Zitra o moje narozky (uz budu ctyricatnik) ma startovat nakladni lod Dragon k ISS.
Pujde o druhy zkusebni let SpX-1 nez bude lod schvalena k beznemu pouzivani ze strany NASA-FCC.
Osobne by me zajimalo, jestli jde udelat z Floridy ci budouciho Texasu zrychleny prilet k ISS jako se tomu stalo tusim s Progressem pri poslednim startu (http://www.astro.cz/clanek/tisk/5296). Jestli jde trajektorii nastavit stejne ci podobne jako to udelali Rusove, aby budouci americke pilotovane lode byli na ISS jeste ten den, respektive uz za 7h po startu mohli byt na palube ISS. Vzhledem k budouci uvaze o orbitalnim hotelu by bylo vic nez dobre, aby turisti byli v hotelu co nejdrive. Ono vydrzet 50 hodin v "kapsli" bez zachodu ci moznosti si natahnout nohy je vic jak nepohodlne. Profi kosmonauti jsou na toto zvykli, ale turistum zdreveni skrcene nohy ve stupackah kresla nez se pridokuji k ISS/hotelu.
To uz je lepsi reseni "rovnejsich" sedacek "v leze" u Skylona.
citace:Zitra ma startovat nakladni lod Dragon k ISS. Pujde o druhy zkusebni let SpX-1 nez bude lod schvalena k beznemu pouzivani ze strany NASA-FCC.
RYS, to jsi mírně zaspal dobu - let CRS SpX-1 JE první běžnou zásobovací misí z programu Commercial Resupply Services.
Nejedná se o žádný zkušební let. Ty má SpaceX už úspěšně za sebou (COTS C1 a COTS C2+)
citace:Vzhledem k budouci uvaze o orbitalnim hotelu by bylo vic nez dobre, aby turisti byli v hotelu co nejdrive. Ono vydrzet 50 hodin v "kapsli" bez zachodu ci moznosti si natahnout nohy je vic jak nepohodlne. Profi kosmonauti jsou na toto zvykli, ale turistum zdreveni skrcene nohy ve stupackah kresla nez se pridokuji k ISS/hotelu.
Kosmonauti jsou v Sojuzech i dalších lodích připoutaní ve skrčené poloze jen při silně dynamických manévrech - start a přistání. Jinak v sedačkách skrčení být nemusí, už vůbec ne při "stíhání" ISS, nebo příletu k budoucímu hotelu.
Měl bych dotaz. Ví se co bude, když by zítřejší let selhal (jako že třeba nosná raketa, nebo loď, nikoliv jen odklad). Tj. odepíše se to jako ztráta u progressu a pojede se dál, nebo bude CRS pro spacex pozastaven a ta bude muset provést nějaký dodatečný demolet (třeba v rámci COTS)?
NASA si u SpX zaplatila 12 zásobovacích letů s celkovou kapacitou 20 tun nahoru a 40 tun dolů.
Pokud některý zásobovací let nesplní co má (havárie při startu, nepřipojení se k ISS, havárie při přistání), NASA to nezuajímá, SpX musí na vlastní náklady dodat materiál dalším extra letem.
Dodatečný "demo let" by neměl nastat - F9+D je pro NASA otestovanou sestavou nosné rakety a dopravní lodě a pokud bude havárie, platí to, co je psáno výše.
citace:NASA si u SpX zaplatila 12 zásobovacích letů s celkovou kapacitou 20 tun nahoru a 40 tun dolů.
Pokud některý zásobovací let nesplní co má (havárie při startu, nepřipojení se k ISS, havárie při přistání), NASA to nezuajímá, SpX musí na vlastní náklady dodat materiál dalším extra letem.
Dodatečný "demo let" by neměl nastat - F9+D je pro NASA otestovanou sestavou nosné rakety a dopravní lodě a pokud bude havárie, platí to, co je psáno výše.
12 úspěšných letů je mandatorních a nebo v případě havárky, bude možné poslat náklad až dalším letem v rámci CRS (SpaceX by se neobohatila - loď by jim nezůstala a Dragon by měl mít dostatečné rezervy na spojení nákladů a časový interval by stejně nezkrátili)?
myslim ze plati to iste co v pripade STS, Progressov, ATV a HTV. Nie som si isty, ale tipujem ze v pripade zlyhania misie sa bude start opakovat a harmonogram sa musi posunut.
citace:Zitra ma startovat nakladni lod Dragon k ISS. Pujde o druhy zkusebni let SpX-1 nez bude lod schvalena k beznemu pouzivani ze strany NASA-FCC.
RYS, to jsi mírně zaspal dobu - let CRS SpX-1 JE první běžnou zásobovací misí z programu Commercial Resupply Services.
Nejedná se o žádný zkušební let. Ty má SpaceX už úspěšně za sebou (COTS C1 a COTS C2+)
Opsal jsem to z titulni stranky Kosmo.cz, takze to nekdo spatne napsal na titulni stranku.
Zatím po každém úspěšném letu SpaceX následovala krutá marketingová masáž (převratné zprávy o F9H, různé chvástání se, apod.). Jsem zvědavý, s čím přijdou teď - např. ohlášení prvního bezpilotního testu Dragon Ridera? :-)
Proběhlo doplnění nákladu "na poslední chvíli" , asi došlo i na tu zmrzlinu a raketa s lodí stojí na rampě.
Startovací okno je instantní - jen 1 s. Počasí zatím stále stejné - 40% šance na NO GO. Zítra a pozítří to má být lepší - jen 20%.
Takze mame Dragon na drahe, orbcomm vypusteny. Falcon predviedol engine-out capability, motor c.1 vypadol 80s po starte. Nemile, ale potvrdilo sa ze mat 9 motorov neni zas tak blby napad
citace:Takze mame Dragon na drahe, orbcomm vypusteny. Falcon predviedol engine-out capability, motor c.1 vypadol 80s po starte. Nemile, ale potvrdilo sa ze mat 9 motorov neni zas tak blby napad
no... nasiel som video
cas 1:20 - mne to rozhodne nepripada ako "some sort of anomaly", ved to normalne vybuchlo!!!
Připadá mi to jako rozpad trysky. Dnes by měli o tom poreferovat. Snad budou detailnější záběry...
V každém případě:
známka za provedení: 1
známka za umělecký dojem: 1*
Jsem v práci = video nedostupné, ale z fotek na NSF to skutešně vypadá na velké kusy "něčeho" odpadpadávajícího kolem 80 s. Tryska, fairing ... možná oboje.
Je to nepříjemné, ale raketa i náklad to ustály.
Z oficiálního prohlášení SpaceX:
"Falcon 9 detected an anomaly on one of the nine engines and shut it down," Musk wrote in an email to Spaceflight Now. "As designed, the flight computer then recomputed a new ascent profile in realtime to reach the target orbit, which is why the burn times were a bit longer." The first stage burned nearly 30 seconds longer than planned.
"Like the Saturn 5, which experienced engine loss on two flights, the Falcon 9 is designed to handle an engine flameout and still complete its mission," Musk said. "I believe Falcon 9 is the only rocket flying today that, like a modern airliner, is capable of completing a flight successfully even after losing an engine. There was no effect on Dragon or the space station resupply mission."
PS: už na předstartovní tiskovce bylo řečeno, že let CRS-2 nebude dřív, než v půli ledna 2013, takže na analýzu a eventuální opatření mají skoro 4 měsíce.
citace:"I believe Falcon 9 is the only rocket flying today that, like a modern airliner, is capable of completing a flight successfully even after losing an engine.
sojuz? ak mu vypadne booster?
niečo také bolo spomínané v tom nezmyselnom threade... je to pravda? či nie?
citace:"I believe Falcon 9 is the only rocket flying today that, like a modern airliner, is capable of completing a flight successfully even after losing an engine.
sojuz? ak mu vypadne booster? niečo také bolo spomínané v tom nezmyselnom threade... je to pravda? či nie?
Sice se dostáváme OT, ale myslím, že pokud Sojuzu vypadne jeden boční stupeň, tak by byla asymetrie tahu tak velká, že to nosič nedokáže kompenzovat náklonem, nebo vypnutím protějšího motoru. Nejsem si jistý, jestli by to pak zbývající 3 pracující motory utáhly. Spíš bych řekl, že ne, protože každý z 5 motorů má svoje nádrže (na rozdíl od SV, nbo F9) a nedokázaly by pracovat delší dobu, aby výpadek tahu kompenzovaly.
IMHO - GAME OVER.
citace:
sojuz? ak mu vypadne booster?
niečo také bolo spomínané v tom nezmyselnom threade... je to pravda? či nie?
dobra otazka. Saturn V stratil motor 2x, STS tusim 1x. Kazdopadne sa potvrdzuje moj nazor, ktory som tu prezentoval este pred prvym startom F9, ze 9 motorov je pre uspech startu lepsich ako 1 motor. Pravdepodobnost poruchy nosica je sice vyssia, ale pravdepodobnost fatalnej poruchy a zlyhania misie je nizsia
Pro mě je otázka, zda to v tomto případě nebylo spíše "z pekla štěstí". Odvažuji se pochybovat, že s explozí motoru lze v projektu seriózně počítat dopředu.
To nevypadá jako "ztráta tahu", jako lehká provozní porucha, kde se diskutuje o tom, zda to zbývající motory a akční členy pokryjí, ale jako exploze, která shodou okolností skončila dobře. Domnívám se, že stejně dobře mohlo dojít k utržení něčeho a katastrofickému scénáři s následnou spektakulární explozí nosiče.
Myslím, že konstruktéři F9 se asi po včerejšku dají na modlení.