PŘED ÚTOKEM NA MĚSÍC
Historie vzniku kosmického projektu Apollo - článek k 10.výročí přistání prvních
lidí na Měsíci
Pro časopis Letectví + kosmonautika zpracoval ANTONÍN VÍTEK,
CSc. (L+K č. 17 / 1979)
Snímky: NASA
Před
deseti léty dosáhla pozemská věda a technika dalšího významného mezníku. V noci
z 20. na 21. července 1969 v 02.56 světového času se dotkla noha prvního člověka,
astronauta Neila Aldena Armstronga, povrchu jiného nebeského tělesa. Vyvrcholil
tím americký program Apollo, dosud nejambicióznější projekt Národního úřadu
pro letectví a kosmický prostor (NASA).
Většina historiků kosmonautiky spojuje vznik tohoto gigantického
projektu, který stál americké daňové poplatníky přes 24 miliardy dolarů, s datem
25. května 1961. Ne neprávem, neboť toho dne předstoupil tehdejší prezident
USA J. F. Kennedy před Kongres, aby si vyžádal jeho souhlas s vytyčením cíle
dosáhnout přistání člověka na Měsíci do konce šedesátých let. Toto státnické
rozhodnutí bylo motivováno snahou pozvednout mezinárodní prestiž USA, otřesenou
sérií prvenství SSSR ve výzkumu vesmíru i vlastními nezdary politického rázu
(invaze na Kubu). Prezidentův projev je bezpochyby politickým kořenem programu;
jeho technické počátky však musíme hledat dále v minulosti.
Bezpochyby prvním, kdo se začal zabývat racionálními možnostmi
dosažení nebeských těles, byl K. E. Ciolkovskij, který správně označil za možný
prostředek kapalinovou raketu. Detailní technické provedení letu na Měsíc rozpracoval
teprve v první polovině dvacátých let Hermann Oberth (Pozn.: H. Oberth:
“Die Rakete zu den Planetenräumen”; 1923). Navrhl již tehdy kombinaci metody
setkání na dráze u Země (tankování paliva) s použitím výsadkového modulu. Tyto
ideje rozpracoval v roce 1948 H. E. Ross (Pozn.: H. E. Ross: “Orbital Bases”.
Journal of the British Interplanetary Society 8, 1949, str. 1), člen
Britské meziplanetární společnosti. Podle jeho projektu mělo být dosaženo Měsíce
vysláním flotily tří kosmických lodí o startovní hmotnosti po 450 tunách (!),
z nichž by povrchu Luny dosáhla jediná. Kromě těchto projektů, do jisté míry
připomínajících technické řešení použité v projektu Apollo, se většina ostatních
projektantů soustředila na přímé lety Země-Měsíc (Pozn.: W. Ley: “Target for
Tonight: Luna!”, 1949; A. C. Clarke: “The Exploration of Space”, 1952).
Vypuštění prvního Sputniku rázem přeměnilo tyto dosud jen fantastické
sny v realizovatelnou možnost. Již počátkem roku 1957 začali bývalí němečtí
konstruktéři pod vedením W. von Brauna a H. H. Koelleho v Huntsville v
Redstone Arsenal (nynější Marshall Space Flight Center) pracovat na studiích
nosných raket o tahu až 7 MN (odpovídajících Saturnu I). Stimul sovětského náskoku
v dobývání vesmíru se projevil i v první rozsáhleji koncipované programové zprávě
NACA z února 1958, sestavené pod vedením propagátora pilotovaných expedic k
planetám Abe Silversteina. Za hlavní cíl bylo považováno “uskutečňovat základní
výzkum pro zabezpečení vývoje pilotovaných družic a pro přípravu letů člověka
k Měsíci a planetám". Rozsahem to však byl program velice skromný, vyžadující
ročně ani ne čtvrt miliardy dolarů.
Mezitím
z iniciativy tehdejšího prezidenta Eisenhowera Kongres schválil vytvoření Národního
úřadu pro letectví a kosmický prostor (Pozn.: A. Vítek: “První Sputnik ‚otcem‘
NASA”. L+K 43, 1967, č. 20, s. 768.), který převzal vedoucí roli v civilním
výzkumu vesmíru v USA. Ale vojenské složky se nechtěly vzdát svých ambicí v
kosmu, podtržených praktickým monopolem na raketové nosiče. V dubnu 1959 oddělení
balistických raket vojenského letectva navrhlo realizovat čtyřetapový plán pilotovaných
letů. V první etapě, nazvané “Man-in-Space Soonest", měl být vypuštěn co
nejdříve kosmonaut na oběžnou dráhu kolem Země, v další etapě, nazvané “Man-in-Space
Sophisticated", měly být rozvíjeny techniky pilotáže ve vesmíru. Dále měl
navázat program “Lunar Reconnaisance", program průzkumu měsíčního povrchu
bezpilotními družicemi a měkce přistávajícími sondami. Vyvrcholením měla být
v prosinci 1965 čtvrtá etapa - “Manned Lunar Landing and Return", tedy
pilotované přistání na Měsíci. Cena tohoto programu byla odhadována na 1,5 miliardy
dolarů. V souvislosti s tím zadalo vojenské letectvo koncem července 1959 firmě
Rocketdyne kontrakt na vývoj motoru o tahu v rozmezí od 5 do 7 MN, který dostal
firemní označení F-1 a později se stal základem prvního stupně Saturnu
V.
Podíváme-li se na vojenský program z roku 1958 s nadhledem,
vidíme, že se americké pilotované lety později skutečně vyvíjely podle tohoto
schématu, ovšem v jiných časových i finančních měřítkách a pod patronací NASA,
která v říjnu 1958 oficiálně zahájila svoji činnost. Jednou z prvních zakázek
NASA průmyslu byla objednávka vývoje motoru H-1, později užitého v Saturnu
I.
Na Saturnu I však v té době začal pracovat pod označením Juno
V von Braunův tým v Army Ballistic Missile Agency v Redstone Arsenalu v Huntsville.
Původně mělo jít pouze o ověření možnosti konstrukce velkého kosmického nosiče,
konstruovaného na bázi spojování dostupných menších raketových motorů. Prvním
postupným cílem bylo pouze staticky vyzkoušet do konce roku 1959 první stupeň.
Ale již po několika málo měsících práce se podařilo von Braunovi přesvědčit
své nadřízené, zejména gen. Medarise, že projekt je reálný, a tak ještě na podzim
roku 1958 bylo znění rozkazu změněno na “vyvinout vysoce spolehlivý výkonný
raketový stupeň, sloužící jako první stupeň mnohostupňové rakety pro budoucí
kosmické expedice".
Že cílem vojáků byl již v té době Měsíc, bylo zřejmé z toho,
že topografický úřad amerického vojenského letectva podepsal 1. listopadu 1958
s profesorem Zdeňkem Kopalem, astronomem českého původu, pracujícím v té době
na univerzitě v Manchestru v Anglii, smlouvu, podle níž měl za úkol na observatoři
Pic-du-Midi ve Francii shromažďovat podrobné údaje o měsíčním povrchu. Na základě
těchto údajů byly vyhotoveny první podrobné topografické mapy Měsíce, které
sloužily jako podklad pro bezpilotní i pilotovaný průzkum Luny.
Ve stejně době vznikla v Langley Field (nynější Langley Research
Center) zvláštní pracovní skupina NASA (STG), která začala připravovat civilní
program pilotovaných letů, později nazvaný Mercury. Tlak mezinárodní veřejnosti
na demilitarizování kosmického prostoru vedl Eisenhowerovu vládu k tomu, aby
maximum kosmického výzkumu bylo převedeno do NASA. V prosinci 1958 došlo k dohodě,
že von Braunův tým, i když formálně nadále podřízen armádě, bude pracovat převážně
pro NASA. Podobně byla k dispozici civilnímu výzkumu předána i Jet Propulsion
Laboratory v kalifornské Pasadeně.
V lednu 1959 odstartovala z Kazachstánu směrem k Měsíci první
sovětská Luna. Asi nebylo pouhou shodou okolností, že téhož dne na zasedání
zvláštního výboru v plamenné řeči Wernher von Braun předpověděl pilotovaný oblet
Měsíce do osmi až deseti let a přistání člověka na našem věčném souputníku o
několik let později. Také tehdejší ředitel NASA T. Keith Glennan i jeho zástupce
Hugh L. Dryden, Abe Silverstein a další ve svých vystoupeních propagovali let
člověka na Měsíc.
Přestože let k Měsíci nebyl schválen, začal NASA okamžitě jednat
s ministerstvem obrany o koordinovaném vývoji silných nosných raket. Z diskusí,
které proběhly v lednu 1959, vykrystalizoval požadavek vývoje nosných raket
ve čtyřech výkonnostních třídách, které dostaly předběžné označení Vega, Centaur,
Saturn a Nova. Poslední z nich měla být schopna dopravit loď s lidskou osádkou
nonstop letem ze Země na Měsíc. V této době obrovského optimismu byly metody,
využívající setkání na dráze kolem Země a Měsíce, zapomenuty a čekaly na své
znovuobjevení.
V
Pasadeně v JPL se již v únoru 1959 vytvořila pracovní skupina, která měla vypracovat
detailní návrh průzkumu Měsíce. Předběžné studie ukázaly, že Saturn vyvíjený
v Huntsville (v té době jím byl míněn pouze první stupeň), doplněný upravenou
mezikontinentální balistickou raketou jako druhým stupněm a Centaurem ve třetím
stupni, by byl vhodný pro pilotovaný oblet Měsíce nebo pro vysazení přístrojů
o hmotnosti jedné tuny přímo na měsíční povrch. Armáda začala okamžitě studovat
možnost adaptace jak rakety Atlas, tak Titan pro roli druhého stupně, ale současně
s tím v rámci akce “Project Horizon" i možnost vojenského využití měsíční
základny k vojenským účelům.
Je přirozené, že práce na projektu Horizon se soustřeďovala
převážně kolem von Braunova týmu v Redstone Arsenalu. Práce na studii pokračovala
rychle a v červnu 1959 byla hotova.
Plán vypadal takto: Práce na projektu, využívajícím co nejvíce
současné techniky, se zahájí v roce 1960. Pak bude možno při průměrných ročních
nákladech 667 miliónů dolarů uskutečnit první přistání na Měsíci v roce 1965
a o rok později bude možno zřídit na Měsíci předsunutou základnu. Dne 28. července
1959 se nad zprávou sešli členové generálního štábu k diskusi, ze které vyplynuly
tyto závěry:
1. Výstavba předsunuté (vojenské pozn. A.V.) základny na Měsíci
v co nejbližším termínu je v životním zájmu USA.
2. Project Horizon představuje nejrychlejší možný způsob realizace
tohoto cíle.
3. Je třeba využít možností, kterými armáda disponuje a které
jsou značné a v mnoha směrech bezkonkureční, k dosažení tohoto cíle, ať již
bude správa základny na Měsíci v kompetenci kterékoli vládní instituce USA.
4. Návrhy vojáků na kosmické operace nejsou všeobecně přijímány
s velkým nadšením.
Proto bylo rozhodnuto, aby návrh projektu byl přeformulován
tak, aby z něj vypadly všechny zmínky o vojenském charakteru ba dokonce i o
podřízenosti základny vojákům. Místo toho byla proklamována vědecká a tedy mírová
podstata kosmického výzkumu. Bezprostředním důsledkem toho byl definitivní přesun
von Braunova týmu do NASA ke dni 15. března 1960. Středisko bylo nazváno Marshall
Space Flight Center.
Mezitím NASA pokračoval ve vlastních studiích. Koordinátorem
prací byl Bruce T. Lundin z Lewis Research Center. V červnu 1959 předložil první
ucelenou studii o požadavcích na výkon raketových nosičů pro let k Měsíci. Poukázal
na to, že je z energetického i navigačního hlediska výhodnější, aby loď přešla
nejdříve na dráhu kolem Měsíce ve výši asi 150 km, než aby přistávala přímo
“z chodu". Z kruhové dráhy by přešla do volného pádu a brzdila až v posledním
úseku sestupné dráhy. Podtrhl nutnost vývoje brzdicího raketového motoru s proměnným
tahem. Za předpokladu, že by se na Zemi vracela kabina o hmotnosti do 5 tun,
byla by startovní hmotnost nosné rakety i při použití kapalného vodíku a kyslíku
jako pohonných hmot asi 5000 tun.
Taková raketa tehdy nebyla ani na rýsovacích prknech. Proto
Lundin uvažoval o možnosti použití Saturnů, připravovaných v Huntsville. I tak
se dostal projekt do komplikací. Vždyť by bylo nutno dopravit na oběžnou dráhu
kolem Země 9 Centaurů pro urychlení k Měsíci, tři pro zbrzdění u Měsíce a přistání
na něm, a po jednom pro dopravu osádky a nákladu zpět na Zemi. Už jen zajištění
startu 14 nosných raket by byl problém, nehledě na komplikované otázky setkání
a vzájemného spojení tolika objektů.
Proto se zástupci NASA spojili s vojáky v Huntsville, kteří
jim potvrdili správnost jejich výpočtů a současně sdělili, že “na tom pracují
také" a že navrhují silnější variantu Saturnu, označovanou C-2, která by
umožnila let k Měsíci s využitím techniky setkání u Země. Buď by se zde prostě
spojily jednotlivé moduly, nebo by se přečerpávalo palivo z tankovacích lodí
do měsíční rakety. Že však také už pomýšlejí na konstrukci obří rakety, která
by byla schopna letu “non-stop".
A tak si oba týmy rozdělily práci: vojáci se soustředili na
rozpracování techniky setkávání, technici z NASA na přímý let. O tom např. referovali
na 10. mezinárodním astronautickém kongresu v Londýně koncem léta 1959.
V listopadu téhož roku byly zahájeny v NASA studie požadavků
na jednotlivé systémy (navigační, spojové, klimatizační, energetické) kosmické
lodě k výzkumu Měsíce. Ukazovalo se totiž čím dále tím zřetelněji, že klíčovou
otázkou při výběru způsobu letu i velikosti nosné rakety bude hmotnost vlastní
kabiny pro osádku. Ze studií vyplynulo, že bude obtížné postavit návratový modul
lehčí než 5 tun. NASA začal považovat v té době expedici lidí na Měsíc za předčasnou
a nerealizovatelnou a proto v desetiletém plánu výzkumu vesmíru, který předložil
28. ledna 1960 Kongresu, předpokládá v období 1963 až 1964 vysazení bezpilotní
sondy na povrch Měsíce a v letech 1965 až 1967 zahájení programu, vedoucího
k obletu Měsíce s osádkou. Vlastní přistání lidí na Měsíci časuje na období
“po roce 1970".
V rámci této změněné koncepce začal NASA připravovat návrh
univerzální pilotované lodě, schopné operovat jak v okolí Země, tak v blízkosti
Měsíce. Podle základních specifikací, stanovených v dubnu 1960 dr. Gilruthem,
by měla mít hmotnost do 6800 kg pro oblet Měsíce a do 11 350 kg pro oblety Země,
zásoby pro čtrnáctidenní let, možnost manévrování ve vesmíru, klimatizační systém
umožňující práci bez skafandru tříčlenné osádce a vybavení palubními počítači,
umožňujícími řídit let lodě bez pomoci ze Země; loď měla být schopna přistání
na vodě i na souši.
O měsíc později byla zřízena zvláštní pracovní skupina, vedená
Robertem O. Pilandem, jejímž úkolem bylo připravit podklady pro předběžnou studii
této vícemístné kosmické lodě. Musíme si uvědomit, že v té době (konkrétně 9.
května 1960) se teprve uskutečnila první zkouška záchranného raketového systému
s první letuschopnou kabinou Mercury a balistický let amerického astronauta
byl stále ještě v nedohlednu.
Kongresu
se zdál přístup NASA příliš opatrnický. V červenci vydal Výbor pro vědu a astronautiku
Sněmovny reprezentantů prohlášení, v němž se doslova praví: ,,Měl by být zahájen
přednostní program přípravy pilotované expedice na Měsíc v tomto desetiletí.
Její přesný plán by měl vypracovat NASA a předložit Kongresu. Tato akce by však
měla být skloubena s ostatními programy tak, aby celkové náklady byly minimální.
Znamená to dát hlavní důraz na stavebnicový přístup k řešení různých úkolů."
Výbor také doporučil urychlit vývoj motorů F-1, potřebných pro superraketu Nova,
hlouběji rozvinout výzkum na poli nukleárních raketových motorů a dalších nekonvenčních
způsobů pohonu. Desetiletý plán NASA označil výbor za program dobrý, pokud se
týče plnění cílů, které si NASA před sebe postavil, ale současně pokáral NASA
za to, že tyto cíle nejsou dosti ambiciózní.
V té době dostala univerzální vícemístná kosmická loď jméno
Apollo. Krátce po úspěšném přistání druhé sovětské kosmické lodě s psíky na
palubě, koncem srpna 1960, se v Goddard Space Flight Center sešli zástupci průmyslových
firem, aby se zástupci NASA probrali požadavky na novou kosmickou loď. Do konkursu
se přihlásilo celkem 14 firem, z nichž nakonec NASA vybral v říjnu 1960 tři,
aby vypracovaly předběžnou studii. Byly to firmy Convair/Astronautics Div. (General
Dynamics Corp.), General Electric Co. a Martin Co.
V lednu 1961 na schůzi plánovacího výboru na ředitelství NASA
ve Washingtonu poprvé vystoupil veřejně s návrhem použití techniky setkání na
dráze kolem Měsíce pracovník Langley Research Center John C. Houbolt. Přestože
myšlenka malého expedičního plavidla byla v té době téměř 40 let stará, narazil
na silný odpor jak ze strany zástupců setkání na oběžné dráze kolem Země, vedených
W. von Braunem, tak ze strany přívrženců přímého letu, vedených Melvynem Savagem.
Na schůzce se nevyřešilo nic; bylo však dohodnuto, že všechny tři alternativy
znovu zváží pracovní skupina vedená dr. George M. Lowem, která také dostala
za úkol vypracovat v rámci přípravy rozpočtu NASA rozvahu o přípravách na skutečnou
expedici na Měsíc. Za měsíc dostal náměstek ředitele NASA vyjádření, podle něhož
lze Měsíce dosáhnout do konce desetiletí za cenu zhruba 7 miliard dolarů. Z
alternativ letu předložila komise jen dvě; Houboltova myšlenka setkání u Měsíce
byla opět zavržena. Houbolt se však nevzdal a vypracoval sám se svými spolupracovníky
studii, ve které obhajoval svůj názor. Boj byl dlouhý a skončil pro Houbolta
vítězně teprve v létě roku 1962.
V dubnu 1961 dostala americká prestiž další ránu: 12. 4. odstartoval
do vesmíru Gagarin. Na nejvyšších amerických místech se začalo uvažovat o dosažení
Měsíce člověkem jako jediné možné protiváze nového sovětského úspěchu. Prezident
Kennedy si vyžádal urychleně dobrozdání od svých vědeckých poradců a 25. května
pronesl historická slova ke Kongresu, jimiž byla zahájena cesta na Měsíc.
Tabulky, fotografie a nákresy k článku ,,Před útokem na Měsíc,,: (Snímky:
archiv, NASA)
Měsíční expedice programu Apollo
|
Kosmická loď
|
Oběhů kolem Měsíce
|
Pobyt na Měsíci (hodin)
|
Počet vycházek
|
Trvání vycházek (hodin)
|
Vzorky (kg)
|
Apollo 8
|
10
|
-
|
|
|
|
Apollo 10
|
31
|
-
|
|
|
|
Apollo 11
|
30
|
21.36
|
1
|
2.40
|
22
|
Apollo 12
|
45
|
31.31
|
2
|
3.56 + 3.49
|
34
|
Apollo 14
|
34
|
33.31
|
2
|
4.48 + 4.35
|
44
|
Apollo 15
|
74
|
66.55
|
3
|
6.33 + 7.12 + 4.50
|
77
|
Apollo 16
|
64
|
71.02
|
3
|
7.11 + 7.23 + 5.40
|
97
|
Apollo 17
|
75
|
75.00
|
3
|
7.12 + 7.37 + 7.15
|
110
|
Celkem
|
363
|
299.35
|
14
|
80.41
|
384
|
Přehled expedic lodí Apollo
|
Mezinárodní označení
|
Název
|
Start
|
Přistání
|
Doba letu
|
Osádka
|
Vlaková loď záchranné flotily
|
1968-089 A |
Apollo 7 |
11.10. |
22.10. |
260.09.03 |
Schirra W. M.
|
USS Essex (A)
|
|
|
|
|
|
Eisele D. F.
|
|
|
|
|
|
|
Cunningham W. R.
|
|
1968-118 A |
Apollo 8 |
21.12. |
27.12. |
147.00.42 |
Borman F.
|
USS Yorktown (P)
|
|
|
|
|
|
Lovell J. A.
|
|
|
|
|
|
|
Anders W. A.
|
|
1969-018 |
Apollo 9 |
3.3. |
13.3. |
241.00.54 |
McDivitt J. A.
|
USS Guadalcanal (A)
|
A |
CSM "Gumdrop" |
|
|
|
Scott D. R.
|
|
C |
LM "Spider" |
|
|
|
Schweickart R. L.
|
|
1969-043 |
Apollo 10 |
18.5. |
26.5. |
192.03.23 |
Stafford T. P.
|
USS Princeton (P)
|
A |
CSM "Charlie Brown" |
|
|
|
Young J. W.
|
|
C |
LM "Snoopy" |
|
|
|
Cernan E. A.
|
|
1969-059 |
Apollo 11 |
16.7. |
24.7. |
195.18.35 |
Armstrong N. A.
|
USS Hornet (P)
|
A |
CSM "Columbia" |
|
|
|
Collins M.
|
|
C |
LM "Eagle" |
|
|
|
Aldrin E. E.
|
|
1969-099 |
Apollo 12 |
14.11. |
24.11. |
244.36.25 |
Conrad C.
|
USS Hornet (P)
|
A |
CSM "Yankee Clipper" |
|
|
|
Gordon R. F.
|
|
C |
LM "Intrepid" |
|
|
|
Bean A. L.
|
|
1970-029 A |
Apollo 13 |
11.4. |
17.4. |
142.54.41 |
Lovell J. A.
|
USS Iwo Jima (P)
|
|
CSM "Odyssey" |
|
|
|
Swigert J. L.
|
|
|
LM "Aquarius" |
|
|
|
Haise F. W.
|
|
1971-008 A |
Apollo 14 |
31.1. |
9.2. |
216.01.57 |
Shepard A. B.
|
USS New Orleans (P)
|
A |
CSM "Kitty Hawk" |
|
|
|
Roosa S. A.
|
|
C |
LM "Antares" |
|
|
|
Mitchell E. D.
|
|
1971-063 |
Apollo 15 |
26.7. |
7.8. |
295.11.53 |
Scott D. R.
|
USS Okinawa (P)
|
A |
CSM "Endeavour" |
|
|
|
Worden A. M.
|
|
C |
LM "Falcon" |
|
|
|
Irwin J. B.
|
|
1972-031 |
Apollo 16 |
16.4. |
27.4. |
265.51.05 |
Young J. W.
|
USS Ticonderoga (P)
|
A |
CSM "Casper" |
|
|
|
Mattingly T. K.
|
|
C |
LM "Orion" |
|
|
|
Duke C. M.
|
|
1972-096 |
Apollo 17 |
7.12. |
19.12. |
301.51.59 |
Cernan E. A.
|
USS Ticonderoga (P)
|
A |
CSM "America" |
|
|
|
Evans R. E.
|
|
C |
LM "Challenger" |
|
|
|
Schmitt H. H.
|
|
1973-032 A |
Skylab SL-2 |
25.5. |
22.6. |
672.49.49 |
Conrad C.
|
USS Ticonderoga (P)
|
|
|
|
|
|
Kerwin J. P.
|
|
|
|
|
|
|
Weitz P. J.
|
|
1973-050 A |
Skylab SL-3 |
28.7. |
25.9. |
1427.09.04 |
Bean A. L.
|
USS New Orleans (P)
|
|
|
|
|
|
Garriott O. K.
|
|
|
|
|
|
|
Lousma J. R.
|
|
1973-090 A |
Skylab SL-4 |
16.11. |
8.2.74 |
2017.15.32 |
Carr G. P.
|
USS New Orleans (P)
|
|
|
|
|
|
Gibson E. G.
|
|
|
|
|
|
|
Pogue W. R.
|
|
1975-065 A |
Apollo ASTP |
15.7. |
24.7. |
217.28.24 |
Stafford T. P.
|
USS New Orleans (P)
|
|
|
|
|
|
Brand V. D.
|
|
|
|
|
|
|
Slayton D. K.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Členové osádek jsou uváděni v pořadí velitel, pilot velitelské sekce,
pilot měsíční sekce. Písmeno v závorce za názvem lodi značí oblast přistání:
A - Atlantik, P - Pacifik
|
- Na 10. astronautickém kongresu v Londýně v roce
1959 informovali odborníci z NASA o technice přímého letu na Měsíc; kresba
zachycuje jednu z klíčových fází projektu - start z Měsíce
- Dva různě koncipované modely kosmické lodě Apollo
(vpředu D-2 s návratovou kabinou podobnou Sojuzu a vzadu R-3 s návratovou
kabinou v podobě kluzáku) podle studie firmy General Electric z rozhraní let
1960/61
- Od května 1960 do července 1962 se tvarové řešení
Apolla radikálně měnilo. Hlavní tvarové rysy jednotlivých variant jsou zachyceny
na připojené kresbě
- V roce 1962 zpracoval v Langley Research Center
J. C. Houbolt návrh letu na Měsíc se setkáním výsadkového modulu a velitelské
lodi u Měsíce - tedy techniku letu použitou u Apolla
Přepis textu: M.Filip, 24.2.2004
Aktualizováno : 07.07.2004
[ Obsah | Pilotované
lety | Apollo ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/apollo/lki.htm)