Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Pilotované lety > STS > STS-125 > Experimenty, práce a náklad při letu STS-125
tisk 

Hlavním cílem letu STS-125 byla závěrečná (pátá) údržba Hubble Space Telescopu (HST). Bylo uskutečněno celkem 5 výstupů do kosmu (EVA). Při nich byla provedena výměna porouchané jednotky SI C&DH (Science Instrument Command and Data Handling), výměna obou bloků baterií BMU (Battery Module Unit), výměna tří gyroskopů RSU (Rate Sensor Unit), instalace úchopového zařízení SCM (Soft Capture Mechanism), instalace nové kamery WFC-3 (Wide Field Camera 3) [místo starého přístroje Wide-Field Planetary Camera 2], instalace nového spektrografu COS (Cosmic Origins Spectrograph) [místo už nepotřebné korektivní optiky COSTAR], oprava kamery ACS (Advanced Camera for Surveys), oprava spektrografu STIS (Space Telescope Imaging Spectrograph), výměna navigačního senzoru FGS-2 (Fine Guidance Sensor 2) a instalace tří panelů tepelné izolace NOBL (New Outer Blanket Layers). Životnost HST tak měla být prodloužena nejméně do roku 2014.

V nákladovém prostoru byly uloženy následující objekty o celkové hmotnosti přibližně 13 104 kg:

  • vnější přechodová komora pro výstupy do volného prostoru (sekce 1-2, 1800 kg), v níž jsou umístěny:
    • skafandry EMU [=Extravehicular Mobility Unit] (výr č. 3004, 3006, 3015 a 3011; přibližně 480 kg);
  • rozvodný systém SPDU [=Station Power Distributon Unit] na nosiči APC [=Auxilliary Payload Carrier] (sekce 3, stěna levobok, přibližně 100 kg);
  • nosič nákladu SLIC [=Super Lightweight Interchangeable Carrier] (sekce 4-5, 2990 kg) s přístroji pro HST:
    • širokoúhlá kamera WFC-3 [=Wide Field Camera 3];
    • schránka s náhradními díly a nářadím COPE [=Contingency ORU Protective Enclosure];
  • nosič nákladu ORUC [=Orbital Replacement Unit Carrier] s přístroji pro HST (sekce 7-8, 3339 kg):
    • spektrograf COS [=Cosmic Origins Spectrograph];
    • 3 úhloměrné gyroskopy RSU [=Rate Sensor Unit];
    • pointační čidlo FGC [=Fine Guidance Sensor];
  • GABA/MFR (sekce 10, levobok, přibližně 50 kg);
  • GABA/PFR (sekce 10, pravobok, přibližně 50 kg);
  • montážní plošina FSS [=Flight Support System] pro umístění dalekohledu během oprav (sekce 11, 2177 kg), nesoucí mj.:
    • systém pro ukotvení HST a jeho natáčení během montáže BAPS [=Berthing and Positioning System];
    • automatické spřáhlo SCM [=Soft Capture Mechanism] pro budoucí připojení robotického tahače, včetně:
      • stykovacího uzlu LIDS [=Low Impact Docking System];
  • nosič nákladu MULE [=Multi-use Lightweight Equipment Carrier] (sekce 12, 1409), na němž jsou umístěny:
    • navigační systém RNS [=Relative Navigation System] pro zjišťování vzájemné vzdálenosti raketoplánu a dalekohledu HST;
  • kamera IMAX 3D.
Podél závěsu dveří nákladového prostoru byly umístěny:
  • dálkový manipulátor SRMS [=Shuttle Remote Manipulator System] (levobok, 410 kg);
  • prodlužovací tyč IBA [=Inspection Boom Assembly] se sensory pro kontrolu tepelné ochrany raketoplánu OBSS [=Orbiter Boom Sensor System] (pravobok, přibližně 382 kg).

Aktualizováno : 19.05.2009

[ Obsah | Pilotované lety | STS | STS-125 ]


Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.


(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-125/exp.htm)

Stránka byla vygenerována za 0.149253 vteřiny.