M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1985-104A |
30.10.1985 |
06.11.1985 |
7d 0h45m |
Spacelab D1 |
Posádka :
Hartsfield,H.W.[VE]
| Nagel,S.R.[PL] | Buchli,J.F.[MS]
| Bluford,G.S.[MS] | Dunbar[ová],B.J.[MS]
| Ockels,W.[PS](Nizozemí)
| Furrer,R.[PS](SRN) |
Messerschmid,E.[PS](SRN)
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-61-A
v NASA ]
Popis
letu : (převzato z L+K 14/86 se svolením Mgr. A.Vítka)
STS-61-A
PRONAJATO NĚMECKU
ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc.
Na svůj předposlední let pod hlavičkou STS-61-A, odstartoval Challenger
30. 10. v pravé poledne místního času, tj. v 17.00 UT. Předtím byly ovšem
ještě nějaké potíže. Počasí pohrozilo hurikánem Juan, který naštěstí přešel
přes střední Floridu ještě před startem. Horší byla závada na palivové
baterii č.1 - pokles teploty v kondenzátoru, kde se odděluje voda, vznikající
v článcích, od plynného vodíku. Poměrně značný povolený teplotní rozsah
-54 až 68 °C - vlivem mechanické závady na regulačním ventilu chladicího
systému tentokráte nepostačoval: baterie měla pouze 50,5 °C. Přesto byl
start raketoplánu povolen, protože i zbývající dvě baterie by postačily
zásobovat energií všech 76 experimentů, připravených na palubě. Challenger
měl v nákladovém prostoru nejen kontejner MEA s materiálovými experimenty,
ale hlavně dlouhý přetlakový modul Spacelab D-1 (D jako Deutschland), připojený
tunelem na obytné prostory. Experimenty byly rozděleny do několika tematických
skupin. Fyziku kapalin v beztížném stavu zastupovalo studium kapilárních
sil, Marangoniho konvekce, difúze a chování kapalin v blízkosti kritického
bodu. V oblasti krystalizace a tuhnutí tavenin se vědci zaměřili na dynamiku
tuhnutí, přípravu monokrystalů a kompozitních látek. Biologické experimenty
sledovaly funkci buněk ve stavu beztíže, růst organismů a gravitační orientaci
rostlin. Lékařka dr. Dunbarová měla na starosti chování vestibulárního
aparátu a jeho adaptaci na prostředí bez tíže. Technické experimenty se
tentokrát omezily na navigaci a v nákladovém prostoru čekal kontejner s
družicí GLOMR, určenou pro retranslaci dat z bójí, detekujících pohyb ponorek
pod vodou. Tato družice měla být vypuštěna už v dubnu 1985 při letu STS-51-B,
ale pro závadu na bateriích se uvolnění z kontejneru nezdařilo.
Na takové množství práce nastoupila do Challengeru zesílená, osmičlenná
osádka. Velitel Henry W. Hartsfield a jeho pilot pplk. Steven R. Nagel.
Letoví specialisté plk. James F. Buchli, plk. Guion S. Bluford a již jmenovaná
lékařka dr. Bonnie J. Dunbarová: Specialisty pro užitečné zatížení, či
snad vědeckými pracovníky byli dr. Wubbo J. Ockels z Nizozemí, matematik
a fyzik v jedné osobě, dr. Ernst Messerschmid, nukleární fyzik, a dr. Reinhard
Furrer, specializovaný na fyziku pevných látek. Oba poslední byli občany
NSR a také řízení experimentů se tentokrát mělo uskutečnit poprvé ze západoněmeckého
řídicího střediska v Oberpfaffenhofenu poblíž Mnichova. Jednacím jazykem
zůstávala angličtina, ovšem v nezbytných případech bylo povoleno užívat
i němčiny.
Challenger
tedy odstartoval k plnění náročného vědeckého programu za složité mezinárodní
spolupráce, ovšem hned na samém začátku letu ho očekávaly problémy zcela
jiného druhu. Krátce po prvním manévru, v T+11 min, se ukázalo, že selhal
regulátor tlaku hélia v pravém modulu zadních motorů RCS. Tento regulátor
slouží ke snížení tlaku z 20,7 MPa na provozní hodnotu 1,7 MPa, kterou
se vytlačují monometylhydrazin a oxid dusičitý do motorů. Regulátor se
zasekl v poloze zavřeno, takže provozní tlak začal klesat. Situace však
nebyla kritická. Systémy RCS jsou vybaveny dvěma nezávislými přívodovými
větvemi, takže osádka Challengeru prostě přešla ze systému A na systém
B. Tím se všechno spravilo, ovšem bezpečnostní rezerva byla vyčerpána.
V T+45 min přešel raketoplán dalším manévrem na konečnou kruhovou dráhu
ve výši 330km nad Zemí, se sklonem 57° k rovníku. Vlastní práce v kosmu
mohly začít. Hned první den letu byla v kontejneru vypuštěna družice GLOMR,
ale ještě dříve, v T+3 h 30 min, zahájila "modrá" směna (Nagel,
Dunbarová a Furrer) oživování Spacelabu. Když byla pět hodin po startu
laboratoř plné oživena, převzalo její řízení západoněmecké středisko. Zpočátku
došlo k potížím s komunikací vlivem poruch, ale brzy se i to upravilo.
Houston byl odsouzen k druhořadé úloze pozorovatele. Odrazilo se to i v
typické farmě navazování spojení: "Challenger, zde Houston. Nemáte-li
nic nového pro nás, přepínáme linku Země-vzduch na D-eins München!"
V
NSR si v průběhu letu pochvalovali "živý" přenos z experimentů
a oprav. Byl to sice drahý špás, protože NSR si musela pronajmout potřebné
přenosové kanály na družicích Intelsat, ale vyplatilo se to. Zvláště si
liboval italský profesor Napolitano, neboť mohl bezprostředně usměrňovat
pokus s Marangoniho konvekcí, který Ockels prováděl kdesi nad opačnou stranou
zeměkoule ve výši 330 km.
Méně spokojení už byli západoněmečtí pracovníci a to ne snad se spojením
či s experimenty, ale proto, že byli zahrnuti do kategorie "specialistů
pro užitečné zatížení". Trvali na označení "vědec-kosmonaut",
tak jak je to zvykem v SSSR. První západoněmecký kosmonaut Ulf Merbold
se doslova rozčiloval: "Je přece nutno dělat rozdíl mezi nějakým senátorem
nebo arabským princem a mezi vědci , kteří létají na palubě raketoplánu!"
Osobní stanovisko naštěstí nemělo vliv na pracovní výkon "postižených".
Na 76 experimentech se uskutečnilo celkem 120 pokusů. Přitom ovšem byly
jako obvykle technické potíže se zařízením, ale díky výborné souhře osádky
Challengeru s oběma řídicími středisky a vědci na Zemi přesáhla úspěšnost
80% plánovaného programu. Pokusy probíhaly nepřetržitě, protože se po 12
hodinách pravidelně střídala modrá" směna s "červenou" (Buchli,
Bluford a Messerschmid). Velitel Hartsfield a dr. Ockels zaskakovali dle
potřeby.
Zajímavým experimentem byly pokusy s drážděním vestibulárního aparátu
na pohyblivé sedačce, usazené na kolejnicích v ose laboratoře. Ukázalo
se, že člověk je daleko citlivější na velikost urychlení, než se předpokládalo.
Tyto pokusy však bylo nutno koordinovat s dalšími experimenty, protože
citlivost se neomezovala jen na pokusné osoby, ale jejich urychlování elektromotorem
vyvolávalo v raketoplánu nežádoucí mikrogravitační pulsy.
Na
některých experimentech se objevily technické potíže přímo, takže osádka
Challengeru se nevyhnula ani obvyklým opravám a úpravám. Například u zrcadlové
peci ELLI netěsnil vakuový plášť a Messerschmid za pomoci Ockelse ji musel
upravit tak, aby byla schopna provozu i bez vakua. Opravdu si vyžádala
i izotermální pec, do níž byl nesprávně vložen vzorek. K odstranění synchronizačních
závad na navigačním experimentu Navex postačilo prosté odpojení od hlavních
palubních hodin raketoplánu. Pracovníci na Spacelabu se však museli vypořádat
i s netěsností, která působila unikání vzduchu z laboratoře. Vzhledem ke
skluzu způsobenému technickými závadami žádali kosmonauti i vědci o prodloužení
letu o jeden den. Pra malou zásobu vodíku pro palivové články však řídicí
středisko jejich žádost zamítlo, i když palivová baterie č. 1 kromě nižší
teploty žádné potíže během letu nedělala.
Poslední experiment proběhl těsně před koncem letu. Při přistání raketoplánu
bylo poprvé odzkoušeno řízení pomocí ovladatelného otočného příďového podvozku.
Tuto změnu v konstrukci si vynutily problémy s přistáním za silnějšího
bočního větru, jako tomu bylo u letu 51-D.
Tehdy při silnějším diferenciálním brzdění došlo k zablokování kol a k
prasknutí jedné z pneumatik. Nový typ podvozku prokázal zlepšení řiditelnosti
po dosednutí Challengeru dne 6. 11. v 17.44 UT na dráhu 17 základny Edwards
AFB.
Aktualizováno : 18.07.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-61a/index.htm)