Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  125    126    127    128    129    130    131  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
20.6.2012 - 12:01 - 
citace:
Kosmonauti se samozřejmě myjí, ale způsobem šetřícím vodou (mokré ubrousky, houby), takže ten smrad nebude nic hrozného ...
Nakoniec ako vojaci československej ľudovej armády sme sa sprchovali tak raz za týždeň, aj to len v lepšom prípade, ak bola k dispozícii teplá voda Inak umývať sa dalo, aj sprchovať, ale len v ľadovostudenej vode. Hygienické obrúsky a utierky, ktoré majú k dispozícii kozmonauti by boli pre nás nebývalý a nepredstaviteľný luxus a verím, že by sme ich privítali, ak by na prelome 70-tych a 80-tych rokov existovali
Myslím, že už na Saľut 6 či 7 bola akási sprcha, kde sa mohli v uzavretom vaku sprchovať v prúdiacej vode. Neviem, nakoľko ju používali, toto si len hmlisto pamätám z dobovej tlače, kedy sa oslavovalo všetko sovietske. Či je to pravda, to už neviem posúdiť.
 
20.6.2012 - 12:40 - 
skylab sprchu mal..
 
20.6.2012 - 15:32 - 
Takéto sprchy mali na Saľjutoch 6 až 7 a spočiatku tiež na Mire (kde ju neskôr demontovali a prešli na spomínané vlhčené obrúsky)


A pre obecnejšiu predstavu ešte jedna fotka sprchy zo Skylabu:
 
21.6.2012 - 06:27 - 
Problém sprchy byl v tom, že po sprchování následovalo sušení člověka i sprchy, a vždycky nějaká utekla i ven, takže pak lovili kapky vody i ostatní. Takže práce navíc. Kromě toho měly Rusové na Saljutech i na Miru vody spíš nedostatek, takže se používala zřídka. Dostatek vody měl jak Mir, tak i ISS jen v době, kdy metráky při každém letu dodával STS.
Zpátky k tématu, Dragon je dostatečně prostorný pro let k ISS se 6 lidmi na palubě, se sedmi asi moc často nepoletí, není potřeba.
 
21.6.2012 - 07:10 - 
citace:
Zpátky k tématu, Dragon je dostatečně prostorný pro let k ISS se 6 lidmi na palubě, se sedmi asi moc často nepoletí, není potřeba.


dragon (resp. vitaz ccdev) bude lietat so 4 ludmi k iss... rusov bude stale vozit soyuz

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
25.6.2012 - 20:48 - 
spacex dali na youtube nové video z testu m1d:

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.6.2012 - 00:09 - 
citace:
spacex dali na youtube nové video z testu m1d:




Teda .. motůrek pěkně šlape!
 
26.6.2012 - 01:06 - 
Pre STS bola voda odpadový produkt - vznikala pri činnosti palivových článkov.  
26.6.2012 - 07:23 - 
http://msdb.gsfc.nasa.gov/change_log.php

CRS/SpaceX-01 Launch date slipped to 10/5/2012.

(pre nas normalnych, na rozdiel od americanov... to je 5.10.2012)
[Edited on 26.6.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.6.2012 - 07:28 - 
citace:
spacex dali na youtube nové video z testu m1d:





With nine Merlins on the first stage, the Falcon 9 rocket will produce nearly 1.5 million pounds of thrust in a vacuum. An enhanced design makes the Merlin 1D the most efficient booster engine ever built, with a vacuum thrust-to-weight ratio exceeding 150, while still maintaining the structural and thermal safety margins needed to carry astronauts.
 
26.6.2012 - 07:35 - 
citace:
An enhanced design makes the Merlin 1D the most efficient booster engine ever built,


- toto nie je pravda... ani sa ku tomu neblizia... su motory, ktore su aj ovela vykonnejsie ako je m1d

citace:
a vacuum thrust-to-weight ratio exceeding 150


- toto je pekne... aj ked im to slo dole z povodnych predpovedi, stale je to najlepsie na svete... uz len je otazka, ake t/w bude mat cela raketa

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.6.2012 - 07:54 - 
citace:
citace:
An enhanced design makes the Merlin 1D the most efficient booster engine ever built,


- toto nie je pravda... ani sa ku tomu neblizia... su motory, ktore su aj ovela vykonnejsie ako je m1d
...


Premyslel jsem jak to mohl myslet. Mozna ve slova smyslu efektivni co se tyka nakladu (pomer cena/provoz) nebo provozu (cena paliva / cena provoz). Beru to jako nevhodnou volbu slov, jinak tez marketing.
 
26.6.2012 - 08:08 - 
citace:
Premyslel jsem jak to mohl myslet. Mozna ve slova smyslu efektivni co se tyka nakladu (pomer cena/provoz) nebo provozu (cena paliva / cena provoz). Beru to jako nevhodnou volbu slov, jinak tez marketing.


ta volba slov zmiatla aj mna... som si to dokonca aj overoval, ci som si to dobre prelozil, hehe... efficient znamena vykonny... effective je efektivny...
ale v ziadnom pripade (najvykonnejsi, najefektivnejsi) to nie je pravda...

tiez si myslim, ze je to marketing... ale vadia mi tieto prehnane vyjadrenia... vsak nech pisu pravdu, ten motor je velmi dobry aj tak... nemusia to prehanat
[Edited on 26.6.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.6.2012 - 08:18 - 
citace:
spacex dali na youtube nové video z testu m1d:



clanok na nsf:
http://www.nasaspaceflight.com/2012/06/spacex-merlin-1d-orbital-fire-aj-26-engine/

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.6.2012 - 09:31 - 
citace:
citace:
Premyslel jsem jak to mohl myslet. Mozna ve slova smyslu efektivni co se tyka nakladu (pomer cena/provoz) nebo provozu (cena paliva / cena provoz). Beru to jako nevhodnou volbu slov, jinak tez marketing.


ta volba slov zmiatla aj mna... som si to dokonca aj overoval, ci som si to dobre prelozil, hehe... efficient znamena vykonny... effective je efektivny...
ale v ziadnom pripade (najvykonnejsi, najefektivnejsi) to nie je pravda...

tiez si myslim, ze je to marketing... ale vadia mi tieto prehnane vyjadrenia... vsak nech pisu pravdu, ten motor je velmi dobry aj tak... nemusia to prehanat
[Edited on 26.6.2012 Agamemnon]



nemyslim si ze tym mysleli najsilnejsi motor. Skor najefektivnejsi v zmysle T/W. Tento drobcek je v porovnani napr. s F1 len take batola, to by za najsilnejsi motor nevyhlasil ani totalny analfabet.
 
26.6.2012 - 09:48 - 
jake je teda srovnani prarametru tohoto a toho "stareho" ? - je to jen mirna evoluce nebo jiny motor ?  
26.6.2012 - 10:06 - 
citace:
citace:
Premyslel jsem jak to mohl myslet. Mozna ve slova smyslu efektivni co se tyka nakladu (pomer cena/provoz) nebo provozu (cena paliva / cena provoz). Beru to jako nevhodnou volbu slov, jinak tez marketing.
ta volba slov zmiatla aj mna... som si to dokonca aj overoval, ci som si to dobre prelozil, hehe... efficient znamena vykonny... effective je efektivny...
ale v ziadnom pripade (najvykonnejsi, najefektivnejsi) to nie je pravda...tiez si myslim, ze je to marketing... ale vadia mi tieto prehnane vyjadrenia... vsak nech pisu pravdu, ten motor je velmi dobry aj tak... nemusia to prehanat
efficient taky znamená účinný
Jedním z ukazatelů vysoké účinnosti u raketových motorů je také poměr tahu k hmotnosti a to by u M1D mělo být T/W > 150

Jinak srovníní výkonů M1C a M1D tu bylo nedávno v tomto vlákně, stačí zapátrat pár stránek nazpět.
Isp stouplo zhruba jen o 10% , ale došlo k drastické redukci hmotnosti, zvýšení tlaku ve spalovací komoře, zvýšení expanzního poměru, přidání schopnosti regulace tahu. Redukce hmotnosti dává fantastický poměr T/W, redukci počtu dílů a výrobně levnější technologie => snížení pracnosti výroby => zvýšení efektivity výroby => snížení ceny motoru.
Revoluce to tedy v pravém slova smyslu není, "jen" velký evoluční krok ke zefektivnění a zlevnění pohonného systému.
A to je jedním z klíčových cílů, které Musk své SpaceX vytýčil.
 
26.6.2012 - 10:24 - 
citace:
efficient taky znamená účinný
Jedním z ukazatelů vysoké účinnosti u raketových motorů je také poměr tahu k hmotnosti a to by u M1D mělo být T/W > 150


ano... ale podla mna, ucinnost je isp...
ale to t/w toho motora je skvele

citace:
Jinak srovníní výkonů M1C a M1D tu bylo nedávno v tomto vlákně, stačí zapátrat pár stránek nazpět.
Isp stouplo zhruba jen o 10% , ale došlo k drastické redukci hmotnosti, zvýšení tlaku ve spalovací komoře, zvýšení expanzního poměru, přidání schopnosti regulace tahu. Redukce hmotnosti dává fantastický poměr T/W,


toto sa vie +/-

citace:
redukci počtu dílů a výrobně levnější technologie => snížení pracnosti výroby => zvýšení efektivity výroby => snížení ceny motoru.
Revoluce to tedy v pravém slova smyslu není, "jen" velký evoluční krok ke zefektivnění a zlevnění pohonného systému.


a toto sa nevie, maximalne tak dohad...
ale je niekde nejaky zdroj? aktualny? pretoze tie povodne su dost mimo (niekde prestrelili - napr. t/w, hmotnost, niekde podstrelili - napr. tah)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.6.2012 - 10:34 - 
pri spacex si budeme musiet zvyknut ze varime z vody, vsetko su len dohady a odhady a medialne vyhlasenia treba brat ako z velkej casti marketing... 
26.6.2012 - 10:36 - 
citace:
pri spacex si budeme musiet zvyknut ze varime z vody, vsetko su len dohady a odhady a medialne vyhlasenia treba brat ako z velkej casti marketing...


nj...
zial, ja mam rad cisla

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.6.2012 - 10:44 - 
citace:
... zial, ja mam rad cisla



Přidávám se. Slovy klasika, co není podloženo číslem a postupem výpočtu je názor a názory mne nezajímají.
 
26.6.2012 - 11:16 - 
citace:
citace:
redukci počtu dílů a výrobně levnější technologie => snížení pracnosti výroby => zvýšení efektivity výroby => snížení ceny motoru. Revoluce to tedy v pravém slova smyslu není, "jen" velký evoluční krok ke zefektivnění a zlevnění pohonného systému.
a toto sa nevie, maximalne tak dohad... ale je niekde nejaky zdroj? aktualny? pretoze tie povodne su dost mimo (niekde prestrelili - napr. t/w, hmotnost, niekde podstrelili - napr. tah)
Zdrojů je několik, ale ne na jednom místě pohromadě, takže to chce nebýt líný a dát si práci s tím je najít.

1) Redukce počtu dílů je naprosto evidentní z fotek motorů M1C a M1D, které se porovnávaly mnohokrát na NSF a taky v tomto vlákně.
Velká úspora hmotnosti je například vidět u motorového lože - mnohem kratší nosníky a vychylovací ramena.

2) Výrobně levnější technologie M1D jsme tu už probírali taky. Jde hlavně o efektivnější a levnější způsob výroby (obrábění, tváření výbuchem) spalovací komory a vstupní části trysky, což jsou nejnáročnější = výrobně nejdražší části motoru. Tyto informace poměrně otevřeně popisoval Musk v několika rozhovorech a videích.

Nevím, jaká čísla přesně byste chtěli aby vám výrobce nového motoru ve fázi testování prozradil - je to jeho know how a dokud ho k tomu nikdo nenutí, zveřejní až výsledné parametry po ukončení všech testů. Ztím mají za sebou úspěšní hot fire v plné délce předpokládané činnosti motoru a na plném výkonu, opakované zážehy za sebou a regulaci tahu.
Dalším milníkem v řadě bude hot fire 9 x M1D pohromadě, což by mělo ještě víc prověřit dosažené výkony a spolehlivost nové verze Merlinu.

Osobně očekávám, že až po těchto úspěšných testech SpX prozradí výsledné parametry M1D.
 
26.6.2012 - 12:01 - 
btw... z dostupnych udajov je hmotnost okolo 450kg... pekne znizenie - o nejakych 200kg...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.6.2012 - 12:20 - 
citace:
btw... z dostupnych udajov je hmotnost okolo 450kg... pekne znizenie - o nejakych 200kg...



Na devět kousků to dělá cca 1.8tuny.. to se při motorickém přistání celkem vyplatí
 
26.6.2012 - 13:08 - 
citace:
citace:
btw... z dostupnych udajov je hmotnost okolo 450kg... pekne znizenie - o nejakych 200kg...



Na devět kousků to dělá cca 1.8tuny.. to se při motorickém přistání celkem vyplatí


nevyplati... tam budu musiet pridavat balast (ak nebudu musiet pridat vela vystuze, co asi budu musiet), aby dostali pomer t/w pri 1 spustenom motore cca 1:1... aby sa dokazali vznasat...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
26.6.2012 - 13:14 - 
citace:
citace:
citace:
btw... z dostupnych udajov je hmotnost okolo 450kg... pekne znizenie - o nejakych 200kg...



Na devět kousků to dělá cca 1.8tuny.. to se při motorickém přistání celkem vyplatí


nevyplati... tam budu musiet pridavat balast (ak nebudu musiet pridat vela vystuze, co asi budu musiet), aby dostali pomer t/w pri 1 spustenom motore cca 1:1... aby sa dokazali vznasat...



ratas aj s menitelnostou tahu? v akom pomere vlastne vedia regulovat tah?
 
26.6.2012 - 13:21 - 
citace:

ratas aj s menitelnostou tahu? v akom pomere vlastne vedia regulovat tah?


Viděl jsem několikrát údaj 70-100%.
 
26.6.2012 - 13:21 - 
K přistání používají jeden motor z celého svazku a ten má rozmezí tahu 70 - 100%

Budou potřebovat přidat nějakou váhu na přistávací nohy, hydrauliku a poziční motory.
Je to něco za něco.

Jinak snižení hmoty suchého stupně se vyplatí vždy. Jako případný balast můžeš nechat víc paliva a mít tak slušnou rezervu tahu.
 
26.6.2012 - 13:30 - 
citace:

Jinak snižení hmoty suchého stupně se vyplatí vždy. Jako případný balast můžeš nechat víc paliva a mít tak slušnou rezervu tahu.


no neviem. Predstav si nejaky off-nominal zostup, ktory spotrebuje viac paliva ako sa planovalo. Skoncis so stupnom, ktory nemoze pristat, pretoze je prilis lahky a aj s minimalnym tahom chce stupat. Ostava ti len vypnut motor...
 
26.6.2012 - 13:36 - 
ako yamato pise... palivo na vyvazenie tahu pouzit nemozes... resp... mozes, ale to palivo je nepouzitelne pre motor, lebo by si zacal stupat:

cisla:
- tah m1d: 147000lbf = 655000N
- tah pri 70% (udavana hodnota pre m1d pre minimalny tah): 460000N
- tah v t: 47t
- povedzme, ze vaha f9 prazdneho je 20t...

viac ako dvojnasobny tah, ako je potrebny...
nejak to budu musiet vyvazovat, lebo poletia zlym smerom...

edit:
nasiel som udaj pre vahu prveho stupna v1.1 dokonca 17t...
[Edited on 26.6.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
<<  125    126    127    128    129    130    131  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.152518 vteřiny.