Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  32    33    34    35    36    37    38  >>
Téma: Falcon 1 a Falcon 9
15.1.2014 - 22:59 - 
Kazdopadne cena vyneseni Cubesatu pujde dolu tak jako tak.
Pokud to pro neziskovky udelaji za dejme tomu 100usd, tak bych se s ostatnima pustil do 2U Amsat prevadeci 2m/10m, kterej citelne chybi.
Drivejsi Ruske RS12 atd byli nejvyuzivanejsima satama pro HAMy.
 
15.1.2014 - 23:04 - 
tiez neviem ako to chcu urobit, a preto nestavkujem, ale:

-Musk sa za desatrocie dostal od prvych neuspechov az po zasobovanie ISS a pokusy s navratom prveho stupna, bez akehokolvek backgroundu v aerokozmickom priemysle
-popri tom dostal stylovo vyzerajuce elektromobily do mainstreamu a z cisto stratovej zalezitosti urobil profitabilny byznys. Taktiez bez akehokolvek backgoundu.
-popri tom stiha randit s modelkami

Tento chlap na prekazky reaguje zasadne dvoma slovami: "f*ck you" Nech uz mate nazor akykolvek, silne neodporucam stavkovat proti Muskovi
 
16.1.2014 - 00:04 - 
Výraznému (~10×) snížení ceny za kg na LEO (či GTO) uvěřím až to poletí.
Na druhou stranu jestli je dnes někdo, kdo by to mohl zvládnout, pak je to právě Elon Musk a jeho "Špaček".
 
16.1.2014 - 07:31 - 
@yamato
velku nezohrava... ale urcuje spodny limit

@Aleš Holub
suhlasim, nosnost je tam podstatna vec...
vsak stil/sthil isiel posledne po 200 k alebo tak

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
16.1.2014 - 09:34 - 
citace:
Výraznému (~10×) snížení ceny za kg na LEO (či GTO) uvěřím až to poletí.
Na druhou stranu jestli je dnes někdo, kdo by to mohl zvládnout, pak je to právě Elon Musk a jeho "Špaček".


Nevidim rezervu na vacsie znizenie ceny ako o 60% za kg. Cokolvek viac ma prekvapi. aj ked to je Muska skutocne nikoho progresivnejsieho v kozmonauitike nepoznam.

 
16.1.2014 - 13:15 - 
citace:
Sumarizace sázky:
"SpaceX bude nejpozději od 15.1.2017 nabízet běžný let s F9R na LEO za ceníkovou cenu menší nebo rovnu 10 mil USD"

PRO: ...bo, Mirek Pospíšil
PROTI: Agamemnon

Cena pro každého výherce je 0,7 l kvalitního bílého vína. Pokud bude výherců méně než looserů, kupuje každý looser jednu lahev a výherci se mezi sebou podle vlastní dohody o výhru podělí.

Přidá se ještě někdo?


Přidávám se na stranu PROTI, i když bych se rád mýlil.

Tedy: myslím si že 15.1.2017 nebude od SpaceX běžně nabízen let s F9R na LEO za celkovou komerční ceníkovou cenu menší nebo rovnou 10 mil. USD.

Podle mne je podstatná otázka, co to přesně znamená "nabízet". Překládám si to tak, že už s F9R letěli a tedy jde o prověřený nosič, schopný letět s nějakým běžným komerčním nákladem. Neberu za platné vágní marketingové sliby, nebo demo let bez plného zatížení, nebo pouze se sýrovým dortem místo slibovaného užitečného zatížení.

zdravím
Honza Baštecký, jan.bastecky@seznam.cz
 
16.1.2014 - 13:30 - 
Aktualizace sázejících:

PRO:
...bo, Mirek Pospíšil, exodus

PROTI:
Agamemnon, Jan Baštecký
 
16.1.2014 - 13:56 - 
Zdravim panove, me se ta sazka taky libi, ale definice vyneseneho nakladu (doufejme ze v tunach) je tam dle meho naprosto zasadni. 
16.1.2014 - 14:09 - 
K předmětu sázky bych chtěl podotknout, že pochopitelně není absolutně přesně definovaný a ani být nemůže. Nikdo dnes nedokáže odhadnout, na jaké hodnotě bude nabízená nosnost F9R přesně 15.1.2017. Ani nedokážeme předpovídat, jaký v té době bude backlog, tedy kolik nasmlouvaných letů v té době bude čekat na svůj termín startu a kdy se nový zákazník (za novou cenu) dostane na řadu.

Zopakuji, že se sázíme pouze o to, že na webu SpaceX bude nejpozději do 15.1.2017 inzerovaná cena za start F9R na LEO pod 10 mil USD. (dnes je tam cena 56,5 M a max nosnost F9v1.1 13150 kg na LEO 28°)
 
16.1.2014 - 14:12 - 
ak tam bude 10 mil. za nosnost 2t na leo, tak vyhra strana PROTI...

pretoze na to f9r nepotrebujem (take ceny su aj v sucasnosti) a to bude znamenat len tolko, ze f9r je jeden velky fail

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
16.1.2014 - 14:15 - 
Aga, toho bych se nebál - Musk není hňup a pokud se jim nezadaří, tak to nebudou nabízet - to by nebyla konkurenceschopná nabídka.
On odhaduje, že reusability sežere okolo 1/3 současné nosnosti. Tak uvidíme.
 
16.1.2014 - 14:28 - 
Čistě teoreticky, nebylo by u reusable 2. stupně následně možné osadit drahý účinnější motor, který by nevýhody vyrovnal? 
16.1.2014 - 15:05 - 
citace:
Aga, toho bych se nebál - Musk není hňup a pokud se jim nezadaří, tak to nebudou nabízet - to by nebyla konkurenceschopná nabídka.
On odhaduje, že reusability sežere okolo 1/3 současné nosnosti. Tak uvidíme.


jj, suhlasim...
pokial daju 10 mil. za 5 t, tak je to okej... to je pre zaciatok pomerne dobre

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
16.1.2014 - 15:08 - 
citace:
Čistě teoreticky, nebylo by u reusable 2. stupně následně možné osadit drahý účinnější motor, který by nevýhody vyrovnal?


viac-menej by museli zmenit palivo alebo technologiu...
z GG keroloxu dostali slusne cisla
takze by potrebovali SC kerolox (podstatne zlozitejsie ako to co robia teraz - kvoli oxygen-rich behu)...
alebo methalox/hydrolox... ale to znamena prerobenie celeho stupna komplet

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
16.1.2014 - 16:33 - 
citace:
jj, suhlasim... pokial daju 10 mil. za 5 t, tak je to okej...

Budu optimista, viděl bych to na 7-8 t na LEO.
Kolik že to váží Dragon, 4,2 t suchá hmotnost?
Pro cargo je tam hmotnostní kapacity ještě dost, u DragonRideru už to bude na krev...
 
16.1.2014 - 18:06 - 
citace:
Aktualizace sázejících:
PRO:
...bo, Mirek Pospíšil, exodus
PROTI:
Agamemnon, Jan Baštecký


Ať už to dopadne, jak chce, bez ohledu na to bude Musk během dvou let, tedy ještě před vypršením sázky, králem kosmonautiky s nejsilnější provozovanou raketou na světě, kolekcí dalších raket různé nosnosti a vlastní pilotovanou lodí. To je bezkonkurenční úspěch v každém případě.
 
16.1.2014 - 18:29 - 
citace:
ak tam bude 10 mil. za nosnost 2t na leo, tak vyhra strana PROTI...

pretoze na to f9r nepotrebujem (take ceny su aj v sucasnosti) a to bude znamenat len tolko, ze f9r je jeden velky fail


v stavke mi je jedno, kolko raketa vynesie.
tam by mi zalezalo skor, ze F9R bude priblizne rovnako velka (tazka) ako F9. cca +-30%
dokonca bez ohladu ci su reusable jeden, alebo oba stupne.
potom povazujem 10 mil. (v dnesnych cenach) za start za nerealne.
(10mil v buducich cenach asi netraba ani riesit )


 
16.1.2014 - 19:06 - 
este by ste sa mali chlapci dohodnut dokedy si to mozu ucastnici stavky rozmysliet. Nie ze pri nasledujucom lete prvy stupen doleti k Mysu a jemne spluchne do oceanu a vsetci to tu odvolate  
16.1.2014 - 19:43 - 
@Martin Jediny:
súhlasím...

@yamato:
s martinom súhlasím bez ohľadu na to, čo urobí falcon pri crs-3 alebo podobnom lete... to, že vrátia prvý stupeň späť, cenu pod 10 mil. nestlačí, pretože pre štart rakety treba oveľa viac častí ako len prvý stupeň (a dokonca aj "časti", ktoré sa vrátiť nedajú, napr. tú logistiku)...
btw
- prvé vrátené stupne sa určite nebudú znovu používať, tie sa rovno rozoberú a začne sa skúmať každá skrutka
- na gto štarty je f9 stále slabé, takže z nich sa žiadne stupne nevrátia
- tu takmer každý ignoruje fakt, že afaik spacex vôbec momentálne nerobí na znovupoužiteľnosti druhého stupňa (tak ako napr. nerobí na cross-feede pre fh)
[Edited on 16.1.2014 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
16.1.2014 - 20:15 - 
citace:

@yamato:
s martinom súhlasím bez ohľadu na to, čo urobí falcon pri crs-3 alebo podobnom lete... to, že vrátia prvý stupeň späť, cenu pod 10 mil. nestlačí, pretože pre štart rakety treba oveľa viac častí ako len prvý stupeň (a dokonca aj "časti", ktoré sa vrátiť nedajú, napr. tú logistiku)...
btw
- prvé vrátené stupne sa určite nebudú znovu používať, tie sa rovno rozoberú a začne sa skúmať každá skrutka
- na gto štarty je f9 stále slabé, takže z nich sa žiadne stupne nevrátia
- tu takmer každý ignoruje fakt, že afaik spacex vôbec momentálne nerobí na znovupoužiteľnosti druhého stupňa (tak ako napr. nerobí na cross-feede pre fh)



to mi je vsetko jasne ja len ze aby ta stavka prezila prvy uspesny navrat stupna, ktory mnohe naznaci...

p.s. ako vies ze nerobia na druhom stupni a cross-feede?
 
16.1.2014 - 20:22 - 
cross-feed bol spomínaný myslím elonom (alebo gwynne?) priamo niekedy v druhej polovici minulého roka (samozrejme, možno sa to už zmenilo odvtedy a teraz už robia na tom)

ten druhý stupeň sa mi zdá tiež, že bol spomínaný, ale týmto si nie som istý úplne... môžem sa mýliť, pamäť práve najlepšiu nemám zvyčajne (okrem pamäte na čísla )

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
16.1.2014 - 20:35 - 
citace:
to mi je vsetko jasne ja len ze aby ta stavka prezila prvy uspesny navrat stupna, ktory mnohe naznaci...


ono z mojej strany prežije...
pri najhoršom/najlepšom? - kúpim víno

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
16.1.2014 - 21:21 - 
citace:
este by ste sa mali chlapci dohodnut dokedy si to mozu ucastnici stavky rozmysliet. Nie ze pri nasledujucom lete prvy stupen doleti k Mysu a jemne spluchne do oceanu a vsetci to tu odvolate


Nemám v plánu něco odvolávat ... ;-)

Konec konců můžeme všichni to víno koupit už teď a někde uložit. Mohli bychom taky jmenovat "správce sázky" který svoji autoritou rozhodne 15.1.2017 jestli sázka je splněna nebo ne.

Na každý pád bychom si měli ujasnit, jak moc funkční raketu a jak moc rutinní provoz a tedy i jak moc reálné nabídkové ceníky považujeme za splnění předmětu sázky. Co když např.: Spacex stihne udělat jen omezený demostart bez užitečného nákladu, ale ceník bude napsaný na lety za osm let? Bude sázka splněná, nebo ne?

Z historie SpaceX víme, že jejich PR oddělení je velmi mazané. Takže například jsme tu měli ohlášený rutinní let, kde se ale nakonec vezlo jen pár kilo nákladu. A ceníky byly vytištěné dlouho dopředu, jen se dodatečně ukázalo, že jsou nereálné a že jde spíš o čistý marketing.
 
16.1.2014 - 21:49 - 
citace:
Sumarizace sázky:
"SpaceX bude nejpozději od 15.1.2017 nabízet běžný let s F9R na LEO za ceníkovou cenu menší nebo rovnu 10 mil USD"

PRO: ...bo, Mirek Pospíšil
PROTI: Agamemnon

Cena pro každého výherce je 0,7 l kvalitního bílého vína. Pokud bude výherců méně než looserů, kupuje každý looser jednu lahev a výherci se mezi sebou podle vlastní dohody o výhru podělí.

Přidá se ještě někdo?



Ja som si len chcel ujasnit, ze F9R je rozmerovo a hmotnostne "podobna" F9. na nosnosti mi nezalezi, ani na rozsahu znvoupouzitelnych casti.
a samozrejme akceptujem priratanie inflacie.

Takto pristupujem k stavke, ak suhlasite.
Ak netrvate na nestrannom rozhodcovi, navrhujem Mirka Pospisila.
 
16.1.2014 - 21:59 - 
citace:
Co když např.: Spacex stihne udělat jen omezený demostart bez užitečného nákladu, ale ceník bude napsaný na lety za osm let? Bude sázka splněná, nebo ne?


nie...
inak by som sa do toho vôbec nezapojil... ktokoľvek môže povedať, že o 10 r bude mať ceny xy... to ešte neznamená, že ich bude mať
s nadsázkou... príde alan bond a povie, že v 2022 bude skylon lietať za 5M... nič také neplatí... nebude lietať za 5M, kým fakt nebude lietať za 5M...
to isté platí pre F9R... 10 mil. v 2017 - povedzme pre lety v nasledujúcom roku - teraz tiež tak majú cenník - pre lety uzavreté v danom roku - na webe majú toto: " Prices shown below are paid in full standard launch prices for 2013."
takže tie isté pravidlá platia

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
17.1.2014 - 10:07 - 
Tak co se týče prvního letu F9 s přistávacíma nohama na 1.stupni, tak já nevím jak vy - ale já jsem napjatý jak kšandy. Je to rozhodně největší pokus o revoluci od STS (a možná větší - i když zajímavé, jak vždy se nějaký kus recyklovat zatím pořád nevyplatí - Shuttle external tank, nebo v tomto případě celý 2.stupeň)

(trochu bych se bál toho, že se projeví nějaká větší poruchovost na těch recyklovaných stupních, a že náročné mise - cenný náklad, lidská posádka apod. - stejně pořád budou létat na zbrusu nových raketách - a celkově, jaké budou náklady na repas očouzeného použitého I. stupně, a kolik těch stupňů v pořádku ani nedoletí - to je právě něco, co se bude muset zjistit...)
 
19.1.2014 - 21:23 - 
17.1.2013 - skupina inženýrů SpX poprve na prohlídce jejich nové rampy LC-39A.
Je to zhruba měsic, co NASA oznámila, komu hodlá historický launch pad pronajmout.
http://www.nasa.gov/press/2013/december/nasa-selects-spacex-to-begin-negotiations-for-use-of-historic-launch-pad/#.UtxAd3-PWSM
Elonova expanze jde opravdu rychle...

https://mobile.twitter.com/SpaceXTrip/status/424063213739593729/photo/1?screen_name=SpaceXTrip

 
20.1.2014 - 08:55 - 
SpX by měl rampu LC-39A převzít na začátku března. Hodlají odstranit pohyblivou konstrukci RSS a statickou část FSS ponechat - bude využita pro nástup posádky do DR. Integrace F9 a FH bude probíhat tradičně v horizontální poloze v nově zbudovaném hangáru na staré crawler way. 
20.1.2014 - 09:05 - 
to uz je public info?

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
20.1.2014 - 09:11 - 
... myslím, že bude v řádu hodin. 
<<  32    33    34    35    36    37    38  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.186401 vteřiny.