To áno..
Ale domnievam sa že súčasťou realistického pilotného projektu, bude musieť byť aj nejaký dopravný prostriedok ktorý vyrobené palivo bude používať.
Bez toho mi to pripomína snahu, postaviť "Aralku" dakde uprostred pustiny a dúfať že niekto iný popri nej postaví diaľnicu po ktorej by jazdili autá. [upraveno 23.9.2023 11:17]
Indická kosmická organizace ISRO (Indian Space Research Organisation) v pátek 22. září 2023 oznámila, že bylo vyvinuto úsilí o navázání komunikace s přistávacím modulem Vikram a vozítkem Pragyan [Pragjan], ale zatím od nich nebyly přijaty žádné signály. Snahy o navázání kontaktu budou pokračovat.
Pohled z průzoru ze spací kóje na levé straně základního modulu Tianhe [Tchien-che] na Sluncem prozářený rozvinutý panel fotovoltaických článků modulu Tianhe [Tchien-che] a laboratorní modul Mengtian [Meng-tchien] s připevněným malým dálkovým manipulátorem.
Krátké sestříhané video pohledů z průzorů Čínské kosmické stanice. Pro lepší pochopení rozmístění průzorů doporučuju shlédnout i videa v předchozích dvou příspěvcích. Začínáme průzorem pod podlahou modulu Tianhe [Tchien-che] s výhledem na kosmickou loď Shenzhou-16 [Šen-čou 16]. Druhý průzor je z levé spací kóje modulu Tianhe [Tchien-che], který skýtá pohled na levou stranu stanice, kde se nachází laboratorní modul Mengtian [Meng-tchien]. Následuje přesun do protilehlé kóje, jejíž průzor umožňuje pohled na pravou stranu stanice s laboratorním modulem Wentian [Wen-tchien]. Následuje opět pohled "podlahovým" průzorem modulu Tianhe [Tchien-che] na kosmickou loď Shenzhou-16 [Šen-čou 16]:
Chýba mi tam nejaká predstava, na aké účely sa to množstvo paliva má použiť.
Akosi v zmysle čo to má byť, veľký projekt alebo poloprovoz- pilotovaný projekt.
[upraveno 22.9.2023 14:15]
citace 21.9.2023 - 20:59 - Martin Jediny:1/ myslim, ze pristatie je svojim sposobom nebezpecnejsie ako start
2/ logicky mohli pristavat v medzinarodnych vodach
nechapem, ze pri opise ziadosti o start nespomenuli navrat...
3/ co ak sa im sonda omylom prepne na pristatie? [upraveno 21.9.2023 21:00]
Tak ono jde o to, že asi nemají spolehlivý nebo zálohovaný systém pro dodržení přesného místa přistání. Start jim povolili s tím, že problémy a požadavky FAA vyřeší, a zatím to neudělali. Nepřesnné místo vstupu do atmosféry by ohrozilo letadla na obrovské ploše. Pokud nejsou schopní splnit podmínky FAA, měli asi jednat třeba s Austrálií jako záložním místem. Přinejhorším budou muset sednout do oceánu.
V tom pripade palivo na Mesiaci za 500 dolarov pre 1100 ton znie lakavo, ale je to 550.000.000,- za kompletnu a funkcnu infrastrukturu vratane skladovacich zasobnikov.
aj ak by boli zasobniky 1:20, vazili by 55ton.
len ich vynesenie na LEO by stalo 220.000.000 a to ich chceme este dopravit na povrch Mesiaca, vratane infrastruktury a prevadzky tazby...
Dokial sa neponukne aspon 5000 / kg dobrovolnik na tazbu sa zrejme nenajde... ...iba ak sponzorovany...
resp. ak by slo o mensie jednorazove objemy a tych 1100 ton je rozlozenych aspon po 1/10 v case, celkova infrastruktura by bola subtilnejsia a projekt zaujimavejsi.
Kosmická loď Shenzhou-16 [Šen-čou 16] viděná průzorem v základním modulu Tianhe [Tchien-che]. Kde je "schovaný" tento průzor, je vidět v následujícím videu.
Krátké video z procházky Čínskou kosmickou stanicí kde je i interiér laboratorního modulu Wentian [Wen-tchien]. Video je ale poněkud zmateně sestříhané a špatně na sebe navazující. Začínáme ve střední části modulu Tianhe [Tchien-che], kde kosmonauti odkryjí v podlaze skrytý průzor, kterým je vidět kosmická loď Shenzhou-16 [Šen-čou 16]. Pak je náhle střih na pohled přes průzor v modulu Mengtian [Meng-tchien] (viz předchozí příspěvek). Z modulu Mengtian [Meng-tchien], z kterého zde pro změnu není nic vidět, pokračuje procházka přes kulovitý uzlový úsek základního modulu Tianhe [Tchien-che] do laboratorního modulu Wentian [Wen-tchien]. Na konci modulu je otevřený kruhový průlez do výstupní přechodové komory. A před komorou jsou po obvodu tři spací kóje pro kosmonauty. Ty jsou zde, na rozdíl od spacích kójí umístěných v modulu Tianhe [Tchien-che], orientované "svisle" (radiálně). Na konci je střih (zřejmě v jinou dobu) s návratem do uzlového úseku:
citace:https://www.thespacereview.com/article/4648/1
(ii) Julie E. Kleinhenz a Aaron Paz (NASA). "Prípadové štúdie pre mesačné ISRU systémy využívajúce polárnu vodu." (2020)
Predpokladalo sa, že proces výroby 10 ton vody a jej premeny na pohonnú látku bude prebiehať počas obdobia nepretržitého osvetlenia v polárnych oblastiach, čo je 225 dní. Predpokladalo sa tiež, že výroba pohonnej látky sa dosiahne ťažbou regolitu, ťažbou a prepravou vody a následnou výrobou pohonnej látky z vyťaženej vody v závode. Štúdia potom vypočítala, ako sa hmotnosť a výkon zariadenia zapojeného do vyššie uvedeného procesu zmení v závislosti od obsahu vody v regolitu. Výsledky ukázali, že prechod v hmotnosti a výkone zariadenia medzi 1 a 2 % hmotnosti obsahu vody je výraznejší ako prechod medzi 2 a 10 % hmotnosti obsahu vody. Na základe tohto výsledku táto štúdia dospela k záveru, že 1 % hmotnosti je hranica, pri ktorej je ISRU nepravdepodobné.
(iii) George F. Sowers a Christopher B. Dreyer (Banícka škola v Colorade). "Ťažba ľadu v mesačnej trvalo zatienenej oblasti." (2019)
United Launch Alliance (ULA) naznačila ochotu uzavrieť obchodnú dohodu vo výške 500 dolárov za kilogram na 1100 ton pohonnej látky ročne na mesačnom povrchu. Na základe toho sa predpokladalo, že v priebehu roka sa vygeneruje a premení na pohonnú látku 1 600 ton vody, čo zodpovedá 1 100 tonám pohonnej látky. Predpokladalo sa tiež, že generovanie hnacej látky sa uskutoční nasledujúcim spôsobom. Najprv je slnečné svetlo nasmerované do kupolovitého stanu, aby priamo ohrievalo mesačný povrch, a sublimovaná voda sa zachytáva a znovu zmrazuje chladiacim zariadením pripojeným k stanu. Opätovne zmrazený ľad sa potom prepraví do závodu na výrobu pohonnej látky. Štúdia potom vypočítala, ako sa výkon zariadenia zapojeného do vyššie uvedeného procesu bude meniť v závislosti od obsahu vody v regolitu. Výsledky ukázali, že výkon potrebný na sublimáciu daného množstva ľadu rastie exponenciálne, keď sa obsah vody znižuje, keď je obsah vody nižší ako 2 % hmotnosti, ale keď obsah vody presahuje 5 % hmotnosti, výkon je relatívne nezávislý od obsah vody. Na základe týchto údajov sa potom určila spodná hranica prijateľného obsahu vody na 4 % hmotn.
Ve vzdálenosti 326 m severozápadně od současné polohy Ingenuity je malé dunové pole s většími dunami. Možná tam bude místo přistání 60. letu. Na mapce zatím není zanesený 59. let, protože ještě nejsou k dispozici data MMGIS. Jak ale víme ze snímků MastCam-Z, Ingenuity přistála kousek od místa přistání při 58.letu.
A máme tady jubilejní 60. let Ingenuity. Plánovaný je na 25.9.2023 PDT a povede 326 m směrem na severozápad v maximální výšce 16 m. Doba letu je plánovaná na 124 s. Cílem letu je přemístění vrtulníku a snímkování vybraných cílů. Letiště, na kterém přistane má mít označení Tau. A protože je to opět let s kulatým číslem, opět se očekává rekord, tentokrát v rychlosti. Ingenuity by měla dosáhnout rychlosti až 8 m/s!
Právě z tohoto místa bude Ingenuity startovat k 60. letu.
Dosavadní rychlostní rekord Ingenuity byl při 49. letu, který podnikla v solu 752 / 2.4.2023, kdy letěla z letiště Kappa na letiště Lambda. Délka letu (MMGIS) byla 279 m a doba letu 143 s. Převýšení mezi letištěm startu a letištěm přistání bylo 8 m. Tehdy dosáhla rychlosti 6,5 m/s.