Apollo 10 – Charlie Brown & Snoopy
NASA projekt APOLLO: AS-505
Pro časopis Letectví + kosmonautika zpracoval ASTRONAUTICKÝ KLUB - SPACE
(L+K č. 15 a 16/1969)
“Víme,
že můžeme letět k Měsíci. Poletíme k Měsíci!"
Thomas Paine, 26. května 1969
“ .. .deset .. .devět .. .start zážehové sekvence .. .šest
.. .pět .. všechny motory v chodu .. .předáváme start .. .věž je volná!"
Je 18. května, 17.49 SEČ.
Rampu 39B na mysu Kennedy polévají proudy vody, lidé utáboření
na plážích se začínají rozcházet, zatímco 120 miliónů diváků u obrazovek televizorů
sleduje ohnivý chvost za zádí Saturnu V, který vynáší kosmickou loď Apollo 10
na cestu k Měsíci. Pískání v reproduktorech signalizuje všem první slova účastníků
tohoto neuvěřitelného dobrodružství:
“To je pane jízda, to je jízda," volá Cernan. “Fantastické,
opravdu fantastické."
Opravdu fantastické, ještě několik dnů před startem zavinila
procedurální chyba ztrátu několika tisíc tun paliva a vyžádala si dodatečnou
tlakovou zkoušku palivového systému nosné rakety. Ještě v noci před startem
odstraňovali technici poslední “mouchy". A přece se start opozdil jen o
0,7 vteřiny. Za jedenáct minut krouží kosmická loď v kompletní sestavě s velitelskou
sekcí, pomocnou sekcí i s “lemem" a posledním stupněm — stotřicetitunový
kolos — na kruhové parkovací dráze ve vzdálenosti 191 km od povrchu Země. Young,
budoucí kapitán velitelské sekce, si pochvaluje:
“Je tu nádherně, tady nahoře. Jako za starých časů." Tři
moderní mušketýři — Thomas P. Stafford, John W. Young, Eugene A. Cernan — kontrolují
všechny pomocné systémy kosmické lodi i posledního stupně. Objevuje se stará
bolest: primární výparník klimatizačního systému se zahltil. Nevadí. Chlazení
elektronických zařízení i kyslíku cirkulujícího v kabině a ve skafandrech obstará
zatím druhý, náhradní výparník. Ostatně nároky na odvod tepla jsou velké hlavně
krátce po startu, kdy je povrch pomocné sekce aerodynamicky ohřát. Jinak hodinu
po startu prohlašuje Stafford spokojeně: “Všechno vypadá skutečně dobře. A Cernan
dodává: “Zdá se, že tu máme opravdu velmi dobrého a poslušného Charlie Browna."
Charlie Browna — postavičku z kresleného seriálu Peanuts — si kosmonauti zvolili
za volací znak velitelské sekce, stejně jako měsíční sekci překřtili jménem
psíka Snoopyho.
Na denním nebi Austrálie zazářil ve 20.23 ohnivý chvost plynů
z “Jé dvojky" na posledním stupni. Tři minuty po restartu registrovali
kosmonauti nepříjemné vibrace. Na práci rakety to však nemělo vlivu, odchylka
v rychlosti po navedeni na translunární dráhu činila jen 18 cm/s.
“Tak jsme na cestě," hlásí Stafford, “věřili byste, že
svět se začíná zmenšovat?"
CapCom
Charlie Duke, jeden z jejich kolegů, odpovídá z Houstonu vzkazem hlavního letového
ředitele Krafta: “Chris říká, že teď už se nemůžete vrátit."
“To je jednou jistý," souhlasí Stafford.
Ale po výměně zdvořilostí čeká práce: je třeba přebudovat kosmický
koráb. Velitelská a pomocná sekce se vzdaluje od LM asi na 15 metrů, otáčí se
o 180° a opět se přibližuje. Závěr operace je zachycen v prvním televizním přenosu.
“Teď jste viděli, jak jsme zakotvili," komentuje Cernan
otřesení obrazu v okamžiku, kdy se obě lodi spojily. Youngovi to trvalo o čtvrt
hodiny déle, než žádal plán, ale zato opatrným manévrováním ušetřil téměř 45
kilogramů paliva pro malé manévrovací motorky RCS, umístěné na boku pomocné
sekce.
Přebudovaná kosmická loď se asi čtyři a půl hodiny po startu
odpojila od posledního stupně nosné rakety a malým korekčním manévrem se vzdálila
do bezpečné vzdálenosti. Vypuštění zbytků paliva z nádrží již nepotřebné nosné
rakety snížilo její rychlost, takže S-IVB později zmizel za úběžnou hranou Měsíce,
zatímco kosmická loď prolétala před náběžnou hranou.
Po několika hodinách navigačních měření a po otevření průlezu
do LM — se na kosmonauty vysypaly části izolace ze skelných vláken, které je
dráždily ke kašli a kýchání — byla zrušena první plánovaná korekce letové dráhy
MCC-1 a Stafford, Young a Cernan se ukládají k odpočinku, asi v 5 hodin ráno
našeho času. Spánek je však rušen prací stabilizačních motorků, které podle
Cernana zněly “jako slabé pulsy, skoro jen vibrace."1)
( 1] Kosmická loď v průběhu bezmotorového
letu pomalu rotuje kolem podélné osy nasměrované tak, aby ležela ve směru kolmém
ke Slunci. Rychlost asi tří obrátek za hodinu stačí zamezit přílišnému přehřátí
lodi Sluncem. V původní variantě tohoto způsobu pasivní tepelné ochrany (PTC)
rotovala loď rychlosti 0,1°/s a povolená tolerance precesního pohybu osy lodi
byla 20° v náklonu a ve vybočení. Asymetrické rozložení hmoty v měsíční sekci
však způsobilo, že tyto hodnoty odchylek osy byly soustavně překračovány a automatický
řídicí systém neustále zapínal stabilizační trysky, klére vracely osu rotace
do základní polohy. Posádka se zejména strachovala o to, aby příliš nevzrostla
spotřeba paliva. Pozemní středisko je ujistilo, že nemusí mít žádné obavy.
Přesto byl druhý den režim PTC změněn. Rychlost
rotace byla zvýšena na 0,3°/s a tolerance v obou směrech (náklon a vybočení)
byly zvětšeny na 30°. Tento zásah se ukázal být správný a loď pak letěla tak
dokonale stabilizovaná, že po dobu 30 hodin nezaregistrovali kosmonauti ani
jedno zapálení stabilizačních trysek).
Přesto však kosmonauti odpočívali téměř 11 hodin.
Po
probuzení ve vzdálenosti 173 000 km od Země následoval celosvětový přehled počasí
z Apolla a Staffordova stížnost na kvalitu vody:
“Voda je prostě strašná. Mám v sobě koňskou dávku chloru a
hubu jako v jednom ohni. John je na tom úplně stejně. Žádám, aby to bylo zaprotokolováno!"
Bruce McCandless a Charles Duke z Houstonu odpověděli raději
ranním přehledem zpráv a poté přečetli kosmonautům jejich horoskopy na tento
den:
Staffordovi doporučoval zaměřit se na dokončení započatých
prací, Cernan měl promýšlet pracovní a řidičské návyky. Nejlépe dopadl s horoskopem
Young — sliboval mu klidný den.
“Poslechněte, mládenci," ozval se Stafford po zprávách.
“Když jste dneska na nás byli tak hodní, poslechněte si za to půlhodinku populární
hudby. Tom a John hrají na kytary, třetí účastník letu zpívá." Načež se
ozvala píseň “Up, Up and Away .. ." (Andy Williams) z propašovaného magnetofonového
pásku.
Magnetofon se uplatnil i v závěru dalšího televizního přenosu
při Sinatrově skladbě “Fly Me to the Moon". Před tím kosmonauti ukázali
záběry Země, poprvé s použitím transfokátoru a záběry z kabiny věnované problematice
beztížného stavu. Pohled na Younga v poloze hlavou dolů a na Stafforda stojícího
na obrazovce normálně, jakož i zvedání Younga vzhůru tlakem na temeno hlavy
pověděl více než všechny výklady.
Ve 21.21 SEČ sděluje Houston kosmonautům slavnostně:
“Jste právě v polovině cesty!"
S
jejím průběhem je letové středisko víc než spokojeno. 20. května prohlásil ředitel
letu Pete Frank, že desítka je na lepší dráze než osmička.
“Můžeme směle předpokládat, že letíme správně a že přesně dosáhneme
dráhy kolem Měsíce, jaké potřebujeme."2)
(2] Ze čtyř proponovaných korekcí
dráhy na cestě k Měsíci se uskutečnila pouze jediná — MCC-2. Jedna korekce musela
být každopádně provedena, neboť letový plán pro Apollo 10 předpokládal změnu
roviny dráhy v průběhu translunárního letu, aby situace v okolí Měsíce přesně
vystihovala situaci za nastávajícího letu jedenáctky. Původně měla tuto úlohu
převzít korekce MCC-1, ale odložení manévru na 19. května umožnilo snížit spotřebu
paliva na minimum, ovšem za cenu prodloužení doby letu k Měsíci o 11 minut).
“Je to báječný kosmický let a probíhá prostě nádherně,"
hlásí při jedné příležitosti Stafford.
“Báječný let" probíhal zatím ve znamení navigace — Young
pozoroval v sextantu Jupiter, který identifikoval podle čtyř měsíčků — a ve
znamení řady televizních přenosů. Snímky Afriky a Středního východu, které nenadále
Stafford nabídl pozemním stanicím, museli v Robledu u Madridu zachycovat na
pásek, protože síť spojovacích družic nebyla na přenos připravena.
75 hodin a 48 minut po startu ze Země zmizelo Apollo 10 za
Měsícem. Navigátor Cernan ještě stačil vzkázat do Houstonu: “Mládenci, když
budeme blíž než 60 mil, tak máte u mne pivo!"
O sedm minut později zahájil palubní počítač manévr LOI-1.
Zapálením hlavního motoru pomocné sekce se dostala kosmická loď na dráhu 313,4x110,5
km nad měsíčním povrchem.3)
(3] Podle plánu mělo být 315,1x111,2
km).
Tyto hodnoty vyvolaly i u ostřílených kozáků v řídicím středisku
údiv.
“Řekněte světu, že jsme právě dorazili," žádá Stafford,
jakmile bylo navázáno spojení se Zemí.
“Řízení pracovalo úplně fantasticky a motor je prostě báječný,"
doplňuje ho Cernan.
Po dvou obletech přechází Apollo 10 na kruhovou dráhu ve výši
111 km.
Kosmonauti
provádějí navigaci, pak přestupují do LM a prověřují všechna zařízení, včetně
zkoušky spojení s CSM. Po návratu se ukládají ke spánku; rozhodující den mají
teprve před sebou.
“Ráno" přelézá Stafford jako velitel a Cernan jako pilot
zpět do LM. Čeká je: zapnout elektřinu, vyzkoušet všesměrovou anténu pro pásmo
S, aktivovat primární navigační a řídicí systém, ovládací elektroniku, vyzkoušet
otáčivou parabolickou anténu pro spojení se Zemí, nahrát údaje do palubního
počítače, nastavit inerciální systém, zapojit baterie na startovním stupni,
vyzkoušet těsnost skafandrů a kabiny LM, uvést do činnosti záložní řídicí systém,
provést zkoušky manévrovacích motorků LM, zkoušky setkávacího radaru, kalibrace
a nastavení záložní soustavy gyroskopů, tlakování nádrží přistávacího stupně
a vyklopení přistávacích noh.
Také Young na velitelské sekci nezahálí: provedl novou justáž
gyroskopů, nainstaloval opět spojovací zařízení v průlezu do velitelské sekce
a přichystal se sledovat a zaměřovat přistávací oblast.
Teď už nezbývá než odpojit LM od velitelské kabiny. Jenomže
ze spojovacího tunelu nelze vypustit vzduch; vypouštěcí ventil se pravděpodobně
zanesl vlákny uvolněné tepelné izolace. Nezbývá než vypustit atmosféru i z měsíční
sekce, aby se tunel vyprázdnil. Provedeno, ale je tu další potíž. Spojovací
zařízení obou lodí je proti sobě pootočeno, naštěstí jen o 3,5°. Jednou tolik
— 6° — by znamenalo nemožnost odpojovacího manévru. Takhle to jen znemožňuje
převzít do palubního počítače LM údaje z hlavního počítače na palubě velitelské
sekce a je třeba provést dodatečné korekční výpočty. Čas plyne a kosmická loď
ještě jako celek mizí za odvrácenou stranou Měsíce.
Když
se opět objeví, letí už LM i CSM ve formaci, 10 až 12 metrů od sebe. Na televizních
obrazovkách na Zemi se rýsuje nejasný stín “lemu", snímaný z velitelské
sekce. Potom Young zapíná manévrovací motorky a měsíční sekce, “pavouk"
či Snoopy se pomalu zmenšuje. Rychlostí 70 cm/s se obě lodi od sebe vzdalují
postupně až na 3,5 kilometru.
“Vidím jak šlehají plameny, a jak se vzdaluješ," volá
Stafford z LM na Younga.
“Tak se tu měj dobře, děťátko, zatím co budeme pryč,"
přidává se Cernan, “a ať tě ani nenapadne převzít nějaké pokyny k návratu na
Zem!"
“Bez starostí," odpovídá Young, “dokud nebudete zpátky,
nevezmu vůbec nic takového na vědomí. Dobře se bavte a žádné ulejvání... Ale
to byste neřekli, jak je to tu obrovské, když je tu jen jeden člověk."
“Nemáš ponětí, jak to vypadá malé, když jsi tak daleko, jako
jsme my,' odpovídají z LM. “Co kdybys zapnul světelný maják? ... Tak, báječně,
to je ono, prostě něco extra-speciál!"
Dobrá nálada však kosmonauty rychle přejde, když začínají se
zkouškami setkávacího radaru. Nefunguje převáděč, který zesiluje na velitelské
sekci radarový signál vyslaný Snoopym a vrací ho zpět. A bez něj nelze uskutečnit
setkání ze vzdálenosti několika set kilometrů.
“To znamená »no-go« pro DOI," zoufá si Stafford.
Ale Houston se nevzdává:
“Zkuste to několikrát zapnout a vypnout," radí.
“Sláva, pomohlo to, už to jde!" volá Young o pár vteřin
později. A Stafford potvrzuje z LM:
“Ano, mám silný signál."
“Johne, za to máš u nás pusu," křičí Cernan.
Další krize je překonána a letové středisko dává Snoopymu povolení
k sestupu.
“Máte »go« pro DOI. Mám tu pro vás poslední korekce manévru.
Jste připraveni zapisovat?"
“Příjem. Okamžik... Připraven zapisovat."
“Údaje pro DOI. Čas pro zapáleni 099 46 00 89, manévr —00699,
+00000, —00138, delta V R 00713 ..."
Příval čísel se řítí jako lavina na hlavu Cernanovu. “ ...
předpokládané CSI pro nominální DOI je 103 45 34, TPI 105 21 01. Máš?"
“Příjem, v pořádku. TPI 105 21 01. Souhlasí."
“Výborně. Pokračuji. Fázovací 100 58 25 20, +01666, +00000,
—00594, 01769, 040..." Že se jim z toho nezatočí hlava, “ .. k nastaveni
inerciální plošiny zaměř Libra Alfa +004, —119. Potvrď příjem."
“Příjem. DOI 099 46 00 89, —00699 .. ." line se litánie
kosmické liturgie z Cernanových úst zpět do Houstonu.
“O. K. Tak do toho, hoši." Obě části Apolla 10 mizí za
Měsícem. Tam, mimo dosah pozemních sledovacích stanic 27 vteřin hoření přistávacího
motoru zavádí “měsíčního pavouka" na dráhu 113,4—14,5 km. Povedlo se to?
V Houstonu musí na odpověď dlouho čekat. Jakmile je však velitelská sekce v
doslechu, hlásí Young:
“Houston, zde Charlie Brown. Jsou dočista dole mezi skalami,
proplétají se mezi bludnými balvany!"
Hmota Apolla 10 při navedení na parkovací dráhu
------------------------------------------
Část Hmota
(kg)
------------------------------------------
Velitelská sekce 5 569
Pomocná sekce 23 302
Startovací stupeň LM (suchá váha) 2 169
Přistávací stupeň LM (suchá váha) 2 133
Palivo RCS-LM 278
Palivo DPS 8 225
Palivo APS 1 188
------------------------------------------
Kosmická loď celkem 42 864
------------------------------------------
Adaptér SLA 1 814
Stupeň S-IVB (suchá váha) 11 680
Zbývající palivo S-IVB 75 525
------------------------------------------
Celkem na dráze 133 813
------------------------------------------
Hodnoty platí pro nominální start.
A za pár vteřin to potvrzuje i Cernan: “Jo, řeknu ti, že jsme
hezky blízko, děťátko! Censorinus4) (4]
Kráter na okraji Moře klidu (Mare Tranquillitatis) má obrovské balvany
rozházené po obou stranách valu... teď letíme nad Boothillem, je tu ohromná
viditelnost."
“Přeletěli jsme právě Diamond Back Rill5),"
(5] Diamond Back Rill znamená ve slangu Divokého
západu Chřestýší potok. Fotografie tuto brázdy připomíná zakřivenou vlnovku
hadího těla, zakončeného vejčitou hlavou-kráterem, ležícím nedaleko ze Země
pozorovatelného kráteru Maskelyne X) ozývá se velitel Stafford. “Ta
průrva vypadá na několik set stop hloubky; okraje jsou rozeklané, dno má skoro
ploché... Teď zas povrch vyhlíží náramně hladce, jako velmi vlhká hlína ..."
Nejnižšího bodu dráhy dosáhli kosmonauti právě v těchto okamžicích,
asi 15° od přistávací oblasti číslo 2, přesně tak, jak vyžadoval letový plán.
Palubní počítač LM vyhodnotil všechna měření a sdělil pilotům minimální výšku:
49 856 stop.6)
(6] 15 196 metrů, podle sdělení
mluvčího MCC je výpočet zatížen maximální nepřesností asi ± 200 stop (60 metrů).
Na základě pozemních měření, která jsou mnohem méně přesná v této fázi letu,
byla vypočítána minimální výška 17 km. Vliv poruch měsíčního gravitačního pole
však způsobil, že LM prolétl o necelých 7 km jižně od středu přistávací oblasti,
tedy zcela mimo její hranice. Tyto gravitační poruchy však bude možno zanést
do výpočtů dráhy pro Apollo 11).
“Když se dostanete takhle blízko," pokračuje Stafford
v líčení, “vypadá to na to, že stačí jen vysunout podvozek a sednout si. Nezdá
se nám, že bychom letěli příliš rychle." Škoda, žo v těchto chvílích selhala
Staffordovi fotografická kamera. Jeho komentář mluví za všechno:
“Bože, Hasselblad mi selhal. Ten prokletý filtr. Řeknu vám,
to je k ..."
Ve
22.37 SEČ prolétává LM v největší blízkosti přistávací oblasti č. 2. Podle Cernana
je tam prý dostatek šutrů na vydláždění celé Galvestonske zátoky. Díky nepřesně
zaměřené anténě je toto prohlášení na Zemi slyšet dost špatně a tak spojení
s Houstonem zajišťuje velitelská sekce v úloze reléové stanice.
Po fázovacím manévru — přistávací motor hořel 43 vteřiny —
se Snoopy vzdaluje od Měsíce až na 352 km. Za necelé dvě hodiny se opět blíží
k pericynthiu7) (7] Pericynthion —
nejnižší bod dráhy nad Měsícem; obdoba perigea na drahách kolem Země. Nejvyšší
bod se nazývá apocynthion) a kosmonauti odhazují přistávací stupeň.
Netuší, že v pořadí operaci byla vynechána řádka, přikazující přepnout záložní
počítač AGS do provozního režimu HOLD8). (8]
Záložní řídicí systém (AGS) je vybaven podstatně jednodušším analogovým řídicím
počítačem, který může pracovat v několika režimech. Režim HOLD znamená držet
okamžitou polohu stabilizovanou vzhledem ke hvězdám. Kosmonauti, když cvičně
přecházeli z hlavního řídicího systému (PNGCS), měli mít nastaven tento režim,
aby loď byla nehybně stabilizovaná. Místo toho měli zapnout mód AUTO, který
řídicímu systému přikazuje, aby loď pomocí setkávacího radaru orientoval osou
Z ve směru k velitelské sekci. Protože radar v okamžiku odhození přistávacího
stupně nebyl zamířen na CM, zahájil AGS rotaci celé lodi, aby dostal CM do zorného
pole setkávacího radaru. Celkové otočení bylo o 180° podle rotační osy (X) a
o 233° kolem osy náklonu (Y).
Následek je překvapující. LM se otáčí kolem své podélné osy
a pak i kolem příčné. Ale trvá to jen pouhých osm vteřin.
Cernanovi unikne zaklení: “Čubčí syn! ... No co, provedeme
zapálení na AGS. Děťátko, to zapálení bude na AGS!"
Do hovoru se mísí Charlie Duke z MCC v Houstonu: “Zaregistrovali
jsme odhození stupně."
“Dobře jsme se oddělili," potvrzuje Cernan. “Jedem na
AGS."
MCC: “Snoopy, zde Houston, blížíte se zablokování inerciální
plošiny!"9)
(9] Tím je míněno, že rychlost
rotace začala nabývat takové hodnoty, že servomotory nestačily vyrovnávat inerciální
plošinu PGNCS. Jakmile by k tomu došlo, nebylo by možně ji užít k řízení dalších
manévrů až do doby, kdy by kosmonauti provedli její nové nastavení podle hvězd.
Pro manévr simulovaného navedení na dráhu, který následoval bezprostředně po
odhození stupňů, to však nemělo vliv, protože tento manévr byl řízen záložním
systém AGS).
Cernan: “Jo, to jsem chtěl taky říci. Něco se zbláznilo při
oddělování stupňů. Ano, máme všechno zapnuto. Nezabrzdili jsme ještě ... Tome,
nech mi AGS. Převezmu tu zatracenou věc!"
“Charlie Browne, zde Houston, odhodili stupeň," informuje
o vývoji situace Charlie Duke Younga. “Dostali se do prudké rotace, ale už to
mají pod kontrolou."
“Hoši, k čertu, nevím co to bylo," ulevuje si Cernan.
“Snoopy, je to dobré na další manévr," uklidňuje je Houston.
“Charlie," obrací se Stafford na středisko, “tohle se
nám teda ještě nestalo. Bylo to fakt dobrý. Jeli jsme na AGS a ... počkej, řeknu
ti honem, co se tu semlelo, než začneme s manévrem. Když bylo řízení polohy
v neutrálu, začaly pracovat trysky. To nás teda zaskočilo."
“Duke:
“Příjem, znamenám."
“Vzal jsem to do ruky," pokračuje Stafford, “a snažil
se zabránit zablokování gyroskopů; hádám, že se mi to podařilo. Vypadá to, že
navedení budeme mít každopádně dobré. Jo ... a myslím, že oddělení bylo dobré,
k navedení máme tady všechno připraveno."
“Letíme pozpátku," mísí se do rozhovoru Cernan. “To je
to, co jsme potřebovali udělat. Řeknu ti, byl to okamžik tam, Tome ... ale trápit
se tím budeme, až uděláme manévr. Chci se jen ujistit, že to AGS zvládne."
MCC: “Snoopy, připravte se na znamení: pět minut do zapálení...
teď, pět minut do zapálení, přepínám."
Stafford: “O.K., Charlie, jedem podle tebe. Máme to rozehrané."
Nastává pět minut napjatého čekání. Jak se povede simulované
navedeni po startu?
Ozývá se opět Cernan: “Chytnu devět vteřin před a budu vám
to odečítat. Doba hoření je 15 vteřin, tak to pak půjde fofrem. Pozor: 9, 8,
7,... 1, zapálení!"
MCC: “Příjem, Snoopy, potvrzujeme zapálení."
Cernan: “Změna rychlosti ještě 104, 100, 78, ještě padesát,
ještě čtyřicet ... bacha Tome, teď. Je to napínavé ... báječně, báječně, je
to akorát!"
MCC: “Charlie Browne, mají manévr za sebou, šlo to jak po másle!"
Young: “Vynikající. Gratuluji Soopymu."
“Děťátko, to mi spravilo náladu," odfoukne si Cernan.
“Udělali jsme perfektní manévr. Jsme tak nízko, že bychom si mohli sáhnout na
vrcholky některých kopců."
Simulované odstartování z Měsíce se tedy podařilo. Posádku
LM však čeká ještě řada manévrů, než se dostane zpět k velitelské sekci. Dramatické
chvíle letu jsou však zřejmě vyčerpány. Pomocné motorky na LM pracují bezvadně
a vše probíhá jako na drátkách. Tři a čtvrt hodiny po “startu" zahajují
konečné přibližování.
“Moci sledovat LM na pozadí měsíčního povrchu, je skutečně
fantastické," hlásí Young na Zemi. Má pravdu. Nad povrchem rozbrázděným
průrvami, zvrásněným pohořími a poďobaným od kráterů, se v prostoru vznáší lesknoucí
se konstrukce pavouka, která vypadá, jako by byla vystřižena z fantastického
románu.
A pak již letí opět obě lodi ve formaci: “O. K., Johne, jsi
asi 5 stop daleko. Vypadá to náramně."
Vlastní spojení zařizuje Young na velitelské sekci, protože
zkoušky na Apollu 9 ukázaly, že je to tak výhodnější. Ve 4.11 SEČ klaply spojovací
zámky a na velké promítací ploští v Houstonu se objevil obrázek Snoopyho, jak
se líbá s Charlie Brownem.
V řídicím středisku se střídají směny. Ale kdesi nahoře se
pracuje přes čas. Tlakuje se spojovací tunel, vyklízí se, otvírá se průlez z
LM a Stafford a Cernan, posádka měsíčního pavouka, se vracejí zpět do lodi,
kterou opustili před více než osmi hodinami.
“Posádka je unavená a šťastná a hladová a žíznivá a samej mozol
a tak vůbec," prohlašuje Cernan. Ale Stafford si stěžuje:
“Myslím,
že jsem létal na více jak stovce letadel různého typu a tohleto je můj třetí
kosmický let. Ale nikdy jsem však neslyšel něco tak hlučného, jako je Snoopy.
Všeho moc škodí. Chcete-li si udělat představu, řekněte svým dětem, ať vám dají
na hlavu plechovej hrnec a tlučou do něj lžícemi ... Jistě jste nikdy nebyli
uvnitř psa, který právě štěkal, skákal, honil si blechy a to všechno najednou.
Znělo to jako byste se probudili v okapové rouře, na kterou někdo tluče jako
na tam-tam.10) (10] Hlavními zdroji
hluku v LM byly ventily RCS, pumpy klimatizačního systému, ženoucí chladicí
médium, ložiska směrové antény a ventilátory).
“Za trest" nanosili kosmonauti do “lemu" všechny
odpadky z velitelské sekce, načež byla takto povstalá “kosmická popelnice"
odhozena a navedena na heliocentrickou dráhu.11) (11]
Sledování LM z pozemních stanic umožní stanovit maximální vzdálenost spojení
přes jeho všesměrovou anténu).
Po nedělním výletu nastala opět všední práce: cvičení ve sledování
povrchových orientačních bodů, navigace, pořizování stereofotografií a ovšem
také televizní přenos na 29. oběhu. Během přenosu se ke kabině přiblížil odhozený
přistávací stupeň LM.
“Je právě dole pod námi," řekl Stafford, “srážka je vysoce
nepravděpodobná, ale jistě by vám to pokazilo den, kdyby k tomu mělo dojít."
O tři hodiny později přišel další důležitý okamžik letu. Zapálení
hlavního motoru za odvrácenou stranou Měsíce navedlo kosmickou loď na dráhu
k Zemi.
“Vracíme se k Zemi," hlásí kosmonauti do televize. “Motor
hořel naprosto dokonale. Měli jsme nádherný pohled na Měsíc. Ta věc (Měsíc)
je čím dal tím menší a menší."
“Řekněte firmě Chris Kraft a spol., že mají na té své staré
rifli zatraceně dobrou mušku, když se s námi takhle strefili akorát do černého."
To není nadsázka. Odchylka dráhy Apolla 10 od středu návratového
koridoru činí podle výpočtů v tomto okamžiku pouze 0,15°. Ani s tím se však
Houston nemíní spokojit. Předposlední den letu nařizuje posádce korekci dráhy,
ovšem pouze se dvěma motorky RCS místo obvyklých čtyř. Změna rychlosti — pouhých
50 cm za vteřinu.
“Dobré jitro, zde Tom, John a Gene v Apollu 10, "hlásí
se kosmonauti do televize onoho předposledního dne letu.
“Zahajujeme opět vysílání z vesmíru, ze vzdálenosti asi 140
000 mil. Máme tu krásný den a jak to vypadá, může být hezky i na matičce Zemi."
Posádka je dobře naladěna. Let probíhá bez problémů. Rychlost
lodi každým okamžikem roste.
“Pomalu dostáváte strach," svěřuji se kosmonauti televizi,
“když vidíte, jak se Zerně rychle zvětšuje."
Nejen kosmonauti se chystají na přistání, také Země se stará.
Guvernér americké části Samoa shání na Pago-Pago soubor tanečnic na uvítání
kosmonautů. Ti ovšem protestují:
“Ať si s tím neláme hlavu," říká Stafford.
“Pro nás, za nás, když jinak nedá," rezignuje Cernan.
Ale letová kontrola v Houstonu se chechtá:
“Jen počkejte, chlapi vy ještě rádi změníte názor, až to uvidíte."
Nechceme
sahat posádce Apolla do svědomí, ale snad svůj názor přece jen změnila dříve.
Ještě předposlední den ohlašuje velitel slavnostně:
“Posádka hodlá provést vědecký experiment, kódový název Helena,
Otakar, Ludvík, Emil, Neruda, Ivan — tak, jak to činí všechny normální lidské
bytosti."
Tak teď to bouchlo.
NASA promarnil 10 000 dolarů na úpravu vakuového odsávání vousů
u mechanického holicího strojku, aby štětinky nepoletovaly po kabině. Posádka
Apolla vyřešila tento hygienický problém jednoduše: napadla svoji týdenní bradu
nepěnivým holicím krémem a obyčejným strojkem se žiletkami. Krém vousy bezpečně
zachytil a jeho zbytky z tváří kosmonauti otřeli do vlhkého ručníku.
“To byla nepovzbudivější věc za posledních pár dní," pochvaloval
si Cernan nakonec.
Méně příjemné bylo poslední probuzení před přistáním CapComem
Joe Englem:
“Helou, Apollo 10, budíček! Všichni muži vstávat! Rajónisti,
chopte se košťat a pořádně kolem sebe zameťte! Smetí a odpadky do popelnic!"
Tohle je na Cernana trochu silný tabák:
“Kde ses takhle naučil řvát?" bručí nevrle. “Kromě toho
je ještě půl hodiny času!"
Ale v Houstonu jsou neodbytní. “Je to váš poslední den tam
venku a my nechceme nic zanedbat. Copak se, vy chlapi, nevracíte dneska domů?"
Závěrečný den letu připadá na osmé výročí projevu J. F. Kennedyho,
kterým zesnulý president oficiálně zahájil projekt Apollo. A možná i proto při
posledním televizním přenosu se ozval Stafford trochu nezvyklo oficiálně:
“Když jsme vám naposledy ukazovali Zemi tady odtud, velice
jsme si přáli, abychom se s vámi mohli rozdělit co nejvíce o naše dobrodružství
a vzrušení. Snad se nám to povedlo. Je to nejlepší odměna za těchto osm dní.
Doufáme, že se nám podařilo, abyste se vy a milióny lidí na celém světě stali
bližšími účastníky historie našich dnů a našeho věku."
Stejně oficiálně odpovídá i Houston:
“Děkujeme ti, Tome. Gratulujeme tobě a celé posádce."
“S tím počkáme, až budeme na palubě letadlové lodi," směje
se Stafford.
Má
pravdu — ještě není všemu konec. Je třeba provést kontrolu zařízení pro řízení
sestupu atmosférou, pomocí výbušných nýtů oddělit včas velitelskou sekci od
pomocné a ještě změnit její dráhu motorky RCS tak, aby při sestupu nedošlo ke
srážce obou těles. Do třetice musí být kabina s kosmonauty natočena do polohy
“re-entry", vhodné k průletu atmosférou.
V 17.38 SEČ vniká kabina Apolla 10 do atmosféry ve výši 120
km a ve vzdálenosti asi 2 600 km od místa přistání.
V té chvíli dosahuje její rychlost 36310 stop, čili 11067 metrů
za vteřinu a překonává tak rychlostní rekord Apolla 8.12) (12]
10960 m/s)
Dole na Tichém oceánu pomalu svítá. Proti šednoucí obloze vypadají
cáry mraků jako kusy vaty. Moře se nepatrně vlní.
Teď. Posádka lodi Princeton připravená vylovit kosmonauty zaslechla
sonický třesk vyvolaný průletem kabiny atmosférou. Námořníci i televizní diváci
vytřeštění hledí na hořící meteor. Je to však jen pomocná sekce rozžhavená třením
v atmosféře.
Ještě minuta, dvě a pak se na obrazovkách objeví silueta kabiny
s padáky nad ní, těsně nad hladinou. Apollo 10 přistálo 2 km západně a 5,5 km
severně od plánovaného bodu, 6 400 metrů od čekající lodi.
Prakticky okamžitě byli vysazeni žabí muži, kteří zajišťují
kabinu před potopením.
Kosmonauti zatím vzkazují prostřednictvím vrtulníku:
“Řekněte doktorovi, ať si vezme dva aspiriny a dá si pohov.
My se cítíme ohromně."
Devětačtyřicet minut po dopadu stojí už Stafford, Cernan a
Young na palubě Princetonu pod vlajícími vlajkami a s tradičními čapkami.
“Je to opravdu dobrý pocit, být zpátky na Zemi, když jste byli
až u Měsíce," říká Stafford.
Fotografie a schéma k článku ,,Charlie Brown & Snoopy,,
: (Snímky: NASA-USIS)
- Montáž posledního stupně nosné rakety S-IVB s kosmickou
lodí Apollo 10 ve VAB na nosnou raketu Saturn V
- Letmé pohlazení Snoopyho pro štěstí a velitel Apolla
10 Tom Stafford se svými druhy kráčí chodbou k vozidlu, které je dopraví na
rampu 39B
- Velitelská sekce Apolla 10, fotografovaná z LM nad odvrácenou
stranou Měsíce, krátce po oddělení obou lodí 22. května. Obě obíhaly na
dráze ve výši asi 110 km nad povrchem, měsíční horizont je na snímku vzdálen
asi 600 kilometrů a Slunce se nacházelo takřka přímo nad hlavou
- Za jednu z nejlepších fotografií měsíčního kaňonu označili
američtí geologové tento snímek pořízený z CM Apolla 10 z výše 110 km.
Je zaměřen na kráter Hyginus (nachází se poblíže severovýchodního okraje Sinus
Medii) a velmi dobře ukazuje téměř 3 km širokou a více než 200 km dlouhou
brázdu Rima Hyginus. V pravém dolním rohu je malý kráter Hyginus C, vlevo
s neúplným valem kráter Hyginus S o průměru skoro 30 km. Vlevo nahoře se ostře
rýsuje kráter Hyginus B (6 km)
- Téměř kolmý pohled z CM Apolla 10 ukazuje předpokládanou
oblast přistání Apolla 11 na okraji Mare Tranquillitatis. Přistávací manévr
s bodem přistání v pravé dolní polovině bude veden zleva. Podél horního okraje
probíhá Rima Hypatia, přezdívaná americkými kosmonauty “dálnice číslo jedna"
(US Route 1), nahoře uprostřed se nachází kráter Moltke, vpravo od něj Moltke
AC (přezdívaný Chuck Hole), vlevo Moltke B. Na spodním okraji je dvojice kráterů
Sabine (vpravo D, vlevo Sabině E)
- Alternativní přistávací plochou pro Apollo 11 je oblast
č. 3. Na snímku, pořízeném z CM Apolla 10 v západním pohledu přes Sinus
Medii, leží přistávací oblast poblíž hřebenu v dolní levé části obrázku. Velký
kráter na snímku úplně dole je Bruce, který má asi 6 km v průměru, nahoře
nad ním menší kráter Pallas V
- Startovací stupeň LM Apollo 10 se zvolna přibližuje k
CM — začíná poslední fáze setkávacího manévru
- Jeden z menších nepojmenovaných kráterů
- Manévry LM na dráze kolem Měsíce. Pohled kolmo na
rovinu dráhy ve směru od Polárky. Výšky nad povrchem Měsíce nejsou v měřítku
- Manévry LM na dráze kolem Měsíce. Pohyb relativně
vzhledem k CSM (situován v průsečíku os)
- Kráter Schmidt, jeden z nejostřeji ohraničených měsíčních
kráterů, má v průměru zhruba jedenáct kilometrů. Snímek byl pořízen z
LM, pohybujícího se 15 km nad povrchem
Apollo 10 - Charlie Brown &
Snoopy (L+K 15/1969)
|
|
|
|
|
|
|
|
Základní charakteristiky nosné rakety Saturn V - AS-505
|
|
|
|
|
|
|
|
Část
|
Suchá
váha
[kg]
|
Kapalný
kyslík
[kg]
|
Kerosen
RP-1
[kg]
|
Kapalný
vodík
[kg]
|
Startovní
váha
[kg]
|
Nominální
tah
[kp]
|
Stupeň S-IC
|
133 447
|
1 477 931
|
642 892
|
—
|
2 282 034
|
3 484 035
|
Mezistupňová konstrukce S-IC/S-II
|
4 032
|
|
|
|
4 032
|
|
Stupeň S-II
|
38 268
|
376 080
|
—
|
71 772
|
487 426
|
527 915
|
Mezistupoová konstrukce S-II/S-IVB
|
3 666
|
|
|
|
3 666
|
|
Stupeo S-IVB
|
11 680
|
86 539
|
—
|
19 710
|
118 767
|
92 358
|
Poístrojový úsek IU
|
1 930
|
|
|
|
1 930
|
|
Kosmická loď
|
48 691
|
|
|
|
48 691
|
|
Celkem
|
241 714
|
1 940 550
|
642 892
|
91 482
|
2 946 546
|
—
|
APOLLO 10 - AS 505
|
|
(L+K 16/1969)
|
|
|
|
Čas od startu GET
|
Světový čas UT
|
Událost
|
|
18. května
|
|
-000.03.06
|
16.34.55
|
zahájena automatická sekvence
|
-000.00.18
|
16.48.43
|
odblokován inerciální systém nosné rakety
|
-000.00.08,9
|
16.48.51,8
|
zahájena zážehová sekvence
|
-000.00.02
|
16.49.59
|
všechny motory v chodu (90 % tahu)
|
000.00.00
|
16.49.00,70
|
první pohyb
|
000.00.12
|
16.49.13
|
zahájen manévr náklonu
|
000.01.21
|
16.50.22
|
maximální aerodynamický odpor
|
000.02.15
|
16.51.16
|
CECO - vypnut střední motor
|
000.02.40
|
16.51.41
|
OECO - vypnuty vnější motory
|
000.02.41
|
16.51.42
|
oddělení S-IC/S-II
|
000.02.42
|
16.51.43
|
zážeh S-II
|
000.03.11
|
16.52.12
|
odhození mezistupňové konstrukce S-IC/S-II
|
000.03.16
|
16.52.17
|
odhozena záchranná věž (LES)
|
000.03.21
|
16.52.22
|
zahájeno aktivní navádční (IGM)
|
000.07.39
|
16.56.40
|
vypnut střední motor (SSCECO)
|
000.09.14
|
16.58.15
|
vypnuty vnější motory (SSOECO)
|
000.09.15
|
16.58.16
|
oddělení S-II/S-IVB
|
000.09.18
|
16.58.19
|
zážeh S-IVB
|
000.11.43
|
17.00.44
|
vypnut motor S-IVB
|
000.11.53
|
17.00.54
|
vypnuty řídicí motory S-IVB - navedení
|
|
|
na parkovací dráhu
|
000.13.23
|
17.02.24
|
zakončeno aktivní navádění
|
002.27.00
|
19.16.01
|
zážeh pomocných motorů S-IVB
|
002.33.25
|
19.22.26
|
zážeh S-IVB, zahájen manévr TLI
|
002.39.10
|
19.28.11
|
vypnut S-IVB
|
002.40.50
|
19.29.51
|
zak. aktivní navádění na dráze k Měsíci
|
002.55
|
19.44
|
TV
|
002.57
|
19.46
|
povolení k přebudování lodi
|
003.03.48
|
19.52.49
|
oddělení CSM od SLA
|
003.05
|
19.54
|
odhozen SLA
|
003.17.47
|
20.06.48
|
spojení LM a CSM
|
003.56.24
|
20.45.25
|
odhození S-IVB
|
004.15
|
21.04
|
úhybný manévr, SPS, TV
|
|
19. května
|
|
007.41
|
00.30
|
TV
|
026.32.56
|
19.21.57
|
MCC-2.SPS
|
027.01
|
19.50
|
TV
|
|
20. května
|
|
045
|
14
|
TV (v nadplánu)
|
054.00
|
22.49
|
TV
|
|
21. května
|
|
062.51
|
07.40
|
vstup do sféry vlivu Měsíce
|
072.20
|
17.09
|
TV
|
072.51
|
17.40
|
vstup do měsíčního stínu
|
075.48.37
|
20.37.38
|
LOS
|
075.55.53
|
20.44.54
|
zahájen manévr LOI-1
|
076.00.59
|
20.50.00
|
ukončen manévr LOI-1
|
076.23
|
21.12
|
AOS
|
076.46
|
21.35
|
TV
|
078.50
|
23.39
|
průlet S-IVB pericynthiem ve výši 2700 km
|
|
22. května
|
|
079.26
|
00.15
|
LOS
|
079.54
|
00.43
|
LOI-2
|
080.06
|
00.55
|
AOS
|
082
|
03
|
přestup do LM, zahájeni příprav
|
084
|
05
|
přestup zpět do CM
|
095.07
|
15.56
|
přestup do LM
|
097.37
|
18.26
|
LOS
|
098.22
|
19.11
|
odpojení LM od CSM
|
098.25
|
19.14
|
AOS
|
098.30
|
19.19
|
začátek TV
|
098.47.16
|
19.36.17
|
separační manévr SM-RCS
|
098.51
|
19.40
|
konec TV
|
099.38
|
20.27
|
LOS
|
099.46.01
|
20.35.02
|
zahájen DOI
|
099.46.28
|
20.35.29
|
ukončen DOI
|
100.23
|
21.12
|
CM AOS
|
100.24
|
21.13
|
LM AOS
|
100.43.20
|
21.32.21
|
zahájeny zkoušky přistávacího radaru
|
100.45.50
|
21.34.51
|
průlet pericynthiem
|
100.48.10
|
21.37.11
|
konec zkoušek radaru
|
100.58.25
|
21.47.26
|
zahájen fázovací manévr
|
100.59.05
|
21.48.06
|
ukončen fázovací manévr
|
101.37
|
22.26
|
LM LOS
|
101.40
|
22.29
|
CM LOS
|
102.22
|
23.11
|
CM AOS
|
102.26
|
23.15
|
LM AOS
|
102.33
|
23.22
|
zahájeny přípravy k odhození
|
|
|
přistávacího stupně
|
102.45
|
23.34
|
odhození stupně
|
102.55.05
|
23.44.06
|
zahájeno simulované navedení
|
102.55.20
|
23.44.21
|
ukončeno simulované navedení
|
|
23. května
|
|
103.36
|
00.25
|
CM LOS
|
103.41
|
00.30
|
LM LOS
|
103.45.54
|
00.34.55
|
zahájen manévr CSI
|
103.46.21
|
00.35.22
|
ukončen manévr CSI
|
104.20
|
01.09
|
CM AOS
|
104.25
|
01.14
|
LM AOS
|
104.44
|
01.33
|
manévr CDH
|
105.22.55
|
02.11.56
|
zahájen manévr TPI
|
105.23.12
|
02.12.13
|
ukončen manévr TPI
|
105.32
|
02.21
|
LM LOS
|
105.33
|
02.22
|
CM LOS
|
106.09
|
02.58
|
zakončeno setkáni (TPF)
|
106.19
|
03.08
|
AOS
|
106.21
|
03.10
|
dotyk LM a CSM
|
106.22
|
03.11
|
spojení LM a CSM
|
106.40
|
03.29
|
posádka LM přestupuje do CM
|
108.40
|
05.29
|
odhození LM a navedení na únikovou dráhu
|
|
24. května
|
|
137.01.30
|
09.50.31
|
LOS
|
137.36.28
|
10.25.29
|
zahájen manévr TEI
|
137.41.12
|
10.30.13
|
ukončen manévr TEI
|
137.45.31
|
10.34.32
|
AOS
|
137.50
|
10.39
|
TV
|
|
26. května
|
|
188.49.56
|
13.38.57
|
MCC-7
|
191.34.30
|
16.23.31
|
oddělení CM od SM
|
191.49.11
|
16.38.12
|
vstup do atmosféry
|
|
|
(průlet výškou 400 000 stop = El)
|
191.49.40
|
16.38.41
|
přerušeno spojení
|
191.50.40
|
16.39.41
|
hlavní maximum přetížení 6,35 g
|
191.51.23
|
16.40.24
|
konec přerušení spojení
|
191.55.11
|
16.44.12
|
druhé maximum přetížení 5,99 g
|
191.57.11
|
16.46.12
|
stabilizační padáky
|
191.57.54
|
16.46.55
|
hlavní padáky
|
192.03.25
|
16.52.26
|
přistání v bodě 15.01°S, 164,41 °W
|
|
|
(plánovaný bod - 15,04°S, 164,40°W)
|
PŘEHLED MANÉVRŮ (Apollo 10)
|
|
|
|
|
|
Označení
|
GET
|
Motor
|
v (m/s)
|
Doba hoření (s)
|
TLI
|
002.33.25
|
J-2
|
3066
|
343
|
úhybný manévr
|
004.15
|
SPS
|
6
|
3
|
MCC-1
|
zrušen
|
|
|
|
MCC-2
|
026.32.56
|
SPS
|
15
|
7
|
MCC-3
|
zrušen
|
|
|
|
MCC-4
|
zrušen
|
|
|
|
LOI-1
|
075.55.53
|
SPS
|
909
|
306
|
LOI-2
|
079.54
|
SPS
|
35
|
14
|
SEP
|
098.47.16
|
SM-RCS
|
0,7
|
7
|
DOI
|
099.46.01
|
DPS
|
22
|
15 (10 %)
|
|
|
|
|
12,4 (40 %)
|
PHAS
|
100.58.25
|
DPS
|
54
|
26 (10 %)
|
|
|
|
|
14,1 (100 %)
|
INSERT
|
102.55.05
|
APS
|
63
|
15
|
CSI
|
103.45.54
|
LM-RCS
|
14
|
27,3
|
CDH
|
104.44
|
LM-RCS
|
0,7
|
2
|
TPI
|
105.22.55
|
LM-RCS
|
9
|
17
|
TPF
|
106.09
|
LM-RCS
|
|
|
LM na heliocentrickou dráhu
|
108.40
|
APS
|
|
|
TEI
|
137.36.28
|
SPS
|
1107
|
164
|
MCC-5
|
zrušen
|
|
|
|
MCC-6
|
zrušen
|
|
|
|
MCC-7
|
188.49.56
|
SM-RCS
|
0,5
|
2,6
|
|
|
|
|
|
L+K 16/1969
|
|
|
|
|
Přepis článku: M.Filip, 21.11.2002
Aktualizováno : 30.11.2002
[ Obsah | Pilotované
lety | Apollo | Apollo 10
]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/apollo/ap-10/lk.htm)