Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2  >>
Téma: Mars - starší mise
04.1.2004 - 19:24 - 
Právě dnes 4.1.2004 byli uvolněny nové fotografie míst přistání sond Viking 1 a Mars Pathfinder s ještě lepším rozlišením.
Bližší informace na
www.msss.com
 
14.1.2004 - 13:30 - 
Ta stránka se posunula na
http://www.msss.com/mars_images/moc/2004/01/04/index.html
 
18.8.2009 - 21:31 - 
Dodatečně zpracovaná lokální mapa kamenů kolem místa přistání sondy Mars Pathfinder.
(zpracoval Phil Stooke z Kanady)


http://www.unmannedspaceflight.com/index.php?act=attach&type=post&id=18781
 
18.8.2009 - 22:49 - 
Některé kameny byly pojmenovány podle populárních animovaných zvířecích postaviček. Potěší Ren a Stimpy. Ovšem až tentokrát jsem si všiml i mého oblíbence Grommita. Ovšem v tomto případě jsem na pochybách, jak název vznikl - oblíbený pes, polovina dvojice Wallace & Gromit, se píše s jedním m. Překlep od JPL nebo jde o něco jiného?  
22.10.2009 - 16:49 - 
Celkem přehledně graficky zpracovaný výčet všech dosud uskutečněných misí k Marsu.



http://i.imgur.com/GoCGR.jpg
 
22.10.2009 - 17:15 - 
Přehledné to je, ale jsou tam nepřesnosti :
l/ jako první se na oběžnou dráhu kolem Marsu dostal Mariner-9.
2/ Nozomi při prvním průletu kolem Marsu byla funkční, funkční byla i při druhém, nepodařilo se jí však vstoupit na orbitu Marsu vlivem poruhy brzdící jednotky , nelze jí tedy hodnotit jako neúspěšnou.
3/ Údajné " přistání " Marsu-3 byl jasný podvod, přistání se nezdařilo.
4/ Totéž platí pro Mars-6, navíc jeho neúspěch zcela vyvrací báchorku o Marsu-3.Údajně však měl vysílat během sestupu na padáku, na rozdíl od Marsu-3, kde o tom, že by vysílal během sestupu není nikde ani zmínky.Zdá se tedy, že Mars-6 byl blíže skutečnému přistání , ale stejně neuspěl. V řídké atmosféře padák holt nestačil.
 
22.10.2009 - 17:21 - 
To, ze amici vo vyskume Marsu vedu je jasne. Rusi tam zatial nic zazracne nedokazali.
A to, ze prve teleso na Marse je z Ruska, je teda poriadne svinstvo a treba to vygumovat z dejepisov!!! Sudruhovia, amen.
 
23.10.2009 - 08:06 - 
O to nejde, jde o Mars 3, zda opravdu skutečně měkkce přistál, neexistuje snad jediný důkaz, že tomu tak bylo. A tvrzení o údajném snímku odeslaném po přistání je také podivné. Tahle nesrovnalost nebyla snad pořádně objasněna, ale pokud vím tak NASA nijak neprotestovala. 
23.10.2009 - 08:34 - 
citace:
O to nejde, jde o Mars 3, zda opravdu skutečně měkkce přistál, neexistuje snad jediný důkaz, že tomu tak bylo. ...

To ano, ale nas vychovavali v tom, ze i tvrde pristatie je velky uspech. Co vzhladom k pomeru makkych a tvrdych pristani bolo v tom case dost podstatne. Spomeniete si na mapu Mesiaca so znackami makkych a tvrdych pristati?
A v pripade Marsu to uspech urcite je. Trafit sa do Marsu uz urcity vykon technicky i technologicky pozaduje.
O to viac si cenim makke pristatia USA.

Reagoval som len na to, ze niekoho stve, ze aj na Mars prvy doleteli Rusi, hoci tvrdo a nedopraje im ani len kusok uznania.
 
23.10.2009 - 09:47 - 
Doletět s funkční sondou až k Marsu, tam vypustit do atmosféry přistávající aparát je nepochybně technologický úspěch, který mimochodem opakovali až po čtyřiceti letech Evropané, včetně , stejně jako sověti tehdy,neúspěšné závěrečné fáze.Nebylo proto vůbec zapotřebí podvádět a o tom to je.Já se jen pozastavuji nad tím, za jakou cenu byla některá " kosmická prvenství" sovětů získána, viz třeba projekt Voschod, nebo nad tajením neúspěšných pokusů.Zcela jistě by jinak vypadala třeba Luna-l, kdyby sověti přiznali, že jí předcházelo několik neúspěchů a navíc, že měla zasáhnout Měsíc.Obdobně je to u Venuše. Po " odtajnění" lze dovodit, že sověti hráli na náhodu a kvantitu s tím, že z velkého množtví pokusů se jeden " ujme" a když ostatní zatají bude mít soupeř " dlouhý nos ". To se jim bohužel dokonale dařilo a světová věřejnost jim to " baštila" . To je třeba uvést na pravou míru. Vůbec se nejedná o nějaké přepisování historie,z čehož mne někteří " sovětomilové" nařkli.Jedná se o to, že tehdy a mnozí ještě dnes sovětská " kosmická vítězství" prazentují jako výsledek tehdejší technologické převahy sovětů,kterou prezentovala schopnost dopravit do kosmu tunové náklady. To byla ale také jediná tehdejší přednost sovětů, jinak ve všech směrech byli řádně pozadu a jakmile v USA postavili nosiče stejné, nebo větší nosnosti, byli sověti s celým jejich kosmickým programem " v troubě" a to trvá dodnes. 
23.10.2009 - 10:40 - 
K těm neúspěchům je potřeba přidat i řadu pokusů, které se ani nedostaly někam dál od Země a zůstaly viset na nějakých oběžných drahách, načež dostávaly anonymní označení Kosmos č. nnnn. Lze se o nich dočíst např. ve výborné knize Půlstoletí kosmonautiky.

 

____________________
--
MIZ
 
23.10.2009 - 10:49 - 
Na zaciatku buchali nosice jeden za druhym na oboch stranach. Niektore veci sa dodnes musia overovat empiricky.

A ked sovieti neuspechy zatlkli a USA priznali, tak to budilo dojem hry macky s mysou. Kto kozmonautike rozumie vie, ze russke prvenstva boli o chlp a za kazdu cenu. Ale vie aj to, ze taketo vykony sa bez prislusnej technicko technologickej vyspelosti realizovat nedaju.

Btw. nepovazujem to za uspechy kumunistov aj ked oni sa tak tvaria. Mam na nich svoj nazor, ktory tu nebudem prezentovat. Ale este som nepocul od teba, ze to co Rusi v kozmonautike dosiahli je obdivuhodne. A ono to obdivuhodne je.
 
23.10.2009 - 12:01 - 
Oproštěno od "politických komentářů", každý úspěch průzkumné sondy u Marsu by nám měl dělat radost. 
23.10.2009 - 22:47 - 
citace:
O to nejde, jde o Mars 3, zda opravdu skutečně měkkce přistál, neexistuje snad jediný důkaz, že tomu tak bylo. A tvrzení o údajném snímku odeslaném po přistání je také podivné.

Snímek je tady "Signal from mars-3 Lander":
http://www.mentallandscape.com/C_CatalogMars.htm
citace:
Tahle nesrovnalost nebyla snad pořádně objasněna, ale pokud vím tak NASA nijak neprotestovala.
Takto je popsána činnost sondy na povrchu Marsu na stránce NASA:

Mars 3 impacted the surface at a reported 20.7 m/s at approximately 45 degrees S, 158 degrees W, at 13:50:35 UT. Shock absorbers inside the capsule were designed to prevent damage to the instruments. The four petal shaped covers opened and the capsule began transmitting to the Mars 3 orbiter at 13:52:05 UT, 90 seconds after landing. After 20 seconds, at 13:52:25, transmission stopped for unknown reasons and no further signals were received at Earth from the martian surface. It is not known whether the fault originated with the lander or the communications relay on the orbiter. A partial panoramic image returned showed no detail and a very low illumination of 50 lux. The cause of the failure may have been related to the extremely powerful martian dust storm taking place at the time which may have induced a coronal discharge, damaging the communications system. The dust storm would also explain the poor image lighting.
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/nmc/masterCatalog.do?sc=1971-049F
 
26.10.2009 - 09:24 - 
Dal jsem si práci a v knihovně jsem vyhledal k této věci dobový tisk.Je zajímavé, že noviny tehdy vůbec neotiskly bezesporu senzační snímek z povrchu Marsu, byť bez podrobností.Krom toho NASA dodatečně o tento snímek musela požádat, resp o údaje o intenzitě osvětlení na povrchu za účelem podkladů pro návrh optiky pro jejich vlatní landery.Snímek byl dodán se značným zpožděním a průtahy vč. intenzity " osvětlení" 50 slovy Padesát luxů, což je čirá tma, resp. tma " jako v pytli".Údajně měl snímek, resp. torzo snímku zachycovat černé nebe na Marsu.
JENŽE - černé nebe na Marsu NENÍ, jedině v noci a že by sonda přistála v noci a ještě fotila, je nesmysl.Tady je právě to čertovo kopýtko. Černé nebe ve výškách nad 30 km za denního světla je ale nad Zemí, jelikož bylo obecně známo, že tlak na povrchu Marsu je obdobný, usoudili zřejmě sověti při falzifikaci, že i na Marsu bude při pohledu z povrchu " černé nebe".
Další fatální nesrovnalost je v pravděpodobné příčině údajného přerušení prachovou bouří. Prachová bouře na Marsu není jako na Zemi, kde vítr přemisťuje tuny písku, na Marsu v řídkém ovzduší se vlastně zvíří " pudr" a razance by nikdy nemohla ani pohnout se sovětským masivním landerem ve tvaru vajíčka, natož jej zničit, či zasypat.
Pokud NASA něco o Marsu-3 píše, tak je to ze sovětských zdrojů a na nich záleží, zda jsou pravdivé či nikoli. V každém případě je zcela pochybné, že by nějaké sonda po přistání kdekoli vysílala ihned snímky okolí, zpravidla jdou miminálně několik minut telemetrické údaje o stavu systémů, viz třeba sovětskou LUNU-9 stejné konstrukce, též s " hrnečky" telefot.
Je zajímavé jak se zde " odborně" po dlouhou dobu přetřásalo téma přistání lidí na Měsíci, obdivoval jsem nekonečnou trpělivost účastníků při věcném zkoumání pochyb " popíračů". Mars-3 je proti tomu naprosto TABU a místo objektivní diskuze je hodnoce osoba popírače a "diskutující" se evidentně a zbytečně zaujatě uchylují k invektivám.
Na povrchu Marsu od té doby dlouhodobě pracovalo a pracuje několk přístrojů, zajímalo by mne, zda některý z nich za denního světla vyfotil " černé nebe" a naměřil " osvětlení" v hodnotě 50, slovy Padesát lux. To by byl důkaz, který by sovětské tvrzení podpořil, jinak povídka o snímku z Marsu-3 opravdu vypadá na čirý podvod.
Na druhé straně chápu sověty, že nutně potřebovali nějaký výsledek, jejich sondy zhusta k Marsu ani nedoletěly a když tak nefungovaly a konkurenci ke vzteku vše klapalo a přistání konkurenčního aparátu NASA bylo " na spadnutí " a navíc v Kremlu rozhodoval o kosmickém programu nějaký aparátčík jednoduchého rozumu, tak kdoví jak to vše bylo, možná, že to nebyl úmysl, ale čiré zoufalství.
 
26.10.2009 - 11:05 - 
A sme zase u popíračů. Nová konspirační teorie zní:"SSSR a USA měli uzavřenou dohodu už někdy od roku 1957, která zní - nebudeme si navzájem odhalovat podvody, my(USA) vám uznáme Gagarina (přece nedokončil ani jeden) a ostatní prvenstvý, a vy(SSSR) nám uznáte Armstronga." Jak jednoduché. Vše bylo dopředu dohodnuté a jasné. Já bych pana Davida přiřadil k Vladovi. 
26.10.2009 - 11:13 - 
citace:
...Snímek byl dodán se značným zpožděním a průtahy vč. intenzity " osvětlení" 50 slovy Padesát luxů, což je čirá tma, resp. tma " jako v pytli".Údajně měl snímek, resp. torzo snímku zachycovat černé nebe na Marsu. JENŽE - černé nebe na Marsu NENÍ, jedině v noci a že by sonda přistála v noci a ještě fotila, je nesmysl.Tady je právě to čertovo kopýtko...
Davide, Opportunity zažila v roce 2007 prachovou bouři, která během své nejsilnější intenzity pohlcovala 99% slunečního svitu. Nevím sice kolik luxů to dělá při tau 4,7 , ale tmu to na 10:53 dopoledne udělá celkem solidní...




více: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.cfm?release=2007-080

... našel jsem pár příkladů hodnot osvětlení z denního života, z čehož je vidět, že 50 luxů (jak referovali rusové) zase tak úplná tma není

< 1 lux - Měsíční svit
10 luxů - Svíčka ve vzdálenosti 30 cm
400 luxů - Typická kancelář
50 000 luxů - Slunný den

[Upraveno 26.10.2009 pospa]
 
26.10.2009 - 11:28 - 
Nevím proč se hádáte, na stránkách http://www.mentallandscape.com/C_CatalogMars.htm je jasně napsané, že data odeslaná Marsem 3 nejsou snímek, ale podle sovětů šum - patrně porucha vysílače nebo systému zpracování dat. Na druhou stranu to, že sonda vysílala, je důkazem alespoň částečně úspěšného přistání - vysílání začalo až po otevření pouzdra po přistání. Z vědeckého hlediska neúspěch, politicky ale částečný úspěch. 
26.10.2009 - 13:30 - 
citace:
A sme zase u popíračů. Nová konspirační teorie zní:"SSSR a USA měli uzavřenou dohodu už někdy od roku 1957, která zní - nebudeme si navzájem odhalovat podvody, my(USA) vám uznáme Gagarina (přece nedokončil ani jeden) a ostatní prvenstvý, a vy(SSSR) nám uznáte Armstronga." Jak jednoduché. Vše bylo dopředu dohodnuté a jasné. Já bych pana Davida přiřadil k Vladovi.


Oparva (přece nedokončil ani jeden oběh).
 
26.10.2009 - 14:48 - 
ad Ervé:
Je jasné, že to snímek není, ale ten údajný šum je jediné co Mars 3 z povrchu odeslal? To se moc nedá považovat za první měkké přistání, ovšem vyloučit to nelze. Nevím jaká jsou na to kriteria, asi snad jen pokud bude někdy sonda vyfocena a nebudou tam trosky v okolí místa přistání..
 
27.10.2009 - 07:12 - 
Když je to šum, tak jak z něj odečetli 50 luxů ? 
27.10.2009 - 12:36 - 
Tak jsem si precetl jak se tvoril, prenasel a zaznamenaval obraz ze sond Mars.
http://www.mentallandscape.com/V_Cameras.htm#Mars5

Kamera mela dobre rozliseni na svou dobu. Prenos byl opet pouzit radioamatersky SSTV, tedy 1 obrazek za cca 6 hodin (Mars1).
Co vsak nebylo moc dobre, byl zpusob generovani obrazku na Zemi.
Obycejny ploter vykreslil "tony" co prichazely do prijimace v prijimacim stredisku. Takze pozdejsi ofoceni pro publikacni fotografie nebylo moc kvalitni. Kazdopadne cely proces prenosu byl v podstate analogovy, nikoliv digitalni. Ostatne stejnou techniku pouzivali i Imperialisti z US.
Obrazek z Marsu 3 nebyl kompletni (doslo asi jen 3% celeho obrazku).


Ploter v prijimacim stredisku Mars 3.

[Upraveno 27.10.2009 -=RYS=-]
 
27.10.2009 - 22:23 - 
Přijímač naladěný na určitou vlnu, pokud se nedočká signálu provede záznam vlastního šumu.Údajný snímek z Marsu -3, je zcela určitě záznamen vlastního šumu přijímače.Jako důkaz bych citoval ze článku pana Postráneckého z časopisu L+K " Další Rangery na Měsíci". Na str.19/352 je poslední snímek z kamery FA z výšky 3,66 km , 2,09 s před dopadem. V popisce snímku je uvedeno v závorce : " snímek byl vyslán pouze ze 3/4, poslední část je záznamem šumu přijímače, protože sonda mezitím již dopadla na měsíční povrch".Srovnáte-li záznam šumu z přijímače Rangeru-8 se "snímkem" z Marsu-3 jsou si podobné " jako vejce vejci", či jako " bratři rodní ".Z toho plyne, že věta použitá v závorce ke neúplnému snímku Rangeru-8 by klidně mohla být po drobné úpravě pod údajným fragmentem snímku Marsu-3 a zněla by asi takto : " snímek je pouze záznamem šumu přijímače, protože sonda mezitím již dopadla na povrch Marsu" ! 
28.10.2009 - 06:32 - 
Užitočný signál je len v strednej časti obrázku

Horná časť je šum (a môžno nejaká telemetria), spodná časť šum.
Uvedom si, obraz bol vykreslovaný po riadkoch, takže to, čo vidno v strednej časti obrazu, vyzerá príliš pravidelné na to, aby to bol iba šum.

Pokiaľ to porovnáš s posledným snímkami Ranger VIII z kamery A

alebo lepšie z kamery P

a zoberieš len posledné 3% šírky obrazu pred stratou signálu, dostaneš veľmi podobný obraz - s nulovou informačnou hodnotou, ale celkom zreteľne rozlíšiteľný od šumu.
[Upraveno 28.10.2009 Alchymista]
 
28.10.2009 - 10:01 - 
A o to právě jde, pokud vezmeme 3% jakéhokoli obrázku Rangeru, vždy tam budou nejaké podrobnosti, nebo bílá plocha, ale nikdy žádný šum. Śum se na obrázku zobrazí jedině při strátě signálu, nebo pokud žádný signál vůbec nebyl a to může být případ Marsu-3.Na obrázcích Rangeru se šum objevil teprve v okamžiku zničení sondy dopadem, do té doby probíhalo normální řádkování bez šumu. Stejně by tomu mělo být u Marsu-3 pokud opravdu vysílal, mělo by se objevit několik řádků , nebo alespoň jeden,a pak teprve šum, jenže Mars-3 " vysílal" pouze šum, argo kladívko " nevysílal vůbec nic! 
28.10.2009 - 14:18 - 
citace:
Přijímač naladěný na určitou vlnu, pokud se nedočká signálu provede záznam vlastního šumu.Údajný snímek z Marsu -3, je zcela určitě záznamen vlastního šumu přijímače.Jako důkaz bych citoval ze článku pana Postráneckého z časopisu L+K " Další Rangery na Měsíci". Na str.19/352 je poslední snímek z kamery FA z výšky 3,66 km , 2,09 s před dopadem. V popisce snímku je uvedeno v závorce : " snímek byl vyslán pouze ze 3/4, poslední část je záznamem šumu přijímače, protože sonda mezitím již dopadla na měsíční povrch".Srovnáte-li záznam šumu z přijímače Rangeru-8 se "snímkem" z Marsu-3 jsou si podobné " jako vejce vejci", či jako " bratři rodní ".Z toho plyne, že věta použitá v závorce ke neúplnému snímku Rangeru-8 by klidně mohla být po drobné úpravě pod údajným fragmentem snímku Marsu-3 a zněla by asi takto : " snímek je pouze záznamem šumu přijímače, protože sonda mezitím již dopadla na povrch Marsu" !


Pochopitelne, ze je to sum (nezaskvelcovana radiostanice) z diskriminatoru a stejne jako u radioamaterskeho SSTV prenosu obrazku se "sum" generuje po radcich do obrazku, stejne jako prijem z Meteosatu na 137MHz.

Ukazky SSTV:
Meteosat...obraz ma omezeni jen v sirce obrazu, vyska neexistuje, obraz se vysila "pořád"..neustale:


Zde je HAM (oznaceni radioamateru) SSTV s ujetou synchronizaci:


Idealni HAM SSTV spojeni (14230kHz USB) mezi americanem a australanem (vysila american) jak jsem jej zachytil v CZE:


Poskozene HAM SSTV spojeni (Srb vysila) atmosferickym zaruseni... "vystrel od blesku", tak jak to zname na strednich vlnach pro poslechu AM stanice, je videt ze SSTV soft "jel dal" v prijmu:



[Upraveno 28.10.2009 -=RYS=-]
 
28.10.2009 - 14:34 - 
citace:
Užitočný signál je len v strednej časti obrázku

Horná časť je šum (a môžno nejaká telemetria), spodná časť šum.
Uvedom si, obraz bol vykreslovaný po riadkoch, takže to, čo vidno v strednej časti obrazu, vyzerá príliš pravidelné na to, aby to bol iba šum.

Pokiaľ to porovnáš s posledným snímkami Ranger VIII z kamery A

alebo lepšie z kamery P

a zoberieš len posledné 3% šírky obrazu pred stratou signálu, dostaneš veľmi podobný obraz - s nulovou informačnou hodnotou, ale celkom zreteľne rozlíšiteľný od šumu.
[Upraveno 28.10.2009 Alchymista]


Presne tak, stejne jako v HAM SSTV vysilani. Viz ma predchozi odpoved.

Ono panove by stejne bylo asi nejlepsi kdyz by jste si do pocitace stahli nejaky free HAM SSTV program ... treba Chromapix a delali pokusy s nim a mikrofonem. Z toho co to bude vykreslovat pochopite jak to cele funguje...lepsi jak 1000 slov zde na foru. Konec koncu kdyz si pak vezmete nejaky slusnejsi prehledovy prijimac, tak muzete tyto obrazky prijimat doma do PC taky...jak na 14220-14235kHz USB, tak na 136-137MHz WFM/W-USB (Meteosat).

Mozna napomuzou tyto odkazy:
http://www.youtube.com/watch?v=lYZ7vegL59s
http://www.youtube.com/watch?v=u3k6Xt30Z7g
http://www.youtube.com/watch?v=mW9DXHkKpNo
http://www.youtube.com/watch?v=mBHkRjQLeUU
http://www.youtube.com/watch?v=88bXnBab3ZE
http://www.youtube.com/watch?v=yg9c61fFsqE

[Upraveno 28.10.2009 -=RYS=-]
 
28.10.2009 - 15:33 - 
Pokud je to falzum, je skutečně dokonalé, nemám další argumenty, nejsem takový odborník na telekomunikace abych mohl argumentoval hlouběji k podstatě věci.Přiznám se, že jsem též o pravosti nijak nepochyboval, ale inspiroval mne pan Tomáš Přibyl, který ve své knize Rudé hvězdy ve vesmíru ,na str. 120 píše, cituji :" ..., přistávací sinda Marsu-3 měla podle sovětského prohlášení vysílat z povrchu cílové planety dvacet sekund.Skutečnost je však poněkud jiná. Jak nedávno sami Sověti přiznali, sonda nukdy z povrchu Marsu nevysílala a oznámení o dvacetisekundové relaci bylo jen podfukem, který měl zakrýt skutečný neúspěch"...Na základě této informace jsem se nejen na snímek podíval, neb jsem se o něj jinak nezajímal, a dal jsem do souvislosti všechny okolnosti a na základě toho pochybuji o pravdivosti sovětského prohlášení o výsledku letu Marsu-3 a další argumenty již nemám a argumenty diskutujících obhajujících pravost sníku nejsou též jednoznačně. 
28.10.2009 - 17:33 - 
Telekomunikace na sonde Mars3 byla takova, ze nejdrive fotak nasnimal obrazek do "mechanicke pameti" a z te se pomoci "SSTV" tento obrazek odvysilal na "ploter" na Zemi.

Tudiz odhaduji, ze se zrovna vysilal obrazek z "pameti" Marsu3 kdyz zrovna narazil do povrchu Marsu.
Z toho pravdapodobne plyne to, ze obrazek neni z povrchu, ale z asi 1-5km vysky. Predpokladam, ze kamera a vysilac byli v chodu behem pristavani.

Tez se mi nelibi jak velikej snimek se dostal na Zem za "20sekund".
Rozumej, vysilac odesila jeden celej obrazek cca 6 hodin. Za 20 sekund by se odeslal tak akorat necelej prvni radek....spis tak 10% prvniho radku z 1400set. A kdyz se podivas na fotku i kdyz "nedokoncenou", tak to musel vysilat alespon hodinu.

Je to divny.

[Upraveno 28.10.2009 -=RYS=-]
 
29.10.2009 - 13:19 - 
" Vajíčko přistávacího modulu mělo " hrnečky " telefota v horní části tělesa, pod " slupkami pomeranče", které se měly rozevřít po přistání a sloužit jako stabilizátory a vysílací antény. Modul během sestupu tedy nemohl nefotografovat.Obdobně konstruovaná Luna-9/ při vnějším pohledu na obě tělesa tvarově i rozměrově podobná/, po dopadu na cílové těleso v relativní blízkosti Země, nejprve komunikovla se Zemí stav aparatur po přistání, pak fotografovala panorama okolí mozaikou jednotlivých snímků a teprve po dokončení panoramatu vysíla snímky, což zabralo několik hodin. Je podivné co všechno Mars-3 stihl za dvacet vteřin. 
<<  1    2  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.104695 vteřiny.