Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  66    67    68    69    70    71    72  >>
Téma: SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport System
26.12.2018 - 15:04 - 
A co je na návratech těles z vesmíru tak světoborného? Zdali pro to bude nějaké smysluplné nasazení, není vůbec jisté. STS dokázal snášet velká hmotná tělesa z LEO, ale nikdo to nepotřeboval. 
26.12.2018 - 15:47 - 
dodge nikdy nesklame 
26.12.2018 - 17:13 - 
No to už je úděl skeptiků, že nezapomínají na pravidlo Occamovy břitvy, aneb proč to dělat snadno, levně a jednoduše, když to jde těžko, draho a složitě.

Jinak vám přeji hodně úspěchů při vašem fantazírování.
 
26.12.2018 - 17:26 - 
Dakujeme


 
26.12.2018 - 19:10 - 
"oho pozornost by to "ciste PR" akoze malo pritiahnut"
Když čtu o SpaceX a letu k Marsu tak tam běžně napíší i o dalších aktivitách jejího zakladatele tedy i o Tesle - tedy veřejně zdarma napíší o tom, že nějaká automobilka Tesla co vyrábí elektromobily - vůbec existuje. Což pro lidi především mimo USA může být překvapení.
Let v oznámeném realistickém termínu by měl mnohem menší pozornost novinářů.

A právě na vytváření povědomí o něm a jeho firmách je to cílené a to má za cíl přilákat i investory. Tedy vytvářet povědomí nejen o firmě SpaceX, ale i o značce Tesla a dalších jeho aktivitách.

Brzký nereálný termín vede v různých diskuzích k zesměšňování projektu SLS jako zcela zbytečný, když SpaceX dosáhne téhož prý stejně rychle a levněji. Při realistickém - tedy mnohem pozdější termínu - by je nemohly objektivně napsat a pokud ano - pak by je šlo snadno vyvrátit.

A je jen otázka, kdy začnou mít podobné názory i populističtí politici.
 
26.12.2018 - 19:22 - 
quote:
No to už je úděl skeptiků, že nezapomínají na pravidlo Occamovy břitvy, aneb proč to dělat snadno, levně a jednoduše, když to jde těžko, draho a složitě.

Jinak vám přeji hodně úspěchů při vašem fantazírování.


A teď by mě zajímalo, kam patří Falcon s přistávání stupňů (což rozhodně není složité a drahé) a kam taková SLS

Tyčka: já bych nepropadal hysterii, buď se mu to podaří, a pak bude vskutku SLS zbytečná, nebo se mu to nepodaří a SLS bude vesele (a draze) lítat, nebo si myslíte, že za těch mnoho miliard co stala nikdo neloboval?
 
26.12.2018 - 20:25 - 
takze Musk tweetuje nerealne terminy, ktore potom nedodrzi, aby zvysil predaje Tesly u ludi, ktori o nom predtym nikdy nepoculi...
hm, snazim sa predstavit si toho sedliaka na kopaniciach, co nema internet a nepocul o Muskovi, ako si kupuje Teslu

nojo, odporucam prediskutovat s dodgeom pravidlo Occamovej britvy
 
26.12.2018 - 20:40 - 
quote:
o nema internet a nepocul o Muskovi

Trvám na tom, že spousta lidí především mimo USA o Tesle nikdy předtím neslyšela, přesto mají dost peněz na koupi lepšího auta.
Jedině nějaký nezávislý průzkum by mne možná přesvědčil o opaku.
Víte, pokud máte přátele mimo oblast kosmonautiky i automobilů tak budete asi dost překvapen. Prostě stále Tesla není tak známá značka jako jiné v automobilovém průmyslu.
 
26.12.2018 - 20:51 - 
ja osobne nepoznam cloveka, ktory ma internet a nepocul o Muskovi alebo Tesle. Tato "PR" konstrukcia je skutocne pritiahnuta za vlasy.

Mimochodom, neviete ci je tekuty metan dobry antiradiacny izolant?
 
26.12.2018 - 20:56 - 
Dotaz:
Je někdo zde schopen spočítat či realisticky odhadnout, kolik se bude muset Metanu odpařit, aby se ta loď nepřehřála během brzdění v atmosféře Země.
Jestli je to tedy vůbec reálně možné, aby to takto v praxi fungovalo - praktická realizace je další problém navíc k tomu.
 
26.12.2018 - 21:10 - 
quote:

Jestli je to tedy vůbec reálně možné, aby to takto v praxi fungovalo


co ako? chladenie kovu kvapalinou?

co sa tyka praktickej realizacie, tiez som zvedavy. Ale uplne na zelenej luke stavat nebudu, vid napr. ShefexII.

 
26.12.2018 - 21:33 - 
quote:
Je někdo zde schopen spočítat či realisticky odhadnout, kolik se bude muset Metanu odpařit, aby se ta loď nepřehřála během brzdění v atmosféře Země.

Osobně to nedokážu, ale na NSF se to někdo pokoušel spočítat a došel k hodnotě "několik desítek tun metanu". To mi připadá jako technicky realizovatelné. Na závěrečné dosednutí Starshipu by mělo být potřeba řádově podobné množství paliva.

Jinak se samozřejmě přiznávám, že rychlé a značné změny v projektu BFR/BFS(Starship) ve mě moc důvěry nevyvolávají. Doufal jsem, že už to mají lépe promyšleno a naplánováno.

Na druhou stranu mi to pořád připadá smysluplné a je možné, že jen prostě základní myšlenku (obrovský kosmický nosič s mnohonásobně použitelným prvním stupněm a mnohonásobně použitelným druhým stupněm ve formě kosmické lodi) průběžně zásadně vylepšují, zdokonalují a zefektivňují.

O kovovém tepelném štítu se ale uvažovalo už dávno (u jiných projektů), a pokud teď dospěla metalurgie k nalezení vhodného materiálu, a pokud aktivní chlazení bude realizovatelné, tak to bude super. Budu nadšen, pokud to bude fungovat, ale absolutně nedokážu posoudit, jestli je to reálné. Proto si raději počkám, jak se bude projekt vyvíjet dál. Zatím to má podle mne dobrý směr a solidní rychlost.

V projektu BFR/BFS(Starship) v tuto chvíli vidím jedinou naději na opravdové zpřístupnění kosmu lidem. Samotné opakované použití prvního stupně na to nestačí, ale kompletně mnohonásobně použitelný nosič by ten průlom mohl přinést. Žádný nadějnější ani realističtější projekt teď neznám. Proto Muskovi pořád fandím.
 
26.12.2018 - 21:57 - 
quote:

Jinak se samozřejmě přiznávám, že rychlé a značné změny v projektu BFR/BFS(Starship) ve mě moc důvěry nevyvolávají. Doufal jsem, že už to mají lépe promyšleno a naplánováno.

Na druhou stranu mi to pořád připadá smysluplné a je možné, že jen prostě základní myšlenku (obrovský kosmický nosič s mnohonásobně použitelným prvním stupněm a mnohonásobně použitelným druhým stupněm ve formě kosmické lodi) průběžně zásadně vylepšují, zdokonalují a zefektivňují.



Musk kdesi spominal "development tree" - zacinam mat dojem ze oni sucasne vyvijaju viacero verzii a pristupov. Radikalna zmena dizajnu potom nie je nic ine, ako odpisanie dovtedajsej hlavnej verzie a prechod na verziu inu, ktora sa ukazala byt lepsia. Ma to logiku, kedze mozu robit radikalne zmeny aj v pomerne pokrocilom stadiu vyvoja a nemusia sa vracat na zaciatok.
Nam to pripada ze si to vymysleli cez vikend, ale oni to mozu projektovat uz roky, paralelne s doteraz primarnou kompozitovou verziou.
 
27.12.2018 - 00:12 - 
Hluboce se skláním před nadhledem pana Holuba

k rychlosti vývoje bych měl tu poznámku, že to co může vypadat jako chaotická změna může být chaosem, nebo taky projevem maximalizace úsilí

a jak píše Yamato, nevidíme víc, než špičku ledovce vývoje

to že jsou schopni odpískat dosavadní vývoj ve prospěch něčeho lepšího takhle rychle ukazuje na pořád fungující garážovou kulturu v dobrém slova smyslu

a věřím, že se snaží z jediného reálného důvodu, vědí, že s Falcony Starlink nepostaví

srovnejme to s vývojem u zaběhnutých firem, včetně NASA, tam si nikdo nedovolí jen tak zahodit stovky milionů a můj dojem z toho je, že to je to, co kosmonautiku brzdí

taky doufám, že se jim to povede, pokud jo, budeme pozorovat změnu srovnatelnou se šedesátými léty, pokud ne, i tak bude na co koukat, ale neposune nás to
 
27.12.2018 - 09:42 - 
Proti 60-tým letům (projekt Apollo) a BFR/BFS je značný rozdíl. Tehdy byl nejprve presidentem vytyčen jasný cíl a termín jeho splnění. Potom dost dlouho soutěžily názory a návrhy jak cíl uskutečnit – různé alternativy realizace letu a přistání n Měsíci. Po rozhodnutí o architektuře letu byly na jednotlivé komponenty potřebného hardware vypsány soutěže, nabídky firem vyhodnoceny a schváleni dodavatelé. Od té doby všichni pracovali dle jednotné koncepce, včetně těch, kteří nebyli vybráni, také dostali příležitost se zapojit v dílčích podskupinách řešení. Některé technologie (např. tepelná ochrana) se řešily za pochodu. Podstatný rozdíl byl ovšem ve finančních prostředcích. Byl to státní, prioritní program a tomu odpovídaly zdroje i rychlost realizace.

Co se týká termínů BFR/BFR (pokud je cílem let člověka na Mars), napsal jsem 26.06.16: „ Zdá se mi, že některé názory a termíny uváděné jsou neuvěřitelně optimistické, nechci říci až naivní ( pozn.: tehdy zde byly uváděny termíny 2022, 2024.) Podle mne, pokud se skutečně podaří postavit BFR/MCT a budou peníze na výpravu lidí na Mars, pak do r. 2030 za ideálních okolností (nikde nebude žádná chyba ani zdržení) bude možno uskutečnit přistání na Marsu asi v následujícím provedení: Start 5 lidí v upraveném MCT , vybaveném výsadkovým modulem pro 3 lidi a potřebným vybavením, dále návratovou kapslí podobnou Orionu nebo vypůjčeným Orionem. 3 lidé přistanou na Marsu, zbývající 2 zůstanou v návratové části na LMO. Po řádově týdnech se vrátí výsadkový člun z Marsu a všichni budou na LMO čekat na vhodné okno k návratu na Zemi. Mezitím jim na LMO dopraví druhý zásobovací MCT/BFR palivo a zásoby pro návrat. Návrat na Zemi bude pak v kapsli, kterou si MCT poveze již od startu.“

Nyní si myslím, že i můj tehdejší optimistický termín 2030 byl naivní, nereálný a to i pro NASA a SLS, viz program jejich letů: https://spaceagency.fandom.com/wiki/SLS . Časté změny v realizaci u SpX urychlení nepřispívají.


[Upraveno 27.12.2018 PinkasJ]
 
27.12.2018 - 09:48 - 
dalsie tweety: vdaka redesignu je sanca na prvy orbitalny let v 2020 60% a zlepsuje sa. Hlavnou pricinou redesignu bol casovy tlak, ale nakoniec sa ukazalo ze redesign je lepsi nez povodny design. Viac detailov odprezentuje Elon v marci/aprili. https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/1078180361346068480 
27.12.2018 - 10:43 - 
https://www.bbc.com/news/science-environment-46364179?SThisFB&fbclid=IwAR18Oy2kd66r9u5wJ2cKtP_j4oEo7wfOT42uUoIORBiCpXTI56EVdPv38Dc 
27.12.2018 - 10:53 - 
quote:
https://www.bbc.com/news/science-environment-46364179?SThisFB&fbclid=IwAR18Oy2kd66r9u5wJ2cKtP_j4oEo7wfOT42uUoIORBiCpXTI56EVdPv38Dc


Klasika, článek říká něco jiného, než nadpis ...
 
27.12.2018 - 12:28 - 
zacina oblubena hra "co to asi je?"

[Edited on 27.12.2018 yamato]
 
27.12.2018 - 13:15 - 
Něco velkého pod deklem  
27.12.2018 - 14:18 - 
odhad vnutorneho obsahu hoppera

 
27.12.2018 - 18:36 - 
Elon ví, že mu fanoušci veškeré nedodržení termínů odpustí, pokud předvede nějaký dostatečně spektakulární crash - a tahle plechárna až při zkušebních letech spadne, tak to teda rozhodně spektakulární bude! 
27.12.2018 - 20:32 - 
To je možno aj dôvodom stavby tej ocelovej konštrukcie - prázdna škrupina s hmotnosťou skutočnej "ostrej" konštrukcie 
27.12.2018 - 21:35 - 
quote:
To je možno aj dôvodom stavby tej ocelovej konštrukcie - prázdna škrupina s hmotnosťou skutočnej "ostrej" konštrukcie


Nemyslím. Skutečně argumentuje tou odrazivostí (vůči infračervenému záření, které vyzařuje rozžhavená plazma). Ta bude potřeba pro ostré lety a hlavně pak vstupy do atmosféry 2.kosmickou rychlostí - ne pro ty zkušební skoky.

Zajímavé je, že ta špička vypadá skutečně nablýskaná, zatímco ten spodek je fakt takový "vodojem", z neleštěných plátů, které podle mě ani nejsou nerez. Možná je ten spodek záměrně jen dočasný, určený pro to poskakování.. ale špička zase nemá okýnka a nemyslím, že jí časem uříznou a přesaděj na letový model.

Každopádně smontování rakety v podstatě "na poli" je frajeřina nového levelu. (A je popravdě docela dobře možné, že je to i budoucnost - místo všech cleanroomů a obřích VAB a všeho... ostatně, na Marsu nic z toho nebude, ta věc bude muset tak jako tak být vodotěsná, bombám odolná a blbuvzdorná...)
 
27.12.2018 - 21:53 - 
Opravdu jste přesvědčeni, že ta plechařina je k něčemu jinému, než jen jako střecha na to skákadlo ? 
27.12.2018 - 22:40 - 
Ak sa má na tom skákadle "učiť lietať" autopilot, tak by to dávalo zmysel.
V SpaceX celkom presne vedia, čo to obnáša - "naučiť autopilota lietať" - a autopilot pre BFR musí s tým vehiklom vedieť lietať a pristávať ako s prázdnym - tak i s plným paliva (pretože v tom raz budú sedieť živý ľudia).

A že je to masívna oceľová konštrukcia? BFR bude veľký stroj, v každom prípade príliš veľký a príliš ťažký na to, aby sa dal zavesiť na žeriav ako v počiatkoch "Grasshoper". A ocelová konštrukcia je odolnejšia aj poškodeniu aj voči ohňu - a aj o dosť lacnejšia ako duralová.

Rusi takému niečomu občas hovoria "maso-gabaritnyj maket" "hmotnostne- rozmerová maketa" a má to mnoho podôb - najjednoduchšou formou je mrežová (často "koľajnicová") konštrukcia, s ktorou jazdia ťažké terenne vozidlá počas vývoja.
[Upraveno 27.12.2018 Alchymista]
 
28.12.2018 - 09:02 - 
neviem aky popis k tomu dat, technici uz lestia?

 
28.12.2018 - 10:16 - 
Ako vypadá okolie "staveniska"?
Moc to nevypadá, že by sa s tou vecou dalo nejak hýbať a transportovať to sem a tam na štartovaciu pozíciu..
To akože.. Lietať - skákať to bude na tom mieste, kde to pozvárali do hromady?
 
28.12.2018 - 10:31 - 
skor sa bude pod tie nohy podkladat nejake kolesove vozitko 
28.12.2018 - 16:46 - 
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/aaa58r/starship_active_cooling_naturally_orients_ship/ 
<<  66    67    68    69    70    71    72  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.353422 vteřiny.