Teď už to vypadá docela vážně. Indie schválila rozpočet pro pilotovaný let. V roce 2022, což bych teda vynásobil Muskovou konstantou(která ovšem vznikla dávno před Muskem, že...).
3 Indové na 7 dnů.
Jednotlivé náhledy budoucí lodi se odlišují v drobných detailech, mě se docela zamlouvá tahle vizuálně elegantní alternativa (i když ten servisní modul asi nakonec bude spíš jednoduše válcový...)
citace 5.5.2022 - 08:40 - Grofino:Z twitteru a dále to vypadá na spolupráci s Ruskem.
Mají společný podnik https://en.m.wikipedia.org/wiki/BrahMos_Aerospace
Je možná spolupráce s Číňany?
To kvůli letům k čínské stanici.
Já bych takový pesimista nebyl. Raketa GSLV Mk III je na indické poměry zatím slušně spolehlivá. Snaha demonstrovat nějakou indickou soft power je vysoká, i když cílové publikum je v tomto případě převážně domácí.
Věřím, že budou postupovat poměrně rychle, i proto, že klíčové komponenty mají v podstatě otestované.
Spíš jsem zvědavý, do čeho se pustí pak. Jestli to skončí jedním propagandistickým letem a pak jim dojdou peníze... nebo jestli budou v pilotovaném programu nějak pokračovat, třeba tak cca jedním startem za dva roky...
U Indů člověk nikdy neví. Jenže první kompletní operační start GSLV Mk.3 proběhl před 3 lety, a od té doby nic - jen posouvají plány. COVID je jen dobrá výmluva. Taky nemají spoustu testů. A podívejte se na samotnou raketu - boostery na TPH u pilotované lodi? Centrální stupeň na UDMH/N2O4? Kyslíkovodíkový 2. stupeň? To není recept na dobrou pilotovanou raketu. [upraveno 19.8.2022 08:05]
Indická kosmická agentura ISRO ve spolupráci s indickým námořnictvem nacvičovala v uplynulých dnech zajišťovací a záchranné práce na maketě přistávacího modulu indické pilotované lodi Gaganján.
Na kosmodromu na ostrově Sriharikota [Šríharikota] pokračují přípravy ke startu jednostupňové testovací rakety TV-D1 (Test Vehicle Demonstration 1) s kabinou vyvíjené indické kosmické lodě Gaganyaan [Gaganján]. Start je stanovený na 21. října 2023 v 04:30 SELČ (02:30 UTC/08:00 IST), nicméně se udává startovací okno v rozmezí 03:30 - 05:30 SELČ (07 - 09 IST).
Úkolem zkušebního letu je ověření záchranného systému CES (Crew Escape System) během letu. Od testovací rakety se kabina oddělí ve výšce přibližně 12 km při rychlosti 1,2 Ma. Záchranný systém CES vynese kabinu do výše asi 17 km, kde se oddělí a kabina následně dosedne na padácích do vod Bengálského zálivu 10 km od kosmodromu Sriharikota [Šríharikota], kde bude vylovena indickým námořnictvem. Testovací kabina rozměrově i hmotnostně odpovídá plánované plnohodnotné kosmické lodi, nicméně jsou v ní jen nezbytné systémy pro zkoušku a samotná kabina není přetlaková.
citace 20.10.2023 - 18:21 - MiraH:..Od testovací rakety se kabina oddělí ve výšce přibližně 17 km při rychlosti ....
Díky za super příspěvek. Jenom drobnost. Od rakety se oddělí kabina Gaganján se záchranným systémem ve výšce necelých 12 km. Ve vámi zmiňované výšce 17 km se oddělí kabina od záchranného systému.
citace 20.10.2023 - 18:21 - MiraH:..Od testovací rakety se kabina oddělí ve výšce přibližně 17 km při rychlosti ....
Díky za super příspěvek. Jenom drobnost. Od rakety se oddělí kabina Gaganján se záchranným systémem ve výšce necelých 12 km. Ve vámi zmiňované výšce 17 km se oddělí kabina od záchranného systému.
Máte samozřejmě pravdu. Nějak jsem si to neuvědomil. Opravil jsem to. [upraveno 20.10.2023 19:37]
V 06:30 SELČ odstartovala ze startovní rampy FLP na kosmodromu Šríharikota raketa založené na překonstruovaném pomocném urychlovacím stupni L-40 nosné rakety GSLV. Cílem mise TV-D1 bylo otestování záchranného systému kosmické lodi Gaganján. Záchranný systém se aktivoval ve výšce 11,8 km 60,9 s po startu a společně s kabinou se oddělil od kosmické lodi. Po půl minutě letu se ve výšce 16,8 km oddělila kabina kosmické lodi Gaganján od záchranného systému. Následoval sestup bržděný postupně celkem 10 padáky. K přistání do vod Bengálského zálivu přibližně 10 km východně od kosmodromu Šríharikota došlo 9 minut a 42 sekund po startu. Další krok ve vývoji indické pilotované kosmické lodi byl úspěšně učiněn.