M.označení
| Start
| Přistání
| Délka letu
| Poznámka
|
2001-010A
| 08.03.2001
| 21.03.2001
| 12d19h50m
| ISS-5A.1 (Leonardo MPLM,
výměna posádky ISS, 2 x EVA)
|
Posádka :
Wetherbee,J.D.[VE] | Kelly,J.M.[PL]
| Thomas,A.S.W.[MS] | Richards,P.W.[MS]
Na ISS (Expedice
2): Usačev,J.V.[VE](Rusko)
| Voss,J.S.[PI] | Helms[ová],S.J.[PI]
Z ISS na Zemi (Expedice
1): Shepherd,W.M.[VE], Gidzenko,J.P.[PL](Rusko),
Krikaljov,S.K.[PI](Rusko)
Popis
letu :
Hlavním cílem tohoto letu bylo spojení s Mezinárodní
kosmickou stanicí ISS a výměna její dlouhodobé posádky. Raketoplán dopravil
na stanici druhou stálou posádku (Expedice
2 - Usačev, Voss,
Helms[ová]) a předchozí (Expedice
1 - Shepherd, Gidzenko,
Krikaljov) naopak odvezl zpět
na Zemi. V zásobovacím MPLM
modulu Leonardo vynesl zásoby a vybavení pro laboratorní modul Destiny.
Pracovní dráha raketoplánu měla sklon 51,6°.
Během letu se uskutečnily 2 montážní výstupy do kosmu (EVA).
Původní plán akcí na jednotlivé dny letu
Den 1. - Start (LC-39B, 08.03.2001, 11:42 UT)
Den 2. - Sbližovací manévry
Den 3. - Připojení k ISS,
setkání posádek
Den 4. - EVA-1 (Voss, Helms[ová])
- demontáž ECS, instalace LCA (Lab Cradle Assembly),
přemístění PMA-3
Den 5. - Připojení MPLM
modulu Leonardo k dolnímu portu (+Z) modulu Unity
Den 6. - EVA-2 (Thomas, Richards)
- instalace ESP (External Stowage Platform) a PFCS (Pump Flow Control System)
Den 7. - Překládání nákladu z MPLM
modulu Leonardo do ISS, předávání
stanice mezi stálými posádkami
Den 8. - Překládání nákladu z MPLM
modulu Leonardo do ISS, odpočinek
Den 9. - Překládání nákladu z MPLM
modulu Leonardo do ISS, tisková konference
Den 10. - Odpojení MPLM
modulu Leonardo od ISS a jeho uložení
do nákladového prostoru raketoplánu
Den 11. - Odpojení raketoplánu od ISS,
inspekční oblet stanice
Den 12. - Příprava na přistání
Den 13. - Přistání na KSC
(20.03.2001)
Skutečný průběh letu
Předstartovní
operace
24.10.2000 - Přesun do OPF (příprava orbiteru)
01.02.2001 - Přesun do VAB (připojení ET a SRB)
12.02.2001 - RollOut z VAB na LC-39B
14.-15.02.2001 - TCDT (Terminal Count Down Test)
05.03.2001 - Začátek odpočítávání (T-43 hodin) na start 08.03.2001
Průběh letu
Přípravy k letu STS-102 proběhly podle plánu a odpočítávání
bylo zahájeno 05.03.2001.
Raketoplán Discovery STS-102 úspěšně odstartoval z KSC
(LC-39B) ve čtvrtek 08.03.2001 v 11:42:09 UT (12:42:09 SEČ).
Připojení
raketoplánu k ISS proběhlo v sobotu
10.03.2001. Raketoplán vyrovnal rychlost se stanicí ve vzdálenosti 120 m ve
směru letu (vpředu) v 04:59 UT. Po drobných problémech s natočením solárních
panelů na ISS do polohy pro setkání
došlo k samotnému spojení v 06:38 UT. Pevné spojení bylo dokončeno kolem 07:07
UT. V 08:51 UT téhož dne byly otevřeny průlezy mezi raketoplánem a stanicí a
obě posádky se setkaly. Proběhla překládka základního nákladu z obytné paluby
raketoplánu na stanici. Už v 11:30 UT však byly průlezy opět uzavřeny, protože
v prostorách raketoplánu byl snížen tlak z normální hodnoty 1014 hPa na 703
hPa v rámci příprav na výstup do volného prostoru.
První výstup do kosmu (EVA-1) se uskutečnil v neděli
11.02.2001 od 04:55 UT do 14:08 UT. Kosmonauti Voss
a Helms[ová] měli hned na začátku
výstupu problémy s uvolněným vybavením. Nejprve z přechodové komory EAL uplavala
soupravu pro detekci hydrazinu, kterou však Voss
zachytil a vrátil zpět. Při následné přípravě nářadí, však Helms[ová]
ztratila svorník PAD umisťovaný na manipulátor RMS. Náhradní PAD byl naštěstí
k dispozici ve schránce s nářadím a vybavením na vnějšku stanice ISS.
Helms[ová] pracovala na plošince
na manipulátoru RMS ovládaného z raketoplánu Thomasem,
Voss byl venku pouze upoután lanem.
Kosmonauti
nejprve odpojili přechodový tunel PMA-3
od modulu Unity a
připravili ho tak na přemístění. Voss
se poté věnoval demontáži antény prozatimního komunikačního systému ECS (Early
Communications System) a Helms[ová]
připravovala uvolnění příhradové konstrukce LCA (Lab Cradle Assembly) z nosiče
nákladu ICC (Integrated Cargo Carrier) v nákladovém prostoru raketoplánu. Když
Voss dokončil demontáž antény ECS,
namontovali oba kosmonauti konstrukci LCA na modul Destiny.
Kolem 10:00 Voss vystřídal Helms[ovou]
na RMS a montážní práce byly dokončeny propojením kabelu RU (Rigid Umbilical)
mezi modul Destiny
a propojovací sokl PDGF (Power Data Grapple Fixture) pro budoucí mechanické,
elektrické a datové připojení manipulátoru SSRMS (Space Station Remote Manipulator
System). Kolem 11:35 se oba kosmonauti vrátili do dehermetizované přechodové
komory EAL. Thomas pak pomocí RMS
zahájil přesun PMA-3
z uzlu +Z (dolní) na uzel -Y (levý) modulu Unity.
Přitom došlo ke zdržení, protože nesouhlasily údaje mezi nastavením kloubů manipulátoru
RMS a informacemi poskytovanými optickým naváděcím systém OSVS (Orbiter Space
Vision System). Přesun byl dokončen až v 13:50 UT a po celou dobu byli Voss
a Helms[ová] v EAL připraveni přijít
případně na pomoc. Naštěstí to nebylo třeba, takže přechodová komora mohla být
uzavřena a výstup EVA-1 byl ukončen ve 14:08 UT po rekordně dlouhé době 8 h
56 min.
Následující den (12.03.2001) byly znovu otevřeny průlezy
mezi raketoplánem a stanicí ISS a
pokračovalo překládání nákladu. Mezitím Thomas
pomocí RMS vyzvedl z nákladového prostoru raketoplánu logistický modul MPLM
Leonardo a v 06:02 UT ho připojil na uvolněný uzel +Z (dolní) modulu Unity.
V
úterý 13.03.2001 se uskutečnil druhý plánovaný výstup do kosmu (EVA-2). Tentokrát
se ho zúčastnili Thomas a Richards.
Výstup byl oficiálně zahájen přepnutím skafandrů na vlastní vnitřní baterie
v 05:23 UT. Prvním úkolem byla montáž vnější plošiny pro umístění náhradních
dílů ESP (External Stowage Platform) na modul Destiny.
Mechanické i elektrické připojení bylo dokončeno v 06:48 UT. Poté se kosmonauti
věnovali instalaci náhradního bloku řídicí elektroniky cirkulace chladicího
média PFCS (Pump Flow Control Subassembly) na plošinu ESP. Tuto práci dokončili
kolem 07:30 UT. Následovalo pokračování v propojování kabelů mezi Destiny
a LCA, což byla činnost, kterou kosmonauti Voss
a Helms[ová] nestačili při předchozím
výstupu (EVA-1) dokončit. Po propojení všech kabelů museli kosmonauti na žádost
řídicího střediska ještě zkontrolovat správnou funkci LCA. Protože vše bylo
v pořádku, přesunuli se na vrchol nosníku ITS-P6,
aby zde prověřili jeden ze čtyř zámků, který měl aretovat solární panely, ale
zatím nefungoval. Po několika lehkých poklepech se jim podařilo zaklapnout i
tento poslední zámek. Na závěr výstupu kosmonauti ještě potvrdili, že na zařízení
FPP (Floating Potential Probe) na vrcholu ITS-P6
nesvítí žádná chybová kontrolka. Zařízení FPP (sloužící k měření úrovně elektrostatického
náboje) podle řídicího střediska v posledních týdnech nepracovalo dobře, a proto
požádalo kosmonauty o tuto kontrolu. Thomas
a Richards se vrátili do přechodové
komory EAL a v 11:44 UT byl výstup oficiálně ukončen, když kosmonauti omylem
zahájili tlakování komory. Na programu však ještě byl technický pokus s hořením
OMS motorů při nenatlakované přechodové komoře. Proto byla ještě jednou provedena
dekomprese komory. Tento krátký čas však už nebyl započítán do oficiální doby
výstupu a jeho trvání tedy bylo 6 h 21 min.
V prostorách ISS mezitím probíhalo
překládání nákladu z MPLM
Leonardo.
14.03.2001 byla ukončena výměna první dlouhodobé posádky
za druhou. V 06:00 UT se Helms[ová]
stala oficiálně členem posádky komplexu ISS
a Shepherd se stal členem posádky
raketoplánu Discovery. Shepherd
však prozatím zůstal formálně velitelem komplexu ISS.
Překládání nákladu z MPLM
Leonardo do ISS probíhalo i v dalších
dnech. Vykládání bylo hotovo už 15.03.2001 dopoledne a pak začalo překládání
nepotřebného zařízení a odpadu ze stanice do modulu MPLM
Leonardo. Vzhledem k tomu, že tato činnost si vyžadovala delší dobu, než se
očekávalo, rozhodlo řídicí středisko MCC o prodloužení pobytu raketoplánu u
stanice o jeden den.
Po dokončení překládání nákladu byl modul MPLM
Leonardo 18.03.2001 odpojen od ISS
a kolem 12:00 UT uložen zpět do nákladového prostoru raketoplánu Discovery.
Následující
den (19.03.2001) se už obě posádky rozloučily, velení komplexu ISS
oficiálně převzal Usačev a po
uzavření průlezů se raketoplán v 04:42 UT od ISS
odpojil. Pak byl ještě proveden tradiční inspekční oblet stanice a po jeho ukončení
byl 05:49 UT uskutečněn konečný úhybný manévr.
Kolem 15:00 UT téhož dne však nová posádka na ISS
zažila horké chvilky. Detektor kouře vyvolal v prostorách laboratorního modulu
Destiny požární
poplach. Následně se automaticky vypojily všechny ventilátory, aby se případný
kouř nešířil po stanici. Nečekaně však vypadly i všechny přenosné počítače (laptopy)
připojené k palubní počítačové síti. Až v 15:57 UT řídicí středisko MCC-H potvrdilo,
že šlo o planý poplach. Detektor byl odpojen ze systému. Jako pravděpodobná
příčina poplachu bylo stanoveno znečištění prachem zvířeným při stěhování nákladu.
Kolem 16:20 UT byl systém ventilace v modulu Destiny
znovu zprovozněn.
Raketoplán Discovery STS-102 přistál na dráze 15 SLF
KSC dne 21.03.2001 v 07:31:41
UT při druhé příležitosti (na oběhu 201), když předchozí příležitost (na oběhu
200) musela být odvolána pro nízkou oblačnost a silný vítr v okolí KSC.
Aktualizováno : 03.08.2001
[ Obsah | Pilotované
lety | STS | Sojuz
TM-31 | Expedice 1 | Expedice
2 ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-102/index.htm)