Kosmonautika@kosmo.cz |
Hobaugh,Ch.O.[VE] | Wilmore,B.E.[PL] | Melvin,L.D.[MS] | Bresnik,R.J.[MS] | Foreman,M.J.[MS] | Satcher,R.L.[MS] Stott[ová],N.M.[MS] (z ISS) ![]() Cílem tohoto letu k ISS byla především doprava zásob a vybavení pro dlouhodobý provoz stanice. Hlavním nákladem byly dvě externí nosné konstrukce ELC-1 a ELC-2 (ExPRESS Logistics Carrier) pro uchycení náhradních dílů. Na plošinách ELC byly umístěny dva náhradní silové gyroskopy CMG (Control Moment Gyroscope) stabilizačního systému, dvě nádrže NTA (Nitrogen Tank Assembly) na dusík pro tlakování termoregulačního systému, nádrž s amoniakem ATA (Ammonia Tank Assembly), náhradní koncový úchopový modul LEE staničního manipulátoru SSRMS, dva moduly čerpadel pro termoregulační systém, buben s kabelem pro mobilní základnu (pojízdná plošina pro manipulátor SSRMS) a vysokotlaká nádrž s kyslíkem pro zásobování přechodové komory při výstupech do kosmu. Během mise se uskutečnily 3 výstupy do kosmu. Dalším úkolem mise byl odvoz Nicole Stottové, členky dlouhodobé posádky stanice, z ISS zpět na Zemi. Pracovní dráha raketoplánu měla sklon 51,6° (jako dráha stanice ISS). Plán akcí na jednotlivé dny letu
Skutečný průběh letu Předstartovní operace Průběh letu V úterý 17.11.2009 proběhla standardní kontrola tepelné ochrany raketoplánu pomocí OBSS a kosmonauti se také věnovali přípravám na připojení k ISS (instalace kamery a vysunutí spojovacího mechanizmu) i přípravám na výstupy do kosmu (kontrola skafandrů). Připojení k Mezinárodní kosmické stanici ISS proběhlo s mírným předstihem proti plánu ve středu 18.11.2009 v 17:51 SEČ. O dvě hodiny později byly otevřeny poslední průlezy a obě posádky se setkaly na palubě stanice. Ještě před koncem třetího letového dne (18.11.2009) byla první plošina ELC1 pomocí manipulátorů SRMS a SSRMS vyzdvižena z nákladového prostoru raketoplánu a připojena ke spodní části nosníku ITS-P3 na povrchu stanice ISS. Na plošině ELC1 byly umístěny tyto náhradní díly: nádrž s amoniakem ATA (Ammonia Tank Assembly), nabíjecí elektronika BCDU (Battery Charger Discharge Unit), silový gyroskop CMG (Control Moment Gyroscope), úchopové zařízení LEE (Latching End Effector) pro manipulátor SSRMS, nádrž s dusíkem NTA (Nitrogen Tank Assembly), plazmový kontaktor PCU (Plasma Contactor Unit) a čerpadlo amoniaku PMA (Pump Module Assembly). Na ELC1 byly ještě dvě volné pozice na pozdější umístění dalších dílů.
V noci na 20.11.2009 se na stanici ISS automaticky spustil poplach, upozorňující na snižování tlaku v interiéru, a následně se pak spustil i požární poplach. Naštěstí se brzy ukázalo, že prvotní tlakový poplach byl falešný a jeho následkem bylo zastavení ventilátorů ve stanici, na což po chvíli zareagoval bezpečnostní systém v modulu Columbus požárním poplachem. Ve skutečnosti se tedy nic nebezpečného nestalo a posádka nebyla v ohrožení. V pátek 20.11.2009 řídicí středisko oznámilo, že tepelná ochrana raketoplánu byla vyhodnocena jako nepoškozená a schopná zajistit bezpečný návrat na Zemi. Žádná cílená kontrola už tedy nebyla potřeba a kosmonautům tak odpadl jeden z původně plánovaných úkolů. Na programu dne tak zůstaly tiskové konference, přenášení nákladu a přípravy na zítřejší výstup EVA-2 a instalaci plošiny ELC2 na staniční nosník S3. Podtlakový poplach zazlobil na ISS i v noci na 21.11.2009. Opět se samovolně spustil a následně zase i požární poplach. Bylo podezření, že problém způsobuje nový ruský modul Poisk, který se k ISS připojil minulý týden, ale přesná příčina pořád nebyla jasná. Tlak v interiáru stanice sice zůstal normální, ale poplach přerušil standardní proceduru kosmonautů před výstupem do kosmu, kdy spí v modulu Quest ve sníženém tlaku atmosféry. Tentokrát museli spánek dokončit v normálním tlaku, takže před výstupem museli déle dýchat čistý kyslík z masek. To způsobilo odklad zahájení výstupu EVA-2.
Foreman a Bresnik zahájili výstup EVA-2 dne 21.11.2009 v 15:31 SEČ (cca o hodinu později proti původnímu plánu). Mezi úkoly EVA-2 patřila instalace adaptéru GATOR (Grappling Adaptor To On-Orbit Railing) na modul Columbus (sestava GATOR se skládala ze dvou antén a příslušné kabeláže), přemístění měřicí jednotky FPMU (Floating Potential Measurement Unit) z S1 na P1, vyklopení další konstrukce PAS (Payload Attachment System) na S3 a instalace jednotky WETA (Wireless video system External Transceiver Assembly) pro bezdrátový přenos videosignálu z kamer na helmách skafandrů. Všechny plánované úkoly výstupu byly splněny a v nadplánu byl vyklopen ještě další PAS na S3 (už poslední ze všech [čtvrtý]) a provedeno pár drobnějších prací na povrchu stanice (kontrola kabeláže, úpravy držáků EVA vybavení). Výstup EVA-2 skončil ve 21:39 SEČ (trval 6 hodin a 8 minut). Na programu neděle 22.11.2009 bylo pro kosmonauty na ISS trochu osobního volna, dvě tiskové konference a přípravy na pondělní závěrečný výstup do kosmu (EVA-3). Během dne také dostal Randy Bresnik ze Země radostnou zprávu, že jeho žena jim porodila zdravou dcerku. Výstup EVA-3 proběhl 23.11.2009 od 14:24 SEČ (cca hodinové zpoždění proti plánu zavinil problém s ventilem u nádoby na pití v Satcherově skafandru). Satcher a Bresnik během výstupu především nainstalovali novou kyslíkovou nádrž HPGT (High-Pressure Gas Tank) na povrch modulu Quest a namontovali dvě desky s experimenty MISSE-7A a 7B na plošinu ELC-2. Kromě toho ještě přenesli dva panely proti mikrometeoritům z modulu Quest na ESP-2 a udělali pár drobnějších prací v nadplánu (povolení šroubu u jedné nádrže amoniaku, která bude příští rok vyměněna, instalace izolačních pokrývek na mobilní servisní systém MSS a instalace hadicových spojek mezi nosníky P1/P3 a S1/S3). Výstup EVA-3 byl zakončen ve 20:06 SEČ (trval 5 hodin a 42 minut).
K vlastnímu odpojení raketoplánu Atlantis STS-129 od ISS došlo ve středu 25.11.2009 v 10:53 SEČ. Po standardním inspekčním obletu stanice se raketoplán motorickým separačním manévrem vzdálil a odpoledne provedla jeho posádka závěrečnou kontrolu povrchu raketoplánu pomocí OBSS. Ve čtvrtek 26.11.2009 kosmonauti otestovali systémy raketoplánu, potřebné pro návrat na Zemi a provedli i další nezbytné činnosti před přistáním (úklid kabiny, zaklopení parabolické antény pro pásmo Ku). Ze Země bylo také potvrzeno, že povrch raketoplánu je podle dat z OBSS v pořádku. Počasí na Floridě bylo dobré, takže raketoplán Atlantis STS-129 přistál při
první příležitosti na KSC v pátek 27.11.2009 v 15:44 SEČ (na dráze č. 33 letiště
SLF [Shuttle Landing Facility]). Aktualizováno : 26.12.2011 [ Obsah | Pilotované lety | STS | STS-128 | STS-130 ] |