedy měla být plně automatická, plně funkční, poloviční verzeVentureStar
- pohon je stejný, pohonné látky jsou stejné, aerodynamika je stejná a způsob
letu je stejný. To mělo umožnit ověřit řadu technologií a zařízení potřebných
pro VentureStar.
Koncem roku 1997 technický projekt X-33 prošel závěrečnou oponenturou
a byla zahájena konstrukční fáze. Stavbu prováděla firma Lockheed Martin
v Palmdale (Kalifornie). První dodanou důležitou součástí byla 10.02.1998
hliníková nádrž na kapalný kyslík (délka 7,9 m, hmotnost 2500 kg, obsah
82000 kg LOX).
V dalších letech se však objevily problémy, které způsobily velké zdržení a
nakonec zrušení celého programu. Skluz měl vývoj aerospike motorů, ale hlavním
problémem bylo prasknutí kompozitové nádrže na LH2 při tlakové zkoušce
koncem roku 1999. Nejprve bylo rozhodnuto ji na prototypu X-33 nahradit nádrží
z duralových slitin i za cenu zhoršení letových parametrů, ale v roce 2001 byl
projekt definitivně ukončen.
Následující tabulka ukazuje, co vše mohl X-33 ověřit pro VentureStar.
EXTERNÍ OVĚŘOVÁNÍ
|
X-33 |
Ověřované elementy
|
VentureStar RLV |
Měřítko: 53%
Startovní hmotnost: 130 t
Délka: 21 m |
-
Aerodynamický tvar
-
Zabudování aerospike motoru
-
Aerospike pohon
-
Uhlíkové elevony
-
Uhlíkové náběžné hrany
-
Uhlíková příď
-
Vysokoteplotní kovová kormidla
-
Kovová tepelná ochrana povrchu
|
Měřítko: 100%
Startovní hmotnost: 1193 t
Délka: 46 m |
INTERNÍ OVĚŘOVÁNÍ
|
X-33 |
Ověřované elementy
|
VentureStar RLV |
|
-
Kompozitové nosné konstrukce
-
Kompozitové nádrže vodíku
-
Vysokoteplotní nosné konstrukce povrchu
-
Vnitřní uspořádání
-
Vnitřní namáhání
-
Integrace kovové tepelné ochrany
|
|
OVĚŘOVÁNÍ POHONU
|
X-33 |
Ověřované elementy
|
VentureStar RLV |
Počet motorů: 2
Tah motoru: 0,9 MN
Tlak v komoře: 5,9 MPai
Počet trysek motoru: 10 |
-
Aerospike trysky
-
Namáhání mezi motorem a tělesem
-
Plynové generátory
-
Kryogenní pohonně hmoty
-
Vícenásobné trysky
-
Tvar a materiál trysky
-
Vektorování tahu
|
Počet motorů: 8
Tah motoru: 1,9 MN
Tlak v komoře: 15,5 MPa
Počet trysek motoru: 14 |
Technologie, které nemohly být na X-33 přímo ověřeny, měly být ověřovány při
pozemních testech a počítačových simulacích.
Následující tabulka ukazuje, jak měl X-33 ve spojení s pozemnímy testy posloužit
při konečném návrhu VentureStar.
X-33: COUNTDOWN K VENTURESTAR
|
|
X-33 |
|
Pozemní testy |
|
VentureStar |
|
Série letových zkoušek aerodynamiky vztlakového tělesa,
sestavování nosiče, kompozitových struktur a namáhání konstrukce |
|
testování ve větrném tunelu a počítačové simulace |
|
ověřený tvar vztlakového tělesa. |
|
Dva poloviční lineární aerospike motory demonstrující začlenění
této technologie do vztlakového tělesa |
|
pozemní testy letových aerospike motorů RS-2200 ověřující
jejich parametry |
|
sedm lineárních aerospike motorů RS-2200 certifikovaných
pro 100 letů s 20 lety mezi středními opravami a 60 lety mezi generálními
opravami. |
|
Dvě poloviční kompozitové nádrže na kapalný vodík demonstrující
jejich vhodnost |
|
série testů na kompozitové vodíkové nádrži ve čtvrtinové
velikosti pro ověření trvanlivosti |
|
dvě velké kompozitové nádrže na kaplný vodík certifikované
pro 100 letů. |
|
Jedna poloviční kompozitová nádrž na kapalný kyslík demonstrující
její vhodnost |
|
série testů na kompozitové kyslíkové nádrži pro ověření
trvanlivosti a únosnosti |
|
velká kompozitová nádrž na kaplný kyslík certifikovaná pro
100 letů. |
|
Kovové dlaždice tepelné ochrany na kritických částech X-33
demonstrující letovou vhodnost, robustnost a snadnost oprav |
|
série testů k potvrzení trvanlivosti kovových dlaždic tepelné
ochrany |
|
ověřený systém tepelné ochrany s kovovými dlaždicemi certifikovaný
pro 100 letů. |
|
Prototyp subsystémů (podvozek, turbo alternátory, reaktivní
řídicí systém, termoregulační systém, avionika) ověřovaných za letu |
|
vývoj nového podvozku a specializované avioniky |
|
ověřené subsystémy s vyhovující hmotností a certifikované
pro 100 letů. |
|
Demonstrace bezpečnosti, spolehlivosti a automatizovaného
pozemního vybavení |
|
vývoj plně automatizovaného pozemního vybavení |
|
plně automatizované pozemní operace. |
|
Demonstrace autonomního vzletu, návratu a přistání |
|
přidání vlastností pro autonomní operace na oběžné dráze
a s nákladem, počítačová simulace autonomního spojování s mezinárodní kosmickou
stanicí ISS |
|
plně autonomní letové operace. |
Aktualizováno : 04.02.2006
[ Obsah | DC-X
| X-34 ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/nosice/usa/x33/index.htm)