Dawn
Alternativní názvy |
Označení COSPAR |
Stát |
Start |
Cíl |
Mise Dawn {=Úsvit} směřuje ke dvěma velkým tělesům v pásmu mezi Marsem
a Jupiterem. Objekt (1) Ceres byl v roce 2006, tedy již v průběhu
realizace projektu, zařazen do nově definované kategorie trpasličích planet.
Druhá (4) Vesta nadále zůstává zástupcem klasických
asteroidů, nebo-li
planetek. Sonda Dawn, zařazená do programu
Discovery,
použije k přeletu iontový motor a protože u každého cíle přejde na
oběžnou dráhu, bude mít možnost zkoumat těleso po delší dobu. Sonda odstartovala
2007-09-27.
Konstrukce
Těleso sondy ve tvaru hranolu je vyroben z hliníkové slitiny. Ke dvěma
stěnám jsou proti sobě připojeny panely fotovoltaických článků s rozpětím
19.7 m. Do stejné roviny jako křídla solárních baterií je orientována
vysokozisková parabolická anténa o průměru 1.5 m a vějířová anténa se
středním ziskem.
Na horní stěně je pak umístěna plošina nesoucí přístroje - kamery,
mapovací spektrometr, laserový výškoměr a hvězdná čidla. Na horním boku je
dále instalován spektrometr detekující rentgenové záření a neutrony.
Fotovoltaické články o výkonu 10 kW vyrábějí mj. elektrickou energii
potřebnou pro provoz elektrického iontového pohonného systému. Iontový pohon
se skládá ze tří motorků a vychází z konstrukce ověřené v praxi
při letu sondy Deep Space 1. Jako pracovní látka je použit plynný xenon,
který je v motoru ionizován a urychlován mezi elektrodami. Motorky mají
tah 90 mN a specifický impuls Isp=3100 s. Sonda je dále vybavena
12 klasickými hydrazinovými manévrovacími motorky o tahu 0.9 N. Trysky
motorků jsou rozmístěny po stěnách tělesa sondy a kromě udržování polohy
slouží k navedení kosmického plavidla na oběžnou dráhu kolem asteroidů.
Komunikace se udržuje nepohyblivou vysokoziskovou a středněziskovou anténou
a nízkoziskovou všesměrovou anténou. Je použit zesilovač s postupnou
vlnou o výkonu 100 W.
Původní rozpočet mise činil 373 mil. USD, v průběhu realizace
byl překročen na 446 mil. USD.
Sonda Dawn je devátou misí programu Discovery
střediska NASA Science Mission Directorate. Je společným projektem University
of California, Jet Propulsion Laboratory, Orbital Sciences
Corporation, Los Alamos National Laboratory, German Aerospace Center,
Max Planck Institute for Solar System Research, Italian Space Agency
a Italian National Institute of Astrophysics.
Vědecké vybavení
Vědecké vybavení tvoří následující zařízení:
- dvě identické kamery [Framing Cameras] určené ke snímkování povrchu
cílových objektů v osmi vlnových pásmech mezi 390 a 1060 nm;
- mapovací spektrometr MS [=Mapping Spectrometer] ve viditelném a
infračerveném pásmu;
- spektrometr neutronů a záření gama GR/NS [=Gamma Ray/Neutron Spectrometer]
je určen k identifikaci prvků tvořících povrchový materiál asteroidů;
- v původním návrhu se počítalo rovněž s magnetometrem Mag
[=Magnetometer] ke studiu magnetických polí kolem cílových planetek.
V letové konfiguraci se již tento přístroj nevyskytoval.
Kromě uvedených přístrojů je využíván stávající telekomunikační systém
k provádění rádiových experimentů.
Přípravy ke startu a průběh letu
Obtížný začátek projektu
Mise Dawn byla zařazena do programu Discovery
v prosinci 2001. Zároveň bylo rozhodnuto, že provoz sondy zajistí osvědčené
středisko NASA Jet Propulsion Laboratory v kalifornské Pasadeně. Vývoj
kosmického plavidla dostala na starost společnost Orbital Sciences Corporation
a jako vedoucí týmu (PI=Principal Investigator) byl stanoven Christopher
T. Russel z University of California. Start byl stanoven na červen 2006.
Zakrátko poté byly zahájeny práce na realizaci. Brzy však nastaly první potíže.
Pro pohon sondy byl vybrán iontový elektrický motor, který sice vycházel
konstrukčně z již vyzkoušených modelů, nicméně vylepšení, která měla
být v tomto případě aplikována se ukázala poměrně tvrdým oříškem. Zatímco
konstruktéři laborovali s raketovým motorem, ostatní subsystémy a vědecké
vybavení se dařilo víceméně připravovat v souladu s plánem. Přesto
se brzy začalo ukazovat, že termín startu v roce 2006 se jen těžko stihne.
To by nebyl zase tak velký problém, horší situace ale vládla v oblasti
financování projektu. Bylo jasné, že původní rozpočet nebude dodržen. Nad misí
Dawn se začaly stahovat mraky.
JPL v roce 2005 začala na svých stránkách
http://dawn.jpl.nasa.gov/mission/status.asp
zveřejňovat krátké zprávy o postupu prací. První informace z 2005-10-03
hovořila o tom, že do dílen společnosti Orbital dorazil již druhý letový
exemplář kamery (Framing Camera) a oba přístroje čekaly na instalaci. Optimistická
zpráva pokračovala oznámením, že byla dokončena první jednotka napájení PPU
[=Power Processing Unit] iontového motoru. Druhá jednotka PPU se nacházela
ve fázi testů odolnosti proti kosmickým podmínkám. Dodány byly rovněž tři
sestavy výkyvných závěsů trysek motorů a dvě vnější jednotky byly mechanicky
připojeny k sondě. Montáž sondy Dawn údajně probíhala velmi dobře.
Optimismus týmu připravující sondu k letu dostal nečekanou ránu
2006-03-02. Tehdy se na webu objevila velice
strohá zpráva. "Po návratu do úřadu z ranního slyšení ve sněmovním
Výboru pro vědu, týkajícího se rozpočtu NASA na vědu pro fiskální rok 2007,
zrušila Mary Cleave[ová] (Associate Administrator for Space Science Mission
Directorate) misi Dawn programu Discovery.
Kuriózní je, že v průběhu několik hodin trvajícího jednání se neobtěžovala
výbor informovat, že to má v úmyslu."
Zkratkovité rozhodnutí Mary Cleave[ová] vyvolalo obrovskou bouři nevole.
Sonda sice měla v minulosti velké potíže, podle přesvědčení realizačního
týmu však už byly překonané a sonda byla prakticky těsně před dokončením.
Úspory, kterých bylo možno dosáhnout zrušením mise byly ve srovnání s tím,
co už bylo vynaloženo, víceméně zanedbatelné. Ani vědecká obec nezůstala
lhostejná - možnost zkoumat největší asteroidy, které by mohly pomoci
objasnit otázky vzniku Sluneční soustavy, byla příliš lákavá a šance, že by
se na opakování podobného projektu někdy v budoucnosti našly nové peníze,
byla mizivá.
Tlak na vedení NASA nezůstal bez odezvy. Již 2006-03-27
oznámila NASA, že misi Dawn "vzala na milost". V oficiálním zdůvodnění stálo,
že po provedené revizi technických a finančních problémů a doposud vykonané
práce, došla komise k závěru, že "...tým projektantů učinil významný
pokrok v mnoha technických otázkách a věříme, že mise bude úspěšná."
Předstartovní finiš
Poté, co NASA znovu souhlasila s pokračování přípravy sondy Dawn, rozběhly
se znovu práce na plné obrátky. Nové datum startu bylo potvrzeno na červen 2007.
Do přípravného týmu byli jako posila zařazeni manažer projektu Keyur Patel
a jeho zástupce Mike Sierchio. Oba pánové přišli z úspěšného projektu
sondy Deep Impact. Technici obnovili práce
na montáži a zkouškách.
V červnu 2006, jeden rok před začátkem cesty, se čekalo ještě na hlavní
raketový motor. Tento poslední subsystém, který měl být dodán, prošel úspěšnou
zkouškou ve vakuové komoře a byl připraven k instalaci na sondu. Další
komponenty, které bylo nutno zrevidovat, byly rovněž připraveny k montáži.
Dawn byl vybaven letovým softwarem a procházel sérií důkladných testů, které
měly prokázat připravenost ke startu.
Po posunutí startu bylo nutno znovu navrhnout trajektorii letu. Bylo rozhodnuto,
že v roce 2009 bude využito gravitačního manévru u Marsu. Tato okolnost
byla rozhodující pro načasování dalších událostí. Případný posun v době
vlastního startu už neměl příliš ovlivnit přílety a odlety od planetek Vesta
a Ceres a ani vědeckou náplň letu. Nicméně, pokud by se nepodařilo vzlétnout
do konce října 2007, nebylo by možno kombinovanou cestu ke dvěma asteroidům
podniknout dalších 15 let. Z tohoto hlediska přišlo "omilostnění"
mise Dawn na poslední chvíli.
V lednu 2007 bylo hlášeno, že projekt Dawn nadále postupuje podle plánu.
Kosmická sonda procházela předstartovními zkouškami. Akustické testy úspěšně
absolvovala již v listopadu minulého roku. Vibrační zkoušky byly dokončeny
prozatím v jedné ose (z) a právě probíhaly v druhé ose (y). Kromě
zkoušek celé sondy probíhaly prověrky i jednotlivých vědeckých přístrojů.
Jedním z nich byl detektor paprsků gama a neutronů GRaND [=Gamma Ray
and Neutron Detector], jehož úkolem je provádět prvkový rozbor povrchového
materiálu asteroidů Vesta a Ceres. Ve dnech 2006-12-16
a 2006-12-17 byla ověřována odolnost přístroje
proti vibracím a rázům. Zkoušky dopadly podle očekávání a přístroj byl předán
do další etapy, v níž měl být vystaven simulovaným kosmickým podmínkám
v laboratoři NRL společně se sondou.
Jak už bývá zvykem, NASA připravila pro zájemce možnost, jak poslat společně
se sondou Dawn svoje jméno do vesmíru. V akci se přihlásilo více než
360 tis. lidí. Seznam byl koncem roku 2006 uzavřen a proběhla výroba
čipu, který byl umístěn na palubě sondy.
Zatímco do této doby probíhala montáž a zkoušky ve středisku Orbital Sciences
Corporation v Dullesu (Virginia), v prvním týdnu ledna 2007 byla
sonda převezena do laboratoří NRL [=Naval Research Laboratory], kde měla
podstoupit poslední a nejtěžší zkoušky odolnosti proti kosmickým podmínkám.
V NRL se nachází obří vakuová a termální komora, do níž se dá umístit
kompletní sonda.
Sonda a monitorovací zařízení byly umístěny do vakuové komory a obestavěny
deskami, na nichž se dalo jednotlivě zjistit, zda bylo dosaženo žádaných
teplotních podmínek. Dne 2007-01-23 začalo odčerpávání
vzduchu z prostoru a dalšího dne ráno bylo dosaženo konečného tlaku
o hodnotě 100 milionkrát menší, než je atmosférický tlak.
Dawn absolvovala pobyt ve vakuu již v létě roku 2006, tehdy se ale jednalo
jen o proces, při kterém byly z konstrukce odstraňovány kontaminující
látky (plyny). Tentokrát se již jednalo o simulaci kosmických podmínek jak
z hlediska hlubokého vakua, tak teplotního zatížení.
Do komory nebyly instalovány pouze rozlehlé sluneční články. V rozloženém
stavu, kdy činí rozpětí 19.7 m, nepostačovaly ani úctyhodné rozměry
vakuové komory a ve složeném stavu by stínily a izolovaly určité části konstrukce
a tím zkreslovaly výsledek testu.
Do dosažení vakua byla teplota uvnitř zvolna zvýšena na 45°C a takto
ponechána přibližně jeden týden, zatímco běžely zkoušky technických subsystémů
a vědeckého vybavení. Pak byla teplota snížena na -25°C a na této úrovni
proběhla během několika dní druhá série zkoušek.
Dne 2007-02-08 byly ve zkušební komoře obnoveny
normální "lidské" podmínky a technici mohli vstoupit dovnitř, aby provedli
kontrolu a upravili konfiguraci zařízení.
Druhá etapa zkoušek byla zahájena bezprostředně poté. Tentokrát se již ověřovaly
schopnosti sondy a jejich subsystémů správně vykonávat operace určitých etap
letu. Většinou se zkoušely systémy individuálně s tím, že práce v součinnosti
s jinými zařízeními bude možno ověřit až naostro v kosmickém prostředí.
Dne 2007-02-14 byl uskutečněn dlouho očekávaný
ostrý test iontového pohonného systému. Iontový pohon nelze zkoušet za normálního
atmosférického tlaku. Jednotlivé komponenty byly sice již dříve ověřovány
všemi možnými způsoby, ale se zkouškou celku se muselo počkat až na vakuovou
komoru. Podle vyjádření techniků pracovaly digitální řídící jednotka, zdroj
elektrické energie, systém zásobování xenonem a všechny motory "nádherně".
Kosmické plavidlo má celkem tři iontové motory, přičemž v provozu bude
vždy jen jeden. Jeden z motorů nemohl být kompletně prověřen, protože
byl blokován podpůrnou konstrukcí sondy. Přesto ale byl otestován alespoň
částečně. Došlo v něm k ionizaci xenonu, ale nebylo přivedeno napětí,
které by ionty urychlilo. U zbylých dvou motorů proběhly prověrky při pěti
různých výkonových úrovních. Celková doba práce motorů činila 34 min.
Ionty emitované motorem po dopadu na jakýkoliv materiál (i stěny pracovní
komory motoru) způsobují erozi. Uvolněný materiál by se mohl znovu usazovat
na povrchu sondy s případnými negativními důsledky. Proto byly do cesty
proudu iontů ve vzdálenosti asi 2 m postaveny speciální deskové lapače
na bázi uhlíku. V blízkosti byly situovány rovněž detektory kontaminujících
částic. Na základě jejich údajů mohla být nakonec zkouška prodloužena oproti
původnímu plánu.
Zkoušky ve vakuové komoře pokračovaly až do 2007-02-17
a o dva dny později sonda komoru opustila. Další zastávkou sondy Dawn měl
být už Mys Canaveral. Zde se plánovalo uskutečnit v dubnu další série
prověrek a pak už měly započít závěrečné přípravy před startem.
Sonda dorazila na místo startu
Dne 2007-04-10 v 9 hodin místního času
dorazila sonda Dawn do střediska Astrotech Space Operations v Titusville
na Floridě. Po příjezdu do střediska, nacházejícího se poblíž kosmodromu
NASA KSC [=Kennedy Space Center], započaly vlastní předstartovní přípravy.
Technici instalovali letové baterie, vyzkoušeli motory a prověřili vědecké
přístroje.
V polovině května mezi 2007-05-14 a 2007-05-18
úspěšně proběhla série zkoušek telekomunikačního sytému sondy se zařízením
MIL-71, které na mysu Canaveral simuluje spojovací
síť DSN. Přibližně v téže době se věnoval kosmický teleskop Hubble pozorování
objektu (4) Vesta, který je první zastávkou na cestě sondy do pásma asteroidů.
V poslední dekádě května (2007-05-21 až
2007-05-25) byly úspěšně dokončeny provozní zkoušky
systémů. K sondě byly připojeny rozlehlé panely fotovoltaických článků
ve složené stavu a okamžitě bylo vyzkoušeno jejich rozkládání. Každý panel
byl rozložen samostatně a podle názoru technického personálu proběhla celá
operace naprosto hladce.
Na přelomu května a června byla sonda přemístěna do speciálních místností
Astrotech, kde mělo dojít k plnění nádrží xenonem pro iontový motor a
hydrazinem pro klasické manévrovací motorky.
Zatímco příprava sondy probíhala zcela plynule, komplikace se objevily při
sestavování jednotlivých komponent nosné rakety. Byly natolik vážné, že bylo
začátkem června rozhodnuto odložit start přibližně o týden
z 2007-06-30 na 2007-07-07.
Mezi 2007-06-04 a 2007-06-08
bylo hlášeno, že zásobníky sondy byly naplněny xenonem. Řídící tým zatím
prováděl dodatečné simulace vzletu a počátečních letových operací.
Po natlakování nádrží xenonem bylo započato s plněním zásobníků hydrazinu.
K 2007-06-15 bylo plnění dokončeno a
k sondě byly připojeny vyvažovací dílce. Během přípravy na zkoušku
na rotačním stole došlo k nemilé události. Přítomný pracovník se při
neopatrné manipulaci neúmyslně dotknul nářadím zadní strany panelu solárních
článků a nepatrně je poškodil. Zasažené místo bylo přes víkend opraveno.
Bylo oznámeno, že je vše v pořádku a termín startu není ohrožen.
K témuž datu byly definitivně završeny všechny požadované simulace
před startem.
V termínu 2007-06-22 byla v laboratoři
Astrotech připojena sonda k třetímu stupni nosiče. Na rampě 17B byl
v té době na již smontovaný první stupeň instalován druhý stupeň rakety
Delta. V posledních dnech června byla sestava urychlovacího (třetího)
stupně nosné rakety a sondy Dawn převezeny na startovní rampu a připojeny
k čekající raketě.
V červenci se nepoletí!
Odpočítávání směřovalo k prvnímu oficiálnímu okamžiku vzletu, který měl
nastat 2007-07-07 mezi 16:09 až 16:36 místního času
(EDT), což odpovídalo 20:09 až 20:16 UT. Ráno dva dny před tímto datem
(2007-07-05) bylo dokonce rozhodnuto začít s plněním druhého stupně nosné
rakety pohonnými látkami. Motor druhého stupně AJ118-K
rakety Delta pracuje s kapalným oxidem dusičitým a směsí hydrazinu,
označovanou jako Aerozine 50. Obě látky jsou za normálních podmínek
skladovatelné, a proto není problémem je přečerpat do nádrží dlouho před
plánovaným zážehem.
Rozhodnutí zahájit plnění padlo po dlouhé diskusi, při níž se braly v úvahu
jednak (zatím blíže nespecifikované) problémy se sledováním letící rakety a
jednak obecná připravenost ke startu. Ani počasí se nevyvíjelo dobře. Podle
předpovědi hrozilo se 60% pravděpodobností, že start překazí bouřky. Ani situace
v náhradním termínu 2007-07-08 ale nevypadala
o mnoho lépe.
K plnění nádrží ale 2007-07-05 stejně nedošlo.
Nesoulad teplot uvnitř špice rakety a ve druhém stupni zapříčinil, že raketa
byla lehce "přehřátá" nad meze povolující zahájit plnění. Bylo rozhodnuto
odložit start o jeden den na 2007-07-08 s tím,
že se teploty podaří do rána vyladit. Potom by se odpoledne mohlo začít čerpat
okysličovadlo. Komplikace ale stále působily bouřky nad mysem Canaveral. Dozor
mající na starost dohled nad blesky byl připraven zastavit čerpání i v případě,
že by se otázka nevyhovujících teplot vyřešila.
Kromě počasí a technických problémů s nosnou raketou se musela NASA
vyrovnávat i s jinou komplikací. Existoval požadavek, aby telemetrie
vzlétající rakety byla bezpodmínečně sledovaná v kritickém okamžiku
zážehu druhého a třetího stupně. Pro tyto účely se původně počítalo se sledovací
lodí, umístěné v Atlantickém oceánu u západního pobřeží rovníkové Afriky.
Bohužel nebylo možno plavidlo do těchto míst včas přemístit a jako náhradní
řešení bylo vybráno letadlo plně vybavené sledovací aparaturou. Ale i toto
zařízení už mělo jisté povinnosti, kvůli nimž nemohlo být k dispozici po celou
dobu startovního okna, které se tím rázem scvrklo na dva dny
2007-07-08 a 2007-07-09.
Jistá rezerva byla ještě na samém konci červencového okna mezi
2007-07-15 a 2007-07-19.
Jestliže by se ani potom start neuskutečnil, muselo by se vyčkat zase až na
září a říjen.
Takto tedy vypadaly propočty ve čtvrtek 2007-07-05.
Už druhého dne ráno bylo potvrzeno, že ke vzletu nedojde ani v neděli
2007-07-08. Zdůvodnění bylo opět podobné -
problémy se sledovacím letadlem a pokračující bouřky nad Mysem.
2007-07-06 pozdě večer zhasla naděje i na pondělní
start. Jak už bylo uvedeno v předchozím textu, nezbylo než se orientovat
na start až po 2007-07-15. Pak ještě zbývaly
čtyři dny, aby raketa dokázala navést sondu do blízkosti Marsu a po gravitačním
manévru ke konečným cílům v pásu asteroidů.
Ani tento termín ale nevydržel celých 24 hodin. V sobotu
2007-07-07, tedy v den, kdy se měl původně
uskutečnit vzlet, určila NASA ve zřejmé časové tísni, že se už o start
v červencovém termínu nepokusí a počká na další příležitost v září.
Podle prvního vyjádření představitelů NASA ale odklad neměl mít vliv na
vědeckou náplň letu.
Zbývalo vyřešit ještě zdánlivou "maličkost". Z rampy nedaleko od místa,
kde teď čekal Dawn, měla v rozmezí 2007-08-03
až 2007-08-24 odstartovat další Delta, tentokrát
se sondou Phoenix k Marsu. Nebylo zcela
jasné, zda bude nutno podniknout nějaká speciální opatření.
Čekání na druhou šanci
Odpověď na otázku, co se bude dít se sondou až do další příležitosti ke vzletu,
přišla poměrně brzy. Hned v následujícím týdnu (od 2007-07-09)
byly zahájeny práce, jejichž cílem bylo sejmout sondu společně s třetím
stupněm Star 48B z nosné rakety a přemístit je do čisté místnosti
v areálu Astrotech, tedy tam, kde byla v posledních týdnech připravována.
Dílny Astrotech se nacházejí asi 25 km od Mysu Canaveral v městě
Titusville. Rozběhly se práce na návrhu nových trajektorií pro předpokládaný
start v září až říjnu.
V týdnu mezi 2007-07-16 a 2007-07-20
byl odmontován aerodynamický kryt na vrcholku rakety. Zkouška potvrdila, že
převoz z rampy může Dawn absolvovat s naplněnými nádržemi pracovních
látek a že se nebude nutno zdržovat odčerpáváním tekutin. Do dílen Astrotech
se sonda nakonec dostala až po 2007-07-23. První
a druhý stupeň rakety Delta zůstal stát na rampě a měl tam zůstat až do dalšího
pokusu o vzlet.
V hale Astrotech byla zahájena série testů, které měly zkontrolovat stav
kosmického robota po všech předchozích zmatcích. Začátkem srpna byly stanoveny
nové dráhy pro případ startu mezi 2007-09-07 a
2007-10-15, aniž bylo zatím řečeno, který den
bude vybrán jako cílové datum. Na základě těchto údajů se mohly vypočítat
manévry startující rakety a definováno přesné startovní okno každého dne.
Nakonec se dalo určit načasování operací sondy na začátku samostatné cesty.
Třetí týden v srpnu bylo oznámeno, že pro start byl vybrán interval mezi
2007-09-26 a 2007-10-15.
Na sondě byly simulovány programy závěrečného countdownu a bylo konstatováno,
že pracují podle očekávání. Pokračovaly další zkoušky v JPL, které mj.
zahrnovaly nácvik operací v závěrečných 16 hodinách odpočítávání, vlastní
start a činnosti na začátku cesty. Během zkoušek byly simulovány různé krizové
situace a zjišťováno, jak si s nimi poradí sonda a řídící tým.
Dne 2007-09-11 v časných ranních hodinách
se sonda a urychlovací stupeň Star 48B vrátily na startovní komplex 17B
na Mysu, kde na ně celou dobu čekal zbytek rakety Delta. Sestava byla už
podruhé vyzdvižena nad druhý stupeň Delty a už v 8 hodin ráno
připevněna na vrcholek. Blesková kontrola ukázala, že transport a montáž proběhly
bez potíží a sonda zůstala v perfektním stavu. V rámci přípravy ke
startu byla vyměněna kevlarová lanka držící panely solárních článků ve složené
poloze. Tah nových lanek byl seřízen na správnou startovní velikost.
I když na Floridě zlobilo počasí a práce se musely několikrát přerušit, byl
včas (v týdnu po 2007-09-17) instalován
aerodynamický kryt a připraveny všechny systémy ke startu prvního možného dne.
Řídící tým prověřoval všechny počítačové programy. Definitivně byl stanoven
vzlet na 2007-09-26 v době mezi 07:25 až
07:54 EDT (tj 11:25 a 11:54 UT). Pokud by došlo k dalším odkladům,
posunoval se tento interval každý následující den asi o pět minut směrem dopředu.
Následující dny ale musely všechny přesvědčit, že se sonda nehodlá rozloučit
se Zemí jen tak. 2007-09-23 bylo oznámeno, že
bouřky znemožnily dokončit čerpání hypergolických pohonných látek do druhého
stupně nosné rakety Delta 2. Start byl promptně odložen o 24 hodin.
Plnění pohonných látek druhého stupně Delty bylo dokončeno 2007-09-24.
Oxid dusičitý se podařilo načerpat již v neděli 2007-09-23,
ale druhá složka, což je Aerozine 50 byla z bezpečnostních důvodů
kvůli nepříznivému počasí odložena až na pondělí. Oxid dusičitý a Aerozine 50
jsou hypergolické látky, spalované v motoru AJ118-K
druhého stupně. Mohou být skladovány delší dobu a proto se plní do nádrží relativně
dlouho před startem. Ten byl stanoven na čtvrtek 2007-09-27
mezi 07:20 a 07:49 EDT (11:20 až 11:49 UT).
Dva dny před stanoveným termínem vzletu v úterý 2007-09-25
odhadovali meteorologové šanci na příznivé povětrnostní podmínky na 60%. Největší
nebezpečí představovaly dešťové přeháňky na pobřeží a hustá oblačnost. Po technické
stránce ale vše probíhalo podle plánu. Jedinou výjimkou byly pochybnosti, zda mezi
parabolickou anténou sondy a zvukovou izolací aerodynamického krytu zůstala
dostatečná vůle. Byla provedena dodatečná analýza problému se závěrem, že tato
okolnost nemá pro průběh letu žádný význam. Závěrečný předstartovní operace se
měly rozběhnout ve středu 2007-09-26 ve večerních
hodinách.
"Úsvit" odletěl za ranního svítání
Dne 2007-09-26 v 22:46 EDT (02:46 UT
dne 2007-09-27) se servisní věž, doposud kryjící
sestavu nosné rakety, začala pomalu vzdalovat od startovní rampy 17B. Skoro
o hodinu později (23:35 EDT) zastavila v bezpečné vzdálenosti. Obsluha
rampy prováděla poslední zásahy na osamoceně stojící raketě a startovním stole, dříve
než bude vyhlášen zákaz vstupu do bezpečnostního okruhu.
V 03:20 EDT bylo v čase T-150 min odpočítávání poprvé
plánovaně přerušeno na 60 min. Těsně před koncem přerušení došlo ke kontrole,
zda jsou veškerá kontrolní stanoviště obsazena a všechny systémy připraveny na
pokračování operací. Countdown ožil opět v 04:20 EDT. Meteorologická
zpráva potvrdila 60% naděje na příznivé podmínky startu.
Dělníci již dříve opustili nebezpečnou zónu kolem rampy, přesto se ještě třikrát
ozval signál výstražné sirény, který nabádal veškeré osoby, aby se urychleně vzdálily.
Odpočítávání bylo obnoveno na čísle T-150 min a
bylo povoleno zahájit nejnebezpečnější operace plnění prvního stupně pohonnými
látkami. V dalším průběhu odpočítávání se počítalo ještě se dvěma přerušeními,
během nichž byla možnost dorovnat případná zdržení.
V 04:25 EDT bylo zahájeno tlakování okruhů hélia a dusíku v prvním
a druhém stupni a nádrží druhého stupně. Rozběhla se aktivace záložního inerciálního
řídícího systému. V 04:40 EDT byly kontrolovány ventily, čidla a
průtokoměry v rozvodech kerosenu (RP-1) a
v 04:45 EDT začaly do nádrže prvního stupně proudit první litry paliva.
V 04:53 EDT už byla kerosenová nádrž z poloviny plná. Jakmile
dosáhla úroveň 98% bylo přepnuto z módu "rychlého" plnění a závěrečná 2%
se dočerpávala opatrně "pomalým" způsobem. Nádrž kerosenu byla naplněna
v 05:04:22 EDT, celý proces trval 19 min 18 s.
Meteorologická zpráva z 05:00 EDT hovořila o nesouvislé oblačnosti
ve výšce 1 až 3 km, místních přeháňkách, severním větru a teplotě 25°C.
Pravděpodobnost vzletu 60% zůstala nezměněna. Pokud by došlo k odkladu o
jeden den, zlepšily by se vyhlídky na dobré povětrnostní podmínky na 80%.
V 05:14 EDT byly dokončeny práce na rekonfiguraci palubního počítače
Delty.
V 05:30 EDT byly zahájeny práce spojené s plněním prvního stupně
rakety okysličovadlem. Vlastní čerpání kapalného kyslíku podchlazeného na -183°C
se rozběhlo v 05:36 EDT. V 06:02 EDT už se v nádrži
nacházelo 95% celkového objemu a zbytek byl doplňován ve zpomaleném režimu.
Plného stavu bylo dosaženo v 06:04 EDT. Další litry se měly doplňovat
jen podle toho, jak se bude tekutina v nádrži odpařovat. Bezpečnostní technik
provedl kontrolu přijímačů samodestrukčního zařízení, které by mohlo být aktivováno
v případě, že by se startující raketa vymkla kontrole a ohrožovala pobřeží
Floridy.
Povětrnostní situace se mezitím poněkud vylepšila a v 06:22 EDT se
vyhlídky na start zvýšily na 80%. Ve výšce 1 km se nacházelo jen několik
izolovaných mraků, panovala dobrá viditelnost a vál severní vítr. Místní přeháňky
se vyskytovaly jen na jihovýchodě.
V 06:25 EDT byly zahájeny zkoušky naklápění raketových motorů prvního
i druhého stupně. V 06:35 EDT byl v čase T-15 min
countdown opět na čtvrt hodiny plánovaně přerušen. Nosná raketa čekala připravena
vzlétnout k nebi a malá pauza v odpočítávání byla příležitostí učinit
malou rekapitulaci nosiče Delta. Od roku 1960, kdy odstartovala první modifikace,
se mělo jednat již o 327. vypuštění. Varianta Delta 2 létá od roku 1989
a Dawn měl být už 131. pasažérem tohoto typu. V letošním roce se Delta
chystala na pátý start.
Hodiny před startem se rozběhly opět v 06:55 EDT na hodnotě
T-15 min. Meteorologové vydali souhlas s vypuštěním.
Naposledy se countdown plánovaně přerušil v 07:06 EDT na čísle
T-4 min a měl zůstat stát 10 min.
V 07:07 EDT byla sonda Dawn přepojena na vlastní zdroje elektrické
energie. O chvíli později svolal ředitel startu Omar Baez členy týmu, aby mohl
vydat očekávané "go" k pokračování operací. Doposud hladký průběh se
ale přesto v samém závěru zadrhl. V 07:15 EDT, ještě před koncem
přerušení, byly operace pozastaveny. Příčina tentokrát neležela ani na počasí
ani na technických problémech. Do oblasti na hladině Atlantického oceánu, v místě
kam měly dopadat vyhořelé pomocné rakety se zatoulala jakási loď. Než s ní
navázala pobřežní stráž kontakt a "vyhnala" ji ze zakázané zóny, uplynulo několik
drahocenných minut. Naštěstí jich nebylo tolik, aby vypršel celý vypočtený interval
tohoto dne, a proto po odstranění překážky byl stanoven nový okamžik zážehu motorů
na 07:34 EDT (11:34 UT). Cizí loď se vzdálila za hranici nebezpečné
zóny v 07:27 EDT.
Countdown po poněkud delším přerušení ožil opět v 07:30 EDT a na hodinách
v tu chvíli stál údaj T-4 min. O čtvrt minuty
později přešla raketa na interní zdroje napájení. Byla odjištěna pyrotechnika
třetího stupně. V čase T-2:15 min zaznělo
z řídícího stanoviště další "go". O chvíli později bylo zahájeno tlakování
nádrže kapalného kyslíku. Na boku rakety byly zřetelně vidět obláčky par unikajících
přes pojistné armatury. Jeden a půl minuty před startem pokračovalo doplňování
odpařeného kapalného kyslíku.
Jednu minutu před startem bylo po kontrole tlaku přepojeno hydraulické čerpadlo
druhého stupně na interní zdroj elektřiny. V čase T-11 s
byly odjištěny zažehovače devíti návěsných motorů SRB [=Solid Rocket Boosters].
Nad Floridou se právě rozednilo.
V 07:34:00.372 EDT (neboli 11:34:00.372 UT) se konečně Dawn dočkal!
Společně s motorem prvního stupně rakety Delta 2 model 7925H naskočila
šestice návěsných motorů na tuhé pohonné látky SRB, celá sestava se odlepila
od startovního stolu a zamířila do ranního nebe. Rychlost prudce narůstala a už
po 35 s letu překonal stroj zvukovou bariéru. V T+50 s
byla konstrukce rakety namáhána maximálním aerodynamickým tlakem. Atmosféra ale
se vzrůstající výškou postupně řídla. V čase T+1:23 min
vyhořelo všech šest urychlovacích motorů zapálených ještě na zemi a bylo odhozeno.
Těsně před oddělením naskočily zbývající a zatím nečinné tři stupně SRB a společně
s prvním stupněm Delty hnaly náklad do vesmíru. Pomáhat vydržely jen do
T+2:41 min a rovněž se oddělily.
V čase T+3:40 min se Delta nacházela ve výšce
84 km a ve vzdálenosti 210 km od Mysu. Rychlost činila přibližně
15500 km/h (asi 4.3 km/s). V T+4:32 s
dosloužil první stupeň rakety, dospěl k okamžiku MECO [=Main Engine Cut
Off] a byl vypojen. Malou chvíli pokračovala sestava v setrvačném letu,
vyhořelý stupeň se oddělil a v T+4:40 min naskočil
druhý stupeň. Raketa mezitím vystoupala do výšek, kdy již hustota atmosféry
poklesla pod jistou hranici, aerodynamický kryt se stal neúčinným a jako zbytečný
balast byl v T+4:48 min odvržen.
Let pokračoval nadále naprosto hladce. Raketa nabírala výšku, vzdalovala se od
Mysu Canaveral ale hlavně získávala potřebnou rychlost. V 11:40 UT
(T+6:45 min) byla zachycena na sledovací stanici
nacházející se na ostrově Atigua v Malých Antilách. V T+9:04 min
bylo dosaženo potřebné parkovací dráhy kolem Země a motor druhého stupně byl
prozatím vypojen (SECO 1). Takřka kruhová dráha se nacházela ve výšce
161 až 162 km se sklonem 28.6° k rovníku. V čase T+12 min
ztratila Antiqua raketu z dohledu. Bez dozoru měla letět až k dalšímu
kontrolnímu stanovišti na západním pobřeží Austrálie. Půl hodinu po startu přelétala
raketa jižní Afriku. I když se na ní nekonaly žádné dramatické události, přesto
byla na jistou dobu uvedena do rotace, aby se rovnoměrně nahřívala slunečními paprsky.
V čase T+51:20 min zaznamenala rádiové signály z Delty stanice
Dongara v Austrálii. Bylo to právě včas, protože již v T+51:34 min
byla aktivována hydraulika druhého stupně a v T+51:43 min (12:25 UT)
byl podruhé spuštěn jeho raketový motor. Podruhé a naposled byl vypojen
v T+54:25 min (SECO 2). Posledním úkolem stupně bylo pomocí malých
raketových motorků roztočit celé těleso kolem podélné osy a zajistit tak stabilizaci
poslední části před oddělením. Odhození prázdného druhého stupně bylo potvrzeno
v T+55:30 min. O pár sekund později v T+55:58 min přišla
konečně řada na poslední stupeň Star 48B, jehož úkolem bylo udělit sondě
poslední impuls k přechodu na heliocentrickou dráhu. Motor na tuhé pohonné
látky ani tentokrát nezklamal. Se stanoveným zadáním se vypořádal ve 12:31 UT
(T+57:19 min). Zbylá sestava se pohybovala nad severovýchodní Austrálií.
V 12:35 UT (T+61:58 min) se sonda Dawn oddělila a nastoupila
samostatnou cestu vesmírem do hlavního pásu asteroidů. Okamžik před tím se ještě
z rotujícího stupně Star odvinula lanka s malými závažíčky, otáčení
sestavy se zpomalilo a pak se konečně vyhořelý stupeň vzdálil od hlavního nákladu.
Delta 2 opět odvedla perfektní práci a dopravila užitečné zatížení tam, kam
to po ní bylo požadováno.
První telemetrická data ze sondy obdrželo řídící středisko ve 13:44 UT.
Dawn zaujal správnou orientaci v prostoru a obrovské panely fotovoltaických
článků začaly generovat elektrický proud. Následujícího dne překročil oběžnou dráhu
Měsíce. Řídící tým čekaly v nejbližších 80 dnech nejrůznější prověrky
a seřízení všech systémů.
Nejprve je potřeba všechno zkontrolovat
Každé umělé těleso opouštějící Zemi musí být co nejdříve zkontrolováno, zda
všechna zařízení fungují a celek se chová tak, jak se od něho očekává. Úspěch
mise Dawn je zcela závislý na správné činnosti iontového motoru, bez něhož by
se sonda nedokázala přiblížit k žádnému ze zamýšlených cílů. Není proto divu,
že prověrka iontového pohonu přišla na řadu hned několik dnů po vypuštění, i
když etapa letu, kdy měl být dlouhodobě v činnosti byla ještě poměrně
vzdálená.
Řídící středisko začalo s vysíláním povelů a s prověrkami systémů
již 2007-09-27. Příprava motoru ke spuštění si
ale přesto vyžádala několik dnů pečlivého plánování. V neděli
2007-10-07 v 01:07 UT (v Americe byla
ještě sobota večer) zážehová sekvence vyvrcholila a z iontového motoru
začaly tryskat první částice ionizovaného xenonu. Motor pracoval nepřetržitě
následujících 27 hodin, přičemž byla jeho činnost monitorována ze střediska
JPL v Kalifornii. Pohon byl prověřován při různých výkonových úrovních
od fáze běhu naprázdno až po plný tah.
Za prvních 27 hodin práce iontového motoru bylo spotřebováno méně než
0.28 kg pracovní látky, přičemž v nádržích sondy ho bylo od startu
uskladněno 425 kg. Během celého letu má trojice iontových motorů fungovat
celkem 50000 hodin. To je zatím nejdelší kumulativní doba činnosti iontového
pohonu u jakéhokoliv kosmického plavidla.
Plánovaný průběh letu
Po pěti rocích letu na heliocentrické dráze a jednom průletu kolem Marsu
(v březnu 2009) dorazí sonda v říjnu 2011 k prvnímu cíli, planetce
(4) Vesta. Na oběžné dráze kolem asteroidu má zůstat 6 měsíců. Úvodní
dráha se uvažuje ve výšce 700 km, poté bude snížena na 120 km. Není
vyloučeno, že se uskuteční pokus o přiblížení na ještě menší vzdálenost 15
až 75 km.
Dawn opustí Vestu v dubnu 2012 a k druhému cíli, jímž je trpasličí
planeta (1) Ceres, dorazí v únoru 2015. Úvodní oběžná dráha má
ležet 890 km nad povrchem, později bude snížena na 140 km.
I v tomto případě je možné, že se řídící tým pokusí přejít až do blízkosti
50 až 75 km. Výzkumná fáze u planetky skončí v červenci 2015.
Sonda nicméně zůstane na oběžné dráze.
Očekává se, že iontový pohon spotřebuje 288 kg xenonu na přelet
k planetce Vesta a dalších 89 kg na přesun k druhému objektu
Ceres. Přechod na oběžné dráhy se uskuteční pomocí hydrazinových motorků.
Experimenty
Kamery
[Framing Cameras]
Sonda Dawn je vybavena dvěma identickými kamerami. Hlavním úkolem zařízení
je zhotovit mapy povrchu asteroidů, z nichž je možno rovněž usuzovat
na geologickou historii a vývoj těchto zkoumaných vesmírných objektů. Snímky
slouží ke stanovení rozměrů a tvaru, morfologie a textur povrchových útvarů.
K posouzení geologických vlastností jsou určeny snímky v různých
vlnových pásmech (barvách).
Soustava kamery se skládá ze snímací části a potřebného bloku elektroniky.
Na objektivu kamery je instalováno stínící zařízení, které eliminuje rušivé
reflexy od konstrukčních prvků sondy. Dále se na objektivu nachází snímatelná
krytka, chránící optiku před poškozením. Každá kamera se světelností f1/8
je opatřena tvrzenou refraktivní optikou s ohniskovou délkou 150 mm,
která koncentruje dopadající světlo na desku CCD o rozměrech 1024x1024
obrazových bodů. Zorné pole má rozměr 5.5x5.5° s rozlišením 9.3 m
na vzdálenost 100 km. Do cesty světelných paprsků je vložen karusel
s barevnými filtry. Karusel má celkem 8 poloh, přičemž jedna pozice
je reprezentována čirým filtrem, propouštějícím světlo o vlnové délce 450
až 950 nm. Dalších sedm filtrů je určeno pro střední vlnovou délku
430, 540, 650, 750, 830, 920 a 980 nm. Filtry jsou navrženy tak, aby
propouštěly paprsky v rozsahu 40 nm od střední vlnové délky,
s výjimkou filtru 980 nm, který akceptuje širší rozsah 80 nm.
Citlivost zařízení je dostatečná na to, aby byl poměr odstupu signálu od šumu
lepší než 100 při expozičních dobách mezi 100 ms až 1 s. Doba čtení
jednoho snímku 1024x1024 je 1.6 s s minimální expoziční dobou
1 ms.
Každá kamera má vlastní elektronickou jednotku, která zpracovává a komprimuje
snímky před odesláním k Zemi.
Každá ze dvou kamer má hmotnost přibližně 5 kg a spotřebu 12 W
elektrické energie.
Vedoucím výzkumného týmu je Dr. Horst Uwe Keller.
Zařízení dodal a provozuje Max Planck Institute for Solar System Research,
MPS, Katlenburg-Lindau, Německo.
Mapovací spektrometr MS nebo Vizuální a infračervený spektrometr VIR
[=Mapping Spectrometer, Visual and Infrared Spectrometer]
Mapovací spektrometr je modifikací přístroje VIRTIS umístěném na kometární
sondě Rosetta. Obsahuje dva kanály, jeden
ve viditelném a druhý v infračerveném pásmu. Skládá se ze čtyř součástí -
optického systému (5.0 kg), proximity elektroniky (3.0 kg, 5 W),
elektroniku kryogenního chladiče (1.3 kg, 12.6 W) a mechanické
a teplotní konstrukce (5.0 kg). Hlavním úkolem experimentu je poskytnout
údaje, na jejichž základě by se dalo stanovit mineralogické složení povrchu
planetek. Lze ho též použít ke stanovení fyzikálních vlastností (struktury)
a původu částic povrchu a identifikaci minerálu obsahujících vodu, sledování
povrchového ledu či jinovatky a případné řídké atmosféry.
Oba kanály mají společnou optiku a mřížku. Kryt před aperturou jednak chrání
choulostivé části a dále je z vnitřní strany opatřen povlakem, který
se používá po nasvícení dvěma interními světelnými zdroji jako kalibrační
terč. Průměr čočky je 47.5 mm, zorné pole má rozsah 64x64 mrad
a f=5.6 pro vididelnou a f=3.2 pro infračervenou oblast. Vizuální kanál
používá matrici CCD o rozměru 1024x1024 bodů, která zaznamenává záření
o vlnových délkách mezi 250 a 1000 nm. Infračervený kanál tvoří detekční
destička na bázi teluridu rtuti a kadmia obsahující 270x435 fotodiod.
Pracuje ve vlnovém pásmu 950 až 5050 nm. Přístroj je opatřen několika
filtry pro pásma 900-1600, 1200-1900, 1900-2500, 2400-3750, 3600-4400 a
4300-5000 nm. Aby se omezilo tepelné záření z pozadí, je potřeba
spektrometr chladit pod 135K, což se děje pasivním radiátorem do kosmického
prostoru. Vlastní detektor se chladí na pracovní teplotu 70 K aktivním
Stirlingovým chladičem.
Hmotnost zařízení experimentu obnáší 9.3 kg a spotřebuje 17.6 W
elektrické energie.
Vedoucím výzkumného týmu je Dr. Angioletta Coradani.
Zařízení dodal a provozuje Italian IFSI-INAF (Istituto Nazionale di Astrofisica),
Řím, Itálie
Spektrometr neutronů a záření gama GR/NS
[=Gamma Ray/Neutron Spectrometer]
Spektrometr je určen ke studiu hlavních prvků (O, Si, Fe, Ti, Mg, Al, Ca)
a stopových prvků (U, Th, K, H, Gd, Sm) v povrchovém materiálu zkoumaných
kosmických těles. Kromě analýz geologického složení je schopen detekovat vodík
a tím i přítomnost vody a jeho množství v kůře objektů (4) Vesta
a (1) Ceres.
GN/RS je umístěn do skříně o rozměrech 25.7x18.0x20.3 cm nacházející
se na stěně sondy obrácené k asteroidu. Na horním víku je instalován
detektor gama záření. Sestává z matice 4x4 čidel o rozměrech
1.0x1.0x0.75 cm z materiálu CZT [=cadmium-zinc-telluride]. Pod
ním je detektor neutronů sestávající z destičky 7.6x7.6x5.08 cm
materiálu BGO [=bismuth-germinate], připojený na trubici fotonásobiče o
průměru 7.6 cm. Obě čidla jsou z pěti stran odstíněna 2.5 cm
tlustou vrstvou plastu obsahujícího bór.
Hmotnost zařízení experimentu obnáší 10.5 kg a vyžaduje 9 W
elektrické energie.
Vedoucím výzkumného týmu je Dr. William C. Feldman.
Zařízení dodal a provozuje Los Alamos National Laboratory, Los Alamos, NM, USA.
Magnetometr Mag
[=Magnetometer]
Magnetometr nebyl do finální letové konfigurace zařazen, následující popis
je uveden pouze z archivních důvodů.
Magnetometr je určen k měření nízkoúrovňových magnetických polí v okolí
asteroidů a vzájemných účinků magnetického pole a slunečního větru. Hlavním
úkolem je zjistit zda asteroidy mají přírodní zbytkový magnetismus a při
srovnání s geologickými poznatky, kdy vznikl, a jak se projevují nestálá
magnetická pole a jak jsou ovlivňována asteroidem, tzn. jaká je elektrická
vodivost nitra tělesa. Magnetometr měří pole v rozsahu -1000 až +1000 nT
při 20 Hz s rozlišením 0.015 nT.
Magnetometr indukčního typu je namontován na pětimetrové tyči. Jedno čidlo
se nachází na jejím konci a druhé v jedné třetině délky a měří magnetické
pole vyvozené systémy sondy. Sonda samotná používá iontový pohon pracující
s magnetickými poli. Zařízení je navrženo tak, aby byl vliv na objektivitu
měření magnetometru minimalizován.
Elektronická jednotka obsahuje napájení, příslušné elektrické obvody a digitální
povelovou a řídící část. Hmotnost elektroniky obnáší 2.35 kg, čidel
a kabeláže 0.7 kg.
Hmotnost celého zařízení experimentu představuje 3.05 kg a vyžaduje
3 W elektrické energie.
Vedoucím výzkumného týmu je Dr. Christopher T. Russel.
Rádiové experimenty
[Radio Science]
Rádivé experimenty na palubě sondy využívají stávající komunikační systém,
jehož činnost je kombinována s pozorováním optických zobrazovacích přístrojů.
Tímto způsobem se na základě přesného sledování oběžné dráhy kolem cílových
asteroidů studuje gravitační pole centrálního objektu. Úkolem je stanovit
hmotnost planetky, vlastnosti globálního gravitačního pole, definovat hlavní
osy, osu rotace a moment setrvačnosti planetek (1) Ceres a (4) Vesta.
Odvozeně se dá stanovit hustota tělesa a variace v hustotě kůry a pláště,
případné kývání rotujícího tělesa a odhadnout velikost eventuálního železného
jádra.
Různé typy oběžných drah nad planetkou poskytují různé informace o gravitačním
poli. Úvodní vysoká dráha slouží ke stanovení hmotnosti tělesa a společně se
snímky asteroidu k určení rotačních parametrů. Oběžná dráha ve střední
a nejmenší výšce je vhodná k detailnějšímu měření tvaru gravitačního pole.
Cílem je stanovit hustotu s přesností lepší než 1%, což je předpokladem
pro získání celkové představy o vnitřní struktuře tělesa.
Data z rádiového experimentu se získávají sledováním signálu z vysílače
pracujícího se 100 W zesilovačem s postupnou vlnou a emitovaného
vysokoziskovou anténou o průměru 1.5 m. Experiment sleduje dopplerovský
posun frekvence signálu, který je závislý na vzájemné radiální rychlosti
mezi Zemí a sondou.
Pro rádiové experimenty není sonda vybavena žádným speciálním zařízením.
Vedoucím výzkumného týmu je Dr. Alexander S. Konopliv.
Experiment provozuje Orbital Sciences Corp, Herndon, VA, USA
Literatura
- Dawn Home Page - JPL -
http://dawn.jpl.nasa.gov/index.asp
|