M.označení
| Start
| Přistání
| Délka letu
| Poznámka
|
2002-018A
| 08.04.2002
| 19.04.2002
| 10d19h43m
| ISS-8A (ITS-S0,
Mobile Transporter, 4xEVA)
|
Posádka :
Bloomfield,M.J.[VE]
|
Frick,S.N.[PL]
|
Walheim,R.J.[MS]
|
Ochoa[ová],E.[MS]
|
Morin,L.M.E.[MS]
|
Ross,J.L.[MS]
|
Smith,S.L.[MS]
Popis
letu :
Hlavním cílem tohoto letu bylo spojení s ISS
a doprava a montáž základního dílu příčného příhradového nosníku. Tento první
díl (ITS-S0) v hodnotě
790 mil. USD má délku 13 metrů a hmotnost přes 12 tun. Byl připevněn na stropě
amerického laboratorního modulu Destiny.
Během letu se uskutečnily čtyři výstupy do kosmu (EVA), všechny přes modul
Quest. Kosmonauti
při nich pevně ukotvili ITS-S0,
propojili jeho systémy se zbytkem stanice a zprovoznili mobilní transportér
MT.
Pracovní dráha raketoplánu měla sklon 51,6°.
Původní plán akcí na jednotlivé dny letu
Den
1. - Start (LC-39B, 04.04.2002, 22:13 UT) [ve skutečnosti až 08.04.2002
ve 20:44 UT]
Den 2. - Sbližovací manévry
Den 3. - Připojení k ISS
Den 4. - Instalace ITS-S0
na modul Destiny,
EVA-1 (Smith, Walheim)
- zahájení propojování ITS-S0
a ISS
Den 5. - Přenášení nákladu mezi raketoplánem a ISS,
tisková konference
Den 6. - EVA-2 (Ross, Morin)
- pokračování propojování ITS-S0
a ISS
Den 7. - EVA-3 (Smith, Walheim)
- zprovozňování Mobile Transporteru na ITS-S0
Den 8. - Zkoušky Mobile Transporteru, tisková konference
Den 9. - EVA-4 (Ross,
Morin) - instalace úchytů a vybavení
pro budoucí EVA
Den 10. - Zvýšení dráhy komplexu, odpojení raketoplánu od ISS,
inspekční oblet stanice
Den 11. - Příprava na přistání
Den 12. - Přistání na KSC
(15.04.2002) [ve skutečnosti19.04.2002 v 16:27 UT]
Skutečný průběh letu
Předstartovní operace
24.07.2001
- Přesun do OPF (příprava orbiteru)
06.03.2002 - Přesun do VAB (připojení ET a SRB)
12.03.2002 - RollOut z VAB na LC-39B
18.-19.03.2002 - TCDT (Terminal Count Down Test)
01.04.2002 - Začátek odpočítávání (T-43 hodin) na start 04.04.2002
04.04.2002 - Kvůli poruše potrubí na MLP a úniku vodíku byl start odložen na
08.04.2002
Průběh letu
Přípravy na let STS-110 probíhaly opět ve znamení mimořádných bezpečnostních
opatření. Utajování podrobností příprav z obavy před možným teroristickým útokem
šlo tentokráte tak daleko, že NASA neoznámil poprvé v historii letů raketoplánů
ani přesný okamžik zahájení odpočítávání ke startu, k němuž došlo někdy v pondělí
1. dubna. Také přesný čas samotného startu byl oznámen až 24 hodin před plánovaným
vzletem. V tomto případě to však bylo dost zbytečné, protože pokud letí raketoplán
k ISS, není těžké pomocí běžně dostupných
programů na PC určit čas, kdy bude rovina oběžné dráhy stanice procházet místem
startu.
Ke startu mělo dojít ve čtvrtek 04.04.2002 ve 22:13 UT. Krátce po zahájení
plnění odhazovací nádrže ET však došlo na pozemním zařízení rampy k úniku vodíku.
Přípravy musely být přerušeny a start odložen na neurčito. Příčinou úniku vodíku
byl prasklý svár v odvětrávacím potrubí na mobilním vypouštěcím zařízení MLP.
Ve čtvrtek večer bylo rozhodnuto, že prasklinu v potrubí opraví technici navařením
límce. Start byl pak nově stanoven na pondělí 08.04.2002 a později upřesněn
na 20:40 UT.
Pozemní zařízení bylo v noci z pátku na sobotu opraveno navařením límce na
odvětrávací potrubí. V sobotu technici úspěšně prověřili těsnost opraveného
potrubí a přípravy ke startu tak mohly pokračovat.
V
pondělí 08.04.2002 se už vše podařilo. V T -5 minut sice muselo být odpočítávání
krátce přerušeno pro závadu na pozemním řídicím počítači, ale problém byl naštěstí
rychle vyřešen, takže raketoplán Atlantis STS-110/ISS-8A odstartoval ještě na
konci startovního okna ve 20:44:19 UT (22:44:19 SELČ). Navedení na oběžnou dráhu
bylo úspěšné a raketoplán zahájil stíhání ISS.
Stíhání a připojení k ISS,
na které byli tři členové dlouhodobé Expedice
4, bylo úspěšně dokončeno ve středu 10.04.2002 v 16:04 UT (18:04 SELČ) zachycením
na předním portu PMA-2
(+X). Hermetické průlezy mezi raketoplánem a stanicí byly otevřeny v 18:08 UT
a o několik minut později se obě posádky setkaly k uvítacímu ceremoniálu v prostorach
laboratoře Destiny.
Následující
den (11.04.2002) byl nejprve nosník ITS-S0
pomocí staničního manipulátoru SSRMS
umístěn na modul Destiny
a tam automaticky provizorně přichycen (ve 13:25 UT). Brzy poté (ve 14:36 UT)
Smith a Walheim
zahájili první výstup do kosmu (EVA-1, přes modul Quest)
a začali ITS-S0 oživovat.
ITS-S0 není jen pouhou
příhradovou konstrukci, která ponese panely slunečních baterií a radiátory klimatizačního
systému, ale je to komplexní modul, vybavený řadou důležitých systémů. Patří
mezi ně například velmi citlivé gyroskopy, měřící orientaci stanice v prostoru,
čtyři antény družicového navigačního systému GPS, určujícího polohu stanice
v prostoru s přesností několika málo metrů, detektory kosmického záření a hlavně
první kolejové vozidlo ve vesmíru - Mobile Transporter (MT). Úkolem EVA-1 bylo
zahájení pevného přichycování ITS-S0
k modulu Destiny
a připojení systémů nosníku k rozvodné síti ISS.
Kosmonauti nejprve vyklopili první dvě vzpěry nosníku a přišroubovali je k připraveným
kotvicím bodům na modulu Destiny
(zbývající dva nosníky budou připevněny až při následujícím výstupu). Poté se
kosmonauti rychle pustili do elektrického propojování. Elektronické přístroje
na ITS-S0 by totiž bez
napájení nepřežily více než několik málo hodin v chladu kosmického prostoru.
Kosmonauti vyklopili dvě kabelové lávky a začali propojovat elektrické konektory.
Při propojování různých konektorů na kabelech zásobujících nový segment stanice
elektrickou energií, zajišťujících přenos povelů, i sběr telemetrických dat
se dostali do více než půlhodinového skluzu. Smith měl také poruchu na skafandru,
když mu začal hlásit pokles tlaku v zásobní láhvi s kyslíkem, takže se musel
krátce vrátit zpět do přechodové komory, aby doplnil zásobu. Nakonec kosmonauti
ještě uvolnili samonavíjecí cívku s kabelem propojujícím segment s mobilním
transportérem MT. Plánovaná instalace několika pojistkových skříní už musela
být odložena na příští výstup. EVA-1 byla oficiálně ukončena ve 22:24 UT a trvala
7 hodin 48 minut.
Pátek 12.04.2002 byl ve znamení překládání nákladu na
stanici. Šlo o zásoby potravin, oblečení, zdravotnické potřeby a vybavení pro
vědecké pokusy (nový kosmický skleník BPS [Biomass Production System] se semenáčky
řepáku, rostliny podobné řepce, a osením pšenice, komerční zařízení pro krystalizaci
bílkovin, další přístroje pro biotechnologické experimenty i další vzorky pro
zpracování na přístrojích dopravených na stanici již dříve).
Hlavním
bodem programu v sobotu 13.04.2002 byl druhý výstup do kosmu (opět přes modul
Quest). Ross
a Morin ho zahájili ve 14:09 UT.
Prvním úkolem bylo upevnění zbývajících dvou vzpěr mezi ITS-S0
a modulem Destiny.
Po úspěšném dokončení této práce (kolem 18:10 UT) kosmonauti zahájili demontáž
přepravních úchytů a výztuh ITS-S0,
které už nyní nebyly třeba a naopak překážely v pohybu transportéru MT. Kromě
toho ještě připojili záložní kabelu napájení pro MT. Po úklidu pracoviště se
kosmonauti ve 21:24 UT se vrátili do přechodové komory modulu Quest.
S uzavíráním výstupního poklopu však měli problémy, protože se nezaklopil správně
jeho tepelný kryt. Po nápravě byly dveře do nákladového prostoru definitivně
uzavřeny a uzamčeny ve 21:35 UT. Plně úspěšný výstup (EVA-2) byl oficiálně ukončen
zahájením rekomprese přechodové komory ve 21:39 UT. Trval tedy 7 hodin a 30
minut.
Hlavním
úkolem třetího výstupu (EVA-3, přes modul Quest)
bylo přepojení ovládání SSRMS
a odjištění mobilního transportéru MT na ITS-S0.
Smith a Walheim
zahájili výstup v neděli 14.04.2002 ve 13:48 UT. Nejprve se pustili do rekonfigurace
ovládání a napájení staničního manipulátoru SSRMS
tak, aby mohl být v budoucnosti přepojen na sokl, který bude na transportéru
MT (sokl bude dopraven na stanici a namontován při STS-111).
Po přepojení primárního okruhu SSRMS
kosmonauti přešli na odjišťování podvozku mobilního transportéru MT. Pak se
vrátili k přepojení sekundárního okruhu SSRMS.
Nakonec ještě nainstalovali několik pojistkových skříní na ITS-S0
(což byl rest z EVA-1). Tento výstup (EVA-3) byl ukončen ve 20:15 UT a trval
tedy 6 hodin 27 minut.
Pondělí
15.04.2002 bylo věnováno prvním zkušebním jízdám mobilního transportéru MT.
První železniční trať ve vesmíru je zatím dlouhá jen 13 metrů. Po kolejích se
může pohybovat malá "drezína" MT, o rozměrech plošiny 2,7 x 2,6 metru,
přibližně 1 metr vysoká, sama v hodnotě 190 mil. USD. Dva lineární elektromotory
ji mohou pohánět rychlostí až 90 metrů za hodinu. Samotná váží 885 kg a uveze
až 21 tun nákladu. Po instalaci úchytného soklu, sem bude možno připojovat robotický
manipulátor stanice (SSRMS),
takže bude moci sloužit jako pojízdná základna pro montážní jeřáb. Transportér
se ovládá prostřednictvím řídicího počítače umístěného v laboratorním modulu
Destiny. Prvním
testem MT byl přejezd k zastávce, označené číslem 4 a vzdálené od místa startu
5,1 metru a poté pevné ukotvení na této zastávce. Tato procedura je nezbytná
pro přesné ovládání SSRMS,
až bude na MT. Automatické ukotvení se však nedokončilo. Několikahodinový rozbor
telemetrie v řídicím středisku ukázal, že příčinou bylo zřejmě to, že senzory
zaregistrovaly nepatrný pohyb MT a automatické ukotvení zastavily. Ukotvení
tedy bylo dokončeno manuálním povelem z řídicího střediska. Při druhém pokusu
přejel MT do stanice č. 5 (na levobočním konci ITS-S0)
a tam se situace opakovala. Zakotvení se opět v automatickém režimu nezdařilo,
ale ruční ovládání brzdy fungovalo dobře. Testy transportéru MT byly definitivně
završeny opětovným přejezdem do stanice č. 4, kde zůstane až do příští návštěvy
raketoplánu, kdy dostane přípojný sokl pro připojení staničního manipulátoru.
Přes počáteční problémy byly zkoušky transportéru nakonec hodnoceny vcelku dobře
a MT při nich najezdil celkem 21,9 metru.
Poslední
výstup do kosmu (EVA-4, přes modul Quest)
se uskutečnil v úterý 16.04.2002. Hlavním úkolem bylo dokončit všechny plánované
práce na ITS-S0. Ross
a Morin výstup oficiálně zahájili
ve 14:29 UT přepojením skafandrů na vnitřní akumulátory. Ross
nejprve úspěšně ověřil správnou funkci mikrospínačů na koncích ITS-S0,
které jsou určeny pro testování připojení dalších segmentů. Pak kosmonauti namontovali
mezi ITS-S0 a modul
Quest vzpěru s řadou
madel, která poslouží při budoucích expedicích jako žebřík pro zkrácení a usnadnění
cesty z přechodové komory na příčný nosník stanice, kde bude probíhat hlavní
část chystaných montážních prací. V dalším průběhu výstupu kosmonauti postupně
instalovali dva halogenové reflektory, absorbér nárazů ke kolejím pro mobilní
transportér MT, další dodatečná madla, hmotnostní spektrometr pro detekci molekul
amoniaku (jeho přítomnost v okolí stanice by signalizovala únik tohoto chladicího
média z primárního okruhu termoregulačního systému) a nakonec ještě umístili
na různá místa povrchu stanice vaky s nářadím pro další montážní výstupy.
Po
dokončení všech prací byla EVA-4 oficiálně ukončena ve 21:06 UT zahájením opětovné
rekomprese přechodové komory Quest,
tato vycházka tedy trvala 6 hodin 37 minut.
Raketoplán Atlantis STS-110 se od ISS
odpojil ve středu 17.04.2002 v 18:31 UT. Členové dlouhodobé Expedice
4, na ISS opět osaměli.
O dva dny později (v pátek 19.04.2002 v 16:26:57 UT) byl let STS-110 ukončen
úspěšným přistáním na dráze č.33 letiště SLF (Shuttle Landing Facility) na KSC.
Aktualizováno : 26.05.2002
[ Obsah | Pilotované
lety | STS | Expedice
4 na ISS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-110/index.htm)