Start
dalšího raketoplánu Endeavour STS-113/ISS-11A
s nosníkem ITS-P1 a posádkou Expedice
6 se uskutečnil 24.11.2002 v 00:49:47 UT. O necelé dva dny později (25.11.2002
ve 21:59 UT) se raketoplán připojil k ISS. V následujících
dnech si obě dlouhodobé posádky předaly stanici (oficiálně 29.11.2002) a
souběžně s tím byl ke stanici připojen (a během tří výstupu do kosmu oživen)
levoboční nosník ITS-P1. Raketoplán
s posádkou Expedice 5 se od ISS
odpojil v pondělí 02.12.2002 a po několika odkladech přistál na KSC
v sobotu 07.12.2002 v 19:37:12 UT. Členové Expedice
5 na ISS tedy v kosmu strávili 184 dní 22 hodin
14 minut.
Když Expedice 6 na ISS osaměla, pustila
se do každodenní práce. Ta se skládala především z obsluhy experimentů,
pravidelné údržby stanice a občasných oprav vzniklých poruch. Samozřejmě
byly nutné i odpočinkové dny.
Z tohoto stereotypu vybočil jen plánovaný výstup do kosmu.
Uskutečnili ho Bowersox a Pettit (který nahradil Budarina, u něhož byly
nalezeny odchylky v srdeční činnosti, které neodpovídaly americkým standardům)
ve středu 15.01.2003 přes modul Quest.
Během 6 hodin a 51 minut trvajícího výstupu kosmonauti hlavně dokončili
instalační práce na nosníku ITS-P1,
uvolnili a dohlédli na vyklopení jednoho radiátoru na ITS-P1,
zkontrolovali a vyčistili dolní stykovací uzel ACBM na modulu Unity.
V dalších dnech posádka pokračovala v experimentech a údržbě
stanice.
Na začátku února 2003 byly na ISS
dopraveny další zásoby. Nejprve se v sobotu 01.02.2003 v 16:02 UT od stanice
oddělila stará nákladní loď Progress
M1-9 (let ISS-9P) a ještě téhož dne byla navedena do hustých vrstev
atmosféry, kde zanikla. O den později (02.02.2003 ve 12:59:40 UT) odstartovala
z Bajkonuru nová
automatickou nákladní loď Progress
M-47 (let ISS-10P). Na palubě lodi byl standardní náklad pro ISS
(kusový náklad, pohonné látky pro korekce dráhy stanice a kyslík pro obnovu
atmosféry na stanici). V úterý 04.02.2003 ve 14:49 UT se Progress
M-47 v automatickém režimu připojil k zadnímu stykovacímu uzlu (-X)
ruského modulu Zvezda.
K vypuštění a připojení nákladní lodi Progress
M-47 k ISS došlo i přesto, že již v sobotu
01.02.2003 došlo ke katastrofě při přistání raketoplánu Columbia STS-107,
když se při sestupu atmosférou ve výšce cca 60 km rozpadl, shořel a celá
posádka zahynula.
Lety raketoplánů byly až do vyšetření příčin katastrofy pozastaveny,
což se samozřejmě projevilo i na provozu stanice ISS.
V březnu 2003 bylo rozhodnuto, že stanice bude zatím udržována v nouzovém
provozu pouze dvoučlennou posádkou, kterou na ISS
dopraví Sojuz TMA-2.
Místo třetího člena posádky bude umístěn dodatečný náklad. Posádka Expedice
6 se vrátí na Zemi v lodi Sojuz
TMA-1.
Mezitím se Ken Bowersox a Don Pettit začali chystat k původně
neplánovanému výstupu na povrch stanice. Důvodem vycházky je odstranění
drobných závad, které se nahromadily na vnějších konstrukcích stanice. Ty
sice neznamenají závažné problémy, ale v případě jejich zhoršování by si
mohly vynutit podobnou opravářskou vycházku v blízké budoucnosti, kdy však
budou na palubě stanice ISS jen dva kosmonauti.
V případě potřeby vystoupit ven ze stanice by museli po dobu výstupu nechat
celý družicový komplex bez dozoru, což by bylo riskantní.
Výstup by se uskutečnil v úterý 08.04.2003 a trval 6 hodin
26 minut.
Výstup byl zahájen ve 12:40 UT (14:40 SELČ) a v jeho náplni byla zejména
rekonfigurace kabeláže na segmentech příhradové konstrukce ITS-S0, ITS-S1a
ITS-P1 ke snížení pravděpodobnosti samovolného odpojení segmentů od sebe;
inspekce nádrže na dusík NTA na segmentu ITS-P1 v souvislosti se selháním
její temperace; výměna porouchaného dálkového spínače MT RPCM č. 3A mobilního
transportéru MT; rekonfigurace kabeláže u silových setrvačníků CMG na příhradové
konstrukci ITS-Z1 ke snížení pravděpodobnosti výpadku dodávky elektrického
proudu k nim; instalace dodatečných objímek SPD na rychlospoje QD u výměníku
tepla chlazení elektroniky laboratorního modulu Destiny; vyklopení nosníku
pro osvětlovací reflektor na vozíku CETA Cart 1 a instalace tohoto svítidla
a konečně přemístění nářadí a fotodokumentace vykonaných montážních prací.
Výstup byl úspěšný, všechny plánované úkoly byly splněny.
Dne 26.04.2003 v 03:53:51 UT z Bajkonuru odstartovala transportní
loď Sojuz TMA-2.
Novou dvoučlennou posádku Expedice 7 tvoří
ruský kosmonaut Jurij Malenčenko a americký kosmonaut Edward Lu.
Po dvou dnech sbližovacích manévrů se Sojuz
TMA-2 připojil ke stanici (na dolní port modulu Zarja)
v pondělí 28.04.2003 v 05:56 UT (07:56 SELČ).
Po
necelém týdnu společného pobytu na stanici, během něhož si posádky předávaly
systémy družicového komplexu, proběhlo v sobotu 03.05.2003 krátce po 18:00
UT slavnostní předání stanice a trojice původních obyvatel ISS
se přesunula na palubu transportní lodi. Sojuz
TMA-1 se odpoutal od stykovacího uzlu modulu Pirs
ve 22:43 UT.
V neděli 04.05.2003 v 01:12 UT byla nad jižním Atlantikem
proveden brzdicí manévr a v 02:04 UT (04:04 SELČ) Sojuz
TMA-1 úspěšně přistál na území Kazachstánu. Kabina však dosedla asi
460 km od plánovaného místa, takže pátrací čety se na místo dostaly až v
06:38 UT (po více než 4 hodinách). Posádka Sojuzu už předtím sama v pořádku
opustila kabinu.
Příčinu odchylky místa přistání zjišťovala speciální vyšetřovací
komise. 14.05.2003 bylo oznámeno, že při sestupu došlo k závadě na jednom
z řídicích systémů návratového modulu SA, následkem čehož loď přistála v
režimu balistického sestupu, při němž je posádka vystavena vyššímu přetížení
a přistání je kratší (než při aerodynamicky řízeném sestupu).