Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  5    6    7    8    9    10    11  >>
Téma: SpaceX Starship / BFR / BFS / MCT / ITS - Interplanetary Transport System
02.2.2016 - 14:23 - 
citace:
dajme tomu že som INVESTOR
a pre tento projekt, bude Elon potrebovať mraky investorov
aby som mu zveril svoje peniaze, potrebujem viac informácií ako do teraz zverejnil

Jaky typ investora? Jako Larry Page? Ten uz mu sveril miliardu USD.
Kolik hodlas Muskovi sverit ty, ze chces informace on line primo z kuchyne a nestaci ti to, co je videt verejne, co ta jeho banda mladochu zbastlila z nuly za 14 let?
Pokud mas v kapse aspon 100 milionu, tak te mozna vezmou do klubu a pak jiste i do kuchyne, budes-li mit na to cas.

Kdyz si proctes vlakno Provoz SpaceX, doctes se tam, ze SpX uz musi nove investory odmitat a stavajici zada o to, aby prekotne nenavysovali sve investice = nedostatkem penez ted rozhodne netrpi.
 
02.2.2016 - 14:40 - 
"miliarda" sú pre tento podnik "drobné"
možno bude treba zbierať peniaze "po šestákoch", ako keď sa stavalo v Prahe "Národní divadlo"

takže "elitárska rétorika" môže byť dosť na škodu
 
02.2.2016 - 14:53 - 
citace:
Jen bych připomněl jak dlouho trval vývoj zásobovacích lodí na LEO,
No schvalne, kolik? Vis to vubec Davide? Je ti to tedy pripomenu: 4! roky. ...
To je doba, vid ... To dava kazda druha start up firma v aerokosmickem prumyslu ... a ze jich tu po svete za poslednich 15 let ale vykvetlo

citace:
jak dlouho bude trvat vývoj pilované dopravní lodi na LEO.
6 let

citace:
Obojí je proti lodi určené na pilotované přistání na Marsu s jednosměrnou letenkou velice jednoduchá záležitost.
Kdo ti rekl, ze to ma byt jednosmerna letenka. Ta lod se bude vracet na Zem, bude znovupouzitelna, kdo se bude chtit vratit tak muze, Asi ne vvsichni najednou, ale 10-20% lidi z kazde vypravy by se melo byt schopno vratit, pokud bude pro ne problem zustat.

citace:
Že by se to dalo stihnout za 9 let - pochybuji. Pokud by měla být letenka obousměrná / s přistáním na povrchu / je 9 let holý nesmysl.
Smime vedet proc je to nesmysl?

citace:
Musí vyvinou přeletový modul, vyřešit brzdění na dráhu kolem Marsu, sestup, návrat na Orbitu, odlet a přelet k Zemi a přistání na Zemi rychlostí 13-14 km/s, a samozřejmě zajistit životní podmínky pro posádku na několik let.
Spravne. Uz na tom 14 let od zalozeni SpaceX pracuji.
 
02.2.2016 - 14:59 - 
no to je zaujimave, miliarda od investora je nic, 2 miliardy od statu za konkretne realne sluzby je prisatie na statny rozpocet a bez neho firma krachne. Az to vyzera, ze optika sa priebezne meni tak, aby to bolo zle, zle a zle. Hlavne ze je to tu samy optimista

Tiez je fascinujuce, ako sa vypichuju problemy s vyvojom veci, ktore sa vobec vyvijat nebudu (preletovy modul). Takze sice nemame precitane ani to malo, co sa dostalo na verejnost, ale zato vieme ake problemy s tym budu

 
02.2.2016 - 15:06 - 
citace:
"miliarda" sú pre tento podnik "drobné"...
takže "elitárska rétorika" môže byť dosť na škodu

A co kdyz ti stari kamosi Larry s Elonem mysli ten satelitni internet vazne?
Larry rekne, ty Elon, tady je dalsich 10 miliard, my v googlu uz stejne nevime kam ty prachy strkat, udelej nam nejdriv rychle to BFR a vynes mega konstelejsn minisatu a zbytek si nech na MCT. A pak se tam oba za 15 let svezem, az bude ta kolonie trochu slusne zabydlena, bude nam 60 a prijde cas na zmenu. Coz?

... A to je zase moje vize, jak bude financovani MCT probihat...
 
02.2.2016 - 15:30 - 
moment
nechcel som debatovať o niečom inom?
citace:
takže taký projekt ako MCT, musí byť hore na marse, rozdelený aspoň na tri fázy
prvú v ktorej sa rekognoskuje terén, a vyberá miesto
druhú v ktorej sa pre dané miesto vyvinú technológie, a testuje "poloprovoz"
tretiu v ktorej sa stavia finálne ťažobné a spracovacie zariadenie
a každá fáza si žiada inú formu, a kapacitu prepravy

budeme sa baviť o tomto?
 
02.2.2016 - 15:36 - 
citace:
moment
nechcel som debatovať o niečom inom?
citace:
takže taký projekt ako MCT, musí byť hore na marse, rozdelený aspoň na tri fázy
prvú v ktorej sa rekognoskuje terén, a vyberá miesto
druhú v ktorej sa pre dané miesto vyvinú technológie, a testuje "poloprovoz"
tretiu v ktorej sa stavia finálne ťažobné a spracovacie zariadenie
a každá fáza si žiada inú formu, a kapacitu prepravy

budeme sa baviť o tomto?

Muzeme, ale ne v tomto vlakne.
Na to tu mame separatni temata : Bezpilotni pruzkum slunecni soustavy, ISRU technologie a Analogove vyzkumne zakladny cijaksetojmenuje
 
02.2.2016 - 15:45 - 
Zkusme místo hodnocení celého projektu posoudit ( odhadnout) jednotlivé části:
Pozn.: Abych zachoval zvyk zde udávat tah v tunách a také nemusel převádět u raket tah z N na kgf, budu po velkou hmotu používat rozměr MT (1000 kg) a pro tah a váhu TF ( Tonne Force = 10.000 kN). Rozdíl mezi starým pojetím tahu v MT a novým TF je nevýznamný 0,981:1

První stupeň BFR nepřináší nic technicky nového, nemožného – pouze bude velký: Tah u země cca 6500 TF , počet motorů cca 26 x 250 TF. Nic převratného, nerealizovatelného, ani přistání stupně a' la F9 bych se nebál, naopak, bude mít menší poměr délky k průměru.

Budu se snažit přibližně stanovit údaje pro 2 stupeň BFR, jako součást MCT:
Nosnost BFR na LEO má být údajně přes 200 MT. Vezměme 200 MT. Normálně se hmota prázdného stupně do nosnosti rakety nepočítá ( to by první sputnik měl hmotu ne 83 kg ale mnoho MT). Nebudu ji tedy započítávat:

Hrubý poměr nosnosti BFR oproti Saturn 5 je K= 200:130 = 1,54
Jelikož však Saturn 5 měl vodíkový druhý stupeň a k vynesení na LEO mu krátce pomáhal i třetí stupeň, musíme pro 2. stupeň BFR vzít koeficient větší – odhadnu K= 1,75.
Hmota plného 2. stupně BFR : 860 MT.
Tah plného stupně : 904 TF
Počet motorů: 4x250 TF ( s reservou)
Hmota prázdného stupně: 68 MT
Jelikož má 2.stupeň BFR být součástí MCT a přistávat na Marsu i zpět na Zemi, pak určitě bude muset mít nějaký tepelný štít (t.j. část celkového štítu MCT). Tepelný štít tedy můžeme zahrnout do nosnosti (do UZ)

Zatím se vše zdá celkem reálné. Jen je třeba spočíst, jak velký objem bude zaujímat nádrž 2. stupně z údajů o palivech a jejich poměru, z toho pak rozměry nádrže při zvoleném průměru + zhruba odhadnout potřebný objem obytného prostoru + skladů a vybavení a dostaneme rozměry MCT, to se pokusím spočíst později, nebo raději to někdo zkuste spočíst. [Upraveno 02.2.2016 PinkasJ] [Upraveno 02.2.2016 PinkasJ]
 
02.2.2016 - 15:47 - 
citace:
[
A co kdyz ti stari kamosi Larry s Elonem mysli ten satelitni internet vazne?
Larry rekne, ty Elon, tady je dalsich 10 miliard, my v googlu uz stejne nevime kam ty prachy strkat, udelej nam nejdriv rychle to BFR a vynes mega konstelejsn minisatu a zbytek si nech na MCT. A pak se tam oba za 15 let svezem, az bude ta kolonie trochu slusne zabydlena, bude nam 60 a prijde cas na zmenu. Coz?

... A to je zase moje vize, jak bude financovani MCT probihat...

Jasně, tohle je ten podložený názor, zatím co názor, že to do 9 let nestihnou, je nepodložený a proto nepatří do naší party.
Opravdu podnětná diskuse s argumenty na úrovni
 
02.2.2016 - 15:54 - 
citace:
citace:
"miliarda" sú pre tento podnik "drobné"...
takže "elitárska rétorika" môže byť dosť na škodu

A co kdyz ti stari kamosi Larry s Elonem mysli ten satelitni internet vazne?
Larry rekne, ty Elon, tady je dalsich 10 miliard, my v googlu uz stejne nevime kam ty prachy strkat, udelej nam nejdriv rychle to BFR a vynes mega konstelejsn minisatu a zbytek si nech na MCT. A pak se tam oba za 15 let svezem, az bude ta kolonie trochu slusne zabydlena, bude nam 60 a prijde cas na zmenu. Coz?

... A to je zase moje vize, jak bude financovani MCT probihat...


Ačkoliv toho o raketové technice vím zlomek toho co vy Mirku, tak ohledně fungování velkého businessu snad o něco víc :-)
Každopádně při zveřejnění info ohledně satelitního internetu, jakožto o dalším vehiklu Elona Muska, první co mě napadlo, že spojení s Alphabet (majitel Googlu) je jasný krok k profinancování velkých plánů EM.

Na IAT srpnu 2016 zvěřejní architekturu MCT/BFR, tak zcela určitě s tím vyplují na povrch nějaké milníky a potom budeme moudřejší. Hodně bude zálěžet na tom, aby SpX úspěšně zalétala FH a D2 a vyhnula se dalším RUD, což by v průběhu roku 2017 mohlo být skutečností. PPokud s tím na Stennis / McGregor úspěšně otestují komponenty Raptoru, tak pak už je to fakt otázkou obrouvského balíku peněz na celou pozemní infrastrukturu MCT, což při uvažovám průměru prvního stupně 12 - 15 metrů je nezbytnost. A pak se teprve ukáží schopnosti SpX. Do té doby tu budeme samozřejmě vášnivě diskutovat :-)

BTW: Docela by mě zajímalo, jaký akustický hluk (resp. otřesy půdy v okolí kosmodromu) bude vyvolávat start MCT/BFR, pokud to má být "o hodně větší než Saturn V"....
 
02.2.2016 - 16:07 - 
citace:

Budu se snažit přibližně stanovit údaje pro 2 stupeň BFR, jako součást MCT:
Nosnost BFR na LEO má být údajně přes 200 MT. Vezměme 200 MT. Normálně se hmota prázdného stupně do nosnosti rakety nepočítá



no lenze pokial ju tam oni zapocitali, tak je cely ten dalsi vypocet mimo. Ja by som povedal, ze 200T bude MCT so zasobami, bez paliva (teda vratane nadrzi a motorov "druheho stupna"). Mirek mozno vie, ale nepovie
 
02.2.2016 - 16:13 - 
citace:
citace:

Budu se snažit přibližně stanovit údaje pro 2 stupeň BFR, jako součást MCT:
Nosnost BFR na LEO má být údajně přes 200 MT. Vezměme 200 MT. Normálně se hmota prázdného stupně do nosnosti rakety nepočítá

no lenze pokial ju tam oni zapocitali, tak je cely ten dalsi vypocet mimo. Ja by som povedal, ze 200T bude MCT so zasobami, bez paliva (teda vratane nadrzi a motorov "druheho stupna"). Mirek mozno vie, ale nepovie

Uz tady to presnejsi cislo jednou v minulosti padlo a ano, je to hmotnost MCT na LEO bud s nakladem bez paliva, nebo s palivem bez nakladu.
 
02.2.2016 - 16:13 - 
Poměr vychází +- na cca 1 tunu na 1MWe. Ovšem jen reaktor.
Rychlý pohled na přehled reálně dostupných malých reaktorů krutě omezuje možnosti.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_small_nuclear_reactor_designs

 
02.2.2016 - 16:14 - 
To yamato: Ano , tento srovnávací výpočet je dělán pro nosnost na LEO 200 tun ale na LEO zbývá navíc prázdný 2. stupeň. Pro zahrnutí tohoto stupně do nosnosti udělám výpočet dodatečně znovu - raketa vyjde menší. [Upraveno 02.2.2016 PinkasJ] 
02.2.2016 - 16:16 - 


Jasně, tohle je ten podložený názor, zatím co názor, že to do 9 let nestihnou, je nepodložený a proto nepatří do naší party.
Opravdu podnětná diskuse s argumenty na úrovni


Zvlášť když je známý ten prostý důvod, proč zbohatlíci dělají věci, které jsou pro obyčejného člověka zcela iracionální?

Zbohatlíci se do takových věcí pouštějí prostě proto, že si to mohou dovolit. (Nebo si to aspoň zpočátku myslí)
 
02.2.2016 - 16:27 - 
citace:
Docela by mě zajímalo, jaký akustický hluk (resp. otřesy půdy v okolí kosmodromu) bude vyvolávat start MCT/BFR, pokud to má být "o hodně větší než Saturn V"....

Opravdu hodne ... Kdyz hodlate zvednout bremeno vazici tisice tun pomoci plynu rozhavenych na nekolik tisic stupnu, proudicich rychlosti nekolika km za sekundu, velkemu hluku a vibracim se nelze ubranit.

Ani bych se nedivil, pokud by si nakonec pro startovaci a vlastne i pristavaci rampu vybrali nejaky ostruvek pobliz pobrezi ... A postavili k nemu most, nebo vysypali prijezdovou cestu z vyrobniho zavodu na brehu....
 
02.2.2016 - 16:29 - 
citace:
A pak se teprve ukáží schopnosti SpX.


tak toto je asi top hláška dnešnej diskusie
 
02.2.2016 - 16:39 - 
citace:
citace:
A pak se teprve ukáží schopnosti SpX.


tak toto je asi top hláška dnešnej diskusie


ale Yamato, já tím neříkám, že by SpX neukázala dodnes své schopnosti. Naopak, je to neuvěřitelné, co dokázali za pár let od střílení rekatek na Kwajaleinu do dnešní doby. Jako velký fanda SpX smekám.

Možná jsem to napsal nevhodně, ale uvedu příklad. Já se živím tím, že po světě stavíme plynové teplárny/elektrárny. A pokud přijmeme předpoklad, že mezi F9 a BFR je z hlediska velikosti faktor cca 20, tak pokud použiju analogii na svůj vlastní obor, tak pokud soudit, tak stavba 5-10 MW zdrojů na plyn je řekněme standard, ale stavba 150 MW zdroje je sakra jinak velký projekt.

Pokud si smím tipnout, tak to dají, jenom to nebude za 9 let :-)
 
02.2.2016 - 16:48 - 
citace:
citace:
[
A co kdyz ti stari kamosi Larry s Elonem mysli ten satelitni internet vazne?
Larry rekne, ty Elon, tady je dalsich 10 miliard, my v googlu uz stejne nevime kam ty prachy strkat, udelej nam nejdriv rychle to BFR a vynes mega konstelejsn minisatu a zbytek si nech na MCT. A pak se tam oba za 15 let svezem, az bude ta kolonie trochu slusne zabydlena, bude nam 60 a prijde cas na zmenu. Coz?
... A to je zase moje vize, jak bude financovani MCT probihat...

Jasně, tohle je ten podložený názor, zatím co názor, že to do 9 let nestihnou, je nepodložený a proto nepatří do naší party.
Opravdu podnětná diskuse s argumenty na úrovni

Tak urcite ... Je to psano s urcitou nadsazkou a spis pro pobaveni, ale ma to vetsinou rearne zaklady:
1) ze jsou Elon Musk a Larry Page velmi dobri osobni pratele po mnoho let je objektivni fakt
2) ze google/Alphabet chce investovat do satelitniho internetu stejne jako SpX je tez pravda
3) ze Google loni majetkove vstoupil 1 mld USD do SpX je nezpochybnitelne
4) ze Larry Page verejne a zcela vazne prohlasil, ze pokud by do neceho jineho nez googlu investoval sve vlastni penize (2015: 38,5 mld USD), tak by to bylo SpaceX, to se da na webu taky dohledat
5) ze Elon Musk chce na stari stravit zbytek sveho zivota na Marsu jsme z jeho ust slyseli nekolikrat

Staci tyto argumenty?
 
02.2.2016 - 16:54 - 
Promiň yamato: Ta raketa, kterou jsem počítal klasicky s nosností bez hmoty druhého stupně by vynesla 200 tun + hmotu 2. stupně . Proto ten původní text opravím a následně uvedu přibližný výpočet pro raketu s nosností 200 tun zahrnující prázdný 2. stupeň, tepelný štít a vše další. 
02.2.2016 - 16:59 - 
citace:
Promiň yamato: Ta raketa, kterou jsem počítal klasicky s nosností bez hmoty druhého stupně by vynesla 200 tun + hmotu 2. stupně . Proto ten původní text opravím a následně uvedu přibližný výpočet pro raketu s nosností 200 tun zahrnující prázdný 2. stupeň, tepelný štít a vše další.

S tim tepelnym stitem to mozna nebude tak hmotnostne hrozne - PICAX 3 ma myslim hustotu jako balzove drevo, tedy aspon PICAX 2 ji myslim takovou ma.
 
02.2.2016 - 17:20 - 
Ked uz sme pri tych elektrarenskych analogiach, tiez si dovolim zopar prirovnani:
Najvykonnejsia raketa (saturn V) bola postavena v 60 tych rokoch, desatrocie po tom ako sa vobec prva raketa dostala na orbit. Saturn bol naprojektovany najma pomocou logaritmickych pravitok.
Ked americania preberali dodnes neprekonane ruske motory RD, ako sucast vyvojovej dokumentacie dostali sadu tabuliek s rucne dopisovanymi cislami.
Ked leteli prve marinery k marsu, este sa verilo ze tam su kanaly.

Dnes sa v SpX projektuje za pomoci 3D holografie, inzinieri poznaju podmienky v spalovacej komore alebo na tepelnom stite este skor, ako sa odreze prvy kus plechu, vdaka CFD simulaciam, k marsu zvladne poslat techniku aj india, a solarmi napajane rovery prekracuju svoju zivotnost asi tisicnasobne.

Takze pani, nehnevajte sa na mna, ale dnes sme niekde inde. Vieme co mame urobit, vieme ako to urobit, a mame na to nastroje o akych sa von Braunovi ani nesnivalo. Je pravda ze urobit bfr nie je to iste ako urobit f9, ale s tym co ti pankaci zo SpX uz dokazali nemam najmensiu pochybnost ze na big f*cking rocket si zgustnu. A posielat niekam najprv nejake spionazne a kartograficke vypravy, lebo nevieme ako sa tam prasi... sry alamo, nech si pribalia ked tak metlu [Edited on 02.2.2016 yamato]
 
02.2.2016 - 17:50 - 
HRUBÝ VÝPOČET BFR PRO LEO NOSNOST 200 MT SE ZAHRNUTÍM SUCHÉ HMOTY 2. STUPNĚ
Pozn.: Abych zachoval zvyk zde udávat tah v tunách a také nemusel převádět u raket tah z N na kgf, budu po velkou hmotu používat rozměr MT (1000 kg) a pro tah a váhu TF ( Tonne Force = 10.000 kN). Rozdíl mezi starým pojetím tahu v MT a novým TF je nevýznamný 0,981:1

První stupeň BFR nepřináší nic technicky nového, nemožného – pouze bude velký: Tah u země cca 4300 TF , počet motorů cca 17 x 250 TF (sl). Nic převratného, nerealizovatelného, ani přistání stupně a' la F9 bych se nebál, naopak, bude mít menší poměr délky k průměru.

Budu se snažit přibližně stanovit údaje pro 2 stupeň BFR, jako součást MCT, tedy SUCHOU HMOTU 2. STUPNĚ ZAHRNU DO NOSNOSTI RAKETY. Jelikož LEO nosnost BFR takto pojatá má být 200 MT, musíme zhruba odhadnout hmotu prázdného 2. stupně: Saturn 5 měl 40MT. Jelikož však měl vodíkový druhý stupeň a také raketa BFR celkově vyjde větší, odhadneme hmotu prázdného 2. stupně na 55 MT. Neboli pro srovnávací výpočet se Saturnem 5 bude nová raketa mít LEO nosnost 200 – 55 = 145 MT – mírně vyšší než Saturn 5

Hrubý poměr nosnosti BFR oproti Saturn 5 je K= 145:130 = cca 1,1
Jelikož však Saturn 5 měl vodíkový druhý stupeň a k vynesení na LEO mu krátce pomáhal i třetí stupeň, musíme pro 2. stupeň BFR vzít koeficient větší – odhadnu K= 1,25.
Hmota plného 2. stupně BFR : 615 MT.
Tah plného stupně : 645 TF
Počet motorů: 3x250 TF
Hmota prázdného stupně: 55 MT
Jelikož má 2.stupeň BFR být součástí MCT a přistávat na Marsu i zpět na Zemi, pak určitě bude muset mít nějaký tepelný štít (t.j. část celkového štítu MCT). Tepelný štít tedy můžeme zahrnout do nosnosti (do UZ) – odhadnu hmotu 10 MT

Z celkové nosnosti na LEO – 200 MT tun po odečtení suché hmoty 2.st. - 55 tun a hmoty štítu – 10 MT zbylo pro obytný prostor a zásoby potravin, pomocné vybavení pro práci a pobyt na Marsu cca 135 tun, a to je relativně dost.

Pozn: přesněji by výpočet pro LEO nosnost 145 tun vyšel z Ciolkovského rovnice, nebo pan Holub by mohl nasimuloval na svém programu.Se započtením návratu 1. stupně asi prvý stupeň vyjde větší.

Zatím se vše zdá celkem reálné. Jen je třeba spočíst, jak velký objem bude zaujímat nádrž 2. stupně z údajů o palivech a jejich poměru, z toho pak rozměry nádrže při zvoleném průměru + zhruba odhadnout potřebný objem obytného prostoru + skladů a vybavení a dostaneme rozměry MCT, to se pokusím spočíst později, nebo raději to někdo zkuste spočíst. [Upraveno 02.2.2016 PinkasJ]
 
02.2.2016 - 19:05 - 
citace:
...
Najvykonnejsia raketa (saturn V) bola postavena v 60 tych rokoch, desatrocie po tom ako sa vobec prva raketa dostala na orbit. Saturn bol naprojektovany najma pomocou logaritmickych pravitok...
Dnes sa v SpX projektuje za pomoci 3D holografie, inzinieri poznaju podmienky v spalovacej komore alebo na tepelnom stite este skor, ...
Takze pani, nehnevajte sa na mna, ale dnes sme niekde inde. Vieme co mame urobit, vieme ako to urobit, a mame na to nastroje o akych sa von Braunovi ani nesnivalo. Je pravda ze urobit bfr nie je to iste ako urobit f9, ale s tym co ti pankaci zo SpX uz dokazali nemam najmensiu pochybnost ...

100 bodov a este 10 premiovych za motivacnu rec
ale s tymto suhlasim na 100%
 
02.2.2016 - 19:39 - 
Neviem ci sa to tu uz riesilo, ale maju uz nejako vyriesenu ochranu proti radiacii, ked poletia na Mars / pri pobyte na Marse? 
02.2.2016 - 19:59 - 
tomoxom koleduješ si o "nařčení s pesimizmu", s takýmto typom otázok
stručná odpoveď znie "nemajú"
obšírnejšia "nikto to nemá vyriešené"
 
02.2.2016 - 20:26 - 
a najobsirnejsia je, ze detaily projektu sa zatial nezverejnili, z coho alamo vyvodil, ze nemaju

co ale mame, su vysledky merani

http://pc.zoznam.sk/novinka/radiacia-na-marse-bezpecna-pre-cloveka
http://www.space.com/21813-mars-one-colony-space-radiation.html

Curiosity mala tu drzost, ze vrhla viac svetla na niektore dogmy, napriklad na radiaciu. Na povrchu marsu je radiacia prijatelna pre dlhodoby pobyt. Na preletovej drahe je miera radiacie pochadzajucej z kozmu porovnatelna s bezpecnymi limitmi na ISS. Radiacia pochadzajuca zo slnka je zase lahsie tienitelna smerovanym stitom (napriklad nadrzami s palivom)
Vo vseobecnosti to vyzera, ze radiacia je sice komplikacia, ale nie problem. Rozhodne to nie je stopka
 
02.2.2016 - 21:07 - 
Zkusil jsem zhruba přepočítat a nasimulovat možnosti BFR/MCT a mohu potvrdit výpočty pana Pinkase. Tak jak to navrhnul by to mohlo celé fungovat.

Doplním ještě stručně svůj trochu konzervativnější odhad BFR/MCT:
- celková startovací hmotnost cca 4500 - 5000 tun a nosnost přes 250 tun na LEO (včetně MCT)
- BFR: suchá hmotnost max. 200 tun, palivo cca 3200 - 4000 tun, tah alespoň 55 - 60 MN (Isp cca 3300 Ns/kg [metalox SL/VAC])
- MCT: suchá hmotnost max. 100 tun, palivo až 1000 tun, vnitřní náklad až cca 150 tun (Isp cca 3600 Ns/kg [metalox VAC])

Zajímaly mne také manévry TMI z LEO a start z Marsu k Zemi:
- pro TMI (4000 m/s) MCT potřebuje alespoň 400 tun paliva (pro vnitřní náklad cca 100 tun), s 500 tunami paliva může být náklad až 150 tun
- pro start z Marsu k Zemi (7000 m/s) MCT potřebuje alespoň 700 tun paliva (pro vnitřní náklad cca 15 tun), při plném natankování 1000 tun paliva je možný náklad k Zemi až 60 tun (plus 100 tun samotného MCT)

Takhle nějak (řádově) by mohl BFR/MCT vypadat a fungovat. Opravdu si to dokážu realisticky představit.

Pro plné motorické přistávání by BFR asi potřebovat více paliva (celkem možná až cca 4000 tun, z toho cca 400 tun na "znovupoužitelnost").

Pro TMI odlet z LEO je těch 400 tun paliva poměrně dost a pro dotankování by asi nestačil jen jeden další MCT ("tanker"). Je ale možné, že suchá hmotnost MCT by mohla být nižší, než mnou odhadovaných 100 tun (nebo by MCT mohl být schopen pojmout více paliva), a pak by to snad mohlo vyjít i na "dotankování" jediným dalším MCT.

Mám už teď alespoň hrubou představu, kolik paliva bude třeba na Marsu vyrobit pro zpáteční cestu. Musí to být řádově stovky tun (spíš až cca 1000 tun). Ambiciozní, ale podle mne realizovatelné.

Jsem opravdu zvědav, jak bude skutečně vypadat letos na podzim zveřejněná architektura BFR/MCT a jak případně nějaká speciální řešení ovlivní rozdíly proti těmto našim prvotním hrubým odhadům.

P.S.: doplnil jsem svoje simulační odhady BFR/MCT na stránku "Výpočty", aby to mohlo případně prozkoumat víc lidí
 
02.2.2016 - 21:37 - 
citace:
a najobsirnejsia je, ze detaily projektu sa zatial nezverejnili, z coho alamo vyvodil, ze nemaju

co ale mame, su vysledky merani

http://pc.zoznam.sk/novinka/radiacia-na-marse-bezpecna-pre-cloveka
http://www.space.com/21813-mars-one-colony-space-radiation.html


výsledky matematického modelovania
na tie by som sa moc nespoliehal
pretože skutočné experimenty, dávajú pesimistickejšie výsledky
http://europe.newsweek.com/new-obstacle-mars-mission-brain-damage-radiation-326805?rm=eu
 
02.2.2016 - 21:56 - 
Děkuji panu Holubovi. Jeho konzervativnější výpočet s nosností na LEO ne 200 tun ale 250 tun (včetně MCT) asi bude bližší ke skutečnosti. I tak by snad BFR/MCT nebyl velký technický problém.

Větší problém bude s přečerpáním. Panu Holubovi vyšlo palivo MCT až 1000 tun ( to je pro dosažení LEO). Když ho budeme chtít natankovat na LEO, tankovací BFR bude mít nosnost na LEO ani ne 250 tun (musíme počítat něco na hmotu nádrže a odečíst suchou hmotu druhého stupně). Potřebovali bychom tedy min. 4 starty tankovacích BFR. Avšak pro TMI k Marsu potřebujeme jen 400 tun, tedy nemusela by být nádrž MCT plná a všechno bude záležet, kolik paliva bude třeba na další operace při příletu a přistání na Marsu. To všechno mají jistě Space X spočtené a těšíme se na jejich konfiguraci, snad na podzim.
[Upraveno 02.2.2016 PinkasJ]
 
<<  5    6    7    8    9    10    11  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.164994 vteřiny.