M.označení
| Start
| Přistání
| Délka letu
| Poznámka
|
2005-026A
| 26.07.2005
| 09.08.2005
| 13d21h32m
| ISS-LF1 (Raffaello MPLM, RTF-1, CMG, OBSS, 3xEVA)
|
Posádka :
Collins[ová],E.M.[VE] | Kelly,J.M.[PL]
| Noguči,S.[MS](Japonsko) |
Robinson,S.K.[MS] | Thomas,A.S.W.[MS]
| Lawrence[ová],W.B.[MS] | Camarda,Ch.J.[MS]
Popis
letu :
Let STS-114 byl prvním letem raketoplánu po katastrofě raketoplánu Columbia
STS-107 (01.02.2003).
Raketoplán i pozemní vybavení a personál prošel celou řadou úprav, testů a
zdokonalení, aby možnost další havárie byla minimalizována. Především byla omezena
možnost odpadávání částic z nádrže ET při startu. Dalšími hlavními opatřeními
jsou zpevnění tepelné ochrany orbiteru, zdokonalení optického sledování vzletu,
podrobné prozkoumání stavu tepelné ochrany raketoplánu na oběžné dráze, možnost
opravy na oběžné dráze, možnost využití ISS jako nouzového přístavu a připravenost
druhého raketoplánu k relativně rychlé záchranné misi (podrobněji viz. Souhrn
RTF opatření).
Cílem
letu bylo prověřit úspěšnost provedených úprav raketoplánu, zkontrolovat stav
tepelné ochrany na oběžné dráze pomocí speciálního nástavce OBSS (Orbiter Boom
Sensor System) k RMS, doplnit zásoby na stanici
ISS
(
MPLM modul Raffaello),
dopravit na stanici nový gyroskop CMG a při třech výstupech do kosmu (EVA) jeden
gyroskop vyměnit, jeden opravit a také vyzkoušet možnosti opravy tepelné ochrany
raketoplánu přímo na oběžné dráze.
Pracovní dráha raketoplánu měla sklon 51,6°.
Původní plán akcí na jednotlivé dny letu
Den 1. - Start (LC-39B, 13.07.2005 [nakonec 26.07.2005]), odeslání snímků
a dat ze vzletu na Zemi
Den
2. - Sbližovací manévry, kontrola náběžných hran a špičky orbiteru pomocí
OBSS
Den 3. - Přiblížení k ISS,
snímkování spodní strany raketoplánu z ISS
a připojení ke stanici
Den 4. - Připojení MPLM
modulu k modulu Unity
pomocí staničního manipulátoru SSRMS
Den 5. - EVA-1 (Noguči,
Robinson) - demo opravy EWA a NOAX,
instalace ESPAD a antény GPS, oprava CMG-2
Den 6. - Přenášení nákladu mezi raketoplánem a ISS,
volný půlden
Den 7. - EVA-2 (Noguči,
Robinson) - výměna CMG-1
Den 8. - Přenášení nákladu mezi raketoplánem a ISS,
tisková konference
Den 9. - EVA-3 (Noguči,
Robinson) - instalace kamery, ESP-2,
obsluha experimentu MISSE
Den 10. - Odpojení MPLM
modulu od ISS a jeho uložení do nákladového
prostoru raketoplánu
Den 11. - Odpojení raketoplánu od ISS
Den 12. - Příprava na přistání
Den 13. - Přistání na KSC
(25.07.2005 [nakonec 09.08.2005])
Skutečný průběh letu
Předstartovní operace
29.03.2005
- Přesun do VAB (připojení ET a SRB)
06.04.2005 - RollOut z VAB na LC-39B
14.04.2005 - Zkušební tankování ET a zkušební odpočítávání až do T-31s
20.04.2005 - Start byl stanoven na 22.05.2005
29.04.2005 - Start byl odložen na červenec 2005 (na 13. až 31.07.2005)
03.-04.05.2005 - TCDT (Terminal Count Down Test)
20.05.2005 - Další zkušební tankování ET
26.05.2005 - Přesun z LC-39B zpět do VAB k výměně sestavy ET a SRB
16.06.2005 - Druhý RollOut z VAB na LC-39B
30.06.2005 - Start byl stanoven na 13.07.2005 (v 19:50:47 UT)
10.07.2005 - Začátek odpočítávání (T-43 hodin) na start 13.07.2005
13.07.2005 - Kvůli poruše snímače stavu paliva byl start v T-90min. odvolán
a odložen na neurčito
20.07.2005 - Start byl stanoven na 26.07.2005 (ve 14:39 UT)
23.07.2005 - Začátek odpočítávání (T-43 hodin) na start 26.07.2005
Průběh letu
Původně
měl raketoplán Discovery ke startu využít startovní okno v květnu 2005, ale
poté, co byly po zkušebním tankování na rampě zjištěny problémy s tvorbou ledu
na některých částech palivového potrubí nádrže ET, bylo rozhodnuto vyměnit nádrž
za novější (s dodatečnými úpravami potrubí) a start odsunout na červenec 2005.
Oponentura FRR (Flight Readiness Review) se uskutečnila 29.-30.06.2005 a manažeři
nakonec potvrdili plánovaný termín startu na 13.06.2005.
Začátkem července se k Floridě přiblížil hurikán Dennis, ale později se vzdálil
tak, že odpočítávání začalo podle plánu v neděli 10.07.2005 ve 22:00 UT (ze
stavu T-43 hodin před startem).
Odpočítávání
i přes drobné problémy běželo dobře až do cca T-1h30m (19:30 UT). Pak při předstartovním
testu selhal jeden ze čtyř snímačů stavu paliva (nízké hladiny kapalného vodíku)
[selhal ECO č.2]. Pravidla vyžadovala bezchybnou funkčnost všech snímačů, takže
první pokus o start musel být 13.07.2005 v 19:32 UT odvolán. Protože příčina
závady nebyla zřejmá a technikům se ji nedařilo najít, byl start odložen na
neurčito a datum nejbližšího možného startu bylo postupně oddalováno (zatím
v rámci červencového startovního okna, které bylo do 31.07.2005).
Teprve 20.07.2005 technici za nejpravděpodobnější příčinu závady označili možné
interference v propojovacím bloku mezi senzory a počítači raketoplánu (propojovací
blok je umístěn v zadní části družicového stupně). Takovýto druh závady byl
považován za zvládnutelný, a proto manažeři letu určili nový termín startu na
úterý 26.07.2005 ve 14:39 UT. Technici v propojovacím bloku senzorů přehodili
kabely mezi ECO č.2 a č.4 s tím, že pokud nastane problém s jedním z těchto
senzorů, bude jasné, jestli je závada na senzoru, nebo v propojení. V takovém
případě by start byl povolen i s výpadkem jednoho z těchto dvou senzorů. Všechny
ostatní senzory, včetně senzorů kapalného kyslíku musely fungovat bezchybně.
Tentokrát
však už žádné problémy nenastaly. Odpočítávání proběhlo hladce, všechny ECO
senzory fungovaly a počasí bylo příznivé, takže raketoplán Discovery úspěšně
odstartoval 26.07.2005 ve 14:39:00 UT. Vzlet proběhl normálně, ale s několika
incidenty. Těsně po startu nádrž ET narazila do prolétajícího ptáka, což ji
ale nepoškodilo. Horší bylo, že i přes RTF opatření
došlo k odpadnutí nejméně dvou velkých úlomků (jedním byla část destičky tepelné
ochrany z krytu předního podvozku a druhým izolační pěna z ET), což zaznamenala
kamera na nádrži ET. Po odhození vnější nádrže se raketoplán otočil tak, aby
posádka mohla nádrž detailně fotografovat. Po vyhodnocení snímků na Zemi se
ukázalo, že z LH2 PAL (Protuberance Air Load) rampy na ET se několik
sekund po odhození SRB odlomil téměř metr dlouhý kus izolační pěny, který naštěstí
nezasáhl žádnou část družicového stupně. Protože odpadnutí takto velkého úlomku
bylo zcela neočekávané a v rozporu s RTF opatřeními,
oznámil hlavní manažer raketoplánů Bill Parsons na tiskové konferenci 27.07.2005,
že dokud nebudou zjištěny a napraveny příčiny odlomení pěny z ET, nemůže žádný
další raketoplán zatím odstartovat. Jak dlouho to bude trvat nebylo v tu chvíli
jasné.
Raketoplán Discovery byl ovšem v tu dobu už na oběžné dráze a zahájil stíhání
ISS.
Druhý den letu (27.07.2005) kosmonauti pomocí přístrojů a kamer na nástavci
OBSS prověřili stav tepelné ochrany družicového stupně (náběžných hran a krytu
přídě).
Ve
čtvrtek 28.07.2005 se raketoplán přiblížil ke stanici a ve vzdálenosti cca 200
metrů pod ní (směrem k Zemi) provedl nově tzv. Rendezvous Pitch Maneuver. Šlo
o jakési pomalé "salto vzad" o 360° tak, aby posádka ISS
mohla vyfotografovat spodek raketoplánu ručnimi fotoaparáty s objektivy o ohniskové
délce 400 a 800 mm. Poté už raketoplán klasicky přeletěl cca 100 m před stanici
a po pomalém přibližování se k ISS
připojil přesně v plánovaném čase (11:18 UT).
Následující den (v pátek 29.07.2005) byl zásobovací MPLM
modul Raffaello přepojen z nákladového prostoru raketoplánu k dolnímu portu
modulu Unity komplexu
ISS a byl zahájen přesun zásob a
vybavení. Téhož dne byl použit nástavec OBSS k prověření několika vybraných
míst na povrchu Discovery.
V sobotu 30.07.2005 se uskutečnil první plánovaný výstup do kosmu (EVA-1).
Noguči, Robinson
při něm nejprve na vzorcích v nákladovém prostoru vyzkoušeli dvě možné metody
opravy tepelné ochrany raketoplánu (EWA [Emittance Wash Applicator] na keramické
destičky a NOAX [Non-Oxide Adhesive eXperimental] na RCC díly). Pro
nedostatek času byly zkoušky provedeny jen částečně. Potom kosmonauti na modul
Quest namontovali
ESPAD (External Stowage Platform-2 [ESP-2] Attachment Device) a příslušnou kabeláž
(instalace plošiny ESP-2 byla náplní EVA-3). Nakonec Noguči
vyměnil jednu GPS anténu na staničním nosníku. Robinson
mezitím sejmul experimentální vzorky materiálů (MISSE č. 1 a 2) z vnější strany
stanice, připravil vybavení pro EVA-2 (pro výměnu CMG-1) a přepojením kabelů
(přemostěním vadného jističe napájení) opět zprovoznil gyroskop CMG-2. Výstup
EVA-1 proběhl s mírným zpožděním přes přechodovou komoru raketoplánu v době
od 09:46 UT do 16:36 UT (trval celkem 6 hodin a 50 minut).
Už v průběhu EVA-1 byl znovu použit nástavec OBSS k prozkoumání dalších vybraných
míst tepelné ochrany raketoplánu. Byla nalezena jen drobná poškození, která
byla obvyklá i u předchozích letů raketoplánů.
Dne 31.07.2005 pokračovalo překládání nákladu mezi raketoplánem a stanicí.
Mimo jiné kosmonauti přenesli a do rámu v laboratorním modulu Destiny
namontovali zhruba tunu vážící zařízení HRF-2 (Human Research Facility) pro
lékařský výzkum. V průběhu dne bylo také rozhodnuto a oznámeno prodloužení letu
raketoplánu o jeden den, aby bylo více času na údržbu stanice, dokončení přesunu
všech zásob a na detailní zhodnocení stavu tepelné ochrany raketoplánu.
Následující
den (01.08.2005) kosmonauti Noguči
a Robinson v 08:42 UT opět vystoupili
do otevřeného kosmu (EVA-2) a vyměnili porouchaný staniční setrvačník CMG-1
(o hmotnosti 300 kg) za nový, přivezený v nákladovém prostoru raketoplánu. Počáteční
testy nového CMG-1 byly neúspěšné, a tak musel Noguči
znovu rozpojit a spojit tři hlavní konektory kabeláže. Teprve pak byl CMG-1
úspěšně oživen. Kosmonauti se do přechodové komory raketoplánu vrátili v 15:56
UT (doba trvání 7 h 14 m).
Na zasedání manažerů letu bylo téhož dne rozhodnuto zařadit do plánu třetího
výstupu do volného prostoru odstranění dvou ucpávek mezi dlaždicemi tepelné
ochrany TPS (Thermal Protection System), které se během startu uvolnily z mezer
mezi dlaždicemi a vysunuly se (o 25 mm resp. o 15 mm), aby se zabránilo možnému
předčasnému přechodu laminárního na turbulentní proudění atmosféry kolem trupu
a křídla v úvodní části letu atmosférou během sestupu raketoplánu na Zemi. Turbulentní
proudění by mohlo příliš zvýšit tepelné namáhání TPS a způsobit poškození dlaždic
v okolí inkriminovaného místa včetně panelů RCC náběžné hrany křídla. Uvolněné
ucpávky nijak nesouvisí s odpadáváním úlomků z nádrže ET při startu.
Třetí
výstup do volného prostoru (EVA-3) zahájili ve středu 03.08.2005 v 08:48 UT.
Nejprve upevnili a na modul Quest
úložnou plošinu ESP-2 (External Storage Platform) a následně k ní připojili
kabláž pro její napájení a vyhřívání. Pak se Noguči
vyšplhal až na vrchol ITS-P6,
kam upevnil nový panel MISSE (Materials International Space Station Experiment)
č. 5 se vzorky exponovaných materiálů. Mezitím Robinson
dokončil instalaci ESP-2 sejmutím uchycovacího mechanismu pro manipulátory.
Staniční manipulátor SSRMS
"překročil" na základnu MBS
(na hlavním staničním nosníku). Robinson
se upoutal nohama na konec SSRMS
a pak byl přemístěn pod raketoplán, aby se zde pokusil odstranit dvě přečnívající
ucpávky mezi dlaždicemi TPS (poblíž krytu předního podvozku). Operace proběhla
bez problémů (Robinson svými prsty
v rukavici skafandru snadno vytáhl obě ucpávky) a břicho raketoplánu Discovery
tak bylo připraveno pro návrat na Zemi. Robinson
ještě důkladně vyfotografoval spodní část raketoplánu a kosmonauti se mohli
vrátit do přechodové komory raketoplánu. Výstup EVA-3 byl ukončen po 6 h 1 m
ve 14:49 UT.
Ještě
na konci EVA-3 byl kamerami na konci OBSS prozkoumán kus poškozené izolační
výplně u levého okénka pilotní kabiny. Byla dokonce zvažována oprava tohoto
místa při dodatečné EVA-4, ale zkoušky v aerodynamickém tunelu v Ames Research
Center ukázaly, že i v případě utržení této pružné výplně to neznamená nebezpečí
pro tepelnou ochranu družicového stupně. Manažeři letu tedy ve čtvrtek 04.08.2005
rozhodli, že dodatečný výstup do kosmu se neuskuteční a raketoplán přistane
tak, jak je.
V dalších dnech kosmonauti postupně dokončili přenášení nákladu mezi stanicí
a raketoplánem. V pátek 05.08.2005 byl logistický MPLM
modul Raffaello a také nástavec OBSS přesunut zpět do nákladového prostoru a
zajištěn pro budoucí přistání.
Raketoplán
Discovery se od ISS odpojil v sobotu
06.08.2005 v 07:24 UT. Provedl ještě tradiční inspekční oblet stanice a pak
už se krátkým zážehem manévrovacích motorů vzdálil.
Přistání
raketoplánu Discovery STS-114 na KSC
bylo plánováno na pondělí 08.08.2005, ale kvůli nízké oblačnosti a celkově nestabilnímu
počasí muselo být odloženo. Další možnosti přistání byly v úterý 09.08.2005
na KSC v 09:07 UT (11:07
SELČ), v 10:42 UT (12:42 SELČ) a pak na Edwards
AFB ve 12:11 UT (14:11 SELČ) a ve 13:47 UT (15:47 SELČ). Vzhledem ke stále
nevyhovujícímu počasí na KSC
muselo být přistání nasměrováno na Edwards
AFB. Brzdicí manévr byl proveden v 11:06 UT (trval 2 m 42 s) a raketoplán
Discovery pak úspěšně dosedl na dráze 22 základny Edwards
v Kalifornii ve 12:11:22 UT.
Aktualizováno : 19.03.2006
[ Obsah | Pilotované
lety | STS | STS-107
]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-114/index.htm)