M.označení
| Start
| Přistání
| Délka letu
| Poznámka
|
2008-005A
| 07.02.2008
| 20.02.2008
| 12d18h22m
| ISS-1E (Columbus, ICC, NTA, 3xEVA)
|
Posádka :
Frick,S.N.[VE] | Poindexter,A.G..[PL]
| Melvin,L.D.[MS] | Walheim,R.J.[MS]
| Schlegel,H.W.[MS](Německo)
| Love,S.G.[MS]
Eyharts,L.[MS](Francie)(na ISS)
/ Tani,D.M.[MS] (z ISS)
Popis letu :
Hlavním
cílem tohoto letu k ISS byla doprava
a připojení evropského laboratorního modulu Columbus
ke stanici. Modul byl připevněn k pravobočnímu CBM uzlu modulu Harmony.
Druhým hlavním úkolem byla částečná výměna posádky na ISS, kde kosmonaut Leopold
Eyharts vystřídal Daniela Taniho v rámci dlouhodobé Expedice
16.
V nákladovém prostoru raketoplánu byla umístěna plošina ICC-L (Integrated Cargo
Carrier – Lite) na níž byla uložena nádrž pro dusík NTA (Nitrogen Tank Assembly),
která byla v průběhu letu na ISS vyměněna a stará NTA byla umístěna zpět na
plošinu ICC-L. Na plošině byla také dvě externí zařízení modulu Columbus
- sluneční observatoř SOLAR/SMO (Solar Monitoring Observatory) a platforma EuTEF
(European Technology Exposure Facility) pro výměnné experimenty.
Při návratu raketoplánu Atlantis zpět na Zemi byl také na plošině ICC-L umístěn
vadný silový gyroskop CMG (Control Moment Gyroscope), který byl vyměněn za nový
při misi STS-118 Endeavour v polovině roku
2007.
Během letu se uskutečnily 3 výstupy do kosmu (EVA), všechny přes modul Quest.
Jejich náplní byla aktivace modulu Columbus, výměna nádrže NTA a umístění gyroskopu
CMG do nákladového prostoru raketoplánu.
Pracovní dráha raketoplánu má sklon 51,6° (jako dráha stanice ISS).
Plánovaný průběh letu
Den
1. - Start (KSC, LC-39A)
Den 3. - Připojení ke stanici ISS
Den 4. - EVA-1 (Walheim, Schlegel) [montáž PDGF na Columbus, příprava nádrže
NTA]
Den 4. - Připojení modulu Columbus k modulu Harmony
Den 6. - EVA-2 (Walheim, Schlegel) [aktivace modulu Columbus, výměna nádrže
NTA]
Den 8. - EVA-3 (Walheim, Love) [montáž vnějších experimentů na Columbus, uložení
gyroskopu CMG]
Den 10. - Odpojení raketoplánu od ISS
Den 12. - Přistání na KSC
Skutečný průběh letu
Předstartovní operace
04.11.2007 - Přesun do VAB (připojení ET a SRB)
10.11.2007 - RollOut z VAB na LC-39A
19.-20.11.2007 - TCDT (Terminal Count Down Test)
03.12.2007 - Začátek odpočítávání (T-43 hodin) [na start 06.12.2007]
06.12.2007 - Kvůli selhání dvou ECO snímačů při plnění nádrže musel být start
odvolán a odložen nejméně o dva dny
07.12.2007 - Nové datum startu bylo stanoveno na 09.12.2007
09.12.2007 - Při plnění nádrže ET opět selhal jeden ECO senzor, pokus o start
musel být odvolán a odložen až na rok 2008
11.01.2007 - Novým cílovým datem startu bylo určeno 07.02.2008
04.02.2008 - Začátek odpočítávání (T-43 hodin) [na start 07.02.2008]
Průběh letu
Raketoplán
Atlantis STS-122 měl původně odstartovat 06.12.2007, ale v průběhu plnění nádrže
ET selhaly dva snímače ECO (které hlídají minimální hladinu kapalného vodíku
v nádrži) a první pokus o start tak musel být odvolán a odložen nejméně o dva
dny. Později bylo nové plánované datum startu upřesněno na 09.12.2007.
V neděli 09.12.2007 se skutečně odpočítávání opět rozeběhlo, ale krátce po
zahájení plnění nádrže ET opět selhal jeden ECO senzor. Protože tentokrát stanovili
manažeři NASA pravidlo, že musí fungovat všechny ECO senzory, nezbylo nic jiného,
než start opět odvolat a odložit. Protože prosincové statovní okno končilo 13.12.
a řešení problému nebylo jasné, musel být další pokus o start odložen až na
leden 2008. Nejprve na 02.01.2008 a po zvážení potřeby odpočinku techniků o
vánočních svátcích až na 10.01.2008.
Mezitím se technici NASA pokusili lokalizovat a opravit problém s ECO senzory
přímo na startovací rampě. Nejprve připojili měřicí přístroje ke kabeláži mezi
ECO senzory a blokem elektroniky v družicovém stupni raketoplánu. V úterý 18.12.2007
pak bylo na pořadu dne zkušební tankování nádrže ET. Závada se skutečně opět
projevila a selhal jeden ECO senzor. Měřicí přístroje ale prokázaly, že problém
je v konektoru, procházejícím vnějším pláštěm nádrže ET a propojujícím kabeláž
mezi ECO senzory a elektronikou v raketoplánu.
Dne
27.12.2007 bylo jako nejvhodnější způsob řešení problému zvoleno to, že propojení
mezi ECO senzory a raketoplánem bude modifikováno. Technici přímo na rampě odstranili
část izolační pěny nádrže ET, rozebrali problémový konektor, a jeho vnější část
vyměnili za nový kus, upravený propájením pinů. Protože úprava konektoru, certifikace
změn a zpětné nanášení pěny na ET bylo poměrně pracné a zdlouhavé, muselo být
plánované datum startu STS-122 postupně odkládáno.
Konektor byl z ET demontován dne 29.12.2007. První hodnocení postupu prací
proběhlo ve čtvrtek 03.01.2008 a bylo konstatováno, že start nemůže být dříve,
než 24.01.2008. Po dalším upřesnění bylo 11.01.2008 oznámeno, že cílovým datem
startu je 07.02.2008. Nový "propájený" konektor byl na nádrž ET namontován
13.01.2008. Zpětné nanášení izolační pěny pak bylo dokončeno 23.01.2008.
V průběhu dalších příprav raketoplánu ke startu se ještě objevilo několik menších
technických problémů. Jedním z nich byla např. ohnutá hadice freonové chladící
smyčky FCL (Freon Coolant Loop). Hadice se při otevření dveří nákladového prostoru
raketoplánu vytáhne ze smyčky držené systémem pružin ve schránce a po uzavření
ji pružiny mají opět zasunout. Tentokrát se však při zavření dveří nákladového
prostoru hadice nezatáhla do schránky ale místo toho se ostře ohnula a hrozilo
její zaškrcení či dokonce nalomení. Naštěstí se po kontrole ukázalo, že hadice
nebyla poškozena. Při závěrečném uzavírání nákladového prostoru technici technici
směrovali hadici speciálním nástrojem na dlouhé tyči a hadice byla úspěšně zatažena
do své schránky. Raketoplán Atlantis tak byl kompletně připraven k zahájení
odpočítávání a ke startu. Technici předpokládali, že ve stavu beztíže by se
zatažením hadice neměly být problémy.
Odpočítávání
bylo zahájeno v pondělí 04.02.2008 ve 23:00 SEČ a proběhlo zcela bez problémů.
ECO senzory tentokrát pracovaly správně. Přestože meteorologové dávali šanci
jen 30% na vyhovující podmínky pro start, počasí naštěstí zůstalo akceptovatelné
a raketoplán Atlantis STS-122 tak úspěšně odstartoval ve čtvrtek 07.02.2008
ve 20:45:30 SEČ.
Po dvou dnech sbližovacích manévrů (během nichž byla provedena první část kontroly
stavu tepelné ochrany raketoplánu pomocí systému OBSS)
se raketoplán připojil ke stanici ISS v sobotu 09.02.2008 18:17 SEČ.
Krátce po spojení obou tělěs bylo z řídicího střediska překvapivě oznámeno,
že výstup EVA-1 byl odložen o 24 hodin a že místo Schlegela se ho zúčastní Love.
Důvodem odkladu byly zdravotní problémy Schlegela. Také celý plán letu STS-122
byl kvůli tomu prodloužen o jeden den.
V neděli 10.02.2008 se kosmonauti na ISS zabývali především přípravami na první
výstup do kosmu (EVA-1), věnovaný hlavně modulu Columbus. Jednodenní odklad
EVA-1 byl nutný proto, aby se Love mohl připravit na výstup místo nemocného
Schlegela a osvojit si všechny potřebné procedury. Večer byla na programu také
detailní inspekce obšívky na krytu pravobočního motoru OMS raketoplánu. Podle
výsledku inspekce pomocí kamer se později rozhodne, jestli bude třeba poškozené
místo opravit při výstupu do kosmu. V rámci příprav na EVA-1 strávili Walheim
a Love noc v modulu Quest při sníženém tlaku atmosféry.
Výstup
EVA-1 začal 11.02.2008 v 15:13 SEČ. Walheim a Love připravili modul Columbus
k přenesení (odpojili kabely temperačního topení, nainstalovali na bok modulu
sokl PDGF a sejmuli ochranné kryty z těsnění na portu CBM). Modul Columbus byl
poté uchopen staničním manipulátorem SSRMS a připojen k pravobočnímu CBM portu
modulu Harmony. Evropský laboratorní modul se tak stal součástí stanice ISS
(a hlavní úkol mise STS-122 byl splněn). Práce ohledně přípravy nádrže NTA k
výměně byly dokončeny jen zčásti (Walheim připravil dočasný úchyt pro NTA a
povolil 4 hlavní šrouby). Zbývající činnosti (odpojení kabelů a hadic) byly
pro nedostatek času přesunuty do výstupu EVA-2, plánovanému na středu 13.2.
Výstup EVA-1 skončil ve 23:11 SEČ a trval celkem 7 hodin 58 minut.
Pro výstup EVA-2 ve středu 13.02.2008 už byl Schlegel fit a zúčastnil se ho
tedy s Walheimem tak, jak bylo původně plánováno. Hlavním cílem EVA-2 je výměna
prázdné dusíkové nádrže v nosníku ITS-P1. NTA (Nitrogen Tank Assembly) je nádrž
dusíku, která poskytuje zásobu tlakového plynu pro udržování správného tlaku
amoniaku v chladicích okruzích stanice. NTA patří do skupiny tzv. vyměnitelných
dílů ORU (Orbital Replacement Unit). Na stanici budou celkem 4 nádrže NTA a
v době letu STS-122 tam byly 3. Nádrž v segmentu P1 už měla snížený tlak, a
proto musela být vyměněna za novou, kterou ze Země přivezl raketoplán Atlantis.
Výměna nádrže proběhla bez problémů. Na konci výstupu ještě Schlegel nainstaloval
4 tepelné kryty na transportní úchyty modulu Columbus a spolu s Walheimem provedl
inspekci ochranných panelů proti mikrometeoritům na modulu Destiny. Panely byly
trochu uvolněné, takže je kosmonauti dodatečně upevnili a zajistili. Úspěšný
výstup trval 6 hodin 45 minut.
Téhož
dne manažeři NASA rozhodli prodloužit misi STS-122 o další den, takže raketoplán
Atlantis zůstal u stanice připojen až do pondělí 18.02.2008 a přistání bylo
naplánováno na středu 20.02.2008 cca v 15:06 SEČ.
Poslední plánovaný výstup (EVA-3) byl oficiálně zahájen 15.02.2008 ve 14:07
SEČ. Walheim a Love úspěšně namontovali zařízení SOLAR a EuTEF na vnější platformu
modulu Columbus a přenesli vadný gyroskop CMG do nákladového prostoru raketoplánu
k dopravě na Zemi. V nadplánu ještě provedli inspekci poškozeného madla u přechodové
komory (poškození objevil Love v pondělí při výstupu EVA-1 [jde možná o následek
dopadu mikrometeoritu]). Kosmonauti se snažili ověřit, jestli pozorovaný malý
kráter může poškozovat vnější vrstvu rukavic skafandrů, které bylo při posledních
výstupech do kosmu zaznamenáno. Podle prvních výsledků a dojmů ale místo nevypadalo
nebezpečně a testované tkaniny nenarušovalo. Na dodatečně přidanou inspekci
rotačního spoje SARJ-S3 už nezbyl čas. Výstup skončil ve 21:32 SEČ a trval 7
hodin 25 minut.
V sobotu 16.02.2008 pokračovala aktivace modulu Columbus a byla také zvýšena
dráha stanice ISS pomocí manévrovacích motorků raketoplánu Atlantis (dráha byla
zvýšena cca o 2 km). Kromě toho se uskutečnla společná tisková konference obou
posádek.
V neděli 17.02.2008 kolem 18:15 SEČ se posádky rozloučily a byly uzavřeny průlezy
mezi raketoplánem a kosmickou stanicí.
K
odpojení a odletu raketoplánu od stanice došlo v pondělí 18.02.2008 v 10:24
SEČ. Ještě téhož dne proběhla i závěrečná kontrola tepelné ochrany raketoplánu
pomocí kamer a senzorů na OBSS.
V úterý 19.02.2008 kosmonauti na raketoplánu Atlantis prověřili všechny systémy,
potřebné pro sestup atmosférou a přistání. Protože bylo zjištěno, že došlo k
výpadku vyhřívání 4 malých vernierových motorků v zadní části raketoplánu, byl
Atlantis na oběžné dráze orientován po co nejdelší dobu zádí směrem ke Slunci,
aby se předešlo podchlazení a případným problémům s manévrovacími motorky (i
když verniery nejsou pro přistání nutné). Raketoplán je v zadní části trupu
vybaven dvěma moduly OMS (Orbital Maneuvring System), každý s jedním motorem
OMS o tahu 26.7 kN, 12 řídicími motory RCS (Reaction Control System) o tahu
3.87 kN a 2 vernierovými motory o tahu 111 N. Jako pohonné látky pro OMS a RCS
slouží monometylhydrazin a oxid dusičitý. Další modul RCS se 14 motory o tahu
3.87 kN a se 2 motory o tahu 111 N je zabudován v přídi raketoplánu. Výpadek
vyhřívání se týkal jen těch nejslabších motorků v zádi.
Na obytné palubě raketoplánu bylo také připraveno speciální křeslo pro Daniela
Taniho, který se vracel z dlouhodobého pobytu na oběžné dráze. Toto křeslo snižuje
zátěž při přechodu do zemské gravitace tím, že v něm kosmonaut spíše leží než
sedí a organizmus je tak méně namáhán.
Přistání
raketoplánu Atlantis STS-122 proběhlo bez problémů a při první příležitosti
na KSC ve středu 20.02.2008
v 15:07 SEČ.
Aktivováno ale bylo i záložní letiště na základně Edwards v Kalifornii tak,
aby raketoplán mohl ve středu s jistotou přistát (důvodem této snahy byla skutečnost,
že v nejbližších dnech byl očekáván pokus
armády USA o rozbití nefunkční vojenské družice USA 193 na nízké oběžné dráze)
[k "rozstřelu" družice pak skutečně došlo už 21.02.2008 kolem 04:20
SEČ].
Aktualizováno : 18.09.2011
[ Obsah | Pilotované lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-122/index.htm)