Třetí týden v květnu posádka Shenzhou-20 [Šen-čou 20] ve složení velitel Chen Dong [Čchen Tung], Chen Zhongrui [Čchen Čung-žuej] a Wang Jie [Wang Ťie] provedla řadu úkolů na Čínské kosmické stanici, včetně vědeckých experimentů, nouzového tlakového cvičení a inspekcí a údržby zařízení. Zůstal jí čas i na nějakou zábavu.
Zdroj obrázku: (Credit: CMSA/BACC)
Kosmonauti se zaměřili na pozorování vzorků pro studium mikrobiálních účinků na moduly buněčných tkáňových kultur.
Zdroj obrázku: (Credit: CMSA/BACC)
Ve spolupráci s pozemním týmem absolvovali kosmonauti své první celosystémové tlakové nouzové cvičení. Cvičení simulovalo ztrátu vnitřního tlaku na palubě kosmické stanice, přičemž kosmonauti a pozemní personál společně pracovali na dokončení postupu reakce na nouzovou situaci.
Zdroj obrázku: (Credit: CMSA/BACC)
Posádka také provedla kontrolu nízkoteplotního skladovacího zařízení v laboratorním modulu Wentian [Wen-tchien], které je klíčové pro uchování biologických vzorků. Toto zařízení zajišťuje dlouhodobé uchovávání vzorků, což je nezbytná součást pro experimenty v oblasti kosmické biologie.
Zdroj obrázku: (Credit: CMSA/BACC)
Kromě vědecké práce prováděli kosmonauti pravidelné kontroly a údržbu tří skafandrů. V rámci příprav na nadcházející kosmickou vycházku také zkontrolovali a seřídili různé části vybavení na palubě.
Zdroj obrázku: (Credit: CMSA/BACC)
Udržování čistoty a pořádku je další klíčovou povinností posádky. Kosmonauti vyčistili uzlový modul základního modulu Tianhe [Tchien-che] a přechodovou komoru v laboratorního modulu Wentian [Wen-tchien]. Dále třídili zásoby a také se starali o skladování a likvidaci odpadu.
Zdroj obrázku: (Credit: CMSA/BACC)
Prioritou je také fyzické zdraví a pohoda. Kromě každodenního cvičení podstoupili kosmonauti několik lékařských kontrol, včetně EKG testů, dynamického elektrokardiogramu, monitorování krevního tlaku a testů plicních funkcí. Údaje získané z těchto testů pomáhají pozemním výzkumníkům pečlivě sledovat zdravotní stav kosmonautů během jejich pobytu na oběžné dráze.
Video:
Přidám ještě video v čínštině, které je ale delší a trochu jinak sestříhané:
citace: Jeden zdroj uviedol, že nový predbežný dátum spustenia je teraz 18. júna. To však bude závisieť od toho, aké riešenie problému s únikom nájdeme.
Falcon Heavy není efektivní, protože při každém letu ztratí výrazně upravený centrální stupeň (mnohem dražší než normál) a druhý stupeň. Navíc nemá velký aerodynamický kryt, kam by se dvojnásobek Starlinků vešel. Je možné, že s novým krytem se mu to už vyplatí, možná že to ale pořád stačit nebude. Interní cena startu FH může být klidně 3x vyšší než za F9, takže 2x víc nákladů se pořád nevyplatí.
U Starship bude záležet na reálné nosnosti a ceně za start.
Nevím jak by únik na konci ruské Zvezdy mohl ovlivnit návštěvní výpravu. Parkuje tam Progress a není problém ho vyložit a naložit s krátkodobě uzavřenou Zvezdou. Možná jen řeči o bezpečnosti, když se kvůli Falconu stejně brzo nepoletí. V pondělí Rusové přelepí dalších pár trhlin páskou a v úterý oznámí, že je únik v mezích. A ve středu můžou letět.
citace 13.6.2025 - 01:00 - Slavomír Fridrich:https://www.thespacereview.com/article/4997/1
Zaujímavý článok. Ktorý obsahuje, zaujímavú záludnú otázku.
Prečo SpaceX, nepoužíva na vynášanie satelitov Starlink FH?...
Z dlhodobeho hladiska ak je spolahlivost rovnaka, tak je jedno ci vypustam satelity po jednom, desiatich, alebo milionoch.
Za nekonecne dlhy cas budu straty rovnake. Navyse, ak su vacsie efektivnejsie, tak sa oplatia. Len pruser je ak je strata v jednom bode neunosna a zlomova...
Dalsou otazkou je efektivne vyuzitie pozemneho segmentu a tam je skutocne otazka, ze ak FH lieta obcas, ako casto bude lietat Starship...
https://www.thespacereview.com/article/4997/1
Zaujímavý článok. Ktorý obsahuje, zaujímavú záludnú otázku.
Prečo SpaceX, nepoužíva na vynášanie satelitov Starlink FH?
Podľa "Ciolkovského rovnice" by to malo byť efektívnejšie.
Ale veda menom "logistika", to vidí inak.
Je to ako veštenie, doslova skôr s kávového lógra.
Ale "znamenia" ako priznanie Axiomu, že na predaji leteniek prerábal peniaze.
Aj výzva E Muska ukončiť prevádzku ISS v roku 2027, lebo je vraj nerentabilná. Ľahko zreinterpretovateľná na "prevádzka dopravy na ISS, je nerentabilná pre SpaceX".
Sú dostatočné pre podozrenie, že pôvodné odhady životnosti lodí Dragon boli príliš optimistické.
citace 11.6.2025 - 22:24 - Ervé:
A když to teď chce Trump zastavit? Ukončení programu může znamenat ukončení veškeré podpory. Zatím není nic jasné, pokud vím.
citace 11.6.2025 - 23:16 - Slavomír Fridrich:Musím poznamenať, že "syndróm ojazdeného auta" nie je žiadna vstavaná konštrukčná chyba SpaceX...
Otázka je, v ktorej fáze sa Dragony nachádzajú, resp. kedy je plánovaná generálka, alebo či to majú zvládnuť 15x do generálky?
A s tými systémami... RCS majú obe lode. Otazka ako dimenzované, ako servisovateľné... (Starlineru minule zdochol RCS na vlhký morský vzduch, s čím na Floride samozrejme nikto nerátal...) Zas Dragon má napr. navyše Superdraco.
...Ono tie porovnania z útržkovitých informácií sa robia jak z vešteckej gule...
Problémy jak s únikem, tak s jedním z motorů 1. stupně. Otázkou je, jestli to dokáží opravit na rampě nebo bude nutný převoz do haly. To by mohlo být velké zdržení.
ESA chce s Ariane 6 znovu startovat taky v srpnu.
Vulcan od ULA snad zkusí startovat v červenci (s USSF-106), aspoň dle wiki. [upraveno 12.6.2025 10:05]
Musím poznamenať, že "syndróm ojazdeného auta" nie je žiadna vstavaná konštrukčná chyba SpaceX.
Teoreticky by stačilo, upraviť biznis plán a staršie lode používať ako nákladné. Podobne ako je to riešené v leteckej doprave.
Lenže ISS končí, a nie je jasné či za ňu vôbec vznikne adekvátna náhrada, ktorá by si žiadala taký objem dopravy nákladu.
A to že SpaceX musela suplovať dopravu na miesto Boeingu - Starliner, tiež nebola bohvieaká výhra, keďže to bolo na úkor životnosti flotily SpaceX..