Otvírají Dragon. Tento pohled jsem ale ještě nikdy neviděl - mezi poklopem Harmony a Dragonem je jakási textilní přepážka a čtyři ploché krabice.
Neví někdo k čemu to slouží?
citace:Otvírají Dragon. Tento pohled jsem ale ještě nikdy neviděl - mezi poklopem Harmony a Dragonem je jakási textilní přepážka a čtyři ploché krabice.
Neví někdo k čemu to slouží?
citace:To jsou ještě nedemontované CPA (Controller Panel Assembly) ACBM uzlu, které ovládají záchyt a spojení.
Takže CPA jsou ovladače, které řídí zašroubování oněch 16 spojovacích šroubů, které zajišťují pevné spojení lodě (PCBM) a stanice (ACBM).
Každý den se člověk dozví něco nového. Díky
Chci se zeptat. Proc vlastne SpaceX nepomuziva jako druhy stupen nejaky booster na pevne palivo? Nebylo by to levnejsi, kdyz vzdali reuse druheho stupne?
TPH je drahé, protože je technologicky náročné udržet kvalitu. Motor je náročný na vývoj a zkoušky. Raketou se hůř manipuluje, protože je těžší (oproti prázdnému druhému stupni na KPL). Čím menší je motor na TPH, tím větší šance na utržení většího kusu TPH, ucpání trysky a explozi motoru. Falcon 9 od začátku využívá unifikované prvky - ve druhém stupni je jen mírně upravený motor z 1. stupně. Stejný průměr a konstrukce skořepiny 2. stupně jako u 1. také snižuje cenu - nižší výrobní náročnost. TPH má nižší Isp, horší je taky ekologicky (Musk se snaží být Zelený). TPH je dle zákona výbušnina, takže zacházení s ní je náročnější (sledováno zákonem) než když manipulujete jen s kerosínem a kyslíkem. Regulace tahu dle potřeby a zkrácení doby hoření velmi omezené u TPH, nemožnost restartu - je vyloučen další zážeh pro let na GTO nebo návrat na Zem. [Edited on 13.1.2015 Ervé]
citace:Proc vlastne SpaceX nepomuziva jako druhy stupen nejaky booster na pevne palivo?
Můj názor: čím vyšší stupeň rakety, tím větší roli hraje specifický impuls (Isp) a menší roli tah v absolutních číslech. Mezi oběma parametry je většinou tradeoff - motory/stupně s nižším tahem je jednodušší udělat tak, aby měly vyšší specifický impuls. TPH mají spolehlivě nejhorší specifický impuls (pravda, ve 2.stupni posledního Antaresu měl být TPH motor s nebývale vysokým Isp), následuje hydrazin, kerosen/LOX a nejlepší je pochopitelně kyslík a vodík.
Vyšší stupně na TPH mají pravda výhodu v brutální jednoduchosti, a navíc jako celek (po započtení "konstrukčního čísla") asi výhodné být můžou... zvlášť pro mise na LEO. Ale SpaceX šel spíš cestou celkových úspor z rozsahu: vyrábí jen jeden jediný typ motoru, pouze s dvěma různými tryskami. Tímhle se nemůže pochlubit žádný jiný "launch provider" nikde ve světě: všichni mají nějakou přidanou složitost (taky třeba Ariane 6 má jako boostery používat upravené první stupně z Vegy, aby se dosáhlo nějakých úspor z rozsahu, Rusové navrhli Angaru jako modulární.. to vše je stejný trend, ale tak daleko jako ve SpaceX tu modulárnost nedotáhli nikde...)
Inak som si všimol, že po tomto štarte ostal druhý stupeň na LEO. Súvisí to práve so skúškou reusable, ktorá trochu znížila nosnosť rakety a druhý stupeň to musel vyrovnať tak, že už mu neostalo žiadne residuálne palivo na deorbit? Alebo je iný dôvod?
citace:Inak som si všimol, že po tomto štarte ostal druhý stupeň na LEO.
Máte jistotu, že neproběhl ani drobný deorbit zážeh a 2.stupeň je stále na LEO? Já jsem takovou informaci nikde nenašel ... ale možná jsem jen málo hledal.
SpaceTrack eviduje po štarte okrem Dragonu 3 ďalšie objekty - zatiaľ čo B a C rýchlo klesajú z orbity a ide tak s najväčšou pravdepodobnosťou o ľahké kryty solárnych panelov, objekt 2015-1D klesá oveľa pomalšie. Navyše som ho dnes ráno pozoroval - jeho jasnosť dosahovala pekných 0 mag. Muselo teda ísť o posledný stupeň Falconu. Tiež ma to prekvapuje, že ho z orbity nestiahli, ako to bežne robia, preto sa pýtam.
Našel jsem jen tuto odpověď z neoficiálního zdroje:
The second stages are left in orbit until they decay, or, as of more recently, deliberately deorbited to reduce space "junk", as was done on the CRS-3 mission. Previous stages have used the former approach or have been boosted into higher orbits for a variety of reasons (such as testing the second stage engine's relight capability).
Objekt 2015-001D skutečně klesá pomalu, ale klesá.
Epoch Type of orbit Inclination Period Perigee Apogee Notice
2015-01-10.54405881 G 51.66° 89.90 min 199 km 340 km
2015-01-11.35866825 G 51.64° 89.69 min 200 km 319 km
2015-01-11.47894584 G 51.64° 89.67 min 199 km 317 km
2015-01-11.52788672 G 51.65° 89.79 min 194 km 335 km
2015-01-12.59858370 G 51.65° 89.62 min 191 km 320 km
citace:Našel jsem jen tuto odpověď z neoficiálního zdroje:
...
Žial toto vôbec nie je odpoveď na moju otázku, či terajšie ponechanie druhého stupňa Falconu na orbite súvisí so znovupoužiteľnosťou prvého stupňa. Na nízkej orbite dávnejšie ponechávali stupne len kvôli tomu, že požívali slabší Falcon-9 v1.0. Od verzie 1.1 všetky deorbitovali (lepšie povedané obidva pri misiách CRS-3 aj CRS-4). A myslel som, že v tomto trende budú aj pokračovať. [Upraveno 13.1.2015 Erakis]