citace:Cygnus OA-5 dnes úspěšně doletěl k ISS, byl zachycen manipulátorem SSRMS (ve 13:28 SELČ) a před chvílí už i připojen k CBM portu modulu Unity. ...
Gratuluji!
O téhle raketě a zásobovací lodi se moc nemluví, oni prostě čas od času letí ... ;-)
Mimochodem je zajímavé, že divize firmy Orbital, která postavila Cygnus a jeho nosnou raketu Antares má údajně jen 800 lidí (celá firma Orbital (část konsorcia Orbital ATK) má 3300 lidí, ale má velmi široký záběr). A má vyrovnaný rozpočet, respektive je mírně zisková (koukněte třeba do wiki) ... ;-)
ps: Kdybych si chtěl rejpnout, tak řeknu, že je lepší mít 800 fundovaných a dobře zaplacených odborníků, než 5000 lidí po škole (á la SpaceX).
ps: Kdybych si chtěl rejpnout, tak řeknu, že je lepší mít 800 fundovaných a dobře zaplacených odborníků, než 5000 lidí po škole (á la SpaceX).
Ale no tak, Honzo. Kde máš zaměstnance, kteří vyrábí první stupeň a motordy RD-181? A kolik lidí ze SpaceX je dedikováno jen na F9?
To byl velmi chabý pokus o flame...
Ale no tak, Honzo. Kde máš zaměstnance, kteří vyrábí první stupeň a motordy RD-181? A kolik lidí ze SpaceX je dedikováno jen na F9?
To byl velmi chabý pokus o flame...
Prvni stupen vyrabí ukrajinký Južmaš, motory RD-181 v Rusku a vetší modul Cygnusu vyrábí italská společnost Thales Alenia Space.
...no je fakt, že na rozdíl od těch nedouků ze Spacex posunují kosmonautiku do oblastí kde ještě nebyla. SKuteční pionýři!
?????
Předpokládám, že to měl být fór, nebo ne?
Náhodou, jejich přístup přinejmenším v kosmo-oboru pionýrský je. Vzít osvědčené různé prvky (motory, stupně) z opačných konců světa a poskládat je do funkční rakety je - co vím - novinka. A celkem funguje.
a preco by nefungovala? ja som rad ze su na scene, poskytuju fajnovy takpovediac backup. Ale ze by zrazili naklady v kozmonautike na desatinu, to od nich zrovna neocakavam
Celkovo ten pristup COTS sa mi zda dobry - jedna firma experimentuje a riskuje, druha naopak stavia na overenych metodach. Ak ta prva uspeje, ostatne to od nej okopiruju. Ak neuspeje a krachne, ostatne budu nadalej lietat. Win-win.
Je to rozdiel oproti narodnym programom o jednom nosici a jednej lodi, kde to bud trafite, alebo ide do kytek cela kozmonautika na zopar dekad.
ps: Kdybych si chtěl rejpnout, tak řeknu, že je lepší mít 800 fundovaných a dobře zaplacených odborníků, než 5000 lidí po škole (á la SpaceX).
Ale no tak, Honzo. Kde máš zaměstnance, kteří vyrábí první stupeň a motordy RD-181? A kolik lidí ze SpaceX je dedikováno jen na F9?
To byl velmi chabý pokus o flame...
To nebyl pokus o flame.
Každá firma si něco vyrábí "doma" a něco nakupuje. Samotné rozdělení vnitřního vývoje ještě není jednoznačným kriteriem úspěšnosti a pokrokovosti firmy (i když lze vyslovit doměnku, že vyspělejší firma bude "in-house" dělat vyspělejší komponenty a ostatní nakoupí). Co je víc hi-tech: raketový motor, nebo špičkový řídící systém?
SpaceX si dělá vlastní motory ale používá komerční počítače. Orbital nakupuje motory, ale dělá si vlastní řídící počítače (a ty jsou natolik dobré, že je používá i US armáda a i letěli na sondě DAWN od NASA).
Nikdo dneska stavbu rakety nezačíná těžbou železné rudy ...
Tento Cygnus bude dnes "hořet" dvakrát. Než shoří v atmosféře, proběhne experiment Saffire 2, kdy 9 různých materiálů bude zapáleno v mikrogravitaci a testovány vlastnosti hořlavosti při relativně velké velikosti.