cely ten pristup je chory. Dragon preukazal ze vie lietat. Stykovacia navigacia dragonu uz bola testovana na STS. Dragon ma byt zachyteny manipulatorom. Za bezpecnost celeho testu zodpoveda NASA, ktora ma informacie o technologii dragonu, nastavuje podmienky a pravidla testu atd.
A rusi sa tvaria ako keby sa k stanici pokusal pripojit nejaky podomacky vyrobeny amatersky habakuk. Majstri sveta, hoci ani im obcas stykovka nevyjde, a to maju 50 rocne skusenosti. Cele je to len o diskreditacii konkurencie, zrejme sa na tie dolare uz velmi tesili.
24.4.2011 - 10:15 - Radek Valkovič
Pravdou je, že Rusové mají právo chtít ověřenou techniku a že v původních plánech byl další let Dragonu před připojením k ISS. Rusové se obávají, že tlak na urychlení Dragonu ze strany NASA i Muska může vézt k nezodpovědnosti. Na druhou stranu testy proběhly, Dragon fungoval na oběžné dráze a pokud bude přiblížení a setkání probíhat O.K. a s dosatkem stop kroků, není proč čekat. Vždycky se může setkání zrušit a Dragon vrátit na Zem.
kazda nova technika je neoverena, ak by sme trvali stoj co stoj na overenej a oliatnej technike, tak prakticky zmrazime vyvoj (co sa statnym vesmirnym agenturam uspesne dari poslednych 30 rokov). Za Dragon zodpoveda NASA, ktora je aj majoritnym investorom ISS, a ak je NASA schopna zabezpecit letovy program, ktory ISS neohrozi a pritom umozni stykovku, tak v tom nevidim problem. Rusom usiel vlak a snazia sa to aspon nejako zabrzdit.
24.4.2011 - 12:45 - Vlado1
citace:Rusom usiel vlak a snazia sa to aspon nejako zabrzdit.
Vlak ujel USA ale i s penězi. Celá NASA byla sponzorský program sovětsko ruské kosmonautiky.
citace:Rusom usiel vlak a snazia sa to aspon nejako zabrzdit.
Vlak ujel USA ale i s penězi. Celá NASA byla sponzorský program sovětsko ruské kosmonautiky.
myslim ze tieto perly ducha tu maju vlastne vlakno...
24.4.2011 - 23:00 - Jiří Hošek
citace:Vychází z toho, že SpaceX požádala NASA o souhlas s tím, aby start Dragonu naplánovaný na listopad 2011 byl už plánován s konečným připojením ke stanici.
Myslím, že to není zcela přesné.
Таким образом он прокомментировал сообщения ряда СМИ о том, что компания SpaceХ обратилась к НАСА с просьбой разрешить пристыковать к МКС первый коммерческий космический корабль уже в декабре 2011 года. = Vychází z toho, že SpaceX požádala NASA o souhlas s tím, aby se první komerční Dragon připojil ke stanici už v prosinci 2011.
Chápu to tak, že SpaceX nežádala o změnu profilu letu demonstrační mise COTS 2 (plánované na září/říjen 2011), který se má pouze přiblížit k ISS, ale o to, aby další v pořadí let Dragonu (prosinec 2011), dosud plánovaný jako demonstrační let COTS 3, byl kvalifikován rovnou na první komerční let CRS 1. [mezitím Musk oznámil, že tento let sklouzl z prosince 2011 na leden 2012]
Krasnov pouze říká, že Rusko posoudí možnost komerčního letu CRS 1 až po úspěšném demonstračním letu COTS 2.
citace:otazne je ci sa z toho obrazku daju odvodzovat nejake zavery o strategii SpaceX pre mars, alebo ci ide len o umelecke stvarnenie
Dají.
Dost dobře to zapadá do Muskových plánů na co nejrychlejší multiplanetární rozšíření pozemského života. Je to troufalá až divoká představa, ale zvykněme si na to, že Elon není obyčejný podnikatel, ale skutečný průkopník.
Další důkaz o tom svědčící je včerejší článek v Business Week:
Je v něm taky zajímavá zmínka o Elonově rozhodnutí téměř nic ze svých (SpaceX) vynálezů nepatentovat.
Jako svou konkurenci vidí "pouze" Čínskou a Ruskou vládu (vládní space-organizace) a proti těm patenty nemají valného smyslu, ba naopak by spíš sloužily jako návod ke kopírování myšlenek.
Raději si vše novátorské nechává pouze ve své "CEO hlavě".
tak uz vieme preco je SpaceX taka tajnostkarska - svoje technologie nema chranene patentom a povazuje ich za obchodne tajomstvo. Preto neprezradzaju nic, co prezradit nemusia. Skoda pre nas
Dalsia zaujimava vec, ktora ma uz napadla - rozdiel medzi CEO v SpaceX a CEO niekde v Boeingu. Kym v prvom pripade je to nadsenec, ktory chce dokazat nieco nove, co este nikto nedokazal, a CEO je vlastne z donutenia, v druhom pripade je to drzitel titulu MBA, ktory sa stara hlavne o svoju stolicku a kratkodobe profity spolocnosti (aby ho akcionari nevymenili). Rozdiel v kulture a vykonoch spolocnosti je evidentny. Myslim ze zapadna ekonomika, postavena na inovaciach, teraz potrebuje takychto Henry Fordov a Elonov Muskov.
Dalsia vec - inspiracia. Musk ma pravdu, nasa spolocnost nemoze byt iba o problemoch, vecne rozhadanych politikoch, hladujucich detoch a nezamestnanosti. To vsetko su problemy ktore treba riesit, ale potrebujeme aj viziu a inspiraciu. Nejaky ciel pred sebou, na ktory chceme dosiahnut. Inak iba stagnujeme a utapame sa v problemoch, z ktorych mnohe zrejme ani nejdu vyriesit.
Jak tak procitam Muskovo prohlaseni ohledne opakovane znovupouzitelnosti prvniho a pripadne druheho stupne, tak me napadlo, jestli nekoupil od rusu za US$ know-how jejich navratovych stupnu k Energii. Stejne uz rusum nejake ty dolarky dal za urcite know-how uz predtim.
Padaky by byly typu kridlo s motorickejma tahlama rizenejma dvema GPSkama (zadek/predek).
V kombinaci riditelneho sestupu pomoci padaku typu kridlo by teoreticky mohl stupen pristavat primo na letadlove lodi nebo lodi podobne, ktera ma rovny hladky povrch bez konstrukcnich vycnelku.
Protoze nejblizsi vhodna zemina ve smeru startu (alespon trochu) je 374km vzdalene letiste u Norman Castle na ostrove Great Abaco Island v nejsevernejsi casti Bahamskeho souostrovi.
to mate odkial ze Musk kupoval know-how od rusov? Ja v jeho technologii nic ruskeho nevidim.
Navrat prvych stupnov Energie je trosicku iny technicky problem ako navrat prveho stupna Falconu. Energia nemusi riesit tepelnu ochranu (zrejme) - stupne sa oddelovali skor. Naopak trebalo riesit pristatie stupna, kedze Rusi startuju ponad step. Musk naopak musi riesit zbrzdenie alebo tepelnu ochranu stupna, pristatie riesit moc nemusi (splashdown) - staci ak sa k nemu zachranari dostanu dostatocne rychlo a vytiahnu ho z vody.
U Eněrgije byl hlavní problém to, že celá záchrana stupně byl jen plán, hezké náčrty a makety krytů, to je všechno. Výsledkem celého složitého přistávacího modulu by byl 40 t obrovský blok (35 t stupeň + cca 5 t podvozek a záchranné vybavení) stojící ve stepi nebo lese - vrtulník ho neodveze, 8*8 tahač neodtáhne, na vagon se nevejde - co s tím? Rozmontovat na dva-tři bloky někde v divočině? U Muska je hlavní problém výrazně vyšší rychlost stupně (namáhání) a přistání do vody - poškození motorů mořskou vodou.
Neříkal jsem náhodou, že tenhle záměr u Dragonu začínám tušit ? Prostě konečně nějakou loď zase po dlouhé době koncipuje inženýr - a ne úředník nebo politik... :-)
Hlavně, že ESA i Japonci směli přistát hned při prvním letu... ovšem kdo ví, jestli tohle stanovisko není vylobbované někým v Americe, komu hrozí, že kvůli SpaceX přijde o prachy.
citace: Rusové jsou si této situace vědomi a už zdražili místa pro americké kosmonauty ve své vesmírné lodi Sojuz.
Autor zrejme pletie hrušky s jablkami a vytvára väzby, ktoré nemajú príliš reálny podklad.
Dôvodom zvyšovania ceny za kozmickú letenku je pre rusov skôr rýchly pokles hodnoty doláru a s tým spojený všeobecný rast ceny materiálových vstupov a práce, zrejme značne rýchlejšie, ako sa predpokladalo pred rokom či dvomi - za posledný rok vzrástli ceny titanu, hliníku a medi o 30%, striebra ale napríklad až o 250%. Podobný vývoj je i v cenách ostatných vstupov.
Je teda otázkou, ako sa nakoniec zmení cena kozmickej letenky aj na Falcone/Dragone, pretože v kalkuláciách a porovnaniach sa objavujú i ceny spred niekoľkých rokov.
toto ste uz videli? su tam zaujimave zabery do kuchyne SpaceX
Super. Tohle je přesně co odlišuje Američany od zbytku světa.
Nikde jinde asi opravdu nemůže vzniknout startup firma tohoto typu .. možná ještě v Austrálii nebo Kanadě.
toto ste uz videli? su tam zaujimave zabery do kuchyne SpaceX
Super. Tohle je přesně co odlišuje Američany od zbytku světa.
Nikde jinde asi opravdu nemůže vzniknout startup firma tohoto typu .. možná ještě v Austrálii nebo Kanadě.
ja osobne si myslim ze ten "cinsky nastup" je fatamorgana na hlinenych nohach. Mizerne platena pracovna sila, ktora sa raz vzburi, umelo podhodnoteny chuan, ktory strati svoju krasu hned ako klesne dolar, kopirovanie vsetkeho bez jedinej inovacie a mesta duchov, ktore tvoria 60% HDP.
USA mozno maju strukturalne problemy a giganticky dlh, ale vidiet ze este stale maju aj slobodne podnikanie, priekopnikov a inovatorov, a potencial vytvarat cele nove priemyselne odvetvia. Este sa mozeme dockat zaujimaveho zvratu