|
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Apollo_CSM_lunar_orbit.jpg
Ze by Alchymista vyhral pravo dalsej fotografie?
EDIT: kukam, ze to nie je tak leskle jak na foto od Josefa Chlachulu... ved amici si ofukovali kable orientacnymi motorcekmi! ...este ze to nevidi Vlado... [upraveno 12.6.2022 15:50] |
|
Ano, Alchymista na to kápnul. Blahopřeji!
Je to kryt spojovacích kabelů a potrubí mezi servisní a velitelskou sekcí Apolla. Výřezy pocházely ze snímku pořízeného v San Diego Air & Space Museum, vždy pootočené o 43 stupnů, aby se lépe dělaly výřezy.
Odkaz Martina Jediného ukazuje tento kryt při letu Apolla 15 velice pěkně, pochází zřejmě z článku en.wikipedia.org/wiki/Apollo_command_and_service_module
Rozebraný kryt, který je vlastně dost velký je vidět v článku www.nasa.gov/mission_pages/constellation/orion/umbilical_inspection.html
|
|
len som šiel okolo...
takže pokračujte. |
|
Čéče neštorcuj sa a daj niečo kľudne aj bez prípravy.
Inak Josef Chlachula povie, že to uhádol v podstate už Martin a bude musieť novú hádanku vymýšľať on.
|
|
Tesil som sa na Alchymistov kusok,
ale navrhujem, ze ak do 20:00 nic, tak vyzva pre Kacenku, ktora bola preskocena, ci nahodou nema pripravene nieco zaujimave...
A ked nic, tak zajtra, kto prvy da... [upraveno 12.6.2022 18:38] |
|
Niekto niečo zmrvil...
Kto, čo, kedy, kde?
[upraveno 12.6.2022 20:42] |
|
To by měla být díra ve solárním panelu na MIRu po jistém nepodařeném manévrování s Sojuz TM-17 kolem modulu Kristall. |
|
no jo, no...
je to tvoje.
[upraveno 12.6.2022 21:14] |
|
Hezký obrázek. Vesmír je složité prostředí. |
|
Já to přenechám libovolně . Nemám nic připraveno a navíc nevím jak tu vložit obrázek.
Takže první kdo se zamane at tak činí.
Ješte doplním, že jsem se spletl. Upozornil mne na to múj kolega Waldemar Zwierzchlejski-moc děkuji :-)
Takže ne Sojuz narazil ,ale transportní kos. lod Progress M-34. A nebylo to do modulu Kristal ,ale do modulu SPEKTR. Děkuji za pochopení a závada nevznikla na Vaších přijímačích :-)
[upraveno 12.6.2022 21:58] |
|
Poznáte který motor to je?
|
|
Řekl bych , že to bude nějaký Space X/Raptor |
|
Téměř správně. Je to vytok plynů z raptoru. Je nezaměnitelný i díky palivu. [upraveno 13.6.2022 02:40] |
|
Asi se budu opakovat,ale další pokračování kvízu je v rukách kohokoliv :-) |
|
citace 12.6.2022 - 21:45 - Dan Lazecký:
Ješte doplním, že jsem se spletl. Upozornil mne na to múj kolega Waldemar Zwierzchlejski-moc děkuji :-)
[upraveno 12.6.2022 21:58]
Ehm?
http://www.czestochowa.ptma.pl/sactn/Waldemar_Zwierzchlejski.htm
Inne strony..
http://lk.astronautilus.pl/bm.htm
POLSKIE FORUM ASTRONAUTYCZNE
https://www.forum.kosmonauta.net/
ZLATÉ PRASA PRE TOHO KTO NÁJDE NEMECKÉ FÓRUM O KOZMONAUTIKE
____________________ slavomir.fridrich@azet.sk |
|
Němci blokují prispevatele z ciziny?
http://forum.bild.de/ |
|
@Grofino
keby som poznal odpoveď.. tak "zlaté prasa" nesľubujem..
____________________ slavomir.fridrich@azet.sk |
|
citace 15.6.2022 - 22:10 - Slavomír Fridrich: ZLATÉ PRASA PRE TOHO KTO NÁJDE NEMECKÉ FÓRUM O KOZMONAUTIKE
https://forum.raumfahrer.net/
Nejaka pointa ? |
|
Vau..
Díky..
Chcelo by to odkazov pridať, nejakú novú kategóriu "cudzojazyčné diskusné fóra o kozmonautike".
@Eudoxus
Skoro som zabudol.. Keďže si to vyriešil..
Mal by si vymyslieť ďalšiu hádanku. [upraveno 16.6.2022 12:11] ____________________ slavomir.fridrich@azet.sk |
|
citace 16.6.2022 - 11:55 - Slavomír Fridrich: Vau..
@Eudoxus
Skoro som zabudol.. Keďže si to vyriešil..
Mal by si vymyslieť ďalšiu hádanku. [upraveno 16.6.2022 12:11]
Co to je ? ( tu sipku si nevsimajte), otazka smeruje k celemu objektu.
|
|
Nějaký podobný vícetryskový motor byl součástí planetárních sond Viking. Tenkrát byl použit za účelem omezení vlivu spalin na Marsovské horniny pod sondou. Toto na fotce vypadá docela robustně, možná nějaká vývojová verze téhož? |
|
citace 17.6.2022 - 20:26 - ArX: Nějaký podobný vícetryskový motor byl součástí planetárních sond Viking. Tenkrát byl použit za účelem omezení vlivu spalin na Marsovské horniny pod sondou. Toto na fotce vypadá docela robustně, možná nějaká vývojová verze téhož?
Ano, to je spravna odpoved.
Doplnujuce info aj tu:
https://space.stackexchange.com/questions/45222/viking-lander-descent-engine-design-feature [upraveno 18.6.2022 06:07] |
|
Super, koukám na ty výkresy z odkazu a je to zajímavá konstrukce. Dám sem tedy na víkend něco nového:
|
|
citace 16.6.2022 - 21:30 - Eudoxus:
citace 16.6.2022 - 11:55 - Slavomír Fridrich: Vau..
@Eudoxus
Skoro som zabudol.. Keďže si to vyriešil..
Mal by si vymyslieť ďalšiu hádanku. [upraveno 16.6.2022 12:11]
... jen poznámka bokem: ta trubička byla plánovaná pro senzor tlaku v spalovací komoře, který na letových exemplářích nakonec nebyl použit.
Viking používal ultračistý hydrazin (aby se předešlo případné kontaminaci přistávacího místa) tlakovaný heliem. Aby se udržela čistota, spolehlivost a jednoduchost systému, tak v okruhu dodávky paliva nebyl redukční ventil (a tedy díky jednoduchosti systému nebylo třeba předehřívat části hydrazinového systému mimo motory). Tlak hydrazinu postupně klesal díky vyprazdňování nádrží od 33 atm až k 16,5atm, což částečně korespondovalo se snižováním tahu motoru během přistání. Vlastní tah byl řízen otevíráním/zavíráním ventilu hydrazinu integrovanému v hlavě motoru (tedy stačil jednobitový výstup počítače).
Ten systém má víc zajímavostí:
- všechny tři motory Vikingu byly vyvážené na stejný tah (odchylka menší než 1 procento)
- před zážehem se motory předehřívali (ale pouze tyto motory, aby vlivem expanze hydrazinu nedošlo k jeho zamrznutí).
- rychlost dekompozice hydrazinu je dána složením katalyzátoru. Zde byly použity dva katalyzátory uspořádané radiálně: rychlejší "vnitřní Shell405" a "pomalejší" vnější katalyzátor LCH-101 pro zvýšení stability tahu.
podrobnosti jsou v dokumentu "Schmidt-IAF-99-S_2_02.pdf" odkazovaném na Vašem odkazu k podrobnostem ... ;-)
|
|
citace 18.6.2022 - 09:27 - ArX: Super, koukám na ty výkresy z odkazu a je to zajímavá konstrukce. Dám sem tedy na víkend něco nového:
...to okolo spalovacej komory je magnet? cievka? |
|
cívka přímo ne, ale elektronika tam vestavěna je
[upraveno 20.6.2022 09:38] |
|
citace 18.6.2022 - 09:27 - ArX: Super, koukám na ty výkresy z odkazu a je to zajímavá konstrukce. Dám sem tedy na víkend něco nového:
... je to vojenská minidružice NOTSNIK (jak napovídá jméno souboru) z roku 1958 (tedy z doby kolem startu Sputnika). Jméno vycháziá ze zkratky NOTS (Naval Ordnance Test Station) doplněné o příponu "NIK". ;-)
Šlo o malouh vojenskou družici s infrakamerou a vysílačem, s nosičem vypouštěným z podvěsu letounu F4D. Učelem byla detekce infračervené stopy letících střel a proto byl celý program dlouho utajovaný. Družice má uprostřed motor 5.tého stupně na TPH.
odkaz:
http://www.aerospaceweb.org/question/spacecraft/q0271.shtml
|
|
Zajímavé, takový rychloprojekt bez pořádné podpory a testování. A starty na F4D Skyray (nemá nic společného s pozdějším F-4 Phantom). |
|
Gratuluji k rozluštění kvízu - poslední stupeň a satelit NOTSNIK projektu PILOT. Toto je jeden z málo známých, ale velice zajímavých projektů. Je šance, že start dne 22.8.1958 mohl dosáhnout oběžné dráhy, ale není to hodnověrně doloženo. Pokud by se tak stalo, tak by se jednalo o orbitální nosný systém s rekordně nízkou hmotností při startu (~950 kg), souměřitelný jen s japonskou raketou SS-520 (~2900 kg).
V devadesátých letech byla podobná technologie zvažována pro MiniMAV-malý nosný stupeň pro vynesení vzorků marsovských hornin:
[upraveno 20.6.2022 14:06] |
|
Cakam na chutovku od kacenky... uz raz ju neokrochkane preskocili...
Ale mozno by sme sa mohli dohodnut, ze 24h po uhadnuti, resp. potvrdeni, sa tema stava volnou a kto prvy da... [upraveno 21.6.2022 22:22] |