Takže nějaké problémy byly i při přistání, Fortune píše o: New issues had come to light, including the failure of a new thruster and the temporary loss of the guidance system.
Jenže tam se bez přepdplatného nedostanu.
Tak uvidíme, kolik toho bude NASA chtít a co bude Boeing ochoten udělat a kolik utratit na úpravy. Nějaké podrobné zhodnocení a požadavky budou ještě chvíli trvat.
citace 9.9.2024 - 07:22 - Ervé:Takže nějaké problémy byly i při přistání, Fortune píše o: New issues had come to light, including the failure of a new thruster and the temporary loss of the guidance system.
Jenže tam se bez přepdplatného nedostanu.
Fortune akosi blne IT.
Stačí vypnúť pripojenie na internet, keď sa načíta text. A stránka "zamrzne". Potom sa už nestihne načítať, tá "tabuľka na konci" že je to platený článok..
Následne si ho môžete prečítať zadarmo.
Bohužiaľ, viac toho o tom v texte neni. Iba tá jedna veta..
citace:Napriek tomu uznal, že vyšli najavo určité nové problémy, vrátane zlyhania novej trysky a dočasnej straty navádzacieho systému.
citace:https://www.thespacereview.com/article/4854/1
Ten návrat nebol bezproblémový. Stich povedal, že dva trysky RCS sa počas horenia z obežnej dráhy zahriali viac, ako sa očakávalo, ale naďalej fungovali. Stich povedal, že softvér, ktorý by vypol nefunkčné trysky, bol deaktivovaný, aby sa Starliner vrátil, ale okamžite nevedel, či by tento softvér inak vypol trysky.
Zlyhala aj samostatná tryska na kapsule posádky, jedna z 12, ale Stich poznamenal, že mala inú konštrukciu ako tie na servisnom module, pričom namiesto dvojpropelantovej konštrukcie trysiek RCS na servisnom module používala jednopropelantové a katalyzátorové lôžko. . Prebytočný pohon však pre kapsulu neznamenal žiadnu stratu výkonu. Navigačný počítač sa snažil zachytiť signál GPS po tom, čo sa vynoril z výpadku prúdu spôsobeného plazmou vytvorenou počas návratu.
citace:Na brífingu po pristátí však predstavitelia NASA navrhli, aby Boeing mohol získať certifikáciu a pokračovať priamo na Starliner-1 bez nákladov na ďalší testovací let.
A evakuačný plán pre piatich ľudí z ISS, len tak pre istotu, predstavia kedy?
Nemali by ho mať radšej hotový vopred?
Boeing teď bude tvrdit, že únik hélia byl minimální a že motorky selhávali kvůli příliš přísnému softwareu, který je předčasně vypnul při přehřátí. Udělá asi sérii testů a provede drobné úpravy (zlepšit těsnění helia, omezit přehřátí při funkci a snížit limit pro vypnutí). A pak bude tlačit na NASA, aby povolil Starliner 1 v srpnu 2025.
Faktem je, že Starliner za sebou má tři úspěšné přistání.
NASA by měla se SpaceX upravit Dragony, aby se mohly vracet se 6 na palubě. Sichr je sichr.
Problém bude mezi NASA a Boeingem. Boeing chce nejspíš jen drobné úpravy motorků a héliového systému, protože Starliner třikrát zvládl úspěšně přistát. NASA chce nejspíš důkladnou analýzu, drahé testy a úpravy, než povolí let posádky k ISS. Zrušení možnosti Crew 11 na Starlineru je tlak na Boeing, jenže tím Boeing ztratil šanci na 6. zaplacený let k ISS. Pokud poletí 1. posádka až 2026, v roce 2030 poletí teprve 5. a to má ISS končit. Nejasný nástupce ISS znamená, že by 6. mise čekala bůhví jak dlouho, než bude kam letět. Boeing má tak orakticky jednu misi volnou k dalšímu certifikačnímu letu, jenže tím program přijde o 360 mega za sedadla a ještě musí doplatit opravy, úpravy, papírování a celé zdržení - takže celkem nejmíň půlmiliarda ztráty. Starliner podle mě skončí, tohle si teď Boeing nemůže dovolit. NASA podle mě udělala chybu, protože měla dále nechat Crew 11 s otevřenou možností lodě - měly by stačit tři měsíce na definitivní přípravu pro danou loď.
V každém případě si myslím, že přes mouchy, které Starliner měl, je to zatím nejlepší přistávací kabina z LEO (kromě raketoplánů), které v kosmonautice byly, navíc s přistáním na pevninu. Doufám, že bude zachráněna i pro budoucnost.
Stejně jako u raket, rozhoduje cena a spolehlivost. Cenou se SpaceX nemůžou rovnat a spolehlivost?
Pokud je Boeing schopen odstranit zjištěné problémy (a ochoten - otázka ceny), byla by škoda, kdyby nelétala.
Ale kdo ví, jestli nemá ještě nějakého kostlivce ve skříni?
Tak teď povede NASA někdo od Trumpa a Muska. Konec Boeingu je tutovka, jestli zahájí slibované šetření. A další na odpis jsou SLS a Orion, Artemis bez nich ušetří asi 100 miliard. Když je dají Muskovi s neomezenou startovací licencí, v roce 2026 přistane na Měsíci rovnou s desetičlennou posádkou.
citace 21.2.2025 - 15:39 - Martin Jediny:Zachytil niekto nejaky realny datum dalsieho startu?
Zatiaľ nebol vôbec stanovený.
Akékoľvek rozhodnutia okrem iných aj ohľadom tohoto, čakajú kým sa ustáli nové vedenie NASA, ktoré urobí rozhodnutia za ktoré bude niesť zodpovednosť.
Jared Isaacman zlom väz..
Teď se hraje nejen o budoucnost Artemis a ISS, ale i o budoucnost Starlineru.
Poradní tým ASAP vyjádřil pochvalu pokroku v určování potíží, ale zatím není vyřešen problém s pohonem. Vzhledem k tomu, že ten je klíčový a žádný pokrok nebyl hlášen, natož nějaké finální řešení plus plán zkoušek a ověření, zavírá se okno pro možnost letět v září/říjnu se Starlinerem s posádkou na ISS. Takže téměř jistě Crew 11 Dragon. Tím se Crew 14 (poslední objednaný Crew Dragon) posune z roku 2029 na rok 2028, pokud poletí Crew se Starlinerem jednou ročně 2026-2028 - tedy jen 3 lety. V roce 2029 by mohl letět Starliner 2x, aby splnil kontrakt na 5 misí.
Je pravděpodobné, že se Boeing dohodne s NASA a SpaceX (Muskem) a program ukončí. Ostuda Boeingu už to je, kontrakt na cenu 90 mega za sedadlo uzavřený před 10 lety vzhledem k prodražení a zpoždění nemůže přinést žádný zisk za starty s posádkou.
Rok 2027 jako poslední mise Crew 14 (11 letos, 12+13 2026) odpovídá plánu Muska ukončit ISS po této misi. Uvidíme jestli bude Boeing bojovat.
Alebo sa Boeing spolieha na to, ze Muskovi lode neostanu a zas sa stane jedinym moznym dodavatelom a to za "akukolvek" cenu... resp. povodnu cenu plus "dotaciu pre sikovnych"
...takze jedina sanca Muska ako vypiect s Boeingom je zhodit stanicu dolu skor, hned ako sa mu minu dragony...
Alternativou by bolo vypisat novu sutaz na 2x lode po tri starty pre 2027-2030... tam by mohol jeden z nich zarobit, pripadne kazdy by dodal po jednej lodi
citace 1.3.2025 - 14:43 - Martin Jediny:Alebo sa Boeing spolieha na to, ze Muskovi lode neostanu..
Boeing podľa všetkého, nijakú vlastnú víziu pre takéto podnikanie nemá.
Pre ISS ponúkol že budú rotovať dve kapsule, každú schopnú potencionálne vykonať 10 letov, a servis po lete - príprava na ďalší let by trvala 6 mesiacov. To je všetko.
Čo si NASA objedná a zaplatí, to dostane.
A keď nie, tak s tým skončia.
Je to tristné. NASA síce má k dispozícii, projektov komerčných staníc ktoré majú nahradiť ISS na výber hafo.
Ale kto a ako, na ne astronautov dopraví?
Slávnemu a vychvaľovanému programu komerčnej dopravy zatiaľ reálne hrozí, že sa stratí ako para nad prázdnym hrncom.
citace 1.3.2025 - 18:09 - Slavomír Fridrich:...Slávnemu a vychvaľovanému programu komerčnej dopravy zatiaľ reálne hrozí, že sa stratí ako para nad prázdnym hrncom.
Komerčný program neexistuje. Kde sú dotácie, tam je program. Nie je to samouživiteľné... ...a tých pár, čo si raz za pár rokov zaplatí extrém je len oživenie stereotypu, ale biznis to neuživí...
takže stále sa to platí povedľa položky veda a výskum...
Při zasedání komise ASAP se objevili další problémy. Při přistání Starlineru došlo ke škytnutí řídícího počítače a selhal jeden z manévrovacích motorků kabiny.
NASA taky požaduje předělat baterie a vyztužit systém airbagů. Spousta práce, málo peněz a málo času.
Takže letos asi nic.
Uvidíme, kdy se Jared vyjádří k ISS. https://phys.org/news/2025-02-watchdog-panel-annual-nasa-safety.html
citace 2.4.2025 - 07:29 - Ervé:
Řekl bych že tohle apríl nebude. Zajímavý článek.
Je to "kontra" apríl..
Nájdeš osobnú odvahu priznať si, že od NASA očakávaš inú úroveň "správy rizík a bezpečnosti", než od SpaceX? (a prispôsobiť tomu, formu kritiky?)
Ak áno.. Môžem ti sľúbiť.. Hm.. "zlaté prasátko".. Alebo možno aj tú výpravu na Mars..
Naopak. Je právě pěkně ukázané, jak se NASA vyvinula. Problémy s motory, systémy atd. byly běžné a řešení v podobě - turn it off and on - bylo a je nejčastější řešení problému. Po restartu systémů nefungoval místo 4 jen 1. V dané situaci bylo rozhodně lepší řešení bezpečně se přiblížit a spojit s ISS než čekat a zkoušet nebo misi zrušit a riskovat návrat, když přesně nevědí, kde je problém a kde může ještě vzniknout. Při připojování se sice porouchal ještě druhý motor, ale to už měli vyzkoušené, co a jak. No a na ISS měli dost času řešit a zkoušet. Nakonec mise Starlineru skončila na tom, že Boeing tvrdil, že lod je bezpečná (nejspíš upravili software, aby motorky běželi kratší dobu kvůli možnému přehřátí a restartovat se dalo snadněji). NASA nechtěla riskovat, kdyby se objevil další problém s něčím jiným. Protože NASA nechtěla utrácet peníze za záchrannou misi (neměla na ni rozpočet) a Boeing trval na tom, že je návrat bezpečný a rozhodně záchranu konkurencí platit nebude, nebylo jiné řešení než zredukovat Crew 9. Naštěstí Butch a Suni byli rádi, že jejich let bude delší (co by v jejich věku dole dělali zajímavějšího?) a že vstoupí do dějin a dolů nespěchali. SpaceX i Boeing prostě pořád jedou klasický styl, berete prachy jako zkušební pilot, tak holt to riziko musíte zvládat - což je základní metoda úspěchu (s občasným pohřbem, když to nevyjde). NASA si to ale nemůže dovolit. Let na Mars je proto pro NASA extrémně náročný, zatímco pro SpaceX jen otázka času a peněz.
Problémy existují a je jich spousta. Jinak by Boeing s NASA slavnostně vyhlásili, že Starliner získal certifikaci a poletí ještě letos. Motory ani nic jiného (airbagy, řídící systém) vyřešené nemají a nemají ani plán ke zveřejnění do kdy bude co vyřešeno. Takže velký ?
@Ervé
Áno veľké. Vzhľadom k tomu že existuje požiadavka, predĺžiť prevádzku ISS do roku 2030. (minimálne)
Je o tom vôbec možné uvažovať, ak Boeing Starliner zruší?
@Jiří Hošek
Samotná ISS nie.
Ale plán predĺžiť jej prevádzku aspoň do roku 2030, áno.
Leží na "trojnohom stolíku", ktorý síce stojí stabilne na troch údoch, obrazne povedané.
Ale keď, čo i len jednu nohu odstránime, konštrukcia skolabuje.
Tak to vidím ja.