Kosmonautika@kosmo.cz |
Popis letu : (Přehledy kosmonautiky 1988, Mgr. A. Vítek, CSc.) Kosmická loď s posádkou s volacím znakem "Proton" odstartovala v 04.23.11 UT a po 8 min byla navedena na dráhu. Krátce před startem přečetl kosmonaut Mománd prohlášení, ve kterém se přimlouval za mír ve své vlasti. Na dobu letu vyhlásila afghánská vláda jednostranné příměří. V osobním zavazadle (povolená hmotnost 1,5 kg) měl Mománd mj. výtisk koránu. V 09.20 UT a 09.43 UT se uskutečnila první dvouimpulsní korekce dráhy, jejíž parametry byly 51,61°, 89,32 mln, 233 - 255 km. Ke spojení se stykovacím uzlem na Kvantu došlo 31.8. v 05.40.44 UT a v 07.10 UT návštěvnická posádka přešla na palubu Miru. Afghánský kosmonaut předal Titovovi a Manarovovi květ orchideje a pozdravil je súrou z koránu o milosrdenství a lásce k bližnímu. Vědecká náplň letu mezinárodní posádky byla zaměřena na dálkový průzkum Země a lékařské experimenty. Program dálkového průzkumu šamšad (podle hory v Afghánistánu) zahrnoval 24 jednotlivých úkolů, především topografické snímkování území státu kamerou KATE-140 s rozlišením 50 m, multispektrální snímkování kamerou MKS-M a spektrometrická pozorování spektrometrem Spektr-256. Lékařské experimenty (Statokinetika, Potencial, Labirint, Prognoz, Opros a Son-K) byly opakováním pokusů dřívějších mezinárodních posádek. Hlavní posádka pokračovala souběžně v experimentech na zařízení Ručej (příprava čistých biologicky aktivních látek), ve studiu vysokých. vrstev atmosféry (Klimat a Bosra). Sledovala též vývoj rybek v akváriu a rostlin v zařízení Magnetobiogravistat. Pokračovaly také pokusy s buněčnými kulturami v klimatizovaných boxech a astrofyzikální pozorování na modulu Kvant. Dne 2.9. se uskutečnil rozhovor posádky Miru s prezidentem Nadžibulláhem a o den později se uskutečnila televizní tisková konference, během níž Mománd opět apeloval na mírové urovnání v Afghánistánu. Dne 5.9. kosmonauti vyměnili křesla v transportních lodích, naložili výsledky výzkumů do přistávacího modulu, včetně ampulky s krystalem viru (sovětsko-rakouský experiment) a kolem 20.00 UT kosmonauti Ljachov a Mománd přešli do lodi Sojuz TM-5, která se v 22.54.57 UT odpojila od předního stykovacího uzlu Miru. Orbitální modul byl odhozen ve 23.35 UT (1988-048C, zanikl 2.1.1989, životnost 381 den). Brzdicí manévr (plánované trvání 213,5 s, změna rychlosti 115,2 m/s) měl proběhnout 6.9. v 01.24.08 UT krátce po přechodu terminátoru v 01.16 UT z osvětlené na noční stranu Země, ale lom slunečního světla v atmosféře zmátl infračervené čidlo horizontu a palubní počítač vydal programové veto pro zapálení motoru o 7 minut později, když Slunce kleslo dostatečně hluboko pod obzor, počítač veto odvolal a motor se sám rozběhl. Protože by místo přistání bylo posunuto asi o 3500 km (na území MoLR), během 3 s Ljachov motor ručně vypojil. Po konzultaci s CUP byl manévr opakován v 04.35.34 UT s použitím inerciálních systémů orientace (gyroskopů). Motor však hořel jen 6 s (změna rychlosti 3 m/s místo očekávaných 115 m/s), protože v počítači byl omylem aktivován program pro brzdění při setkávacím manévru místo brzdicího manévru pro sestup z oběžné dráhy. Ljachov však motor ručně restartoval (porušení bezpečnostních předpisů!); ten běžel ještě asi 60 s než počítač zjistil chybu v orientaci a další manévr naštěstí již nepovolil. Kdyby manévr pokračoval dále, byly by vypotřebovány pohonné látky, aniž by se loď dostala na bezpečnou sestupovou dráhu. Sojuz TM-5 se pohyboval po dráze s parametry 51,6°, 90,78 min, 250 - 376 km. Vzhledem k odhození orbitální sekce neexistovala možnost návratu na stanici a přistávací modul měl jen omezenou kapacitu klimatizačního systému, žádné prostředky osobní hygieny (včetně vyměšování) a pouze železnou rezervu potravin a vody pro případ nouzového přistání mimo civilizaci. Přesto bylo přistání odloženo o celý den, aby se opět mohlo uskutečnit na území SSSR. Teplota v kabině během dne klesla až na 7 °C. Další pokus o přistání byl zahájen brzdicím manévrem 7.9. v 00.00.54 UT v trvání 181 s plán 183 s), tentokráte úspěšným. Sojuz TM-5 přistál v 00.49.38 UT 160 km JV od Džezkazganu. Aktualizováno : 04.11.2001 [ Obsah | Pilotované lety | Sojuz TM ] |