Kosmonautika@kosmo.cz |
![]() Posádka : Engle,J.H.[VE] | Covey,R.O.[PL] | Van Hoften,J.D.[MS] | Lounge,J.M.[MS] | Fischer,W.F.[MS] [ Popis letu | Obrázky | Experimenty | STS-51-I v NASA ]
STS-51-I VESMÍRNÍ OPRAVÁŘI ANTONÍN VÍTEK, CSc. Měl-li Challenger při startu potíže s motory, pronásledovala následující let STS-51-I pro změnu zase nepřízeň počasí. Původně stanovený termín startu, 24. 8., musel být kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám o den odložen, přičemž 25. 8. došlo k dalšímu odkladu, tentokrát pro závadu na jednom palubním počítači. Třetí termín, 27. 8., měl opět na kahánku. Nad Kennedy Space Center visela silná vrstva mračen a pouze malá, asi 5 x 5km trhlina v souvislé pokrývce mraků putovala přes Floridu a nabízela "startovní okno" tentokráte ve zcela jiném slova smyslu než obvykle. Toto "okno" se nakonec šťastně shodlo s tím pravým, časovým, takže raketoplán mohl v 10.58 UT odstartovat.
Vypuštění družic mělo být jednou z hlavních náplní letu, jenže osádka Discovery si to jak se patří zkomplikovala. Po navedení raketoplánu na dráhu bylo třeba uzavřít protisluneční kryty nad kolébkami s družicemi. Kosmonauti sledovali uzavírání krytu nad Aussatem 1 televizní kamerou, umístěnou na lokti kanadské ruky RMS. Přitom si nikdo neuvědomil, že ruka překáží krytu při zaklápění. Kryt se při kolizi s RMS trochu zdeformoval, ale dovřít se ho podařilo.
Práce s družicemi však nekončila. Na řadě byla oprava Leasatu 3, který po vypuštění z raketoplánu Discovery (let STS-51-D) zůstal na základní dráze jako mrtvé těleso. Počítalo se, že zachycení a opravu bude možno provést během 6 až 7 hodin, v rámci jediného výstupu do kosmického prostoru, který Američané označují zkratkou EVA. Zpomalení manipulace s kanadskou rukou si však vyžádalo přepracování plánu na dvě vycházky.
Nyní převzal družici od van Hoftena a vzpíral těleso o hmotnosti 6500 kg rukama nad hlavou jako moderní Atlas. Za této situace se van Hoftenovi konečně podařilo přichytit adaptér s kotvičkou, takže po oddělení pracovní plošiny mohl Lounge zbavit Fishera břemene, které vzpíral skoro hodinu, a uchopit Leasat rukou RMS. Po zajištění družice museli nyní oba kosmonauti zkratovat vstupy do palubního programátoru a zkratem zablokovat i zážehové obvody urychlovacího motoru, aby nedošlo k jeho náhodnému zapálení. Pak Fisher, asi 4 h 20 min po začátku EVA, odkryl dva panely na boku družice, aby se dostal ke konektorům pro připojení nového povelového systému SBU. Ten byl nainstalován přibližně 5 hodin po začátku celé akce. Ještě však zbývalo připojit na horní stranu družice skříňku s bateriemi, aby bylo po zapojení proudu možno vyklopit 2,3m dlouhou všesměrovou anténu. Tím skončila Fisherovi a van Hoftenovi první "šichta", která trvala 7 h 8 min.
Dvě hodiny a dvacet šest minut od začátku druhé EVA Fisher na Englův povel odpojil svoje madlo. Van Hoften nyní držel družici sám Fisher ji jen lehce balancoval rukama. Trysky stabilizačního systému RCS udržovaly raketoplán přesně ve vymezené orientaci, ale jejich činnost působila nepříjemné relativní pohyby Leasatu vzhledem k nákladovému prostoru, takže Fisher měl co dělat, aby zabránil srážce družice s raketoplánem. Oba venkovní pracovníci ostře kritizovali osádku uvnitř "aby si nehrála s tryskama", ovšem za chod trysek odpovídala automatika a ta si z osobních názorů osádky nic nedělala. Lounge zvedl van Hoftena i s družicí nad nákladový prostor, ale ten měl stále větší potíže s udržením Leasatu v žádoucí poloze. Na pomoc přišlo řídicí středisko ze Země které nařídilo vypojit všechny trysky a ponechat Discovery pouze volnu vznášení. Vše se uklidnilo a van Hoften mohl tyčkou družici od sebe odstrčit. Přitom jí zároveň udělil malý rotační impuls. Družice se začala vznášet vzhůru, ale Engle ji sledoval raketoplánem. Van Hoften znovu zachytil tyčku a udělil Leasatu další rotační impuls. To se opakovalo celkem pětkrát. Pracovníci od Hughesů totiž požadovali, aby družice rotovala nejméně dvakrát za minutu. Van Hoftenovi se pomocí šťouchů podařilo docílit dokonce tří obrátek za minutu. Hodinu po vypuštění začaly z družice docházet na Zemi telemetrické údaje a po dvanácti hodinách se zapojily časové spínače na SBU, což umožnilo převzít řízení Leasatu 3 ze Země. Ta zvýšila 3. 9. rychlost rotace na 24 otáček za min. Discovery po úspěšném dokončení programu přistála téhož dne ve 13.16 UT na základně Edwards AFB na dráze 23. Aktualizováno : 18.07.1997 [ Obsah | Pilotované lety | STS ] |