STS-89/Shuttle-Mir
Mision 8
POSLEDNÍ AMERIČAN K MIRU
Ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc., Mgr. ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Po ukončení střední opravy OMDP (Orbiter Maintenance Down Period) byl
nejnovější družicový stupeň OV-105 Endeavour odeslán ze závodů firmy Boeing
North American (dříve Rockwell International) v Downey v Kalifornii zpět
na floridský kosmodrom 26. března 1997. O den později, po zastávce na Fort
Worth Naval Air Station (Texas) kvůli doplnění pohonných látek a po přenocování
na Warner Robbins AFB (Georgia) dorazilo transportní letadlo Boeing 747-SCA
se svým nákladem na letiště SLF Kennedy Space Center. Ještě téhož dne byl
družicový stupeň snesen ze hřbetu nosiče a krátce po půlnoci také usazen
v montážní hale č. 1 budovy OPF. Počítalo se s tím, že Endeavour bude mít
tu čest, uskutečnit misi STS-88, tedy
první americký montážní let ISS-01-2A v rámci výstavby mezinárodní
družicové stanice, původně plánovaný na 4. prosince 1997. Výroba sovětského
modulu SM se však dostala do skluzu o téměř tři čtvrti roku, takže jednání
s Ruskou kosmickou agenturou vedlo nakonec k zásadní změně harmonogramu
výstavby ISS. Následkem toho
byl let STS-88 byl odsunut až na červenec
1998. Vedení programu letů STS pak operativně přeřadilo Endeavour na let
STS-86, tedy na sedmou návštěvu družicové
stanice Mir. Mezitím ovšem ve vesmíru došlo k dalším potížím. Závada na
palivových bateriích raketoplánu Columbia zavinila, že let STS-83
byl podstatně zkrácen (viz L+K 73, 1997, č. 10, s. 648). Protože bylo okamžitě
rozhodnuto, že tato mise bude opakována co nejdříve, musel Endeavour uvolnit
halu č. 1 v OPF pro Columbii, takže byl 8. dubna po demontáži pomocného
aerodynamického krytu motorového prostoru (tím jsou raketoplány vyzbrojovány
pro přelety na hřbetě 747-SCA) a po odnětí maket modulů OMS přesunut asi
na dva týdny do úschovy v nepoužívané hale č. 2 budovy VAB. Pracovníci
se k němu vrátili teprve 23. dubna, tentokráte v hale OPF č. 3, kterou
mezitím uvolnil Atlantis, připravený k letu STS-84.
Bylo však zřejmé, že v důsledku neustálých změn plánu letů nezůstane dost
času k přípravě Endeavour na předpokládaný zářijový termín letu STS-86;
tuto misi převzal bezmála jako štafetový kolík raketoplán Atlantis a Endeavour
byl nasazen nazpět na misi STS-88. Tím
však přesuny zdaleka neskončily.
Práce na družicovém stupni Endeavour bylo více než dost, protože z Downey
byl jako obvykle odeslán téměř odstrojený. Přesto se 22. května sešli vedoucí
činitelé, aby uvážili, zda by bylo možno poslat tento raketoplán přece
jen do vesmíru dříve, než až v červenci 1998. Rada moudrých se rozhodla,
že jeho příležitostí bude předposlední let k Miru, STS-89, s nímž se počítalo
na 15. ledna 1998.
Protože
však přípravy Atlantis, (jenž byl ovšem v okamžiku rozhodnutí ve vesmíru
v rámci mise STS-84, viz L-K
73, 1997, č. 12, s. 791), na jeho další expedici STS-86
měly vyšší prioritu, musel Endeavour podruhé vyklidit OPF a 23. května
putoval zase do dočasného exilu ve VAB č. 2. Odsud se vrátil 4. června
do haly OPF č. 1, odkud se mezitím odstěhoval družicový stupeň Columbia,
přichystaný na let STS-94 (viz L+K
73, 1997, č. 16, s. 1065). Tím dětská hra na "škatule, škatule,
hejbejte se" pro OV-105 skončila. Dne 14. července byla zahájena montáž
stykovacího zařízení ODS a krátce nato, na přelomu července a srpna, zabudovali
technici do trupu i palivové baterie č. 1 a 3. Baterie č. 2 se ocitla na
svém místě se zpožděním až v druhé polovině srpna. V té době již byla patřičně
usazena i čerpadla hydraulického systému APU č. 2 a 3, i když třetí, poslední
čerpadlo zabudovali technici až počátkem září.
Pak se však celá situace zkomplikovala. Při testování předního modulu
manévrovacích trysek RCS v budově HMF (Hypergol Maintenance Facility) došlo
vinou vadného pozemního zdroje elektřiny ke zničení snímačů tlaku a jejich
výměna si vyžádala více než měsíc času, takže tento modul byl do přídi
Endeavour namontován teprve 3. října. V polovině září situovali technici
na trup levý modul motorů OMS, jenž předtím prošel důkladnými prověrkami
v HMF; na pravý modul došlo až 8. října.
Skoro o necelé dva týdny později - 14. října - byla v OPF zahájena montáž
hlavních motorů SSME. Šlo vesměs o motory nového typu, označované Block
2A. Tyto SSME jsou opatřeny širším hrdlem trysky, což umožňuje činnost
při poněkud nižším tlaku i teplotě. Motory s výrobními čísly 2043 a 2044,
umístěné v pozicích 1 a 2, byly zbrusu nové, takže se tedy chystaly na
svoji první pouť do vesmíru; poslední z trojice, motor s výr. č. 2045 byl
rekonstruován ze staršího typu Block 1 (původní výr. č. 2036) a s raketoplánem
měl cestovat již počtvrté.
Montáž a prověrky motorů byly sice ukončeny již 28. října, ale technikům
se zdálo, že ložiska v nízkotlakém turbočerpadle kapalného vodíku LPFTP
u motoru 2044 nejsou v pořádku. Proto byl v druhém listopadovém týdnu celý
motor vymontován, čerpadlo vyměněno a SSME se vrátil zpět na své místo
definitivně až 20. listopadu.
O víkendu po tomto datu proběhla prověrka systémů v pilotní kabině (CEIT)
za účasti osádky a 26. listopadu byl do trupu raketoplánu za přechodovou
komoru a dříve instalovaný adaptér připojen i přechodový tunel pro přestup
osádky do prostorů laboratoře Spacehab.
Počátkem prosince se mohl družicový stupeň přesunout do budovy VAB,
kde již na něj čekaly startovací motory SRB (výr. č. BI-093) a odhazovací
nádrž ET (výr. č. ET-90). V té době se však ozvala ruská strana s žádostí
o změnu termínu startu. Vzhledem k nabitému programu kosmonautů na Miru
- zejména vzhledem k plánovaným výstupům do volného prostoru - požádalo
vedení RKA o odsun startu nejméně na 20. ledna a Američané této žádosti
vyhověli.
Aniž to předem tušili, přišel jim tento odklad později tůze vhod. Při
odstraňování pomocných dveřních podpěr u nákladového prostoru došlo totiž
k promáčknutí levého křídla jeho dveří. Technici museli odstranit část
poškozené tepelné izolace a vzniklou prohlubeň vyplnit epoxidovou pryskyřicí.
Na vnitřní stranu dveří pak pro zesílení přilepili ještě laminátovou záplatu.
Tyto dodatečné práce ovšem způsobily, že přesun družicového stupně do VAB
sklouzl z plánovaného 7. prosince o několik dní. Teprve v noci z 11. na
12. prosinec byl družicový stupeň převezen do budovy VAB a v hale č. 1,
kde byl o den později připojen k přichystaným startovacím motorům SRB a
odhazovací nádrži ET. Ale i zde došlo ke zdržení. V průběhu letu STS-87
(viz L+K, 1998, č. 1) totiž došlo k výraznému
poškození dlaždic tepelné ochrany na spodku raketoplánu Columbia, přičemž
poškození nejspíše způsobily kusy tepelné izolace uvolněné vibracemi v
průběhu startu z nádrže ET. Proto bylo rozhodnuto odstranit pískováním
část této izolace ET v blízkosti odhazovacích raketových motorků, umístěných
na prstencové konstrukci, spojující kyslíkovou a vodíkovou nádrž. Tato
nepředvídaná práce si vyžádala dva dny navíc, takže teď naopak Američané
v časové tísni požádali Rusy o odklad startu až na 22. leden. Tomuto přání
bylo vyhověno, ovšem s tím, že další odklad by mohl být problematický,
vzhledem k plánovanému termínu startu Sojuzu-TM
27.
Po
dokončení úprav ET a nezbytných prověrkách převezl tahač během pátečního
dopoledne 19. prosince mobilní vypouštěcí zařízení MLP-3 s kompletní sestavou
raketoplánu z budovy VAB na rampu 39A. Zde již od 15. prosince čekala v
"bílém pokoji" PCR obslužné věže laboratoř Spacehab. Tu pak 20.
prosince technici uložili do trupu Endeavour a o den později za ní zavřeli
dveře nákladového prostoru.
V novém roce - po vánoční přestávce (24. prosince až 1. ledna) - pokračovaly
přípravy na let zvýšeným tempem. Hned 2. ledna zahájili technici dvoudenní
zkoušky propojení Spacehabu se systémy raketoplánu a ve dnech 9. a 10.
ledna 1998 proběhlo zkušební odpočítávání TCDT. Jako obvykle byla přítomna
osádka, kterou tvořili velitel pplk. USMC Terrence W. Wilcutt (STS-68 v
září 1994 a STS-79 v září 1996), pilot freg. kpt. Joe F. Edwards, Jr.,
letový specialista č. 1 (MS-1) dr. James F. Reilly II, MS-2 mjr. USAF Michael
P. Anderson (všichni tři nováčkové), MS-3 dr. Bonnie J. Dunbarová (STS
61A v říjnu 1985, STS-32 v lednu 1990, STS-50 v červnu 1992 a STS-71 v
červnu 1995), MS-4 Saližan Šakirovič Šaripov z Ruské kosmické agentury
(nováček) a MS-5 dr. Andrew S. W. Thomas (STS-77 v květnu 1996). Ještě
předtím - 7. ledna - potvrdila komise FRR datum startu na 22. ledna místního
času.
V pondělí 19. ledna bylo vše přichystáno k zahájení ostrého odpočítávání.
Kolem půl třetí odpoledne dosedly na přistávací dráhu SLF čtyři cvičné
letouny T-38, na nichž přiletěli z Houstonu na Cape Canaveral všichni členové
osádky. Večer v 19:00 místního času (EST, tj. ve 24:00 UT) se countdown
rozeběhl od obvyklých T -43 hodin.
Meteorologové USAF však nad tím kroutili hlavou. Podle jejich názoru
měl Endeavour jen čtyřicetiprocentní šancí, že ve čtvrtek večer opravdu
vyrazí za ruskou stanicí. Předpovídali, že v té době bude nad kosmodromem
příliš silná vrstva mračen a nevylučovali ani možnost bouřek, které se
přesouvaly z Mexického zálivu nad Floridu. Připravené palivové články sice
umožňovaly postupně odkládat start až o týden, ve skutečnosti však bylo
možno uskutečnit jen tři pokusy, protože vojenské letectvo si zamluvilo
zařízení kosmodromu na budoucí pondělí, kdy hodlalo vypustit nosnou raketu
Atlas 2A s tajnou, pravděpodobně telekomunikační vojenskou družicí. Protože
k rekonfiguraci kosmodromu je zapotřebí 48 hodin, měl tedy NASA k dispozici
pouze čtvrtek, pátek a sobotu. I kdyby Atlas odstartoval podle plánu, musel
by Endeavour čekat na další termín startu až do středy. To by ovšem způsobilo
komplikace jiného rázu, neboť takové zpoždění by ovlivnilo i chystaný start
ruského Sojuzu s rusko-francouzskou osádkou, který nebylo možno příliš
odkládat, protože Sojuz-TM
26, připojený k Miru, se rychle blížil ke konci záruční doby. Za této
napjaté situace drželi všichni v sále č. 1 ve středisku řízení startu oba
palce, aby to raději vyšlo na první pokus, tedy podle plánu. Odpočítávání
zatím probíhalo hladce, nepočítáme-li drobná úskalí, se nimiž se, jako
vždy, museli technici vyrovnávat: v pilotní kabině vyměnili vadný zdroj
u displeje na palubní desce, pak objevili špatný snímač tlaku u nádrže
pohonných látek v levém modulu OMS (tohle vyřešila úprava programu v palubním
počítači), nebo zase zlobil ventil v přívodu kyslíku na startovní rampě,
ale něco takového se dalo při s časových rezervách, zabudovaných do odpočítávání
v pohodě zvládnout.
Mezitím odborníci ve skupině nebeské mechaniky zpřesnili okamžik startu:
podle posledních měření dráhy Miru byl nejvhodnějším okamžikem pátek ráno
v 02:48:16 UT, přesně uprostřed desetiminutového startovního okna.
Ve čtvrtek 22. ledna ráno byla odsunuta pomocná obslužná věž RSS do
startovní polohy. To ještě všichni astronauti spali, aby si řádně odpočali
před pozdním startem. Meteorologické situace stále nebyla růžová, do oblasti
kosmodromu se blížila fronta s bouřkami a ředitel startu Dave King, který
v této funkci vystupoval poprvé, jen s váháním souhlasil s přípravami na
plnění nádrže kapalným kyslíkem a vodíkem. Po poledni se však situace dramaticky
změnila. Meteorologové ohlásili, že fronta nečekaně zpomalila svůj postup,
takže mohli zvýšit odhad příznivého počasí na 70 %. Ve 13:51 EST začaly
proudit do nádrže ET první litry pohonných látek a kolem 17:00 EST technici
oznámili "hotovo".
To
se již astronauti strojili do lehkých oranžových skafandrů a v 18:12 EST
(23:12 UT) v plné parádě dorazili na rampu 39A. Po tradiční obhlídce svého
stroje zvenčí pak vyjeli do výše téměř 60 metrů, aby po můstku přešli k
dosud otevřenému průlezu do kabiny Endeavour. Jako první jím prolezl velitel
Terry Wilcut, následovaný postupně Andy Thomasem, Joe Edwardsem, Jimem
Reillym a Saližanem Šaripovem. Jako poslední zaujal svoje místo na letové
palubě Mike Anderson.
Meteorologové neustávali sledovat vývoj počasí. I když pomaleji, přece
jen se studená fronta od severozápadu přibližovala ke kosmodromu a bezoblačná
oblast nad střední Floridou se neustále zmenšovala. Hrozilo nebezpečí,
že část bouřkových mračen se od fronty odtrhne a předběhne ji. Průlet takovým
oblakem by mohl být značně nebezpečný: výrazně ionizovaný proud žhavých
plynů z trysek by mohl vytvořil hromosvod a vyvolat elektrický výboj, ohrožující
citlivé elektronické systémy raketoplánu.
Během předposledního přerušení odpočítávání (v T -20 min) došlo k nečekanému
překvapení: pozemní počítače odmítly komunikovat se dvěma z pěti palubních
počítačů GPC. Ve vypjaté atmosféře se programátoři pořádně zapotili, než
se jim podařilo odstranit závadu, která naštěstí byla jen v pozemním zařízení.
I tak se však plánované desetiminutové přerušení countdownu protáhlo na
21 minut. Naštěstí při T - 9 minut byla k dispozici další dostatečná rezerva,
která původně počítala se čtyřiceti minutami.
Závěr
coundownu proběhl hladce, takže v pátek 23. ledna 1998 v 02:48:15,017 UT
(22. 1. ve 21:48:15 EST) se rozeběhly motory SRB. O 77 milisekund později
se Endeavour odpoutal od rampy a zahájil svůj dvanáctý let do vesmíru.
Také průběh vzletu byl normální. Dvě minuty po startu - přesněji v T +123,324
s - odpadly motory SRB a raketoplán, hnán motory SSME nového zdokonaleného
typu, dosáhl v T +509,04 své suborbitální dráhy. Jedinou závadu zavinil
výpadek jednoho palubního počítače GPC, což však průběh startu nemohlo
neovlivnit.
K navedení na výchozí dráhu ve výši 296-306 km, se sklonem 51,67° a
periodou 90,54 min došlo v T +43 min zážehem obou motorů OMS. Kolem 04:15
UT, samozřejmě po nezbytných prověrkách a po souhlasu řídicího střediska,
otevřela osádka dveře nákladového prostoru Endeavour. To byla chvíle pro
Andersona, aby se ujal parabolické antény pro pásmu Ku, dosud uvězněné
v nákladovém prostoru. Anténa měla tentokrát posloužit dvěma účelům: v
prvé řadě jako obvykle ke spojení se Zemí prostřednictvím sledovacích družic
systému TDRS, ale navíc, v průběhu setkání s družicovou stanicí Mir, také
jako anténa radiolokátoru.
Piloti Wilcutt a Edwards mezitím připravovali první korekční manévr
NC-1, k němuž pak došlo kolem 06:30 UT. Po NC-1 se raketoplán pohyboval
ve výši 299-364 km s periodou 91,16 min. Krátce nato Anderson uvedl do
chodu přijímač systému navigačních družic GPS, aby mu pomohl se složitým
manévrování při stíhání ruské stanice. Úvodní den letu skončil kolem 07:45
UT, kdy se osádka Endeavour odebrala k zaslouženému odpočinku.
Jeho druhý den (23.-24. ledna) začal budíčkem v 15:48 UT. Dopoledne
instalovali Šaripov a Thomas na obytné palubě veloergometr, jenž měl před
návratem na Zemi posloužit zejména Wolfovi při podpůrném cvičení po čtyřměsíčním
pobytu ve vesmíru. Pilot Wilcutt aktivoval studentskou kameru EarthKAM
pro snímkování Země a krátce poté, kolem 18:30 UT, uskutečnil spolu s velitelem
NC-2, druhou korekci oběžné dráhy, která zvýšila dráhu raketoplánu na 363-378
km. Mezitím Reilly a Dunbarová společně dokončili aktivaci experimentů
umístěných v laboratoři Spacehab a před obědem si ještě většina členů osádky
stačila krátce zacvičit na veloergometru. Kolem 23:15 UT Endeavour uskutečnil
další korekční manévr, totiž NPC.
V druhé polovině pracovního dne Reilly vyzkoušel ruční laserový lokátor
a Wilcutt a Anderson v rámci příprav na spojení s Mirem namontovali do
průlezu ve stykovacím modulu televizní kameru pro sledování spojovacího
manévru. Pak ještě Wilcutt a Dunbarová připravili vysílačku pracující v
pásmu VHF pro spojení s osádkou Miru a kolem 03:00 UT Anderson vysunul
do pohotovostní polohy vnější prstenec stykovacího mechanismu ODS (Orbiter
Docking System), aby se přesvědčil, zda je toto zařízení dokonale připraveno
na stykovací manévr. Piloti manévrem NC-3 (kolem 04:00 UT) znovu upravili
dráhu družicového stupně. Raketoplán se nyní pohyboval ve výši 366-378
km nad Zemí, s dobou oběhu 91,99 min a na jeho osádku čekal toho dne už
jen osmihodinový odpočinek.
Budíček pro třetí den letu (24.-25. ledna) vyhlásilo středisko MCC již
v 07:48 houstonského času CDT, (tj. ve 13:48 UT). Na astronauty čekal náročný
den závěrečného stíhání ruského družicového komplexu, zatímco kosmonauti
na Miru byli probuzeni o půldruhé hodiny později.
Po
snídani provedli piloti ještě drobnou korekci dráhy (MC-4), aby se Endeavour
dostal včas do správného bodu, odkud by mohl zahájit manévrem TPI (Terminal
Phase Initiate) závěrečné přibližování ke stanici, letící po dráze 378-387
km s periodou 92,20 min. K MC-4 došlo kolem 17:50 UT. Po závěrečné půlelipse
se raketoplán dostal asi 200 metrů pod stanicí Mir a zde Wilcutt v 19:14
UT převzal ruční řízení. Přibližování přerušil kolem 20:00 UT ve vzdálenosti
15 m, aby vyčkal souhlasu obou pozemních středisek, v Houstonu a v Koroljovu.
Jakmile je obdržel, zvládl velitel raketoplánu bravurně poslední metry
cesty. Zámky stykovacích uzlů se vzájemně zachytily ve 20:14:15 UT. Osmé
spojení raketoplánů s Mirem, první pro Endeavour, se stalo skutečností.
Trvalo však ještě více než dvě hodiny prověrek hermetičnosti spojení
a tlakování přestupového tunelu, než se ve 22:24 UT otevřely průlezy a
než se velitel družicového stupně Terry Wilcutt ocitl v medvědím objetí
velitele ruské stanice Anatolije Solovjova.
Nejšťastnější byl nejspíš Andy Wolf, který na Miru čekal na vystřídání.
"Kamarádi, vypadáte báječně," smál se, když se zdravil s Dunbarovou
a se svým nástupcem Thomasem. "Mám obrovskou radost z toho, že vás
vidím."
Po prvních pozdravech se všichni přesunuli do hlavního bloku stanice
k oficiálnímu uvítání, ale jakmile ceremoniel skončil, pustili se do prvního
bodu plánovaného programu, do bezpečnostní instruktáže o systémech stanice
Mir.
Pak začalo přenášení nákladu z Endeavour na palubu Miru. Šaripov a Reilly
je zahájili přepravou Thomasova tvarovaného křesla z modulu Spacehab na
Mir, zatímco Thomas tam stěhoval svoji osobní lékárničku a další výbavu.
Mezitím Edwards přepravil na stanici první čtyři vaky s pitnou vodou, vyrobenou
palivovými články raketoplánu. Asi po třech a půl hodinách, krátce před
02:00 UT, se odebrala na kutě osádka Miru a Američané ji následovali o
dvě hodiny později.
Po
devítihodinovém odpočinku začal pro osádku Endeavour čtvrtý pracovní den
(25.-26. ledna), naplněný usilovnou prací bez ohledu na to, že byla neděle.
Astronauti demontovali Wolfovo křeslo z transportního Sojuzu-TM
26 a nahradili ho čerstvě přivezeným, tvarovaným podle Thomasových
zadních partií. To bylo jednou z nezbytných podmínek začlenění nového Američana
o osádky Miru. Tu druhou představovalo prověření skafandru Sokol - jenže
právě tady nastaly potíže. Thomas ruský skafandr dole na Zemi několikrát
vyzkoušel, ale na oběžné dráze měl najednou potíže s jeho oblečením a hermeticky
ho uzavřít už vůbec nedokázal, protože mu oblek byl malý. Wolfův skafandr
sice oblékl bez problémů, ale u toho mu zase vadily příliš dlouhé rukávy.
Po dlouhých diskusích mezi odborníky v obou pozemních střediscích bylo
předběžně rozhodnuto, že Wolfův skafandr zůstane na Miru, protože v případě
nouzového návratu Thomase ruskou transportní lodí na Zemi svému účelu vyhoví.
To zároveň znamenalo, že se Thomas může stát členem základní osádky Miru.
Přímo nezúčastnění astronauti mezitím přenášeli zásoby z Endeavour na
Mir; celkem bylo již přeneseno 47 % nákladu, což představovalo 1863 kg.
Opačným směrem putovaly jako vždy výsledky výzkumů.
Po odchodu na lože vyrušil osádku Endeavour poplašný signál. Přístroje
zjistily, že unikají pohonné látky z trysky L5D systému RCS. Velice brzy
se však ukázalo, že jde o falešný poplach, způsobený - po kolikáté už -
vadným čidlem. Pozemní středisko proto rozhodlo, že zbytečně opakované
varování bude potlačeno změnou programu v řídicích počítačích družicového
stupně. Příslušnou úpravu však bylo nutno otestovat na Zemi, a proto se
pozemní řídicí střediska dohodla, že na nezbytnou dobu bude vypojen stabilizační
systém raketoplánu a řízení polohy více než dvousettunového kolosu převezme
ruský Mir.
Protože se v důsledku problémů se stabilizačním systémem poněkud zkrátil
odpočinek americké části osádky komplexu, byly z programu následujícího,
pátého dne letu (26.-27. ledna) škrtnuty některé méně důležité činnosti.
Mezi ty však rozhodně nepatřilo stěhování, takže koncem dne už byly přemístěny
téměř dvě třetiny nákladu.
Thomas za asistence Solvojova stále ještě zápasil s nepadnoucím skafandrem
a nakonec uspěl. Stačilo uvolnit příliš stažené dimensní poutací pásky
na zádech a ve slabinách, aby mohl skafandr nejen navléci, ale i hermeticky
uzavřít, takže si nakonec na Miru ponechal přece jen vlastní kosmickou
garderobu. Wolf také během dne zasvětil svého nástupce do jednotlivých
podrobností života na stanici Mir, na níž měl Thomas, jako poslední Američan
strávit nejbližší čtyři měsíce.
Technici z MCC v Houstonu mezitím odeslali na oběžnou dráhu upravené
programové vybavení, takže vládu nad komplexem k ulehčení ruského střediska
mohl opět převzít Endeavour. Ruské techniky totiž poněkud zneklidňovaly
tenčící se zásoby pohonných látek ve stabilizačním systému VDU.
Šestý pracovní den (27.-28. ledna) byl věnován především dokončování
překládky nákladu. Večer už zbývalo přenést jen jeho necelou pětinu.
Poslední
den společného letu (28.-29. ledna) se uskutečnila společná tisková konference.
Během ní se objevila jedna nečekaná potíž: Ukázalo se, že nový člen 24.
základní osádky, Thomas, ruštinu tak říkajíc láme a to ještě s obtížemi,
což velitele Miru naplnilo oprávněnými obavami z budoucí situace na stanici.
Po vystoupení pro novináře se ještě přesunuly do Miru poslední vaky
s vodou (celkem jí putovalo na stanici přes 700 litrů). Pak následovalo
rozloučení a ve 22:34 UT se uzavřely dveře obou průlezů. Endeavour však
zůstal spojen s Mirem ještě po dobu odpočinku obou osádek.
K oddělení obou těles došlo až osmý den letu, 29. ledna v 16:57 UT.
Krátce předtím, v 16:33:52 UT vzlétla z Bajkonuru transportní loď Sojuz-TM
27 s 25. základní osádkou Miru, kterou tvořili kosmonauti Talgat A.
Musabajev a Nikolaj M. Budarin. Doprovázel je francouzský kosmonaut-výzkumník
Léopold Eyharts. Na nějakou dobu se tedy ve vesmíru ocitlo současně třináct
pozemšťanů.
Po
odpojení odmanévroval pilot Edwards družicový stupeň do vzdálenosti 70
metrů od Miru a tradičně zahájil oblet stanice. Po přibližně 90 minutách
pak Endeavour zapálením motorů RCS přešel na samostatnou dráhu ve výši
378-384 km a začal se definitivně vzdalovat od družicového komplexu. V
raketoplánu nastal všeobecný úklid převzatého materiálu, který se dosud
povaloval porůznu v modulu Spacehab i v obytných prostorech družicového
stupně. Astronauti také pomalu končili s některými experimenty.
V druhé polovině pracovního dne kolem 23:30 UT uskutečnili piloti v
rámci příprav k návratu další drobnou korekci. Po ní se Endeavour ocitl
na dráze s periodou 91,96 min, ve výši 359-382 km nad Zemí.
Devátý den letu (30.-31. ledna) byl již jako obvykle věnován bezprostředním
přípravám na přistání. Osádka ukončila poslední pokusy, uklidila zbytek
věcí na patřičná místa a piloti prověřili všechny systémy raketoplánu.
Pro
31. ledna vypočítalo pozemní řídící středisko okamžik přistání Floridě
na 17:35:06 EST (22:35:06 UT), a další termín už za tmy v 19:11 EST (1.
února v 00:11 UT). Protože předpověď počasí byla velmi příznivá, nepočítalo
vedení letu vůbec s přistáním na záložním letišti, tj. na Edwards AFB.
Předpověď vyšla. V 18:47 UT osádka Endeavour uzavřela dveře nákladového
prostoru, kolem 20:00 UT si oblékla lehké skafandry a čekala na povolení
k sestupu z oběžné dráhy. To vydal ředitel přistávacího manévru John Shannon
ve 21:04 UT a o půl hodiny později, ve 21:27 UT, počítače zažehly oba motory
OMS na dobu 207 sekund. Rychlost raketoplánu se snížila o 109 m/s a Endeavour
začal sestupovat z oběžné dráhy. Do atmosféry vstoupil ve 22:04 UT a po
standardním průletu ovzduším se blížil k floridskému kosmodromu. Na poslední
chvíli však došlo ke změně: nárazový vítr si vynutil změnu směru přistání.
Místo na dráhu 33 musel družicový stupně zamířit opačným směrem. Kola jeho
hlavního podvozku se dotkla dráhy 15 v sobotu 31. ledna 1998 ve 22:35:09
UT. O 12 sekund později je následovalo příďové kolo a družicový stupeň
se zastavil ve 22:36:19 UT, krátce před západem slunce.
Osádka - s výjimkou Wolfa, kterého se okamžitě ujali lékaři, přestože
se cítil výborně a těšil se na pizzu s houbičkami a feferonkami, kterou
mu chystala jeho přítelkyně - obešla nejprve svůj letoun, jak se již stalo
tradicí, a pak teprve nastoupila do mikrobusu, který je dopravil do OC&B.
Kolem půlnoci místního času došlo i na opuštěný Endeavour, který tahač
dopravil do haly č. 1 budovy OPF k přípravám na letu STS-88
- na první montážní let kosmické
stanice ISS.
Text, určený pro L+K 8/98, poskytl Mgr. A.Vítek.
Aktualizováno : 27.02.1998
[ Obsah | Pilotované
lety | STS | STS-89
]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-89/lk.htm)