Dlouhodobá
Expedice 24 na
ISS vznikla 02.06.2010 po odletu
Sojuzu
TMA-17 od stanice a trvala až do odletu
Sojuzu
TMA-18 od ISS (25.09.2010).
V první fázi byla posádka jen trojčlenná (Skvorcov, Kornijenko, Caldwell-Dysonová).
V polovině června 2010 se k Expedici 24 připojila posádka Sojuzu
TMA-19 (Jurčichin, Wheelock, Walkerová). Start Sojuzu TMA-19 z Bajkonuru
se uskutečnil 15.06.2010 ve 23:35 SELČ. Po dvou dnech letu se pak Sojuz
TMA-19 spojil se stanicí ISS.
V pondělí 28.06.2010 kosmonauti s lodí Sojuz
TMA-19 přeletěli z modulu Zvezda
na modul Rassvet, aby tak uvolnili
stykovací uzel, vhodný pro připojení nákladní lodi Progress
M-06M (ta odstartovala z Bajkonuru 30.06.2010 a k ISS se připojila až
na druhý pokus po dvoudenním odkladu dne 04.07.2010).
V úterý 27.07.2010 provedli Jurčichin a Kornijenko plánovaný výstup do
kosmu (VKD-25). Vnější průlez přechodové komory modulu Pirs
byl otevřen v 6:11 SELČ. Kosmonauti postupně vyměnili jednu kameru na modulu
Zvezda pro sledování příletů lodí ATV,
propojili datovou kabeláž mezi modulem Rassvet
a moduly Zvezda a Zarja,
a také propojili kabely pro plnou aktivaci setkávacího systému KURS na modulu
Rassvet. Na závěr výstupu ještě
odhodili starou ATV kameru (demontovanou na začátku výstupu) do kosmu, protože
byla obava, že vnější izolace kamery je poškozená a kosmonauti by mohli
do ISS zanést malé ostré částice, nebezpečné pro dýchání). Výstup VKD-25
skončil ve 12:53 SELČ, takže trval 6 hodin a 42 minut.
V sobotu 31.07.2010 došlo na palubě ISS k havárii chladicího systému. Ve
23:49 UT vypadl dálkově ovládaný jistič RPC-1 v pojistkové skříni RPCM (Remote
Power Controller Module) S11A-D. Jistič chrání elektromotor čerpadla, které
prohání chladicí médium (amoniak) smyčkou A a radiátory, připojenými k pravoboční
části S1 hlavního příhradového nosníku stanice. Vypadl tedy jeden ze dvou
chladicích okruhů stanice. Brzy bylo zjištěno, že jistič nelze znovu nahodit,
zřejmě kvůli zkratu v elektrickém obvodu čerpadla. Protože staníce se začala
přehřívat, bylo nutno odpojit řadu nekritických systémůl a energeticky náročných
experimentů.
Bylo rozhodnuto, že blok čerpadla musí být co nejdříve vyměněn při výstupu
do kosmu. Naštěstí byl náhradní blok uskladněn na povrchu stanice a také
posádka byla připravena na plánovaný výstup, při kterém měli namontovat
na povrch ruského modulu Zarja další kotvicí zařízení pro kanadský robotický
manipulátor SSRMS, aby zvětšili jeho akční radius při montážích nových ruských
modulů, které v nejbližších pěti létech měly být připojeny ke stanici.
Náplň práce v kosmu tedy byla přeplánována a celá výměna čerpadla byla
rozdělena do několika výstupů.
První opravářský výstup do kosmu (ISS EVA-15) uskutečnili Caldwell-Dysonová
a Wheelock v sobotu 07.08.2010 od 13:19 SELČ. Podařilo se jim rozpojit 3
ze 4 rychlospojek hadic pro kapalný amoniak, ale u spojky M3 nejprve zaznamenali
únik amoniaku a poté měli problémy s jejím rozpojením, což způsobilo velký
časový skluz výstupu. Za použití kladiva se jin nakonec podařilo spojku
povolit, ale řídicí středisko rozhodlo, že mají hadici nechat zapojenu,
aby byl čas na důkladné vyhodnocení situace a také na bezpečnou dekontaminaci
skafandrů po úniku amoniaku. Kosmonauti tak museli práci ukončit a po zajištění
pracoviště se vrátili do přechodové komory modulu Quest. Výstup oficiálně
skončil ve 21:22 SELČ a trval tedy 8 hodin a 3 minuty. Původně bylo v plánu
během tohoto výstupu ještě odpojit elektrickou kabeláž a vyměnit blok čepadla
za nový (bez zpětného zapojování hadic a kabeláže). Tyto práce ale musely
být odloženy. Výsledkem nedodělků bylo i to, že celá výměna čerpadla musela
být rozdělena do celkem tří výstupů do kosmu.
Ve výměně čerpadla Caldwell-Dysonová a Wheelock pokračovali při druhém
výstupu do kosmu (ISS EVA-16) ve středu 11.08.2010 od 14:27 SELČ. Tentokrát
se podařilo poslední hadici M3 odpojit poměrně rychle a bez úniku amoniaku,
takže pak už bylo možno odpojit elektrické a datové kabely a staré čerpadlo
demontovat z S1 a "uskladnit ho" na držáku u mobilní základny
MBS (Mobile Base System). Před koncem výstupu kosmonauti ještě stihli částečně
připravit náhradní čerpadlo (umístěné na plošině ESP-2) k přenesení a montáži
na S1 při další EVA. Výstup ISS EVA-16 trval 7 hodin a 26 minut (skončil
ve 21:53 SELČ)
Zbývající práce při instalaci náhradního čerpadla dokončili Caldwell-Dysonová
a Wheelock v pondělí 16.08.2010 v době od 12:20 do 19:40 SELČ. Během 7 hodin
a 20 minut výstupu ISS EVA-17 kosmonauti úspěšně přenesli blok čerpadla
z plošiny ESP-2, namontovali ho na nosník ITS-S1 a propojili všechny potřebné
hadice a kabely. Vyřazená chladicí smyčka termoregulačního systému stanice
tak byla připravena k opětnému zprovoznění. K tomu došlo během několika
následujících dní.
Přistání lodi Sojuz TMA-18 (s posádkou Skvorcov, Kornijenko, Caldwell-Dysonová)
muselo být o jeden den odloženo kvůli řešení problému s vadným snímačem,
který hlásil chybné údaje o uzavření poutacích zámků. Vadný senzor byl elektricky
přemostěn a tím byl umožněn odlet Sojuzu. Sojuz TMA-18 s posádkou bezpečně
přistál v Kazachstánu 25.09.2010 v 7:23 SELČ.