STS-117 / ISS-13A
S překážkami, ale úspěšně
Mgr. ANTONÍN VÍTEK, CSc.
L+K 8-9/2007
Jedenadvacátá
mise raketoplánů k Mezinárodní vesmírné stanici nesla technické označení ISS-13A.
Pověrčivé lidi mohla ta třináctka vést k názoru, že bude nešťastná. První let
roku 2007 byl skutečně provázen nejrůznějšími nehodami a nepříjemnostmi, ale
přes všechna protivenství osudu se nakonec zdařil a skončil naprostým úspěchem.
Díky této komplikované expedici se stanice ISS rozrostla o další významný patnáctitunový
díl.
Po úspěšném návratu z mise STS-115, kterou byla po nucené přestávce opět obnovena
výstavba Mezinárodni vesmírné stanice ISS, ještě téhož dne - ve čtvrtek 21.
září 2006 - začali technici v hale OPF-1 s poletovou inspekcí a odstrojením
družicového stupně, jehož další start byl v té době naplánován na konec února
2007. Zatímco termografický průzkum krytu přídě raketoplánu a náběžné hrany
křidla s panely RCC z uhlík-uhlíkového laminátu neodhalil žádné poškození, po
otevření dveří nákladového prostoru čekalo pozemní personál šokující zjištění:
na povrchu hliníkového panelu radiátoru termoregulačního systému na pravoboku
Atlantis, který je během letu namířen do volného kosmického prostoru, nalezli
otvor o průměru přibližně 2,7 mm, způsobený zřejmě nárazem mikrometeoroidu nebo
spíše kusu kosmického smetí1. Projektil prorazil
nejen svrchní hliníkový plech, ale i 12 mm silnou výplň z hliníkové voštiny,
a vyletěl zadní stěnou panelu, kde vytvořil téměř 10mm otvor. Naštěstí minul
všechny trubky, kterými proudí chladící freon, takže posádka ani průběh letu
STS 115 nebyly ohroženy. Poškozený panel technici vymontovali a 20. října začali
s jeho opravou.
Již předtím, v neděli 1. října, zahájili technici obvyklou demontáž hlavních
motoru SSME, na jejichž místo později přišly jednotky výr. č. 2059, 2052 a 2057.
Paralelně s tím probíhaly prověrky modulů manévrovacích motorů OMS a RCS. Vyměněna
byla také palivová baterie2 č. 1. Vše klapalo hladce
až na to, že se opožďovala dodávka odhazovací nádrže ET-124, která procházela
závěrečnými úpravami3 a prověrkami ve výrobním závodu
Michoud v Louisianě poblíže New Orleansu. To ohrožovalo jak časový harmonogram
příprav letu STS-117, tak případné záchranné mise4
STS-317 pro let Discovery STS-116. Proto počátkem listopadu loňského roku manažeři
přesunuli plánované datum startu Atlantisu na 16. března 2007, aby technici
u výrobce měli dostatek času i na uskutečnění úprav izolace svorek IFR, poutajících
tlakovací potrubí, táhnoucí se po povrchu ET.
Odhazovací nádrž nakonec dorazila do kotviště na dohled od montážní
budovy VAB na Kennedy Space Center s týdenním zpožděním proti původnímu harmonogramu
až 28. prosince 2006. Následujícího dne byla umístěna do zkušební haly, kde
technici hned po svátcích začali s její přípravou k připojení k pomocným
vzletovým motorům RSRM-96 z kompletu BI-129, sestavovaným na mobilním
vypouštěcím zařízení MLP-2 nacházejícím se v hale č. 1 budovy VAB.
Týden
od Vánoc do Nového roku znamenal dovolenou nejen pro většinu zaměstnanců kosmodromu5,
ale také přerušení intenzivního výcviku letové posádky raketoplánu Atlantis.
Jeho velitelem byl plk. námořní pěchoty Frederick W Sturckow (nar. 1961, STS-88
v prosinci 1998 a STS 105 v srpnu 2001), pilotem Atlantisu pak plk. USAF Lee
J. Archambault (nar 1960, nováček). Sestavu doplňovali letoví specialisté, a
to plk. (v. v.) pozemní armády Patrick G. Forrester (nar. 1957, STS-105 v srpnu
2001), Steven R. Swanson (nar 1960, nováček). John D. Olivas (nar. 1966. nováček)
a James F. Reilly, II. (nar. 1954, STS-89 v lednu 1998 a STS-104 v červenci
2001). Sestava této posádky doznala v průběhu času jednu změnu6,
ale jak se ukázalo, ani ta nebyla konečná.
V prvním lednovém týdnu přijeli všichni její členové na
kosmodrom, aby se tam v rámci nácviku CEIT podrobně seznámili se svým strojem a
zejména s jeho jednotlivými specifickými úpravami pro nastávající misi. Jejím
hlavním úkolem měla být doprava dalšího velkého dílu příčného příhradového
nosníku, tvořeného dvěma částmi - ITS-S3 a ITS-S4 - spojenými otočným systémem
SARJ. Součástí posledně jmenovaného dílu byly i dva panely fotovoltaických
baterií. Celá konstrukce o hmotnosti 16 183 kg při své délce 13,655 metru zabírala
většinu nákladového prostoru; pouze jeho první sekci okupoval jako vždy
stykovací modul, určený ke spojení raketoplánu se stanicí. Užitečný náklad
zatím procházel posledními prověrkami v montážní hale SSPF.
Každé ze dvou křídel panelů fotovoltaických baterii, označovaných SAW-1A
a SAW-3A, se skládá ze dvou pruhů harmonikovitě složených pásů. Mezi pásy je
skládací čtyřboká nosná příhradová konstrukce, která se šroubováním vysouvá
z válcového pouzdra. Pouzdro přímo navazuje na otočný závěs BGA, který společně
s otočným spojem SARJ umožňuje optimální natáčení panelů za Sluncem. Celková
hmotnost jednoho křidla obnáší přibližně 1100 kg, a to má po plném rozvinuti
délku 35 metrů a šířku 11,6 metru. Na jeho povrchu je 32 800 slunečních článků
o rozměru 80 x 80 mm, z nichž každý obsahuje 4100 polovodičových diod, přeměňujících
sluneční světlo na elektrický proud. Podle intenzity záření může jedno křídlo
dodávat až 32,8 kW elektrické energie, přičemž napětí na výstupu kolísá v rozmezí
od 113 do 135V, Toto neregulované napětí je ve zdrojové jednotce upravováno
na 123 ± 2 V, používané v americkém segmentu stanice. Součástí zdrojově jednotky
jsou i výměnné bloky niklvodíkových akumulátorových baterii s životnosti 6,5
roku. Protože elektronika zdrojové jednotky a akumulátory produkuji teplo, je
konstrukce ITS-S4 vybavena termoregulačním systémem, jehož součástí je i radiátor
PVR, který po rozložení svých sedmi panelů má rozměr 13.4 x 3,7 metru a je schopen
v maximu vyzářit do kosmického prostoru až 14 kW odpadni tepelné energie.
V prostorách budovy VAB v té době končilo sestavování
pomocných vzletových stupňů SRB (výr. č. BI-92) a technici se připravovali k
připojeni odhazovací nádrže ET. To proběhlo hladce podle plánu 19. ledna 2001.
Také přípravy družicového stupně běžely jako na drátkách, jediným zbývajícím
úkolem byla kontrola ucpávek mezi dlaždicemi tepelné ochrany. Také přišití
jednoho vyměněného „polštáře“ obšívky levého modulu motoru OMS pozemní obsluha měla
za sebou. Bylo tedy zřejmé, že březnový termín startu je reálný. Na základě
rozboru dráhy stanice a jejího vývoje v budoucnosti skupina letové dynamiky oznámila,
že startovní okno se otevírá již 15. března.
Převoz
družicového stupně haly OPF-1 do budovy VAB se udál v noci z 6. února 2007 a
hned následující den navečer byl Atlantis připojen k nádrži ET a motorům SRB.
Následovala obvyklá důkladná prověrka celé sestavy. Při rozboru záznamu průběhu
startu letu Discovery STS-116 v prosinci 2006 technici zjistili, že z jednoho
motoru SRB se při zážehu oddělovacích motorů uvolnil kousek izolace, který zasáhl
spodek družicového stupně. I když způsobil jen kosmetické poškození, technici
na poslední chvíli v budově VAB provedli drobné úpravy na těchto motorech.
Horší situace nastala, když při prověrkách motorů SRB odborníci
zjistili, že některé telemetrické údaje předávané z motorů RSRM jsou nesprávné.
I když výměnu porouchaných tlakových čidel ve spalovací komoře pravobočního
motoru SRB se rozhodli technici řešit až na rampě, odstraňování ostatních závad
- vystopovaných ke špatně utaženým konektorům - způsobilo, že se převoz na
rampu LC-39A uskutečnil s jednodenním odkladem až 19. února. Tam již čekal od 9.
února v „bílém pokoji“ obslužné věže RSS na příjezd raketoplánu užitečný
náklad, který byl bez dlouhých odkladů přesunut do nákladového prostoru
Atlantisu. Dosavadní závady však byly jen drobnosti, které se vyskytují během
příprav raketoplánů ke vzletu zcela pravidelně. Zásadní problém však měl teprve
přijít.
V pondělí 26. února 2001 se nečekaně kolem páté hodiny odpolední místního času
přihnala nad floridský kosmodrom bouřka, doprovázená krupobitím. Zatímco vlastní
družicový stupeň Atlantis byl dostatečně chráněn konstrukcí obslužné věže, to
neplatilo pro odhazovací nádrž ET, která byla vystavena intenzivnímu bombardováni
kroupami o průměru až 60 mm. První odhady hovořily o nejméně jednom tisíci šrámů,
a to zejména na špici nádrže, tedy v místech, na kterých by bylo odlupováni
izolace během vzletu pro družicový stupeň nejnebezpečnější. Případ poškození
ET krupobitím nebyl první7, ale bylo hned zřejmé,
že nikdy nemělo tak velký rozsah. Na zasedání manažerů letů raketoplánů k hodnocení
připravenosti Atlantisu k letu (FRR), které začalo podle plánu hned v úterý,
byli jeho účastníci optimističtí a hovořili o možnosti posunu termínu startu
na 22. Dubna. Každopádně bylo však rozhodnuto převézt raketoplán zpět do montážní
budovy VAB ke zjištění skutečného rozsahu škod. Teprve potom bylo možno uvažovat
o způsobu jejich odstranění. To znamenalo nejprve 1. března odčerpat z nádrží
motorů OMS a RCS všechny jedovaté pohonné látky8
a následující den vyložit užitečné zatížení zpět do prostor obslužné věže. Přesun
se uskutečnil v neděli 4. března.
V hale č. 1 budovy VAB byly k sestavě STS přistaveny běžné
pracovní plošiny, ale na nich bylo nutno smontovat provizorní lešení, aby se
obsluha mohla dostat ke všem místům povrchu ET. Již první zevrubná prohlídka ukázala,
že pětitýdenní skluz startu byl jen zbožným přáním. Bylo jasné, že dříve než
kolem 11. května Atlantis neodstartuje, a to v případě, že nadrž ET-124 bude
opravitelná na kosmodromu. Další exemplář odhazovací nádrže ET-117, který by
přicházel jako náhradní v úvahu, mohl výrobní závod odeslat na Cape Canaveral
nejdříve počátkem dubna. To by samozřejmě vedlo k ještě většímu odkladu,
nejméně na 17. června. I tak však bylo zřejmé, že následky bouřky budou mít
dominový efekt na plán startů nejméně rok dopředu.
Z továrny Michoud byly spěšné letecky zaslány plechovky s červenou
penetrační barvou, která měla pomoci odhalit praskliny a prohlubně v pěnové
izolaci. Když však technici plechovky otevřeli, zjistili, že jde o výrobky
staré přes deset let, a proto nebylo divu, že barva byla vyschlá, a tedy k
nepotřebě. Naštěstí náhradní balení byla brzy k dispozici, a tak za pomoci
lakýrnických potřeb, brusného papíru a vysavačů na odsáváni vznikajícího prachu
se mohlo v druhém březnovém týdnu započít s inventurou poškození ET.
Ani družicový stupeň neunikl poškození, naštěstí jen
zanedbatelnému. Větru, doprovázejícímu krupobití, se podařilo zahnat škvírami
mezi plechy tvořícími vnější stěny obslužné věže pár krup, které na 32 dlaždicích
levé poloviny křídla zanechaly stopy. Všechny šrámy se naštěstí daly snadno
opravit. Na panelech RCC nebyly na první pohled vidět žádné známky poškození,
přesto se technici pustili do termografické kontroly náběžné hrany, aby
vyloučili případné škody na vnitřní struktuře panelů RCC, které by se mohly projevit
až během letu. Naštěstí bylo vše v pořádku.
Ani na zasedání manažerů 21. března nepadlo definitivní
rozhodnutí o tom, která nádrž ET bude nakonec použita při letu STS-117. Zejména
bezpečnostní technici stále váhali dát souhlas s použitím „zalátané“ nádrže ET-124
a vyžadovali další zkoušky modelové opravené izolace. Prostě nad všemi se stále
vznášel přízrak nešťastně Columbie. Nakonec padlo šalamounské rozhodnutí:
pokračovat v opravách poškozené nádrže a co nejrychleji dokončit další nádrž,
aby byla v případě potřeby po ruce. Kromě toho administrátor NASA Griffin a
jeho náměstek pro pilotované lety Gerstenmaier prosadili, aby konečné
rozhodnutí padlo na nejvyšší úrovni vedení NASA.
Mezitím byla dokončena inventura rozsahu poškození ET-124, která zjistila,
že bude zapotřebí opravit přibližně 1600 míst na jejím povrchu. I když bylo
nasazeno maximum pracovníků, začalo být zřejmé, že ani termín 11. května nebude
možno stihnout a to přesto, že řada předstartovních příprav probíhajících na
rampě už byla vykonána při prvním pobytu Atlantisu na LC-39A. Jako reálné se
sice jevilo datum 23. května, jenže to nepřicházelo v úvahu z jiného důvodu:
v období od 20. května do 7. června byla oběžná dráha stanice ISS orientována
nevýhodně vůči Slunci9.
Koncem března dokončili v závodě Michoud nejen zkoušky oprav
pěnové izolace na neletové maketě nádrže ET, ale také předávací zkoušky nové
nádrže ET-117, kterou odeslali v pondělí 2. dubna lodí přes Mexický záliv na
Floridu. Ta do kotviště na kosmodromu sice dorazila již 6. dubna, ale byla
ponechána na transportní lodi, neboť se čekalo na závěrečné rozhodnuti manažerů,
která nádrž se při letu STS-117 použije.
Dlouho očekávané rozhodnuti přece jen použit opravovanou
nádrž ET-124 padlo v pondělí 10. dubna. I když se práce na opravě mírně
zpožďovaly, stále bylo i časové výhodnější použít ji a také výsledky zkoušek
opravené pěnové izolace u výrobce byly povzbudivé.
Odklad letu STS-117 způsobil i posuny dalších letů k ISS,
kde již téměř půl roku pracovala Sunita Williamsová. Její nástupce, Clayton C.
Anderson (nar. 1959, novaček), měl původně letět na stanici až raketoplánem
Endeavour během mise STS-118. Její začátek se však posunul z terminu 28. června
2007 až na 8. srpna, tedy o šest týdnů. Vedeni NASA proto začalo uvažovat o
přesunu výměny na misi STS-117. Na závadu však bylo to, že hmotnost hlavního
nákladu byla značně velká, a proto se muselo počítat téměř s každým kilogramem.
Nicméně i tento problém se nakonec podařilo vyřešit a NASA 26. dubna přidaní
Andersona jako sedmého člena do osádky STS-117 definitivně schválil.
Koncem dubna technici ve VAB znovu vymontovali z družicového stupně všechny
tři motory SSME. Při inspekci motorů demontovaných z raketoplánu Discovery byly
totiž v potrubích přivádějících k nim kapalný vodík nalezeny zbytky plastické
hmoty RepliSet10. Ta se používá k pořízení otisků
stěn potrubí, aby se odhalily případné vlasové trhliny či jiná poškozeni jejich
výstelky, která trubky chrání před korozivním působením paliva.
Vzhledem ke stále probíhajícím opravám ET a odsunuti
plánovaného startu na 8. června 2007 bylo času dost. Opatrnost se ukázala být
na místě: u motoru v pozici č. 2 byl pozůstatek RepliSetu o rozměru přibližně 3
x 1 mm nalezen a u dalšího SSME (pozice 1) našli technici stopy pěnové izolace.
V obou případech by mohlo dojit za chodu motoru k blokování některého z otvorů
ve vstřikovací hlavě a tedy k určitým nerovnoměrnostem v hoření pohonných látek
ve spalovací komoře motoru, pravděpodobně však zanedbatelným. Koncem prvního
květnového týdne byly již všechny tři dokonale vyčištěné motory zpátky na svých
místech.
V té době také pomalu končily opravy poškozené pěnové izolace na odhazovací
nádrži ET-124. Technici zabrušovali povrch nádrže, aby žádný výplňový materiál
neporušoval její aerodynamický tvar. V pátek 11. května se sešli technici s
manažery, aby zhodnotili stav ET11. I když se vyskytly
určité obavy o přiměřené sile izolace na některých opravovaných místech, opakovaná
měřeni je vyloučila, a tak se kompletní sestava Atlantis mohla vydat 15. května
znovu na rampu LC-39A. Hned následujícího dne byla opět do nákladového prostoru
družicového stupně přesunuta příhradová konstrukce ITS-S3/54, která po celou
dobu opravu trpělivě čekala v „bílém pokoji“ obslužné věže na návrat raketoplánu.
Opět se také opakovalo plnění nádrží manévrovacích motorů OMS a RCS hypergolickými
pohonnými látkami12, do stykovacího modulu ODS
putovaly dva skafandry EMU společně se záchrannými manévrovacími jednotkami
SAFER, technici dokončili prověrky kamer určených ke sledování chováni izolace
nádrže ET během letu a v neposlední řadě, obří nádrže na kapalný kyslík a vodík
na perimetru rampy byly naplněny po okraj těmito kryogenními pohonnými látkami.
O drobné vzrušení se postaral pilot malého sportovního letadla Aeronca Champion,
který navigačním omylem pronikl do vzdušného prostoru nad kosmodromem. Letoun
byl zachycen strážním vrtulníkem a později eskortován policejní helikoptérou
na letiště u městečka Ormond Beach asi 80 km severněji, kde byl jeho pilot předán
FBI.
Ve dnech 30. až 31. května zasedali na KSC manažeři. Na
konferenci FRR padl souhlas s uskutečněním mise STS-117 a vzlet byl stanoven na
8. červen 2007. V pondělí 4. června přiletěla z Houstonu na Cape Canaveral
kompletní letová osádka a téhož dne večer, ve 21:00 místního letního času (EDT),
začalo ostré odpočítávání jako obvykle od stavu T -43 hodin. Countdown probíhal
vcelku bez problémů. Jediným vybočením z normálu byly krátkodobé výpadky dálkoměrného
kanálu při automatickém testu u jednoho ze tří kompletů palubního mikrovlnného
naváděcího přistávacího systému MSBLS. Při opakovaných zkouškách ale pracoval
správně a kromě toho byly v pořádku nezávislé radiolokační výškoměry.
Ve čtvrtek dokončila pozemní obsluha plnění nádrží PRSD se
zásobami kyslíku a vodíku pro palivové baterie, nacházející se v nákladovém
prostoru Atlantis. Celkem bylo na palubu načerpáno 1 790,8 kg O2 a
214,29 kg H2. Večer byla od raketoplánů odtažena i obslužná věž RSS
a vše bylo připraveno k plnění nádrží v ET pohonnými látkami pro hlavni motory
SSME. Předpověď počasí pro floridský kosmodrom byla velmi příznivá,
meteorologové počítali pouze s 20procentní možností povětrnostních podmínek
bránících podvečernímu startu.
Z rampy odešli všichni pracovníci a kolem 10:00 EDT v den
startu začaly proudit do odhazovací nádrže kryogenní pohonné látky. Přečerpání 541
tisíc litrů kapalného kyslíku a 1457 tisk litrů kapalného vodíku trvalo
přibližně tři hodiny. Pak na rampu LC39A vyrazil „ledovací tým“, který nahlásil
řediteli startu Mike Leinbachovi, že množství námrazy, která se vytvořila na
stěnách ET, nepřekračuje povolený limit. To už v budově O&CB osádka
Atlantis snídala a připravovala se k obléknutí lehkých oranžových skafandrů.
Meteorologové poskytli veliteli a druhému pilotovi poslední brífing. Situace
nad Kennedy Space Center, kam by se vraceli v případě přerušeni letu ve třetí
až čtvrté minutě letu, byla výborná, ale na záložních letištích TAL v Evropě se
měnila každým okamžikem, problematická byla nízká oblačnost. Protože se na
vojenské základné u města Moron ve Španělsku opravovala vzletová a přistávací
dráha, raketoplánu zbývaly pouze dvě alternativy: Zaragoza ve Španělsku a
lstrés na středomořském pobřeží Francie.
Ze svého dočasného bydliště vyrazili astronauti speciálním
mikrobusem AstroVan v 15:48 EDT (19:48 UTC) na čtvrthodinovou cestu na rampu.
Shromáždili se v přípravně pevné obslužné věže FSS a postupně začali zaujímat
svá místa v raketoplánu. Jako první nastoupil Sturckow, který obsadil místo velitele
letu vlevo na letově palubě. Pak následoval Reilly, jemuž patřilo křeslo
uprostřed na obytné palubě, potom pilot Archambault, který usedl po pravici
velitele, Olivas zaujal místo hned vedle vstupního průlezu na obytné palubě.
Forrester ve funkci palubního inženýra se posadil do křesla za pilotem a
Anderson se protáhl na sedadlo vpravo na obytné palubě. Na posledního člena osádky
Swansona, zbývalo místo na letové palubě vedle Forrestera. Když byli všichni
upoutáni ve svých křeslech, členové pozemního tymu opustili raketoplán a v
17:40 EDT začali hermeticky uzavírat vstupní průlez.
V odpočítávání zbývaly již jen poslední dvě plánované pauzy,
v T -20 min a T -9 min. Pět minut před vypršením posledního
šestačtyřlcetiminutového přerušení countdownu vedoucí startovních příprav Steve
Payne ohlásil, že všechny přípravy byly úspěšné ukončeny. Ředitel startu Mike
Leinbach nechal hlasovat vedoucí jednotlivých technických týmů a po jejich
souhlasu vydal povolení ke vzletu. Hodiny, odtikávající poslední minuty a
sekundy ke startu, se opět rozběhly. Vládu převzal od lidí počítač GLS v
středisku řízení startu. V T -31 sekund předal žezlo pětici palubních počítačů
GPC, které dovedly Atlantis ke kýžené nule. Necelých sedm sekund po zážehu prvního
ze tří hlavních motorů SSME elektrický impuls zažehl rozběhové slože motorů
vzletových stupňů SRB a jejich narůstající tah odpoutal sestavu raketoplánu od
rampy. Rozpojení posledních kontaktů s mobilním vypouštěcím zařízením 8. června
2007 v 23.38.03,976 UTC signalizovalo začátek další mise amerických kosmických
raketoplánů.
Kolos
o vzletové hmotnosti 2052719 kg na chvilku zmizel v dýmu a vodní páře, aby se
za okamžik vynořil nad obslužnou věží, rotačním manévrem nabral správný azimut
a pomalu nabíraje rychlost zamířil na severovýchod. Hmotnost družicového stupně
v tomto okamžiku činila 122 683 kg. Motory SRB dohořely podle plánu v T +125
sekund a byly odhozeny, aby na padácích přistály na hladině Atlantského oceánu.
Družicový stupeň pokračoval v letu hnán motory SSME, jimž v T +135 s přispěchaly
na pomoc na dobu 97 sekund oba motory OMS. Suborbitální dráhy raketoplán dosáhl
v T +513 s, kdy počítače vydaly povel k vypojení hlavních motorů při inerciální
rychlosti13 7870 m/s.
Raketoplán se v tomto okamžiku nacházel ve výši 105 km nad
zemským povrchem na elipse s perigeem 57 km, apogeem 230 km a se sklonem 51,63°
k rovníku. O deset sekund později byla odhozena nádrž ET, piloti motorky RCS
vzdálili družicový stupeň do bezpečné vzdálenosti, otočili jej a zahájili snímkování
nádrže. Během vizuální a fotografické inspekce zjistili pouze jedno poškozeni,
a to na částí trupu ET, spojující kyslíkovou a vodíkovou nádrž. Tam odpadl kus
pěny o rozměrech přibližně 150x75 mm.
Průběh vzletu byl velice hladký. Radiolokátory sice odhalily
celkem šest případů oddělených drobných objektů v době mezi T +115 a T +138s,
které se však nepodařilo přiřadit žádnému úlomku zjištěnému kamerami, ani
nárazům částic, registrovaných akcelerometry WLEIDS uvnitř náběžné hrany.
lmpaktů, které vyvolaly zrychlení nad 1g, bylo zaznamenáno pouze šest, což je
srovnatelné s počtem pozorovaným u všech letů po havárii Columbie. Jeden z nich
byl zaregistrován v oblasti panelu RCC č. 5 náběžné hrany levé poloviny křídla,
zbývající byly na pravoboku u panelu č. 3. 5. 6. 8 a 10. Žádný z nárazů
nepřevýšil hodnotu 2g a podle testů uskutečněných na zemi tedy nemohl nebezpečně
poškodit celistvost na běžné hrany. První analýza videozáznamů z televizních
kamer na povrchu raketoplánu odhalila pět objektů, z nichž však žádný zřejmě
vůbec nezasáhl povrch raketoplánu. Raketoplán stoupal vzhůru a jeho sedmičlenná
osádka se začala chystat na první manévry k dosažení stanice.
Dvacet šest minut po vzletu se na spodku trupu raketoplánu
zaklopila dlaždicemi pokrytá dvířka uzavírající otvory, kterými během motorické
části letu procházela potrubí, dodávající motorům SSME pohonné látky. Tím byl družicový
stupeň uveden do konfigurace umožňující okamžité přistání v případě, kdyby se
jeho posádce nezdařil první motorický manévr OMS-2, zajišťující přechod ze
suborbitální na stabilní výchozí dráhu. Tento manévr se však hladce zdařil.
Počítače v 00:16:34 UTC zažehly oba motory OMS na dobu 67 s, čímž se zvýšila
rychlost raketoplánu o 29,9 m/s. Zatímco výška apogea nové dráhy se prakticky
nezměnila, perigeum vzrostlo na 155 km. V okamžiku startu byla ISS hodně vpředu
před Atlantisem, a proto byla dráha stále záměrné nízká. To umožňovalo družicovému
stupni rychleji stanici dohánět.
Po nezbytných prověrkách systémů a otevřeni dveří nákladového prostoru, aby
mohly fungovat radiátory na jejich vnitřní straně, dalo řídicí středisko MCC
v Houstonu souhlas s pokračováním letu. Posádka vyklopila malou parabolickou
anténu, která slouží ke spojení v pásmu Ku přes družice systému TDRSS a v průběhu
přibližováni ke stanici jako součást přibližovacího radiolokátoru, a poté oživila
a vyzkoušela dálkový manipulátor SRMS. Jeho kameru využila ke zběžnému průzkumu
nákladového prostoru a v něm umístěného nákladu. V závěru práce s manipulátorem
zaregistrovala posádka první vážnější problém: Na kapkovitém krytu levého motoru
OMS, který je chráněn před žárem okolního prostředí během sestupu atmosférou
z větší části textilní obšívkou, zjistili astronauti poškození. Roh tvaru pravoúhlého
trojúhelníku s odvěsnami přibližně 100x150 mm dílce V070-30376-241 pružné textilní
obšívky14 FRSI z nomexové plsti se odpáral od sousedního
a zřejmě působením aerodynamických sil se vyhnul ven. Bezprostředně sousední
dílec V070-30376-051 se sice odlepil od navazující dlaždice tepelné ochrany,
ale zůstal na svém místě. Tým manažerů pověřil skupinu aerodynamiků, aby se
začala problémem zabývat. Ta později doporučila pokusit se o opravu. I když
tato část trupu není příliš tepelně namáhána15,
při úplném odtržení polštáře o tloušťce přibližně 50 mm by mohla být částečně
poškozena laminátová konstrukce vlastního trupu. Posádka raketoplánu zatím připravila
první korekční manévr NC-1 a pak pro úsporu elektrické energie vypojila část
řídicích počítačů. Teprve potom se v 05:38 UTC všichni uložili k prvnímu spánku
ve vesmíru.
Druhý den letu (9. června 2007) začal po osrniapůlhodinovém
odpočinku. Piloti znovu adjustovali inerciální plošiny a v 16:40:52 UTC
uskutečnili korekci dráhy NC-2 zapojením obou velkých manévrovacích motorů OMS
na 29,5 s. Jejich kolegové Olivas, Reilly a Anderson mezitím vybalili skafandry
EMU, zkontrolovali je a připravili k přesunu na palubu stanice. Zbytek posádky
znovu oživil dálkový manipulátor, připojil k němu prodlužovací kus OBSS a přístroji
na jeho konci podrobně prozkoumal stav náběžné hrany křídla a tepelného krytu
přídě. Data z průzkumu odeslaná do Houstonu byla důkladně prověřena, ale žádné
poškozeni izolace odborníci na Zemi nenašli. Po ukončení průzkumu, který zabral
většinu pracovního dne, astronauti ještě smontovali na obytné palubě veloergometr,
aby na něm mohli pravidelné cvičit. Zbývalo jen instalovat televizní kameru do
průzoru v stykovacím modulu ODS, připravit a prověřit vybaveni pro setkávací
manévr se stanicí a provést v 01:10:37 UTC korekci dráhy NC-3 zapojením motorů OMS
na 95,7 s, než se v 05:08 UTC všichni uložili k odpočinku.
Třetí den letu (10. června) začal ve 13:08 UTC. Sturckow a
Archambault znovu zapojili řídicí počítače skupiny B a zahájili přípravy na
setkání a spojeni se stanici. Na žádost manažerů zahájil Olivas neplánované snímání
poškozeného místa obšívky levého modulu motoru OMS kamerou na konci dálkového
manipulátoru, aby se upřesnil rozsah poškození. Piloti zatím měli plné ruce
práce: korekční manévry NC 4 a NH šly rychle za sebou. V 17:00:37 UTC pak
přišel závěrečný přibližovací setkávací manévr TI jedním motorem OMS zapojeným
na 16,2 sekundy, kterým Atlantis přešel na půlelipsu, končící přibližně 180
metrů pod stanicí. Tam v 18:17:38 UTC ručně řízeným brzdicím manévrem MC-4
piloti vyrovnali rychlost družicového stupně s komplexem ISS. V době orbitálního
poledne v 18:38 UTC zahájili manévr RPM. Během rotace raketoplánu o 360°
posádka stanice snímkovala tepelnou ochranu raketoplánu. Kromě několika
drobných šrámů na dlaždicích a dvou částečně vysunutých ucpávek mezi deskami
podrobná analýza žádné závažně poškození trupu nenalezla.
Potom
piloti přeletěli s Atlantisem před stanici. Po opatrném přibližování rychlostí
asi 30 mm/s se kolem 19:36 UTC dotkly příruby stykovacího uzlu modulu ODM a
tunelu PMA-2. Během necelých deseti minut, když se ustálily kmity spojených
objektů, konečně zaklaply zámky a na oběžné dráze letělo těleso o celkové hmotnosti
330 647 kg. Následovala obvyklá kontrola hermetičnosti vestibulu mezi komplexem
a raketoplánem. Nucené přestávky využili - samozřejmě podle plánu - Archambault
a Forrester k vypojení části počítačů a k oživení dálkového manipulátoru SRMS,
kterým uchopili příhradovou konstrukci ITS-S3/S4, zatím stále bezpečně ukotvenou
v nákladovém prostoru raketoplánu. Ostatní připravovali stykovací modul k přestupu
na palubu stanice.
Po otevření průlezů nejprve instalovali do tunelu větrací potrubí a pak propluli
do prostor laboratorního modulu Destiny. Po krátké uvítací ceremonii a poněkud
delším bezpečnostním školení se posádka Atlantisu vrátila zpět. Swanson, Olivas
a Reilly museli rychle přestěhovat do modulu Quest dva skafandry EMU, nářadí,
přípravky a montážní díly, potřebné k plánovaným výstupům do volného prostoru.
Archambault a Forrester se vrátili zpět k zadní palubní desce na letové palubě,
aby vyzvedli z nákladového prostoru příhradovou konstrukci. Williamsová v prostorách
modulu Unity ovládala staniční dálkový manipulátor SSRMS, aby v pravý okamžik
uchopila ITS-S3/S4 za druhou kotvičku a převzala celý nový patnáctitunový díl
stanice od manipulátoru raketoplánu. Příhradový nosník pak zaparkovala v blízkosti
ITS-S1, aby se teploty obou části mohly vyrovnat, než je bude možno spolu pevné
spojit. Oba velitelé - Sturckov a Jurčichin - mezitím instalovali kyslíkové
potrubí mezi raketoplánem a stanici, aby astronauti určení k výstupům nemuseli
k dýcháni kysliku16 používat jeho drahocenných
zásob na ISS.
Kotov a Anderson demontovali z návratového modulu transportní lodi individuální
výplň křesla, určenou pro Williamsovou. Potom přenesli podobné lože pro Andersona
a po jeho umístěni do Sojuzu TMA-10 se tento Američan stal oficiálně členem
patnácté dlouhodobé expedice a Williamsová naopak členem posádky raketoplánu.
Pak ještě všech deset astronautů rychle prošlo plán práce při chystaném prvním
výstupu do volného prostoru. Olivas a Reilly se na noc hermeticky uzavřeli v
prostorách modulu Quest, v němž snížili tlak atmosféry na 703 hPa a začali dýchat
z masek kyslík. Během odpočinku posádky detektory zaznamenaly v prostoru mezi
panely RCC č. 7 a 8 levé poloviny křídla parazitní zrychleni o velikosti přibližně
0,5g. Zda šlo o impakt mikrometeoroidu nebo kousku kosmického smetí nebo jen
o vyrovnávání tepelného pnutí v konstrukci křídla, nebylo možno hned rozhodnout.
Malá naměřená hodnota zrychlení sice nesvědčila o možnosti závažného poškozeni
uhlík-uhlíkových panelů RCC, přesto však manažeři rozhodli, že toto místo později
podrobí důkladné prověrce17.
Čtvrtý den expedice STS-117 (11. června) začal ve 13:08 UTC.
Po běžné ranní hygieně a kontrolách palubních systémů Atlantisu i ISS se všichni
vrhli do práce. Zatímco Olivas a ReilIy za asistente Swansona a Williamsové si
oblékali v modulu Quest skafandry a připravovali se k výstupu, Sturckow
dokončoval prověrky systému Atlantisu. Potom připravoval videosystém k záznamu
chystané vycházky. Archambault za asistence Forrestera a Kotova staničním
manipulátorem přisunul nový kus příhradové konstrukce k dílu ITS-S1. Dálkovým
povelem z řídicího střediska se uzamkly pomocné zámky, které zajistily dočasné
připojení ITS-S3/S4. Potom mohli astronauti odpojit manipulátor, aby mohl být
využit jako vysokozdvižná plošina v průběhu výstupu.
Mezitím Swanson a Williamsová opustili přípravnu modulu
Quest. Olivas a Reilly se uzavřeli ve vlastní přechodové komoře modulu Quest a
po posledních prověrkách skafandru zahájili odčerpávání vzduchu. Ve 20:01 UTC
otevřeli výstupní průlez a o minutu později přepojením skafandrů na vlastní
zdroje energie zahájili oficiálně výstup EVA STS-117/1. O deset minut později
již byli Olivas a Reilly ve volném kosmickém prostoru a směřovali k nově
instalovanému dílu.
Prvním
úkolem Reillyho bylo propojení kabelu mezi ITS-S1 a ITS-S3. Olivas odstraňoval
aretační pojistky18 na složených panelech křidel
fotovoltaických baterií SAW 3A a 1A. Pak následovala demontáž tepelných krytů
z elektroniky, přetočeni kýlového trnu19, odstranění
pojistek otočných servosystémů BGA natáčení panelu fotovoltaických baterií i
ze složeného radiátoru PVR-S4 pro chlazení bloku niklvodíkových akumulátorů
a řídicí elektroniky systému dodávky elektřiny. Když byly toto úvodní práce
ukončeny, vyklopili montéři schránky s panely do provozní polohy a vše bylo
připraveno k rozvinuti křidel fotovoltaických baterií. To mělo na starosti pozemní
středisko v Houstonu. Bylo však nutno vyčkat, až se systém jejich vysouvání
dostatečně prohřeje. Proto se oba astronauti přesunuli k otočnému spoji SARJ
mezi segmenty ITS-S3 a S4, aby také tam odstranili aretační pojistky a instalovali
dodatečné výztužné vzpěry. Pak ještě asistovali při rozkládání radiátoru PVR-S4.
Tím byly plánovaně úkoly prvního výstupu splněny. Olivas a Reilly se vrátili
do přechodové komory, uzavřeli výstupní průlez a v 02.17 UTC zahájením napouštění
vzduchu oficiálně ukončili první výstup v celkovém trvání 6 hodin a 15 minut20.
Po údržbě skafandrů se obě posádky uložily k odpočinku.
Stejně jako minulou noc, i tentokrát zaregistrovaly
detektory v náběžné hraně, avšak mezi panely 11 a 12, pravé poloviny křidla
krátkodobý otřes, který vyvolal parazitní zrychlení přibližně 1,0g. Ještě v
době odpočinku zahájilo středisko v Houstonu dálkovým povelem vysouvání obou
nových panelů fotovoltaických baterií, které trvalo přes devět hodin, ale proběhlo
podle plánu a bez problémů.
Pro obě posádky měl být pátý den letu (12. června) vice méně odpočinkový. V
plánu bylo dokončení údržby skafandrů a přenášení části nakladu z raketoplánu
na stanici. Nečekanou komplikaci však vyvolal výpadek všech tří dvojic německých
řídicích počítačů CVM a TVM v modulu Zvezda, které v podstatě ovládají veškeré
základní systémy ruského segmentu, zejména systém řízení orientace stanice v
prostoru a korekcí dráhy. Krátkodobě stabilizaci a orientaci stanice mohly zajišťovat
silové setrvačníky CMG amerického segmentu, ale ty čas od času potřebuji asistenci
raketových motorů. Prozatím sice mohly za stabilizační motory modulu Zvezda
zaskočit trysky RCS raketoplánu, ale zásoby jejich pohonných látek byly značně
omezené a bylo je nutno šetřit na zpáteční let.
Brzy se zjistilo, že bezprostřední příčinou výpadku počítačů
byla jejich přepěťová ochrana. Po jejím nahození však během několika málo minut
pojistky opět vypadly. To vedlo k úvaze, že prvotní příčinou by mohlo být
připojení nových slunečních baterií. Několikahodinové měřeni stability napětí v
rozvodné síti však nic podezřelého neodhalilo. V řídicím středisku CUP v
Koroljovu začali technici na Zemi za spolupráce odborníků v Houstonu i u výrobce
počítačů v Brémách hledat způsob, jak z prekérní situace vybruslit.
Přesto
musel program letu STS-118 běžet dal. Večer se do přechodové komory modulu Quest
přestěhovali Forrester a Swanson, aby tam přes noc dýchali kyslík. Středisko
v Houstonu ještě během odpočinku posádek vyslalo povel k zatahování zbývajícího
panelu SAW 2B fotovoltaických baterií na segmentu příhradové konstrukce ITS-P6.
Asistence při této operaci byla také prvním z úkolu druhého výstupu do volného
prostoru, který zahájili Forrester a Swanson šestý den letu (13. června) v 18:28
UTC. Poté, co se panel začal bortit, bylo další zatahování přerušeno a astronauti
pokračovali v oživování otočného spoje SARJ. Přitom se zjistilo, že povely vysílané
na převodovky servosystému natáčení SARJ jsou směrovány chybně. Proto byl otočný
spoj znovu zablokován, aby nedošlo k jeho náhodnému poškození. Výstup astronauti
zakončili v 01:44 UTC po 7 hodinách a 15 minutách21.
Ani šestý, ani sedmý den letu (14. června) se technikům na Zemi nepodařilo
najít způsob, jak oživit řídicí počítače v ruském segmentu. Proto bylo rozhodnuto
pozdržet odlet raketoplánu od stanice. To však vyžadovalo drasticky omezit spotřebu
energie na Atlantisu, a tak byla vypojena ještě další elektronika22.
Aby se šetřily zásoby pohonných látek pro motory RCS, dostala posádka raketoplánu
příkaz nevypouštět až do odletu žádnou odpadní vodu23.
Manažeři také rozhodli, že se astronauti pokusí opravit i porušenou obšívku
levobočního modulu OMS.
V průběhu dne se středisko v Houstonu pokusilo pokračovat v zatahování panelu
SAW-2B, ale jen s částečným úspěchem: stále ještě z pouzdra čouhalo 16 dílců
panelu, což sice již umožňovalo natáčet nově instalovaná křidla slunečních baterií
na konstrukci ITS-S4, ale budoucí přemístěni dílu ITS-P6 bylo prozatím nemyslitelné24.
Večer se začali v prostorách modulu Quest chystat k výstupu astronauti Reilly
a Olivas. Připravovali nářadí a z masek dýchali čistý kyslík.
V polovině noci na osmý den letu (15. června) středisko CUP-M v Koroljovu probudilo
Jurčichina a Kotova, aby asistovali při dalším kole pokusů o oživení řídicích
počítačů. Rozvodná sít ruského segmentu stanice byla úplně odpojena od amerického,
ale ani to nepomohlo. Podařilo se sice dva počítače krátkodobě oživit25,
ale pak opět jeden z nich vypadl. Kosmonauti je na žádost střediska opět odpojili
a po dvou hodinách šli znova spát.
Po budíčku ve 12:38 UTC pokračovali Reilly a Olivas za asistence Swansona a
Andersona v přípravách na výstup do volného prostoru, který zahájili v 17:24
UTC. Nejprve opravili rozpáraný šev mezi polštáři obšívky. K jeho sešiti použili
chirurgickou sešívačku, určenou jinak k sponkování řezných ran v kůži. Aby se
oba uvolněné polštáře neodchlipovaly od sousedních keramických dlaždic, připevnili
je k nim dlouhými špendlíky. Ty však místo hlaviček měly na tupém konci kroužky,
do nichž se dal vsunout prst, oblečený v rukavici skafandrů. Poté instalovali
na povrchu modulu Destiny vypouštěcí ventil vodíku pro systém OGS na výrobu
kyslíku26 a pak opět asistovali při dalších pokusech
o zatažení panelu fotovoltaických baterií SAW-2B. Tentokrát se již panel podařilo
úplně zatáhnout a uzamknout v transportním pouzdře. Výstup EVA-STS-117/3 Reilly
a Olivas ukončili v 01:25 UTC po 7 hodinách a 58 minutách27.
Mezitím
technici na Zemi navrhli přemostit přepěťovou ochranu počítačů, a tak ji zcela
vyřadit28. Jurčichin a Kotov podle návodu umístili
u čtyř počítačů ve dvou řetězcích CVM/TVM zkratovací kabely a pak počítače oživili.
Oprava se zdařila29, počítače fungovaly a bezprostřední
nebezpečí ztráty možnosti řízení orientace ISS již nehrozilo. Přesto se vedení
řídicího střediska CUP v Koroljovu rozhodlo poslat nejbližší nákladní lodí Progress
M-61 na stanici náhradní počítače a její start urychlit přibližné o týden30.
Devátý den letu (16. června), jehož převážnou část zabralo přenášení nakladu
mezi raketoplánem a stanicí, začal ve 12:08 UTC. V druhé polovině pracovní směny
všichni prostudovali plán poslední chystané vycházky a po společném fotografování
a tiskové konferenci Forrester a Swanson začali v prostorách modulu Quest opět
dýchat čistý kyslík.
Desátý den letu (17. června) Forrester a Swanson v 16:25 UTC přepojením skafandrů
na vnitřní zdroje oficiálně zahájili výstup EVA-STS-117/4 do volného prostoru
z modulu Quest. Nejprve instalovali na konstrukci ITS-S3 nosník pro externí
televizní kameru a pak se pustili do dokončování zprovoznění otočného spoje
SARJ mezi segmenty S3 a S4 a jeho testování31.
V závěru výstupu instalovali ještě anténu bezdrátového měřicího systému EWIS
a dokončili pokládáni kabelu modernizované lokální počítačové sítě LAN mezi
moduly Zarja a Unity32. Výstup ukončili ve 22:54
UTC po 6 hodinách a 29 minutách33.
Poslední společný den letu (18. června) začal již v 11.38
UTC. Ruští kosmonauti ještě provedli v součinnosti se střediskem v Koroljovu
poslední důkladné kontroly počítačů CVM a TVM, aby je po odletu raketoplánu
nezradily. Pak následovalo přenesení posledních vaků s pitnou vodou z
palivových článků raketoplánu. Opačným směrem putovaly skafandry použité při
výstupech do volného prostoru. Teď nezbývalo než slavnostní rozloučení, přestup
sedmičlenné posádky na palubu raketoplánu, uzavřeni průlezů a kontrola
hermetičnosti vestibulu mezi komplexem a Atlantisem.
Raketoplán
nastoupil zpáteční cestu až po osmihodinovém odpočinku posádky34
dvanáctého dne letu (19. června) odpojením od komplexu v 14:42 UTC inspekčním
obletem stanice a dvěma separačními manévry v 16:01 a 16.25 UTC. Krátce poté
pilot Archambault oživil manipulátor SRMS a v druhé polovině dne za asistence
Forrestera a Swansona uskutečnil přístroji OBSS průzkum stavu tepelné ochrany
náběžné hrany a přídě, zda nedošlo k jejich poškození nárazy kosmického smetí
či mikrometeoroidů. Vše však bylo v pořádku. Pak se uskutečnila drobná korekce
dráhy NC-5, než se v 02:08 UTC všichni astronauti uložili ke spánku.
Další den letu (20. června) jako obvykle piloti věnovali
nácviku přistávacího manévru a kontrole řídicího systému raketoplánu včetně
zkušebního zážehu motorů RCS a spuštění jednoho čerpadla hydrauliky. Zbytek
posádky uklízel prostory raketoplánu, aby během sestupu atmosférou v jeho
prostorách nic nepoletovalo. Dne 21. června existovaly sice dvě možnosti návratu
na floridský kosmodrom a dvě na základnu Edwards v Kalifornii, ale ani jedna z
alternativ nebyla pro špatné počasí využita.
V pátek 22. června se počasí na Cape Canaveralu nezlepšilo, a proto ředitel
letu využil hned první možnosti poslat Atlantis do Kalifornie. Oba motory OMS
byly zažehnuty v 18:43:47 UTC, pracovaly 155 sekund a snížily rychlost družicového
stupně o 87,3 m/s. Atlantis vstoupil do atmosféry nad jižním Pacifikem ve výši
121 km v 19:18 UTC a po standardním průletu atmosférou dosedl hlavním podvozkem
22. června 2007 v 19:49:38 UTC na dráhu 22 základny Edwards AFB. O 11 sekund
později se dotklo země kolo příďového podvozku a v 19:50:42 UTC se raketoplán
zastavil.
Odlet na Floridu se zdržel pro špatně počasí nad severoamerickým kontinentem.
Teprve v neděli 1. července 2007 vzlétlo letadlo Boeing 747-100-SCA s raketoplánem
na hřbetě ze základny Edwards. Trasa tentokrát vedla severněji než normálně,
protože nad jižním Texasem a Louisianou bylo stále špatné počasí. Raketoplán
tak dorazil na Kennedy Space Center po mezipřistáních v severním Texasu, Nebrasce
a Kentucky35 až 3. července dopoledne. Následujícího
dne byl Atlantis přemístěn do montážní budovy OPF-1 k odstrojení a přípravě
na misi STS-122. Podle posledních dlouhodobých plánů by tento let, plánovaný
na prosinec 2007, měl být jeho předposlední expedicí36
do vesmíru, raketoplán pak již bude sloužit jen jako zdroj náhradních dílů.
Poznámky:
1 Pozdější analýza stop cizích látek potvrdila,
že šlo o kousek úlomku desky tištěného spoje, tedy evidentně o kosmické smetí.
2 Již před startem STS-115 elektromotor jednoho z čerpadel chlazení
této baterie běžel pouze na dvě fáze.
3 Šlo především o odstranění pěnové izolace z aerodynamických ramp
PAL, odkud při letu STS-121 kus pěny opět odpadl, a výměnu detektorů hladiny
vodíku FCO, hlídajících spotřebu paliva.
4 V případě potřeby měla začít nejpozději 9. února 2007.
5 Probíhala pouze impregnace dlaždic tepelné ochrany proti dešti.
Všechny systémy Atlantisu byly vypojeny.
6 Do původní osádky jmenované 9. února 2005 patřil Mastracchio,
který přešel 17. května 2006 do posádky STS-118 a na jeho místo nastoupil Olivas.
7 Udál se již při přípravách letu STS-38 a STS-95.
8 Monometylhydrazin a oxid dusičitý.
9 Tzv. úhel β, tj. úhel mezi rovinou dráhy ISS a směrem ke
Slunci, musí být během pobytu raketoplánu u stanice menší než 60°.
10 Na bázi silikonové gumy.
11 Předložená dokumentace o opravách měla přibližně 12 tisíc stran.
12 Ke zdrženi o den došlo v důsledku hledání netěsnosti v přečerpávacím
potrubí oxidu dusičitého na rampě.
13 Relativní rychlost vůči zemskému povrchu činila 7580 m/s.
14 Zajímavě je, že právě tento dílec byl v lednu 2007 vyměněn za
nový.
15 Maximální teplota tam nepřesahuje 650 °C
16 Před oblečením skafandrů dýchají astronauti z masek čistý kyslík,
aby se z jejich krevního oběhu vyplavil rozpuštěný dusík, který by mohl způsobit
kesonovou nemoc.
17 Cílený průzkum uskutečněný po odletu raketoplánu od stanice skutečně
žádné poškozeni neobjevil.
18 Zabraňovaly náhodnému uvolnění panelu při vibracích během vzletu
raketoplánu.
19 Ten sloužil k ukotvení konstrukce v kýlovém nosníku v nákladovém
prostoru a teď by bránil v pojezdu mobilní základny MBS po kolejnicích na příhradovém
nosníku.
20 Plánované trváni 6 h 30 min.
21 Plán 6 h 30 min.
22 Odběr elektřiny klesl o 650 W.
23 Vypouštění vody působí jako raketový pohon a vyvolává změny orientace
celého komplexu.
24 Tato operace se má uskutečnit v průběhu letu STS-120, plánovaného
na konec října 2007.
25 Počítače CVM-1 a TVM-2.
26 Obdoba ruského systému Elektron.
27 Plán 6 h 30 min.
28 Šlo o jisticí obvody mimo počítače, ve vnitřních zdrojových jednotkách
počítačů byla ještě další ochrana, takže jim nehrozilo případné poškození při
kolísání napětí v rozvodné síti komplexu.
29 Zbývající dva počítače takto zprovoznili následujícího dne.
30 Progress M-61 odstartoval 2. srpna 2007.
31 Problémy se špatným směrováním řídicích signálů k jeho převodovkám
byly vyřešeny již dříve úpravou software.
32 První část kabelů položili Kotov a Jurčichin během výstupu VKD
19 dne 6. června 2007.
33 Plán 6 h 30 min.
34 Během společného letu dodržovala posádka ISS včetně Williamsové
a Andersona standardní osmiapůlhodinový odpočinek.
35 Rick Husband Amarillo International Airport, TX, Offutt AFB,
NE a Campbell AAF, KY.
36 Úplně poslední expedici raketoplánu Atlantis by měl být let STS-125/HST-SM4
k Hubbleovu vesmírnému dalekohledu v srpnu 2008.
Vyšlo v L+K 8-9/2007
Aktualizováno : 01.08.2011
[ Obsah | Pilotované lety | STS
| STS-117 ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-117/lk.htm)