Apollo 8 – VÁNOCE S APOLLEM
NASA projekt APOLLO: AS-503
Pro časopis Letectví + kosmonautika zpracoval ASTRONAUTICKÝ
KLUB - SPACE
(L+K č.4, 5/1969)
,,We have lived and worked for this day. I cannot deny I am very, very happy." -
„Žili jsme a pracovali pro tento den. Nemohu popřít, že jsem velmi, velmi
šťasten."
W. von Braun, 21. 12. 1968
,,Přelétáváme
nad kráterem Borman, kousek vedle je kráter Anders a Lovell leží o něco více
k jihu," hlásil Anders na Štědrý den roku 1968, krátce před dokončením
třetího oběhu Apolla 8 kolem Měsíce.
Šest měsíců předtím nikdo z nás netušil, že se tak brzy
vydají Američané jako první na cestu k Měsíci. Zásluhu na tom mají zejména dvě
okolnosti.
První z nich byla vlastně dost nepříjemná. 19. srpna 1968 oznámil
gen. Samuel C. Phillips, ředitel projektu Apollo, že je nutno změnit program pro Apollo
8, protože při přejímacích zkouškách LM č. 3 se vyskytly závady a nebylo by tedy
možné uskutečnit let do konce roku. Sdělil, že Apollo 8 poletí na dráhu kolem Země
bez měsíční sekce; přípravy lodi i posádky však budou počítat s možností
navedení na velmi protáhlou dráhu nebo s obletem Měsíce, s eventuálním navedením
na parkovací dráhu kolem Měsíce.
Druhým předpokladem byl výsledek Apolla 7. Po dokonalém úspěchu
„sedmičky" šance na vyslání astronautů k Měsíci prudce stouply. 11.
listopadu se sešla komise, které předsedal úřadující administrátor NASA dr. Thomas
Paine. Jeho náměstek pro pilotované lety dr. George E. Mueller doporučil schválit pro
Apollo 8 maximální plán. Ve zdůvodnění uvedl, že takovýto let přispěje k
získání zkušeností se zabezpečením spojení a navigace v okolí Měsíce,
prověří se pozemní zařízení a programy pro palubní počítač, prohloubí se
znalosti vlivu vzdáleného vesmíru na kosmickou loď a její posádku a ověří se
schopnost posádky řídit se orientačními body na povrchu Měsíce. Současně takový
let přinese další poznatky o gravitačním poli Měsíce. Komise zvážila výsledky
Apolla 6 a 7 a na základě pozemních zkoušek Saturnu 503 a kosmické lodi výr. č. 103
rozhodla, že Apollo 8 může letět k Měsíci.
„Po pečlivém a podrobném prozkoumání všech systému a po uvážení
všech kladů i záporů jednotlivých alternativ letu jsme se rozhodli pro let kolem
Měsíce," řekl dr. Paine na závěr. „Frank Borman a jeho posádka mají chuť
letět, naši technici jednomyslně let doporučují, a tak aniž bychom podceňovali
nebezpečí letu, jsme připraveni tento další krok v rozvoji amerického kosmického
programu uskutečnit."
Rozhodnutí tedy padlo. Frank Borman, Jim Lovell a Bill Anders se
začali intenzívně připravovat na „měsíční" let.
*
Vlastní
countdown byl zahájen na rampě 39A v neděli 15. prosince v sedm hodin večer
místního času. V pondělí se kosmonauti dostavili k lékařské prohlídce, která
trvala plné tři hodiny a dopadla k velké spokojenosti lékařů i posádky. Protože
v Americe právě řádila hongkongská chřipka, byli všichni tři proti ní očkováni
a spolu s nimi i většina pozemního personálu.
V průběhu pětidenního countdownu se objevila jediná závada. Při
kontrole byly v zásobě kapalného kyslíku pro palivové články zjištěny stopy
dusíku. Kyslík byl proto v průběhu jednoho z šesti plánovaných přerušení
příprav vyměněn. Podle názoru ředitele příprav startu Rocco A. Petroneho došlo k
znečištění pravděpodobně v pozemním zařízení, které je chlazeno kapalným
dusíkem.
Konečně se přiblížil 21. prosinec. Borman, Lovell a Anders
vstali ve 2.36 místního času. Následovala krátká lékařská prohlídka a bohatá
snídaně - biftek, vejce, toasty, káva a pomerančový džus. Pak se oblékli do
bílých skafandrů s průhlednou přilbou. Když opouštěli svůj dočasný domov na
Cape Kunnedy, přišlo se s nimi rozloučit na 500 pracovníků střediska. Donald
K. Slayton řekl při té příležitosti novinářům: „Vypadají optimisticky a jsou
připraveni."
Poslední přípravy proběhly bez jakéhokoli vzrušení a závad.
Saturn AS-503 se zvedl z rampy 39A přesně na začátku startovního okna ve 12.51.00,665
hodin světového času. O jedenáct a půl minuty později bylu kosmická loď Apollo 8
společně s posledním stupněm nosné rakety navedena na parkovací dráhu kolem Země.
„Všechno vypadá úplně stejně jako před třemi roky," sděloval první dojmy
velitel Borman.
Protože kosmická loď byla navedena na stabilní parkovací dráhu,
bylo možno škrtnout první alternativní plán letu, který předpokládal, že nosná
raketa nedá dostatečný výkon k dosažení oběžné dráhy. K navedení mělo být v
takovém případě použito motoru pomocné sekce SPS (SPS - Service Propulsion System
= hlavní motor pomocné sekce o tahu 10 tun). Pokud by kosmonautům ještě zbylo
palivo, mohla loď přejít na dráhu s apogeem až 8 500 km, po které by pak létali
asi 10 dní.
Druhá
alternativa předpokládala, žs nebude možno restartovat třetí stupeň nosné rakety.
Ke slovu by opět přišel motor SM (SM - Service Module = pomocná sekce), který
by upravil dráhu stejně jako v alternativě 1; později by byla dráha znovu změněna
na dráhu obdobnou dráze Apolla 7.
Třetí alternativa předpokládala, že k restartu dojde, ale že
Saturn nebude pracovat přesně podle plánu. Byly zde čtyři možnosti:
Varianta 3A. Pokud apogeum dráhy dosažené Saturnem V nepřesáhne 2
100 km, upraví se motorem SM na 8 500 km a pokračuje se podle alternativy 2.
Varianta 3B. Apogeum Apolla 8 se bude pohybovat mezi 2 100 až 55 000
km. Posádka s použitím motoru SM přejde na dráhu s apogeem 8 500 km.
Varianta 3C. Apogeum bude ležet mezi 55000 až 128000 km; v tomto
případě upraví kosmonauti dobu oběhu na 12 hodin. Po této velmi protáhlé elipse by
létali až 10 dní.
Varianta 3D. V případě, že S-IVB bude pracovat téměř správně
a apogeum bude větší než 128 000 km, bude možno dosáhnout Měsíce manévrem motoru
SM.
Při spojení s Kanárskými ostrovy 21. minutu po startu hlásil
Lovell, že všechny systémy pracují normálně. „Vše vypadá dobře," souhlasí
Houston, „loď i třetí stupeň."
Téměř celé dva oběhy kolem Země měli astronauti čas k přípravě
restartu třetího stupně. Všechny prověrky proběhly dobře. O povolení startu
k Měsíci rozhodovali v Houstonu tři muži: ředitel letu Apollo 8 Willium Schneider,
ředitel oddělení letových operací Christopher Kraft ml. a vedoucí směny Clifford
Charles-worth. Let však probíhal tak klidně - s výjimkou zjištěné větší spotřeby
kyslíku nebyly shledány žádné odchylky od normálu - že rozhodnutí nebylo těžké
a tak se dvě a půl hodiny po startu odehrála tato „předlouhá" diskuse mezi
pozemním střediskem a lodí:
Houston:
„All right. Můžete provést TLI."(TLI - Trans-Lunar Injection = manévr navedení
na dráhu směrem k Měsíci)
Borman: „Roger."( Roger = úsloví užíváné při fónickém
spojení k potvrzení příjmu zprávy)
Dvacet minut poté se znovu zapálil motor třetího stupně.
Obyvatelé Havajských ostrovů mohli sledovat pouhým okem po dobu pěti minut plamen
šlehající z trysky motoru J-2 a Apollo 8 se začalo vzdalovat od mateřské planety. V
tom okamžiku se američtí kosmonauti stali nejrychlejšími lidmi světa a krátce nato
překonali výškový rekord Gemini 11.
Jak Apollo stoupalo výš a výše, pilot velitelské sekce Lovell
hlásil pozemním stanicím: „Vidím současně Gibraltar i Floridu. Ze středního okna
přehlédnu celou Zemi až dolů k Argentině a Chile... Vidíme již Zemi skoro jako
kotouč."
„Řekněte lidem v Ohňové zemi, ať si vytáhnou
pláštěnky," přerušil Borman Lovellovo líčení. „Vypadá to tam na
bouřku."
Tři a půl hodiny po startu oddělili kosmonauti kosmickou loď
od nosné rakety. Apollo 8 a S-IVB se od sebe vzdalovaly velmi pomalu, takže
posádka projevila obavu, aby nedošlo k vzájemné srážce. Proto se manévrem motorky
SM-RCS (SM-RCS - SM Reaction Control System = orientační systém pomocné sekce.
Skládá se z 16 motorů o tahu 45 kp a slouží k orientaci a drobným korekcím dráhy)
vzdálili asi na 900 metrů před tím, než řídící středisko vyslalo povel pro S-IVB
k vypuštění zbytků paliva. Oblak plynu - zejména zbytků kyslíku - který se při
tom utvořil, umožnil anglickému astronomu amatérovi Henry Hatfieldovi vyfotografovat
Apollo ve vzdálenosti 30 000 km od Země, v T+5.07.45 po startu z Merritt Island
Launch Area.
Asi ve 23 hodin večer svlékli kosmonauti těžké skafandry a poprvé
pojedli. Odborníci z NASA připravili pro posádku speciální dietu obsahující 2 500
kalorií na den. Jídla byla upravena třemi způsoby - dehydrovaná, prášková nebo
jen rozdělená do jednotlivých soust - všechno zabaleno v sáčcích z plastické
hmoty. Jedna denní porce stojí asi 50 dolarů; stravování pochopitelně platí NASA a
ne kosmonauti sami.
Při
letu k Měsíci se počítalo se čtyřmi korekcemi označenými MC-1 až MC-4, protože
není v možnostech nejlepší techniky navést loď na dráhu naprosto perfektně.
Ze statistického rozboru chyb práce jednotlivých systémů rakety a jejich vlivu
na konečnou dráhu kosmické lodi se v plánu letu počítá s první korekcí dráhy
asi o 30 m/s. Při letu Apolla 8 bylo navedení na translunární dráhu tak perfektní,
že kosmonauti mohli první korekci odložit o dvě hodiny, aniž by tím příliš narostla
odchylka dráhy; i pak stačilo změnit rychlost o pouhých 7,5 m/s. K tak malé
korekci mohli použít jak motorů SM-RCS o tahu 45 kp, tak hlavního motoru pomocné
sekce SM. Rozhodli se pro druhé řešení, neboť jim umožnilo vyzkoušet v chodu
motor SPS, nejdůležitější zařízení, které měli na palubě.
Rodiny kosmonautů byly o průběhu letu neustále informovány.
Manželky dostaly od Střediska pilotovaných letů v Houstonu malé reproduktory,
které byly přímo napojeny na kontrolní středisko a které dovolovaly v kteroukoli
denní nebo noční hodinu přímo sledovat rozhovory Apolla 8 se Zemí. Byly na tom
tedy lépe, než například ředitel bochumské observatoře v Německé spolkové republice
dr. Kuminski, který mohl sledovat spojení pouze několik hodin denně a navíc
musel slíbit úřadu NASA, že žádné zachycené zprávy nebude zveřejňovat.
Tak se stalo, že o jednom problému se svět dozvěděl až o řadu
hodin později. Ačkoli byli astronauti očkováni proti hongkongské chřipce, stal se
Borman obětí jiného kmene chřipkového viru, který mu způsobil žaludeční a
střevní obtíže, spojené s horečkou. Také Anders pociťoval nevolnost. Protože se
Borman rozhodl použít pro sdělení zdravotního stavu neveřejného spojového kanálu,
dozvěděli se o tom i lékaři NASA se značným zpožděním, teprve když jim technici
přehráli záznam z pásku. Dr. Berry všem členům posádky naordinoval na vzdálenost
200 000 km pilulky proti průjmů a mořské nemoci.
Než byl zahájen první ze série televizních přenosů, byl již
zdravotní stav astronautů uspokojivý. „Několik hodin jsem odpočíval," řekl
Borman „Chuck" Berrymu, „a cítím se teď mnohem lépe."
V prvém televizním přenosu kosmonauti ukázali divákům dole
na Zemi, jak vypadá jejich planeta z výšky 220 000 km. Vzhledem k tomu, že se
jim nepodařilo nasadit teleobjektiv na kameru, byl obraz přezářený a nejasný.
Zato obrázky z kabiny byly vynikající. Anders předváděl, jak se vznáší zubní
kartáček ve stavu beztíže. Když se objevil v záběru Lovell, neodpustil si Borman
poznámku, že se každý může přesvědčit, jak pilot velitelské sekce vede v závodě
o nejdelší vousy. Ten se jen zazubil do kamery a řekl: „Všechno nejlepší, mami,"
gratulaci k jejím 73. narozeninám.
Při
záběru Země popisoval Borman barvy: „Je to nádherný pohled, převládá modré pozadí,
s hustou pokrývkou mračen." Na závěr prvního vysílání Borman slíbil, že
se pokusí zlepšit kvalitu záběrů. „Snad se nám za pomoci pozemního střediska
podaří s tím teleobjektivem něco udělat a ukážeme vám Zemi příště lépe."
TV vysílání přijímala stanice v Goldstone v Kalifornii. Do Evropy
šel přenos přes ATS 3, do východní Asie přes ATS 1.
Jedním z hlavních úkolů pilota velitelské sekce Lovella byla
navigace podle hvězd. V případě, že by došlo ke ztrátě spojení s Houstonem,
může astronomická navigace jako jediná bezpečně dovést kosmickou loď zpět na Zem.
Lovell provedl třetí den letu řadu měření, na základě kterých vypočítal, že se
bez další korekce pozemšťané přiblíží k Měsíci na 122 km. (V Houstonu vyšlo z
pozemních měření 130 km, což je výborná shoda.) Stěžoval si přitom, že světlo
Slunce znemožňovalo určit přesně polohu měsíčního horizontu a dále měl potíže
s identifikací hvězd v blízkosti Slunce. Také se začala projevovat stará bolest
všech amerických kosmických lodí - na okénkách lodi se počala hromadit
nečistota.
Protože dráha lodi se prakticky nelišila od požadované, byla
korekce MC-3, stejně jako předcházející MC-2, zrušena.
Druhé televizní vysílání začalo 23. prosince okolo deváté
hodiny večer našeho času. Pozemní středisko věnovalo značnou pozornost přípravě
přenosu a také teleobjektiv se podařilo opravit. Kosmonauti současně použili k
zvýšení kontrastu červeného filtru.
„Ve středu obrazu je Jižní Amerika až po mys Horn; vidím také
Kalifornský záliv a jihozápadní část USA," komentoval obraz Lovell. „Nad
severovýchodní částí Států táhnou mraky. Zdá se, že na východním pobřeží máte
zataženo. Také nad částí Mexika vidím oblaka. Část Střední Ameriky je bez mračen."
„Abyste si udělali představu o barvách," pokračoval,
„moře mají barvu všech možných odstínů pařížské modři. Mraky jsou
samozřejmě zářivě bílé. Pevniny jsou všeobecně nahnědlé, od tmavohnědé po
světlehnědou. Představuji si tak, že kdybych byl nějaký osamělý cestovatel z jiné
planety, těžko bych mohl z této výše odhadnout, jestli je nebo není tato planeta
obydlená. A těžké by bylo také rozhodnutí, zda přistát na modrém nebo na
hnědém."
„Raději doufej, že přistaneme na té modré části," skočil
mu Borman do řeči.
Pomalu se blížil další kritický okamžik cesty. Pětapadesát
hodin a třicet osm minut po startu vstoupilo Apollo 8 do gravitační sféry Měsíce.
Na Štědrý den ve 4 hodiny ráno provedli kosmonauti korekci MC-4. Ke změně rychlosti
o 0,7 m/s stačila dvanáctivteřinová práce čtyř motorků RCS.
Kosmonauti a řídicí středisko zahájili kontrolu všech částí
lodi před povolením manévru LOI.( LOI - Lunar Orbit Insertion = manévr navedení
na dráhu kolem Měsíce) Kdyby něco nebylo v pořádku, mohli kosmonauti pokračovat
po pasivní dráze, která by je bez velkých korekcí bezpečně přivedla do přistávacího
koridoru. „Doufám, že nás pořádně prohlídnete," doporučoval Borman řídicímu
středisku. „Chceme od vás perfektní kosmickou loď než půjdeme na to LOI."
Přes
závadu v pozemních telemetrických linkách se podařilo vše včas zvládnout. Kosmonauti
připravili palubní počítač k provedení manévru za pomoci Houstonu, odkud jim
kolega Mattingly předal potřebné údaje pro manévr LOI i TEI-1 a TEI-2.( TEI
- Trans-Earth Insertion = navedení na dráhu směrem k Zemi. Číslo udává, na konci
kterého oběhu má být manévr proveden. TE1-1 a TEI-2 byly manévry pro případ
nouze)
„Zde Houston, 68.04," ozval se z řídicího střediska kosmonaut
Jerry Carr, „povolujeme LOI" a Borman svým obvyklým lakonickým způsobem
odpověděl: „O. K. Apollo 8 jde na to".
„Letíte na nejlepším stroji, jaký jsme mohli sehnat,"
ujistil Carr posádku.
Ředitel směny v řídicím středisku Glyn Lunney obchází
jednotlivé řídicí pulty.
„Dvě minuty a padesát vteřin do ztráty spojení," hlásí
Carr. „Uvidíme se na druhé straně ... Jedna minuta do LOS.( LOS - Loss Of Signal =
okamžik ztráty rádiového spojení) Všechny systémy pracují dobře ... Tak už se to
peče. Šťastnou cestu, hoši!"
„Tak díky, pěchoto," ozval se Andersův hlas. „Na shledanou
na druhé straně!"
A pak po strohém Bormanově „roger" nastalo ticho. Apollo 8
zmizelo za okrajem Měsíce.
Napětí v řídicím středisku roste. Blíží se jeden z
rozhodujících okamžiků letu.
„Šedesát devět hodin a osm minut po startu," ozývá se
mluvčí střediska John McLeish. „Do zahájení manévru LOI (LOI - Lunar Orbit
Insertion - navedení na dráhu kolem Měsíce) zbývá padesát vteřin. V tomto
okamžiku provádí velitel lodi Borman poslední kontrolu palubních zařízení...
Palubní počítač může zrušit manévr v T-5 vteřin. .. teď už má motor
pracovat."
Na výsledek manévru musí Houston ještě dlouho čekat. „Byl-li
manévr zrušen, objeví se Apolln v T+69.22. Předpokládaný čas pro AOS (AOS -
Acquisition of Signál - zachyceni rádiového signálu) po navedení na dráhu kolem
Měsíce je 69.32," sděluje letové středisko.
Kromě obav o správnou funkci motoru je zde ještě - byť velmi
nepravděpodobná - možnost srážky s posledním stupněm S-IVB, který se blížil
k Měsíci z opačné strany. Podle výpočtu se Apollo a prázdný stupeň měly minout
o 3 500 km, ale člověk nikdy neví. ..
„Jedna minuta do AOS," ozývá se opět McLeish. Vteřiny
ubíhají. „Pokoušíme se navázat spojení." Již čtyřicet pět vteřin uběhlo
od plánovaného okamžiku zachycení signálu. Konečně!
„Zachytili
jsme signál, ale nemáme dosud fonické spojení," hlásí středisko. „Zkoumáme
telemetrické údaje a všechno vypadá v pořádku. Tlak v nádržícb je normální.
Máme je! Apollo 8 je na dráze kolem Měsíce!"
Vzápětí se ozval také Lovell: „Jsme rádi, že vás zase
slyšíme." V řídicím středisku nastala vřava.
Ale první slova, která přišla na Zem od Měsíce, nebyla plná
poetického nadšení nad vlastním úspěchem. Byla to vyčerpávající revize všech
systémů kosmické lodi. Teprve potom je čas na vlastní dojmy.
„Měsic je úplně šedivý," popisuje pohled Lovell.
„Žádná barva. Vypadá jako ze sádry, nebo z nějakého našedlého písku. Vidíme
dost podrobností. Moře plodnosti není tak výrazné, Jako při pohledu ze Země.
Nekon-trastuje tak s okolními krátery. Krátery jsou zaoblené... vypadají -
zvlášť ty kulaté - jako by byly vytvořeny při nárazu meteoritu nebo jiného
tělesa.
Ten Langrenus ale dostal pěkný kráter. A k němu ještě centrální
kopec. Valy kráteru jsou terasovité. Vidím šest až sedm stupňů. Teď se dostáváme
nad Moře plodnosti a už tu máme staré známé Messiera a Pickeringa. o kterých
jsem tolik slyšel na Zemi."
Pozorování však ztěžují znečištěná okna. „Okno v průlezu
je úplně zamrzlé," konstatuje Lovell. „Dělím se s Billem o setkávací
okénko... Dívám se právě na 2P-2," hlásí Lovell nad Mořem ticha jednu z
vybraných přistávacích oblastí. „Je pořádně velká," dodává sarkasticky.
„To myslí samozřejmě relativně," vysvětluje Anders.
Lovell si také všiml zajímavého úkazu, který předcházel
východu Slunce na Měsíci. „Než vyjde Slunce, je vidět zřetelně jeho světlo. Má
takový vějířovitý tvar. Tvoří souvislý opar nad místem, kde vyjde. V okamžiku
objevení Slunce úkaz zmizí."
Velitel lodi Borman měl jiný zájem: „Zatím co se hoši dívali na
Měsíc, chtěl jsem se ujistit, zda je SPS (SPS - Service Propulsion System - motor
pomocné sekce) v pořádku. Co kdybyste mi s tím pomohli, jestli můžete?"
Vyžádal si výsledky rozboru telemetrických dat o stavu celé lodi.
Všechno
je O. K. a posádka dostala povolení k druhému obletu Měsíce. V době. kdy se
pohybovali mimo dosah pozemních sledovacích stanic, připravovali první televizní
přenos z oblasti Měsíce. A tak na Štědrý den v poledne začal třetí televizní
pořad z paluby Apolla 8. Signál zachycovala stanice u Madridu. Na pozemských
obrazovkách se nejprve objevily některé útvary odvrácené stranv Měsíce, mimo
jiné kráter Ciolkovskij, později kráter Messier na přivrácené straně, který
tentokrát pozemšťané viděli ze zcela nové perspektivy. Těšili Jsme se. že uvidíme
na obrazovce oblast terminátoru, ale přenos skončil dříve.
Na konci druhého oběhu, v době, kdy opět byli nad odvrácenou
stranou, snížili kosmonauti opět rychlost své lodi a tím přešli na takřka ideální
kruhovou rlráhu ve výši 112,3 až 112,6 km. Nvní mohla posádka přistoupit ke
splnění hlavního vědeckého programu letu, k snímkování povrchu Měsíce. K dispozici
měli zásobu černobílého filmu Panatomic X na 600 snímků a 512 snímků barevného
materiálu. Pro fotografování krajin, osvětlených jen odraženým světlem ze Země,
používali materiálu s vysokou citlivostí (16000 ASA, tj. asi 43 DIN). Pro 16mm
kameru Maurer měli na palubě 360 metrů černobílého a 70 m barevného filmu.
--------------------------------------------------------------------
Hmota při navedení na parkovací dráhu:
Velitelská sekce CM 5 626
Pomocná sekce SM vč. paliva 23 271
--------------------------------------------------------------------
Apollo 8 28 897
S-IVB vč .paliva, IU, LTA-B a SLA 97 808
-----------------------------------------------------------------------
Na parkovací dráze c e l k e m 126 705
-----------------------------------------------------------------------
V průběhu šestého obletu Měsíce se začala projevovat únava
posádky. Došlo dokonce k několika omylům při obsluze palubního počítače, který
však Lovellovy „překlepy" vždy objevil a nedal se splést.
„Rozhodl jsem se zrušit všechny další experimenty," oznámil
Borman Houstonu, „jsme příliš unaveni. Zůstanu vzhůru, budu udržovat loď ve
vertikální poloze, ale chci, aby si Bill a Jim trochu odpočinuli." O deset minut
později už hlásil, že Lovell spí a chrápe. „To už víme," konstatuje Země,
„slyšíme ho až tady."
Později, když se Borman ptal, jaké mají v Houstonu počasí a když
mu odpověděli, že jim tu pěkně svítí Měsíc, poznamenal: „Právě si říkáme,
že nám tu pěkně svítí Země."
Když
se Apollo 8 podeváté vynořilo za okrajem Měsíce, začal čtvrtý televizní přenos.
„Hlásí se vám Apollo 8 s přímým přenosem od Měsíce," přivítal diváky Borman.
„Každý z nás vidíme Měsíc trochu jinak. Na mne působí jako širá, opuštěná mrtvá
rozloha ničeho, připomínající nejspíš moře pemzy. Není to příliš pohostinné
místo pro život či práci."
„Moje dojmy jsou podobné," pokračoval Lovell. „Ta širá
poušť působí skličujícím dojmem a neustále vám připomíná, co máte dole na
Zemi.
Tady vám Země připadá jako velkolepá oasa v pustém vesmíru ...
Čeho jsme si zvláště všimli, a co nemůžete pozorovat ze Země, Jsou malé, jasné
impaktní krátery, které vynikají na měsíčním povrchu."
„Obzor je ostře ohraničen," ujal se slova Anders. „Nebe je
naprosto černé a Měsíc je velmi jasný."
„Skutečně se mi zdá, že nejlépe se dá povrch Měsíce popsat
Jako černobílá poušť, absolutně bez barev," říká Lovell.
„Obloha není o nic přívětivější," pokračoval Anders.
„Je to pustá černota, bez hvězd, pokud přelétáváme nad osvětlenou částí
Měsíce ... Z četných kráterů na povrchu této planety je vidět, že byla po
milióny let bombardována malými asteroidy a meteority, takže každý její
čtvereční centimetr je poďobán jako od neštovic."
„Jeden z nejzajímavějších rysů povrchu je zaoblenost většiny
kráterů, jsou bez ostrých, rozeklaných skal," přihlásil se Lovell. „Pouze
nejnovější útvary jsou ostře ohraničeny, než je zeroduje déšť
mikrometeoritů."
Pak se kosmonauti na chvíli odmlčeli. Na obrazovkách pomalu ubíhala
zachmuřená a bezútěšná měsíční krajina, než se opět ozval měkký Andersův
hlas.
„Blížíme se k západu Slunce tady na Měsíci, a posádka Apolla 8
má připraveno poselství pro všechny lidi dole na Zemi :
Genesis, kapitola první, verš 1-10. Na počátku stvořil Bůh nebe
a zemi. Země pak byla pustá a tma byla nad propastí a Duch Boží se vznášel nad
vodami. I řekl Bůh: Budiž světlo. A učiněno jest světlo. I viděl Bůh světlo, že
bylo dobré; a oddělil světlo od temnosti." Před zraky miliónů lidí na Zemi se
objevuje předěl světla a tmy na Měsíci - terminátor. Slova se ujímá Lovell:
„A Bůh nazval světlo dnem a tmu nocí; i stal se večer a jitro,
den první. A řekl Bůh: Buď obloha uprostřed vod a děl vody od vod. I učinil Bůh
oblohu a oddělil vody, kteréž byly pod oblohou od těch, kteréž byly nad oblohou. A
stalo se tak. I nazval Bůh oblohu nebem; a stal se večer a jitro, den druhý."
Do
třetice převzal slovo velitel lodi Borman: „Řekl pak Bůh: Shromažďte se vody,
kteréž pod nebem jsou v místo jedno; a ukaž se sucho. I stalo se tak. A nazval
Bůh sucho zemí a shromáždění vod mořem. I viděl Bůh, že to bylo dobré ... A
od posádky Apolla 8 ještě dobrou noc, mnoho štěstí, šťastné a veselé Vánoce
a Bůh vám žehnej, vám všem na dobré Zemi!"
Když Apollo zahájilo desátý oběh kolem Měsíce, napětí v
kabině i v Houstonu se zvyšovalo. Při posledním průletu za odvrácenou stranou
Měsíce měli astronauti znovu uvést v činnost motor SPS, aby jim dodal rychlost na
cestu zpět k Zemi.
Stejně jako při navedení na dráhu kolem Měsíce, nebylo zde
žádné přání šťastné cesty, žádný sentiment. „Všechny systémy pracují
normálně, Apollo," oznámil Houston. A Borman se opět ozval jen úsečným
„roger".
V době, kdy Apollo 8 bylo bez spojení se Zemí, komentoval mluvčí
střediska: „Pracovníci zde v řídicím středisku stejně jako ostatní lidé na
světě, čekají." Opravdu, nic jiného nezbývalo, než čekat a držet palce. Ve
středisku nikdo nepomyslel na to, že jsou vánoce.
Po půlhodinovém nuceném odmlčení se ozval Lovellův hlas.
„Dovolil bych si vám oznámit, že tu máme Ježíška." Všechno je tedy v
pořádku, letí domů! A Země si oddechla „Schvalujeme. Vy to víte nejlíp."
V této fázi letu zachycovala signály australská stanice Honeysuckle
Creek nedaleko Canberry. Protože kvalita spojení po provedení manévru TEI nebyla
dobrá, nařídilo řídicí středisko lépe nasměrovat anténu na kosmické lodi. Po
dvaceti minutách sledování dráhy oznámilo MCC Houston kosmonautům, že letí po
takřka ideální dráze. Podle předběžného výpočtu bude třeba korekce jen o 1,2
m/s. Pravděpodobně největší radost z úspěšně provedeného manévru měly rodiny
kosmonautů.
Protože byli strašně unaveni, změnili astronauti pracovní plán.
Hodinu poté, co Apollo 8 opustilo dráhu kolem Měsíce, Borman a Lovell spí. „Jsme
strašně unaveni, nemůžeme dělat nic jiného, než se jít vyspat," omlouvá se
velitel. „Naposledy jsme spali pouze dvě hodiny."
Později se snaží usnout Anders. „Chceme se vrátit do normálního
denního cyklu. Mohu si vzít Seconol?" (Prášek pro spaní)
„O. K. To je dobrý nápad," schvalují doktoři.
25. prosince byla nejdříve na programu malá korekce dráhy, večer
se uskutečnil pátý televizní přenos. Frank Borman v něm předvádí palubní desku
lodi, ukazuje indikátory rychlosti, polohy a navigační zařízení. Pak se na obrazovce
objevuje Lovellovo sedadlo, dalekohled a sexant a Anders předvádí přípravu jídla. V
závěru představení míří kamera na americkou vlaječku na Lovellově rameni a
kosmonauti přejí opět šťastné a veselé vánoce pozemšťanům.
Cesta
zpět probíhala bez vzrušení. Proti dramatickým momentům letu v okolí Měsíce
připadala kosmonautům vysloveně nudná. A tak si krátili chvíli nejrůznějším
způsobem.
„Tak jsme nějak zapomněli na tu slíbenou muziku. Ještě ji
chcete?" ozývá se z MCC kolega Collins. Když pustil z pásku vánoční koledy,
zaprotestoval Anders: „Máš tam blbou rychlost. Co kdybys nám to raději
zazpíval?"
„Tak jo. Jen si skočím pro harmoniku."
26. prosince ráno, když se už posádka poněkud zrekreovala,
astronauti pojedli a poslechli si zprávy připravené houstonským personálem. Lovell se
vrátil opět ke své rutinní práci - k navigačním měřením. Dráha byla tak
výborná, že další korekce MC-6 byla zrušena.
Pozemní středisko se snažilo využít dobré nálady a
nezaměstnanosti posádky k uskutečnění některých neplánovaných experimentů.
Jistě si vzpomínáte, že k podobným žádostem Houstonu došlo i při letu Apolla 7 a
vedlo to ke značným rozepřím se Schirrou. Posádka osmičky se však chovala zcela
jinak.
„O. K.," řekl Borman, když ho Carr vybídl, aby na půl hodiny
změnil orientaci lodi a namířil ji na Polárku. „Víte, co si o tom myslím. Rád to
udělám. Je to sice takové hraní, ale mně hraní nevadí. Byli jste na nás, hoši,
hodní, jestli si tedy chcete půl hodiny hrát, no tak si hrát budeme."
Ale když pustili hudební kulisu, ozval se Anders. „Přesně to
neslyším, ale zdá se mi, že je to něco, co nesnáším. Zdá se mi to, nebo
skutečně pouštíte hudbu?"
„To se ti něco zdá," odpovídá středisko.
„Tak to, prosím vás, neříkejte doktorům," prosí Bill.
„Už je pozdě, už to slyšeli." „Ach jo," povzdechl si
Anders. „To už na mne jdou ty pocity odtržení." Po referátu meteorologů o
situaci v oblasti přistání měl Borman věcnou připomínku. „Jen tam nedělejte tak
velké vlny."
„Dobře, podíváme se do kufru, jestli máme na skladě
menší."
Všechny
systémy pracují stále spolehlivě. Lovell jen upozorňuje, že teď musí opatrněji
manipulovat se stabilizačními tryskami - loď je po úbytku paliva mnohem citlivější.
Večer pořádají kosmonauti poslední, šesté televizní
představení. Apollo 8 bylo v té době 180000 km od Země. Odtud má zdánlivý průměr
4°, takže při použití teleobjektivu se zorným úhlem 9° zaplňuje zemský globus
polovinu obrazovky.
Poslední korekce dráhy MC-7 měla podle plánu přijít na řadu dvě
hodiny před vstupem do atmosféry. Dráha Apolla 8 byla však tak přesná, že korekce
by činila jen asi 0,1 m/s. Proto byla i tato operace vynechána.
Blíží se přistání. Velitelská sekce, která se oddělila od
pomocné sekce, vstoupila do atmosféry 2 200 km od plánovaného místa dopadu. Odpor
atmosféry rychle narůstá. Kabina se skryla v oblaku žhavé plazmy a rádiové spojení
bylo přerušeno. I když se kosmická loď blížila k Zemi téměř druhou kosmickou
rychlostí, maximální přetížení bylo jen 6,8 kg. Jo to zásluha manévrovacích
schopností velitelské sekce.
Rádiové spojení s posádkou bylo navázáno poněkud opožděně,
asi dvě minuty po plánovaném okamžiku.
„Vypadá to s námi dobře," ujistil řídicí středisko jeden
z kosmonautů.
„Byla to pěkná ohnivá koule, že," dodal druhý.
„Padáky jsou venku!"
Nastala nejpomalejší část jejich cesty. Rychlostí 9 m/s klesalo
Apollo 8 do vln Tichého oceánu.
Fotografie a schéma k článku: (Snímky: NASA-USIS)
1) Na titulní straně L+K 5/1969: Posádka
Apolla 8 - zleva doprava Borman, Anders a Lovell. Snímek zapůjčilo americké
velvyslanectví v Praze.
2) Země z paluby Apolla 8.
3) Jenom ,,rybí oko,, může zblízka zachytit
Saturn V v jeho velikosti. A právě tímto objektivem byly pořízeny
oba snímky: levý ukazuje raketu několik okamžiků před startem, pravý bezprostředně
poté co se odpoutala.
4) Pozemnímu tréninku posádky se věnovala
velká pozornost. Při jednom z nich byla pořízena i tato fotografie. Zachycuje
(zleva doprava) Williama A. Anderse, Jamese L. Lovella ml. a Franka Bormana.
5) Oddělení třetího stupně (S-IVB) po
uvedení kosmické lodí na lunární dráhu.
6) Pilot měsíční sekce
Bill Anders.
7) Pilot velitelské
sekce Jim Lovell.
8) Velitel letu Frank
Borman.
9) Pohled na Měsíc a Zemi z paluby
Apolla 8.
10) Profil přistání Apolla 8. 1 -
oddělení SM; 2 - vstup do atmosféry; začátek přerušení spojení na pásmu S; 3
- začátek přerušení na pásmu C, zahálena rotace; 4 - začátek aerodynamického
manévru, pozitivní vztlak; 5 - druhý skok; 6 - konec přerušeni na pásmu C; 7
- konec přerušení na pásmu S; 8 - konec aerodynamického řízení; 9 - řídicí padáky;
10 - otevření hlavních padáků. (Podle Air § Cosmos)
11) Tento snímek byl pořízen 24. prosince
z výšky 110 km. Vpředu kráter Goclenius s průměrem téměř 64 km, v pozadí
(zprava doleva) Gutenberg D, Magelhaens, Magelhaens A a Colombo A.
12) Jeden z řady unikátních snímků Měsíce
zachycuje Moře klidu (Mare Tranquillitatis). Pohled k severozápadu ukazuje
(vlevo dole) Taruntius F, poněkud vpravo Taruntius E, Couchyho zlom a za ním
kráter Cauchy.
APOLLO 8 - AS 503
|
|
(L+K 5/1969)
|
|
|
|
Čas od startu GET
|
Světový čas UT
|
Událost
|
|
21. prosince
|
|
- 000.03.06
|
12.47.54
|
Zahájena automatická sekvence
|
- 000.00.08,9
|
12.50.51,7
|
Start zážehové sekvence
|
000.00.00
|
12.51.00,665
|
Start
|
000.01.17
|
12.52.17
|
Maximální aerodynamický odpor
|
000.02.28
|
12.53.28
|
IECO, vnitřní motor vypnut
|
000.02.31
|
12.53.31
|
OECO, vnější motory S-IC vypnuty
|
000.02.32
|
12.53.32
|
Oddělení prvního stupně
|
000.02.33
|
12.53.33
|
Zapálení S-II
|
000.03.07
|
12.54.07
|
Odhození záchranné věže
|
000.08.40
|
12.59.40
|
Zastavení motorů S-II
|
000.08.41
|
12.59.41
|
Oddělení druhého stupně
|
000.08.44
|
12.59.44
|
Zapálení S-IVB
|
000.11.32
|
13.02.32
|
Navedení na parkovací dráhu Hp = 183,5 km, Ha = 190 km
|
002.28
|
15.19
|
Povolen TLI
|
002.51
|
15.42
|
Zahájen TLI
|
002.56
|
15.47
|
Ukončen TLI
|
003.21
|
16.12
|
Oddělení od S-IVB
|
004.45
|
17.36
|
Manévr k odpoutání se do bezpečné vzdálenosti od S-IVB
|
011.00
|
23.51
|
MC-1
|
|
22. prosince
|
|
028
|
17
|
MC-2 zrušena
|
031.15
|
20.06
|
1. TV
|
|
23. prosince
|
|
053
|
18
|
MC-3 zrušena
|
055.10
|
20.01
|
2. TV
|
055.38
|
20.29
|
Vstup do sféry aktivity Měsíce.
|
|
|
Vzdálenost od Měsíce 63 000 km, rychlost 973 m/s
|
|
24. prosince
|
|
060.40
|
01.31
|
MC-4
|
068.04
|
08.55
|
Povolen LOI
|
068.58.45
|
09.49.45
|
LOS, začátek rádiového zákrytu
|
069.08.47
|
09.59.47
|
Poslední možnost zrušení LOI
|
069.08.52
|
09.59.52
|
Zahájen LOI
|
069.12.58
|
10.03.58
|
Ukončen LOI
|
069.22
|
10.13
|
Plánovaný AOS na původní dráze
|
069.32.50
|
10.23.50
|
Plánovaný AOS (zachycení sig.) na dráze kolem Měsíce
|
069.34.14
|
10.25.14
|
Zachycena telemetrie
|
069.36.45
|
10.27.45
|
Navázána fónie, oznamuje parametry Hp = 113 km, Ha = 313
km
|
070.52
|
11.43
|
Povolení k 2. obletu
|
070.56
|
11.47
|
LOS
|
071.39
|
12.30
|
AOS, 3. TV
|
072
|
13
|
Povolení manévru MCC
|
073.31.44
|
14.22.44
|
Proveden MCC
|
073.52
|
14.43
|
Oznámili nové parametry: Hp = 112,5 km, Ha = 115 km
|
|
25. prosince
|
|
086.40
|
03.31
|
4. TV
|
088.05
|
04.56
|
Povolen TEI
|
088.38
|
05.29
|
Orientují loď pro TEI
|
088.51
|
05.42
|
LOS
|
089.19.17
|
06.10.17
|
Zahájen TEI
|
089.22.40
|
06.13.40
|
Ukončen TEI
|
089.28.40
|
06.19.40
|
Plánovaný AOS
|
089.34.36
|
06.25.36
|
Obnoveno fónické spojení
|
100.48
|
17.39
|
Výstup ze sféry aktivity Měsíce
|
104.00
|
20.51
|
MC-5
|
104.15
|
21.06
|
5. TV
|
|
26. prosince
|
|
119.18
|
12.09
|
Zrušena MC-6
|
128.00
|
20.51
|
6. TV
|
|
27. prosince
|
|
144.50
|
13.41
|
Zrušena MC-7
|
146.34
|
15.25
|
Oddělen SM od CM
|
146.46.15
|
15.37.15
|
400K (výška 120 km), vstup do atmosféry nad bodem 170°55'E,
22°25'N
|
146.46.18
|
15.37.18
|
Přerušeno spojení na pásmu S
|
146.46.46
|
15.37.46
|
Přerušeno spojení na pásmu C
|
146.47.38
|
15.38.38
|
Maximální přetížení 6,8 g
|
146.50.15
|
15.41.15
|
Plánovaný AOS
|
146.51.04
|
15.42.04
|
USS Huntsville zachytila telemetrii
|
146.52
|
15.43
|
Navázáno fónické spojení
|
146.56
|
15.47
|
Hlavni padáky
|
146.59.49
|
15.50.49
|
Přistání v bodě 165° W, 8° N, 4500 m od USS Yorktown
|
|
16.36
|
Vysazeni žabí muži
|
|
17.04
|
Otevřen průlez
|
|
17.21
|
Přivítání na palubě USS Yorktown
|
PŘEHLED MANÉVRŮ (Apollo 8)
|
|
|
L+K 5/1969
|
|
|
|
|
|
|
Označení
|
GET
|
Motor
|
AV (m/s)
|
Doba hoření (s)
|
Spotřeba paliva (kg)
|
TLI
|
002.50.34
|
J-2
|
3025
|
312
|
|
MC-1
|
011.00
|
SPS
|
7,5
|
2,5
|
75
|
MC-2
|
zrušen
|
|
|
|
|
MC-3
|
zrušen
|
|
|
|
|
MC-4
|
060.40
|
4 x SM-RCS
|
0,7
|
12
|
8
|
LOI
|
069.08.52
|
SPS
|
912
|
246,5
|
7380
|
MCC
|
073.31.44
|
SPS
|
42,2
|
11
|
314
|
TEI
|
089.19.17
|
SPS
|
1 072
|
203
|
5 880
|
MC-5
|
104.00
|
4 x SM-RCS
|
1,4
|
14
|
9
|
MC-6
|
zrušen
|
|
|
|
|
MC-7
|
zrušen
|
|
|
|
|
Přepis článku zajistil M.Filip 23.4.2002
Aktualizováno : 27.04.2002
[ Obsah | Pilotované
lety | Apollo | Apollo 8
]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/apollo/ap-8/lk.htm)