M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
2000-062A |
11.10.2000 |
24.10.2000 |
12d21h43 |
ISS-05-3A (nosník Z1,
Ku/S, PMA-3, 4xEVA) |
Posádka :
Duffy,B.[VE] | Melroy[ová],P.A.[PI]
| Wakata,K.[MS](Japonsko)
| Chiao,L.[MS] | Wisoff,P.J.K.[MS]
| Lopez-Alegria,M.E.[MS] |
McArthur,W.S.[MS]
[ Popis letu | Obrázky |
Experimenty
| STS-92 v L+K |
STS-92
v NASA ]
Popis
letu :
Let STS-92 byl jubilejní 100. let amerického raketoplánu Space Shuttle.
Hlavním cílem tohoto letu bylo spojení s Mezinárodní
kosmickou stanicí ISS (moduly Zarja,
Unity,
Zvezda
a nákladní loď Progress
M1-3). Raketoplán dopravil na stanici nosník Z1,
antény pro pásmo Ku/S a adaptér PMA-3.
Součástí ITS-Z1
byly i silové gyroskopy CMG (Control Moment Gyroscope) pro orientaci a
stabilizaci ISS.
Pracovní dráha raketoplánu měla sklon 51,6°.
Během letu se uskutečnily 4 výstupy do kosmu (EVA), během nichž dvojice
Chiao/McArthur
a Wisoff/Lopez-Alegria
nainstalovali dovezená zařízení a připravili tak stanici pro další montážní
lety.
Původní plán akcí na jednotlivé dny letu
Den
1. - Start (LC-39A, 11.10.2000, 23:17 UT)
Den 2. - Sbližovací manévry
Den 3. - Připojení k ISS
Den 4. - Instalace nosníku Z1
na ISS, vstup do ISS
Den 5. - EVA-1 (Chiao,
McArthur)
- antény pro pásmo S a Ku
Den 6. - EVA-2 (Wisoff,
Lopez-Alegria)
- PMA-3
Den 7. - EVA-3 (Chiao,
McArthur)
- radiátory
Den 8. - EVA-4 (Wisoff,
Lopez-Alegria)
- kabelová lávka, SAFER
Den 9. - Opuštění stanice, uzavření průlezů
Den 10. - Odpojení od ISS
Den 11. - Příprava na přistání
Den 12. - Přistání na KSC
(22.10.2000)
Skutečný průběh letu
Předstartovní
operace
27.12.1999 - Přesun do OPF (příprava orbiteru)
21.08.2000 - Přesun do VAB (připojení ET a SRB)
11.09.2000 - RollOut z VAB na LC-39A
14.-15.09.2000 - TCDT (Terminal Count Down
Test)
03.10.2000 - Začátek odpočítávání (T-43 hodin) na start dne 06.10.2000
05.10.2000 - Kvůli problémům s ventilem a uchycením ET k orbiteru byl
start odložen na 10.10.2000 v 0:05 UT
09.10.2000 - Špatné počasí bylo důvodem dalšího odkladu, tentokrát
na 10.10.2000 ve 23:39 UT
10.10.2000 - Kvůli technickým problémům byl start opět odložen - na
11.10.2000 ve 23:17 UT
Průběh letu
100.
start amerického raketoplánu musel být celkem čtyřikrát odložen. Nakonec
se však podařilo překonat všechny problémy a Discovery STS-92 úspěšně odstartoval
11.10.2000 ve 23:17:00 UT. Navedení na dráhu i úvodní operace na oběžné
dráze, včetně vyklopení antény pro pásmo Ku, proběhly bez problémů.
Druhý letový den však byla zjištěna závada na
parabolické anténě pro pásmo Ku, která znemožňovala přímé TV vysílání přes
družice TDRS a také použití setkávacího radaru.
I bez funkčního setkávacího radaru proběhlo přiblížení
k ISS podle plánu a k úspěšnému
připojení raketoplánu k ISS
(port +Y, PMA-2)
došlo 13.10.2000 v 17:45:15 UT při přeletu nad Ukrajinou. Ještě téhož dne
pak kosmonauti přes přechodový tunel PMA-2
vstoupili do modulu Unity.
V sobotu 14.10.2000 se posádka Discovery STS-92
začala připravovat na instalaci nosníku Z1
na ISS. Ve 12:57 UT však došlo
na palubě raketoplánu ke krátkodobému zkratu, který měl za následek proudovou
špičku o velikosti 14 Ampér a výpadek řady elektrických zařízení, včetně
vizualizačního systému, nutného pro přesné navádění RMS. Kosmonautům se
naštěstí podařilo alespoň část systému přepojit na náhradní zdroj napájení
a tak mohla instalace Z1,
byť s téměř tříhodinovým zpožděním, přece jen proběhnout. Kolem 15:30 UT
Wakata
pomocí RMS vyzdvihl
Z1
z jeho lůžka v nákladovém prostoru raketoplánu a pomalu ho přemístil do
blízkosti modulu
Unity.
Po závěrečném prověření všech potřebných systémů a po překonání problémů
s mechanismem CBM (Common Berthing Mechanism), který se sám na krátkou
dobu deaktivoval, byl kolem 18:21 UT nosník Z1
usazen na port -Z (horní) modulu Unity.
Mechanismus CBM pak zajistil pevné přitažení a zakotvení. Jeden z hlavních
úkolů mise STS-92 tak byl splněn.
Následující
den, v neděli 15.10.2000 vystoupili Chiao
a McArthur do volného kosmu.
Tento první výstup (EVA-1) začal ve 14:27 UT. První hodinu strávili kosmonauti
vybalováním nářadí a přípravou pracoviště. Potom propojili prvních 6 kabelů
mezi Z1 a Unity.
Následovalo uvolnění antény SASA (S-band Antenna System Assembly) pro pásmo
S z její startovní polohy na konstrukci Z1
a přemístění do dočasné pozice, na které zůstane do aktivace, která proběhne
až při STS-97. Práce pokračovala propojením
zbývajících 4 kabelů mezi Z1
a Unity. Pak
došlo i na instalaci antény SGANT (Space to Ground Antenna) pro spojení
se Zemí. Nakonec oba kosmonauti ještě přemístili vaky s nářadím na nová
místa, aby je tak připravili na příští montážní práce na povrchu stanice.
Úspěšný výstup byl ukončen ve 20:55 UT, takže trval 6 hodin 28 minut.
Také v pondělí 16.10.2000 se uskutečnil montážní
výstup do kosmu. EVA-2 zahájili Wisoff
a Lopez-Alegria ve 14:15 UT.
Tentokrát byla pozornost soustředěna na nový přechodový tunel PMA-3
(Pressurized Mating Adapter 3), který bude sloužit jako další port pro
připojování raketoplánu k ISS.
Pomocí kanadského manipulátoru RMS, který obsluhoval opět Wakata,
byl PMA-3 zdvižen
z nákladového prostoru raketoplánu a připojen k portu +Z (dolní) modulu Unity.
Wisoff
a Lopez-Alegria přitom pomáhali
s přesným navedením PMA-3
na místo. Konečné ukotvení a přitažení PMA-3
k modulu Unity
zajistil mechanismus CBM, ovládaný z paluby raketoplánu P.Melroy[ovou].
Kosmonauti v prostoru také na segmentu Z1
uvolnili úchyty pro pozdější připojení modulu slunečních baterií PVM-P6
(během STS-97). Nakonec propojili silové
a datové kabely mezi PMA-3
a Unity. Výstup
byl ukončen po 7 hodinách a 7 minutách ve 21:22 UT.
Po skončení výstupu do kosmu bylo také zahájeno zvyšování dráhy komplexu
ISS
pomocí RMS motorků raketoplánu.
17.10.2000 se uskutečnila EVA-3. Chiao
a McArthur zahájili výstup
ve 14:30 UT. Chiao zaujal pozici
na RMS (ten ovládal Lopez-Alegria)
a McArthur na Z1.
Nejprve kosmonauti vyjmuli z nákladového prostoru a nainstalovali na Z1
dvě řídicí jednotky DDCU-HP Z1 [Direct Current-to-Direct Current Converter
Unit-High Power, Zenith] pro budoucí připojení panelů slunečních baterií
PVM-P6
a konverzi napětí do palubní sítě stanice. Po dokončení tohoto hlavního
úkolu výstupu pokračovala práce úpravou propojovacích kabelů a nakonec
kosmonauti ještě naplnili nově instalované vaky nářadím. Výstup trval 6
hodin 48 minut a byl ukončen ve 21:18 UT.
Poslední
plánovaný výstup do kosmu (EVA-4) zahájili Wisoff
a Lopez-Alegria ve středu 18.10.2000
v 15:00 UT. Wisoff nejprve
ručně přezkoušel funkci stykovacího mechanismu pro připojení modulu PVM-P6.
Lopez-Alegria
pak přemístil kotvičku pro úchop manipulátorem RMS na konstrukci Z1
z povrchu do nitra konstrukce, aby zbytečně nepřekážela, protože při dalších
montážních pracech už nebude potřeba. Následně oba kosmonauti vyklopili
na boku Z1 velkou
kabelovou lávku, po které budou vedeny kabely a potrubí k americkému laboratornímu
modulu Destiny (po jeho připojení, plánovaném na leden 2001). Při montáži
lávky, pracovních úchytů a plošin se kosmonauti dostali do mírného časového
skluzu kvůli problémům s nářadím. Posledním důležitým úkolem výstupu byly
letové zkoušky záchranného systému SAFER (Simplified Aid For EVA Rescue),
tedy jednoduché osobní manévrovací jednotky na stlačený plyn ve formě batohu
na zádech. Oba kosmonauti se na konci RMS přemístili do výšky kolem 20
metrů nad nákladovým prostorem raketoplánu (vedle modulu Zarja)
a pak se postupně pomocí SAFERu spustili do zadní části nákladového prostoru
(nejprve Wisoff a pak i Lopez-Alegria).
V plánu byly ještě zkoušky transportu nepohyblivého kosmonauta, ale ty
musely být pro nedostatek času odvolány. Kosmonauti tak už jen po sobě
uklidili a vrátili se do přechodové komory. Výstup byl ukončen ve 21:56
UT po 6 hodinách a 56 minutách.
19.10.2000 se posádka věnovala práci uvnitř ISS.
Především byl otevřen přístup z modulu Unity
do Z1 a P.Melroy[ová]
propojila systémy obou modulů. Poté byly zahájeny zkoušky silových gyroskopů
CMG (Control Moment Gyroscope) na Z1.
Nakonec byl přístup do Z1
zase uzavřen.
Po
dokončení všech plánovaných prací se raketoplán Discovery STS-92 odpojil
od ISS v pátek 20.10.2000 v
15:08 UT. Pilotka P.Melroy[ová]
pak provedla inspekční oblet stanice a závěrečný úhybný manévr se uskutečnil
v 15:55 UT.
Následující den byl zahájen úklid vnitřních prostor
raketoplánu a byly zahájeny prověrky systémů raketoplánu před přistáním.
Kolem 19:00 UT proběhla pravidelná tisková konference.
22.10.2000 měl být už dnem přistání. Všechny
přípravné činnosti byly bez problémů a dokonce už byly i uzavřeny dveře
nákladového prostoru (v 15:09 UT). Kvůli příliš silnému bočnímu větru na
KSC
však muselo být v 16:22 UT přistání odvoláno a odloženo o 24 hodin. Protože
ani předpověď počasí nebyla příznivá, bylo rozhodnuto aktivovat záložní
letiště na Edwards AFB.
23.10.2000
bylo počasí ještě horší. Na KSC
byl opět silný boční vítr a na Edwards
AFB zase byly časté přeháňky. Přistání STS-92 muselo být odloženo o
dalších 24 hodin.
Tentokrát to už vyšlo. Protože vítr na KSC
byl stále příliš silný, musel být let ukončen v Kalifornii. Raketoplán
Discovery STS-92 přistál na dráze 22 Edwards
AFB 24.10.2000 ve 20:59:41 UT.
Aktualizováno : 25.10.2000
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-92/index.htm)