04.8.2006 - 08:08 - Daniel Hlávka | |
|
citace: Analýza světelných podmínek během vzletu raketoplánu Atlantis dne 2006-08-27 ukázala, že budou vyhovující pro optické snímkování povrchu odhazovací nádrže ET. To znamená, že startovní okno se otevírá o den dříve, než bylo dříve předpokládáno. Technici zvažují ještě zda podobné podmínky by neumožnily posunout start až na 2006-08-26.
NASA potvrdila start na 2006-08-27.
Kvůli nedostatečným světelným podmínkám pro snímkování "ostře" sledovaných částí na ET se start neuskuteční 2006-07-26.
|
|
Dnes večer, tj. 2006-08-07 kolem 21:00 UT (23:00 SELČ) má posádka STS-115 přiletět na Kennedy Space Center z Houstonu, aby prošla nácvikem zejména nouzového opouštění raketoplánu na rampě a aby se zúčastnila zkušebního odpočítávání TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test) na rampě LC-39B.
____________________ Antonín Vítek |
08.8.2006 - 15:49 - Blaza | |
|
SLEDOVANI STS-115 podruhé
Změna místa pozorování pro sledování přeletu je poměrně nevýznamná. Pěkně to spočítá program Orbitron http://www.stoff.pl/.
===========
Děkuji za odpověď. Nemám zkušenost s Orbitronem a tak se obávám, že nestihnu vypočítat dráhu raketoplánu pro první přelet nad Evropou. HeavensAbove je pravidelně přetížený nebo parametry dráhy dostane až později. Shuttle ale vlastně startuje k ISS pořád stejně (téměř). Nemáte náhodou mapu Evropy s dráhou raketoplánu? Podle toho si už azimut a elevaci spočítám a nad Evropou je Shuttle cca 22 min po startu ... |
|
> ... Shuttle ale vlastně startuje k ISS pořád stejně (téměř). Nemáte náhodou mapu Evropy s dráhou raketoplánu? ...
Ano, domnívám se, že základní parametry prvního přeletu raketoplánu nad Evropou po startu k ISS jsou vždy prakticky stejné (azimut, elevace, čas od startu). Klidně lze použít hodnoty, které uvedl A.Vítek v tématu "Discovery STS-121" (upravený výběr viz. dále). Mění se jen reálný čas a podmínky osvětlení, přičemž právě podmínky osvětlení jsou velmi podstatné.
Na následujících obrázcích jsou hrubé "groundtracky" (vygenerované programem Orbitron pomocí mnou ručně upravených TLE ISS) pro starty 27.8.2006 (ve 22:29:55 SELČ) a 1.9.2006 (ve 20:27:34 SELČ).
Je jasně vidět, že průmět dráhy je stejný a mění se jen poloha terminátoru (rozhraní denní a noční strany Země), tedy i okamžik "západu" raketoplánu do stínu Země. Po západu do stínu už samozřejmě není nic vidět, takže se obávám, že rozumně pozorovatelný první přelet raketoplánu včetně nádrže ET by byl jen při startu ve dnech 31.8. - 2.9.2006. Předtím asi raketoplán i s ET už zapadne do stínu Země a potom už zase bude dost velké světlo (protože bude jen krátce po západu Slunce). Takže uvidíme, kdy raketoplán STS-115 skutečně odstartuje. Podle toho se teprve rozhodne, zda budeme mít možnost první přelet pozorovat, nebo ne. Je to opravdu dost výjimečná záležitost.
"Groundtracky" s vyšším rozlišením:
http://mek.kosmo.cz/zaklady/rakety/060827.jpg
http://mek.kosmo.cz/zaklady/rakety/060901.jpg
Startovní okna STS-115 podle W.Harwooda:
http://www.cbsnews.com/network/news/space/115/115windows.html
"Standardní" parametry viditelnosti raketoplánu po startu k ISS (pro Prahu, 14.467°E, 50.083°E):
T+MM:SS Al Azi C Hgt Rng ---------------------------- T+22:27 18 249 198 577 T+22:37 20 243 199 532 T+22:47 22 236 200 495 T+22:57 23 227 201 468 T+23:07 25 217 202 451 T+23:16 25 207 C 203 446 T+23:26 25 197 204 454 T+23:36 24 187 205 474 T+23:46 22 179 206 504 T+24:55 20 171 207 504 T+24:05 18 165 208 543 ---------------------------- MM:SS - minuty a sekundy po startu Al - výška nad obzorem ve stupních Azi - Azimut (Sever = 0, východ = 90, jih = 180, západ 270) C - Kulminace (bod kulminace, tj. nejvýše nad obzorem, označen C) Hgt - Výška nad povrchem Země v km Rng - Vzdálenost od místa pozorování v km pro Ústí n.L je třeba počítat s kulminací o cca 8 sekund dříve a s elevací cca o 3° níže
pro České Budějovice je kulminace o 8 sekund později a o 9° výše
pro Brno je kulminace o 26 sekund později a o 1° výše
pro Ostravu je kulminace o 35 sekund později a o 6° níže
(snad jsem se při svých úvahách a úpravách moc nespletl, prosím o kontrolu a případnou korekci)[Upraveno 04.9.2006 poslal ales][Upraveno 04.9.2006 poslal ales][Upraveno 04.9.2006 poslal ales] |
|
Souhlasím s Alešem. Chci jen podotknout, že obvykle mám předběžné TLE pro STS na prvním a dalších několika obězích zhruba dva dny před startem. Jakmile je budu mít v ruce, tak spočítám efemeridu pro Atlantis a hodím ji sem (řekněme pro Karlovy Vary, Prahu, Budějovice, Liberec, Hradec Králové, Brno a Ostravu). Rozdíly v časech nejsou velké, ale protože je raketoplán ještě dost nízko, jsou značné rozdíly v úhlové výšce nad obzorem a v azimutu.
____________________ Antonín Vítek |
|
Dne 2006-08-09 ve večerních hodinách místního času nacvičovali piloti STS-115 na letišti SLF na Kennedy Space Center ve dvou letadlech STA (Shuttle Training Aircraft, upravený Gulfstream 2), trupová čísla NASA 946 a NASA 947 přistání raketoplánu.
[Upraveno 10.8.2006 poslal avitek] ____________________ Antonín Vítek |
|
Dne 2006-08-10 proběhla na rampě LC-39B na Kennedy Space Center za účasti letové posádky zá věrečná část zkušebního odpočítávání raketoplánu Atlatntis k letu STS-115.
Viz mj.
http://www.space.com/missionlaunches/ft_060808_sts115_tcdt_arrival.html
Atlantis Astronauts Arrive at NASA Spaceport for Launch Rehearsal
By Todd Halvorson
FLORIDA TODAY
posted: 8 August 2006
10:21 a.m. ET
http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts115/060809tcdtqa/
Atlantis crew ready to kick start station assembly
BY WILLIAM HARWOOD
Posted: August 9, 2006
NASA zveřejnil na svých stránkách Press kit pro let STS-115:
http://www.nasa.gov/pdf/154433main_sts115_press_kit.pdf
Dnes 2006-08-11 od 15:00 SELČ bude na NASA TV přímý přenos z tiskovky pro novináře o náplni letu, o plánovaných výstupech do volného prostoru. Trvat má asi do 17:00, pak bude hodinový sestřih předem natočených věcí a následovat bude tisková konference se členy posádky Atlantis.
____________________ Antonín Vítek |
|
Sleduji na NASA TV animace z chystaného letu Atlantis. Myslel jsem, že to bude nějaký další modul se solárními články. Ale ono to pak na ISS bude celé rotovat. Víte někdo proč? Je to jen pro maximální využití zajištěním kolmého dopadu slunečního záření nebo to má ještě další účel? ____________________ --
MIZ |
|
citace: ... další modul se solárními články. Ale ono to pak na ISS bude celé rotovat. Víte někdo proč? Je to jen pro maximální využití zajištěním kolmého dopadu slunečního záření nebo to má ještě další účel?
Ano, důvod je optimální natáčení panelů fotovoltaických baterií, aby jejich plocha ležela kolmo na směr dopadajících slunečních paprsků. Pro stanici je optimální, aby letěla v orientaci LVLH, v té má nejmenší aerodynamický odpor a také vyhovuje optimálně pro pozorování Země. Ale má za následek, že fixně položené panely nejsou optimálně natočeny proti Slunci (orientace se mění o 360° v průběhu jednoho oběhu stanice kolem Země) a jejich účinnost je úměrná cos( β ) , kde β je úhel, který svírá směr ke Slunci s normálou roviny panelů (tj. s kolmicí k ploše panelů).
Proto panely amerického segmentu (v konečné konfiguraci stanice) mají dva stupně volnosti (dmě možnosti otáčení). První je tzv. P3/P4 Alpha Rotary Joint (a samozřejmě na druhé straně S3/S4 ARJ), kolem kterého se může otáčet celý konec nosníku (prvky P4, P5 a P6, resp. S4, S5 a S6), přičemž na nosnících č. 4 a 6 jsou vždy 2 x 2 panely fotovoltaických baterií. Ty jsou připojeny k nosníkům prostřednictvím otočných závasů BGA (Beta Gimbal Assembly), s jejichž pomocí se mohou otáček kolem osy kolmé na hlavní osu celého nosníku.
Z hlediska řízení panelů se tak nastavují podle dvou úhlů a to α (alfa) a β (beta) a při jakékoliv orientaci stanice se mohou nastavit optimálně proti Slunci.
V současné době je P6 připevněn vertikálně a to pevně na nosníku ITS Z1 a jeho panely se mohou natáčet pouze podle horizontální osy, pomocí jejich BGA. Tato osa otáčení je rovnoběžná s hlavní osou v současné době namontovaných nosníků P1--S0--S1.
Stačí?
____________________ Antonín Vítek |
|
citace:
citace: ... další modul se solárními články. Ale ono to pak na ISS bude celé rotovat. Víte někdo proč? Je to jen pro maximální využití zajištěním kolmého dopadu slunečního záření nebo to má ještě další účel?
Ano, důvod je optimální natáčení panelů fotovoltaických baterií, aby jejich plocha ležela kolmo na směr dopadajících slunečních paprsků.
...
Stačí?
Stačí bohatě. :-) Díky moc
Tak nějak automaticky jsem předpokládal, že ty další panely budou úplně stejné jako ty stávající.
Myslíte, že přenos elektřiny mezi vzájemně se pohybujícími díly je řešen obdobně jako třeba v dynamu - vysoce vodivé plochy např. z uhlíku a po nich se pohybující měděné sběrné kartáčky? Ve vakuu by to možná mohlo být dost spolehlivé, když tam nebude nic oxidovat. Nebo přímo nějaká vodivá ložiska? Ono zde asi moc možností není... ____________________ --
MIZ |
|
citace:
Myslíte, že přenos elektřiny mezi vzájemně se pohybujícími díly je řešen obdobně jako třeba v dynamu - vysoce vodivé plochy např. z uhlíku a po nich se pohybující měděné sběrné kartáčky? ...
Skutečně je to podobné kolektorům v točivých elektrických strojích. Bohužel nemám teď při ruce přesný popis BGA, a z hlavy něřeknu použité materiály, ale mohu ho (časem) najít. ____________________ Antonín Vítek |
|
V pondělí při studiu technické dokumentace přišli technici na vážnou potenciální závadu. Zjistili, že 4 šrouby, které jsou použity k přišroubování ovládacího boxu pro upevnění a natáčení parabolické antény pro spojení v pásmu Ku a pro radiolokaci při setkávacích manévrech s ISS na přepážku mezi pilotní kabinou a nákladovým prostorem, jsou příliš krátké a v závislosti na tom, jak tlusté byly použité podložky, mohou být do stěny zašroubovány jen na několik málo závitů. Přišlo se na to až poté, co je raketoplán Atlantic už na rampě a tento box je špatně přístupný. Sice v této konfiguraci beze změny letěl Atlantis do vesmíru už 26krát a nic se nestalo, ale čert nespí. Proto bude do konce tohoto týdne rozhodnuto, zda šrouby nebudou nahraženy delšími, které by byly hlouběji zašroubovány do stěny.
U dalších dvou raketoplánů, které jseou zatím horizontálně v montážních halách OPF už byly tyto šrouby vyměněny, tam to nebyl problém. Tady a Atlantis, který stojí vertikálně, by se , selo zkonstruovat speciální lešení, aby se k uvedenému místu montér dostal a navíc by tam musel pracovat v dost stísněném prostoru mezi stykovacím modulem pro připojení raketopláinu k ISS a stěnou kabiny. Samozrřejmě, kdyby mu při tom něco upadlo, mohlo by to vážně poškodit buď náklad, nebo trup raketoplánu. Kdyby se box s anténou během startu utrhl, mohly by padat přes celý nákladový prostor, rozmlátit tam cokoliv, případně poškodit dveře nákladového prostoru, nebo přepážku mezi nákladovým prostorem a motorovým prostorem, na jejíž zadní straně jsou nádrže s hydrazinem pro hydraulická čerpadla APU a samotná hydraulická čerpadla. Cokoliv z toho by mohlo vést k naprosté katastrofě. Dneska běží první den FRR, na němž se však toto řešit nebude; FRR končí zítra s tím, že zřejmě bude stanoveno (podmíněně) datum startu (zatím se počítá s 2005-08-27) a rozhodnutí o šroubech padne do konce týdne. Mluvčí KSC Buckingham je optimistický a říká, že by i případná výměna neměla ovlivnit datum startu.
Držme palce!
____________________ Antonín Vítek |
|
Na stránkách
http://www.cbsnews.com/network/news/space/current.html
Bill Harwood publikoval aktualizovaný plán letu raketoplánu Atlantis při startu 2006-08-27.
Během dnešního večera ho přeložím a zveřejním tady.
____________________ Antonín Vítek |
|
Předběžný plán letu STS-115 předložený na zasedání FRR 2006-08-15
(dle W. Harwooda)
UTC SELČ Událost
2006-08-27 20:30 22:30 Vzlet STS-115 21:30 23:30 Poletová tisková konference (NASA TV) 25:30 27:30 Zpráva o předběžném vyhodnocení optického sledování startu (NASA TV)
2006-08-28 02:30 04:30 Začátek odpočinku posádky 10:30 12:30 Konec odpočinku posádky 15:20 17:20 Začátek kontroly náběžné hrany křída a přídě raketoplánu tyčí OBSS 19:00 21:00 Zpráva o průběhu letu (NASA TV) 22:00 24:00 Tisková konference po zasedání managementu letu (NASA TV)
2006-08-29 01:30 03:30 Začátek odpočinku posádky 09:30 11:30 STS Konec odpočinku posádky 16:38 18:38 Připojení Atlantis k ISS 19:00 21:00 Zpráva o průběhu letu (NASA TV) 19:20 21:20 Vyzdvižení konstrukce P3/P4 s fotovoltaickými panely z nákladového prostoru raketoplánu 22:00 24:00 Tisková konference po zasedání managementu letu (NASA TV)
2006-08-30 01:30 03:30 Začátek odpočinku posádky 09:30 11:30 Konec odpočinku posádky 13:10 15:10 Dokončeno upevňování šroubových spojů mezi segmenty P1 a P3 14:30 16:30 Výstup do volného prostoru EVA-1 začátek 20:50 22:50 Výstup do volného prostoru EVA-1 konec 22:00 24:00 Tisková konference o průběhu letu a po zasedání managementu letu (NASA TV)
2006-08-31 01:30 03:30 Začátek odpočinku posádky 09:30 11:30 Konec odpočinku posádky 14:30 16:30 Výstup do volného prostoru EVA-2 začátek 20:50 22:50 Výstup do volného prostoru EVA-2 konec 22:00 24:00 Tisková konference o průběhu letu a po zasedání managementu letu (NASA TV)
2006-09-01 01:30 03:30 Začátek odpočinku posádky 06:45 08:45 Zahájeno rozvinování panelů fotovoltaických baterií 09:30 11:30 Konec odpočinku posádky 13:05 15:05 Nosná tyč panelu 4A rozvinuta 49 procent 13:45 15:45 Nosná tyč panelu 4A rozvinuta na 100 procent 14:45 16:45 Nosná tyč panelu 2A rozvinuta na 49 procent 15:25 17:25 Nosná tyč panelu 2A rozvinuta na 100 procent 18:00 20:00 Zpráva o průběhu letu (NASA TV) 20:30 22:30 Tisková konference prosádky (Jett, Vinogradov, Reiter) (NASA TV) 21:05 23:05 Tisková konference prosádky (Jett, MacLean) (NASA TV) 22:00 24:00 Tisková konference po zasedání managementu letu (NASA TV)
2006-09-02 01:30 03:30 Začátek odpočinku posádky 09:30 11:30 Konec odpočinku posádky 14:30 16:30 Výstup do volného prostoru EVA-3 začátek 20:50 22:50 Výstup do volného prostoru EVA-3 konec 22:00 24:00 Zpráva o průběhu letu (NASA TV)
2006-09-03 01:30 03:30 Začátek odpočinku posádky 09:30 11:30 Konec odpočinku posádky 12:30 14:30 Začátek volného času posádky raketoplánu 16:50 18:50 Společná tisková konference obou posádek (NASA TV) 18:35 20:35 Tisková konference prosádky (5 členů posádky Atlantis) (NASA TV) 19:00 21:00 Zpráva o průběhu letu (NASA TV)
2006-09-04 01:30 03:30 Začátek odpočinku posádky 09:30 11:30 Konec odpočinku posádky 18:29 20:29 Odpojení Atlantis od stanice 21:00 23:00 Zpráva o průběhu letu (NASA TV)
2006-09-05 00:30 02:30 Začátek odpočinku posádky 08:30 10:30 Konec odpočinku posádky 12:30 14:30 Kontrola stavu náběžné hrany křídla a přídě raketoplánu 18:00 20:00 Zpráva o průběhu letu (NASA TV)
2006-09-06 00:00 02:00 Začátek odpočinku posádky 08:00 10:00 Konec odpočinku posádky 16:10 18:10 Tisková konference prosádky (celá posádka Atlantis) (NASA TV) 17:30 19:30 Zpráva o průběhu letu (NASA TV) 21:00 23:00 Tisková konference po zasedání managementu letu (NASA TV)
2006-09-07 00:00 02:00 Začátek odpočinku posádky 08:00 10:00 Konec odpočinku posádky 15:00 17:00 Brzdicí manévr (na oběhu č. 171) 16:02 18:02 Přistání na Kennedy Space Center ____________________ Antonín Vítek |
|
> 13:10 15:10 Dokončeno upevňování šroubových spojů mezi segmenty P1 a P3
Při této příležitosti mám dotaz, kam se "ztratil" díl P2 (a S2)? Proč není v sestavě stanice? |
|
Zítra bude na ČT1 v Dobrém ránu přibližně v 07:10 SELČ krátký vstup o plánovaním letu STS-115.
____________________ Antonín Vítek |
|
citace: > 13:10 15:10 Dokončeno upevňování šroubových spojů mezi segmenty P1 a P3
Při této příležitosti mám dotaz, kam se "ztratil" díl P2 (a S2)? Proč není v sestavě stanice?
Cituji z CIVIL ENGINEERING MAGAZINE, číslo APRIL 2000:
The truss segments that make up the main structural support for the station modules are not scheduled for launch until 2002. The linear space frame truss consists of 11 segments—a center truss (S0) and five segments on each side numbered sequentially from 1 to 6 for both starboard (S) and port (P) orientation. Early design changes made when the Russian space agency joined the program around 1993 and a cost-cutting initiative from President Bill Clinton around the same time eliminated the need for the S2 and P2 segments, and NASA never bothered to renumber the segments.
Viz:
http://www.pubs.asce.org/ceonline/0400feat.html
____________________ Antonín Vítek |
|
Manažeři letů raketoplánů na doporučení techniků definitivně rozhodli o výměně dvou že čtyř šroubů, držících na místě v přední části nákladového prostoru anténu pro spojení v pásmu Ku. Dva uvedené šrouby jsou příliš krátké a jsou zachyceny přibližně jen na 2 a půl závitu; technici jsou názoru, že pro zcela bezpečené uchycení na stěně nákladového prostoru je nutné zašrobování nejméně na šest až osm otoček šroubu (jako tomu je u zbývajících dvou šroubů). Po dokončení nebezpečných operací na rampě, kvůli nimž nebylo možno otevřít nákladový prostor, zahájila pozemní obsluha v sobotu po otevření PLBD instalaci pomocného lešení, které má zajistit technikovi přístup k místu, ležícímu asi 18 metrů nad zadní stěnou nákladového prostoru (která v současné době je jakousi "podlahou"). Prostor mezi přední stěnou a podélníky, držícími stykovací modul pro spojení s raketoplánem, v němž se ovládací skříň antény nachází, je poměrně těsný a technik, vyměňující šrouby, v něm bude muset ležet na boku a manipulovat se šrouby asi metr nad sebou.
Nákres je na
http://www.nasa.gov/pdf/154918main_kuband_antenna_access.pdf
____________________ Antonín Vítek |
20.8.2006 - 20:58 - Luděk | |
|
http://www.novinky.cz/zahranicni/technici-nasa-vymenili-srouby-na-raketoplanu-atlantis_93575_ude4a.html
A je to! |
|
Countdown už běží!!!! |
|
> Countdown už běží!!!!
Zajímavé. Spustili countdown o 6 hodin dřív proti plánu, aby v předstihu naplnili palivové články v raketoplánu a vyhnuli se možným problémům s počasím, které má prý na zítřek špatnou předpověď (na den startu je předpověď počasí snad zatím docela dobrá ... 70% na "go" a v dalších dnech ještě lepší). [info ze Spaceflight Now - http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts115/060824count/ ] |
|
Pro informaci dávám překlad podrobného rozpisu časového průběhu odpočítávání pro let STS-115
Světový čas Středoevropský Akce
UTC SELČ
2006-08-24
15:30:00 17:30:00 Vyhlášena pohotovost pro pracovníky pozemní obsluhy
16:00:00 18:00:00 Začátek odpočítávání T -43 hodin
2006-08-25
02:00:00 04:00:00 Příprava k planění nádrží s kapalným kyslíkem a vodíkem pro palivové baterie
07:40:00 09:40:00 Oživení řídicího počítače motorů SRB (=Solid Rocket Boosters)
08:00:00 10:00:00 Úklid kabiny pro posádku
08:00:00 10:00:00 Začátek přerušení odpočítávání na 4 hodiny
09:00:00 11:00:00 Zkoušky ovladačů pyrotechniky PIC (=Pyrotechnic Initiator Controller) družicového stupně
09:10:00 11:10:00 Zkoušky ovladačů pyrotechniky motorů SRB PIC
09:51:00 11:51:00 Předletové prověrky řídicího systému hlavních motorů SSME (MEC = Main Engines Controller) BITE (= Built=in Test Equipment) test
12:00:00 14:00:00 Obnovení odpočítávání
13:00:00 15:00:00 Bezpečnostní vyklizení rampy
13:30:00 15:30:00 Začátek plnění nádrží zásob pro palivové články kapalným kyslíkem
16:00:00 18:00:00 Konec plnění nádrží zásob pro palivové články kapalným kyslíkem
16:00:00 18:00:00 Začátek plnění nádrží zásob pro palivové články kapalným vodíkem
18:30:00 20:30:00 Konec plnění nádrží zásob pro palivové články kapalným vodíkem
19:30:00 21:30:00 Povolen vstup na rampu; nástup pozemní obsluhy do obslužné místnosti rampy (white room)
20:00:00 22:00:00 Začátek přerušení odpočítávání na 10 hodin
20:00:00 22:00:00 Uklid kabiny po posádku včetně luxování
20:30:00 22:30:00 Demontáž OMBUU (=Orbiter Midbody Umbilical Unit)
22:00:00 24:00:00 Příprava hydraulických čerpadel APU (=Auxilliary Power Units), demontáž krytů motorů, papírové krytky manévrovacích trysek RCS (=Reaction Control System)
2006-08-26
06:00:00 08:00:00 Obnovení odpočítávání
06:00:00 08:00:00 Zahájen příprava hlavních motorů SSME
06:00:00 08:00:00 Aktivace počítačů MEC 1 a 2
08:30:00 10:30:00 Inspekce dlaždic tepelné ochrany po vyfouknutí těsnicích manžet mezi raketoplánem a otočnou obslužnou věží RSS (=Rotating Service Structure)
13:00:00 15:00:00 Závěrečná příprava spodní obslužné věžičky
14:00:00 16:00:00 Začátek přerušení odpočítávání na 13 od 34 min
16:20:00 18:20:00 Pohotovost pro osazenstvo řídicího střediska v Houstonu
16:20:00 18:20:00 Inspekce kabeláže ASPv kabině posádky
17:30:00 19:30:00 Aktivace komunikačního systému
18:00:00 20:00:00 Prověrka fonického spojení v kabině posádky
19:10:00 21:10:00 Ukládání posledního nákladu do kabiny posádky
2006-08-27
23:00:00 01:00:00 Odsun otočné obslužné věže RSS do parkovací pozice
01:00:00 03:00:00 Nastavení ovládacích prvků na palubní desce pro vzlet
03:34:00 05:34:00 Obnovení odpočítávání
03:34:00 05:34:00 Konec přístupu na rampu pro neutorizované osoby
03:49:00 05:49:00 Testy řídicího systému hlavních motorů SSME (MEC = Main Engines Controller) BITE (= Built=in Test Equipment)
03:54:00 05:54:00 Odchod nikoli nezbytných pracovníků z rampy
04:44:00 06:44:00 Spuštění palivových baterií
05:34:00 07:34:00 Konfigurace spojení pro vzlet v řídicím středisku MCC (=Mission Conterol Center) v Houstonu
06:04:00 08:04:00 Zapojení temperačního topení spojů mezi segmenty motorů SRB
06:34:00 08:34:00 Závěrečné přípravy k plnění nádrže ET (=External Tank); vyklizení rampy
08:34:00 10:34:00 T-6 h. Začátek přerušení odpočítávání na 2 hodiny
08:44:00 10:44:00 Prověrka pojistek ovladačů pyrotechniky PIC
09:24:00 11:24:00 Zasedání managementu k vyslovení souhlasu s plněním nádrží ET
10:04:00 12:04:00 Vnější nádrž ET připrfavena k plnění
10:34:00 12:34:00 T-6 h. Obnovení odpočítávání
10:34:00 12:34:00 Chlazení plnicích potrubí kapalného kyslíku a vodíku
10:44:00 12:44:00 Chlazení hlavního motorového systému
10:44:00 12:44:00 Začátek pomalé fáze plnění nádrže s vodíkem
11:04:00 13:04:00 Začátek pomalé fáze plnění nádrže s kyslíkem
11:24:00 13:24:00 Přechod na rychlé plnění nádrže kyslíkem
11:34:00 13:34:00 Přechod na rychlé plnění nádrže vodíkem
12:49:00 14:49:00 Dotankovávání vodíku
13:29:00 15:29:00 Přechod na průběžné dopl%nování odpařujícího se vodíku
13:34:00 15:34:00 Přechod na průběžné dopl%nování odpařujícího se kyslíku
13:34:00 15:34:00 T-3 h. Přerušení odpočítávání na 3 hodiny
13:34:00 15:34:00 Pozemní obsluha pro závěrečné přípravy do "bílého pokoje"
13:34:00 15:34:00 Vnější nádrž ve vyrovnaném módu průběžného dopl%nování odpařujících se pohonných látek
13:49:00 15:49:00 Prověrka spojení pro tým zabezpečující nástup posádky do raketoplánu
14:19:00 16:19:00 Nastavení ovládacích prvků na palubní desce pronástup posádky
14:30:00 16:30:00 Začátek televizního přenosu
14:55:00 16:55:00 Astronaut breakfast photo op
16:00:00 18:00:00 Meteorologický brífink posádky
16:10:00 18:10:00 Posádka obléká skafandry
16:34:00 18:34:00 T-3 h. Obnovení odpočítávání
16:40:00 18:40:00 Odjezd posádky z budovy O&CB (Operations and Checkou Building)
17:10:00 19:10:00 Násgtup posádky do raketoplánu
17:59:00 19:59:00 Zkoušky spojení posádky s řídicími středisky
18:24:00 20:24:00 Uzavření vstupního průlezu
18:59:00 20:59:00 Vyklizení "bílého pokoje"
19:14:00 21:14:00 T-20 min. Začátek desetiminutového přerušení odpočítávání
19:16:00 21:16:00 Brífink ředitele NASA pro předstartovní testy
19:24:00 21:24:00 T-20 min. Obnovení odpočítávání
19:25:00 21:25:00 Záložní počítač raketoplánu přešel na program OPS-1 (Operations 1, tj. řízení vzletu)
19:29:00 21:29:00 Kosmodrom vyklizen pro start
19:35:00 21:35:00 T-9 min. Začátek prosledního přerušení odpočítávání
19:45:55 21:45:55 Ředitel NASA pro předstartovní zkoušky ověřuje připravenost raketoplánu ke startu
20:20:55 22:20:55 T-9 min. Obnovení odpočítávání
20:22:25 22:22:25 Odsunutí přístupového můstku od raketoplánu
20:24:00 22:24:00 Začátek startovního okna (skutečné: 22:24:54 SELČ)
20:24:55 22:24:55 Spuštšní čerpadel APU hydrauliky
20:25:00 22:25:00 Ukončení doplňování kapalného kyslíku do nádrž ET
20:25:55 22:25:55 Zkoušky hydrauliky
20:25:55 22:25:55 Odblokování inerciálních plošin IMU (=Inertial Measurement Units)
20:26:00 22:26:00 Zkoušky ovládání aerodynamických řídicích ploch
20:26:25 22:26:25 Zkoušky ovládání vychylování hlavních motorů SSME
20:27:00 22:27:00 Tlakování kyslíkové nádrže ET
20:27:20 22:27:20 Palivové baterie přepojeny na zásobování z palubních nádrží
20:27:25 22:27:25 Výmaz paměti počítače hlídajícího závady a poruchy
20:27:55 22:27:55 Uzavření přilab skafandrů
20:27:58 22:27:58 Tlakování vodíkové nádrže ET
20:29:05 22:29:05 Vypojení temperačního topení spojů mezi segmenty SRB
20:29:24 22:29:24 Palubní řídicí počítače raketoplánu přebírají řízení startu
20:29:34 22:29:34 Zkoušky vychylování trysek motorů SRB
20:29:48 22:29:48 Zážeh hlavních motorů SSME (T-6,6 sekund)
20:29:55 22:29:55 Zážeh motorů SRB (START)
(Omlouvám se předem za možné překlepy, psal jsem to v kalupu)
____________________ Antonín Vítek |
|
Včerejší (2006-08-24) hlášení o průběhu příprav STS-115 je na
http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/news/status-20060824.html ____________________ Antonín Vítek |
|
Při přechodu bouřky v pátek 2006-08-25 udeřil blesk v blízkosti ramy s raketoplánem. Podle vyjádření managementu hromosvody a další jištění rampy ped blesky jsou dostatečné, aby se nic nestalo.
Podle poslední meteo předpovědi se vyhlídka na nedělní start poněkud zhoršila, meteorologové dávají nyní jen 60 % pravděpodobnosti na dobré počasí, na pondělí a úterý je přepověď 80procentní.
http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts115/060825count/
Nad Karibskou oblastí jižně od Portorika se začala vytvářet hluboká tlaková níže, která by se do pondělka mohla přeměnit na hurikán. Podle propočtů by však měl postupovat nad Mexický záliv a počasí nad kosmodromem by neměl ovlivnit.
____________________ Antonín Vítek |
26.8.2006 - 20:17 - Blaza | |
|
http://spaceflightnow.com/shuttle/sts115/060825preview/part4.html
Pri minulem startu byla Discovery mene nalozena a nemusela tak agresivne pronikat atmosferou. Atlantis je hodne nalozeny a tak
bude maximalni odpor vzduchu Qmax vetsi. Netusite nekdo o kolik? |
|
A hele bum do rampy:
Takže start až v pondělí. |
|
citace: A hele bum do rampy:
Takže start až v pondělí.
Cože?! Vždyť to tomu kosmodromu nic neudělalo ne? Ví tady o tom někdo něco bližšího? Kosmodrom je sice celý z kovu ale úřece musí mít dokonalou ochranu proti bleskům. |
|
citace: Cože?! Vždyť to tomu kosmodromu nic neudělalo ne? Ví tady o tom někdo něco bližšího? Kosmodrom je sice celý z kovu ale úřece musí mít dokonalou ochranu proti bleskům.
No ty záběry jsou z pátku, takže lze usuzovat, že to skutečně nic nebylo. A odklad má jiné důvody, asi počasí. |
|
Tak přece. Technici chtějí čas na kontrolu systémů po zásahu blesku. Zítra odpoledne (asi 17 hod. SELČ) se ukáže na co přišli a jestli pondělí platí. |
|
Tabulka časů startovních oken pro STS-115 srpen-září (časy jsou SELČ)
Datum Začátek-Střed-Konec
27.08.2006 22:24:57 22:29:57 22:34:57
28.08.2006 21:59:14 22:04:14 22:09:14
29.08.2006 21:36:43 21:41:43 21:46:43
30.08.2006 21:11:00 21:16:00 21:21:00
31.08.2006 20:48:28 20:53:28 20:58:28
01.09.2006 20:22:46 20:27:46 20:32:46
02.09.2006 20:00:14 20:05:14 20:10:14
03.09.2006 19:34:32 19:39:32 19:44:32
04.09.2006 19:12:00 19:17:00 19:22:00
05.09.2006 18:46:18 18:51:18 18:56:18
06.09.2006 18:23:46 18:28:46 18:33:46
07.09.2006 17:58:03 30:03:03 30:08:03
Start (okamžik T +0) je plánován vždy na střed startovního okna.
[Upraveno 27.8.2006 poslal avitek][Upraveno 27.8.2006 poslal avitek] ____________________ Antonín Vítek |