Již kdysi jsem psal, že Aibus Safran Launchers dostal dotaci od ESA vyvinout nový metanový reusable motor pro Ariane 6 pod názvem Prometheus, který by měl nahradit vodíkový Vulcanin 2.1. Cílová cena Prometheus je 1 mil. EUR, což je 1/10 ceny Vulcaninu . Motor by se měl vracet na Zem. Mezitím německo-francouzský program „Callisto“ financovaný z projektu A6 studuje a staví zmenšený model celého návratového stupně (13,5 m vysoký, dia 1m) pro Guiana Sapce Center a tak projekt Callisto + Prometheus by měl přinést první evropskou reusable raketu.
Ještě doplňuji: Třetí krok k snížení ceny je využití 3D tisku při výrobě Auxiliary Power Unit APU s malým tahem, který umožňuje vrchnímu stupni Vinci vynášet více satelitů na různé dráhy a nakonec deorbitovat Vinci. Podobný systém umožňuje v Guiane i stupeň Fregat, kvůli kterému také zvolili Sojuz raketu. Podobně fungují i Breez-M a Volga upper stage. Je to jeden z nedostatků rakety F9
[Upraveno 29.10.2018 PinkasJ]
To je super, něco jsem o tom slyšel, ale existence projektu Callisto je pro mě novinka.
Podle mě bychom se ale v ČR reálně měli zkusit poohlédnout, jestli tu nemáme firmu, která by pro reusable nosič nemohla něco vyvíjet, i kdyby šlo o nějaký blbý kousek laserem vyřezávaného titanu nebo uhlíkového kompozitu, nebo whatever.
Když tu můžeme mít firmy co vyráběj karbonový rámy na kola, tak stejně tak můžeme vyrábět i součástky k reusable raketám, je to jen, že se neumíme v ESA přihlásit a říct, že to umíme....
To, co dělá SpaceX je super, ale prostě je to hrozné nevyužití toho potenciálu, jak to všichni napjatě sledujeme a retweetujeme kolem toho každý pšouk.
Mělo by jít jednoznačně dodat "a u nás na tom samém díky našemu členství v ESA pracují tihleti a támhleti". (tohle je ostatně to, co Rusové nedokázali v rámci RVHP, kdy ke klíčovým utajovaným technologiím nepustili z "bratrských" států v podstatě nikoho...)
(javascriptová kalkulačka Aleše Holuba před lety ukázala, že "koncept xChaos" je marginálně realizovatený - tedy můj postřeh, že ze dvou unifikovaných vztlakových těles typu "raketoplán", spřažených při startu k sobě, dokáže jeden zřejmě s minimálním užitečným zatíženém dosáhnout oběžné dráhy, aniž by bylo nutné během startu odhazovat nějaké boostery, nádrže či jiné komponenty :-)) tím samozřejmě nechci tvrdit, že to nenechám celé na chytřejších lidech, ale létání je drahé a o peníze jde až v první řadě...) [Upraveno 29.10.2018 xChaos]
Konečná konfigurace reusable rakety od ESA má pracovní název Ariane Next. Její vývoj má začít již zmíněným zmenšeným demonstrátorem Callisto, který má však být ještě na vodíkové palivo a má použít nějaký japonský motor(y). Pak se mají pohnout k velkému demonstrátoru pod názvem Themis, který bude mít již 7 metanových motorů Prometheus v prvém stupni, někdy 2023-2025. To bude základ rakety Ariane Next, s druhým stupněm jen s jedním motorem Prometheus, někdy 2025-30.
Poněkud hlemýždí tempo, ale zřejmě se řídí příslovím „co se vleče, neuteče“.
Ariane Next. vývoj má začít Callisto na vodíkové palivo a japonský motor(y). Pak Themis bude mít 7 metanových motorů Prometheus v prvém stupni, někdy 2023-2025. Ariane Next, s druhým stupněm jen s jedním motorem Prometheus 2025-30.
Poněkud hlemýždí tempo, ale zřejmě se řídí příslovím „co se vleče, neuteče“.
Jakmile se rozhodli pro konzervativní Ariane 6, větší tempo se nedá čekat. Z Kourou můžou jen sedat na plošinu nebo se vracet. Možná by šanci měl nástupce Vegy nebo Sojuzu.