Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  133    134    135    136    137    138    139  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
07.10.2012 - 14:47 - 
Vcerejsi tiskovka, nic noveho se tam ale neobjevilo:
http://new.livestream.com/accounts/142499/events/1579124/videos/4530165
 
07.10.2012 - 17:09 - 
Zitra o moje narozky (uz budu ctyricatnik) ma startovat nakladni lod Dragon k ISS.
Pujde o druhy zkusebni let SpX-1 nez bude lod schvalena k beznemu pouzivani ze strany NASA-FCC.

Osobne by me zajimalo, jestli jde udelat z Floridy ci budouciho Texasu zrychleny prilet k ISS jako se tomu stalo tusim s Progressem pri poslednim startu (http://www.astro.cz/clanek/tisk/5296). Jestli jde trajektorii nastavit stejne ci podobne jako to udelali Rusove, aby budouci americke pilotovane lode byli na ISS jeste ten den, respektive uz za 7h po startu mohli byt na palube ISS. Vzhledem k budouci uvaze o orbitalnim hotelu by bylo vic nez dobre, aby turisti byli v hotelu co nejdrive. Ono vydrzet 50 hodin v "kapsli" bez zachodu ci moznosti si natahnout nohy je vic jak nepohodlne. Profi kosmonauti jsou na toto zvykli, ale turistum zdreveni skrcene nohy ve stupackah kresla nez se pridokuji k ISS/hotelu.

To uz je lepsi reseni "rovnejsich" sedacek "v leze" u Skylona.

 
07.10.2012 - 17:24 - 
quote:
Zitra ma startovat nakladni lod Dragon k ISS. Pujde o druhy zkusebni let SpX-1 nez bude lod schvalena k beznemu pouzivani ze strany NASA-FCC.
RYS, to jsi mírně zaspal dobu - let CRS SpX-1 JE první běžnou zásobovací misí z programu Commercial Resupply Services.
Nejedná se o žádný zkušební let. Ty má SpaceX už úspěšně za sebou (COTS C1 a COTS C2+)

quote:
Vzhledem k budouci uvaze o orbitalnim hotelu by bylo vic nez dobre, aby turisti byli v hotelu co nejdrive. Ono vydrzet 50 hodin v "kapsli" bez zachodu ci moznosti si natahnout nohy je vic jak nepohodlne. Profi kosmonauti jsou na toto zvykli, ale turistum zdreveni skrcene nohy ve stupackah kresla nez se pridokuji k ISS/hotelu.
Kosmonauti jsou v Sojuzech i dalších lodích připoutaní ve skrčené poloze jen při silně dynamických manévrech - start a přistání. Jinak v sedačkách skrčení být nemusí, už vůbec ne při "stíhání" ISS, nebo příletu k budoucímu hotelu.
 
07.10.2012 - 17:59 - 
Měl bych dotaz. Ví se co bude, když by zítřejší let selhal (jako že třeba nosná raketa, nebo loď, nikoliv jen odklad). Tj. odepíše se to jako ztráta u progressu a pojede se dál, nebo bude CRS pro spacex pozastaven a ta bude muset provést nějaký dodatečný demolet (třeba v rámci COTS)? 
07.10.2012 - 18:11 - 
NASA si u SpX zaplatila 12 zásobovacích letů s celkovou kapacitou 20 tun nahoru a 40 tun dolů.

Pokud některý zásobovací let nesplní co má (havárie při startu, nepřipojení se k ISS, havárie při přistání), NASA to nezuajímá, SpX musí na vlastní náklady dodat materiál dalším extra letem.

Dodatečný "demo let" by neměl nastat - F9+D je pro NASA otestovanou sestavou nosné rakety a dopravní lodě a pokud bude havárie, platí to, co je psáno výše.
 
07.10.2012 - 18:22 - 
quote:
NASA si u SpX zaplatila 12 zásobovacích letů s celkovou kapacitou 20 tun nahoru a 40 tun dolů.

Pokud některý zásobovací let nesplní co má (havárie při startu, nepřipojení se k ISS, havárie při přistání), NASA to nezuajímá, SpX musí na vlastní náklady dodat materiál dalším extra letem.

Dodatečný "demo let" by neměl nastat - F9+D je pro NASA otestovanou sestavou nosné rakety a dopravní lodě a pokud bude havárie, platí to, co je psáno výše.


12 úspěšných letů je mandatorních a nebo v případě havárky, bude možné poslat náklad až dalším letem v rámci CRS (SpaceX by se neobohatila - loď by jim nezůstala a Dragon by měl mít dostatečné rezervy na spojení nákladů a časový interval by stejně nezkrátili)?
 
07.10.2012 - 18:56 - 
myslim ze plati to iste co v pripade STS, Progressov, ATV a HTV. Nie som si isty, ale tipujem ze v pripade zlyhania misie sa bude start opakovat a harmonogram sa musi posunut. 
07.10.2012 - 19:44 - 
quote:
quote:
Zitra ma startovat nakladni lod Dragon k ISS. Pujde o druhy zkusebni let SpX-1 nez bude lod schvalena k beznemu pouzivani ze strany NASA-FCC.
RYS, to jsi mírně zaspal dobu - let CRS SpX-1 JE první běžnou zásobovací misí z programu Commercial Resupply Services.
Nejedná se o žádný zkušební let. Ty má SpaceX už úspěšně za sebou (COTS C1 a COTS C2+)


Opsal jsem to z titulni stranky Kosmo.cz, takze to nekdo spatne napsal na titulni stranku.


http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=index&fil=/m/index.htm

Cituji: ... 08.10.2012 - z Cape Canaveral (LC40) má odstartovat raketa Falcon-9 v1.0 s nákladní lodí Dragon CRS-1 (let SpX-1 k ISS) ...

 
07.10.2012 - 19:51 - 
RYS, ale ved tam nie je ze by malo ist o testovaci let. Tento let je uz bezna prevadzka.

Ako to vidite s pravdepodobnostou startu na prvy pokus? Ja davam alibisticky 50%
 
07.10.2012 - 19:59 - 
quote:
RYS, ale ved tam nie je ze by malo ist o testovaci let. Tento let je uz bezna prevadzka.

Ako to vidite s pravdepodobnostou startu na prvy pokus? Ja davam alibisticky 50%


Spletlo me to SpX-1.
 
07.10.2012 - 20:59 - 
Zatím po každém úspěšném letu SpaceX následovala krutá marketingová masáž (převratné zprávy o F9H, různé chvástání se, apod.). Jsem zvědavý, s čím přijdou teď - např. ohlášení prvního bezpilotního testu Dragon Ridera? :-) 
07.10.2012 - 21:46 - 
Sled událostí od startu po připojení k ISS pro let CRS-1/SpX-1 v případě úspěšného vzletu 7.10. 8:35 EDT

Date/EDT......DD...HH...MM...SS...EVENT
10/07/12
08:35:07 PM...00...00...00...00...LAUNCH
08:36:32 PM...00...00...01...25...Maximum aerodynamic pressure
08:38:07 PM...00...00...03...00...Main engine cutoff
08:38:12 PM...00...00...03...05...Stage separation
08:38:19 PM...00...00...03...12...Second stage ignition
08:38:59 PM...00...00...03...52...Fairing jettison
08:44:20 PM...00...00...09...13...Second stage engine cutoff
08:44:53 PM...00...00...09...46...Dragon separation
08:46:52 PM...00...00...11...45...Solar array deploy start
11:01:56 PM...00...02...26...49...Guidance sensor bay door opening
10/08/12
06:22:59 PM...00...21...47...52...Co-elliptic burn
10/09/12
01:51:32 AM...01...05...16...25...PHA1 burn
02:37:48 AM...01...06...02...41...PCE1 burn
12:30:23 PM...01...15...55...16...HA1 burn
01:16:36 PM...01...16...41...29...CE1 burn
11:09:25 PM...02...02...34...18...HA2 burn
11:55:47 PM...02...03...20...40...CE2 burn
10/10/12
02:10:00 AM...02...05...34...53...ISS start maneuver to communications attitude
02:20:00 AM...02...05...44...53...ISS end maneuver to communications attitude
02:26:07 AM...02...05...51...00...Range to ISS: < 17 miles
03:01:07 AM...02...06...26...00...HA3 burn
03:17:47 AM...02...06...42...40...HA3-MC1 burn
03:34:27 AM...02...06...59...20...HA3-MC2 burn
03:47:31 AM...02...07...12...24...CE3 burn
03:57:14 AM...02...07...22...07...Sunrise
04:02:31 AM...02...07...27...24...Range to ISS: < 3.7 miles
04:16:06 AM...02...07...40...59...Approach initiation burn (HA4)
04:32:46 AM...02...07...57...39...HA4-MC1 burn
04:49:26 AM...02...08...14...19...HA4-MC2 burn
04:53:00 AM...02...08...17...53...ISS maneuver to capture attitude (start)
04:58:13 AM...02...08...23...06...Sunset
05:03:00 AM...02...08...27...53...ISS maneuver to capture attitude (complete)
05:09:06 AM...02...08...33...59...Range: 1,150 feet; 180 degree yaw maneuver
05:14:06 AM...02...08...38...59...Depart 1,150 feet
05:22:06 AM...02...08...46...59...Range: 820 feet
05:30:10 AM...02...08...55...03...Sunrise
05:32:06 AM...02...08...56...59...Depart 820 feet
06:26:06 AM...02...09...50...59...Range: 100 feet
06:31:07 AM...02...09...56...00...Sunset
06:40:06 AM...02...10...04...59...100 feet departure
06:58:06 AM...02...10...22...59...Capture point arrival
07:03:06 AM...02...10...27...59...Sunrise
07:14:06 AM...02...10...38...59...Go for capture
07:22:06 AM...02...10...46...59...CAPTURE
08:04:02 AM...02...11...28...55...Sunset
09:40:00 AM...02...13...04...53...Berthing operations begin
 
07.10.2012 - 21:56 - 
Proběhlo doplnění nákladu "na poslední chvíli" , asi došlo i na tu zmrzlinu a raketa s lodí stojí na rampě.
Startovací okno je instantní - jen 1 s. Počasí zatím stále stejné - 40% šance na NO GO. Zítra a pozítří to má být lepší - jen 20%.

.
 
07.10.2012 - 22:02 - 
Začalo plnění nádrží palivem.

 
08.10.2012 - 01:40 - 
Pocasi je nyni 80% GO. Tak si rikam, kolik blaznu jako ja je jeste vzhuru 
08.10.2012 - 02:12 - 
Už jsem si myslel, že jsem sám ...
Doufám, že tu nedřem zbytečně
 
08.10.2012 - 02:14 - 
Je to drina drzet palce takhle pozde v noci, ale jsem si jist, ze to bude stat za to 
08.10.2012 - 02:54 - 
Dragon je na draze, panely otevreny. Dobrou noc vsem  
08.10.2012 - 06:19 - 
Takze mame Dragon na drahe, orbcomm vypusteny. Falcon predviedol engine-out capability, motor c.1 vypadol 80s po starte. Nemile, ale potvrdilo sa ze mat 9 motorov neni zas tak blby napad 
08.10.2012 - 07:37 - 
quote:
Takze mame Dragon na drahe, orbcomm vypusteny. Falcon predviedol engine-out capability, motor c.1 vypadol 80s po starte. Nemile, ale potvrdilo sa ze mat 9 motorov neni zas tak blby napad


no... nasiel som video



cas 1:20 - mne to rozhodne nepripada ako "some sort of anomaly", ved to normalne vybuchlo!!!
 
08.10.2012 - 07:42 - 
gratz dragonu...

@yamato:
našťastie to vybuchlo "smerom von"... keby to vybuchlo ako challenger, tak to zoberie so sebou celý nosič

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.10.2012 - 07:43 - 
Připadá mi to jako rozpad trysky. Dnes by měli o tom poreferovat. Snad budou detailnější záběry...
V každém případě:
známka za provedení: 1
známka za umělecký dojem: 1*
 
08.10.2012 - 07:48 - 
no ak tymto chceli demonstrovat robustnost nosica, tak im gratulujem, ale nabuduce si to mozu odpustit  
08.10.2012 - 08:48 - 
Jsem v práci = video nedostupné, ale z fotek na NSF to skutešně vypadá na velké kusy "něčeho" odpadpadávajícího kolem 80 s. Tryska, fairing ... možná oboje.
Je to nepříjemné, ale raketa i náklad to ustály.
Z oficiálního prohlášení SpaceX:

"Falcon 9 detected an anomaly on one of the nine engines and shut it down," Musk wrote in an email to Spaceflight Now. "As designed, the flight computer then recomputed a new ascent profile in realtime to reach the target orbit, which is why the burn times were a bit longer." The first stage burned nearly 30 seconds longer than planned.
"Like the Saturn 5, which experienced engine loss on two flights, the Falcon 9 is designed to handle an engine flameout and still complete its mission," Musk said. "I believe Falcon 9 is the only rocket flying today that, like a modern airliner, is capable of completing a flight successfully even after losing an engine. There was no effect on Dragon or the space station resupply mission."


PS: už na předstartovní tiskovce bylo řečeno, že let CRS-2 nebude dřív, než v půli ledna 2013, takže na analýzu a eventuální opatření mají skoro 4 měsíce.
 
08.10.2012 - 09:04 - 
no mne ten odpadnuty kus niecoho pripada ako krytovanie motora. Evidentne tam nieco buchlo a zobralo to so sebou aj kapotaz.  
08.10.2012 - 09:04 - 
quote:
"I believe Falcon 9 is the only rocket flying today that, like a modern airliner, is capable of completing a flight successfully even after losing an engine.


sojuz? ak mu vypadne booster?
niečo také bolo spomínané v tom nezmyselnom threade... je to pravda? či nie?

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.10.2012 - 09:11 - 
quote:
quote:
"I believe Falcon 9 is the only rocket flying today that, like a modern airliner, is capable of completing a flight successfully even after losing an engine.
sojuz? ak mu vypadne booster? niečo také bolo spomínané v tom nezmyselnom threade... je to pravda? či nie?
Sice se dostáváme OT, ale myslím, že pokud Sojuzu vypadne jeden boční stupeň, tak by byla asymetrie tahu tak velká, že to nosič nedokáže kompenzovat náklonem, nebo vypnutím protějšího motoru. Nejsem si jistý, jestli by to pak zbývající 3 pracující motory utáhly. Spíš bych řekl, že ne, protože každý z 5 motorů má svoje nádrže (na rozdíl od SV, nbo F9) a nedokázaly by pracovat delší dobu, aby výpadek tahu kompenzovaly.
IMHO - GAME OVER.
 
08.10.2012 - 09:13 - 
quote:

sojuz? ak mu vypadne booster?
niečo také bolo spomínané v tom nezmyselnom threade... je to pravda? či nie?



dobra otazka. Saturn V stratil motor 2x, STS tusim 1x. Kazdopadne sa potvrdzuje moj nazor, ktory som tu prezentoval este pred prvym startom F9, ze 9 motorov je pre uspech startu lepsich ako 1 motor. Pravdepodobnost poruchy nosica je sice vyssia, ale pravdepodobnost fatalnej poruchy a zlyhania misie je nizsia
 
08.10.2012 - 09:20 - 
Pro mě je otázka, zda to v tomto případě nebylo spíše "z pekla štěstí". Odvažuji se pochybovat, že s explozí motoru lze v projektu seriózně počítat dopředu.

To nevypadá jako "ztráta tahu", jako lehká provozní porucha, kde se diskutuje o tom, zda to zbývající motory a akční členy pokryjí, ale jako exploze, která shodou okolností skončila dobře. Domnívám se, že stejně dobře mohlo dojít k utržení něčeho a katastrofickému scénáři s následnou spektakulární explozí nosiče.

Myslím, že konstruktéři F9 se asi po včerejšku dají na modlení.
 
08.10.2012 - 09:25 - 
quote:

Myslím, že konstruktéři F9 se asi po včerejšku dají na modlení.



radsej by sa mali dat na analyzu dat
 
<<  133    134    135    136    137    138    139  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.460933 vteřiny.