3. Rakety a kosmodromy (Jak prakticky létat do kosmu a v kosmu?)
Když už teoreticky víme, jak létat do kosmu a v kosmu, musíme se naučit dokázat
to i prakticky.
Je třeba vyřešit několik problémů. Hlavním problémem je udělit družici po
startu ze Země alespoň 1. kosmickou rychlost (tedy přes 7900 m/s). Nesmíme
však zapomenout ani na to, že přitom současně musíme družici vynést do výšky
nejméně 200 km a pohonný systém přitom musí pracovat i mimo atmosféru.
V minulosti se ukázalo, že všechny tyto problémy jsme zatím schopni vyřešit
jen pomocí reaktivního pohonu s chemickými raketovými motory. Reaktivní pohon
umožňuje dosažení potřebné rychlosti a chemické raketové motory mohou
fungovat i mimo atmosféru a mají dostatečný výkon pro start ze Země. Zařízení,
zkonstruovaná na základě těchto principů nazýváme rakety. Rakety si palivo
i okysličovadlo vezou sebou a postupně tyto látky spotřebovávají.
Z fyzikálního hlediska je tedy raketa těleso s proměnnou hmotností, využívající
principu reaktivního pohonu.
Mechanikou těles s proměnnou hmotností se podrobně zabývali vědci koncem 19.
století a v roce 1898 nakonec K.E.Ciolkovskij
odvodil základní rovnici reaktivního raketového pohybu. Tato rovnice vyjadřuje
závislost přírůstku rychlosti rakety na její počáteční hmotnosti ms,
na konečné hmotnosti mk (úbytek hmotnosti vzniká spotřebováváním
pohonných látek) a na rychlosti w spalných plynů, vytékajících
tryskou motoru, nebo přesněji na tzv. specifickém impulsu Isp
motoru, což se dá chápat jako poměr tahu a sekundové spotřeby pohonných ĺátek.
Specifický impuls je jedním z nejdůležitějších údajů o kvalitě raketového pohonu
a u běžných chemických motorů bývá od 1500 do 4500 Ns/kg. Poměr startovní a
konečné hmotnosti se nazývá Ciolkovského číslo C. Startovní
hmotnost rakety se skládá ze suché hmotnosti konstrukce, hmotnosti pohonných
látek a hmotnosti užitečného zatížení. Konečná hmotnost je pak již jen hmotnost
konstrukce a užitečného zatížení. Ciolkovského rovnice má tedy tvar:
vchar=wln(ms/mk)=Ispln(C)
Skutečná konečná rychlost rakety je ale vždy menší než charakteristická
rychlost. Způsobují to gravitační ztráty (překonávání zemské přitažlivosti)
a aerodynamický odpor prostředí. Charakteristická rychlost, potřebná
pro dosažení nízké oběžné dráhy Země (LEO), tak přesahuje hodnotu 9200 m/s (je
tedy cca o 16% větší, než teoretické minimum, tedy 7900 m/s).
Ciolkovského rovnice však také ukazuje, že i jednostupňová raketa
může dosáhnout vyšší rychlosti, než je rychlost spalných plynů z procesu hoření
v raketovém motoru. To nastává při hodnotách poměru C větších
než 2.72. Ověřit si to můžete v následujícím formuláři (měnit můžete Isp,
C i vchar).
Ciolkovského rovnice (charakteristická
rychlost) |
Isp [Ns/kg]: |
C [-]: |
vchar [m/s]: |
|
Zvýšení charakteristické rychlosti je možné pouze dvojím způsobem: buď zvýšením
specifického impulsu Isp, nebo zvětšením Ciolkovského
čísla C. S růstem Isp roste charakteristická
rychlost lineárně, kdežto pouze s přirozeným logaritmem C. Pokud
tedy zvýšíme Isp dvojnásobně, vzroste i charakteristická
rychlost dvojnásobně. Pokud však zvýšíme C dvojnásobně, vzroste
charakteristická rychlost pouze o cca 0,7 své původní hodnoty. Snaha o zvyšování
Isp i C bohužel naráží na řadu technických,
fyzikálních a energetických omezení. Proto se ukázalo výhodné zbavovat se během
startu alespoň části "mrtvé hmotnosti" konstrukce, která už splnila
svůj úkol a dále je jen přítěží (například vypotřebované palivové nádrže). Vznikla
tak konstrukce několikastupňové rakety, kdy se vždy po vyprázdnění nádrží
jednoho stupně, tento stupeň oddělí a pak se zapálí motory dalšího stupně, který
už dále urychluje jen zbytek rakety.
Podobně jako pro jednostupňovou raketu, lze odvodit Ciolkovského rovnici i
pro rakety vícestupňové. Stačí sečíst příspěvky jednotlivých stupňů k charakteristické
rychlosti a přitom si uvědomit, že jak ke startovní, tak ke konečné hmotnosti
určitého stupně, musíme vždy připočítat hmotnost všech vyšších stupňů. Přesto
se lze snadno přesvědčit o tom, že vícestupňová raketa dosahuje (při jinak
stejných konstrukčních parametrech) vyšší konečnou rychlost (nebo vyšší nosnost
při stejné rychlosti), než raketa jednostupňová.
Parametry
vícestupňové rakety (orientační výpočet nosnosti na LEO a GTO) |
|
1. stupeň |
2. stupeň |
3. stupeň |
4. stupeň |
celkem |
|
Raketové motory mohou mít různý základní princip a konstrukci, což se
pak projeví ve výhodnosti jejich použití pro různé úkoly. Přehled motorů je
na samostatné stránce Pohonné systémy.
Z chemických raketových motorů se nejčastěji používají motory na kapalné
pohonné látky (KPL) a na tuhé pohonné látky (TPL). V těchto pohonných
systémech se na kinetickou energii rakety přeměňuje výhradně chemická energie,
uvolňovaná při hoření palivové směsi v tzv. spalovací komoře. Přitom
prudce roste tlak v komoře a spaliny vylétají tryskou motoru vysokou
rychlostí do okolí. Chemické pohony mají specifický impuls o velikosti 1500
až 4500 Ns/kg a jsou schopny krátkodobě (po dobu několika minut) vyvinout mimořádně
velkou tahovou sílu (až 10 MN).
Typická současná nosná raketa se skládá ze dvou až čtyř stupňů. Každý
stupeň obsahuje raketový motor, velké a lehké nádrže na pohonné látky, spojovací
a nosnou konstrukci a elektronický řídicí systém. Konkrétní příklady konstrukce
a parametry nosných raket naleznete ve speciální sekci Nosiče
(kosmické rakety), která je rovněž součástí této encyklopedie.
Kosmické lety začínají vždy startem nosné rakety ze Země. Úspěšné vypouštění
raket si vyžaduje řadu pozemních zařízení, jejichž souhrn se nazývá kosmodrom.
Základním zařízením kosmodromu je startovací rampa, která slouží k závěrečné
přípravě a testování rakety před startem, k plnění nádrží pohonnými látkami
a k přidržování rakety ve startovací poloze.
Důležitou částí kosmodromu jsou montážní budovy, kde se rakety kompletují
z jednotlivých dílů (stupňů) a připravuje se zde i užitečné zatížení pro závěrečnou
instalaci do nosné rakety a dopravu do kosmu.
Nedílnou součástí kosmodromu je i středisko řídící start. Odtud se řídí
veškeré práce na kosmodromu, předstartovní přípravy (včetně závěrečného odpočítávání)
a obvykle i první část letu rakety.
Po startu raketa letí nad tzv. střeleckým sektorem kosmodromu, jak se
nazývá rozlehlé území, nad kterým startující rakety přelétávají a kam dopadají
vyhořelé první stupně. Bývají zde rozmístěny i sledovací radiolokátory a radiotechnická
zařízení pro předávání příkazů řídicímu systému rakety.
Start rakety končí navedením družice (užitečného zatížení) na základní oběžnou
dráhu kolem Země. Družice se pak oddělí od posledního stupně nosné rakety a
začne se pohybovat samostatně (setrvačností, bez netnosti dalšího pohonu). Pokud
je třeba dráhu družice dále upravovat a měnit, používá se k tomu obvykle chemických
pohonných systémů založených na stejných principech jako systémy nosných raket,
ale mohou se zde již uplatnit i fyzikální druhy pohonu.
Z fyzikálních druhů pohonu jsou zatím nejpoužívanější iontové motory.
Podobně jako ostatní fyzikální pohony mají i iontové motory velmi malý tah,
který nestačí ke startu z povrchu Země, ale protože mají značně vysoký specifický
impuls (až 30000 Ns/kg), jsou vhodné k udržování stabilní polohy družic, případně
k pomalým změnám dráhy. O tom však už pojednává až další lekce tohoto kurzu.
Teď už totiž víme jak vynést nějaké zatížení do kosmu, ale musíme se
naučit zkonstruovat umělé kosmické těleso tak, aby bylo schopno provést činnost,
kterou potřebujeme. To je obsahem poslední lekce kurzu navané Družice
a sondy.
Aleš Holub
Aktualizováno : 30.12.2001
[ Obsah | Základy | Kurz
kosmonautiky | < Teorie letu | Družice
a sondy > ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/zaklady/kurz/kurz3.htm)