STS-110/ISS-8A/ITS-S0
ŽELEZNICE VE VESMÍRU
Mgr. ANTONÍN VÍTEK, CSc.
První let raketoplánu k Mezinárodní vesmírné stanici ISS
v letošním roce znamenal zahájení významné etapy její výstavby. Úkolem sedmičlenné
osádky raketoplánu Atlantis byla montáž středového dílu příčné příhradové konstrukce,
která se má stát v budoucnosti tím nejmarkantnějším rysem celého družicového
komplexu.
Po odletu raketoplánu Endeavour dne 15. prosince 2001, který v rámci mise STS-108/ISS-UF-1
dopravil na stanici 4. základní
osádku ve složení Jurij I. Onufrijenko, Carl E. Walz a Daniel W. Bursch,
noví obyvatelé stanice ihned přešli na standardní režim dne. Pokud tomu nebránily
mimořádné úkoly, vstávali každý den v 06.00 UT (světového času) a po ranní hygieně,
snídani a konferenci s řídicími středisky v Houstonu a v Koroljovu u Moskvy
prostudovali denní plán práce a do plnění svých úkolů se pustili kolem čtvrt
na devět. Mezi úkoly pravidelně značnou část času zabíralo fyzické cvičení na
tělocvičném nářadí, ať již šlo o běhací dráhu TVIS, veloergometr CEVIS nebo
pružinový posilovač RED. Každý člen osádky tomu musel věnovat nejméně půldruhé
hodiny z pracovní doby. Mezi dvanáctou a jednou hodinou měli astronauti vymezen
čas na oběd a potom pokračovala směna, která obvykle končila kolem čtvrt na
sedm večer. Následovalo studium plánu úkolů na následující den a konzultace
s řídicími středisky a půlhodinka na večeři mezi 19.30 a 20.00 UT. Potom si
astronauti ještě připravili v kuchyňském koutě potraviny na další den a po osobní
hygieně se kolem 21.30 UT odebrali ke spánku.
Hodně času jim zabírala také běžná obsluha systémů stanice, především systému
zabezpečení životních podmínek SOŽ (sistěma obespečenija žiznědějatělnosti)
ruského segmentu stanice. Zejména zařízení Elektron neustále zlobilo - podobně
jako na Miru - a vyžadovalo proto velké množství pozornosti. Tento přístroj
vyrábí kyslík elektrolýzou vody, získané kondenzací vzdušné vlhkosti systémem
regenerace vody SRVK (sistěma regeneracii vody iz kondenzata). Naštěstí tady
byla pro případ jeho totálního kolapsu k dispozici i záložní možnost výroby
kyslíku nezbytného k dýchání za použití chloristanových svící, kde se jejich
exotermním rozkladem uvolňuje do vzduchu kyslík1). Od doby, co byla
ke stanici připojena přechodová komora Quest,
její čtyři tlakové nádrže obsahují také nouzovou zásobu kyslíku a dusíku, určenou
sice primárně pro doplňování zásob vzduchu ve skafandrech, ale jsou použitelné
v havarijních případech i pro obnovení nebo doplnění atmosféry na stanici.
Také systém CDRA (Carbon Dioxide Removal Assembly) na odstraňování oxidu uhličitého
v laboratorním modulu Destiny
vykazoval stále závady; především se projevovaly různé netěsnosti ventilů. Proto
bylo rozhodnuto jej vypojit a používat jen v době, kdy na stanici pobývaly i
návštěvnické osádky Sojuzů.
Každý týden bylo také nutno regenerovat patrony na pohlcování oxidu uhličitého
v zařízení BMP systému řízení chemického složení atmosféry stanice SOGS
(sistěma obespečenija gazovogo sostava). Jednou týdně bylo nutné udělat "velký
úklid", při němž osádka otřela všechny přístupné povrchy stěn modulů
desinfekčním roztokem, aby zabránila přemnožení mikroorganismů, zejména plísní,
v relativně teplém a vlhkém prostředí komplexu. Na sobotu a neděli většinou
připadaly dny volna, kdy astronauti měli možnost pohovořit se svými rodinami. Každé
pondělí se obvykle podrobili malé lékařské prohlídce včetně měření objemu
holeně a zvážení svých těl. Odběr krve k rozboru připadal na úterní ráno -
samozřejmě na lačno, ještě před snídaní. Jednou měsíčně se konala
"velká" lékařská prohlídka pro zjištění celkové fyzické kondice
členů dlouhodobé expedice.
S měsíční periodicitou také astronauti nacvičovali evakuaci stanice v případě
havarijní situace na její palubě.
Na vlastní výzkumnou práci tedy mnoho času nezbývalo. Naštěstí většina
experimentů probíhala buď zcela automaticky, nebo řízena vědci ze Země, v režimu,
pro který má americká angličtina přiléhavý termín "telescience", tedy
cosi jako "věda na dálku". Zásahy ze strany osádky byly nutné jen v
případě potíží, nebo při výměně vzorků v jednotlivých zařízeních, či při
instalaci experimentálního vybavení.
Vlastní vědeckovýzkumná činnost astronautů je tak omezena prakticky jen na
lékařskobiologické a psychologické testy prováděné na nich samotných a pak -
většinou však pouze v "ušetřeném" času - na dálkový průzkum Země v
rámci ruských programů Uragan a Diatomea a amerického projektu CEO.
Aby se nemohly opakovat problémy s pevnými disky hlavních řídicích počítačů
C&C MDM amerického segmentu stanice, začali astronauti od ledna s jejich postupnou
záměnou za velkokapacitní polovodičovou paměť SSMMU.
Koncem prvního lednového týdne osádka zahájila přípravy k výstupu do volného
prostoru, který se uskutečnil v noci ze 14. na 15. ledna 2002. Astronauti Onufrijenko
a Walz, oblečeni do ruských skafandrů typu Orlan M, otevřeli výstupní poklop
přechodové komory modulu Pirs
ve 20.59 UT a tím oficiálně zahájili první výstup z tohoto modulu2).
V průběhu výstupu přemístili montážní jeřáb GStM-2 (gruzovaja strela modificirovannaja),
dosud provizorně umístěný na přechodovém tunelu PMA-1,
na povrch modulu Pirs.
Dále instalovali na jedno madlo na přístrojovém úseku modulu Zvezda
první ze čtyř antén pro amatérskou radiostanici. Pak ještě odhodili pár ochranných
rukavic od skafandru Orlan-M, u kterých bylo podezření, že byly znečištěny stopami
pohonných látek z motorů modulu Zvezda
během předchozího výstupu ze stanice ISS.
V 02:55 UT se astronauti vrátili do přechodové komory a o sedm minut později
uzavřením výstupního průlezu ukončili Onufrijenko a Walz výstup do volného prostoru
v celkovém trvání 6 h 03 min. Byl to 32. výstup při výstavbě stanice a sedmý
uskutečněný přímo z ISS.
Další výstup uskutečnila 25. ledna dvojice Onufrijenko a Bursch. Astronauti
otevřeli tentokráte poklop vnějšího průlezu přechodové komory modulu Pirs
v 15:19 UT. V průběhu výstupu sejmuli z povrchu modulu Zvezda
vzorky materiálů umístěné zde v rámci experimentu Kromka 1-0. Pak na povrch
Zvezdy instalovali vodicí tyč pro připevňování karabin amerických poutacích
lan pro jištění astronautů a.na jeho přístrojovém úseku upevnili druhou ze čtyř
plánovaných antén pro radioamatérské vysílání.
Hlavním úkolem výstupu však bylo namontování šesti deflektorů GZO/EPA (gazozaščitnyj
otražatěl/Efflux Protection Assembly), jejichž úkolem bude ochránit tepelnou
a protimeteorickou obšívku modulu Zvezda
před znečištěním spalinami z orientačních a stabilizačních motorků. V budoucnosti
se při další výstavbě ruského segmentu budou v tomto prostoru často pohybovat
astronauti. Mohli by si přitom znečistit svoje skafandry nebo přinejmenším ochranné
rukavice těmito jedovatými a dráždivými látkami a zanést je do nitra stanice.
Na jeden z těchto deflektorů - GZO/EPA KI - potom umístili soubor vzorků materiálů
Kromka 1.
V závěru svého výstupu pak ještě připojili kabely k oběma radioamatérským anténám,
instalovali tři kazety SKK (sjomnaja kasseta-kontejner) s materiálovými experimenty
na moduly Pirs a Zvezda.
a konečně schránku s experimentem Platan-M pro registraci nízkoenergetických
těžkých jader v kosmickém záření slunečního a galaktického původu.
Výstup oficiálně ukončili ve 21:18 UT hermetickým uzavřením výstupního průlezu
přechodové komory modulu Pirs.
Celková doba pobytu Onufrijenka a Bursche vně stanice činila tentokrát 5 h 59
min.
Pravidlený rytmus života na stanici přerušila 4. února havárie dvou ze tří
terminálů TVM (termialnaja vyčislitělnaja mašina), zajišťujících propojení hlavního
počítače CVM (centralnaja vyčislitelnaja mašina) ruského segmentu na řídicí
navigační počítače GNC MDM (Guidance, Navigation and Control Computer Modulator/Demodulator)
amerického segmentu. Vzhledem k tomu, že došlo k pokusu o restart obou počítačů
TVM současně, byl přenos dat potřebných pro řízení stability komplexu silovými
setrvačníky CMG umístěnými na konstrukci ITS-Z0
přerušen a komplex přešel do nestabilizovaného letu.
Odchylka ISS od požadované orientace
se začala rychle zvětšovat a ve 13:18 UT počítače amerického segmentu vyhlásily
poplach způsobený nemožností dalšího řízení polohy pomocí setrvačníků CMG. Následné
pokusy o převzetí řízení polohy komplexu stabilizačními motory na ruském segmentu
selhaly pro potíže v přenosu dat mezi počítači TVM a CVM. V důsledku obavy z
poklesu příkonu elektrické energie bylo zahájeno automatické vypojování méně
důležitých systémů amerického segmentu podle naprogramovaného algoritmu a další
snížení odběru elektřiny provedla osádka komplexu ručně.
Teprve po určité době se astronautům zdařilo nasměrovat panely fotovoltaických
baterií ručně a obnovit plnou dodávku elektrické energie. Jako první byly opět
připojeny chladnička pro biotechnologické vzorky BTR (Biotechnology Refrigerator), v
níž mezitím vzrostla teplota z normálních 4 °C na 13 °C a termostaty experimentu
PCG-STES (Protein Crystal Growth/Single Thermal Enclosure System). U těchto zařízení
totiž hrozilo nenahraditelné zničení vzorků.
V 15:10 UT se pracovníkům řídicího střediska CUP-M v Koroljovu zdařilo úspěšně
restartovat počítače TVM a rekonfigurovat počítačovou síť. Pak již vše šlo rychle.
Nejprve v 18:43 UT převzaly řízení orientace komplexu stabilizační motory ruského
segmentu. Po prověření plné funkčnosti lokální počítačové sítě v ruské části
stanice mohly být americká a ruská síť LAN znovu propojeny, v 19:20 UT bylo
řízení orientace ISS předáno silovým
setrvačníkům CMG amerického segmentu stanice a situace přešla do normálu.
Dočasné snížení dodávky proudu však přesto způsobilo ztrátu některých dat z
vědeckých experimentů probíhajících v modulu Destiny.
Po uklidnění situace se osádka komplexu pomalu začala připravovat na další
výstup do volného prostoru, tentokráte z amerického modulu Quest.
Protože před tím byla tato přechodová komora použita pouze jedinkrát, uskutečnil
se 15. února nácvik výstupu nanečisto, včetně oblečení skafandrů, snížení tlaku
v komoře a dýchání čistého kyslíku.
O den později, 16. února v 17:34 UT, se stanice minula ve vzdálenosti 5,83 km s
úlomkem čtvrtého stupně rakety PSLV3).
K plánovanému výstupu došlo 20. února. V 10:35 UT zahájili astronauti Bursch
a Walz dekompresi přechodové komory modulu Quest
a o tři minuty později přepojením skafandrů na vlastní zdroje elektrické energie
oficiálně zahájili činnost mimo loď, čili EVA. Onufrijenko jistil výstup z nitra
komplexu a obsluhoval televizní techniku zaznamenávající průběh výstupu.
Po otevření výstupního poklopu v 11:47 UT astronauti vystoupili z přechodové
komory do volného prostoru. V průběhu vycházky, která měla především za úkol
prověřit funkčnost systémů modulu Quest,
instalovali kabely mezi dvěma dálkově ovládanými spínači CID (Circuit Interrupt
Device) převaděčů stejnosměrného proudu DDCU (DC-to-DC Converter Unit), umístěnými
na příhradové konstrukci ITS-Z1,
a modulem Destiny.
Pak odstranili čtyři izolační panely z ITS-Z1,
aby mohli vizuálně zkontrolovat a fotograficky zdokumentovat rychlospojky v
potrubích kapalného amoniaku vnějšího okruhu systému tepelné regulace. Během
jejich montáže totiž došlo ke krátkodobému úniku amoniaku a technici na Zemi
se chtěli přesvědčit, že od té doby nejsou s těsností těchto spojů žádné problémy.
Potom Bursch a Walz demontovali pomocný sokl pro jeřáb GStM-2, dosud umístěný
na přechodovém tunelu PMA-1
a přemístili jej na povrch modulu Zarja.
Pak ještě zkontrolovali a opravili závlačky na zámcích poutajících tlakové nádrže
HPGA na povrch modulu Quest
a přemístili část nářadí ze schránky na konstrukci ITS-Z1
do přechodové komory pro potřebu osádky letu ISS-8A.
Ve 14:05 UT, tedy pouhé tři čtvrtě hodiny před tím, než uplynulo přesně 40 let
od startu prvního amerického astronauta J. H. Glenna na oběžnou dráhu, oba kosmičtí
montéři připomněli tuto historickou událost.
Během výstupu astronauti pořídili fotografickou dokumentaci několika stop po
nárazech mikrometeoroidů a kosmického smetí na průzorech stanice a panelech
radiátorů. Také nafotografovali pro vědce na Zemi stav japonského experimentu MISSE
V 17:25 UT zahájením rekomprese přechodové komory modulu Quest
Walz a Bursch oficiálně ukončili výstup v trvání 5 h 47 min.
Ve čtvrtek 21. února 2002 uskutečnilo středisko CUP-M z Koroljovu u Moskvy
dálkovými povely dvouimpulsní korekci dráhy komplexu malými manévrovacími motorky
DPO, kterými byla zvýšena rychlost stanice o 5,5 m/s. Spotřebovalo se na to
celkem 150 kg pohonných látek, ale k překvapení techniků na Zemi byl výkon motorů
přibližně o 10 % nižší, než se čekalo. Po dobu manévrování byla orientace komplexu
udržována motory modulu Zarja,
které spotřebovaly dalších 24 kg paliva a okysličovadla.
Zatímco probíhaly tyto manévry, osádka ošetřovala skafandry po výstupu do
volného prostoru. Mezi úkoly patřila také regenerace absorpčních patron Metox,
které v klimatizačních jednotkách skafandrů slouží k pohlcování oxidu
uhličitého. Na rozdíl od patron s hydroxidem lithným, používaným ve skafandrech
při výstupech z raketoplánu, se dají používat opakovaně. Adsorbovaný CO2
se z Metoxových patron dá uvolnit zahřátím na vysokou teplotu.
Proto je Bursch umístil do speciální pícky, umístěné v přístojovém úseku modulu
Quest, a začal je
vypékat. Krátce nato však byli astronauti na palubě komplexu ISS
zaskočeni nepříjemným zápachem, který se šířil do prostor stanice z modulu Quest.
Okamžitě padlo podezření na vypékané patrony a proto po konzultaci se střediskem
MCC-H v Houstonu Bursch pec opět vypojil.
Z počátku se myslelo, že příčinou byla plíseň, která se mohla usadit na patronách,
ponechaných osádkami v regenerační peci od jejich posledního použití v červenci
2001 při prvním výstupu z modulu Quest.
Přestože řídicí středisko MCC-H v Houstonu ubezpečilo astronauty, že zápach
je neškodný, většinu dne strávila osádka v ruském segmentu stanice a do amerického
segmentu vstupovala jen v nejnutnějších případech. Z toho důvodu byla také odložena
rekonfigurace přechodové komory A/L modulu Quest
po výstupu.
Také úprava tlaku v prostorách stanice doplněním kyslíku z tlakových nádrží
nákladní lodi Progress-M1
7 byla odložena. Americký segment byl částečně izolován od ruského segmentu
uzavřením průlezu v tunelu PMA-1,
přechodová komora A/L byla hermeticky uzavřena, byla vypojena ventilace mezi
ní a zbytkem stanice a systém odstraňování škodlivin ze vzduchu (TCCS) laboratoře
Destiny čistil vzduch.
Později však odborníci usoudili, že příčinou byly skutečně dvě absorpční patrony
Metox, zapomenuté ve vypékací peci v přechodové komoře modulu Quest
a použité v průběhu prvního zkušebního výstupu amerických astronautů z modulu
Quest v červenci
2001. Ty byly po dokončení výstupu astronautů dány k regeneraci do pece a ta
byla spuštěna. Vzhledem k tomu, že ventilační systém v modulu Quest
byl příliš hlučný, vypojila tehdy osádka pec již po 50 minutách, aby mohla prověřit
stav tohoto systému a již nikdy znovu pec nespustila. Omylem byla také nechána
pootevřená dvířka pece a tak byl absorbující materiál v kontaktu s ovzduším
stanice po dobu přibližně sedmi měsíců.
Během této doby absorboval z atmosféry nejrůznější látky, především
organické sloučeniny, jako jsou např. různá rozpouštědla z nátěrů (např.
etylalkohol, etylacetát, toluen, isopropanol) a pod. Tyto sloučeniny nyní při
zahřátí rychle z adsorbentu vytěkaly a způsobily nepříjemný nasládlý zápach,
připomínající hnilobu, ale prakticky zdraví neškodný.
Znečištění ovzduší v americkém segmentu stanice ISS
bylo během jediného dne filtračním systémem modulu Destiny
zlikvidováno. Dopad na provoz stanice i na průběh vědeckých experimentů nebyl
naštěstí velký.
Naproti tomu závažnější důsledky měl výpadek všech počítačů C&C/MDM v
americkém segmentu, k němuž došlo v ranních hodinách 27. února v důsledku chyby v
datech s provozními limity pro jednotlivé systémy amerického segmentu. Data byla sice
v zásadě správná, ale obsahovala chybné adresy, odpovídající staré verzi
palubního software. Data proto byla odmítnuta kontrolními programy v řídicím
počítači telekomunikačního systému, pracujícího v pásmu S. Následně navigační
počítač GNC MDM systému řízení polohy MCS odpojil silové setrvačníky CMG a
předal řízení polohy systému SUD ruského segmentu. Došlo i ke ztrátě spojení
přes americké telekomunikační systémy pracující v pásmech Ku a S přes systém
družic TDRS. Spojení v pásmu S bylo sice krátce nato obnoveno, ale jen v
nízkorychlostním režimu LDR. Do normálního stavu se systém počítačů dostal
teprve následujícího dne a proto vědci ztratili nezanedbatelné množství dat ze
svých experimentů, probíhajících na palubě komplexu.
Ve středu 6. března uskutečnilo středisko CUP-M další dvouimpulsní korekci
dráhy komplexu, opět motory nákladní lodi. Protože však vlastní pohonné látky
Progressu-M1 7 již byly prakticky
spotřebovány, bylo nutno předtím přečerpat do jeho vyprázdněných nádrží potřebné
množství KPL z nádrží modulu Zvezda..
Další podobná korekce dráhy se uskutečnila ještě 13. března.
V té době létal v kosmu raketoplán Columbia vyslaný k Hubbleovu
vesmírnému dalekohledu. Řídící středisko v Houstonu umožnili oběma osádkám
uskutečnit několik rozhovorů.
Počátkem března dostala osádka komplexu ze Země první verzi letového plánu
expedice ISS-8A, aby se mohla začít seznamovat se svými úkoly při montáži středového
dílu příhradové konstrukce. Ústřední roli při jejím usazování na laboratoř Destiny
měl sehrát staniční manipulátor SSRMS
(Space Station Remote Manipulator System). A tady byl kámen úrazu.
Při jeho zkouškách již dříve se zjistilo, že v primárním systému ovládání
jednoho zápěstního kloubu je závada, která se sice projevuje jen občas, ale celý
systém je proto nespolehlivý. Záložní ovládání bylo až doposud naprosto v
pořádku, ale nikdo nechtěl riskovat, že v průběhu montáže dvanáctitunového dílu
stanice se kanadská ruka číslo 2 vymkne náhle kontrole a natropí nějakou neplechu,
nebo že se v důsledku selhání záložního ovládacího systému stane zcela
nepoužitelnou.
Proto bylo rozhodnuto vypracovat novou verzi počítačového programu pro řízení
manipulátoru během montáže ITS-S0
s tím, že postižený kloub bude v průběhu celé operace naprosto nehybný. Samozřejmě
se i nadále počítalo s tím, že další expedice raketoplán - ISS-UF-2 - plánovaná
na přelom května a června přiveze na stanici náhradní kloub manipulátoru. Před
osádkou komplexu tak stál úkol vyzkoušet nový způsob řízení SSRMS.
Tyto prověrky byly zahájeny 13. března a pokračovaly téměř až do startu
raketoplánu Atlantis.
Mezitím uložili astronauti do nákladové sekce nákladní lodi Progress-M1
7 již nepotřebné zařízení a odpadky. Naopak z nitra Progressu putovala na palubu
komplexu kompletní elektronika setkávacího systému Kurs-A, která při odpojování
a následném samostatném letu nákladní lodi již není potřeba. Jedná se o značně
drahé zařízení, které je proto nyní pravidelně odesíláno zpět na Zemi raketoplány
a RKK Energija je využívá po generálce do dalších exemplářů Progressů, aby pomohla
již beztak napjatému rozpočtu.
K odpojení lodi Progress-M1
7 došlo 19. března 2002. V 15:45 UT převzal řízení polohy ISS
ruský segment, který celý komplex převedl v 17:10 UT do orientace pro oddělení
nákladní lodi. Pak byly vypojeny všechny stabilizační motory stanice a v 17:40
UT vyslalo středisko CUP-M povel k odemčení zámků stykovacího uzlu. O tři minuty
později se Progress-M1 7
odpoutal a manévrém motory DPU se začal vzdalovat. Během odletu byla ze stykovacího
uzlu nákladní lodi vypuštěna rusko-australská studentská družice Kolibri.
Po znovuzapojení stabilizačních motorků stanice se v 17:48 UT uskutečnil manévr
do orientace XPOP pro testování účinnosti fotovoltaických panelů ruského segmentu
a po ukončení těchto zkoušek, přibližně po další hodině, bylo řízení polohy
ISS předáno americkému segmentu.
Odpojení nákladní lodi vzhledem k operacím spojeným s vypuštěním družice
Kolibri neproběhlo jak je obvyklé mezi vzletem další nákladní lodi a jejím
připojením, ale v předstihu, aby nebyli příliš zatěžováni pracovníci řídicího
střediska.
Nový Progress-M1 8 vzlétl
na nosné raketě Sojuz-FG z rampy č. 6 komplexu 31 Pátého státního zkušebního
kosmodromu Ministerstva obrany Ruské federace, spíše známého jako Bajkonur,
ve čtvrtek 21. března 2002 ve 20:13:36 UT v rámci expedice ISS-7P a o tři dny
později, 24. března ve 20:58 UT, se připojil k uprázdněnému stykovacímu uzlu
na zádi modulu Zvezda.
Kromě běžných zásob pro osádku, pohonných látek pro korekce dráhy komplexu,
kyslíku a vody nákladní loď dopravila na palubu komplexu i vybavení a materiály
pro nejrůznější experimenty.
O netypický let ke stanici delší o jeden den požádali konstruktéři závodu RKK
Eněrgija, kteří umístili do nákladového prostoru k testování soupravu akcelerometrů
BILU (blok izmeritělja linějnych uskorenij). Toto zařízení bylo vyvinuto pro
novou variantu transportních lodí typu Sojuz-TMA, která nahradí stávající Sojuzy-TM
v roli záchranných člunů Mezinárodní vesmírné stanice. Funkce BILU byla úspěšně
vyzkoušena během testovací korekce dráhy druhý den po startu Progressu z Bajkonuru.
V úterý 26. března nahráli technici řídicího střediska MCC-H v Houstonu do
řídicích počítačů C&C MDM na palubě ISS
nové programové vybavení, určené k řízení komplexu během expedice ISS-8A i po
ní. Bylo to neklamnou známkou toho, že datum startu raketoplánu Atlantis se
nezadržitelně blíží.
Raketoplán Atlantis se vrátil ze své předchozí expedice STS-104/ISS-7A
na Kennedy Space Center 25. července 2001 a ještě týž den byl odtažen z letiště
SLF do haly číslo 2 budovy OPF. Tady prošel obvyklou poletovou kontrolou, během
níž technici zjistili na dlaždicích tepelné ochrany 110 stop po nárazech "kosmického
smetí". Z toho 26 poškození mělo průměr větší než 25 mm. Pak technici demontovali
všechny tři hlavní motory SSME. Protože však dostaly přednost přípravy raketoplánu
Discovery, byl 21. srpna Atlantis převezen do haly č. 4 budovy VAB, kde zůstal
až do poloviny září a teprve 18. 9. 2001 byly jeho přípravy k letu STS-110 opět
obnoveny v plné šíři. V té době se počítalo s jeho startem 28. února 2002, ale
počátkem října 2001 došlo k celkovémupřehodnocení časového harmonogramu startů
raketoplánu a vzlet mise ISS-8A byl odsunut až na 21. března 2002.
V průběhu následujícího dvou a půl měsíce prošel družicový stupeň
částečnou střední opravou, během níž byla vyměněna část elektrických a
datových rozvodů a palubní počítače dostaly modernější velkokapacitní vnější
paměti. Technici také vyměnili jedno z oken pilotního prostoru, které bylo v
průběhu předchozích letů několikrát poškozeno kosmickým smetím a jehož optická
kvalita již plně nevyhovovala.
Krátce po ukončení střední opravy však technici zjistili, že bude nutno sejmout
z trupu moduly manévrovacích motorů OMS. Při běžných kontrolách se totiž
zjistilo, že rozměry nosníků, k nimž jsou tyto moduly přišroubovány,
neodpovídají specifikacím a technici se chtěli přesvědčit, zda tato odchylka může
znamenat bezpečnostní riziko. V důsledku toho management rozhodl znovu odložit start
raketoplánu, tentokráte na 4. dubna 2002.
Zatímco pokračovaly prověrky nosníků modulů OMS a jejich adjustace, v polovině
ledna 2002 na místo původních motorů SSME přišla jiná trojice (výr. č. 2048, 2051
a 2045), která se mezitím podrobila revizi a opravám. Moduly OMS se dostaly zpět na
svoje místo v polovině února a po jejich elektrickém propojení a vyzkoušení bylo
vše připraveno k převozu družicového stupně do budovy VAB, kde již od 13. prosince
2001 čekaly na mobilním vypouštěcím zařízení sestavené pomocné startovací
motory SRB (soubor BI-112PF) a vylehčená odhazovací nádrž ET (výr. č. ET-114).
Také užitečné zatížení, připravované v budově SSPF, bylo již připraveno.
Do budovy VAB převezli technici družicový stupeň 6. března a ještě téhož dne
jej mechanicky připojili k odhazovací nádrži ET. Jako obvykle následovaly komplexní
prověrky a po jejich ukončení 12. března putovala celá sestava na rampu LC-39B.
Tady ve dnech 18.-19. března proběhlo zkušební odpočítávání TCDT. V sobotu
23. března přivezli technici na rampu také hlavní části užitečného zatížení
- příhradovou konstrukci ITS-S0
- umístili ji do obslužné věže a 27. března ji instalovali do nákladového prostoru
raketoplánu Atlantis. Den před tím se sešli zástupci NASA a dodavatelů na plenární
schůzi manažerského týmu MMT (Mission Management Team), a v rámci oponentury
FRR (Flight Readiness Review) schválili připravenost raketoplánu ke startu a
potvrdili datum startu na 4. dubna večer místního času. Poprvé od utajovaných
vojenských misí raketoplánu však nebyl veřejně oznámen přesný čas vzletu, z
důvodu údajných obav z možného teroristického útoku na vzlétající raketoplán.
Většina odborníků však tento krok považuje při letech k ISS
za nesmyslný, protože optimální okamžik startu si může každý nebeské mechaniky
znalý člověk spočítat s přesností na několik sekund sám doma na svém osobním
počítači.
Na
Velikonoční pondělí - 1. dubna - přiletěla na Kennedyho kosmické středisko na
Floridě osádka pro let STS-110 raketoplánu Atlantis. Přílet osádky, kterou tvoří
velitel Michael J. Bloomfield (* 1959, 3. let do vesmíru), pilot Stephen N.
Frick (* 1964, nováček), letoví specialisté Jerry L. Ross (* 1948, 7. let),
Steven L. Smith (* 1958, 4. let), Ellen L. Ochoaová (* 1958, 4. let), Lee M.
Morin (* 1952, nováček) a Rex J. Walheim (* 1962, nováček), probíhal za zvýšených
bezpečnostních opatření. Utajování podrobností příprav z obavy před možným teroristickým
útokem šlo tentokráte tak daleko, že NASA neoznámil poprvé v historii letů raketoplánů
ani přesný okamžik zahájení odpočítávání ke startu, k němuž došlo někdy v průběhu
pondělí 1. dubna.
Přípravy ke startu probíhaly hladce až do čtvrtka 4. března. Asi půldruhé
hodiny po zahájení plnění odhazovací nádrže ET došlo na pozemním zařízení
rampy k úniku plynného vodíku. Naštěstí nedošlo k jeho vznícení, ale přípravy
musely být přerušeny a start odložen na neurčito.
Příčinou byl prasklý svár v bočním potrubí na mobilním vypouštěcím
zařízení, sloužícím k odpouštění vypařeného plynného vodíku. Toto pomocné
potrubí je vyrobeno z hliníkových slitin a má průměr 400 mm.
Vedení NASA rozhodlo, že další pokus o vzlet raketoplánu Atlantis se uskuteční
až v pondělí 8. dubna večer. To dalo opravářům dostatek času, aby mohli v klidu
ukončit opravu prasklého vodíkového potrubí a uskutečnit následné zkoušky
těsnosti sváru. V sobotu byla oprava dokončena a v neděli proběhly zkoušky těsnosti
sváru souběžně s novou přípravou palivových článků v trupu raketoplánu, což
byla jediná položka příprav, kterou bylo nutno opakovat.
V 11:18 UT v pondělí 8. dubna zahájili technici na kosmodromu na Floridě opětovné
plnění nádrže ET kapalným kyslíkem a vodíkem. Tentokráte vše probíhalo hladce a
celá operace skončila kolem 14. hodiny světového času.
Letová osádka dorazila na rampu 39B kolem 17:20 UT a o několik minut později
začala zaujímat svoje místa na palubě raketoplánu Atlantis. Také další přípravy
běžely bez problémů. V T -20 minut byl odpočet plánovaně přerušen na 10 minut a
znovu v T -9 min, tentokrát na 45 minut a 31 sekundu. Tato pauza slouží k tomu, aby
bylo možno v případě potřeby řešit technické problémy na raketoplánu, které by
se mohly v závěru příprav vyskytnout. Odpočítávání bylo znovu zahájeno ve
20:30:31 UT. Tentokrát běželo jen do T -5 minut, kdy bylo opět přerušeno, tentokrát
neplánovaně pro závadu na pozemním počítači. Tu se naštěstí podařilo vyřešit
před uplynutím pětiminutového startovního okna.
Raketoplán
Atlantis vzlétl k letu STS-110/ISS-8A se svoji sedmičlennou posádkou v pondělí
8. dubna 2002 ve 20:44:19,039 UT. Průběh vzletu byl hladký. Motory SRB dohořely
po dvou minutách práce a byly ve 20:46:29 UT odhozeny. Raketoplán hnán silou
motorů SSME, jimž přišly na dobu přibližně tří minut na pomoc i manévrovací
motory OMS nabíral výšku i rychlost a do 20:52:54 UT, kdy palubní počítače vydaly
příkaz MECO: vypojení hlavních motorů. O 11 sekund později byla odhozena již
nepotřebná nádrž ET, aby skončila svůj krátký život v atmosféře na Tichým oceánem.
Piloti manévrem OMS-2 ve 21:24 UT zvýšili rychlost raketoplánu o 28,6 m/s a
Atlantis se tak dostal na výchozí stíhací dráhu ve výši 159 až 232 km, se sklonem
51.64° k rovníku a dobou oběhu 88.40 min. Po nezbytných prověrkách systémů
družicového stupně dostala osádka souhlas s pokračováním v letu a kolem 22:15 UT
otevřela dveře nákladového prostoru.
Druhý den letu (9.-10. dubna) začal budíčkem v 09:44 UT. V průběhu dne piloti
uskutečnili tři ze čtyř plánovaných korekcí oběžné dráhy. Ostatní členové
osádky družicového stupně se zabývali kontrolami jednotlivých systémů
raketoplánu.
V prvé řadě zkontrolovali všechny čtyři skafandry i záchranné jednotky SAFER,
umožňující astronautům bezpečný návrat ke stanici, pokud by nedopatřením
uletěli do prostoru. Zapojili dálkový manipulátor RMS - tzv. "kanadskou
ruku" a prověřili její činnost. Televizní kamerou, umístěnou na jejím konci
pak prověřili stav nákladu, uloženého v trupu Atlantis, zda nebyl vibracemi a
přetížením v průběhu startu poškozen.
Pracovní den skončil kolem 00:45 UT.
Třetí den letu (10. dubna) začal budíčkem v 08:44 UT. Po dvou korekcích oběžné
dráhy v 11:29:45 UT (korekce NC-4) a ve 12:13:17 UT (NH) zahájili piloti raketoplánu
závěrečné přibližování manévrem Ti v 13:45:45 UT z bodu vzdáleného něco přes
10 kilometrů od stanice.
Po
půldruhahodinovém letu po Hohmannově půlelipse zaparkovali v 15:16 UT dočasně
svůj stroj asi 180 metrů pod stanicí. Pak přeletěli čtvrtobloukem do bodu 120
metrů před stanicí ve směru jejího letu a odtud velitel ručním řízením opatrně
přimanévrovával družicový stupeň k stykovacímu uzlu na konci přestupového tunelu
PMA-2, který slouží
jako přistávací molo pro americké raketoplány. V 16:04 UT, tedy s jednominutovým
předstihem proti letovému plánu, se raketoplán Atlantis připojil k Mezinárodní
vesmírné stanici ISS. Celý průběh
setkání byl zcela hladký. Ve vesmíru tak vzniklo těleso o hmotnosti přibližně
245 tun.
Vysunutý odpružený nárazník na stykovacím modulu stodesetitunového raketoplánu
pak narazil do svého protějšku na stanici rychlostí nepřevyšující třicet
milimetrů za sekundu a západky na jeho obvodu zaklaply. Poté, co astronauti vyčkali,
až se utlumí kmity způsobené nárazem, začaly servomotory nárazník přitahovat. Po
dosednutí přírub byly v 16:22 UT uzamčeny hlavní zámky stykovacího uzlu a
astronauti zahájili prověřování vzduchotěsnosti spojení obou těles.
V 18:10 UT astronauti otevřeli průlezy mezi raketoplánem a stanicí a v prostorách
laboratorního modulu Destiny
se uskutečnila krátká uvítací ceremonie. Následovalo nezbytné bezpečnostní školení
návštěvníků a potom se všichni pustili do práce. Jako první se stěhovalo na
palubu stanice zařízení pro experiment CPCG-H (Commercial Protein Crystal Growth
- High Density). Zde se ho ujali Onufrijenko a Walz, aby je instalovali a okamžitě
na něm spustili experimenty. Z raketoplánu do modulu Quest
také putovaly čtyři skafandry členů osádky raketoplánu, zatímco Ochoaová a Bursch
se vrhli na počítač RWS (Robotics Work Station), aby naposledy nanečisto projeli
celou proceduru vyzdvižení příhradového nosníku ITS-S0
z nákladového prostoru raketoplánu na "střechu" laboratorního modulu
Destiny.
Naostro
to spustila Ochaová hned následujícího, čtvrtého dne letu (11. dubna). V 10.08
UT za asistence Bursche uchopila staničním manipulátorem SSRME za kotvičku na
jeho boku segment ITS-S0
a v 10:50 UT jej vyzvedla z nákladového prostoru. Přesněji řečeno, za jejich
společného dozoru tak učinil počítač RWS. Ten jej pak opatrně přesunul do volného
prostoru, přetočil a ve 13:25 UT uložil provizorním stykovacím zařízením MTSAS-P
(Module to Truss Structure Attach System - Passive) na obdobné, aktivní zařízení
na dočasném podpůrném nosníku LCA (Lab Craddle Assembly), které instalovali
astronauti Helmsová a Voss v březnu loňského roku na stropě laboratoře Destiny.
První část obřího příčného nosníku, který se má stát 108 metrů dlouhou páteří
Mezinárodní vesmírné stanice, tak byla úspěšně provizorně připojena ke stanici.
Tato
středová část, označovaná anglickou zkratkou ITS-S0
Integrated Truss Structure - Starboard Zero), je 13,2 metru dlouhá a váží 12 624
kilogramů. Má průřez ve tvaru zploštělého šestiúhelníku o rozměrech 3,4 × 5,0
metru. Nejedná se o pouhou příhradovou konstrukci, která by jen nesla panely
slunečních baterií a radiátory klimatizačního systému, ale o komplexní modul,
vybavený řadou důležitých systémů4). Patří mezi ně například velmi
citlivé gyroskopy, měřící orientaci stanice v prostoru, čtyři antény družicového
navigačního systému GPS, určujícího polohu stanice v prostoru s přesností několika
málo metrů, detektory kosmického záření a hlavně první kolejové vozidlo ve vesmíru.
Po
celé délce segmentu ITS-S0
vedou dvě kolejnice, na nichž je připevněna malá drezína MT, o rozměrech plošiny
2,7 × 2,6 metru, přibližně 1 metr vysoká. Dva lineární elektromotory ji mohou
pohánět rychlostí až 90 metrů za hodinu. Samotná má hmotnost 885 kg a uveze
až 21 tun nákladu. Při příštím obslužném letu ISS-UF-2 na drezínu namontují
astronauti úchytný sokl PDGF (Power and Data Grapple Fixture), ke kterému bude
možno připojovat robotický manipulátor stanice SSRMS.
Dosud totiž mohla tato "kanadská ruka č. 2" pracovat jen připojená
k soklu na laboratoři, ale v blízké budoucnosti bude se moci "přehmátnout"
i na sokl na MT. To v budoucnosti umožní, aby manipulátor SSRMS
jezdil na drezíně MT po příčném nosníku jako pojízdný jeřáb. Přitom na vybraných
místech kolejové tratě budou speciální zastávky, kde bude možno drezínu zabrzdit
a pevně ukotvit, aby manipulace s kanadskou rukou byla co nejpřesnější.
V době, kdy Ochoaová a Bursch dohlíželi na přesun ITS-S0,
jejich kolegové Smith a Walheim již byli oblečeni ve skafandrech a připraveni
v přechodové komoře modulu Quest
vyrazit do volného prostoru. Ve 14:36 UT přepojením svých skafandrů na vnitřní
zdroje zahájili první montážní výstup do volného prostoru v rámci expedice ISS-8A.
Po nezbytných přípravách nářadí se oba přemístili na strop laboratorního modulu,
přičemž Walheim využil plošinku připojenou ke konci staničního manipulátoru
jako vysokozdvižnou plošinu. Tu opět ovládala z nitra laboratoře astronautka
Ochoaová za asistence palubního inženýra stanice, Dana Bursche. Druhý menší
manipulátor raketoplánu řídili z Atlantisu Bloomfield a Frick. Jejich úkolem
bylo využít televizní kameru na konci manipulátoru k sledování průběhu montáže.
Další člen posádky raketoplánu - Ross - byl pověřen funkcí "dirigenta".
Dohlížel z nitra raketoplánu na průběh montáže.
Mezitím
Smith vyklopil první ze čtyř vzpěr, které budou pevně poutat příčný nosník ITS-S0
k laboratoři Destiny
a v 15:43 UT začal Walheim za jeho asistence vzpěru pevně přišroubovávat k připravenému
závitu na povrchu laboratoře.
V 16:56 UT dokončil Walheim připojení druhé ze čtyř nosných vzpěr pevně
přidržujících nosník k laboratornímu modulu. Tím byla splněna polovina práce pro
dnešní výstup.
Nyní se oba astronauti pustili do neméně důležité činnosti. Vyklopili dvě kabelové
lávky, aby mohli elektricky připojit systémy nosníku - zejména citlivé měřicí
gyroskopy - k rozvodné síti stanice. Stejně jako další elektronické přístroje
na ITS-S0 by totiž nepřežily
více než několik málo hodin v chladu kosmického prostoru.
S vyklopením zadní lávky měl Walheim trochu potíže, takže mu musel přispěchat
na pomoc kolega Smith. S jeho asistencí se akce zdařila a oba se pak jen s nepatrným
zdržením mohli věnovat propojování elektrických konektorů.
Postupně se však montážní práce na propojování různých konektorů na kabelech
zásobujících nový segment stanice elektrickou energií, zajišťujících přenos
povelů i sběr telemetrických dat, se dostaly do více než půlhodinového skluzu.
Zatímco Walheimův skafandr byl zcela v pořádku, Smithův začal hlásit pokles tlaku v
zásobní láhvi s kyslíkem, takže ho středisko ve 21:15 UT poslalo zpět do
přechodové komory, aby "natankoval" novou zásobu a mohl se tak po
čtvrthodinovém zdržení zúčastnit další práce vně stanice. Nebezpečí mu však v
žádném případě nehrozilo.
Středisko MCC-H však přesto rozhodlo o tom, aby instalace několika pojistkových
skříní, která byla také na programu prvního výstupu, se odložila na výstup
plánovaný na sobotu. Astronautům již tedy zbývalo jen instalovat samonavíjecí
cívku TUS (Trailing Umbilical System) s kabelem zásobující drezínu MT elektrickým
proudem.
Kolem 22:00 UT zahájili montéři úklid pracoviště, ve 22:19 UT se vrátili do
přechodové komory a uzavřeli výstupní průlez. Ve 22:24 UT zahájením rekomprese
přechodové komory modulu Quest
Smith a Walheim oficiálně ukončili výstup v celkovém trvání 7 h 48 min.
Pátý den letu (12. dubna) byl na palubě Mezinárodní vesmírné stanice a
raketoplánu Atlantis klidný. Spojené osádky v poklidném tempu stěhovaly z obytné
paluby družicového stupně náklad určený pro stanici. Kromě zásob potravin,
oblečení a zdravotnických potřeb putovalo i vybavení pro vědecké pokusy, mj. i
nový kosmický skleník BPS (Biomass Production System) se semenáčky řepáku, rostliny
podobné řepce, a osením pšenice. Skleník zůstane na stanici až do příští
návštěvy raketoplánu počátkem června, kdy má raketoplán Endeavour zajistit i
výměnu dlouhodobých osádek na stanici.
Dále se stěhovaly na ISS další přístroje
pro biotechnologické experimenty, uskutečňované ve stavu beztíže také za úplatu
pro farmaceutické firmy i vědecká pracoviště na univerzitách. V nákladu byly
i další vzorky pro zpracování na přístrojích dopravených na stanici již dříve.
Hlavním bodem programu šestého dne letu (13. dubna) byl druhý výstup do volného
kosmu.
Vlastní přípravy k výstupu zahájili Jerry Ross a Lee Morin kolem 09:45 UT.
Za asistence Smitha se přesunuli do přechodové komory Quest,
kde za sníženého atmosférického tlaku dýchali čistý kyslík, aby přizpůsobili
svůj krevní oběh práci v čisté kyslíkové atmosféře ve skafandrech. Po obléknutí
skafandrů a jejich opětovné kontrole začali kolem 13:30 UT snižovat v přechodové
komoře tlak. Oficiálně svůj výstup zahájili přepojením skafandrů na vnitřní
akumulátorové baterie s téměř půlhodinovým předstihem proti plánu ve 14:09 UT.
Jejich
prvním úkolem byla montáž zbývajících dvou vzpěr sloužících k pevnému připojení
nosníku ITS-S0 k laboratornímu
modulu Destiny.
Tuto část práce zvládli kolem 18:10 UT. Pak zahájili demontáž dvou trnů, které
nosník během přepravy raketoplánem na oběžnou dráhu udržovaly na místě v nákladovém
prostoru. Současně odstraňovali i pomocné výztuhy, podobné těm, kterými je například
zesílena pro přepravu ze skladu k zákazníkovi pračka nebo jiný objemný domácí
spotřebič. Trny i výztuhy vyčnívaly mezi kolejnicemi pro "kosmickou drezínu",
zabraňovaly tak jejímu pohybu a proto bylo nutno je před provozními zkouškami
demontovat.
Tento úkol splnili Morin a Ross krátce po 19. hodině světového času. V té době
byli v přibližně dvacetiminutovém skluzu proti časovému harmonogramu.
Po připojení záložního kabelu napájení kosmické drezíny se kolem 19:50 UT Marin
vrátil k demontáži a přemisťování kotvicích trnů, zatímco Ross přemísťoval přenosnou
pracovní plošinu z příhradové konstrukce ITS-Z1
na nový nosník ITS-S0.
Pak se pustil do přípravných prací pro další, třetí výstup.
Oba kotvicí trny byly kolem 21:00 UT připevněny na horní části příhradového
nosníku, kde nebudou překážet. Pak se oba astronauti pustili do úklidu pracoviště
a ve 21:24 UT se vrátili do přechodové komory modulu Quest.
Zahájením rekomprese přechodové komory modulu Quest
v 21:39 UT Morin a Ross oficiálně ukončili výstup v celkovém trvání 7 h 30 min.
Ve večerních hodinách mezi 21:39 UT a 22:40 UT krátkodobými zážehy
manévrovacích motorků RCS zvýšili piloti raketoplánu výšku oběžné dráhy
komplexu přibližně o 1,9 km.
Sedmý den letu (14. dubna) ve 13:48 UT astronauti Steve Smith a Rex Walheim
přepojili v přechodové komoře modulu Quest
svoje skafandry na vnitřní akumulátory a tím oficiálně zahájili již třetí montážní
výstup do vesmíru v průběhu mise raketoplánu Atlantis.
Hlavním úkolem této vycházky bylo přepojení řady kabelů, propojujících staniční
manipulátor SSRMS s
jeho ovládací jednotkou RWS, umístěnou uvnitř laboratorního modulu Destiny.
Během
první hodiny výstupu si astronauti připravili nástroje a odpojili již nepotřebný
dočasný spojovací uzel LCA (Lab Cradle Assembly). Pak se pustili do rekonfigurace
primárních obvodů napájení a ovládání "kanadské ruky č. 2". Těsně
před 16. hodinou světového času měli tuto práci za sebou a pustili se do odstraňování
mechanických pojistek na podvozku mobilního transportéru MT. Mezitím řídicí
středisko zahájilo testy nového propojení. Jakmile bylo jisté, že primární okruhy
jsou v pořádku, mohli technici vypojit sekundární obvody.
Krátce před 17:00 UT se proto Smith mohl vrátit k přepojování kabelů dálkového
manipulátoru, zatímco Walheim dokončoval práci na podvozku MT. Kolem 17:30 UT
dokončili oba svoji práci a mohli se pustit do zpětné instalace tepelné a protimeteorické
ochrany na povrchu laboratorního modulu Destiny,
kterou museli částečné odkrýt, aby získali přístup k přepojovaným konektorům.
V 18:12 UT oznámilo řídicí středisko, že dálkově zapojilo i druhý okruh ovládání
manipulátoru SSRMS a
že vše vypadá dobře. Nyní se astronauti pustili do instalace pojistkových skříní
na novém segmentu konstrukce ITS-S0.
Tuto práci nestihli udělat při svém prvním výstupu.
V plánu pro třetí výstup byla ještě montáž vzpěry mezi ITS-S0
a přechodovou komorou Quest.
Vzhledem k nedostatku času se řídicí středisko rozhodlo odložit tuto montáž
na poslední, čtvrtý výstup astronautů.
Těsně před 20. hodinou UT se Smith a Walheim začali vracet do přechodové komory a
ve 20:11 UT za sebou uzavřeli výstupní poklop. Zahájením napouštění vzduchu do
přechodové komory ve 20:15 UT oficiálně ukončili velmi úspěšný montážní
výstup v celkovém trvání 6 h a 28 min.
Stejně jako předchozího dne zahájili piloti ve 21:44 UT hodinu trvající korekci
dráhy motory RCS raketoplánu.
Vedle
úkolů, kterým se věnovala osádka raketoplánu, obyvatelé stanice pracovali s
vědeckými experimenty. Po spuštění nového skleníku BPS (Biomass Production System)
zjistili, že instalované tlumiče hluku ve skleníku způsobují nadměrný růst vlhkosti.
Onufrijenko instaloval 19 dopravených kovových pouzder se vzorky zeolitů do
pece ZCG (Zeolite Crystal Growth) a Bursch dokončil přípravu skleníku ADVASC
k transportu na Zemi. Na jeho místo instaloval nově dodaný experiment CGBA (Commercial
Generic Bioprocessing Apparatus). Vzorky zpracované na předchozím zařízení CGBA
byly přeneseny z mrazničky v modulu Destiny
do mrazničky na palubě raketoplánu Atlantis
Osmý den letu (15. dubna) byl věnován prvním zkušebním jízdám mobilního
transportéru MT, ale hned na první zastávce "kosmické drezíny" došlo k
problémům, které průběh zkoušek zkomplikovaly. Když astronaut Carl Waltz dal povel
prostřednictvím řídicího počítače RWS, transportér se poslušně rozjel ze svého
parkoviště po první železniční trati ve vesmíru - zatím dlouhé pouhých 13 metrů
- směrem k první zastávce, označené číslem 4. Tady se měl zastavit a v
automatickém režimu sevřít čelisťové zámky, které ho měly pevně v tomto místě
ukotvit.
Proces ukotvení "drezíny" však automatika náhle v polovině přerušila.
Bylo sice možné, aby astronauti na stanici akci ukončili ručně, ale technici v
řídicím středisku v Houstonu chtěli zjistit příčinu selhání automatiky. Proto
zatím další pokusy odvolali.
Po několikahodinovém studiu telemetrie dospěli k závěru, že transportér MT v
hodnotě 190 milionů dolarů je v pořádku a že vlastně reagoval správně.
Nejpravděpodobnější příčinou nezdaru bylo to, že se MT ve stavu beztíže
nepatrně pohnul, když se čelisti čtyř kolejových brzd začaly svírat. Senzory,
detekující polohu "drezíny" podle malých magnetů umístěných na
zastávkách v kolejnicích, tak nabyly dojmu, že "drezína" není na
správném místě, a proto další postup zastavily.
Po zjištění, že i programové vybavení pracuje tak, jak bylo instruováno, technici
manuálním povelem z řídicího střediska v Houstonu nejprve transportér odbrzdili,
a když se poté indikace správné polohy na dráze potvrdila, jej znovu zabrzdili
na stanici č. 4. Pak Walz dal ze svého laptopu příkaz k přejezdu na stanici
č. 5, situovanou na levobočním konci příhradové konstrukce ITS-S0.
Tady se situace opakovala. Zakotvení se opět v automatickém režimu nezdařilo,
ale ruční ovládání brzd fungovalo dobře.
Testy transportéru MT byly definitivně završeny opětovným přejezdem "drezíny"
do stanice č. 4, kde zůstane zaparkována až do příští návštěvy raketoplánu,
kdy dostane přípojný sokl PDGF (Power and Data Grapple Fixture) pro připojení
staničního manipulátoru SSRMS.
Přes počáteční problémy tedy zkoušky transportéru dopadly nakonec vcelku
dobře.
Devátý
den letu (16. dubna) uskutečnili Ross a Morin poslední výstup této expedice
raketoplánu. Po přibližně tříhodinových přípravách začali kolem 13:55 UT vyčerpávat
vzduch z přechodové komory Quest.
To je výhoda tohoto modulu proti přechodové komoře raketoplánu i modulu Pirs,
u kterých se při dekompresi vzduch z přechodové komory prostě vypouští do vesmíru
a je tak nenávratně ztracen.
Ve 14:28 UT astronauti otevřeli průlez z přechodové komory do nákladového
prostoru a ve 14:29 UT přepojením skafandrů na akumulátory oficiálně zahájili
výstup.
Kolem 14:50 UT se "dědečkové" Ross a Morin - jak jim vzhledem k jejich
věku přezdívají v Houstonu - pustili do práce. Ross, připoutaný na plošince na
konci manipulátoru, byl vyzvednut postupně k oběma čelům instalovaného segmentu
příhradové konstrukce a zde odzkoušel, zda mikrospínače, určené pro detekci
připojení dalších segmentů správně reagují na tlak. Řídicí středisko mu
oznámilo, že všechno je v pořádku.
Pak se oba pustili do montáže "žebříku". Tuto vcelku jednoduchou
práci, spočívající v uvolnění jednoho konce vzpěry, připevněné ke konstrukci
ITS-S0, její otočení
kolem čepu o 270° a následné přišroubování k boku přechodové komory Quest,
ukončili již v 15:17 UT. Morin se vrátil do přechodové komory, aby zde vyzdvihl
dva halogenové reflektory, určené pro osvětlování prostoru kolem stanice. Jejich
použití značně zefektivní práci jejich následovníků, kteří budou moci lépe pracovat
i za kosmické noci, při letu nad neosvětlenou stranou Země. Teď kosmickým montérům
musí stačit slabé svítilny připevněna po stranách přileb jejich skafandrů.
Halogenky postupně instalovali jeden na modulu Unity,
druhý na Destiny.
Tato část práce jim zabrala přibližně hodinu času. Následovala instalace tlumičů
nárazů ke kolejnicím. Jedná se o zařízení, které má tlumit vibrace kolejí, které
by mohly způsobovat malé, ručně poháněné vozíky CETA, které budou používat astronauti
k vlastnímu přesunu po hlavním nosníku stanice, případně i s nářadím a drobným
materiálem. Nežádoucí chvění, způsobené pohybem vozíků a zejména přejezdy přes
spoje kolejnic mezi jednotlivými segmenty, by se mohlo přenášet na mobilní transportér
a přes něj i na staniční manipulátor k němu připojený, a tím ovlivňovat přesnost
jeho navádění na správné místo při montážích.
Dalším krokem byla instalace dodatečných madel na povrchu příhradové konstrukce
S0 a poté odstraňování transportní tepelné ochrany z antén pro příjem signálu z
navigačních družic systému GPS.
V závěru vycházky instalovali ještě hmotnostní spektrometr pro detekci molekul
amoniaku. Jeho přítomnost v okolí stanice by signalizovala únik tohoto chladicího
média z primárního okruhu termoregulačního systému a upozornila by tak astronauty
na nutnost opravy tohoto životně důležitého zařízení stanice. Bez jeho správné
činnosti by se elektronika uvnitř ISS
přehřála a selhala.
Morin a Ross ještě umístili na různá místa povrchu stanice vaky s nářadím pro
další montážní výstupy v červnu, uklidili pracoviště a vrátili se zpět do přechodové
komory v modulu Quest
Mezinárodní vesmírné stanice. Napouštění vzduchu do přechodové komory zahájili
ve 21:06 UT. Celkově čtvrtá a poslední vycházka v rámci expedice STS-110/ISS-8A
trvala 6 hodin a 38 minut.
Desátý den letu (17. dubna) v 11:20 UT piloti uskutečnili třetí hodinový
korekční manévr komplexu motory RCS raketoplánu Atlantis Celková změna výšky
dráhy všemi manévry činila 9,6 km.
Pak již nezbývalo osádkám než se rozloučit. V průběhu společného letu bylo na
palubu komplexu dopraveno 1010,6 kg kusového nákladu, 10,4 kg nářadí a přípravků
pro výstupy a 663,6 kg vody. Na Zemi bylo odesláno 1111.5 kg nákladu a
prostřednictvím odpadního systému raketoplánu bylo vypuštěno přibližně 104 kg
kondenzované vody z ovzduší stanice.
Průlezy mezi stanicí a raketoplánem byly definitivně uzavřeny v 16:04 UT a
po kontrole hermetičnosti se v 18:31 UT raketoplán Atlantis za symbolického
zvonění na palubní zvon stanice od ISS
odpoutal.
Po
dosažení vzdálenosti kolem 120 metrů zahájil pilot Stephen Frick v 19:17 UT
inspekční oblet stanice než se ve 20:15 UT separačním manévr začal raketoplán
od stanice definitivně vzdalovat.
Jedenáctý den letu raketoplánu (18. dubna) byl jako obvykle věnován přípravám k
přistání. Piloti Bloomfield a Frick kontrolovali systémy družicového stupně a
kondičně trénovali na simulátoru PILOT přistávací manévr, zatímco ostatní
uklízeli prostory raketoplánu.
Po posledním odpočinku ve stavu beztíže se 19. dubna začala osádka raketoplánu
Atlantis chystat k návratu na Zemi. Vlastní přípravy na přistání zahájili
astronauti v 11:20 UT. Ve 12:53 UT uzavřeli dveře nákladového prostoru. Počasí,
které často ohrožuje bezpečné přistání a bývá příčinou neplánovaného
prodlužování letu, tentokráte díky tlakové výši nad Bermudami bylo mimořádně
dobré. Proto osádka raketoplánu dostala souhlas s přistáním při první možné
příležitosti. Atlantis se otočil zádí proti směru letu a nad Indickým oceánem v
15:18:59 UT počítače zažehly na dobu 2 minut a 19 vteřin oba manévrovací motory OMS
na jeho zádi. Jejich činnost snížila rychlost raketoplánu o 80 m/s a ten začal
sestupovat směrem k zemské atmosféře. Její vrchní hranici ve výši 120 km nad
Tichým oceánem prolétl v 15:55 UT nad Tichým oceánem a pak klouzavým letem
doplachtil až nad Floridu.
Raketoplán dosedl hlavním podvozkem na dráhu 33 letiště SLF v 16:26:57 UT. O 12
sekund později následovalo kolo příďového podvozku a v 16:28:07 UT se Atlantis
zastavil. Velice úspěšný let tedy trval celkem přesně 10 dní 19 hodin 42 minut a 38
vteřin.
Týž den byl převezen do budovy OPF k poletovému odstrojení. Jeho další expedicí
se má stát let STS-112 alias ISS-9A s příhradovou
konstrukcí ITS-S1, předběžně
plánovaný na 22. srpna letošního roku.
------------------
1) Jejich používání však američtí odpovědní pracovníci projektu
ISS vidí velice neradi. Naštěstí
výpadky zařízení Elektron byly až do první poloviny května krátkodobé a chloristanové
svíce nebyly zapotřebí.
2) Podle metodiky Rosaviakosmosu se výstup - rusky označovaný zkratkou
VKD (vněkorabelnaja dějatělnost) - počítá od otevření do uzavření výstupního
průlezu, zatímco podle zvyklostí NASA se EVA (Extra Vehicular Activity) měří
od přepojení skafandrů na vnitřní zdroje energie do zahájení rekomprese přechodové
komory; Američané tedy vykazují delší čas výstupů.
3) Šlo o objekt 2001-049AV, SSC 27101. Čtvrtý stupeň rakety PSLV
19. prosince 2001 explodoval a vytvořil oblak několika set úlomků, z nichž bylo
zaregistrováno celkem 299. Objekty se pohybuji po výstředných drahách. Průměrná
výška jejich dráhy vlivem atmosféry rychle klesá a postupně se dostávají i do
výšky, v níž operuje ISS. Naštěstí
pro stanici jich rychle ubývá (do poloviny května 2002 jich zaniklo v atmosféře
již celkem 119).
4) V průběhu letošního roku při dvou samostatných letech vynesou
raketoplány dva další segmenty příhradového nosníku ITS-P1
a ITS-S1, které prodlouží
na obě strany budovanou páteř stanice. Celkem bude nosník tvořen 13 segmenty,
označenými z levoboku na pravobok P6, P5, P4, P3, P2, P1, S0, S1, S2, S3, S4,
S5 a S6.
Text, určený pro L+K, poskytl Mgr. A.Vítek.
Aktualizováno : 26.05.2002
[ Obsah | Pilotované
lety | STS | STS-110 ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-110/lk.htm)