Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2  >>
Téma: Soyuz míří k měsíci
30.11.2006 - 13:55 - 
citace:
Ten nápad s jediným pilotovaným přistáním na Měsíci pomocí sojuzu nemá s dlouhodobým usídlením na Měsíci nic společného. Bude v tom prestiž, jen nevím, zda prestiž Ruska nebo osobní prestiž Sevasťjanova.


7 startů není cesta k prestiži, ale k fiasku.
 
30.11.2006 - 14:48 - 
Osobně vnímám prezentovaný program ve dvou fázích. První je realizace dopravního systému: modernizovaný sojuz - kliper - porom s kontejnery. Koncem této etapy je oblet měsíce. Navrhovaný systém je velmi zajímavý. Co následuje potom je jen úvaha o možnostech systému s jejíž realizací teď nikdo reálně nepočítá. Přemýšlet o tom zda je 7 a víc startů realné je bezpředmětné. Pokud dotáhnou realizaci celého systému pro oblet měsíce, určitě si budou moci dovolit do plánů zařadit další prvek, např. dostatečně nosnou raketu, což by teď působylo krkolomě a neelegantně
Oblet Měsíce je sice nulový krok pro vědu a planetologii zvlášť, ale jako demostrační let, je to pro reálný dopravní systém, který je k dispozici, ohromný skok.
 
30.11.2006 - 16:37 - 
ja si myslim ze akakolvek forma letu sojuzom k mesiacu je nerealne nie preto ze by to nebolo uskutocnitelne ale preto ze sa nenajde vhodny investor,jedina schopna takeho rozhodnutia by mohla byt ruska vlada ale ta asi o to nebude mat nikdy zaujem pri inych dolezitejsich a politicky vyznamnejsich problemoch. a po druhe si myslim ze ked bude chciet nejaky investor letiet na mesiac tak radsej s americanmi nie len preto ze uz tam boli ale aj pre celkove motoricke moznosti jedineho americkeho letu 
30.11.2006 - 17:14 - 
Obávám se, že NASA může "těžit" z Apolla zhruba stejně jako mohl Kolumbus při objevení Ameriky z "mise" Leifa Erikssona.
 
30.11.2006 - 18:13 - 
citace:
Osobně vnímám prezentovaný program ve dvou fázích. První je realizace dopravního systému: modernizovaný sojuz - kliper - porom s kontejnery. Koncem této etapy je oblet měsíce. Navrhovaný systém je velmi zajímavý.


Z techto systemu mi prijde zajimava jen modernizace sojuzu a znovupouzitelny kridlaty kliper s odhazovaci servisni a orbitalni sekci. Parom mi prijde hodne zbytecny. Neumim si predstavit ze by mohl do deseti let fungovat a pote uz by mel byt k dispozici CEV a americke komercni alternativy.
Oblet Mesice vidim taky jako velice nepravdepodobny.
 
30.11.2006 - 19:34 - 
[quote Parom mi prijde hodne zbytecny. Neumim si predstavit ze by mohl do deseti let fungovat a pote uz by mel byt k dispozici CEV a americke komercni alternativy.
Oblet Mesice vidim taky jako velice nepravdepodobny.


Parom vidím jako velmi zajímavý. Poslat do kosmu laciný kontejner na místo lodi, která musí být spolehlivá, aby nenarazila do ISS nebo nevyvedla jinou hloupost, a vyzvednout jej paromem, na to bych si vsadil. Na co bych si nevsadil je bezproblémové fungování a láci CEV. Podívejte se na věčné odklady ATV evropanů. Navíc poslat jakýkoliv modul na stanici po ukončení raketoplánů bude problém. Místo náklaďáku zvaného raketoplán se nevyvíjí žádná náhrada, ale parom by mohl zvládnout i právě tohle. Opět připomínám, že v původní koncepci STS nebyl jen raketoplán, ale právě i orbitální tahač pro dopravu nákladů mezi LEO a vyššími orbity.
 
30.11.2006 - 21:24 - 


Parom vidím jako velmi zajímavý. Poslat do kosmu laciný kontejner na místo lodi, která musí být spolehlivá, aby nenarazila do ISS nebo nevyvedla jinou hloupost, a vyzvednout jej paromem, na to bych si vsadil. Na co bych si nevsadil je bezproblémové fungování a láci CEV. Podívejte se na věčné odklady ATV evropanů. Navíc poslat jakýkoliv modul na stanici po ukončení raketoplánů bude problém. Místo náklaďáku zvaného raketoplán se nevyvíjí žádná náhrada, ale parom by mohl zvládnout i právě tohle. Opět připomínám, že v původní koncepci STS nebyl jen raketoplán, ale právě i orbitální tahač pro dopravu nákladů mezi LEO a vyššími orbity.



A byla by nějaká šance, že by se ten projekt toho orbitálního tahače z projektu STS obnovil a používal?
 
01.12.2006 - 08:37 - 
citace:
A byla by nějaká šance, že by se ten projekt toho orbitálního tahače z projektu STS obnovil a používal?

V tehdy uvažované podobě asi nyní nemá význam.
http://www.astronautix.com/craft/otv.htm
 
01.12.2006 - 11:24 - 
citace:
Parom vidím jako velmi zajímavý. Poslat do kosmu laciný kontejner na místo lodi, která musí být spolehlivá, aby nenarazila do ISS nebo nevyvedla jinou hloupost, a vyzvednout jej paromem, na to bych si vsadil.


Ja bych si zase nevsadil na ten laciny kontejner a na spolehlivost paromu. Ten laciny kontejner musi obsahovat prostredky pro dokovani, avioniku, stabilizaci, zasobovani elektrinou, vytapeni, chlazeni atd. Cast sice muze zprostredkovat vyssi stupen nosice, ale tento stupen by musel byt vynesen az na orbitu, zde po nejako dobu zustat a pote se opet vratit do atmasfery. To snizuje nosnost a zvysuje naroky kladene na nosic.

Parom sam bude mit vcelku vysoke naroky na navigaci, avioniku, RCS, spotrebu paliva pro prechod mezi drahami a dlouhodoby pobyt ve vesmiru. Bude muset byt plne automaticky, umoznovat precerpavani paliva a vysoke naroky na servis.
Navic bude asi muset obsahovat jistou hermetizovanou sekci pro prekladani nakladu z dopravovaneho kontejneru (pokud samotny kontejner nebude obsahovat dalsi spojovaci uzel s dokovacim vybavenim). Cili to bude takovy slozitejsi Orion bez tepelneho stitu.

citace:

Na co bych si nevsadil je bezproblémové fungování a láci CEV. Podívejte se na věčné odklady ATV evropanů. Navíc poslat jakýkoliv modul na stanici po ukončení raketoplánů bude problém. Místo náklaďáku zvaného raketoplán se nevyvíjí žádná náhrada, ale parom by mohl zvládnout i právě tohle.



HTV by mel mit dostatecnou kapacitu vynest slusny modul ktery bude mozno pripojit vpodstate kamkoliv na ISS.
ATV ma startovat pristi rok, do konce desetileti by mohl mit nejake vysledky program COTS, Nasa chce s ISS letat do konce roku 2010 priblizne 5 x rocne, od roku 2009 by k ISS mely letat 4 Sojuzy a 6 Progresu, v pristim desetileti by teoreticky mohl letat Kliper a v roce 2013 by mel letet prvni Orion.
Netvrdim ze vsechno z tohoto pujde bez problemu, ale zalezi opravdu jen na Rusech kolik budou chtit do sve kosmonautiky investovat. Pochybuju ze se najde nekdo kdy by jim chtel dat neco zadarmo.
Doufam ze si ISS skutecne zaslouzi vsechny tyhle investice a ucastnicke staty zustanou i nadale tak stedre.
 
02.1.2007 - 11:54 - 
Na Spacedaily jsem se dočetl, že Sojuz/ACTS by měl být čtyřmístný - máte někdo prosím podrobnosti, jak moc je to reálné?

"The revamped Soyuz, due to lift off in 2011, will carry two professionals and two passengers."

http://www.spacedaily.com/reports/Russia_Set_To_Implement_Ambitious_Space_Program_Part_II_999.html
 
03.1.2007 - 10:56 - 
V Sojuzu je místo pro 3 lidi, 4 se tam nevejdou. Vzhledem k rozmístnění sedaček by čtvrtý musel být pověšen na palubní desku nabo ležet ostatním na nohách, to ale nejde kvůli přetížení a odpovídajícím sedačkám pro start a přistání.
Je to možná snaha o návrh další lodi místo Klipru - nová loď pro 4 lidi vynášená Sojuzem 2 nebo 3 - kdo jim to ale zaplatí ?
 
03.1.2007 - 15:39 - 
Opravdu, Sojuz je přesně na 3 lidi. Už z fotek je vidět, že tam jsou jak noha v botě! Čtvrtý? - možná trpaslík ze Sněhurky.
Dokonce i u Orionu si nedovedu představit, že by tam mohlo být 6 lidí na delší dobu bez nějakého přídavného modulu.
 
03.1.2007 - 15:45 - 
Právě proto mě to překvapilo - to by totiž znamenalo, že rozdíl mezi Sojuzem TMA a ACTS by byl už poměrně zásadní... 
04.1.2007 - 10:53 - 
citace:
V Sojuzu je místo pro 3 lidi, 4 se tam nevejdou. Vzhledem k rozmístnění sedaček by čtvrtý musel být pověšen na palubní desku nabo ležet ostatním na nohách, to ale nejde kvůli přetížení a odpovídajícím sedačkám pro start a přistání.
Je to možná snaha o návrh další lodi místo Klipru - nová loď pro 4 lidi vynášená Sojuzem 2 nebo 3 - kdo jim to ale zaplatí ?



Na stránke

http://www.andrews-space.com/content-photo.php?photoid=75

je mock-up CEVu pre 10 člennú posádku !!!
 
04.1.2007 - 10:54 - 
citace:
Opravdu, Sojuz je přesně na 3 lidi. Už z fotek je vidět, že tam jsou jak noha v botě! Čtvrtý? - možná trpaslík ze Sněhurky.
Dokonce i u Orionu si nedovedu představit, že by tam mohlo být 6 lidí na delší dobu bez nějakého přídavného modulu.


Pardon predchádzajúci príspevok mal byť správne k tomuto odkazu.
 
04.1.2007 - 12:32 - 
citace:

Na stránke

http://www.andrews-space.com/content-photo.php?photoid=75

je mock-up CEVu pre 10 člennú posádku !!!


Prumer 5.4m s minimem vnitrniho vybaveni.
 
04.1.2007 - 14:30 - 
citace:
citace:

Na stránke

http://www.andrews-space.com/content-photo.php?photoid=75

je mock-up CEVu pre 10 člennú posádku !!!


Prumer 5.4m s minimem vnitrniho vybaveni.


Jsou tam někde detaily? Nemůžu to najít. Je tam jakýsi nezřetelný obrázek. Co na to klimatizační systém? Těch 6 lidí je opravdu maximum. Tohle bude asi pro případ nouze (minimum vybavení). 10 lidí přežije dva dny do náratu na Zem či ke stanici. Je to zajímavé, ale nelíbí se mi to.
 
04.1.2007 - 15:05 - 
> Jsou tam někde detaily? Nemůžu to najít. Je tam jakýsi nezřetelný obrázek. ...

Viz. např. http://www.andrews-space.com/content-main.php?subsection=MTk4 (jde zřejmě o model jedné z verzí CEVu z roku 2005 ještě před rozhodnutím o zmenšení průměru).
 
08.3.2007 - 23:54 - 
citace:
Co je úplně "horrible", je schéma výsadku na povrch, u kterého se počítá se sedmi starty nosných raket na jedinou expedici.

I jen pouhé navedení Sojuzu na oběžnou dráhu kolem Měsíce (opakování Apolla 8) potřebuje připojit k lodi Sojuz (1 x Sojuz) jako pohonné jednotky 2 DM (2 x Proton) a 1 Fregat (1 x Sojuz), tedy celkem 4. starty. Je to moc komplikované, ale na druhou stranu vychází z dnes dostupných nosných prostředků, které by nebylo nutno vyvíjet, jako to dělají v USA s Ares I a Ares V.
V následujícím článku je schéma přistání na Měsíci se sníženým počtem čtyř startů:
2x Angara-5 s KVRB
1x Angara-5 s landerem
1x Sojuz-3 se sestavou Sojuz-Fregat

Pro navedení Sojuzu na oběžnou dráhu kolem Měsíce tedy pouhé dva starty.

http://www.energia.ru/english/energia/news/news-2007/public_02-12.html
 
09.3.2007 - 14:57 - 
Ale k turistickému obletu Měsíce by předpokládám stačil jeden nosič adekvátnímu Protonu (viz. program Zond). Angara by možná mohla u nejvýkonnějších verzí i mírně překonat Proton (30t na LEO versus 25t na LEO).
Oblet Měsíce je dle mého skromného názoru tak maximum co můžeme v pilotované oblasti kosmonautiky od Ruska v příštích 10-15 letech čekat. Jakékoliv ambicioznější plány v tomto horizontu ,t.j. přistání na Měsíci, by už dnes vyžadovaly vyšší financování, zejména vývoj těžkého nosiče, třeba něco na způsob Eněrgie-M.
 
25.4.2007 - 16:00 - 
20. dubna otiskl deník The Sun informaci od Alexeje Leonova, že nejbohatší muž Ruska, gubernátor Čukotky a vlastník fotbalového klubu Chelsea Roman Abramovič vyjádřil přání obletět Měsíc v kosmické lodi Sojuz, a je připraven zaplatit 150 milionů liber (300 milionů dolarů).

21. dubna odpověděl Anatolij Perminov na dotaz novinářů, že pokud je tato informace z tisku pravdivá, je Roskosmos připraven realizovat let Abramoviče za uvedenou částku po roce 2010.
 
27.4.2007 - 05:23 - 
citace:
20. dubna otiskl deník The Sun informaci od Alexeje Leonova, že nejbohatší muž Ruska, gubernátor Čukotky a vlastník fotbalového klubu Chelsea Roman Abramovič vyjádřil přání obletět Měsíc v kosmické lodi Sojuz, a je připraven zaplatit 150 milionů liber (300 milionů dolarů).

21. dubna odpověděl Anatolij Perminov na dotaz novinářů, že pokud je tato informace z tisku pravdivá, je Roskosmos připraven realizovat let Abramoviče za uvedenou částku po roce 2010.



26. dubna Alexej Leonov popira, ze by kdy bulvarnimu deniku The Sun podobnou informaci poskytl, nebot se s Romanem Abramovicem mj. vubec nezna a nikdy se osobne nesetkali.
 
<<  1    2  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.138566 vteřiny.