Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  43    44    45    46    47    48    49  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
13.5.2011 - 16:44 - 
quote:
Pánové, líbí se mi Váš optimismus a musí se přiznat, že Muskovi lidé udělali pořádný kus práce a je pravda, že NASA je obtěžkána byrokratickými problémy nejrůznějšího druhu. Státní podpora pilotované kosmonautiky je mizerná a obrat k lepšímu je v nedohlednu. Ale před tím něž začnu s ovacemi na adresu SpaceX a jejich schopnosti pilotované kosmonautiky, počkal bych na výsledek byť třeba jen jediného pilotovaného letu. Tzn. vzletu, navedení na dráhu, vlastní cíl letu a hlavně bezpečného návratu kosmonautů na zem. Od přepravy nákladu k pilotované lodi může být dlouhá cesta.


ak by v prvom Dragone sedel clovek, prezil by cely let v zdravi. To sa neda povedat ani o ATV, ani o HTV, ani o prvom sojuze. Je fakt ze SpaceX este nikoho do vesmiru neposlala, ale je takisto fakt, ze to moze urobit hned teraz. LAS nie je podmienkou pilotovaneho letu, shuttle ziadny nema.
SpaceX sa celkom mudro vydala cestou integrovaneho LAS, co je chytrejsia volba nez tvarit sa ze sa nic nemoze stat (NASA a shuttle). Takze este chvilu potrva nez niekoho do kozmu posle. Ale tu schopnost ma uz teraz. A to je na 8 rocnu firmu s 1300 zamestnancami a 800 preinvestovanymi milionmi bezprecedentny vykon.
 
13.5.2011 - 19:05 - 
"LAS nie je podmienkou pilotovaneho letu"
Castecne by zde pomohli katapultacni kresla a to i pri navratu - kdyby nemohli pro poskozeni podvozku ci dalsich sytemu bezne pristat.
 
13.5.2011 - 19:13 - 
"na něj byrokraty s haldami zbytečných papíru s normami "

Jak ktere - kdyz pro neznalost vas vyrobek nekoho zabije - tak bude jiz pozde - a lide proste i dle pruzkumu jsou presvedceni ze stat je od toho, aby prostrednictvim dozoru je ochranil pred nezbezpecnym byt levnym vyrobekem.
A ja to schvaluji - proste laik nepozna ze kotouc brusky se kdykoliv muze rozthnou a vyletnout proti nemu ven jak je nekvalitne vyroben.

Cinan to dela podle toho jak si mysli ze to tak funguje a z nejlevnejsich materialu co sezene - na jeho neznaly pohled vypadaji stejne. A zdejsi obchodnik s vidinou velkeho zisku je tam nekoupi a sem je priveze a tragedie je na svete.

Cinan - tim myslim zbozi pochybne "znacky" navrzene primo Cinanem a ne v Evrope ci USA navrzeno a vyrabeno na stejnych strojich a ze stejneho materialu jako drive v Evrope nebo USA.
 
13.5.2011 - 23:40 - 
Zdravím, na podzim 2010 jsem zaregistroval informaci (nechávám si emailem zasílat tiskové články a hot news přímo od PR SpaceXu), že Elon draftoval dva experty; zejémna pak Kena Bowersoxe, bývalého astronauta NASA, který 5x letěl s shuttlem jako pilot či specialista mise, ztrávil půl roku jako velitel na ISS. Těžko hledat lepšího člověka na pozici člověka odpovědného za plánování a bezpečnost pilotovaných misí.

SpaceX (a tuším že hlavně Elon Musk) má dobrý čich na ty správné lidi. Ono se není co divit, v NASA, zejména pak spousty zkušených expertů v Marshallově a Goddardově centru vesmírných letů) je hodně lidí, kteří "nemají projekt" - není se co divit, NASA nemá dlouhodobou vizi, která by udržela zdravě ambiciozní špičkové lidi.

Tedy, myslím, že přítomnost top expertů v týmu Spacex zajistí, že pilotovaný Dragon nebude průšvih. Možná bych byl opatrnější s odhadem, kdy se jim to celé povede, neboť na vydání licence je zapotřebí spousty a spousty testování a to stojí čas, a nelze očekávat že vše půjde úplně hladce. Ale vůbec nepochybuji o tom, že se jim to povede.
 
14.5.2011 - 09:44 - 
Já to vidím jako obrovský politický problém, hlavně: berou vítr z plachet až příliš mnoha jiným subjektům.

Jednak jsou tu Rusové, co už teď váhají s povolením k přistání u ISS. Je otázka, jestli to mají ze své hlavy, nebo jestli si to u nich zaplatil/dohodl někdo z americké strany. Proč nevznikly žádné pochybnosti u prvního letu ATV nebo HTV ? ATV letělo přímo k ruskému portu - jenže, samozřejmě v podstatě ATV je prostě ruský letový hardware s evropským softwarem, vypouštěný na evropském nosiči., dá se říct. HTV je ovšem nezávislé, japonské, a letělo při prvním letu přímo k ISS. Takže je dost diskriminace, že Dragon nesmí - když HTV smí.

A to se bavíme jen o zásobování, tedy o relativně druhořadém kšeftu. Intriky a snahy udržet si monopol začnou narůstat až půjde o důležitější zakázky nebo o pilotované lety. Myslím, že nyní se hlavně hledá vhodná strategie pro ty intriky.... pokud se kosmonautika po vzoru IT branže nakazí patentovými spory, bylo by to velmi smutné. (BTW, skoro všechny non-dragon pilotované lodi mají startovat na Atlasu V - který používá ruský motor, který mají USA jen licencovaný... takže to taky bude ještě zajímavé...)
 
14.5.2011 - 12:48 - 
SpaceX si nic nepatentuje. Elon sa vyjadril, ze v svete kde existuje Cina to aj tak nema zmysel) Radsej su tajnostkari, na co samozrejme doplacame najviac my, zvedavi fandovia  
14.5.2011 - 14:07 - 
"říct. HTV je ovšem nezávislé, japonské, a letělo při prvním letu přímo k ISS"

DRAGON - podle nich amaterska splacenina udelana tak, aby byla co nejlevnejsi - a to proste musi vyratit spolehlivosti.

HTV - proste dohli na nej renomovane kosmicka agentura.
 
14.5.2011 - 14:09 - 
"branže nakazí patentovými spory"
Navim co timm myslite - ale patenty prece jen zajistuji navrat invetsovanych prostredku co vyvoje a vyzkumu i to ze nekdo se pokousi zdokonalit i docela bezne veci - tak ze jsou mnohem lepsi na pouzivani.
 
14.5.2011 - 14:22 - 
quote:
"branže nakazí patentovými spory"
Navim co timm myslite - ale patenty prece jen zajistuji navrat invetsovanych prostredku co vyvoje a vyzkumu i to ze nekdo se pokousi zdokonalit i docela bezne veci - tak ze jsou mnohem lepsi na pouzivani.


To plati pouze v idealizovanem svete. Patentove rizeni nepatri mezi nejlevnejsi. V soucasnosti je tu nekolik prekazek. Nevim nakolik se zjednodusilo patentovani v ramci zemi Evropy, jestli uz je to konsolidovane. Spousta zemi patentove zakony neuznava, jakmile se neco objevi rady to obslehnout. Navic v situaci, kdy je mozne patentovat scitani nebo po nekolika desitkach let uzivani mys, mi tahle forma ochrany investic pripada cela postavena na hlavu.
Patent puvodne vznikl jako pravo slechty. "Odvarem" je pak uzitny vzor. Ale muj osobni nazor, kdyz clovek neco vymysli, mel by to prodat, ne patentovat. At si tyhle problemy resi nekdo jiny,ja osobne do toho uz vickrat nepujdu.
Myslim, ze Musk zvolil nejrozumnejsi cestu, kde orezava naklady. Pokud mate technologie, vyrobu a vyvoj, nemusite patentovat ... ale musite se drzet na spici a starat se o sve lidi. Proste jde o to udrzet dostatecny naskok pred konkurenci.
 
14.5.2011 - 15:38 - 
"kdy je mozne patentovat scitani nebo po nekolika desitkach let uzivani mys, mi tahle forma ochrany investic pripada cela postavena na hlavu."

To jsou patenty v USA - a tam je mnohem mensi pravni ochrana - je to jen potvrezni - ze jste uradu ten nakres proste prinesl v tento cas - kdokoliv vas narok snadno zpocybni kdyz to jiz davno pozival - a vy jako majitel toho "patentu" se musite domahat nahrady skody soudne - a tam proste NEUSPEJETE a zaloba na poskozeni dobreho jmena proti vam a to uspesna - nasleduje ihned po skonceni te prvni soudni kauzy !!!
 
14.5.2011 - 15:42 - 
"kdyz clovek neco vymysli, mel by to prodat, "
Ukazate to prvnimu zakaznikovi a prvni co on udela jde na patentovaci urad sam si to necha patentovat a pokud jste to nepublikoval ci nevyrabel predtim tak neuspejete a on vas jeste zalaluzje za poskozeni jeho dobreho jmena.

Ten kdo to od vas koupi - riskuje bez patentu - ze konkurent prvni vyrobek rozebere a o zkopiruje a hned to bude vyrabet - ne vzdy je to zcela slozite zarizeni - casto je to jen prave ten genialni napad.
 
14.5.2011 - 15:50 - 
V dobe kdy jde zcela dokonale analyzovat jakakoliv - alespon synteticky vyrobena chemikalie - tedy novy lek - jsou patenty jedinym resinim jak vubec se da ve farmacii a dalsim chemickem prumyslu jedinym resenim jak vubec neco vynalezat.

Vy vynalezate pouze ucinnou latku - jak udelat velkovyrobu a casto i klinicke testy na dobrovolnych pacientech (vy mate jen testy na zviratech nejcasteji) jiz dela a plati budouci vyrobce te latky.
 
14.5.2011 - 17:10 - 
quote:
"kdyz clovek neco vymysli, mel by to prodat, "
Ukazate to prvnimu zakaznikovi a prvni co on udela jde na patentovaci urad sam si to necha patentovat a pokud jste to nepublikoval ci nevyrabel predtim tak neuspejete a on vas jeste zalaluzje za poskozeni jeho dobreho jmena.

Ten kdo to od vas koupi - riskuje bez patentu - ze konkurent prvni vyrobek rozebere a o zkopiruje a hned to bude vyrabet - ne vzdy je to zcela slozite zarizeni - casto je to jen prave ten genialni napad.


O to mi jde. Neco vymyslite a prodate spolecnosti, ktera ma zajem to pouzivat a prodavat. Je tam trochu vyssi riziko, ale kdyz uz vas ta spolecnost zna, nepokousi se na vas delat mysky, vi, ze prijdete s dalsim napadem.
Tento postup praktikuji uz delsi dobu, je to jednodussi nez se tahat s patenty. Co si s tim dotycna firma udela jiz je jeji vec. Ja pritahnu jenom dotazeny napad s postupy, analyzami, pripadne i ve fazi konecneho produktu.
 
14.5.2011 - 20:48 - 
quote:
V dobe kdy jde zcela dokonale analyzovat jakakoliv - alespon synteticky vyrobena chemikalie - tedy novy lek - jsou patenty jedinym resinim jak vubec se da ve farmacii a dalsim chemickem prumyslu jedinym resenim jak vubec neco vynalezat.


Spíš ne řešením, jak "vynalézat" - ale řešením, jak pomocí monopolního postavení dosahovat astronomických zisků.

Souhlasím, že bez patentů by musel být vývoj financován jiným způsobem - ale zisky farmaceutických korporací jsou dnes astronomické - podotýkám, že _zisk_ se počítá až po odečtení nákladů, a náklady na vývoj jsou taky náklady.

Patenty chrání především investory a zajišťují jim zisk. Pokud vývoj i výrobu financuje stejný subjekt, tak si samozřejmě lze stěží představit jiný model - nicméně, ve světě bez patentů by se asi na vývoj tak jako tak složili ti, co to umí vyrobit a vědí že existuje poptávka, apod. - komunikace nemusí probíhat jen přes právníky a na naší dobu se z hlediska patentové ochrany bude pohlížet možná tak, jako my pohlížíme co já vím - na středověké pojetí vojenství a bezpečnosti :-)
 
14.5.2011 - 21:16 - 
"Souhlasím, že bez patentů by musel být vývoj financován jiným způsobem - ale zisky farmaceutických korporací jsou dnes astronomické"
Ja vim ze jich nakaldy jsou tez astronimicke - a patentova ochrana je zde snad pouze 10 let.

Proste musite brat jen zisk z patentu a ne z vyroby tzv. generik - to jsou leky jiz s proslou patentovou ochranou - ty muze vyrabet kazdy - jen naklady na investici do zarizeni jsou tez obrovske.
 
14.5.2011 - 21:21 - 
"nicméně, ve světě bez patentů by se asi na vývoj tak jako tak složili ti, co to umí vyrobit a vědí že existuje poptávka, apod."

Ti by vyrobily vyrazne zdokonaleny balici stroj a nebo stroj na vyrobu nanocastic.
Pravni kus - ci jeden z prvnich kusu by sel nepis pres prostredniky hned do laboratori - kde by byl prozkouman a zhotovena kopie spolu s postupem vyroby.

Tvrdit ze by se mu to do te doby zaplatilo - trh proste potrebuje omezene mnozstvi balicich stroju a tak by se invetice urcite vracela delsi dobu.
A navic by vam klidne rekli - my jsem radi ze jste to zdokonalili - ale my si radi klidne jeste 1/2 roku pockame - a to jiz nam doda stejnou kopii toho vaseho stroje konkurnece za o to jiste tak o 1/3 levneji.
 
17.5.2011 - 20:12 - 
Mohu se zeptat prosím na zdroj tvrzení, že Rusové dělají problémy s příletem k ISS? Přijde mi to celé nelogické...

 

____________________
MICHAL POLÁK
e-mail: mp@michalpolak.com
jabber: michalpolak@jabbim.cz
mobil: 774 913 065
web: www.michalpolak.com
fb: www.facebook.com/polakmichal
 
18.5.2011 - 02:09 - 
quote:
quote:
V dobe kdy jde zcela dokonale analyzovat jakakoliv - alespon synteticky vyrobena chemikalie - tedy novy lek - jsou patenty jedinym resinim jak vubec se da ve farmacii a dalsim chemickem prumyslu jedinym resenim jak vubec neco vynalezat.


Spíš ne řešením, jak "vynalézat" - ale řešením, jak pomocí monopolního postavení dosahovat astronomických zisků.

Souhlasím, že bez patentů by musel být vývoj financován jiným způsobem - ale zisky farmaceutických korporací jsou dnes astronomické - podotýkám, že _zisk_ se počítá až po odečtení nákladů, a náklady na vývoj jsou taky náklady.

Patenty chrání především investory a zajišťují jim zisk. Pokud vývoj i výrobu financuje stejný subjekt, tak si samozřejmě lze stěží představit jiný model - nicméně, ve světě bez patentů by se asi na vývoj tak jako tak složili ti, co to umí vyrobit a vědí že existuje poptávka, apod. - komunikace nemusí probíhat jen přes právníky a na naší dobu se z hlediska patentové ochrany bude pohlížet možná tak, jako my pohlížíme co já vím - na středověké pojetí vojenství a bezpečnosti :-)


Skoda, ze licence na celem svete neprobihaji jako u ETSI Evropskeho technologickeho institutu.
Proste, chci vyrabet GSM mobily/BTSky/DRM rozhlasove vysilace-prijimace/TETRA vysilacky?
Staci za "smesnej peniz" koupit registraci a na zaklade vydaneho ID si veskerou dokumentaci ke GSM/TETRA/DRM/DAB/ERMES technologii si stahnu z webu ETSI.
Jsem zvedavej, jak to bude s Galileem, kolik bude stat registrace u EADS-Aliate (Galileo neni produktem ETSI).

Mozna....jen domenka, ze v budoucnu Musk vyda veskerou vyrobni dokumentaci kazdemu, kdo zaplati jeho licencni ID registraci.
To by pak byla planeta plna kosmodromu a nanich Falconi.

Kazdopadne je alespon v soucasnosti, ze si to hlida pod poklickou.
A je zajimave, ze jeho zamestnanci v podstate zatim nic "nevynesli". Mozna to u tech zamestnancu funguje tak jako u Apolla v 60-tych letech, ze lidi jsou motivovany nejen mzdou, ale i prestizi a duverou v Muska jako zachrance US kosmonautiky...mozna tim dostava Musk ze svych lidi to nejlepsi.

 
18.5.2011 - 17:44 - 
quote:

To by pak byla planeta plna kosmodromu a nanich Falconi.



Rys je proste snilek Ale v necem ma pravdu. Urcite otevreni svetu vzdy projektu dokaze pomoct z hlediska jeho rozvoje. Kdyby NASA po ukonceni projektu apollo otevrela treba po 10ti letech dokumentaci apolla alespon za nejaky financni obnos, tak by se nemusela spousta veci vyvijet znova. Osobne mam pocit ze projekt apollo mel velky dopad na obecny technologicky rozvoj .. na druhou stranu byla velka vetsina zkusenosti s velkymi raketami proste ztracena.
Jenze to by si pak mohl raketu udelat kazdy kin-kong-cil .. hm..blbej polarizovanej svet :/
 
18.5.2011 - 18:23 - 
quote:
quote:

To by pak byla planeta plna kosmodromu a nanich Falconi.



Rys je proste snilek Ale v necem ma pravdu. Urcite otevreni svetu vzdy projektu dokaze pomoct z hlediska jeho rozvoje. Kdyby NASA po ukonceni projektu apollo otevrela treba po 10ti letech dokumentaci apolla alespon za nejaky financni obnos, tak by se nemusela spousta veci vyvijet znova. Osobne mam pocit ze projekt apollo mel velky dopad na obecny technologicky rozvoj .. na druhou stranu byla velka vetsina zkusenosti s velkymi raketami proste ztracena.
Jenze to by si pak mohl raketu udelat kazdy kin-kong-cil .. hm..blbej polarizovanej svet :/


Toto uz se tady myslim probiralo - ta dokumentace casto byla majetkem externich firem a ty jsou soukrome a nebo jiz i zkrachovali.

A myslim ze to co slo je jiz davno zname - raketu dalej motory a jejich dokumentace existuje - ale i tak si to nikdo nemuze vyrobit kdo chce z duvodu narocnosti technologii.
Silne vodiko-ksylikove motory pouzviva i raketoplan jako hlavni motory - takze je muzete namontova ve vetsim poctu do rakety a mate Saturn 5 - a nebo stejnem poctu a pouzijete i 2 pomocne motory rakety na tuhe pohone hmoty.
Zbytek z duvodu pouziti modernich dokonalesjich materialu stejne musite vyvinout vetsinou znovu.
Zbytek technologii - hlavne jeji elektronika je dnes vhodna jiz jen do technickeho muzea.
 
19.5.2011 - 11:27 - 
ono postavit heavy lift raketu dnes nie je problem. Saturn5 bol prelom, pretoze pred nim nic take nelietalo. Dnes sa da z technologie STS relativne lahko zbuchat 100t nosic - mame silne startovacie boostre, mame vykonne vodikove motory, mame vyrobne linky na objemne vodikove nadrze. Samotny STS je vlastne nosic s nosnostou 75t na LEO (po zapocitani hmotnosti shuttlu)
Cely problem je politicko-penazovodovy. Projekt je prilezitost pre firmy, ktore tieto technologie vyrabaju. Tie mali iste prijmy z projektu STS, a kedze tak ucinne dojili NASA, stratili akukolvek schopnost regulovat vlastne naklady a zefektivnovat vyrobu. Preto cena za start STS postupne stupala, aj ked jeho schopnosti boli stale rovnake... Teraz mame projekt SLS, spocivajuci vo vyuziti existujucich technologii novym sposobom, a tieto firmy sa zase snazia podojit NASA co najviac (lebo tak sa so statom obchoduje), a preto sa tvaria ze on ten booster je vlastne obrovsky problem a vyvoj bude drahy a narocny, a ten 30 rocny vodikovy motor vlastne potrebuje komplet nove testy, a to bude drahe a narocne, a my vlastne vobec nerozumieme aerodynamike rakiet (hlavne ze strielame okridleny shuttle), treba to otestovat, to bude drahe a narocne...
 
24.5.2011 - 16:37 - 
Spacevidcast 5 min prohlídka SpaceX provozu na KSC LC40.

http://www.spacevidcast.com/2011/05/23/a-tour-of-space-launch-complex-40-spacepod-2011-05-23/

Celá, 10 min verze prohlídky, nebo 20 min rozhovor s Muskem je jen pro předplatitele (8,33$/mesíc)
Kdyby to někdo na netu objevil, nebo se rozhodl zainvestovat a nasdílet, vůbec bych se nezlobil za link.
 
24.5.2011 - 19:50 - 
http://blogs.forbes.com/bruceupbin/2011/05/24/spacex-responds-to-forbes-contributor-loren-thompson/ 
25.5.2011 - 11:49 - 
akú by mala asi nosnosť "2/3 FH"?
spomenul som si na debatu kde sme riešili či musk skúsi zavesiť na F9, bostre odvodené s F1
teraz ma napadlo že vďaka prečerpávaniu paliva je to riešiteľné, aj s väčšou "štandardizáciou", space x má možnosť zavesiť na F asymetricky iba jeden ďalší boster, miesto dvoch, vďaka prečerpávaniu paliva by si "jadro" z neho odoberalo palivo, a po jeho odhodení pokračovalo v lete s plnými nádržami.. rovnaký letový profil ako "štandardné FH..
ja nosnosť odhadujem niekde medzi 30 - 40 tonami
to by už bolo skutočne komerčne využiteľné prakticky "hneď", teda kým sa nenájdu náklady pre "úplnú" FH
 
03.6.2011 - 10:55 - 
Zajímavé video z Cape Canaveral lanuch pad 40. Je to sice starší, ale jsou tam věci, které jsem ještě neviděl.

http://www.youtube.com/watch?v=JHVIduoyZX8
 
10.6.2011 - 12:22 - 
http://www.itar-tass.com/en/c154/162275.html

COTS 2/3 poleti v novembri-decembri, vyzera to ze uz je rozhodnute. Vzhladom k tomu, ze na Cape uz dorazily oba stupne F9 a pripravy sa tykaju hlavne Dragonu, natiska sa otazka ci medzicasom nepoleti este nejaky komercny naklad...
 
10.6.2011 - 17:24 - 
Čo vlastne robia na Dragone celý rok medzi prvým a druhým štartom? Zdá sa mi to pridlhá doba už aj kvôli tomu, že prvý let bol bez problémov. 
10.6.2011 - 18:17 - 
quote:
Čo vlastne robia na Dragone celý rok medzi prvým a druhým štartom? Zdá sa mi to pridlhá doba už aj kvôli tomu, že prvý let bol bez problémov.


prvy let bol bez dragon-trunku, bez solarnych panelov a bez priblizovacieho hardveru a softveru pre ISS. Takze to robia

Okrem toho, start je tiez otazkou negociacii s NASA ohladom spojenia COTS 2 a 3. NASA zase musi negociovat s partnermi, hlavne s rusmi. Konieckoncov rozhodnutie padlo az teraz. Tazko mozete pripravovat let, ked neviete ci poletite k ISS, ako blizko, co poveziete, ci sa spojite alebo nie...
 
17.6.2011 - 15:00 - 
Dvě čerstvé novinky:

- SpaceX žaluje fy Valador a jejího víceprazidenta J.Fragolu za pomluvu týkající se údajné nebezpečnosti a nespolehlivosti F9
http://www.spacenews.com/commentaries/110616-fromwires-spacex-sues-safety-expert.html

- jeden z hlavních lobbistů fy Orbial Sciences corp. Mark Bitterman po 19 letech odchází a míří rovnou do dveří konkurence - SpaceX
http://www.spacenews.com/civil/110616-orbital-lobbyist-join-spacex.html


Jak je vidět, SpaceX i nadále, nebo spíš čím dál víc, přetahuje schopné a důležité mozky jako lampa noční motýly a zároveň vyvolává u konkurence neskrývané obavy, vedoucí je k nekalé činnosti.
 
17.6.2011 - 16:29 - 
quote:
Dvě čerstvé novinky:

- SpaceX žaluje fy Valador a jejího víceprazidenta J.Fragolu za pomluvu týkající se údajné nebezpečnosti a nespolehlivosti F9
http://www.spacenews.com/commentaries/110616-fromwires-spacex-sues-safety-expert.html




dost chaby pokus, ak uvazime ze tento start sledoval cely svet v priamom prenose, vratane komunikacie, a to na cele s NASA. Ak by sa cokolvek neocakavane stalo, pravdepodobne by sme si to vsimli

A ak by na tom aj bolo zrniecko pravdy, nie je to skor dobra reklama? Raketa stratila dva motory a napriek tomu bola misia 100% uspesna
 
<<  43    44    45    46    47    48    49  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.439087 vteřiny.