Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  14    15    16    17    18    19    20  >>
Téma: Falcon Heavy
17.11.2014 - 21:08 - 
To jsem zvědavý, co na to posadí ... 
18.11.2014 - 10:06 - 
quote:
To jsem zvědavý, co na to posadí ...


V nejbližší době proběhnou tři testy nových designů kosmických lodí (dva suborbitální - ISRO Crew Module a ESA IXV a jeden orbitální, více než LEO -Orion). A taky testy dvou zcela nových raket (GSLV MkIII a Angara 5), z toho jeden test je společný.

Jednoduše nevěřím, že SpaceX v těchto dnech bude chtít zaostat za Indií a nevyzkouší současně s F9H návrat Dragonu ekvivalentní návratu od Měsíce či Marsu: minimálně to lze chápat jako součást man-ratingu Dragonu (protože na tom předvede, že ten tepelný štít má rezervy)

Případně ještě větší frajeřina, která by spolehlivě vzbudila rozruch všude po světě: první pokus o Red Dragon misi, tzn. přistání Dragonu na Marsu.

Při použití recyklovaného Dragonu (jen s novým tepelným štítem) jsou obě varianty relativně levné: nejdražší na tom bude tak jako tak ta nosná raketa, fail nové rakety vzbudí negativní publicitu bez ohledu na to, co bude užitečné zatížení, a naopak úspěch nové rakety přiláká tím větší pozornost, čím větší ambice ten testovací náklad bude mít.

Klidně to může oznámit až po úspěšném startu, že se současně pokouší o něco podobného. A i kdyby ten manévr chtěl provést jen se samotným druhým stupněm, stejně při startu spotřebuje aerodynamický štít - takže posadit tam recyklovaný Dragon nakonec může být levnější, než plýtvat aerodynamickým štítem pro komerční starty družic... i když zase historicky Musk min. 2x poslal na testovaných raketách jen hmotnostní simulátory, takže čert ví, pro co se rozhodne.

Nejlevnější a současně mediálně nejvděčnější by asi bylo poslat bateriemi napájený recyklovaný Dragon (tzn. bez solárních panelů na trunku) na dráhu podobnou Orionu.
 
18.11.2014 - 10:21 - 
Jo, bylo by to pěkné, necháme se překvapit 
18.11.2014 - 11:35 - 
Možná, že kolegové diskutéři s lepší pamětí si vzpomenou přesně, ale zhruba před rokem na nějaké veřejné přednášce/diskuzi Elon Musk se nechal slyšet, že při FH DemoFlight se uvažuje o free reentry dráze k Měsíci. Takže oblet Měsíce a triumfální splash down...

A já bych si také tipnul, že poletí použitý Dragon.

[Upraveno 18.11.2014 Michal_LV]
 
02.1.2015 - 12:05 - 
quote:
Možná, že kolegové diskutéři s lepší pamětí si vzpomenou přesně, ale zhruba před rokem na nějaké veřejné přednášce/diskuzi Elon Musk se nechal slyšet, že při FH DemoFlight se uvažuje o free reentry dráze k Měsíci. Takže oblet Měsíce a triumfální splash down...

A já bych si také tipnul, že poletí použitý Dragon.

[Upraveno 18.11.2014 Michal_LV]


Aj keď by som bol obletu mesiaca veľmi potešený,,, myslím, že pri prvom štarte pôjde hlavne o to, aby sa to celé odlepilo od zeme a úspešne odštartovalo pri bezporuchovej prevádzke všetkých 27 motorov naraz,, pôjde hlavne o zber dát a skúseností,,, hranie sa s tým, čo všetko to dokáže by sa malo odložiť na neskoršie štarty, keď si už budú čiastočne istý, že to celé pokope bude dobre fungovať,,, napriek tomu, že som spaceX-fil a na FH sa veľmi teší,,,, som trošku opatrnejší,,, radšej po krôčikoch ale úspešne,,, ale verím, že bude šťastie stáť na našej strane tak ako v ostatnom čase
 
02.1.2015 - 15:02 - 
quote:
...při FH DemoFlight se uvažuje o free reentry dráze k Měsíci...
...napriek tomu, že som spaceX-fil a na FH sa veľmi teší,,,, som trošku opatrnejší...

SpaceX-fil asi nie som a napriek tomu ze tvrdim, ze Musk pouziva zastareale a zavrhnurte koncepcie, hoci v bledomodrom,
napriek tomu mi je jeho pocinanie sympaticke a drzim mu palce.
Muskova sila nespociva v technologii, ale vo vizii...

Ak bude odlietat k Mesiacu z parkovacej drahy, nevidim nejaku technicku zvlastnost, pre ktoru by to nemal skusit, alebo ktora by mala narusit povodny test.
Navedenie k Mesiacu je nova vyzva, ale netyka sa podstatne povodneho testu. A elektronika je dnes niekde inde ako za Apola.
btw. je to jedna z mala prilezitosti pre tímy Google lunar X prize
 
02.1.2015 - 16:10 - 
Ještě k tomu obletu Měsíce F9H: Kdyby Musk postupoval po krocích, musel by pro odzkoušení F9H včetně druhého stupně vynést na LEO mrtvý náklad cca 50 tun ( asi by mu nikdo nesvěřil několik drahých satelitů). Je proto výhodnější, když náklad podstatně sníží, nahradí ho třeba již použitým Dragonem a vyšle ho kolem Měsíce . Tím si odzkouší i řízení letu mimo LEO a může s ním vyzkoušet i přistání Dragonu s velkou vstupní rychlostí. Myslím, že je to ideální volba. 
02.1.2015 - 16:29 - 
Let dragonu (noveho ci pouziteho) si vyzaduje zdroje - riadiaci personal, zabezpecenie komunikacie (v pripade obletu mesiaca by to chcelo zrejme deep-space network), zachranne timy po pristati. Cele to pripravit, naplanovat, skoordinovat... Nie je to sranda, a robit to popri pripravach prveho letu FH... no neviem, bolo by to fajn ale dost by ma to prekvapilo.
Mozno sa dozijeme nejakej srandicky typu hmotnostny simulator v tvare SS Enterprise
 
02.1.2015 - 16:46 - 
quote:
Let dragonu (noveho ci pouziteho) si vyzaduje zdroje - riadiaci personal, zabezpecenie komunikacie (v pripade obletu mesiaca by to chcelo zrejme deep-space network), zachranne timy po pristati. Cele to pripravit, naplanovat, skoordinovat... Nie je to sranda, a robit to popri pripravach prveho letu FH... no neviem, bolo by to fajn ale dost by ma to prekvapilo.
Mozno sa dozijeme nejakej srandicky typu hmotnostny simulator v tvare SS Enterprise


tiež by ma ten oblet potešil,, ale v tomto prípade do bodky súhlasím s yamatom
 
02.1.2015 - 16:49 - 
Plus ještě start z nově zrekonstruované rampy LC-39A - další starost navíc => Dragon kolem Měsíce spíš velmi nepravděpodobný. 
02.1.2015 - 18:36 - 
A bol by vôbec súčasný Dragon schopný prežiť návrat druhou kozmickou? Inak si ale myslím, že aj keď Musk nevypustí zrovna Dragon k Mesiacu, pre tento demo-let nejaké prekvapenie určite prichystá a nevypustí na orbitu len čistý balast. Držím Falconu Heavy palce, s tou 53 tonovou nosnosťou na LEO (a 21 na GTO) a za uvádzanú cenu to bude absolútne bezkonkurenčný nosič, ktorému sa nemá šancu vyrovnať či už Ariane-5, Angara-5, ani CZ-5 (zaujímavé, že skoro všetky ťažké nosiče majú označenie 5). Len si akosi nie som istý, či pri komerčných zákazkách bude mať FH možnosť vyniesť aj zodpovedajúci náklad. Tých pár zajednaných štartov od Inmarsatu a Viasatu počíta so štartmi satelitov o hmotnosti okolo 6 ton. Pri 21 tonách na GTO mi to príde ako plytvanie.  
02.1.2015 - 18:58 - 
Berme do uvahy ze 53t je nosnost v jednorazovej verzii s crossfeedom. V reusable verzii to bude vyrazne menej. 
02.1.2015 - 19:25 - 
To určite, ale aj tak to asi bude viac ako pri ostatných ťažkých nosičoch. Okrem toho reusable sa pri Heavy verzii počas prvých štartoch určite neplánuje. 
02.1.2015 - 20:37 - 
quote:
To určite, ale aj tak to asi bude viac ako pri ostatných ťažkých nosičoch. Okrem toho reusable sa pri Heavy verzii počas prvých štartoch určite neplánuje.


preco nie? prvy start F9 v1.1 testoval (uspesne) pristatie prveho stupna. Urobit to iste s boostermi FH, pokial pri danom starte maju rezervu nosnosti, mi nepride az tak velmi trufale. Mozno to vyskusaju aj s centralnym stupnom, ak chcu nejake skutocne nove data.
 
18.1.2015 - 20:10 - 
Kdesi jsem četl, že při FH demo flight posadí na špici zalétnutý Dragon, jakožto nejlevnější možnost jak otestovat znovupoužitelnost. Nevím co je na tom pravdy, ale k přístupu SpaceX mi tahle verze sedí.

V té souvislosti mne napadla otázka, že pokud pošlou Dragon na vysokou orbitu, bude se logicky vracet podstatně rychleji. Zvládneto materiál PicaX? Řešilo se to někde? Díky!
 
18.1.2015 - 21:08 - 
quote:
Kdesi jsem četl, že při FH demo flight posadí na špici zalétnutý Dragon, jakožto nejlevnější možnost jak otestovat znovupoužitelnost. Nevím co je na tom pravdy, ale k přístupu SpaceX mi tahle verze sedí.

V té souvislosti mne napadla otázka, že pokud pošlou Dragon na vysokou orbitu, bude se logicky vracet podstatně rychleji. Zvládneto materiál PicaX? Řešilo se to někde? Díky!
Co se týče nákladu při testovacím demo letu FH letos v létě, tak to jsou vesměs pouhé spekulace. Odhaduje se ale, že bude použit spíše zcela pasivni mrtvý balast / hmotnostní simulátor, protože první let nového nosiče s 27 motory bude už tak dost náročný na připravu a zpracování dat, takže starost navíc o řízení letu a přistání nějakého nákladu se nejeví jako pravděpodobná.

Pica-X materiál tepelného štítu by měl zvládnout i vyšší rychlosti než je návratová od Měsíce, nebo Marsu. Byl vyvinut na základě NASA materiálu Pica, použitém na návratovém pouzdře sondy StarDust, který vstoupil do zemské atmosféry rychlostí 12,9 km/s, viz http://www.spacex.com/news/2013/04/04/pica-heat-shield
Momentálně je na Dragonech Pica-X druhé generace, na pilotovaném D2 bude už materiál generace třetí, který by měl umožnit minimálně 10x nasobné použití.
 
25.1.2015 - 08:43 - 
Pár aktualit k výstavbě na rampě 39A:

- byly dokončeny základy nové budovy pro horizontální integraci nosiče
- betonáž podlahy proběhne v nejbližších dnech
- ke konci ledna začne vztyčování a montáž prefabrikované konstrukce hangáru
- instalace vnitřního vybavení na začátku března
- probíhá výroba podsestav nového transportéru/erektoru nosiče
- jeho díly budou zaváženy do nové haly ke konečné montáži hned jak bude budova vybavena
- montáž transportéru/erektoru se plánuje na konci března

Úvodni start FH z "nové" rampy 39A je zatím stále v plánu na červenec, WDR 1.6. 2015.
Všechny core boostery by měly mít už od prvního startu nainstalované nohy i roštová kormidla.
 
27.1.2015 - 20:12 - 
Nová animace Falcon Heavy ukazuje start z LC-39A a rozmístění několika přistávacích ploch kolem rampy LC-13





 
27.1.2015 - 20:27 - 
No tak ona ta animace taky obsahuje přistání centrálního stupně na pevnině, tak nevím. Uvidíme, jak tohle nakonec dopadne. 
27.1.2015 - 20:31 - 
quote:
No tak ona ta animace taky obsahuje přistání centrálního stupně na pevnině, tak nevím.
Myslím, že to bude jedna z variant při hmotnosti nákladu, který dovolí boost back i centrálnímu stupni.
 
27.1.2015 - 20:50 - 
Pár detailů o SpaceX rampě CCAFB LC-13 http://spaceksc.blogspot.cz/2015/01/spacex-pads-its-lead.html


 
27.1.2015 - 21:04 - 
quote:
quote:
No tak ona ta animace taky obsahuje přistání centrálního stupně na pevnině, tak nevím.
Myslím, že to bude jedna z variant při hmotnosti nákladu, který dovolí boost back i centrálnímu stupni.

Brzdit z tak vysokej rychlosti a este s navratom na start sa mi zda dost odvazne...
Ked uz sme pri atypickych rieseniach...

Spominal niekde Musk aj varianty s poctom motorov prisposobenych hmotnosti nakladu?
 
27.1.2015 - 21:10 - 
quote:
Spominal niekde Musk aj varianty s poctom motorov prisposobenych hmotnosti nakladu?
Ne. FH je jen jedna s 27 motory. S srossfeedem, nebo bez. Znovupoužitelný (nohy+rošty), nebo jednorázový. Žádné jiné varianty se pokud já vím neplánují.
 
27.1.2015 - 21:21 - 
quote:
Brzdit z tak vysokej rychlosti a este s navratom na start sa mi zda dost odvazne...

Nebude FH s trojitým boostbackem pořád ještě někde na úrovni Ariane 5? Nebo tedy možná spíš na úrovni Protonu M? (Tedy zhruba stejně na LEO, ale na GTO "jen" jeden těžký satelit...) I kdyby ušetřili jen polovinu nákladů na každý první stupeň, pořád ještě jsme někde kolem $80M za těžkotonážní komerční let (horní "půlka" Ariane 5).
 
27.1.2015 - 21:55 - 
myslim ze centralny stupen sa na miesto startu vracat nebude. Zrejme tam preskocili tu cast, jak pristane na droneship, dotankuje a skoci naspat 
28.1.2015 - 06:43 - 
quote:
myslim ze centralny stupen sa na miesto startu vracat nebude. Zrejme tam preskocili tu cast, jak pristane na droneship, dotankuje a skoci naspat
Že by ty boční stupně čekaly celou dobu na ten prostřední, než přistane stovky km daleko, dotankuje a přiletí z moře? To se mi moc nezdá.
 
28.1.2015 - 08:14 - 

quote:
myslim ze centralny stupen sa na miesto startu vracat nebude. Zrejme tam preskocili tu cast, jak pristane na droneship, dotankuje a skoci naspat
Že by ty boční stupně čekaly celou dobu na ten prostřední, než přistane stovky km daleko, dotankuje a přiletí z moře? To se mi moc nezdá.

Ale na tej animacii to tak dobre to vyzera
 
28.1.2015 - 08:49 - 
No proste je to umelecka nadsazka Najpravdepodobnejsie je, ze bocne boostre sa vratia spat a centralny pristane na droneship. Potom vitazoslavne doplava do pristavu. 
28.1.2015 - 09:09 - 
Centrální stupeň se teoreticky může vrátit přímo na Mys, ale s poměrně extrémním omezením celkové hmotnosti vynášeného nákladu na nízký orbit. Jinak mezipřistání na ASDS.

Ale opravdu bych to video nebral až tak doslova, protože to bych pak mohl i namítat…

1, Velmi krátká časová posloupnost oddělení postranních stupňů - reorientace - zážeh - reorientace - vstup do horních vrstev atmosféry. Ve videu je to jen efektnější než střihy.
2, Roštová kormidla by měla být v základní účinné poloze pro brždění už před vstupem do horních vrstev.
3, Vstup do atmosféry by asi měl probíhat motoricky
4, Finální zážeh a rozevírání přistávacích noh by asi nemuselo probíhat v jeden okamžik.
5, Dokonale synchronní dosednutí obou stupňů - pro video pěkné, ale opět nepravděpodobné.

To ale přesto nic nemění na tom, že se na taková videa dívám rád. PR funkci to tedy myslím plní skvěle.
 
31.1.2015 - 21:28 - 
Elon Musk na twitteru zodpovídal některé související otázky:

@2552nsf
@elonmusk Speaking of F9R, how do you plan to recover the FH center core? Seems it would be going too fast/far for direct boost-back.

@elonmusk
@2552nsf Yeah, that is super tricky. Will have to sacrifice a lot of payload to boost back or land on ocean platform.

@yatpay
@elonmusk Is it possible to launch from Texas and land in Florida?

@elonmusk
@yatpay Side boosters fall short & center core goes too far + Florida is heavily populated. Landing permission tricky
 
<<  14    15    16    17    18    19    20  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.338055 vteřiny.