Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: Ruské nosiče
12.11.2012 - 19:24 - 
Fotografie padesáti startů ruských nosiřů.

http://www.space.com/12671-50-russian-rocket-launch-photos.html
 
14.11.2012 - 17:35 - 
http://www.astronautix.com/lvs/rla120.htm

RLA 120 je málo známý návrh dvoustupňové rakety na LOX/RP , kterou prosazoval Gluško od r. 1972 do r. 1974: Nosnost na LEO 30 tun (tedy 2x větší než Zenitu). Motor prvého stupně RLA 1200 měl mít tah 1200 tun, každá ze 4 komor 300 tun. Zajímavé je velké konstrukční číslo 1. stupně - téměř 18. Druhý stupeň měl mít také jen 1 motor

Prvý stupeň RLA 120 měl být základním modulem čistě LOX/RP raket:
RLA 135 s nosností na LEO 100 tun s 2 boostery RLA 120
RLA 150 s nosností na LEO 250 tun s 6 boostery RLA 120)

RLA 150 by byla příliš monstrózní (měla také jméno Vulkan), ale RLA 120 a RLA 135 by byly určitě užitečnější než Zenit a Energia. Bohužel, v USA začali v té době stavět STS se Shuttle a tak rozhodnutí shora bylo na obdobný Buran a raketu Energia. Byla to již jiná koncepce – centrální stupeň na LOX/LH2 a stačily 4 slabší boostery, motory o sníženém tahu 200 tun na komoru – vznikla motor RD 170 o tahu 800 tun a raketa Zenit o nosnosti cca 14 tun na LEO.

Rusové dosahovali úspěchu, když šli svou vlastní cestou. U raket v podstatě jen jednou se snažili udělat ekvivalent amerického řešení (Energia) a výsledek se ukázal na obou stranách problematický. Naštěstí konstrukci modifikovali odlišně od STS a zůstal jim dobrý nosič Zenit a také odzkoušený centrální stupeň se 4 motory jako možný základ do budoucna.
 
28.11.2012 - 11:43 - 
Ruská raketa Proton byla poškozena při transportu na Bajkonur (takže v prosinci 2012 bude použit náhradní exemplář Protonu)

http://www.letectvi.cz/letectvi/Article73683.html
 
04.12.2012 - 22:02 - 
Veľmi pekný prehľad modifikácií Fregatu (Fregat, Fregat-M, Fregat-MT, Fregat-SB) i ich použitia pri uskutočnených i plánovaných štartoch.

http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/forum13/topic4252/?PAGEN_1=24

 
05.12.2012 - 01:56 - 
citace:
Ruská raketa Proton byla poškozena při transportu na Bajkonur (takže v prosinci 2012 bude použit náhradní exemplář Protonu)

http://www.letectvi.cz/letectvi/Article73683.html
Nejak sa im to množí... Alebo je to "bežné" a len sa toho dostáva viac von.
 
05.12.2012 - 08:26 - 
myslim, ze to az take nezvycajne nie je - vzhladom na to, ze s tym tak nejak asi pocitaju (aspon taky dojem to dava, z toho co som videl), a automaticky posuvaju nosice zo startu na start podla potreby (podobne ako napr. ten poskodeny modul sojuzu)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
10.1.2013 - 16:01 - 
http://www.russianspaceweb.com/yenisei5.html

... (no comment)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
10.1.2013 - 16:13 - 
citace:
http://www.russianspaceweb.com/yenisei5.html

... (no comment)


Pekny Agamemnone, uvidime, jestli se jim podari zrealizovat.
Tohle mi pripada konecne jako pristup zdravyho rozumu. Motory maji a mohou vyjit z nadrze Energie.
 
10.1.2013 - 16:24 - 
Motory mají?

Z článku: The implementation of such a program would require huge investments. According to many Russian rocket propulsion experts, the RD-0120 engine would have to be developed essentially from scratch, as most of its critical infrastructure is no longer existing. The rocket would also need a monumental new launch facility.
 
10.1.2013 - 17:22 - 
ono... to je v podstate energia... o jeden rd-0120 v centrálnom stupni menej... boosteri tie isté... horný stupeň najskôr rd-0146...

majú rd-170... tie aj používajú... majú rd-0146...
rd-0120 sú otázne, ako sa v tom píše...

celý ten projekt je, hmm... čo ja viem... má ten nosič možno istý zmysel (taký ako sls), ale či na to majú peniaze, to netuším

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
10.1.2013 - 22:28 - 
http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/forum13/topic8382/

Tu sú odkazy na slidy z pôvodnej prezentácie Chruničevovcov z roku 2008, tam sme sa o raketách Amur-5 a Enisej-5 dozvedeli, vtedy ešte ako návrhy na parťáka Constellation..
 
10.1.2013 - 22:31 - 


 
10.1.2013 - 22:36 - 
O obnovení výroby RD-0120 sa asi diskutuje i v súvislosti s projektom MRKS-1. 
11.1.2013 - 11:22 - 
citace:
ono... to je v podstate energia... o jeden rd-0120 v centrálnom stupni menej... boosteri tie isté... horný stupeň najskôr rd-0146...

majú rd-170... tie aj používajú... majú rd-0146...
rd-0120 sú otázne, ako sa v tom píše...

celý ten projekt je, hmm... čo ja viem... má ten nosič možno istý zmysel (taký ako sls), ale či na to majú peniaze, to netuším



Mas pravdu. Ale pokud vim RD 0120 uz byly pouzity. Co se tyka financi, jak rikas. Pri soucasnych aktivitach Ruskosmosu a jejich rozpoctu tezko realizovatelne.)))
 
11.1.2013 - 12:29 - 
boli... energia 2x letela... len uz je to celkom davno

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
11.1.2013 - 12:48 - 
citace:
boli... energia 2x letela... len uz je to celkom davno


Mas pravdu. Chybi 20 let prubezne modernizace a vyvoje. To je u RD171 a derivatu OK.
 
11.1.2013 - 14:13 - 
Rusové vždy rozjížděli výrobu velkoryse - viz počet motorů NK33 pro N1.
Otázka je, kolik (jestli vůbec) mají hotových motorů RD 0120.
 
11.1.2013 - 15:51 - 
citace:
Rusové vždy rozjížděli výrobu velkoryse - viz počet motorů NK33 pro N1.
Otázka je, kolik (jestli vůbec) mají hotových motorů RD 0120.


Jakápak " velkorysost", na jeden start nosiče N-1 jich potřebovali 32, na deset startů 320 a 15 startů pak 48O, něco na zkoušky, něco se nepovedlo, takže na " měsíční program" v rozsahu APOLLA byla jejich potřeba cca 600 kusů.
 
11.1.2013 - 21:57 - 
Potrebovali ich 38 - z toho 30 v prvom a 8 v druhom stupni rakety N1.
 
12.1.2013 - 09:42 - 
Kdybychom chtěli být detailní, tak N1 měla 30 ks motorů NK33. V druhém stupni byly motory NK34, což je podobný mtor optimalizovyný pro start a práci ve vakuu. 
12.1.2013 - 14:49 - 
Mali byť...
Reálne N1 lietala s motormi NK-15 v prvom, NK-15V v druhom a NK-21 v treťom stupni.
Motory NK-33 a NK-34 boli pripravované pre ďalšiu verziu N1, označovanú niekedy ako N1F. Rozpracované boli dva exempláre N1F, ale rakety nikdy neboli dokončené...
 
11.5.2013 - 11:20 - 
Vývoj raket v Rusku - http://russianarms.mybb.ru/uploads/000f/85/b8/2236-1-f.gif



(podobný graf jako dával Agamemnon do tématu Amerických nosičů).
 
11.5.2013 - 15:42 - 
Re: Jaro: http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/forum13/topic8382/

Nechci rozebírat návrhy super-nosičů z hlediska financování a tedy perspektiv realizace, ale čistě z technické otázky: co je obecně lepší konstrukční řešení pro zemi, která má nebo měla k dispozici výkonné LOX/RP motory tahu 700-800 tun a současně výkonné LOX/LH2 motory tahu 100 – 200 tun.
K takovým zemím patřily USA (F1, J2) a mohou patřit v budoucnu pokud dokončí SLS a kapalnými boostery. Dále k nim patří Rusko (RD 170 a RD 0120) a perspektivně Čína a Japonsko.

Jde o podstatný konstrukční rozdíl, který vidíme mezi raketami Amur-5 a Jenisej 5. Budu užívat terminologii stupňů jak je na tomto fóru zvykem (ne podle obrázku)
Amur má boostery i centrální stupeň LOX/RP , 2. stupeň LOX/LH2 , 3.stupeň LOX/LH2,
Jenisej má jen boostery LOX/RP, centrální stupeň LOX/LH2 + 2. stupeň

Prvé řešení používal Saturn 5 (ale neměl centrální stupeň, který by pracoval déle), druhé řešení měla Energia, u Jeniseje jde jen doplněna o vrchní stupeň. Vícekrát jsem v minulosti zde vyslovil názor, že Rusové už nebudou obnovovat Energii, neboť je pro ně výhodnější udělat jen druhý a vrchní stupeň na LOX/LH2 (jako Saturn5), kvůli menšímu objemu paliva LOX/LH2 a menším rozměrům nádrží a jejich dopravě. Boostery a centrální stupeň pak budou LOX/RP, což odpovídá Amuru.

Když srovnáme parametry Amuru a Jeniseje, jsou prakticky shodné. Amur má jen mírně vyšší startovní hmotu, má menší průměr, ale výšku o 12 metrů větší, má o stupeň více. Má však jen 160 tun paliva LOX/LH2 oproti 548 tunám u Jeniseje a toto palivo je nejvíce problematické při manipulaci, skladování a výdrži v pohotovostní etapě před startem. Jeho nádrže se snáze dopravují. Jenisej má celkem o 1 motor více, ale výhodu zapálení boosterů a centrálního stupně současně. Zajímal by mne názor jiných z tohoto fóra na obě technická řešení. Je jasné, že SLS již musí jít směrem jakým začal, neboť začíná SRB boostery
 
17.6.2013 - 19:53 - 
sojuz 5... návrh... metánové motory, následovník súčasných sojuzov...
http://www.russianspaceweb.com/soyuz5.html

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
17.6.2013 - 20:03 - 
citace:
sojuz 5... návrh... ...
Keď sa na tie obrázky pozrieš, jasne vidieť raketu Rus Samozrejme črevá budú asi iné ...
Ktovie aký zápach bude po spaľovaní metánu. Ekológia sem, ekológia tam, smrad sa merať nedá. Aspoň to tvrdili hygienici, ktorých zavolali kvôli smradu z farmy. Škodliviny sa už merať dajú ...
 
17.6.2013 - 20:34 - 
citace:
Ktovie aký zápach bude po spaľovaní metánu. Ekológia sem, ekológia tam, smrad sa merať nedá. Aspoň to tvrdili hygienici, ktorých zavolali kvôli smradu z farmy. Škodliviny sa už merať dajú ...


metán nesmrdí vôbec nijak, je to plyn bez zápachu
práve preto sa napríklad do zemného plynu, musí pridávať extra "smradidlo"
http://sk.wikipedia.org/wiki/Tetrahydrotiof%C3%A9n
rovnako je to na "farme", to čo tam smrdí, nie je metán, ale stopové množstvá najrôznejších "aromatických" látok

citace:
sojuz 5... návrh... metánové motory, následovník súčasných sojuzov...
http://www.russianspaceweb.com/soyuz5.html

oni na metán prestavali, klasický motor na kerozín [Upraveno 17.6.2013 alamo]
 
17.6.2013 - 20:52 - 
jop... rusi sú jediní, kto doteraz niečo s metánom robil, pokiaľ viem...
metán a rp-1 sú dosť podobné, takže to prerobiť ide...
koniec-koncov - majú aj motor, ktorý funguje na rp-1 aj na lh2 a to je už väčší extrém

edit:
toto (tento sojuz 5) podľa mňa netreba brať vážne zatiaľ... nemyslím, že to uvidí svetlo sveta...
[Edited on 17.6.2013 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
17.6.2013 - 23:17 - 
Anatolyho záujem zrejme súvisí s modelom rakety na Le Bourget (jej vystavenie bolo oznámené už dávnejšie):

http://www.makd.ru/media/galleries/news_2013-06-17/img_4929.jpg

 
18.6.2013 - 07:29 - 


full-res: http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=32161.0;attach=528118 (3800 x 2500 px, 2,5 MB)

tu je pekny zaber na vsetky sojuzy vo francuzsku

edit: upravena velkost
[Edited on 18.6.2013 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
01.7.2013 - 19:54 - 
http://en.rian.ru/infographics/20101223/161900803.html

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.098193 vteřiny.