GEMINI 3
23. BŘEZNA 1965
(Kalendář L+K 1965 )
(Jůn) Z rampy č. 19 na základně Cape Kennedy byla
vypuštěna raketa Titan 2, která uvedla na oběžnou dráhu kabinu Gemini
GT-3 (Zpráva ČTK byla uveřejněna v minulém čísle). V kabině,
vážící 3175 kg a pojmenované „Molly Brown“ uskutečnil první pilot Virgil
I. Grissom (narozen v r. 1926 v Illinois) a druhý pilot John
W. Young (narozen v r. 1930 v San Francisku) tři oběhy kolem
Země.
„Countdown“ proběhl s jediným přerušením (24 min.)
v čase T = – 35 min. Objevila se porucha v prvním stupni. Raketa
Titan 2 byla vypuštěna ve 14.23 hod. Po sedmi minutách 23 vteřinách letu
uvedla kabinu na oběžnou dráhu a V. Grissom ji oddělil od druhého stupně.
Kabina se pohybovala po dráze 160 až 225 km. s oběžnou dobou 89 min.
a úhlem k rovníku asi 33° . Během prvního oběhu bylo zkoušeno ruční
řízení kabiny. Byly určité obtíže s jedním stabilizačním a orientačním
motorem, potíže s ukazatelem, které ztížily práci V. Grissomovi.
Závady však byly rychle odstraněny. V 98. minutě letu (nad státem New
Mexiko) zapnul V. Grissom na 74 vt. motory pro manévrování a uvedl kosmickou
loď na dráhu 155,2 – 168 km, s oběžnou dobou 87 min. Druhý oběh byl
zahájen v 16.00 UT. Při průletu perigeem minula kabina v 16.32 UT velmi
blízko nosnou raketu, kterou posádka fotografovala. V 16.49 UT byl povolen
třetí oběh. V 17.02 UT, při letu nad Indickým oceánem, provedl V. Grissom
řadu manévrů, při čemž změnil rovinu dráhy. Motory pracovaly 12 vt. a
změnily rychlost o 3,05 m/s. Třetí oběh byl zahájen v 17.35 UT. Na jeho
začátku řídil kabinu asi 20 minut J. Young. Při průletu nad Indickým oceánem
byly posádce sděleny údaje potřebné pro závěrečnou fázi letu. V 18.51
UT byla mezi Havajskými ostrovy a Kalifornií změněna dráha na 80 – 155,2
km. Poté byla odhozena část lodi s motory pro manévry a v 18.57 UT
byly nad západním pobřežím USA zapáleny 4 brzdicí motory, které byly po
vyhoření odhozeny. Teplota tepelného štítu při vstupu do atmosféry byla
1650° C a maximální přetížení bylo 5 g. Ve výšce 16,5 km se otevřel stabilizační
padák a ve výši 3 km hlavní padák o průměru 25 m. Kabina dopadla na hladinu
Atlantického oceánu v 19.13 UT. asi 90 km od plánovaného místa přistání.
Přistání bylo poměrně tvrdé: V. Grissom si prorazil přilbu a J. Young
utrpěl zranění na tváři. Je zajímavé, že astronauti, kteří velmi dobře
snášeli stav bez tíže, trpěli po přistání mořskou nemocí.
|




|
DALŠÍ POZNÁMKY K LETU GEMINI 3 (dle aktualit a
kalendáře v L + K 1964 – 1965)
- konec roku 1964: Start kosmické kabiny pro dvoučlennou osádku v rámci
programu „Gemini“, který se měl uskutečnit koncem tohoto roku s kosmonauty
V. I. Grissomem a J. W. Youngem, bude zpožděn o několik týdnů zásahem blesku,
který způsobil vážné škody na nosné raketě Titan II a poškodil startovací
zařízení na Mysu Kennedy.
- začátek roku 1965: NASA uveřejnila popisy vybavení kabiny Gemini
GT-3, ve které mají do konce dubna letošního roku absolvovat svůj kosmický
let astronauté J. Young a V. Grissom. Kromě jiných zlepšení zaslouží pozornost
malý elektronkový mozek, ve kterém budou fixovány údaje o předpokládaných
drahách kabiny a drahách těles pro spojení ve vesmíru. Astronauté budou mít
možnost zpřesnit tyto údaje vlastním pozorováním. Oproti kabině Mercury byl
také zlepšen a zdvojen systém regulace teploty, který při letech Mercury byl
velmi citlivý a často selhával.
- 19. 3. 1965: Na základně Cape Kennedy pokračovaly přípravy k vypuštění
kabiny Gemini. Bylo uskutečněno dvanáctihodinové cvičení stanic celosvětové
sledovací sítě. Vzhledem k dlouhodobé předpovědi oblačnosti pro Floridu
bylo pravděpodobné, že dojde k dalšímu odkladu vypuštění. Oblačnost byla
hlášena i z přistávací oblasti, vzdálené 100 km od ostrova Grand Turk
v Bahamském souostroví. Bylo však třeba jasného počasí, aby mohla být
sledována filmována funkce nosné rakety.
- doplňky k popisu letu Gemini 3 (1965 – 024A): Pro spojení s posádkou
bylo využito stacionární sdělovací družice Syncom 2. Kosmonauti udržovali
spojení se Zemí na frekvencích 15,016 MHz a 296,8 MHz. Telemetrické údaje
byly předávány na frekvencích 230,4 MHz a 246,3 MHz. Kabina přistála na hladině
Atlantického oceánu – severně od Bahamského souostroví (ve vzdálenosti asi
100 km od plánovaného místa přistání) – a vrtulník dopravil kosmonauty na
palubu letadlové lodi „Intrepid“.
- Za letu, který trval 4 hodiny 54 minut, vyzkoušeli Grissom a Young manévrovací
schopnosti kosmické lodi a kromě toho uskutečnili několik zajímavých experimentů
(např. pokus s umělým oplodněním vajíček ježovek, jehož účelem bylo zjistit
vliv beztížného stavu na další vývoj vajíček).
- Na rozdíl od většiny pokusů s kabinami MERCURY
probíhal let hladce a byly prokázány dobré letové a manévrovací schopnosti
kabiny.
- Poslední stupeň nosné rakety (1965 – 024B) zanikl 24. března po necelém
jednom dni letu.
- 25. 3. 1965: Astronauti Grissom a Young se vrátili na Cape Kennedy,
kde byla ve večerních hodinách uspořádána tisková konference. Astronauti na
ní oznámili, že kabina Molly Brown fungovala velmi dobře, že neměli v beztížném
stavu žádné obtíže. Prohlásili let za velmi klidný a manévrovací možnosti
kabiny za výborné. Přes silnou oblačnost pořídili během letu několik velmi
dobrých snímků povrchu Země.
Informace byly z L+K převzaty se svolením Mgr. A.Vítka (přepis
zajistil M.Filip)
Aktualizováno : 05.06.2001
[ Obsah | Pilotované
lety | Gemini | Gemini
3 ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/gemini/ge-3/lk.htm)
|