ROVER – VOZIDLO PRO MĚSÍC
Pro časopis Letectví a kosmonautika zpracoval Pavel Toufar
(L+K č.18/1971)
Snímky: NASA, IPS, J. Kroulík
Éra
měsíčních automobilů začala koncem loňského roku 1970, přistáním Luny 17 s Lunochodem
1. Na svých průzkumných cestách je řízen dálkově ze střediska v krymské Jevpatorii.
Posádka měsíčního modulu Apolla 15, kosmonauti Scott o Irwin, měla s sebou v
oblasti rozsáhlého pohoří měsíčních Apennin pro své průzkumné procházky další
kosmický automobil. Oficiálně se nazývá Lunar Roving Vehicle (LRV) a všeobecně
se mu říká Rover - tulák.
Nové měsíční vozítko je 355 cm dlouhé, 210 cm široké a 112
cm vysoké. Jeho čtyři kola (každé je samostatně poháněno elektromotorem) mají
rozvor 225,5 cm a rozchod 180 cm. Celková hmota vozidla po vyložení na měsíční
povrch obnáší 217 kg (včetně uchycení na výsadkovém modulu a vykládacího zařízení
240 kg), nosnost však až 453 kg. Uvažuje se přitom se dvěma kosmonauty (na každého
se počítá 181 kg včetně systémů zabezpečujících životní podmínky) a 90 kg vědeckého
vybavení pro měsíční procházky (vědecké přístroje 19 kg, fotografické přístroje
16 kg, vzorky hornin 30 kg atd.).
Rover
postavilo kosmické oddělení firmy Boeing, v Kent Space Center, na základě kontraktu
výzkumného Marshallova kosmického střediska (MSFC) v Alabamě. Firma Boeing vyrobila
celkem deset exemplářů: tři letové a sedm zkušebních a tréninkových modelů.
Podle harmonogramu z Marshallova kosmického středisku byl první letový model
dodán do Kennedy Space Center na Floridě v březnu 1971 a další letové modely
měly následovat v jednoměsíčních intervalech.
Zdrojem energie pro pohonný systém jsou dva stříbrozinkové
36V akumulátory. Čtyři stejnosměrné sériově vinuté elektromotory jsou zabudovány
v discích kol a jejich výkon je 0,25 k. Disky kol odlité z hliníku nenesou běžné
pneumatiky, ale pružnou síťovou konstrukci spletenou z drátu, vyztuženou na
obvodu příčně položenými titanovými pásky.
Řízení
je ovládáno elektromotory. Dva redukované elektromotory s výkonem o 0,10 k a
5 000 ot/min. (převodem 257:1) řídí natáčení předních i zadních kol. Motor zabírá
přes kuželovité ozubené kolo a posádka si může vybrat řízení předních nebo zadních
kol samostatně. Poloměr zatáčky je 6 metrů. Z ručního řízení se povely převádějí
do elektroniky a teprve odtud vycházejí signály k řídicím motorům.
Řídicí tyč na hlavním pultu nahrazuje všechny potřebné ovládací
mechanismy a může být při zastávce vytažena dozadu a zajištěna, přičemž slouží
jako parkovací “ruční" brzda na svahu. Brzdy udrží vozík na svahu o sklonu
až 35°.
Pro
měsíční expedici Apolla 15 (první let typu J) provedli technici několik významných
úprav na systémech zajišťujících životní funkce kosmonautů. Umožňuje to zvýšit
pohyb na měsíčním povrchu až na 78 hodin během lunárního dne. Upravený výsadkový
modul může především přistávat s větším nákladem než moduly dosavadních měsíčních
výprav. Části z této vyšší váhové kapacity bylo využito právě pro transport
vozíku Rover. Ve spodní části modulu je složený Rover uložen v sekci číslo 1.
Znamená to, že jej najdeme vpravo od žebříku, po němž kosmonauti sestupují na
měsíční povrch. Sestavení vozidla je poloautomatické - jednotlivé fáze rozkládání
vozíku řídí kosmonaut stojící na sestupovém žebříku pomocí řídicího pultu.
V
možnostech Roveru je jízda rychlostí až 16 km/h (po rovném povrchu). Pro pohon
v rovném terénu stačí pouze dva motory. Zdroje energie umožňují urazit vzdálenost
až 65 km. Vzhledem k možnostem autonomního systému PLSS, který zaručuje kosmonautům
životní podmínky při pohybu mimo kosmickou loď, a vzhledem k dalším důležitým
okolnostem, předpokládají technici, že Rover bude prozkoumávat s kosmonauty
oblast až do vzdálenosti 9,5 km od místa přistání. Z této vzdálenosti by totiž
kosmonauti mohli v případě havárie svého vozidla dojít zpět ke svému modulu
i pěšky.
Jízdní vlastnosti Roveru jsou určeny dalšími výraznými parametry.
Tulák udrží při plném zatížení stabilitu na svahu se sklonem 45°, vyjede svah
o sklonu 20°, překoná třiceticentimetrový schod, průrvu širokou 50 cm a jeho
průchodnost je 35 cm.
Fotografie k článku ,,Rover - vozidlo pro Měsíc,, : (Snímky
NASA, IPS, J.Kroulík)
- Za své návštěvy v USA si Rover prohlédl i sovětský
kosmonaut J. Chrunov (na snímku je s J. Youngem)
- Rover vystavený r.1971 na 29. Ietecko-kosmickém
salónu v Paříži (vlevo je vidět dvoukolák, jakého používala posádka Apolla
14)
- Složený Rover na montážní plošině
- Zkoušky vykládání Roveru - sklápění
- Zkoušky vykládání Roveru - vyložení
Přepis článku: M.Filip, 11.10.2003
Omluvte zhoršenou kvalitu fotografií, způsobenou skenováním z nekvalitních
kopií článku z L+K.
Originály článku z časopisu nemám k dispozici.
Aktualizováno : 15.11.2003
[ Obsah | Pilotované
lety | Apollo | Apollo
15 ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/apollo/ap-15/lk2.htm)