Kosmonautika@kosmo.cz |
Obsah > Pilotované lety > Saljut
|
![]() [ Popis stanice: Přechodový
úsek, Pracovní úsek, Přístrojový úsek,
Přechodová komora, Základní systémy
]
[ Obrázky a schémata | Přehled letů | ALMAZ - tajný program sovětské kosmonautiky (L+K 14/1998, J.Kroulík) ] Popis stanice.Hmotnost stanice po navedení na oběžnou dráhu činila 18.9 t, hmotnost vědecké aparatury do 2.5 t, délka 13.6 - 16 m, maximální průměr 4.15 m, rozpětí rozvinutých slunečních baterií.16.5 m, vnitřní objem obyvatelných úseků na první stanici byl 82.5 m3 u posledních modifikací téměř 100 m3. Stanice se skládá z hermetického přechodového úseku, pracovního úseku a nehermetizovaného přístrojového úseku úseku. Na stanicích Saljut 6 a 7 byl umístěn ze strany přístrojového úseku třetí hermetický úsek - přechodová komora A>.
Systém orientace a stabilizace.Systém orientace a stabilizace stanice zahrnuje infračervený ukazatel místní vertikály, detektory iontů pro určení vektoru pohybu stanice, čidla sluneční orientace, bloky řízení, vizuální optické přístroje, gyroskopy, komplex radiolokačních systémů apod. Tolerance orientace stanice je od +30' do +2'. Přesnost orientace některých přístrojů, např. teleskopu ORION při uskutečňování autonomních pozorování mohla dosáhnout i +10". Na stanici bylo rozmístěno 32 (základních i záložních) korekčních motorů o nízkém tahu. Na posledních typech stanic Saljut byla stabilizace zabezpečována silovými gyroskopy.
Systém řízení palubních systémů.Systém řízení palubních systémů zajišťuje časový plán činností jednotlivých systémů, zpracování informací o práci systémů, případně jejich korekci, programy práce dle příkazů z řídicího střediska nebo z ovládacích pultů stanice apod. Základním zdrojem napájení elektrickou energií byly sluneční baterie. Na první stanici byly čtyři panely o celkové ploše 28 m2, na dalších stanicích pak 3 panely o ploše 60 m2 (na Saljutu 7 byly instalovány ještě doplňkové panely). Získanou energií jsou dobíjeny nikl-kadmiové akumulátory. Po spojení s transportní lodí Sojuz byly systémy napájení propojeny v jednu síť. Pro optimální dobíjení akumulátorů byla stanice periodicky orientována plochou panelů na Slunce. Na stanicích Saljut 4.až 7 byl každý panel samostatně orientován na Slunce.
Palubní radiosystémy.Palubní radiosystémy stanice zajišťovaly měření trajektorií letu, příjem řídicích povelů ze Země, telemetrické informace o stavu osádky a činnosti palubních systémů i vědeckých pozorování a experimentů, oboustranné telefonní, telegrafické a televizní spojení se Zemí i s přibližující se dopravní lodí (televizní kamery byly instalovány uvnitř i vně stanice).Systém termoregulace.Systém termoregulace udržoval teplotu v obytných úsecích 15 až 25°C a vlhkost 20 - 70 %, dále teplotu vědecké aparatury, systémů stanice, konstrukčních uzlů v hermetizovaných i nehermetizovaných částech stanice. Na první stanici Saljut byly tepelné výměníky o ploše 21 m2, dalších 6 m2 bylo na vnějším povrchu.
Systém zabezpečení životních podmínek.Systém zabezpečení životních podmínek zahrnuje systémy udržování složení atmosféry, uspokojování potřeb osádky v jídle, pití (zásoby pitné a technické vody), odstraňování odpadů, bezpečnost osádky při výstupu do otevřeného kosmu, i při havarijním porušení hermetizace obytných úseků. Dále zahrnuje lékařské nástroje a léky, prostředky osobní hygieny, sprchu aj. Obohacování atmosféry kyslíkem (parciální tlak 21 - 37 kPa při tlaku vzduchu 100 - 126 kPa) a odstraňování oxidu uhličitého je prováděno pomocí bloků regenerátorů a absorbérů. Vlhkost a prach se odstraňuje z atmosféry speciálními filtry. Tuhé odpady se shromažďují v hermetických schránkách a ukládají se do lodí Progress nebo orbitálních modulů lodí Sojuz. Po odpojení od stanice tyto zanikají v atmosféře. Zásoby stravy byly ukládány v kontejnerech nebo chladících boxech. Na stanici byla zařízení pro mísení dehydrované stravy s vodou a její ohřívání, speciální vysavač prachu, holící strojky a strojky na stříhání vlasů s odsáváním. Dále zde byly zásoby čistého prádla, ručníky a utěrky.
Korekční motory.Korekční motory jsou určeny pro korekce oběžné dráhy a orientaci při sbližování s kosmickými loděmi. Korekční motor byl základní (jednokomorový s tahem 4170 N) a záložní (dvoukomorový s tahem 4110 N). Na stanicích Saljut 6 a 7 byla soustava dvou korekčních motorů s tahem 2 x 3 kN, 32 orientačních motorů s tahem po 140 N a šest nádrží na KPL.
Vědecká aparatura.Vědecká aparatura (uvnitř i vně stanice) sloužila k uskutečňování nejrůznějších lékařskobiologických, astrofyzických, geografických, vědeckotechnických a dalších pozorování a experimentů při pilotovaném i autonomním letu. Sestava přístrojů vědecké aparatury závisela na programu letu a byla doplňována dopravními loděmi. Stanice Saljut 3 a 5 měly návratové pouzdro které dopravilo výsledky pokusů a pozorování zpět na Zemi.
Aktualizováno: 10.10.2009 [ Obsah | Pilotované lety ] |