Kosmická loď Apollo
Pro časopis Letectví + kosmonautika zpracoval: Antonín Vítek, SPACE
(L+K č.24 a 25/1966)
“I believe that this nation should commit itself to achieving
the goal, before this decade is out, of landing a man on the Moon and returning
him safely to the Earth."
(John F. Kennedy, 21. května 1961)
Těmito slovy postavil zesnulý americký president před svůj
národ velký cil — dobytí Měsíce. Dnes, kdy každým dnem očekáváme start první
pilotované kosmické lodi Apollo, bude zajímavé podívat se na prostředky, kterými
hodlá ústav NASA tento úkol splnit.
Již
koncem roku 1961 zahájil NASA první fázi projektu. Zakázku na výrobu kosmické
lodi získala v soutěži se silnou a početnou konkurenci firma North American
Aviation. Spolu s 28 hlavními subdodavateli má do roku 1970 dodat celkem 29
maket kosmické lodi pro různé zkoušky, 7 modelů pro simulátory, 16 “letových
lodi" série I (pouze pro lety kolem Země, bez zařízení pro setkání) a 10
až 12 letových lodí série II, určených pro vlastní lety k Měsíci. Koncem roku
1963 bylo dokončeno projektování prvního prototypu a započalo se s pozemními
zkouškami jednotlivých částí lodi. Koncem roku 1964, kdy byly zpracovány výsledky
laboratorních zkoušek, dostala konstrukce kabiny definitivní tvar a byla zahájena
výroba prvních letových kabin série I.
První dvě letové zkoušky se zesíleným Saturnem I (dříve označovaným
Saturn IB) 26. 2. a 25. 8. t. r. (1966 - pozn.M.F.) na balistických drahách
proběhly vysoce úspěšně. V některých ukazatelích se sice vyskytly odchylky od
předpokládaných hodnot (např. nižší tlak ve spalovací komoře motoru SM, odchylky
v aerodynamickém vztlaku proti hodnotám naměřeným v tunelu, selhání teplotních
čidel při druhém pokusu aj.), ale vcelku pokusy potvrdily způsobilost kosmické
lodi ke startu člověka.
Protože v nejbližší době budou létat jen dvě části celé kosmické
lodi Apollo — velitelská a pomocná sekce — omezíme se v dalším popisu na ně.
KONSTRUKCE
V
startovní konfiguraci spočívá kompletní kosmická loď Apollo o délce 26 m na
vrcholu třetího stupně Saturn V (S-IVB). Kosmickou loď tvoří tři základní části:
velitelská sekce (CM - Command Module), ve které jsou umístěni kosmonauti, pomocná
sekce (SM - Service Module) a měsíční sekce (LEM - Lunar Excursion Module),
která má později sloužit pro přistání dvou členů posádky na měsíčním povrchu.
Pro záchranu posádky během havárie při startu je na vrcholu
CM umístěna konstrukce záchranné věže (LES - Launch Escape System). Skládá se
ze tří motorů ve válcovém pouzdře o délce 4 700 mm a průměru 650 mm, připojeném
k CM prostřednictvím čtyřhranné, 3 m dlouhé, věžovité konstrukce ze svařovaných
titanových trubek. Záchranný motor se čtyřmi tryskami skloněnými o 35° k ose
motoru dává po dobu 8 s tah přibližně 70 Mp a má za úkol vzdálit dostatečně
CM od havarované rakety, náklonový motor dává po 0,5 s 1130 kp. Odhazovací motor
s dvěma tryskami o tahu 14330 kp (1,2 s) slouží k oddělení LES od CM. Během
normálního letu se zapalují pouze poslední dva, 35 s po startu 2. stupně nosné
rakety. Řídicí křidélka na špičce LES se vyklápí 11 s po oddělení CM od rakety
a orientují CM tupým koncem ve směru pádu. Při záchraně z výšek nad 37 km orientaci
provádí posádka řídicími tryskami CM-RCS.
Kuželovitá velitelská sekce CM maximálního průměru 3 912 mm
a výšky 3 429 mm se sférickým dnem o poloměru křivosti 4 694 mm váži 5,5 tuny.
Vlastní vnitřní tlaková kabina je vyrobena z hliníkové voštiny (slitina 5052)
o síle 6,4 až 38 mm. Na voštinu je z obou stran přilepen hliníkový plech (slitina
2014) o síle 0,25 až 2,3 mm. Podobným způsobem je konstruován i hlavní příklop
kabiny a průlezný komín na vrcholu CM o průměru 736 mm. Kabina je zkoušena na
přetlak 0,65 atp, při kterém je povolen únik netěsnostmi 90 g/hod. V provozu
bude vnitřní tlak jen 0.35 ata, neboť i zde, jako u předchozích typů kabin bude
dýchán 100% kyslík. Ve stěnách kabiny jsou 4 okenní otvory; pátý je v hlavním
příklopu.
Vnější stěnu kabiny tvoří tepelný štít. Na základní konstrukci
z ocelového plechu je připevněna voština ze skelné tkaniny, která je potom vyplněna
ablativním materiálem AVCOAT 5026-39, jehož síla se pohybuje mezi 8,5 až 39
mm. Během návratu do atmosféry dosáhne teplota na povrchu až 2700° C, zatímco
na vnitřní straně štítu nemá přesáhnout 320°. Prostor mezí tepelným štítem a
vlastní kabinou je vyplněn dvěma vrstvami isolace z křemenných vláken. Uvnitř
kabiny jsou umístěna tři křesla, zavěšená na válcových tlumičích, vyplněných
hliníkovou voštinou.
Pomocná
sekce SM má průměr 3 912 mm a délku přibližně 4 m. Je šesti hliníkovými příčkami
rozdělena do 6 sektorů, z nichž 2 obsahují tanky na okysličovadlo, další 2 tanky
na palivo pro motor SM. Zbývající pak obsahují tři palivové články a nádrže
na stlačený kyslík, vodík a dusík. Suchá váha SM činí přibližně 4,5 t.
Pod pomocnou sekcí je adaptér pro měsíční sekci LEM. Je zhotoven
ve tvaru komolého kužele z hliníkové voštiny o výšce 8,5 m a průměru, základny
6,7 m.
SPOJOVACÍ ZAŘÍZENÍ
Pro
radarová zaměřování stanicemi v době, kdy se kabina nachází v blízkosti Země,
se užívá 4 všesměrových antén nacházejících se na povrchu CM, které jsou napojeny
na radiomaják pracující v pásmu C (5,4—5,9 GHz). Pro zaměřováni ve velkých vzdálenostech
slouží převaděč pracující na pásmu S (2106 / 2287,5 MHz), vyvíjený firmou Collins
Radio. Zařízení, které současně umožňuje přenos všech dat mezi Zemí a kosmickou
lodi, váži 6,8 kg a má rozměry 13x24x30 cm, příkon 10 W a předpokládanou spolehlivost
během letu k Měsíci a zpět 0,999591. Převaděč je stavěn modulově, takže se dá
opravovat i během letu. Podobně je budováno i zařízení pro přenos telemetrických
dat rychlostí 51 200 bitů za vteřinu. V době, kdy není spojení se Zemi, jsou
data nahrávána na magnetofonový pásek 25 mm široký rychlostmi 9,5—37—305 cm/s
ve 14 paralelních stopách. Pro spojení na pásmu S kromě všesměrových antén umístěných
na CM je k dispozici směrová anténa, skládající se ze čtyř malých paraboloidů,
umístěných na spodním okraji SM. Protože je čas od času vystavena působení výtokových
plynů z jedné trysky řídicího systému, je zhotovena z niobu. Na Zem je zaměřována
automaticky, pomocí dvou infračervených detektorů horizontu se zornými úhly
40° a 2°, pracujícími v oboru vlnových délek 14 - 22 µm.
ŘÍDICÍ A NAVIGAČNÍ SYSTÉM (GN&C)
Jádrem
tohoto systému je soustava setrvačníků (IMU - Inertial Measuring Unit), která
je vyvíjena firmou AC Sparkplug Div., General Motors Corp. Celé zařízení je
umístěno v kardanově závěsu se třemi stupni volnosti. Jsou v něm tři gyroskopy
pro měření úhlového zrychlení a tři integrační akcelerometry. IMU váží asi 18
kg. Na stejné základní konstrukci z beryliové slitiny je připevněn sextant (SXT),
zaměřovací dalekohled (SCT) a fotometr pro sledování horizontu (PHO). Toto optické
vybavení (OMU - Optical Measuring Unit) od firmy Kollsman váží 16 kg a slouží
k vizuálnímu nebo automatickému sledování hvězd, Země a Měsíce pro navigační
účely. Naměřené hodnoty z IMU, OMU, palubního radaru pro setkáni a navigační
údaje dodané ze Země telemetrií jsou prostřednictvím vyrovnávací vstupní jednotky
(CDU — Coupling Data Unit) postoupeny ke zpracování jednomu ze dvou identických
řídicích počítačů (GC — Guidance Computer), které se nacházejí v CM a LEM. GC,
vyvíjený firmou Raytheon, váží 19 kg. Je to univerzální číslicový počítač, pracující
s pevnou řádovou čárkou, s jednotkovým doplňkem, mající velkou fixovanou (“zadrátovanou")
paměť o 36 864 slovech s podprogramy pro různé fáze letu a s doplňující feritovou
operační pamětí o 2048 slovech. Základní délka slova je 15 bitů plus paritní
bit, vybavovací doba je 11,7 µs, sčítání 23,4 µs, násobení 780 µs. Kromě vstupu
z jmenovaných přístrojů mohou kosmonauti ovlivňovat chod počítače z klávesnice
na palubní desce. GC generuje řídicí signály pro pohonný a stabilizační systém.
Pro informaci posádky je na palubní desce umístěn optický indikátor
polohy, vyvíjený firmou Honeywell, napojený na duplikátní inerciální zařízeni.
Pohybem koule z plastické hmoty o průměru 11 cm zobrazuje okamžitou polohu kosmické
lodi vzhledem k pevně stanoveným osám v prostoru. V jeho blízkosti jsou umístěny
ručkové ukazatele úhlových rychlostí rotace a ukazatelé odchylek polohy kabiny
v jednotlivých osách. Toto zařízení slouží zejména ke kontrole činnosti stabilizačního
systému a umožňuje posádce převzít ruční řízeni, když zjistí v automatice závady.
Současně se užívá při nastavení sextantu a zaměřovacího dalekohledu. Celé zařízeni
má rozměry 184x175x246 mm a váží 5,4 kg
Dalším
důležitým přístrojem je ukazatel vektoru tahu hlavního motoru pomocné sekce
(SPS). Užívá se při nastavení osy SPS před provedením manévru. Třetím navigačním
ukazatelem je dv-metr, který přímo udává změnu rychlosti lodi, vyvolanou tahem
některého motoru.
Pro ručni řízení jsou na palubě čtyři řídicí páky; dvě slouží
pro řízení translace a dvě pro řízení rotace.
Celkem je na panelech v kabině rozmístěno 28 různých přístrojů
s 566 vypínači a přepínači, 40 mechanickými ukazateli a 71 signálními světly.
Posádka může provést 1079 různých kontrolních operací a 200 různých řídicích
operací. Včetně opakování to znamená, že se během letu k Měsíci a zpět uskuteční
nějakých 12000 zásahů do řízení lodi.
Dozor a řízení výstavby navigačního systému provádí výzkumný
ústav Massachusetts Institute of Technology.
STABILIZAČNÍ A POHONNÝ SYSTÉM
Pro
řízení polohy kosmické lodi jsou k dispozici dva systémy: systém řízení polohy
pomocné sekce (SM-RCS - SM Reaction Control System) a systém řízení polohy velitelské
sekce (CM-RCS).
SM-RCS je užíván k oddělení celé lodi od nosné rakety, ke spojeni
se sekcí LEM, ke stabilizaci lodi během letu k Měsíci a zpět, k nastavení polohy
kosmické lodi během korekčního manévru, manévru navedení na dráhu kolem Měsíce
a startu z této dráhy a konečně k oddělení CM a SM před vstupem do atmosféry.
Systém SM-RCS sestává ze 4 zcela nezávislých skupin po 4 motorech, umístěných
v odstupech po 90° na boku SM. Každý ze 16 motorů vyvinutých firmou Marquardt
váží 2,3 kg, je dlouhý 350 mm a výstupní průměr trysky má 140 mm. Maximálního
tahu 45 kp je dosaženo během 15 ms. Ventily jsou ovládány elektromagneticky.
Spalovací komora je zhotovena z jediného kusu molybdenu, na který je našroubována
tryska z kobaltu. Motor pracuje při tlaku 6,5 ata, expanzním poměru 1 : 40 a
spalovací teplotě 2 850° C. Teplota motoru je udržována pod 1 260° (maximální
hodnota v hrdle trysky) chlazením filmem paliva a radiačně.
Během
sestupu do zemské atmosféry je poloha kosmické lodi řízena zvláštním systémem
CM-RCS, vyvinutým firmou Rocketdyne. Jde v podstatě o dva nezávislé systémy
po šesti motorech o tahu 41 kp. Podobně jako předchozí systém, pracuji s pohonnými
hmotami Aerozine 50 (směs 50% asym. dimethylhydrazinu (CH3)2N.NH2
a 50% bezvodého hydrazinu (NH2.NH2) a kysličník dusičitý
(N204). Celý systém s výjimkou dvou motorů pro řízení
náklonu je umístěn v toroidálním prostoru mezi vlastní kabinou a tepelným štítem
u spodního obvodu CM.
Pro velké změny dráhy (korekci, navedeni na oběžnou dráhu kolem
Měsíce a start z ni) má sloužit motor pomocné sekce (SPS - Service Propulsion
System) Aerojet General AG-10-137 o tahu 9 930 kp. Čtyři titanové tanky SM mohou
pojmout až 17,5 t paliva (Aerozine 50 a kysličník dusičitý). Palivo je dopravováno
do spalovací komory ablativně chlazené přetlakem hélia, skladovaného při 280
at ve dvou nádržích umístěných v ose SM. Motor je schopen provést 50 restartů
a může nepřetržitě pracovat až 635 s.
SYSTÉM ZÁSOBOVANÍ ELEKTŘINOU
K
dodávce proudu slouží systém tří palivových baterií, tří invertorů a tří akumulátorů.
Každá z palivových baterií o váze 86 kg se skládá z 31 článků, z nichž každý
dává 0,9 V stejnosměrného napětí, takže celá baterie dává 28 V. Při teplotě
233° C a tlaku 4 at přeměňuje vodík a kyslík na vodu. Jedna baterie dává 1,5
kW, v nouzovém případě může být výkon krátkodobě zvýšen až na 2,3 kW. Současně
je produkováno 0,4 kg/h/kW pitné vody. Vodíková elektroda je niklová, kyslíková
je z kysličníku nikelnatého a jako elektrolyt slouží 85% hydroxyd draselný.
Odcházející vodní pára je chlazena vodným roztokem glykolu. Tři invertory, z
nichž je v činnosti vždy jen jeden, přeměňuji část stejnosměrného proudu na
třífázový střídavý proud 115/200 V, 400 Hz.
Tři baterie akumulátorů kysličník stříbrný-zinek slouží k dodávce
proudu po oddělení CM od SM během sestupu do atmosféry a po přistáni. Během
letu mohou vyrovnávat špičkové nárazy. Na palubě je k dispozici malá tranzistorová
nabíječka.
SYSTÉM ZABEZPEČENÍ ŽIVOTNÍCH PODMÍNEK (LSS)
Tento
systém, vyvinutý firmou Garrett Corp., je schopen po dobu 14 dní udržovat vnitřní
tlak kabiny na hodnotě 265±10 torrů při úniku 90 g kyslíku za hodinu, teplotu
24±3° C, relativní vlhkost 40 až 70 % a odstraňovat z oběhu kysličník uhličitý
tak, aby jeho parciální tlak nepřesáhl 7,6 torru. Kromě toho musí zabezpečit
vnitřní tlak 170 torrů ve skafandru v případě dekomprese kabiny a při havárii
(proražení stěny kabiny meteoritem do velikosti otvoru 13 mm) má být schopen
udržovat v lodi tlak 170 torrů po dobu 5 minut, která má stačit kosmonautům
k oblečení skafandrů.
LSS sestává za tři hlavních části: oběh chladícího media (62,5%
vodný roztok glykolu), oběžný systém skafandrů a oběžný systém kabiny.
Chladicí zařízeni je schopno ochladit 91 kg glykolu z 38° C
na 8° za hodinu. Za normálních okolnosti se glykol chladí v radiátoru umístěném
na boku SM; krátce po startu, kdy je tento radiátor aerodynamickým třením příliš
zahřát a nemůže svou funkci vykonávat, podobně jako v okamžicích špičkového
tepelného zatížení a po oddělení SM slouží jako záložní chladicí zařízení výparník
odpadové vody. Glykol je udržován v oběhu dvěma čerpadly, z nichž v činnosti
je vždy jen jedno. Pracují s přetlakem 2 atp, příkon proudu 32 W.
V oběžném systému skafandrů jsou opět dvě rotační dmychadla;
jedno pracovní, druhé rezervní. (Ve schématu pro zjednodušení nejsou zdvojení
zakreslena.) Plyn dále proudí jedním ze dvou paralelně zapojených absorbérů,
které obsahuji 1,8 kg hydroxydu lithného (LiOH) pro zachyceni kysličníku uhličitého,
vrstvu aktivního uhlí a filcový filtr. Kyslík, ze kterého byl odstraněn C02
a zapáchající látky, jde přes výměník tepla. Je-li teplota odcházejícího plynu
vyšší než 10° C, prochází kyslík odlučovačem vody. Odpadní voda z oběžného systému
skafandrů je odsávána pumpou, poháněnou tlakovým kyslíkem. Průtok kyslíku lze
u každého skafandru nezávisle regulovat.
Oběžný
systém kabiny slouží k ventilaci a řízení teploty v celé lodi. Dva ventilátory
prohánějí vzduch kabiny přes výměník tepla. Vstupní teplota glykolu ve výměníku
nesmí klesnout pod 16°, výstupní nesmí přestoupit 38°. K vytápění kabiny se
užívá odpadního tepla, odváděného jednou větví oběhu glykolu z elektronických
bloků.
Kyslík unikající netěsnostmi z kabiny je doplňován z tlakové
nádrže umístěné v SM (67 ata). Jeho tlak je nejprve redukován na 6,8 at.
Nouzový ventil přívodu kyslíku do kabiny se automaticky otvírá,
klesne-li tlak v kabině pod 232 torrů. Jinak je tlak v kabině udržován při 165±10
torrů dvěma paralelními regulátory, které se však automaticky vypínají, kles-ne-li
tlak pod 180 torrů, aby se šetřily zásoby kyslíku. Kromě toho se v tomto případě
zapíná regulátor tlaku v oběhu skafandrů. Stejnou funkcí však mohou převzít
i ručně řízené ventily.
Nádržka na odpadní vodu má kapacitu 25 kg a shromažďuje vodu
odloučenou z oběžného systému skafandrů a v případě, že nádrž pitné vody s kapacitou
16 kg je plná, pak i vodu z palivových článků. Nádrže jsou tlakovány kyslíkem
při 1,4 at.
Pro posádku se počítá 12 denních dávek potravin po 2 800 kal
a dvě další dávky po 3 200 kal. Jídlo se skládá z 15 % bílkovin, 35 % tuků a
50 % cukrů. Obsahuje maximálně 3 % vlhkosti. Jedna denní dávka váži 0,7 kg a
zaujímá objem 1 200 cm3.
Na palubě je k dispozici studená (10° C) a horká voda (68°)
pro přípravu jídel.
PŘISTÁVACÍ ZAŘÍZENÍ
Na
rozdíl od předchozích typů amerických kosmických lodí nemá Apollo zvláštní brzdicí
rakety. Na sestupovou dráhu bude uváděn pomocí SPS.
Během průletu atmosférou může být využíváno vztlaku k efektivnímu
řízení letu a k výběru místa přistání. Za normálních okolností začíná návrat
do atmosféry ve výši 120 km. Za 100 vteřin stoupne tepelné namáhání na maximum
900 kcal/m2s. Kabina při tom klesne do výše 65 km. Teplota povrchu
je v nejhorším případě 2 700° na náběžné hraně, 2 200° na zbytku sférického
dna a na stěnách kužele jen 1600°. V této výši začne působit vztlak, který vynese
kabinu zpět do 85 km. Tepelné namáhání klesne na 160 kcal/m2s. Při
druhém návratu opět poněkud stoupne.
Po dosažení výšky přibližně 7,5 km se odhodí zadní; část kuželového
krytu, pod kterou jsou ukryty padáky. V 7300 metrech jsou vypuštěny dva stabilizační
padáky o průměru 4 m, zkoušené na náraz 1000 kp/m2 (předpokládaná
hodnota 680 kp/m2). Tyto se odhodí ve výši asi 4 200 m a vypustí
se tři pomocné padáky o průměru 3 m. V 3 200 metrech jsou odhozeny a vypouštějí
se tři hlavní padáky o průměru 25 m, zkoušené na náraz 470 kp/m2.
Aby bylo možno udržet náraz při jejich otvírání v přijatelných mezích, otvírají
se ve dvou etapách. Při dopadu do vody nebo na zem se padáky automaticky uvolňují.
VÁHY SEKCÍ KOSMICKÉ LODI APOLLO
Sekce |
Systém srpen 1966 |
Odhad pro letový model II |
Max. přípustné hodnoty |
CM |
5332 |
5466 |
5556 |
SM |
4672 |
5103 |
5126 |
Palivo SM |
16817 |
17600 |
17674 |
LEM |
13950 |
14515 |
14735 |
SLA (kryt LEMu) |
1703 |
1769 |
1814 |
Celkem |
42474 |
44453 |
44905 |
Fotografie a schémata k článku ,,Kosmická loď APOLLO,,
: (Snímky: NASA, archiv)
- Umístění kosmonautů ve velitelské sekci kosmické lodi
Apollo
- Rozmístění zařízení ve velitelské sekci (CM)
- Schéma řídicího a navigačního systému
- Velitelská sekce s konstrukcí záchranné věže
- Optická měřicí jednotka (OMU)
- Schéma pohonného systému pomocné sekce (SPS)
- Motor pomocné sekce (SPS) Aerojet General AG-10-137
- Blokové schéma řídicího systému velitelské sekce (CM-RCS)
- Schéma systému zásobování elektrickou energií
- Padákový systém kabiny
- Ze zkoušek po přistání kabiny
- Schéma systému zabezpečení životních podmínek (LSS)
Přepis textu: M.Filip, 29.10.2002
Aktualizováno : 16.11.2002
[ Obsah | Pilotované
lety | Apollo ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/apollo/lk1.htm)