2002-018 sine - ITS-S0
Název objektu
| ITS-S0 [=Integrated Truss Structure Starboard Zero] |
SSC | (27413) |
Start | 2002-04-08 20:44:19.039 UT, Eastern Test Range, Atlantis |
Stav objektu | na geocentrické dráze |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Boeing |
Kategorie | pilotovaná stanice |
Hmotnost | 12 624 kg |
Parametry dráhy
Epocha |
Typ |
i |
P |
hP |
hA |
Pozn. |
00-10-17.11 |
G |
51.58° |
92.16 min |
380 km |
381 km |
|
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry.
Typ - Kód typu oběžné dráhy :
G - geocentrická (Země),
i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou).
P - Perioda (doba oběhu).
hP - Výška dráhy v pericentru.
hA - Výška dráhy v apocentru.
Popis objektu
Modul kosmické stanice ISS (1998-067A). Postavila jej firma The
Boeing Co., Seattle, WA (USA) v závodě v Canoga Park (USA).
Provozovatelem je NASA Lyndon B. Johnson Space Center (JSC),
Houston, TX (USA) pro NASA Headquarters, Office of Space Flight,
Washington, DC (USA).
Příhradová konstrukce z hliníkových slitin o délce
13.197 m a průřezu tvaru zploštělého šestiúhelníku
o rozměrech 3.424×4.328 m tvořící střední část
hlavního nosníku stanice. Je sestavena z 5 příhradových
skříní. Pro uchycení k laboratornímu modulu Destiny je vybavena montážním
spojovacím systémem MTSAS [=Module-to-Truss
Segment Attach System], který tvoří:
- pasivní část automatického záchytného systému LCA
[=Lab Craddle Assembly];
- 10 připojovacích teleskopických vzpěr MTS
[=Module-to-Truss Structure] pro pevné
připojení.
Na šestiúhelníkových čelech jsou 2 spojovací systémy SSAS
[=
Segment-to-
Segment
Attachment
System] pro automatické připojení segmentů
ITS-P1 a
ITS-S1,
které tvoří:
- dálkově ovládané zámky pro zachycení;
- 2×4 motorem hnané šroubové spoje pro pevné spojení
segmentů.
Pro připojení segmentu k modulu
Quest
je vybaven vzpěrou o délce 4.239 m s 10 předem
instalovanými madly (7 dlouhých a 3 krátká), sloužícími k
přemisťování astronaut mezi přechodovou komorou a hlavním
nosníkem. Na zadní podélné ploše je umístěn 4.1 m
dlouhý radiátor systému tepelné regulace pro odvod tepla z
elektroniky instalované na segmentu cirkulujícím kapalným
amoniakem. Segment je vybaven 4 montážními lávkami (2 s
kabely pro elektrické propojení, přenosy povelových
telemetrických a videosignálů, 2 pro potrubí chladicího
systému). Segment dále nese následující vybavení:
- 2 mutiplexery/demultiplexery ESSMDM [=Enhanced
Space Station
Multiplexer/Demultiplexer] po přenos
řídicích signálů na systémy distribuce elektrické energie;
- 4 rozvodné jednotky elektřiny MBSU [=Mobile Bus
Switching Unit] vybavené každá 2 soubory po 6
dálkově ovládaných spínačů RBI [=Remote Bus
Isolation];
- 4 transformátory/stabilizátory stejnosměrného napětí DDCU
P6 [=DC-to-DC [=Direct
Current-to-Direct Current]
Converter Unit Port Six] pro
přeměnu primárního napětí 115 až 173 V ze
slunečních panelů na 123 až 126 V pro palubní síť
stanice;
- 4 sekundární rozvodné jednotky elektrické energie SPDA
[=Secondary Power Distribution
Assembly];
- 4 antény navigačního systému GPS [=Global
Positioning System];
- 2 systémy měřicích gyroskopů RGA [=Rate Gyro
Assembly], každý se 3 laserovými gyroskopy;
- systém detektorů ionizujícího záření EVCPDS
[=Extravehicular Charged Particle
Detection System]. - samonavíjecí cívka s
plochým kabelem pro zásobování mobilního transportéru MT [=Mobile Transporter]
elektrickou energií a pro přenos řídicích a telemetrických
a videosignálů.
Na přední stěně segmentu jsou umístěny dvě kolejnice pro
mobilní transportér
MT a ruční
vozíky
CETA-1 a
CETA-2.
Řídicí středisko ISSFCR [=International Space
Station Flight Control Room] se
nachází v areálu NASA Lyndon B. Johnson Space Center (JSC),
Houston, TX (USA).
Předpokládaná minimální aktivní životnost je 15 roků.
Propojení modulů
Uzel | Typ uzlu | Obsazen |
Od | Do | Objektem | Uzel | Typ uzlu |
+Z | MTSAS-P | od vzletu | 2002-04-11 | neobsazeno | | |
2002-04-11 | dosud | Destin | -Z | MTSAS-A |
od vzletu | dosud | neobsazeno | | |
+Y | SSAS-A | od vzletu | 2002-10-10 | neobsazeno | | |
2002-10-10 | dosud | ITS-S1 | -Y | SSAS-P |
-Y | SSAS-A | od vzletu | 2002-11-26 | neobsazeno | | |
2002-11-26 | dosud | ITS-P1 | +Y | SSAS-P |
Orientace os sestavy stanice ISS a jednotlivých modulů je převzata z materiálů NASA,
používaných pro vápočet plánovaných hmotností jednotlivých
konfigurací a momentů setrvačnosti stanice pro potřeby skupiny
letové dynamiky (Space Station Analysis Coordinate System).
Při jiných příležitostech mohou být používány jiné orientace základních os.
Průběh letu
Datum |
Událost |
2002-04-08
|
20:44:19.039 UT: Vzlet na palubě raketoplánu Atlantis (let
STS 110, ISS-8A, 2002-018A).
|
2002-04-11
|
Instalován na modul Destiny.
|
2002-04-11 a dále
|
Součást stanice ISS (1998-067A).
|
2002-10-10
|
K segmentu byl připojen segment ITS-S1.
|
2002-11-26
|
K segmentu byl připojen segment ITS-P1.
|
Literatura
-
Projekt ISS [=International Space Station] alias MKS / A. Vítek. - Praha : Knihovna AV ČR, 2000. (../PROJ/XXX/ISS.HTM).
-
Space Truss / B. Fortner. - Civil Engineering Magazine. - April 2000. - [Cit. 2004-08-16]. (http://www.pubs.asce.org/ceonline/0400feat.html).
Datum poslední úpravy: 2007-01-28 14:31:41 UT |
 |
 |
© 2007 - Antonín Vítek
|