Nosná raketa Atlas Agena B pro mise Ranger
Po rozboru výkonnosti dostupných a plánovaných nosných prostředků,
které měla NASA k dispozici pro navedení chystaných sond
série Ranger na dráhu k Měsíci,
bylo rozhodnuto svěřit osud mise dvoustupňové kombinaci mezikontinentální
balistické střely Atlas s přídavným stupněm Agena B.
Rozhodujícím kritériem byla požadovaná nosnost a možnost provádět složité
manévry během urychlování stanice na translunární dráhu.
Raketový stupeň Atlas byl první mezikontinentální americkou raketou. Byl
vyvinut v polovině padesátých let 20. století firmou General
Dynamics-Astronautics v San Diegu pro
potřeby amerického letectva (Air Force). Délka stupně je 18 m a po
naplnění kapalným kyslíkem a kerosinem má hmotnost 117000 kg. Je
poháněn třemi motory dodávanými firmou Rocketdyne (divize North American
Aviation), které vyvíjejí tah přibližně 1640 kN na úrovni mořské
hladiny. Aby bylo možno zvýšit hmotnost vynášeného kosmického aparátu,
konstruktéři Atlasu drasticky vylehčili plášť z nerezové oceli a
výztužné prvky. Vzniklá konstrukce byla tak zeslabena, že ve skutečnosti
nebyla schopna v nenaplněném stavu ani udržet vlastní váhu, aniž by
se nezbortila. Aby se dosáhlo potřebné tuhosti, bylo nutno uvnitř nádrží
udržovat stálý přetlak. Všechny hlavní motory se zažehovaly současně při
startu rakety, dva boční motory se nicméně po 140 s letu odhazovaly.
Raketový stupeň Agena, umístěný v sérii nad prvním stupněm Atlas,
navrhla firma Lockheed Aircraft Corporation, Missile and Space Division.
Model B použitý pro mise Ranger měl proti variantě A zvětšený
objem palivových nádrží a použitý raketový motor z produkce Bell
Aerospace umožňoval dvojnásobný zážeh ve vakuu. Motor o tahu asi
73 kN pracoval s kombinací asymetrického dimetylhydrazinu jako
paliva a dýmavé kyseliny dusičné jako okysličovadla.
Pro navedení Rangeru k Měsíci přicházely v úvahu dvě varianty -
přímá trajektorie a start z dočasné parkovací dráhy kolem Země.
První varianta znamená přímé nasměrování sondy startující dvoustupňovou
raketou k vesmírnému cíli prakticky nepřetržitou prací raketových
motorů obou stupňů. Ve druhém případě je nejprve urychlovací stupeň
s užitečným zatížením naveden na oběžnou dráhu kolem Země, ze které
se ve vhodný okamžik po opětovném zážehu posledního stupně teprve urychlí
k Měsíci. V obou případech se trajektorie vzletu musí
přizpůsobit vzájemné poloze Země a vesmírného cílového tělesa, použití
parkovací dráhy a možnost několikanásobného zážehu raketových motorů však
poskytuje větší možnosti ve volbě dráhy a okamžiku startu. Vícenásobný
start motoru umožňuje zvolit vhodně bod zážehu tak, aby bylo dosaženo
určitého cíle na Měsíci, usnadňuje eliminaci vzájemných pohybů Země a
Měsíce a rozšiřuje startovní okno.
V případě potíží během předstartovních operací širší startovní okno
zvyšuje šanci, že vhodný okamžik startu nebude promeškán. Promeškaný start
u lunárních misí Rangeru znamená odklad startu o celý měsíc, protože pro
plánování letu jsou rozhodující nejenom vzájemné polohy Měsíce a Země ale
i světelné podmínky na místě dopadu v okamžiku příletu.
Po startu z Cape Canaveral pod stanoveným azimutem se dráha
stoupající rakety zvolna naklání až do prakticky rovnoběžného směru
s horizontem ve výšce parkovací oběžné dráhy. Během vzletu jsou data
o pohybu rakety přenášena do velkého číslicového počítače ve středisku
řízení startu a oboustrannou komunikací se upravuje vektor tahu motorů.
Po vypnutí posledního motoru stupně Atlas je vypočítána předpověď pohybu
zbývajícího tělesa a na stupeň Agena se přenášejí dva údaje o okamžiku
restartu a požadovaném přírůstku rychlosti. Dva malé řídící motorky na
stupni Atlas definitivně upraví směr a rychlost letu a dalším povelem se
vypojí.
Po oddělení stupně Atlas následuje automaticky operace odhození krytu
chránícího Ranger před aerodynamickými silami vznikajícími průletem
hustými vrstvami atmosféry. Motor Ageny B se zažehne poprvé, aby
dopravil sondu na parkovací dráhu. Po stanovené době se zažehuje podruhé
a navádí Ranger na dráhu mířící pryč od Země. Všechny tyto operace se
provádějí na základě povelů z naváděcí a řídící jednotky stupně
Agena, sestávající z gyroskopů, akcelerometrů a infračervených čidel
zemského horizontu, bez zásahu z pozemního střediska. Jakmile je
dosažena konečná dráha, odděluje se Ranger pomocí pružin a o několik
okamžiků později se zažehuje několik malých motorků na stupni Agena, což
zavede stupeň do bezpečné vzdálenosti od vlastní sondy a mimo Měsíc.
Během letu dále k Měsíci je Ranger odkázán jen na vlastní systémy.
Sondy Ranger Block 1 neměly vlastní
raketový motor, pouze stabilizační motorky, následující již disponovaly
korekčním motorem.
Uskutečněné starty
Kombinace Atlas Agena B se využívala rovněž pro starty některých
umělých družic Země a později v programu Mariner.
|