Kosmonautika@kosmo.cz |
![]() Posádka : Duffy,B.[VE] | Melroy[ová],P.A.[PI] | Wakata,K.[MS](Japonsko) | Chiao,L.[MS] | Wisoff,P.J.K.[MS] | Lopez-Alegria,M.E.[MS] | McArthur,W.S.[MS] [ Popis letu | Obrázky | Experimenty | STS-92 v L+K | STS-92 v NASA ]
Let STS-92 byl jubilejní 100. let amerického raketoplánu Space Shuttle. Hlavním cílem tohoto letu bylo spojení s Mezinárodní kosmickou stanicí ISS (moduly Zarja, Unity, Zvezda a nákladní loď Progress M1-3). Raketoplán dopravil na stanici nosník Z1, antény pro pásmo Ku/S a adaptér PMA-3. Součástí ITS-Z1 byly i silové gyroskopy CMG (Control Moment Gyroscope) pro orientaci a stabilizaci ISS. Pracovní dráha raketoplánu měla sklon 51,6°. Během letu se uskutečnily 4 výstupy do kosmu (EVA), během nichž dvojice Chiao/McArthur a Wisoff/Lopez-Alegria nainstalovali dovezená zařízení a připravili tak stanici pro další montážní lety. Původní plán akcí na jednotlivé dny letu
Skutečný průběh letu
Průběh letu
Druhý letový den však byla zjištěna závada na parabolické anténě pro pásmo Ku, která znemožňovala přímé TV vysílání přes družice TDRS a také použití setkávacího radaru. I bez funkčního setkávacího radaru proběhlo přiblížení k ISS podle plánu a k úspěšnému připojení raketoplánu k ISS (port +Y, PMA-2) došlo 13.10.2000 v 17:45:15 UT při přeletu nad Ukrajinou. Ještě téhož dne pak kosmonauti přes přechodový tunel PMA-2 vstoupili do modulu Unity. V sobotu 14.10.2000 se posádka Discovery STS-92 začala připravovat na instalaci nosníku Z1 na ISS. Ve 12:57 UT však došlo na palubě raketoplánu ke krátkodobému zkratu, který měl za následek proudovou špičku o velikosti 14 Ampér a výpadek řady elektrických zařízení, včetně vizualizačního systému, nutného pro přesné navádění RMS. Kosmonautům se naštěstí podařilo alespoň část systému přepojit na náhradní zdroj napájení a tak mohla instalace Z1, byť s téměř tříhodinovým zpožděním, přece jen proběhnout. Kolem 15:30 UT Wakata pomocí RMS vyzdvihl Z1 z jeho lůžka v nákladovém prostoru raketoplánu a pomalu ho přemístil do blízkosti modulu Unity. Po závěrečném prověření všech potřebných systémů a po překonání problémů s mechanismem CBM (Common Berthing Mechanism), který se sám na krátkou dobu deaktivoval, byl kolem 18:21 UT nosník Z1 usazen na port -Z (horní) modulu Unity. Mechanismus CBM pak zajistil pevné přitažení a zakotvení. Jeden z hlavních úkolů mise STS-92 tak byl splněn.
Také v pondělí 16.10.2000 se uskutečnil montážní výstup do kosmu. EVA-2 zahájili Wisoff a Lopez-Alegria ve 14:15 UT. Tentokrát byla pozornost soustředěna na nový přechodový tunel PMA-3 (Pressurized Mating Adapter 3), který bude sloužit jako další port pro připojování raketoplánu k ISS. Pomocí kanadského manipulátoru RMS, který obsluhoval opět Wakata, byl PMA-3 zdvižen z nákladového prostoru raketoplánu a připojen k portu +Z (dolní) modulu Unity. Wisoff a Lopez-Alegria přitom pomáhali s přesným navedením PMA-3 na místo. Konečné ukotvení a přitažení PMA-3 k modulu Unity zajistil mechanismus CBM, ovládaný z paluby raketoplánu P.Melroy[ovou]. Kosmonauti v prostoru také na segmentu Z1 uvolnili úchyty pro pozdější připojení modulu slunečních baterií PVM-P6 (během STS-97). Nakonec propojili silové a datové kabely mezi PMA-3 a Unity. Výstup byl ukončen po 7 hodinách a 7 minutách ve 21:22 UT. Po skončení výstupu do kosmu bylo také zahájeno zvyšování dráhy komplexu ISS pomocí RMS motorků raketoplánu. 17.10.2000 se uskutečnila EVA-3. Chiao a McArthur zahájili výstup ve 14:30 UT. Chiao zaujal pozici na RMS (ten ovládal Lopez-Alegria) a McArthur na Z1. Nejprve kosmonauti vyjmuli z nákladového prostoru a nainstalovali na Z1 dvě řídicí jednotky DDCU-HP Z1 [Direct Current-to-Direct Current Converter Unit-High Power, Zenith] pro budoucí připojení panelů slunečních baterií PVM-P6 a konverzi napětí do palubní sítě stanice. Po dokončení tohoto hlavního úkolu výstupu pokračovala práce úpravou propojovacích kabelů a nakonec kosmonauti ještě naplnili nově instalované vaky nářadím. Výstup trval 6 hodin 48 minut a byl ukončen ve 21:18 UT.
19.10.2000 se posádka věnovala práci uvnitř ISS. Především byl otevřen přístup z modulu Unity do Z1 a P.Melroy[ová] propojila systémy obou modulů. Poté byly zahájeny zkoušky silových gyroskopů CMG (Control Moment Gyroscope) na Z1. Nakonec byl přístup do Z1 zase uzavřen.
Následující den byl zahájen úklid vnitřních prostor raketoplánu a byly zahájeny prověrky systémů raketoplánu před přistáním. Kolem 19:00 UT proběhla pravidelná tisková konference. 22.10.2000 měl být už dnem přistání. Všechny přípravné činnosti byly bez problémů a dokonce už byly i uzavřeny dveře nákladového prostoru (v 15:09 UT). Kvůli příliš silnému bočnímu větru na KSC však muselo být v 16:22 UT přistání odvoláno a odloženo o 24 hodin. Protože ani předpověď počasí nebyla příznivá, bylo rozhodnuto aktivovat záložní letiště na Edwards AFB.
Tentokrát to už vyšlo. Protože vítr na KSC
byl stále příliš silný, musel být let ukončen v Kalifornii. Raketoplán
Discovery STS-92 přistál na dráze 22 Edwards
AFB 24.10.2000 ve 20:59:41 UT.
Aktualizováno : 25.10.2000 [ Obsah | Pilotované lety | STS ] |